§Rezerva jako daňový výdaj
Milan
Podhrázký
Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 19.6.2014, čj.
6 Afs 23/2014-35, www.nssoud.cz
K předpisům:
-
§ 7 zákona č. 593/1992
Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů
Nezákonná je taková rezerva, jejímž jediným účelem je získání neoprávněného
daňového zvýhodnění. Tak tomu bude zejména v situaci, kdy nejsou opravy hmotného majetku, na které
je rezerva vytvářena, od počátku uskutečnitelné. Oproti tomu v případě, že uskutečnění plánovaných
oprav není jisté, ale stále se jedná o jednu z možných variant budoucího vývoje podnikatelského
záměru, vytváření rezervy na tyto opravy není v rozporu se zákonem.
Popisované rozhodnutí Nejvyššího správního soudu nejprve připomíná, že zákon
o rezervách stanovuje podmínky, za nichž je možné zahrnout do výdajů na dosažení, zajištění a
udržení zdanitelných příjmů tvorbu rezerv na opravy hmotného majetku a kdy je povinnost vytvořené
rezervy zrušit ve prospěch výnosů (příjmů). Rezerva na opravy hmotného majetku musí být vždy
zřetelně odlišitelná od případně vytvářené rezervy na zhodnocení příslušného majetku, přičemž při
tvorbě každé rezervy na opravu hmotného majetku je proto nutné zdůvodnit nezbytnost tvorby rezervy,
prokázat způsob výpočtu její výše a způsob jejího používání. Ve věci projednávané Nejvyšším správním
soudem byl spor veden ohledně toho, zda pokud stavební práce vymezené ve stavebním povolení mají
charakter technického zhodnocení, na které není možno tvořit rezervu na opravy, je za takové situace
vydání stavebního povolení skutečností, na jejímž základě lze dovozovat, že pominuly důvody, pro
které byly vytvořeny rezervy na opravu. K tomu Nejvyšší správní soud uvedl, že i pro vytváření
rezerv na opravu hmotného majetku platí, že se jedná o výsledek ekonomické úvahy daňového subjektu,
který tímto způsobem sleduje legitimní ekonomické zájmy a v mezích zákonné úpravy i daňovou
optimalizaci. Zákonná úprava vytváření rezerv na opravy hmotného majetku tudíž musí být vykládána
dostatečně flexibilně, aby umožnila zohlednit variabilitu podnikatelského prostředí a konkrétní
skutkové okolnosti posuzovaných případů. Hodnocení ekonomického smyslu vytváření rezerv na opravu
hmotného majetku tak hraje zásadní roli při posuzování opodstatněnosti těchto rezerv. Za nezákonné
lze podle odůvodnění popisovaného rozhodnutí označit takové rezervy, jejichž jediným účelem je
získání neoprávněného daňového zvýhodnění. Tak tomu bude zejména v situaci, kdy nejsou opravy, na
které je rezerva vytvářena, od počátku uskutečnitelné. Oproti tomu v případě, že není uskutečnění
plánovaných oprav jisté, ale stále se jedná o jednu z možných variant budoucího vývoje
podnikatelského záměru daňového subjektu, nelze podle Nejvyššího správního soudu vytváření rezerv na
tyto opravy považovat za nelegitimní ekonomický zájem. Součástí podnikatelské reality je totiž
bezesporu zvažování více variant nakládání s hmotným majetkem (provádění jeho oprav i jeho technické
zhodnocení). Nejvyšší správní soud nerozporuje, že jednou ze subjektivních příčin, pro které pominou
důvody pro tvorbu rezervy, je rozhodnutí daňového subjektu provést místo opravy stavby její
rekonstrukci. Za rozhodnutí provést rekonstrukci ovšem nelze zpravidla považovat toliko žádost o
vydání stavebního povolení k rekonstrukci, neboť ze samotné žádosti totiž ještě neplyne, že
rekonstrukce, která znemožní provést opravu, bude také skutečně provedena. Povinnost rozpustit
rezervu by vznikla pouze tehdy, bylo-li by z jiných okolností zřejmé, že původně plánovaná oprava
nebude uskutečněna. Za rozhodnutí provést rekonstrukci nelze podle Nejvyššího správního soudu
zpravidla považovat ani vydání takového stavebního povolení, které daňovému subjektu přiznává právo
realizovat stavbu přesně tak, jak byla povolena, přestože by to bylo v rozporu s plánovanými
opravami. Je totiž na uvážení daňového subjektu, zda povolenou rekonstrukci provede, nebo od jejího
provedení upustí. Stavební povolení dává daňovému subjektu právo, avšak nikoli povinnost stavbu
podle povolení uskutečnit. Teprve přikročením k realizaci rekonstrukce, případně až jejím
provedením, zcela pominou důvody, pro které byla rezerva oprav nemovitosti tvořena. Stavební
povolení pouze stanoví podmínky provedení stavby, pokud k její realizaci stavebník přistoupí
(ostatně není ani vyloučeno, že dojde k provedení rekonstrukce i bez vydání stavebního povolení, a
rovněž tento postup představuje důvod pro rozpuštění rezervy oprav). Opačný závěr, podle kterého by
již vydání stavebního povolení na práce, které nejsou slučitelné se zamýšlenými opravami, bylo
důvodem pro rozpuštění rezervy oprav hmotného majetku, by podle Nejvyššího správního soudu vedl k
nepřípustným, ekonomicky nesmyslným a daňové subjekty neúčelně svazujícím administrativním zásahům
do hospodářských aktivit daňových subjektů, neodůvodnitelných ani fiskálními zájmy.