Daňový řád - část XI. Placení daní (2. díl)
Ing.
Martina
Havránková
JUDr. Ing.
Jana
Jarešová
Ph.D.
Tento příspěvek navazuje na 1. díl k placení daní, uveřejněný v minulém čísle Daňového
experta. V něm byla podrobně rozebrána otázka evidence daní, pořadí úhrady, nedoplatku a jeho
odpisu. V tomto díle bychom rády pokračovaly problematikou placení, a to přeplatkem, vratitelným
přeplatkem, námitkou a způsoby placení daně.
1 Přeplatek
Tak jako zákon č. 280/2009 Sb.,
daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"daňový řád") definuje pojem nedoplatku, který se
vztahuje k jednotlivým předpisům daně, tzn. je navázán vždy na konkrétní nalézací (vyměřovací nebo
doměřovací) řízení, tak rovněž definuje pojem přeplatku, který však představuje kladné
saldo
osobního daňového účtu, tj. hodnotí se vždy jeden druh daně bez ohledu na to, kolik předpisů
(dílčích řízení) je na osobním daňovém účtu zaevidováno. Z ustanovení
§ 154 odst. 1 daňového řádu tedy vyplývá, že
pokud úhrn plateb a vratek převyšuje v rámci jednoho osobního daňového účtu úhrn předpisů a odpisů,
pak je tento rozdíl považován za přeplatek daného osobního daňového účtu.Přeplatek tedy může být tvořen např. tak, že je daňovým subjektem uhrazeno více, než je
stanovená výše daně, jsou-li uhrazeny ostatní povinnosti na osobním daňovém účtu, ale může k němu
dojít i z důvodu pozdějšího snížení daně z titulu buď doměření nižší daně, nebo na základě
rozhodnutí o opravném či dozorčím prostředku, popř. na základě rozhodnutí soudu.
Hovoříme-li o přeplatku, nemusí se vždy jednat o přeplatek, který vznikl z titulu plateb,
jak je uvedeno výše, ale může jít i o nárok daňového subjektu na vrácení určité částky - v rámci
daně z přidané hodnoty jde o nárok na nadměrný odpočet.
Vzhledem k tomu, že § 154 odst. 2 daňového
řádu ukládá správci daně povinnost převést přeplatek na úhradu
nedoplatku,1) je nutné evidovat, z jakých částek přeplatek vznikl, a tudíž i
den jeho vzniku. Novinkou oproti předchozímu zákonu upravujícímu daňový proces, tj. zákonu č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon o správě daní a poplatků"), je tzv. 10denní ochranná lhůta při
převodu přeplatku, což znamená, že existuje-li na jednom osobním daňovém účtu přeplatek a zároveň na
jiném nedoplatek, nebude tento přeplatek použit na jeho úhradu v případě, že je očekáváno, že do 10
dnů od okamžiku, kdy by měl být přeplatek použit, dojde na osobním daňovém účtu s přeplatkem ke
vzniku povinnosti uhradit daň. Jedná se převážně o případy, kdy je např. podáno daňové přiznání k
dani z příjmů právnických osob před lhůtou splatnosti (resp. max. 10 dnů předem) a zároveň daňový
subjekt uhradí v něm tvrzenou daň. Pokud by stejný daňový subjekt měl na jiném osobním daňovém účtu
evidován nedoplatek, nebude na něj předmětná platba převáděna, neboť na osobním daňovém účtu, kam
byla platba zaslána, je právě očekávána daňová povinnost z titulu podaného daňového
přiznání.
Při převodu přeplatku na nedoplatky postupuje správce daně podle
§ 154 odst. 3 daňového řádu, a ač jsou
nedoplatky v souladu s tímto ustanovením uhrazovány podle pořadí úhrady stanoveného v
§ 152 odst. 1 daňového řádu, tedy tak, jako je
postupováno při úhradě daňových povinností v případě dobrovolné platby, nemůže daňový subjekt pořadí
úhrady nedoplatků z přeplatku ovlivnit. V daném případě se nejedná o dobrovolnou platbu, ale pořadí
úhrady je jasně stanoveno zákonem a správce daně postupuje podle
§ 152 odst. 1 daňového řádu napříč všemi
osobními daňovými účty, na nichž je v době převodu evidován nedoplatek. Jedinou výjimku při
uhrazování nedoplatků z přeplatku tvoří náklady řízení, pokud jsou u daného daňového subjektu
evidovány, pak k jejich úhradě dochází jako první v pořadí, pak jsou teprve uhrazovány ostatní
nedoplatky podle skupin a podle jejich stáří, resp. původní lhůty splatnosti.
