Společenství vlastníků jednotek a DPH -stále
polojasno?
Mgr.
Tomáš
Rozehnal
Ing.
Markéta
Formánková
Ing.
Blanka
Ševčíková
1 Ekonomická činnost
Společenství vlastníků jednotek nemá z hlediska zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen ZDPH), specifické
postavení, nejde o specifický typ subjektu a pro zodpovězení otázky, zda se může stát plátcem daně z
přidané hodnoty, je třeba nejprve vyřešit, zda je společenství vlastníků osobou povinnou k dani ve
smyslu ust. § 5 ZDPH. Plátcem daně z přidané hodnoty
se totiž může stát, jak plyne z ust. § 6 až § 6f
ZDPH, pouze osoba povinná k dani. Věnujme se tedy nejprve této problematice.
Z právní úpravy plyne, že osobou povinnou k dani je fyzická či právnická osoba, která
uskutečňuje samostatně ekonomické činnosti (viz ust. § 5
odst. 1 ZDPH). Ekonomickou činností rozumí ZDPH
soustavnou činnost výrobců, obchodníků a osob poskytujících služby, včetně důlní činnosti a
zemědělské výroby a soustavné činnosti vykonávané podle zvláštních právních předpisů. Za ekonomickou
činnost se také považuje využití hmotného a nehmotného majetku za účelem získání příjmů, pokud je
tento majetek využíván soustavně. Samostatně uskutečňovanou ekonomickou činností ale není činnost
zaměstnanců nebo jiných osob, kteří mají uzavřenou smlouvu se zaměstnavatelem, na základě níž
vznikne mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem pracovněprávní vztah (viz ust.
§ 5 odst. 2 ZDPH).
Je tak zřejmé, že osobou povinnou k dani může být nejen tuzemská právnická či fyzická
osoba, nýbrž také osoba z jiného členského státu nebo osoba ze zahraničí. K tomu, aby fyzická či
právnická osoba byla osobou povinnou k dani, musí být splněno, že tato osoba vykonává ekonomickou
činnost, a to samostatně.
Nikdy tak nebude osobou povinnou k dani fyzická osoba vykonávající činnost v
pracovněprávním či obdobném poměru, tedy osoba, která nenese žádná rizika plynoucí z její činnosti,
neboť veškerá hospodářská rizika v tomto případě nese zaměstnavatel, na jehož účet je činnost
prováděna. Je tedy možno definovat znak ekonomické činnosti, a to, že osoba povinná k dani vykonává
ekonomickou činnost vlastním jménem a na vlastní účet, přičemž nese hospodářské riziko sve
činnosti.1) K uvedenému závěru je možno odkázat také na judikaturu SDEU,
například rozsudek C-355/06 J. A. van der Steen (dostupný na http://curia.europa.eu), kdy SDEU
dospěl k závěru, že fyzická osoba, která vykonává všechny práce jménem a na účet společnosti
podléhající dani na základě plnění pracovní smlouvy, která ji váže k této společnosti, v níž je tato
osoba mimoto jediným jednatelem, jediným společníkem i jediným pracovníkem, není sama osobou
povinnou k dani.
V případě ekonomické činnosti potom musí být vždy splněna podmínka soustavnosti. Podmínka
soustavnosti vyjadřuje požadavek opakovatelnosti jednotlivých jednání, přičemž musí jít o
opakovatelnost záměrnou, nikoliv vyplývající z nahodilých a nepředvídaných okolností. Soustavnost
výkonu ekonomické činnosti však neznamená, že se nutně musí jednat o činnost nepřetržitou, ale může
se jednat také o činnost sezónní nebo činnost vykonávanou s přestávkami. Zde je nutno poznamenat, že
ZDPH nestanoví podmínku nezbytnosti držení příslušného
oprávnění k provozování činnosti. Stejně tak není podmínkou, aby činnost byla vykonávána za účelem
získání příjmů. O ekonomickou činnost ve smyslu ZDPH
půjde také tehdy, pokud je výsledkem činnosti ztráta, nebo pokud je činnost vykonávána z jiných
důvodů než pro dosažení zisku. Vždy je však nezbytné, aby se jednalo o činnost úplatnou, tedy
minimálně musí být mezi smluvními stranami úplata sjednána. Nemůže se jednat o činnost vykonávanou
bezúplatně, neboť v takovém případě o ekonomickou činnost ve smyslu
ZDPH nejde.2) Tento závěr má
oporu v judikatuře SDEU, kdy například z rozsudku C-89/81 Hong Kong Trade (dostupného na
http://curia.europa.eu), plyne, že za osobu povinnou k dani nemůže být považována osoba, která běžně
poskytuje služby obchodníkům ve všech případech zdarma. Ekonomickou činností ve smyslu
ZDPH je také samotná příprava na výkon ekonomické
činnosti a stejně tak závěrečná fáze ekonomické činnosti při ukončení ekonomické činnosti. V tomto
je možno odkázat na judikaturu SDEU, například C-268/83 Rompelman (princip neutrality vyžaduje, aby
první investiční výdaje vynaložené za účelem a s vyhlídkou zahájení podnikání byly považovány za
ekonomickou činnost), C-110/94 INZO, C-32/03 Fini H (osoba, která přestala vykonávat podnikatelskou
činnost, ale pokračuje v placení nájmu a poplatků spojených s prostory sloužícími k této činnosti,
neboť nájemní smlouva obsahuje ustanovení o nemožnosti výpovědi, je nadále považována za osobu
povinnou k dani), všechny dostupné na http://curia.europa.eu.
