§Odpočet DPH uplatněný příjemcem
dotace
Milan
Podhrázký
Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 10.10.2013, čj.
9 Afs 8/2013-42, www.nssoud.cz
K předpisům:
-
§ 72 zákona č. 235/2004
Sb., o dani z přidané hodnoty
Poskytnutí
dotace
nemá samo o sobě na výši odpočtu DPH uplatněné příjemcem
dotace
u následně přijatých zdanitelných plnění žádný vliv. Na úhradu pořizovaných plnění
prostřednictvím dotace
je nutno hledět pouze jako na zdroj financování, přičemž pro výši uplatněného
nároku je určující výhradně účel použití pořízeného plnění.Předmětem sporu v dané věci řešené Nejvyšším správním soudem byla výše
nároku na odpočet DPH. Žalobkyně (později stěžovatelka, jejímž předmětem podnikání je výzkum a
vývoj), obdržela
dotace
od dvou ministerstev a v přiznání k DPH uplatnila nadměrný odpočet, ovšem
příslušný finanční úřad zahájil u sporných zdaňovacích období vytýkací řízení, jehož výsledkem bylo
snížení odpočtu daně u veškerých přijatých plnění, hrazených (byť i jen částečně) z obdržených
dotací. Krajský soud i žalovaný odvolací správní orgán v dané věci zastávají shodný právní názor, že
přijetí dotace
nelze podřadit pod některou z činností vyjmenovaných v
§ 72 odst. 2 zákona o DPH, není tedy vůbec
předmětem DPH. Je-li tedy na činnost stěžovatele (i jen zčásti) poskytnuta dotace
jako plnění, které
není předmětem daně, nebudou přijatá zdanitelná plnění nikdy použita pro budoucí komerční účely
výhradně, jak vyžaduje § 72 odst. 4 zákona o DPH.
Odpočet daně by tak mohl být uznán jen v části nepokryté dotacemi. Nejvyšší správní soud však v
odůvodnění popisovaného rozhodnutí dospěl k závěru, že je nutno rozlišovat poskytnutí a přijetí
dotace
na činnost plátce daně, které je pouhým převodem finančních prostředků od poskytovatele
jejímu příjemci a které skutečně není předmětem DPH, od poskytnutí dotace
k ceně či poskytnutí
peněžních prostředků jako úplaty za konkrétní zdanitelné plnění. Dotace
k ceně či poskytnutí
finančních prostředků za konkrétní plnění se již za úplatu za zdanitelné plnění považuje.
Zákon o DPH v žádném ze svých ustanovení neomezuje
výši nároku na odpočet DPH z pořízeného zboží či služeb pouze z důvodu, že tato plnění byla hrazena
z dotací. K obdobným závěrům ostatně dospěl také Soudní dvůr, který opakovaně konstatoval, že nelze
stanovit ve vnitrostátním právu pravidlo, které by omezovalo odpočitatelnost DPH vztahující se na
koupi zboží a služeb z důvodu jeho financování prostřednictvím dotací. Jak Nejvyšší správní soud
dodal, na úhradu prostřednictvím dotace
je nutno hledět pouze jako na zdroj financování, přičemž pro
výši uplatněného nároku je určující výhradně účel použití předmětného plnění. Použije-li se přijaté
zdanitelné plnění výlučně na činnost podléhající dani, pak plátci vzniká plný nárok na odpočet DPH
na vstupu, i kdyby mu poskytovatel dotace
uhradil přijatá zdanitelná plnění ze sta procent. Pro
učení rozsahu nároku na odpočet daně je v každém jednotlivém případě důležité posoudit účel použití
předmětného zdanitelného plnění v návaznosti na § 72 a
násl. zákona o DPH, vztahující se k uplatnění nároku na odpočet daně. Nárok na odpočet je
nedílnou součástí mechanismu DPH, nemůže být v zásadě omezen a uplatní se ve vztahu ke všem daním,
kterými byla zatížena zdanitelná plnění uskutečněná na vstupu. Nárok na odpočet vzniká, pokud
přijatá zdanitelná plnění jsou použita pro uskutečnění ekonomické činnosti, přičemž nárok na odpočet
v plné výši dle § 72 odst. 4 věty první zákona o
DPH vzniká u přijatých zdanitelných plnění, která jsou použita výhradně pro uskutečnění
plnění uvedených v § 72 odst. 2 zákona o DPH.
Nejvyšší správní soud v odůvodnění popisovaného rozhodnutí pak současně připomněl, že důkazní
břemeno ohledně prokázání účelu použití dotovaných plnění nese stěžovatel. Časový okamžik, ke
kterému dojde k ekonomickému zhodnocení přijatých zdanitelných plnění, není pro uplatnění nároku na
odpočet určující.