Přeplatek může být použit i na úhradu nedoplatku, který je evidován u stejného daňového
subjektu u jiného správce daně, který si o jeho převedení na nedoplatek požádá. Jiným správcem daně
nemusí být pochopitelně jen celní úřad, který má s daňovou správou propojené informační systémy,
tudíž o případné existenci přeplatku je informován (a naopak i finanční úřad je informován o
existenci přeplatku u téhož daňového subjektu evidovaného celním úřadem), ale jedná se i o jiné
orgány veřejné moci podle § 10 daňového řádu (např.
obecní úřad, soud), kterým je svěřena působnost v oblasti správy
daní.2)
V případě, že správce daně převádí přeplatek na nedoplatky v částce větší než 1 000 Kč,
vyrozumí o tom daňový subjekt. Jelikož se nejedná o rozhodovací činnost správce daně, ale pouze o
postup, který správci daně předepisuje zákon, nevydává žádné rozhodnutí, nýbrž pouze neformální
vyrozumění. Má-li daňový subjekt zřízenu daňovou informační schránku, pak není už třeba, aby ho o
případném převodu částky větší než 1 000 Kč správce daně jakýmkoli jiným způsobem vyrozumíval, neboť
tato skutečnost je seznatelná právě při pohledu do daňové informační schránky.
Ustanovení § 154 odst. 5 daňového řádu
definuje den úhrady nedoplatku převodem přeplatku. Při určení dne úhrady je podstatné určení, zda
dříve vznikl nedoplatek či přeplatek - pokud před vznikem přeplatku již nedoplatek existoval, pak
bude tento nedoplatek uhrazen až se dnem následujícím po dni vzniku přeplatku, a naopak vznikne-li
nedoplatek až po dni vzniku přeplatku, bude tento nedoplatek uhrazen s datem svého
vzniku.
PŘÍKLAD
Dne 26. března 2012 vznikne přeplatek např. z důvodu předepsání nároku na nadměrný odpočet
na DPH a nedoplatek např. na dani z příjmu fyzických osob vznikne až 3. dubna 2012 (2. dubna 2012
byla daň splatná) - za den úhrady nedoplatku je považován den 3. dubna 2012; pokud však předepíše
správce daně pravomocně doměřenou daň 31. března 2012, avšak s původním datem splatnosti 31. března
2011, je dnem úhrady den po dni vzniku přeplatku, a to 27. března 2012.
Ke vzniku přeplatku může dojít, jak bylo výše uvedeno, i na základě podání dodatečného
daňového přiznání na daň nižší podle § 141 odst. 2
daňového řádu, ovšem za předpokladu, že byla původně stanovená daň uhrazena. Otázkou zde je,
k jakému okamžiku vzniká případný přeplatek.
Vzhledem k tomu, že na základě takto podaného dodatečného daňového přiznání je vydáváno
správcem daně rozhodnutí, a až na základě tohoto rozhodnutí je příslušný předpis zaevidován na
osobní daňový účet daňového subjektu, dojde k doměření daně až v momentě účinnosti tohoto
rozhodnutí, resp. až k okamžiku účinnosti rozhodnutí jsou dány právní účinky stanovení daně, pokud
tedy není v zákoně stanoveno jinak.
Ke vzniku případného přeplatku může dojít tedy až tímto datem (poslední den lhůty pro
podání dodatečného daňového přiznání podle § 141 odst.
2, bude-li daň stanovena ve shodě s dodatečným daňovým přiznáním), nikoli zpětně k datu
původní splatnosti daně.3) Jiný vliv by mělo toto snížení daňové povinnosti
na případný úrok z prodlení, který by vznikl pozdní úhradou původně stanovené daně. Vzhledem k
ustanovení § 2 odst. 5 daňového řádu, podle
kterého úrok sleduje osud daně, by došlo k adekvátnímu snížení úroku z prodlení již od původního dne
splatnosti daně.
2 Vratitelný přeplatek
V případě, že je na osobním daňovém účtu evidován přeplatek a neexistuje nedoplatek, na
který by měl být tento přeplatek převeden, jedná se podle ustanovení
§ 154 odst. 2 daňového řádu o vratitelný
přeplatek. Na takový přeplatek má daňový subjekt nárok, resp. je plně v jeho
dispozici.4)
Při posuzování vratitelnosti přeplatku daňový
řád upravuje speciální případ pro vrácení peněžních prostředků získaných daňovou exekucí,
které převyšují částku vymáhaných nedoplatků. V tomto případě vzniká automaticky vratitelný
přeplatek, který správce daně vrací i bez žádosti do 15 dnů. Neprovádí tedy testování napříč
osobními daňovými účty.5)
Daňový subjekt může požádat správce daně o vrácení vratitelného přeplatku nebo může
požádat o jeho převedení na úhradu nedoplatku, a to jak svého nedoplatku u jiného správce daně, nebo
jiného daňového subjektu u téhož správce daně nebo i u jiného správce daně.
Daňový řád prakticky vylučuje možnost žádat o
převedení přeplatku na vlastní nedoplatek evidovaný u téhož správce daně, neboť k takové situaci by
právě s odkazem na § 154 odst. 2 daňového řádu
nemělo dojít, jelikož správce daně má povinnost převádět přeplatky na nedoplatky evidované u jednoho
daňového subjektu automaticky. Může však dojít k situaci, kdy je u správce daně evidován přeplatek a
zároveň na jiném druhu příjmu je očekávána platba, na základě které se teprve vytvoří předpis daňové
povinnosti, v takovém případě by dle autorek tohoto příspěvku správce daně měl případné žádosti
daňového subjektu o převod přeplatku na tyto druhy příjmu vyhovět (jedná se o daň z příjmů ze
závislé činnosti a funkčních požitků, o daň vybíranou na základě srážky, o daň silniční).