Nakonec je třeba upozornit, že činnost je nutné vždy posuzovat objektivně, bez ohledu na
její účel či výsledek. Pro úplnost je k tomu možno dodat, že z judikatury SDEU (například C-255/02
Halifax plc, C-354/03 Optigen Ltd, dostupné na http://curia.europa.eu), vyplývá, že ekonomickou
činností je také činnost, jejímž účelem je zneužití práva nebo neoprávněné získání daňové výhody,
stejně jako činnost zasažená na předcházejícím nebo následujícím článku řetězce podvodem, pokud jsou
splněna objektivní kritéria ekonomické činnosti, tedy například došlo k dodání zboží či poskytnutí
služby za úplatu.
2 Uskutečňuje společenství vlastníků ekonomickou
činnost?
Pokud v kontextu výše uvedených východisek posuzujeme činnost společenství vlastníků
jednotek, je třeba pamatovat na skutečnost, že občanský
zákoník výslovně zapovídá společenství vlastníků jednotek podnikat či se účastnit podnikání,
přičemž účelem, pro nějž společenství vlastníků ze zákona vzniká je správa domu a pozemku. Proto je
třeba nejprve posoudit tuto činnost společenství a učinit závěr, zda jde v případě správy domu a
pozemku o ekonomickou činnost společenství vlastníků jednotek. Aby mohla být správa domu a pozemku
posouzena jako ekonomická činnost, muselo by se jednat o soustavné poskytování služeb za úplatu
společenstvím vlastníků jednotek jednotlivým spoluvlastníkům, tedy svým vlastním členům anebo osobám
stojícím vně společenství.
V prvé řadě se tedy zaměříme na posouzení, zda činnost společenství ve vztahu ke
spoluvlastníkům může být činností ekonomickou. Ke kladnému závěru dle našeho názoru nelze dojít,
neboť v tomto případě není splněna základní podmínka poskytování služeb za úplatu, kterou je
existence právního vztahu mezi poskytovatelem a příjemcem, na základě kterého plnění zakládá nárok
na protiplnění, kterou definuje
judikatura
SDEU (C-16/93 Tolsma, dostupné na
http://curia.europa.eu). Služby poskytované v rámci ekonomické činnosti totiž předpokládají
existenci obchodu mezi stranami, v rámci kterého je sjednána cena nebo úplata. Společenství
vlastníků však, jak bylo již několikrát uvedeno, vzniká za účelem správy domu a pozemku, přičemž je
zřejmé, že záměrem zákonodárce nebylo, aby společenství vlastníků vůči jednotlivým vlastníkům
jednotek vystupovalo jako jejich obchodní partner. Společenství vlastníků je dle zákona správcem
majetku, prostřednictvím nějž jednotliví spoluvlastníci vykonávají své oprávnění ke správě společné
věci. Výkon správy domu a pozemku přitom financují vlastníci jednotek prostřednictvím příspěvku ve
výši zpravidla odpovídající jejich podílu na společných částech (viz ust.
§ 1180 občanského zákoníku). Příspěvky vlastníků
jednotek na správu domu a pozemku jsou tedy prostředky, které vlastníci jednotek vynakládají na
správu svého majetku, přičemž tato správa je vykonávána právě prostřednictvím společenství. Tyto
příspěvky proto nemohou být už ze své podstaty úplatou za poskytnuté služby ve smyslu
ZDPH, neboť mezi společenstvím a jeho členy (vlastníky
jednotek) neexistuje právní vztah zakládající nárok na protiplnění. V důsledku uvedeného potom
správa domu a pozemku vykonávaná společenstvím ve vztahu k vlastníkům jednotek nemůže být
ekonomickou činností ve smyslu ZDPH.Zde je nutné uvést, že na závěru uvedeném v předchozím odstavci však v řadách odborné
veřejnosti nepanuje shoda, když někteří autoři považují správu domu vykonávanou pro vlastní členy za
úplatu za ekonomickou činnost společenství vlastníků jednotek a z toho potom dovozují, že
společenství vlastníků je osobou povinnou k dani, která může být registrována jako plátce daně z
přidané hodnoty.3) K tomu ale uvádíme, že dle našeho názoru příklonem k těmto
názorům bychom akceptovali tezi, že společenství není specifickým typem správce společné věci, který
vystupuje v pozici příkazníka, ale přisoudili bychom mu pozici obchodního partnera, který není
prodlouženou rukou spoluvlastníků, ale naopak druhou stranou právního vztahu. Svým způsobem by tak
došlo k tomu, že společenství by získalo roli profesionální právnické osoby, která provádí správu
domu a pozemku za úplatu od spoluvlastníků. Občanský
zákoník pochopitelně umožňuje, aby správa domu a pozemku byla smluvně přenesena na
profesionální osobu, která by ji vykonávala za úplatu. Na druhou stranu, nelze tyto případy směšovat
s případy, kdy spoluvlastníci jsou tvůrci vůle společenství a vlastně jeho podstatou a ve svém
důsledku by taková úplata znamenala úplatu, kterou by spoluvlastníci poskytovali sami
sobě.
