§Uznatelnost výdaje (poplatek za zprostředkování nákupu
stravenek)
Milan
Podhrázký
Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 20.2.2014, čj.
7 Afs 33/2013-34, www.nssoud.cz
K předpisům:
-
§ 24 odst. 2 zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
Poplatek za zprostředkování placený za účelem zajištění stravování
zaměstnanců jejich zaměstnavatelem provozovateli stravenkového systému je součástí ceny jídla, tedy
výdajem, jehož zákonem stanovená část je pro účely daní z příjmů daňově uznatelným
výdajem.
Příslušný finanční úřad se v dané věci, o níž posléze rozhodoval Nejvyšší
správní soud, neztotožnil s postupem pozdější stěžovatelky, která vynaložené náklady na provizi
související s nákupem stravenek závodního stravování zařadila pod
§ 24 odst. 1 zákona o daních z příjmů a odečetla
si je v plné výši. Správce daně naopak provizi rozdělil shodným poměrem jako je dělena pro daňové
účely nominální hodnota stravenky podle § 24 odst. 2
písm. j) bod 4 zákona o daních z příjmů (ve znění účinném pro projednávanou věc) a 45% z
uplatněné provize z daňově uznatelných nákladů vyloučil. Spor tedy v dané věci spočíval fakticky v
tom, zda cenu jídla tvoří výhradně hodnota stravenky nebo je možno do ní započítat i poplatek za
zprostředkování jejího prodeje. S odkazem na obecné pravidlo daňové uznatelnosti výdajů (nákladů)
obsažené v § 24 odst. 1 zákona o daních z příjmů
Nejvyšší správní soud především připomněl, že souvislost mezi vynaložením nákladů a účelem jejich
vynaložení musí být dostatečně zřejmá, tedy vynaložený výdaj objektivně sloužil zákonem stanovenému
účelu. Test uznatelnosti podle generální klausule obsažené v § 24 odst. 1 věty první
zákona o daních z příjmů je podle Nejvyššího správního
soudu ve své podstatě subjektivní, vycházející z konkrétních podmínek, za kterých poplatník vykonává
činnost, z níž má pocházet jeho zdanitelný příjem, korigovaný požadavkem elementární racionality
jednání poplatníka.
Judikatura
Nejvyššího správního soudu klade důraz i na to, aby byl zdaňován
pouze skutečný příjem poplatníka, a podotýká, že výši příjmů nelze v neprospěch poplatníka určit
podle pravidel, která se míjejí s tím, jak se hospodaření poplatníka v rozhodných ohledech skutečně
vyvíjelo. V § 24 odst. 2 zákona o daních z příjmů
jsou pak upraveny některé specifické případy výdajů (nákladů), u nichž zákonodárce považuje z
nejrůznějších důvodů za vhodné výslovně vyjádřit, že jde o náklady daňově uznatelné. Ve vztahu ke
shora nastíněné sporné otázce pak Nejvyšší správní soud zdůraznil, že skutečnost, že dani z příjmů
ze závislé činnosti není podroben nepeněžitý příjem zaměstnanců spočívající v tom, že jim je
poskytnuto zaměstnavatelem stravování, je podpůrným argumentem pro závěr, že zákonodárce vůbec mohl
vyloučit uznatelnost části nákladů vynaložených zaměstnavatelem na stravování zaměstnanců. Pokud by
totiž nepeněžitý příjem spočívající v poskytnutém stravování podléhal dani z příjmů ze závislé
činnosti, jednalo by se fakticky o součást mzdy. Proto není důvod pochybovat o ústavní konformitě
ustanovení, které část nákladů na stravování zaměstnanců neumožňuje zaměstnavateli uplatnit jako
daňově uznatelné, jelikož mu současně dává možnost srovnatelný benefit poskytnout zaměstnanci formou
navýšení mzdy, která by pak u zaměstnance podléhala dani z příjmů fyzických osob a která by současně
v plné míře byla daňově uznatelným výdajem zaměstnavatele. Ustanovení o částečné daňové uznatelnosti
výdajů na stravování zaměstnanců tak lze považovat za daňové zvýhodnění zaměstnavatelů. Jak Nejvyšší
správní soud připomněl, zákonodárce má relativně široký prostor pro úvahu, zda takové zvýhodnění
poskytnout, či nikoli, a pokud ano, v jaké výši a za jakých podmínek. Oproti tomu pokud jsou
poplatníkem daně vynakládány výdaje (náklady) na dosažení, zajištění či udržení příjmu ve smyslu
§ 24 odst. 1 zákona o daních z příjmů, je prostor
zákonodárce pro omezení uznatelnosti takových výdajů limitován. Jak dále popisované rozhodnutí
připomíná, zákonodárce rozlišuje dvě základní formy zabezpečení stravování pro zaměstnance, jednak
provoz vlastního stravovacího zařízení, a jednak příspěvek na stravování zajišťované prostřednictvím
jiných subjektů. Konkrétní právní charakter příspěvku či jeho části je nerozhodný (je lhostejné, zda
poplatník od třetích subjektů např. přímo kupuje stravování v jejich stravovacím zařízení nebo dává
zaměstnancům peníze v hotovosti s tím, že zaměstnanec musí následně prokázat, že je vynaložil na
zajištění svého stravování, anebo se připojí k některému ze systémů stravenek uplatnitelných v
různých stravovacích zařízeních). V každém případě je daňově uznatelných pouze 55% z jím celkově
vynaložených výdajů, přepočtených na cenu jednoho jídla, za dodržení maximální hranice vycházející z
maximální výše nezdanitelných cestovních náhrad zaměstnance. Pokud tedy poplatník kupuje od
zprostředkovatele stravenky v určité hodnotě a platí za ně vedle jejich nominální hodnoty i určitý
poplatek za zprostředkování fungování celého stravenkového systému, je poplatek za zprostředkování
součástí příspěvku poskytovaného zaměstnanci. Uvedený závěr podle Nejvyššího správního soudu ostatně
plyne i ze smyslu a účelu a ekonomické podstaty stravenkového systému. Samotná skutečnost, zda
konkrétní stravenkový systém obsahuje poplatky za zprostředkování, anebo nikoli, případně kdo takové
poplatky platí a kdo ne, je pro jeho daňověprávní zařazení irelevantní a je věcí smluvního ujednání
účastníků stravenkového systému.