Ustanovení § 155 daňového řádu upravuje
tedy jednak situace, kdy o vrácení či převedení přeplatku žádá daňový subjekt, ale i situace, kdy je
vratitelný přeplatek vracen daňovému subjektu bez žádosti, tzn. pokud tak stanoví
zákon.6) V ustanovení § 155
odst. 2 daňový řád stanoví, že správce daně nemusí z ekonomických důvodů vrátit či převést
částku přeplatku nižší než 100 Kč, přičemž částka 100 Kč je posuzována pro každý přeplatek
vztahující se k jednomu osobnímu daňovému účtu zvlášť. Učinil by tak pouze ve výjimečných případech,
nebo pokud tak stanoví zákon.7)
O žádosti daňového subjektu o vrácení či převedení přeplatku bude správce daně vydávat
rozhodnutí. V daném případě však správce daně neopírá své rozhodnutí o žádné správní uvážení, tzn.,
že zamítnout žádost může pouze v případě, nejsou-li splněny podmínky pro vrácení či převedení
vratitelného přeplatku. Vyhoví-li správce daně žádosti v plném rozsahu, nemusí své rozhodnutí
daňovému subjektu oznamovat, pokud ho o to výslovně daňový subjekt v žádosti nepožádá. Rozhodnutí se
zakládá do spisu, za den jeho vydání a oznámení daňovému subjektu je považován den, který následuje
po dni doručení žádosti o vrácení správci daně. Proti takovému rozhodnutí ani nelze uplatnit žádné
opravné prostředky (odvolání a návrh na povolení obnovy řízení), což je zcela logické, neboť není
důvod brojit proti plnému vyhovění požadavku. Správce daně ovšem není ani v tomto případě úplného
vyhovění osvobozen od nutnosti odůvodnění rozhodnutí.8) V případech, kdy
žádosti je vyhověno pouze částečně nebo je žádost zamítnuta, je správce daně povinen odůvodněné
rozhodnutí daňovému subjektu doručit. Proti tomuto rozhodnutí má daňový subjekt pochopitelně právo
podat odvolání, avšak ve zkrácené odvolací lhůtě 15 dnů ode dne doručení
rozhodnutí.9)
Je-li vracen přeplatek daňovému subjektu na základě jeho žádosti, stanovuje
§ 155 odst. 3 daňového řádu obecnou lhůtu pro
jeho vrácení. Podle uvedeného ustanovení je správce daně povinen vrátit existující vratitelný
přeplatek větší než 100 Kč do 30 dnů ode dne obdržení žádosti, přičemž počátek této lhůty v souladu
s obecným pravidlem pro počítání času podle § 33 daňového
řádu začíná až následující den po dni obdržení žádosti. Jak je v předchozí větě uvedeno,
takto je možno postupovat, pokud v den obdržení žádosti vratitelný přeplatek na osobním daňovém účtu
daňového subjektu skutečně existuje. Neexistuje-li přeplatek v době podání žádosti, pak zákon
stanoví pro správce daně 60denní lhůtu, po kterou vyčká, jestli dojde k naplnění podmínky pro
vrácení vratitelného přeplatku.10) Z textace předmětného ustanovení nelze
však dovozovat, že by správce daně byl povinen vrátit přeplatek ve výši v době podání žádosti. V
době podání žádosti správce daně zkoumá, zda vratitelný přeplatek dosahuje nejméně částku 100 Kč, a
pokud ano, pak má povinnost vrátit vratitelný přeplatek ve lhůtě 30 dnů ode dne obdržení žádosti.
Nicméně správce daně je oprávněn testovat existenci vratitelného přeplatku po celou dobu, než je
případně vratitelný přeplatek vrácen, tzn. nejpozději ještě před jeho vrácením daňovému
subjektu.
Vzhledem k tomu, že je žádost o vrácení přeplatku připojena k tiskopisu daňového přiznání
k dani z příjmů fyzických osob, je správci daně často ze strany daňových subjektů vytýkáno, že není
dodržena 30denní lhůta pro vrácení vyčísleného přeplatku.
V ustanovení § 155 odst. 1, jak je
výše uvedeno, je skutečně stanoveno, že vratitelný přeplatek bude daňovému subjektu poukázán ve
lhůtě 30 dnů od žádosti, nicméně je zároveň nutné zdůraznit, že je zde zmíněn pojem "vratitelný
přeplatek".