Ostatně, i odborná literatura je v této otázce nejednotná. Podporu pro závěr, že správa
domu a pozemku vykonávaná společenstvím vlastníků není ekonomickou činností ve smyslu
ZDPH, je možno v odborných publikacích nalézt
rovněž.4) Závěr, že při správě společného majetku spoluvlastníků nemůže vůči
vlastníkům jednotek vystupovat jako jejich partner, tudíž se ani nejedná o ekonomickou činnost,
plyne také z odpovědi Ministerstva financí zveřejněné dne 27.7.2010 (dostupné na
http://www.financnisprava.cz/) k problematice uplatnění daně z přidané hodnoty při dodávce tepla
společenstvím vlastníků jednotek, které se budeme věnovat dále. Pro dokreslení je možno uvést, že
závěr, že společenství vlastníků jednotek se nemůže registrovat jako plátce daně z přidané hodnoty,
neboť není osobou podléhající dani, vyplývá také ze Sdělení k účtování a daňové povinnosti
společenství vlastníků jednotek, právnické osoby podle zákona č.
72/1994 Sb. (o vlastnictví bytů), č.j. 281/55 462/2002
Ministerstva pro místní rozvoj, zveřejněném ve Finančním zpravodaji č. 5-6/2002. Dlužno dodat, že
zmiňované sdělení se vztahuje k předchůdci dnešního
ZDPH, zákonu č.
586/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, který pozbyl
účinnosti dnem 30.4.2004.
Druhou oblastí, kterou podrobíme zkoumání, je činnost vně společenství. Za ekonomickou
činnost se považuje také využití hmotného a nehmotného majetku za účelem získání příjmů, pokud je
tento majetek využíván soustavně.5) V případě společenství vlastníků jsme již
výše uvedli, že to není vlastníkem ani spoluvlastníkem domu a majetkem společenství jsou zejména
příjmy z příspěvků na správu, úroky z vkladů na účtech, přijatá sankční plnění, vybavení sloužící
pro vlastní činnost společenství atd., tudíž společenství vlastníků jednotek nevlastní majetek,
který by mohl být soustavně využíván za účelem získání příjmů, tedy například pronajímán třetím
osobám.
Majetek, u nějž do úvahy připadá jeho soustavné využívání za účelem získání příjmů, jako
společné části domu, které mohou být pronajímány jiným subjektům, střecha domu, na níž může být
umístěna za úplatu anténa či společná domovní kotelna, která dodává teplo také subjektům odlišným od
společenství vlastníků, je totiž vždy ve spoluvlastnictví jednotlivých spoluvlastníků domu a nikoliv
ve vlastnictví samotného společenství. Rovněž úplaty přijímané za využívání takového majetku, dle
již zmiňovaného Nařízení náleží nikoliv společenství, nýbrž jednotlivým vlastníkům jednotek.
Společenství vlastníků v této oblasti vystupuje pouze jako správce, který je oprávněn svým jménem
uzavírat smlouvy, avšak samotnou ekonomickou činnost na svůj účet nevykonává, protože při této
činnosti vždy jedná na účet spoluvlastníků. Ekonomickou činnost tak v případech výše naznačených
mohou vykonávat jednotliví spoluvlastníci, nikoliv společenství vlastníků jednotek. Tento závěr bude
podrobně rozveden v další části příspěvku. V opačném případě by dle našeho názoru společenství
získalo obdobnou roli jako svěřenský fond, který disponuje vlastním majetkem, se kterým může být
nakládáno a fond jako takový logicky ekonomickou činnost vykonávat může. Domníváme se však, že
zákonodárce rozhodně nezamýšlel spojovat činnost společenství s činností obdobnou činnosti
svěřenského fondu.
Na tomto místě je třeba uvést, že k uplatňování daně z přidané hodnoty u společenství
vlastníků jednotek byla dne 27.7.2010 zveřejněna již zmíněná odpověď Ministerstva financí k
problematice uplatnění daně z přidané hodnoty při dodávce tepla společenstvím vlastníků jednotek,
jestliže společenství zajišťuje na účet vlastníků jednotek kromě jiného i vytápění bytů
prostřednictvím vlastní kotelny. V odpovědi Ministerstvo financí uvádí jednak výklad ke spotřebě
tepla samotnými vlastníky jednotek, kdy dospívá k závěru, že pokud je kotelna v podílovém
spoluvlastnictví vlastníků jednotek, je provozována přímo společenstvím a výhradně pro vlastní
potřebu spoluvlastníků (dodávka tepla pro jednotku), nejde o dodání tepla, ale o spotřebu, která
není předmětem daně, neboť účelem ani záměrem zákona o
vlastnictví bytů není, aby při správě společného majetku vystupovalo společenství vůči
jednotlivým vlastníkům jednotek jako jejich obchodní partner. Vyúčtování nákladů prováděné pro
jednotlivé vlastníky podle výše jejich podílu nelze totiž ztotožnit s fakturací za dodání tepla
uskutečněné v rámci sjednaného obchodního vztahu. Vedle toho je ve zmiňované odpovědi podán výklad k
situaci, kdy by společenství vlastníků jednotek dodávalo teplo třetím subjektům a zde Ministerstvo
financí uvádí: „Podle § 2 zákona č. 235/2004 Sb., o
dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ,zákon o DPH’), je předmětem daně,
mimo jiné, dodání zboží s místem plnění v tuzemsku, přičemž podle
§ 4 odst. 2 zákona o DPH se zbožím rozumí i teplo.
