Postup k odstranění pochybností v daňovém
řízení
Milan
Podhrázký
Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 10. října 2012, čj.
1 Ans 10/2012-52, www.nssoud.cz
K předpisům:
Na rozdíl od předchozí právní úpravy
daňový řád nepředpokládá jako jedinou alternativu
ukončení postupu k odstranění pochybností vydání rozhodnutí, ale umožňuje i postup jiný (možnost
zahájení daňové kontroly v pevně stanoveném rozsahu).
Níže popisované rozhodnutí Nejvyššího správního soudu se věnuje mnohdy
komplikovanému vztahu předchozí a aktuálně účinné úpravy daňového řízení, resp. možnosti aplikovat
soudní judikaturu k zákonu o správě daní a poplatků i v případě nového
daňového řádu. V popisované věci byla namítána
nečinnost žalovaného finančního úřadu, který pro účel správy daně stěžovatelky použil institutu
upraveného v § 89 a násl. daňového řádu (postupu k
odstranění pochybností). Jak Nejvyšší správní soud uvádí, zákonodárce v
§ 89 a 90
daňového řádu vytvořil zcela samostatný, procesně uzavřený institut, navazující na předchozí
právní úpravu, v níž měl toto místo obdobný instrument, a to vytýkací řízení. Předchozí právní
úprava byla velmi kusá, nereflektovala rychlost a hospodárnost řízení, a dávala tak prostor pro
průtahy v řízení. Jak odůvodnění popisovaného rozhodnutí dodává, rozdílem oproti předešlé právní
úpravě je zcela zjevně snaha o důsledné stanovení na sebe těsně navazujících kroků, které je povinen
správce daně činit, pokud k prověření daňové povinnosti tento nástroj sám zvolil. Na sebe navazující
úkony musí být přitom činěny v časové posloupnosti tak, aby byl smysl a cíl postupu naplněn. Tím je
bezesporu rychlé odstranění pochybností, které ještě brání správci daně v tom, aby mohl přistoupit k
vyměření daně. Ačkoliv zákon opět konkrétní lhůtu pro ukončení tohoto postupu nestanoví, nová právní
úprava a vytvořená správní zvyklost však nutí správce daně k uzavření tohoto postupu bez jakýchkoliv
průtahů. Postup uvedený v § 89 a násl. daňového
řádu má podle Nejvyššího správního soudu sloužit především k odstranění jednotlivých, dílčích
pochybností již konkrétně vyjádřených, a nemá sloužit k obsáhlému a časově i personálně náročnému
dokazování. Pro takový účel je vhodným nástrojem daňová kontrola; právě ta umožňuje správci daně
rozsáhlé i časově náročné dokazování a logicky reflektuje časovou náročnost i v odlišném běhu lhůt
pro stanovení daně. Oproti předešlé právní úpravě zavedl
daňový řád i odlišný možný postup (nelze-li postup k
odstranění pochybností ukončit vydáním rozhodnutí o dani), a to vedení daňové kontroly.
Nejsou-li postupem dle § 89 a
násl. daňového řádu odstraněny a vyvráceny dříve sdělené pochybnosti správce daně, je správce
daně podle povahy situace buď oprávněn stanovit daň pomocí pomůcek, nebo je oprávněn v rozsahu
těchto pochybností zahájit daňovou kontrolu. A právě v tomto bodě, jak zdůrazňuje Nejvyšší správní
soud, došlo ke změně dřívější zákonné úpravy; předchozí právní úprava totiž umožňovala správci daně
ukončit proces vytýkacího řízení vždy pouze vydáním rozhodnutí o dani. Předchozí právní úprava
vycházela z jednoznačnosti vyústění vytýkacího řízení vydáním rozhodnutí o dani, a z takového závěru
také vycházela dřívější
judikatura
Nejvyššího správního soudu. Závěrem proto Nejvyšší správní soud
shrnul, že žaloba proti nečinnosti připadá v úvahu pouze tehdy, je-li zákonem předpokládaným
ukončením probíhajícího správního řízení vydání rozhodnutí či osvědčení; tomu pak také odpovídá
výrok rozsudku soudu, kterým soud může uložit správnímu orgánu povinnost vydat rozhodnutí či
osvědčení. Tak tomu však nemůže být v případě, kdy nový zákon upravující daňové řízení již
nepředpokládá tuto jedinou alternativu ukončení postupu, tedy vydání rozhodnutí, ale umožňuje i
postup jiný, a tím je zahájení daňové kontroly v pevně stanoveném rozsahu. Soud v takových případech
nemůže sám zvolit jednu ze zákonem předpokládaných alternativ, přiklonit se k jedné z nich a
správnímu orgánu přikázat vydání rozhodnutí ve věci samé.