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že není možno slučovat dvě věci dohromady, a to podané
daňové přiznání s vyčísleným přeplatkem a žádost o vrácení tohoto přeplatku. Daňové přiznání podává
daňový subjekt ve lhůtě tří měsíců po uplynutí zdaňovacího období
(§ 136 odst. 1 daňového řádu), pokud se nejedná
o případ podle § 136 odst. 2 daňového řádu,
přičemž v něm uvedená daň je splatná v poslední den lhůty stanovené pro podání daňového přiznání
(§ 135 odst. 3 daňového řádu). V letošním roce
toto datum připadlo na pondělí 2. dubna. Správce daně může tudíž nejdříve vyměřit daň právě k tomuto
datu, tj. k poslednímu dni lhůty pro podání daňového přiznání, bylo-li podáno daňové přiznání
opožděně, pak je vyměřeno až k datu, kdy daňové přiznání došlo správci daně (toto platí za
předpokladu, že se vyměřovaná daň neodchyluje od daně tvrzené daňovým subjektem -
§ 140 daňového řádu). Z uvedeného tedy vyplývá, že
má-li na základě podaného daňového přiznání vzniknout vratitelný přeplatek, pak k jeho vzniku dojde
až k datu vyměření daně (poslední den lhůty pro podání daňového přiznání), tedy nejdříve 2.
dubna.
K žádosti o vrácení přeplatku je třeba přistupovat jako k samostatnému podání, byť je
součástí tiskopisu daňového přiznání a v souladu s § 155
daňového řádu tuto žádost vyřídit. V daném případě postupuje správce daně podle
§ 155 odst. 3 daňového řádu a testuje existenci
vratitelného přeplatku. Pokud v době podání žádosti nedosahuje vratitelný přeplatek daňového
subjektu požadované výše, vyhoví správce daně žádosti, pouze pokud vratitelný přeplatek této částky
dosáhne do 60 dnů ode dne podání žádosti.
V uvedeném smyslu je rovněž koncipováno i poučení v tiskopisu "Pokyny k vyplnění Přiznání
k dani z příjmů fyzických osob".11)
Bylo-li tedy podáno daňové přiznání včetně žádosti o vrácení přeplatku dříve, resp. ani do
60 dnů od podání předmětné žádosti nedošlo ke vzniku vratitelného přeplatku, je nutné podat novou
žádost o vrácení přeplatku, a to tak, aby ke vzniku očekávaného přeplatku došlo právě ve lhůtě
uvedené v § 155 odst. 3 daňového
řádu.
V případě, že je přeplatek vracen daňovému subjektu ze zákona, je lhůta pro vrácení vždy
uvedena v konkrétním ustanovení, na základě kterého je přeplatek
vracen.12)
Zejména v souvislosti se lhůtou pro vrácení nadměrného odpočtu, která dle
§ 105 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o dani
z přidané hodnoty") činí 30 dní, je důležité si zodpovědět otázku, kdy přeplatek vzniká a od
kdy tedy lhůta pro vrácení běží. Zákon o dani z přidané
hodnoty běh této lhůty váže na vyměření nadměrného odpočtu. Podle ustanovení
§ 139 odst. 2 daňového řádu správce daně vyměří
daň podle výsledků vyměřovacího řízení, a teprve takto vyměřená daň se předepisuje do evidence daní.
K vyměření daně dochází okamžikem vydání platebního výměru. Je-li tedy k podanému daňovému přiznání
zahájen postup k odstranění pochybností, dojde k vydání platebního výměru a tedy i k vyměření daně
až po ukončení postupu k odstranění pochybností. Až v tomto okamžiku se daň - nadměrný odpočet
předepisuje do evidence daní, stává se přeplatkem, nejsou-li na osobním daňovém účtu jiné
nedoplatky, a posuzuje se jeho vratitelnost napříč ostatními osobními daňovými
účty.13)
Je-li přeplatek daňovému subjektu vracen, pak se za den vrácení považuje den, kdy došlo k
odepsání dané částky z účtu správce daně. V případě, že je přeplatek na žádost daňového subjektu
převáděn na úhradu nedoplatku podle ustanovení § 155
odst. 1 daňového řádu, je za den úhrady nedoplatku považován den, kdy došla žádost správci
daně. Zákon tedy počítá s tím, že je žádost podávána až v době, kdy už vratitelný přeplatek
existuje. Problém tedy může nastat v případě, že daňový subjekt současně s daňovým přiznáním žádá o
převedení předpokládaného přeplatku na úhradu nedoplatku, který má u jiného správce daně nebo na
úhradu nedoplatku jiného daňového subjektu u téhož nebo jiného správce daně. V takovém případě by
nemusela být správcem daně žádost zamítána, ale mohlo by být přiměřeně aplikováno i v uvedeném
případě ustanovení § 155 odst. 3 DŘ, a pokud by
přeplatek v dané lhůtě vznikl, byl by převeden s datem, který se rovná dni následujícímu po dni
vzniku přeplatku.
Daňový subjekt je zákonem chráněn před nečinností správce daně, tzn., že správce daně je
povinen vracet přeplatek v zákonem stanovených lhůtách, což se vztahuje jednak na obecné lhůty v
§ 155 odst. 3 daňového řádu, dle kterých vrací
správce daně přeplatek na žádost, tak i na zákonné lhůty. Pokud by správce daně tyto lhůty
nedodržel, náležel by daňovému subjektu podle § 155
odst. 5 daňového řádu úrok z vratitelného přeplatku, o jehož přiznání a výši vystavuje
správce daně rozhodnutí.