Pokud tedy Společenství vlastníků jednotek dodává teplo jiným subjektům, jsou tyto dodávky tepla
bezesporu ekonomickou činností a současně i zdanitelným plněním ve smyslu
zákona o DPH.“ Ač odpověď Ministerstva financí neuvádí
výslovně, že se jedná o ekonomickou činnost společenství vlastníků jednotek, z praxe je zřejmé, že
takový výklad byl záměrem a takový výklad je prezentován také v odborné
literatuře.6)
Výše jsme však podali výklad současné právní úpravy společenství vlastníků jednotek, z níž
dovozujeme, že v případě dodání tepla z domovní kotelny ve vlastnictví spoluvlastníků domu třetím
subjektům by se, dle našeho názoru, nejednalo o ekonomickou činnost společenství vlastníků, neboť
tomuto nenáleží úplaty za tuto činnost a není ani vlastníkem kotelny, ale o ekonomickou činnost
jednotlivých spoluvlastníků domu. Je nám také známo, že tento názor, nebyl v odborné literatuře k
problematice společenství vlastníků jednotek dosud uváděn.
Shrneme-li řešenou problematiku, potom v kontextu výše uvedeného nelze než dospět k
závěru, že společenství vlastníků jednotek nemůže být nikdy osobou povinnou k dani ve smyslu
ZDPH, neboť nevykonává ekonomickou činnost. Pokud
společenství vlastníků jednotek není osobou povinnou k dani, nemůže se ani registrovat k dani z
přidané hodnoty jako plátce daně.
3 Jak tedy nahlížet na příjmy, které plynou na účty
společenství?
Smyslem systému daně z přidané hodnoty je uplatňování všeobecné daně ze spotřeby, přičemž
každé plnění podléhá dani z přidané hodnoty vypočítané z ceny zboží nebo služby podle sazeb platných
pro toto zboží nebo tuto službu po odpočtu daně, kterou byly přímo zatíženy jednotlivé nákladové
prvky tvořící cenu7). Předpokladem pak je, aby veškerá plnění podléhala dani
z přidané hodnoty, a pouze v určitých explicitně vymezených situacích za splnění stanovených
podmínek byla některá vybraná plnění osvobozena8). Na plnění, které je
předmětem daně, je tak nutné pohlížet jako na zdanitelné plnění, nelze-li aplikovat osvobození od
daně. Aby se na plnění aplikovala pravidla podle ZDPH,
musí být plnění předmětem daně. Mezi základní plnění, jež jsou podle
§ 2 odst. 1 písm. a) a
b) ZDPH předmětem daně jsou dodání zboží nebo
poskytnutí služby za úplatu osobou povinnou k dani v rámci uskutečňování ekonomické činnosti s
místem plnění v tuzemsku. Musí být naplněny všechny tři znaky současně. Předmětem daně je dále
pořízení zboží (včetně nového dopravního prostředku) a dovoz zboží s místem plnění v tuzemsku.
Plnění, která jsou předmětem daně, se dále člení na plnění osvobozená od daně a zdanitelná
plnění.
To, že společenství prakticky nemůže uskutečňovat ekonomické činnosti a že příjmy, které
mu plynou, nejsou úplatou, jsme již vysvětlili výše. Jak tedy pohlížet na příjmy, které plynou na
účty společenství? Předně je nutné vyčlenit příspěvky vlastníků na správu domu a pozemku. Vlastníci
jednotek jsou povinni hradit zálohy na zboží a služby (dodávky vody, plynu, energie, apod.) a
přispívat na vlastní činnost společenství, kdy se zpravidla hovoří o příspěvku do „fondu oprav“, z
něhož se hradí náklady související s provozem domu. Tyto částky nejsou příjmem, jenž by podléhal
režimu daně z přidané hodnoty, neboť není úplatou za plnění, jak je vysvětleno výše. Dalšími příjmy,
které plynou na účty společenství, jsou částky od třetích osob, tedy od osob odlišných od vlastníků
jednotek společenství. Může se jednat například o [A] nájemné z pronájmu společných částí domu, [B]
úroky z prodlení placené z důvodu prodlení nájemců těchto společných částí s platbami nájemného a s
úhradami za plnění spojená s užíváním těchto společných částí včetně nedoplatků z jejich vyúčtování
a [C] příjmy od třetích osob plynoucí z provozování technických zařízení v domě pro tyto osoby
(např. dodávky tepla z „domovní kotelny“). Jak jsme již uvedli, nařízení vlády tyto příjmy vylučuje
z příjmů společenství a považuje je za příjmy jednotlivých spoluvlastníků, a to v poměru
odpovídajícímu jejich spoluvlastnickému podílu. V těchto případech existuje smluvní vztah mezi
pronajímatelem - společenstvím, které jedná jménem vlastníků na jejich účet - a nájemcem společných
částí domu a pozemku (viz [A] a [B]) a smluvní vztah mezi dodavatelem tepla společenstvím a
zákazníkem-spotřebitelem, kterému je teplo z domovní kotelny dodáváno [C]. Příjmy, které jsou ve
formě nájemného, sankcí za pozdní úhrady či úhrad za dodávky tepla placeny třetími osobami, je nutné
dále zkoumat z pohledu daně z přidané hodnoty. Jak jsme již uvedli, tyto příjmy jsou příjmem
vlastníků jednotek, nikoli příjmem společenství. Proto je v dané věci podstatné, kdo je vlastníkem
jednotky, jinými slovy, kdo je příjemcem úplaty.