Pokud správce daně eviduje na osobním daňovém účtu vratitelný přeplatek, o který si daňový
subjekt nepožádá do šesti let od konce roku, ve kterém tento přeplatek vznikl, nárok na vrácení
přeplatku daňovému subjektu zaniká a tento přeplatek se stává příjmem rozpočtu, ze kterého je
hrazena činnost správce daně.
3 Námitka
Oproti zákonu o správě daní a poplatků, který upravoval dva instituty obrany při placení
daní, a to v § 52 námitku uplatňovanou v
souvislosti s řízením vymáhacím a zajišťovacím a v §
53 reklamaci uplatňovanou při placení a evidenci daní, přičemž oba byly zařazeny mezi opravné
prostředky, daňový řád pro oblast placení upravuje
jediný prostředek ochrany, a to námitku dle §
159.
Námitku je tedy možné uplatnit proti všem úkonům správce daně při placení daní, které
zahrnuje i oblast vymáhání a zajištění daní. Vyloučena je v případech, kde zákon připouští proti
rozhodnutí správce daně odvolání.14)
Námitka se podává u toho správce daně, který úkon provedl, ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy se
osoba zúčastněná na správě daní o úkonu dozvěděla. Daňový
řád stanoví v § 159 odst. 4 pro námitku
obdobné použití ustanovení § 112, tj. náležitosti
odvolání. I z námitky musí být tedy zřejmé označení správce daně, který úkon provedl, označení osoby
zúčastněné na správě daní, která námitku podává, číslo jednací úkonu, je-li takové, případně jiná
identifikace úkonu, uvedení důvodů, v nichž jsou spatřovány nesprávnosti nebo nezákonnosti
napadeného úkonu, případné důkazní prostředky a návrh na změnu nebo zrušení úkonu. I zde se uplatní
výzva správce daně v případě, že námitka obsahuje vady, pro které ji nelze projednat.
Námitka není opravným prostředkem jako odvolání, a proto se zde neuplatní
devolutivní
účinek
, tzn. o námitce nebude rozhodovat nadřízený správce daně, nýbrž ten správce daně, který úkon
provedl.Správce daně námitku posoudí a o výsledku tohoto posouzení se vydává rozhodnutí. Je možné
rozhodnout následujícím způsobem:
1.
Vyhovění námitce
a)
V plném rozsahu - napadený úkon se zruší
b)
Částečně - napadený úkon se změní nebo se zjedná náprava jiným
způsobem
2.
Zamítnutí námitky
Rozhodnutí musí být v souladu s § 102 odst. 2
daňového řádu odůvodněno a správce daně je povinen se vypořádat se všemi v námitce namítanými
důvody.15 Pouze při plném vyhovění námitce se rozhodnutí neodůvodňuje
(§ 159 odst. 3 daňového řádu). Proti rozhodnutí
o námitce (vyhovujícímu i zamítavému) již nejsou připuštěny opravné prostředky (odvolání a návrh na
povolení obnovy řízení). Dozorčí prostředky vyloučeny nejsou.
V případě, že by v průběhu řízení o námitce došlo ke změně místní příslušnosti, vydá
rozhodnutí o námitce stávající správce daně, tedy ten, o jehož úkon se jedná.
4 Způsob placení daně
Neméně důležitým ustanovením spadajícím do části
daňového řádu "Placení daní" jsou ustanovení týkající
se vybírání daní. Prvním z nich je ustanovení § 163
daňového řádu, jehož předmětem jsou jednotlivé způsoby, kterými je možno zaplatit daň. Až na
jednu novinku je zde úprava způsobu placení daně téměř totožná s úpravou tak, jak jsme ji znali ze
zákona o správě daní a poplatků. Podle tohoto ustanovení se tedy daň platí příslušnému správci daně
v české měně. Pokud by byla platba poukázána správci daně v cizí měně, bude zaevidována na příslušný
osobní daňový účet v takové výši, v jaké byla připsána na účet v české měně, tzn. že Česká národní
banka, která vede účty správce daně, provede převod na Kč podle aktuálního kurzu.
Patrně nejběžnějším způsobem placení daní je bezhotovostní převod a dále platba v
hotovosti poštovním poukazem. Přestože zákon č. 254/2004
Sb., o omezení plateb v hotovosti, ve znění pozdějších předpisů, obsahuje v
§ 3 odst. 2 výjimku pro platby daní, poplatků,
cla, záloh na tyto platby, odvodů za porušení rozpočtové kázně a na jiné druhy plateb
uskutečňovaných podle daňového řádu nebo podle celního
zákona, obsahuje omezení pro placení daní v hotovosti přímo
daňový řád. Je-li hrazena daň přímo na pokladně
správce daně, pak pro příjem této platby platí limit 500 000 Kč, který se vztahuje k jednomu
kalendářnímu dni u jednoho správce daně na všechny druhy daně za jeden daňový subjekt. Toto omezení
se pochopitelně vztahuje i na platbu takto provedenou na základě vyrozumění o výši nedoplatku podle
§ 153 odst. 3 daňového řádu na jeden souhrnný
depozitní účet.
Oproti možnostem v zákoně o správě daní a poplatků je podle
daňového řádu možné uhradit daň šekem. Šek je po
vyplnění předepsaných náležitostí považován za platební prostředek a cenný papír a jeho použití je
upraveno zákonem č. 191/1950 Sb., směnečným a šekovým,
ve znění pozdějších předpisů. Z pohledu placení daní je za den úhrady daně považován den přijetí
šeku správcem daně, a tato daň bude uhrazena ve výši, v jaké přijdou peníze na účet správce daně dle
§ 163 odst. 2 daňového řádu. Ostatní možné
způsoby úhrady daně jsou, jak již bylo zmíněno, známy ze zákona o správě daní a poplatků, a jsou
jimi: platba daňovému exekutorovi, jde-li o platbu při daňové exekuci (tato částka není omezena
žádným limitem), platba oprávněné úřední osobě, jde-li o platbu úřední osobě, kolkovými známkami
(využívanými především při platbě správních poplatků) a pochopitelně i přeplatkem na dani. Poslední
ze jmenovaných způsobů navazuje na již uvedená ustanovení
§ 154 a
§ 155 daňového řádu, ve kterých je jednoznačně
uveden způsob a den úhrady daně při použití přeplatku jako způsobu platby daně.
S výše uvedeným úzce souvisí následující § 164
daňového řádu, podle kterého je daňový subjekt povinen přesně identifikovat platbu daně, tzn.
určit daň, na kterou je platba určena. Daňový subjekt je tedy povinen přesně určit druh daně,
nikoliv však již konkrétní daňovou povinnost. Pořadí úhrady konkrétní daňové povinnosti v rámci
jednoho druhu daně je již určeno zákonem, a to konkrétně
§ 152 daňového řádu, jak již bylo uvedeno v
předchozím dílu příspěvku o Placení daní.
Identifikací platby při bezhotovostním převodu se rozumí přesné označení bankovního účtu
správce daně, které se skládá z předčíslí bankovního účtu, matriky a z kódu ČNB, přičemž předčíslím
je určen druh daně a matrika označuje konkrétního správce daně (finanční úřad, celní úřad). K 1.
lednu 2013 dochází ke změně v matrikové části účtu jednotlivých finančních a celních úřadů, která
souvisí se změnou organizační struktury daňové (nově finanční) a celní správy účinné od 1. ledna
2013. Tato čísla účtů je správce daně povinen zveřejnit podle
§ 56 odst. 1 písm. e) daňového řádu.
Pokud by byla platba chybně identifikována, ale z platby by byla patrná identifikace
daňového subjektu, správce daně tuto platbu přijme na účet nejasných plateb a vyzve daňový subjekt k
identifikaci této platby. Ve výzvě správce daně určí lhůtu, ve které by daňový subjekt měl
požadovanou identifikaci uskutečnit, a pokud tak učiní, správce daně zaeviduje platbu na jím určený
účet, resp. druh daně se dnem, kdy byla platba původně uskutečněna. V opačném případě, tzn., není-li
výzvě vyhověno, určí správce daně sám daň, na kterou bude platba zaevidována, a to s datem, kdy tuto
evidenci vykonal. Při určování daně postupuje správce daně v souladu s obecnými pravidly platnými v
oblasti placení daní, tzn., že přiměřeně aplikuje pravidla zakotvená v
§ 154 daňového řádu při převodu přeplatku za
pomoci § 152 daňového řádu.
Na účet nejasných plateb je zaevidována i platba bez dostatečného určení daňového
subjektu, v takovém případě rovněž použije správce daně přiměřeně výše uvedený postup, avšak
zjišťování příjemce výzvy je v uvedeném případě o mnoho složitější. Pokud se nepodaří vyjasnit danou
platbu do šesti let od konce roku, ve kterém byla přijata na účet nejasných plateb, stává se příjmem
rozpočtu, ze kterého je hrazena činnost správce daně, a nárok na její vrácení tímto okamžikem
zaniká.
5 Platba za jiného
Správce daně je povinen přijmout každou platbu daně, aniž by zkoumal, kdo platbu učinil.
Naopak není dle § 165 odst. 1 daňového řádu
přípustné vrátit platbu tomu, kdo ji učinil za daňový subjekt.16) Obdobnou
úpravu obsahoval již zákon o správě daní a poplatků v §
59 odst. 7. Až do 7. března 2006 byla dokonce tato úprava velmi striktní bez níže uvedených
zmírnění.17) Toto přísné pravidlo je v následujících odstavcích zmírněno pro
platby učiněné zřejmým omylem.
Zákon rozlišuje na platby provedené poskytovatelem platebních služeb nebo provozovatelem
poštovních služeb a na platby ostatními osobami (jinými daňovými subjekty a jakýmikoliv třetími
osobami - fyzickými i právnickými).
Pro obě skupiny jsou odlišeny dvě možné situace:
1.
Žádost o vrácení platby je učiněna nejpozději v den, kdy platba daně byla připsána na
účet správce daně.
2.
Žádost o vrácení platby je uplatněna později.
V prvním případě je rozhodující pouze prokázání zřejmého omylu.