ZDPH definuje osobu povinnou k dani a
plátce. Osobu povinnou k dani jsme již vysvětlili výše. Osoby, které neuskutečňují ekonomickou
činnost, budeme vnímat jako osoby nepovinné k dani. Většinou to jsou osoby v pracovním poměru,
nezletilé osoby, osoby požívající starobní důchod, osoby evidované v evidenci Úřadu práce, zkrátka
osoby, které nemají žádné příjmy z ekonomických činností. Spravuje-li společenství pouze vlastní
majetek, pak těmto vlastníkům žádné povinnosti z pohledu daně z přidané hodnoty nevznikají. Začne-li
osoba nepovinná k dani uskutečňovat ekonomickou činnost, tj. uzavře (jménem společenství) smluvní
vztah s třetí osobou v souvislosti s vlastnictvím společných částí domu, stane se osobou povinnou k
dani.
4 Povinnosti osoby povinné k dani
Plynou-li však vlastníkům jednotek příjmy z výše citovaných činností, jsou vždy osobou
povinnou k dani, neboť uskutečňují ekonomickou činnost, jež spočívá např. v soustavném využití
hmotného majetku za účelem získání příjmů [A], nebo v činnosti výrobce tepla [C]. Někteří vlastníci
mohou být osobou povinnou k dani (případně plátci) i na základě jiných aktivit. Fyzické osoby mohou
být osobami samostatně výdělečně činnými, právnické osoby (
korporace
) jsou již ze své podstaty
založeny za účelem podnikání.Do režimu daně z přidané hodnoty vstupují osoby povinné k dani buď dobrovolně (viz ust.
§ 6f a
§ 94a odst. 1 ZDPH), nebo přesáhne-li jejich
obrat za 12 kalendářních měsíců 1 milion Kč (viz ust. § 6
odst. 1 ZDPH). ZDPH uvádí další důvody pro
registraci osoby povinné k dani plátcem v ust. § 6a až
6f, ty ale nejsou z našeho hlediska podstatné. Osoby povinné k dani jsou tak povinny sledovat
obrat pro povinnou registraci. Obratem se podle § 4a
ZDPH rozumí souhrn úplat bez daně, včetně
dotace
k ceně, které osobě povinné k dani náleží za
uskutečněná plnění, kterými jsou dodání zboží a poskytnutí služby, s místem plnění v tuzemsku,
jde-li o úplaty za a) zdanitelné plnění, b) plnění osvobozené od daně s nárokem na odpočet daně nebo
c) plnění osvobozené od daně bez nároku na odpočet podle
§ 54 až 569), jestliže
nejsou doplňkovou činností uskutečňovanou příležitostně.Proto je nutné u jednotlivých úplat-příjmů určit, zda jsou zdanitelným plněním nebo
plněním osvobozeným, a zda vstupují do obratu pro povinnou registraci. U nájemného z pronájmu
společných částí domu [A] je potřeba rozlišovat mezi nájmem, který je podle
§ 56a ZDPH osvobozeným plněním bez nároku na
odpočet daně (ponechme u něj označení [A]) a poskytnutím práva na umístění věci ve smyslu ust.
§ 14 odst. 1 ZDPH, mnohdy definováno jako nájem
části nemovitosti [D], jenž je zdanitelným plněním. Pojem „nájem“ není v
ZDPH nijak definován, stejně tak tento pojem
nedefinuje v čl. 135 ani směrnice o dani z přidané hodnoty10). Evropský
soudní dvůr ve své judikatuře definoval pojem nájmu nemovitého majetku ve smyslu čl. 13 B písm. b)
šesté směrnice11) tak, že v zásadě znamená, že pronajímatel nemovitosti
převede na nájemce za úplatu a na sjednanou dobu právo užívat tuto nemovitost a vyloučit jakoukoliv
další osobu z výkonu takového práva12). Této definici tak zcela jistě vyhoví
např. pronájem místnosti/místností-společných částí v domě, přičemž příjmy z takového pronájmu jsou
osvobozeným plněním bez nároku na odpočet daně podle §
56a ZDPH. Jiná je však situace u pronájmu části/částí společných částí domu např. za účelem
umístění reklamy nebo za účelem umístění antény, vysílače a jiných podobných zařízení. V tomto
případě se jedná o poskytnutí služby ve smyslu § 14
ZDPH, které je zdanitelným plněním13). Hlavním cílem totiž není
samotný pronájem prostoru/části budovy, ten je pouze prostředkem k dosažení jiného cíle, kterým je
poskytnout prostor na umístění např. vysílače nebo reklamního panelu.