V druhém případě navíc musí pro možnost vrácení platby vzniknout u subjektu, za nějž byla
platba provedena, vratitelný přeplatek (tj. neexistence dluhů napříč osobními daňovými účty
subjektu), který nebyl do dne vyřízení žádosti vrácen daňovému subjektu nebo použit na úhradu jiného
nedoplatku (např. u jiného správce daně).
U druhé skupiny osob, tedy mimo poskytovatele platebních služeb a provozovatele poštovních
služeb, se kromě výše uvedeného vždy (ať je žádost uplatněna v den provedení platby nebo později)
zkoumá i existence jejich vlastních nedoplatků. Má-li tato osoba nedoplatky na svých osobních
daňových účtech, převede správce daně platbu na tyto nedoplatky.
V zájmu objektivity tohoto příspěvku je nutno zmínit, že Nejvyšší správní soud dospěl ve
svém rozsudku ze dne 21. června 2011, čj. 2 Afs
43/2011-66, k jinému výkladu výše rozebraného ustanovení, resp. shodného ustanovení
§ 59 odst. 7 zákona o správě daní a poplatků. Dle
jeho názoru se v případě druhé skupiny osob nezkoumá vratitelnost přeplatku u daňového subjektu, za
nějž byla platba provedena.18) Soud zde aplikoval systematický a logický
výklad, a to přestože, dle názoru autorek tohoto příspěvku, je v tomto případě jazykový výklad
dostačující, neboť vede k jednoznačnému výsledku. Ale ani v případě použití dalších výkladových
metod se nelze ztotožnit s argumentací soudu. Citace z rozsudku: "Takový výklad, podmiňující to, zda
se jeden omylem platící soukromý subjekt domůže peněz na jiném dlužícím soukromém subjektu,
schopnostmi a dobrou vůlí tohoto dlužníka, přestože jde o částku, kterou má k dispozici správce
daně, tedy stát, je třeba označit za příliš tvrdou a neodpovídající koncepci veřejné správy jako
služby občanům, a to i těm, kteří státu omylem poslali peníze. Stát nemá vědomě profitovat z omylů
jednotlivců na jejich úkor." Takovýto výklad ovšem zcela popírá podstatu úpravy
§ 165 daňového řádu. Nutno zde opět připomenout,
že to není stát, kdo profituje z omylu jednotlivce (ale i banky a dalších osob), ale daňový subjekt,
jehož nedoplatky byly platbou uhrazeny. A je tedy zcela namístě řešit takovou situaci mezi těmito
dvěma subjekty.
Podle názoru autorek neobstojí ani argument soudu, že by shora uvedeným výkladem byly na
poskytovatele platebních služeb a provozovatele poštovních služeb kladeny mírnější podmínky, než na
ostatní subjekty, přestože v prvém případě jde o "profesionály". Sám soud označuje tyto profesionály
za pouhé "prostředníky" platby, a to je, dle názoru autorek, právě důvodem odlišnosti přístupu. U
poskytovatelů platebních služeb a provozovatelů poštovních služeb se nezkoumají jejich vlastní
nedoplatky právě proto, že pouze zprostředkovávají převod peněz jiné osoby. Logickým by bylo jedině
zkoumat nedoplatky osoby, z jejíhož účtu bylo omylem placeno, ale tuto úpravu samozřejmě zákon
neobsahuje a v praxi by byla obtížně proveditelná. Naopak druhá skupina osob posílá "své" peníze, a
je tudíž logické, že kromě obecných podmínek pro vrácení, tj. existence zřejmého omylu a
vratitelnost přeplatku na účtu daňového subjektu, za nějž bylo placeno, se zkoumají i její vlastní
nedoplatky.
To, že si sám soud uvědomuje, že jeho výklad může vést k zneužívání tohoto ustanovení,
plyne z dalšího bodu odůvodnění. Citace: "Je totiž na správci daně, aby posoudil, kdy jde o,zřejmý
omyl', a v rámci výkladu tohoto neurčitého právního pojmu má správce daně dostatek prostoru k tomu,
aby zaplacenou částku nevrátil, pokud by její vrácení bylo zjevně nespravedlivé, například pokud by
ze strany platícího subjektu šlo o zneužití práva; v takovém případě by se zřejmého omylu mohl jen
stěží dovolávat." Toto "doporučení" soudu je ovšem velmi těžko převoditelné do praxe.
Netřeba rovněž dodávat, že názor soudu je v praxi obtížně aplikovatelný, pokud žádost o
vrácení přijde se značným zpožděním a s platbou již bylo dávno naloženo ve smyslu
§ 152 daňového řádu.
V případě, že nejsou naplněny výše uvedené podmínky a správce daně nemůže platbu vrátit,
vydá žadateli potvrzení o došlé platbě a o totožnosti daňového subjektu, na nějž byla platba
provedena. Toto potvrzení může žadateli sloužit k uplatnění jeho nároku vůči daňovému subjektu v
občanském řízení.
Na straně správce daně nevzniká přijetím platby bezdůvodné obohacení. K této problematice
už se opakovaně vyjádřil i Nejvyšší soud.19)
6 Den platby
Úprava dne platby v odst. 1 § 166 daňového
řádu je prakticky totožná s úpravou, kterou jsme znali ze zákona o správě daní a
poplatků.