Povinnost platit úroky z prodlení z důvodu pozdních úhrad nájemného nájemci společných
částí a z pozdních úhrad za plnění spojená s užíváním těchto společných částí včetně nedoplatků z
jejich vyúčtování [B] vyplývá ze smluvních ujednání mezi účastníky nájemních vztahů a mají sankční
charakter z důvodu nedodržení platebních podmínek. Nejde tak o sjednanou úplatu za poskytnutou
službu-nájem a tudíž nejsou předmětem daně ve smyslu § 2
odst. 1 ZDPH.
Pod pojmem „příjmy od třetích osob plynoucí z provozování technických zařízení v domě pro
tyto osoby“ [C] si lze představit např. domovní kotelny, které poskytují teplo pro vlastníky
jednotek a také pro třetí osoby, např. pro vedlejší dům/společenství. Dodání vyrobeného tepla je
dodáním zboží ve smyslu ust. § 13 ZDPH a je-li
dodáno v tuzemsku, je zdanitelným plněním.
Do obratu osoby povinné k dani-vlastníka pro povinnou registraci k dani z přidané hodnoty
vstupují, jak již bylo uvedeno, zdanitelná plnění (např. příjmy za umístění zařízení - antény,
reklamního panelu, na společné části domu [D], příjmy z dodávek tepla [C]). Příjmy z nájmů
společných částí domu [A] osvobozené od daně podle § 56a
ZDPH do obratu pro povinnou registraci nevstupují. Nutno podotknout, že tato úprava není
zcela v souladu se směrnicí o dani z přidané hodnoty (viz čl. 288), a proto lze předpokládat, že v
připravované novele ZDPH bude tento nesoulad napraven
a příjmy z nájmů společných částí domu a pozemků [A] budou opět14) vstupovat
do výpočtu obratu pro povinnou registraci. V roce 2014 však tomu tak není.
5 Povinnosti plátce daně z přidané hodnoty
Pokud je vlastník jednotky registrován jako plátce daně z přidané hodnoty, pak se i na
příjmy, jež mu plynou v souvislosti s vlastnictvím společných částí domu a pozemku, vztahují všechna
práva a povinnosti vyplývající ze ZDPH.
Vlastníci-plátci poskytují zdanitelná plnění ([C] a [D]) a ke dni jejich uskutečnění nebo ke dni
přijetí úplaty jsou povinni podle § 21 ZDPH přiznat
daň na výstupu a uvést daň v daňovém přiznání za příslušné zdaňovací období. Částka, kterou plátce
obdrží, již s ohledem na ust. § 36 odst. 1 ZDPH
daň z přidané hodnoty obsahuje, proto se při jejím výpočtu postupuje podle
§ 37 odst. 2 ZDPH, tj. způsobem shora. Příjmy z
nájmů [A], jež jsou osvobozeným plněním bez nároku na odpočet daně, je plátce povinen v souladu s
§ 51 odst. 2 ZDPH přiznat ke dni jeho uskutečnění
nebo ke dni přijetí úplaty, a to k tomu dni, který nastane dříve. Tyto příjmy tak ovlivní koeficient
pro uplatnění odpočtu daně v krácené výši podle § 76
odst. 3 ZDPH. V praxi si však lze jen stěží představit, že by v souvislosti s nájmem
společných částí domu vlastník jednotky přijal zdanitelná plnění, u kterých by byl povinen odpočet
daně krátit způsobem podle § 76 ZDPH.
6 Odpočet daně u plátce daně z přidané hodnoty-vlastníka
jednotky
Může tedy vlastník jednotky-plátce mít přijatá zdanitelná plnění použitá pro účely
ekonomických činností, jež vyplývají z vlastnictví jednotky? A může si u těchto přijatých plnění
uplatnit nárok na odpočet daně?
V případě nájmů společných částí domu a pozemku [A] a poskytnutí práva umístění zařízení
na společné části domu [D] se může jednat např. o opravy společných částí domu. Při výrobě tepla v
domovní kotelně [C] takovým přijatým plněním může být dodání plynu, revize, údržba zařízení, aj.
Dodání tepla je zdanitelným plněním a plátce tak má podle
§ 72 ZDPH nárok na odpočet daně. Otázkou je v jaké
výši. Podle § 75 odst. 1 ZDPH má plátce nárok na
odpočet daně pouze v poměrné výši odpovídající rozsahu použití pro své ekonomické činnosti, přičemž
rozsah ekonomické činnosti lze vyjádřit spoluvlastnickým podílem ke společným částem domu a pozemku.
Nárok na odpočet daně by tak v zásadě s ohledem na princip neutrality15)
neměl být omezen. Problém však nastává v momentě splnění podmínky pro uplatnění nároku na odpočet
daně zakotvené v ust. § 73 odst. 1 písm. a)
ZDPH, tj. mít daňový doklad16). Smlouva s dodavateli vstupních zdrojů
pro výrobu tepla (např. plynu, vody) je uzavřena mezi společenstvím a těmito dodavateli. Pro
dodavatele je obchodním partnerem společenství, které však není, a ani nemůže být, plátcem. Na
daňovém dokladu dodavatel uvede jako osobu, pro kterou se zdanitelné plnění uskutečnilo,
společenství. Vlastník jednotky-plátce tak zřejmě nebude mít originál dokladu (což by dle našeho
názoru nebylo samo o sobě důvodem pro neuznání nároku na odpočet daně), ale zejména nebude na
daňovém dokladu uveden jako příjemce plnění. Lze tedy nárok na poměrnou část odpočtu daně prokázat?
Podle § 73 odst. 5 ZDPH lze nárok na odpočet daně
prokázat jiným způsobem, neobsahuje-li doklad pro prokázání nároku na odpočet daně všechny
předepsané náležitosti. Bude tak na plátci, aby v rámci dokazování17)
prokázal, že je vlastníkem jednotky, za něhož společenství jedná navenek a na jehož účet byla
smlouva na dodávky zboží, či poskytnutí služby uzavřena. Problematice nároku na odpočet daně a
požadavku na fakturaci se také věnoval Evropský soudní dvůr v rozsudku C-25/03 ze dne
21.4.200518).
7 Odpočet daně u plátce daně z přidané
hodnoty-nájemce společných částí domu
Jak je to s odpočty daně u nájemců u plnění souvisejících s nájmem, jako jsou úhrady za
energie, vodu, teplo, plyn a ostatní služby (úklid, ostraha, výtah, apod.), jsou-li účtovány
společenstvím samostatně? Pokud společenství není plátcem (což jsme si již vysvětlili, že tato
situace by nastat neměla), neobsahuje účtovaná částka nájemci za takovéto vedlejší dodávky a služby
daň na výstupu ve smyslu § 4 odst. 1 písm. c)
ZDPH, která by byla odpočitatelná na vstupu u příjemce takového plnění-nájemce. Společenství
není oprávněno vystavit daňový doklad (případně jiný doklad), na kterém by takovouto daň vyčíslilo.
Je tak na smluvních stranách, spoluvlastnících a nájemci, aby hledali jiný způsob pro úpravu
vzájemných vztahů, jestliže hodlají odpočet daně u těchto přijatých plnění uplatnit. Inspirací může
být např. podílové spoluvlastnictví (jak je nastíněno výše v tomto příspěvku). Pohled z hlediska
daní na podílové spoluvlastnictví lze najít taktéž v příspěvcích jiných
autorů19). Je tak potřeba zvážit, zda efekt z uplatněného odpočtu daně u
plnění souvisejících s nájmem společných částí domu ve vlastnictví jednotlivých spoluvlastníků (z
nichž někteří plátci jsou a jiní nikoliv) převýší vynaložené úsilí na hledání jiného způsobu úpravy
vzájemných vztahů.
8 Závěr
Dle našeho názoru podstatou problémů, které se vztahují k aplikaci
ZDPH ve vztahu k činnosti společenství, je nepřesná
soukromoprávní úprava. Tato buď měla vyčlenit pro společenství vlastníků čistě samostatnou roli,
tedy i ve vztahu k příjmům z podnikání, anebo naopak neměla být čistě podnikatelská činnost
podřazována pod správu domu a pozemku (konkrétně Nařízením), přičemž příjmy z ní vyčleněny
jednotlivým spoluvlastníkům. V případě podnikatelské činnosti by spoluvlastníci měli postupovat dle
ustanovení řešících výkon spoluvlastnictví a tento postup zdaňovat tak, jak spoluvlastníci
standardně činí. V současné době jsou tedy spoluvlastníci nuceni vykonávat svá práva skrze
společenství, avšak daňově postupovat tak, jako by společenství neexistovalo. Jak jsme uvedli výše,
otázka výkonu podnikatelské činnosti společenstvím je uváděna jako sporná i v odborné literatuře.
Vlastníkům jednotek tak z pohledu daňového nezbývá než nerespektovat soukromoprávní úpravu, přesněji
řečeno Nařízení, a postupovat čistě tak, jako by postupovali spoluvlastníci bez existence
společenství, přičemž samotnému společenství ponechat běžnou správu společného majetku, pro jejíž
usnadnění také společenství vzniká. V opačném případě, za
akceptace
názoru, že společenství
vlastníků je tím, kdo reálně vykonává ekonomickou činnost, by tento postup byl v rozporu se
soukromoprávní úpravou, a to jak se zákazem podnikání společenství (i když, jak jsme uvedli, ani
případné porušení soukromoprávních předpisů neznamená vyloučení ekonomické činnosti), tak s
kvalifikací společenství jako osoby povinné k dani v situaci, kdy sama tato osoba žádnou úplatu
fakticky nepřijímá. Máme tedy za to, že společenství není osobou povinnou k dani, je pouze
subjektem-správcem, který vzniká s cílem usnadnění běžné správy společné věci v případě bytového
spoluvlastnictví, avšak ve věcech, které již běžnou správu překračují, není oprávněno jakkoliv
jednat a tyto by si měli spoluvlastníci řešit sami. Rozhodně dle našeho názoru nemůže společenství
vystupovat v roli osoby povinné k dani ve vztahu k vlastním členům, protože by šlo o postup, který
je v přímém rozporu se samotným účelem a podstatou společenství.1) Drábová, M., O. Holubová, M. Tomíček. Zákon o dani z přidané hodnoty. Komentář.
5., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013, s. 57.
2) Drábová, M., O. Holubová, M. Tomíček. Zákon o dani z přidané hodnoty. Komentář.
5., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013, s. 52.