V případě platby v hotovosti se za den platby považuje den, kdy byla hotovost převzata
úřední osobou správce daně.
U bezhotovostních plateb došlo s účinností k 1. listopadu 2009 k novelizaci zákona o
správě daní a poplatků, kdy se do úpravy placení promítlo přijetí nového
zákona o platebním styku (zákon č.
284/2009 Sb.). Do té doby platilo, že se za den platby
považoval den, kdy bylo uskutečněno odepsání peněžních prostředků z účtu (v případě účtu vedeného v
české měně). Od účinnosti předmětné novelizace je v případě platby prováděné poskytovatelem
platebních služeb nebo provozovatelem poštovních služeb dnem platby den, kdy byla platba připsána na
účet správce daně.
Tato úprava je sice pro subjekt nevýhodnější, ale ještě za účinnosti zákona o správě daní
a poplatků byla tato situace řešena prominutím úroku z prodlení, kdy se zpoždění platby maximálně o
čtyři dny uznávalo jako jeden z důvodů pro prominutí.20)
Daňový řád již na tyto situace pamatoval úpravou úroku
z prodlení, který subjektu nabíhá až počínaje pátým pracovním dnem následujícím po dni
splatnosti.21) Je-li daň placena přeplatkem, platí speciální úprava v
§ 154 a násl. daňového řádu, o níž je pojednáno
výše. Další odstavce předmětného ustanovení daňového
řádu o dni platby řeší povinnosti poskytovatelů platebních služeb a provozovatelů poštovních
služeb.
1) Srovnej k tomu např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 11.6.2009, čj.
9 Afs 105/2008-48.
2) Srovnej např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 10.4.2008, čj.
2 Afs 69/2007-52.
3) Shodně rozsudky Nejvyššího správního soudu např. ze dne 27.8.2008, čj.
5 Afs 8/2008-58, ze dne 23.9.2009, čj.
1 Afs 43/2009-71.
4) Srovnej např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 10.4.2008, čj.
5 Afs 59/2007-72.
5) Srovnej ustanovení § 154 odst.
2 a ustanovení § 185 odst. 2 daňového
řádu.
6) Např. zákon č. 235/2004 Sb., o
dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů upravuje v
§ 105 pravidla pro vracení nadměrného odpočtu.
§ 168 daňového řádu stanoví pravidla pro vracení
částky ze zajištění daně.
7) Srovnej např. § 38ch odst. 5
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
8) Srovnej § 102 odst. 2 daňového
řádu: "Rozhodnutí obsahuje odůvodnění, nestanoví-li zákon jinak."
9) Srovnej § 109 odst. 4 daňového
řádu.
10) Srovnej např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19.4.2006, čj.
8 Afs 76/2005-73.
11) Citace z poučení: "V případě, že podáte žádost o vrácení přeplatku a
vratitelný přeplatek nevznikne do 60 dnů ode dne podání žádosti, žádost správce daně
zamítne."
12) Např. § 254 odst. 3 a
4 daňového řádu stanoví 15denní lhůtu pro
vrácení přeplatku, který je vratitelným, a vznikne v důsledku přiznání úroku z neoprávněného jednání
správce daně.
13) Shodně rozsudky Nejvyššího správního soudu např. ze dne 15.3.2007, čj.
7 Afs 10/2006-62, ze dne 29.8.2007, čj.
1 Afs 20/2007-59, ze dne 26.5.2009, čj.
9 Afs 94/2008-52.
14) Např. rozhodnutí o vrácení vratitelného přeplatku dle
§ 155 daňového řádu, rozhodnutí o posečkání či
splátkování dle § 156 daňového řádu, exekuční
příkaz dle § 178 daňového řádu.
16) Zvláštní pravidla jsou stanovena pro platbu provedenou ručitelem, a to v
§ 172 odst. 6 daňového řádu.
17) Znění § 59 odst. 6 zákona o
správě daní a poplatků účinné do 7.3.2006: "Správce daně je povinen přijmout každou platbu
daně, i když není provedena daňovým dlužníkem, a zachází s ní stejným způsobem, jako by ji zaplatil
dlužník. Vrácení platby tomu, kdo ji za dlužníka zaplatil, není přípustné."
18) Shodně s názorem Nejvyššího správního soudu komentář k § 165, KOPŘIVA, M.,
NOVOTNÝ, J. Manuál k daňovému řádu. Praha: Sagit, 2011. Shodně s názorem autorek komentář k § 165
BAXA, J. a kolektiv Daňový řád komentář. Praha:
Wolters Kluwer, 2011, LICHNOVSKÝ, O., ONDRÝSEK R. a kolektiv
Daňový řád komentář. Praha: C. H. Beck
2010.
19) Např. rozsudek velkého senátu Nejvyššího soudu ze dne 10.11.2004, čj.
35 Odo 801/2002, usnesení Nejvyššího soudu ze dne
19.9.2011, čj. 28 Cdo 24/2011.
20) Bylo řešeno v pokynu ministra financí D-330.
21) Viz § 252 daňového
řádu.