3) Holubová, O. Principy uplatňování DPH u společenství vlastníků jednotek a
bytových družstev. DPH aktuálně. 2007/22. Praha: Verlag Dashöfer, 2007, s. 1 - 4, nebo Brychta, I.
Účetní a daňové souvislosti společenství vlastníků bytových jednotek. Účetnictví v praxi. 2010, č.
5, s. 5. Praha: Wolters Kluwer ČR.
4) Neplechová, M. a M. Durec. Účetní a daňová problematika pro bytová družstva a
společenství vlastníků jednotek od A do Z. Praha: Anag, 2011, s. 136.
5) Viz § 5 odst. 1
ZDPH.
6) Např. Neplechová, M. a M. Durec. Účetní a daňová problematika pro bytová
družstva a společenství vlastníků jednotek od A do Z. Praha: Anag, 2011, s. 136.
7) Čl. 1 Směrnice Rady 2006/112/ ES ze dne 28.11.2006 o společném systému daně z
přidané hodnoty. ˇ
9) ZDPH definuje v
§ 54 Finanční činnosti, v
§ 54a Penzijní činnosti, v
§ 55 Pojišťovací činnosti a v
§ 56 Dodání vybraných nemovitých věcí.
10) SMĚRNICE RADY 2006/112/ES
ze dne 28.11.2006, o společném systému daně z přidané hodnoty, která s účinností od 1.1.2007 zavádí
společný systém daně z přidané hodnoty.
11) ŠESTÁ SMĚRNICE RADY ze dne 17.5.1977, o sladění zákonů členských států
týkajících se daní z obratu - Společný systém daně z přidané hodnoty: jednotný základ daně
(77/388/EHS), kterou s účinností od 1.1.2007 nahradila Směrnice Rady
2006/112/ES.
12) Viz např. Rozsudek SDEU ze dne 18.11.2004, Temco Europe SA, C-284/03, s.
I-11268, bod 19.
13) Viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 23.4.2009, č. j.
9 Afs 93/2008-43 (dostupný na www.nssoud.cz):
„Jakkoliv tedy pronájem nemovitého majetku spadá pod pojem hospodářské činnosti ve smyslu čl. 4
šesté směrnice, představuje zpravidla relativně pasivní činnost, závisející na pouhém plynutí času,
která nevede k významné tvorbě hodnoty. Soudní dvůr mnohokrát zdůraznil, že pro účely správného
uplatnění osvobození je třeba odlišit pasivní přenechání majetku k užívání od ostatních činností,
které mají buď povahu průmyslového nebo obchodního podnikání, jako jsou buď výjimky stanovené v
šesté směrnici (ubytování, nájem bezpečnostních schránek, parkovacích míst a trvale instalovaných
zařízení), anebo je jejich předmět lépe charakterizován poskytováním určité služby, než pouhým
poskytnutím určité věci k užívání, jako např. právo užívat golfové hřiště (rozsudek C-150/99 ze dne
18.1.2001 Stockholm Lindöpark, bod 17 a bod 26), právo užívat most za mýtné (rozsudek C-358/97 ze
dne 12.9.2000 Komise vs. Irsko, zejména body 52-58) nebo právo umístit automaty na cigarety v
obchodních prostorech (C-275/01 Sinclair Collis Collis). Pokud jde o aplikaci čl. 13B(b) šesté
směrnice, pojem osvobození má být vykládán restriktivně a jeho obsah by měl být jednotný ve všech
členských státech.“
14) Tak tomu bylo do 31.12.2013.
15) Princip neutrality je základním principem DPH, jenž spočívá v zaručení
rovného zacházení vzhledem k jiným subjektům poskytujícím stejná plnění v porovnatelných situacích
(viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 15.6.2012, č. j.
8 Afs 18/2011-219, dostupné na
www.nssoud.cz).
16) V ust. § 29 zákona o DPH je
uveden výčet náležitostí daňového dokladu, kde v odst. 1 písm. c) definuje jako jednu z povinných
náležitostí označení osoby, pro kterou se plnění uskutečňuje a v písm. d) daňové identifikační číslo
osoby, pro kterou se plnění uskutečňuje. Nebylo-li daňové identifikační číslo přiděleno, nemusí jej
daňový doklad podle odst. 3 písm. a) citovaného ustanovení obsahovat.
17) Dle § 92 a násl. zákona č. 280/2009
Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů.
18) Rozsudek Soudního dvora ze dne 21.4.2005 ve věci C-25/03, bod 84, s. I-3176:
„článek 18 odst. 1 písm. a) a čl. 22 odst. 3 šesté směrnice 77/388 nevyžadují, aby k výkonu práva na
odpočet za okolností, jakými jsou okolnosti dotčené v původním řízení, měla osoba povinná k dani
fakturu vystavenou na své jméno a uvádějící části ceny a daně z přidané hodnoty odpovídající svému
podílů ve spoluvlastnictví. Za tímto účelem je dostatečná faktura vystavená bez dalšího na oba
manžele ve spoluvlastnictví, aniž by obsahovala takovýto rozpis.“ (Dostupný na
http://curie.europa.eu).
19) Např. Brychta, I. Pronajímání nemovitostí z daňového hlediska. 1. část. Daně
a právo v praxi. 2006, č. 6. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2006. (Dostupné na
www.danarionline.cz).