Stavění lhůty pro vyměření daně
Milan
Podhrázký
Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 12. dubna 2012, čj.
2 Afs 79/2011-171, www.nssoud.cz
K předpisům:
-
Stavění prekluzivní lhůty pro vyměření daně po dobu řízení před soudem
je vázáno na samotnou skutečnost zahájení soudního řízení a trvá do doby rozhodnutí soudu (přerušení
soudního řízení nemá na stavění lhůty vliv).
V popisované věci se Nejvyšší správní soud mimo jiné zabýval námitkou
stěžovatele, podle něhož po dobu přerušení soudního řízení nemohl být aplikován
§ 41 s. ř. s., jinak řečeno, že po dobu
přerušení soudního řízení běžela
prekluzivní lhůta
pro vyměření daně. Krajský soud v dané věci
řízení přerušil podle § 48 odst. 2 písm.
a) s. ř. s. (ve znění rozhodném v době přerušení řízení), tj. pro vedení řízení, v němž by
mohlo být napadené správní rozhodnutí změněno nebo zrušeno. Stavění lhůty podle
§ 41 s. ř. s. je podle Nejvyššího správního
soudu vázáno na samotnou skutečnost, že bylo zahájeno soudní řízení. Dobou řízení před soudem je
třeba rozumět dobu od jeho zahájení do jeho skončení. Přerušení řízení je procesním institutem
řešícím překážky v řízení, které jsou dočasné povahy. Přerušení řízení podle
§ 48 odst. 2 písm. a) s. ř. s. je na
úvaze soudu, přičemž důvodem je byť jen potenciální možnost, že může dojít ke změně či zrušení
rozhodnutí napadeného správní žalobou. Nejde tedy podle odůvodnění popisovaného rozhodnutí přímo o
překážku v soudním řízení a soud není povinen řízení přerušit. Nelze také hovořit o tom, že v době
přerušení soudního řízení tu soudní řízení není. Přerušení řízení nemá stejné důsledky jako jeho
zastavení. Uvažuje-li soud o přerušení řízení podle užitého ustanovení, neposuzuje v tomto okamžiku
předběžně důvodnost žaloby, stačí, že je podán návrh či je vedeno řízení, které nevylučuje změnu či
zrušení správního rozhodnutí. Nebylo by tedy namístě, pokud by soud přerušil řízení např. v případě,
že by takový návrh byl žalobcem podán po uplynutí zákonných lhůt, tedy pokud by byl objektivně
neúspěšný. Přerušení soudního řízení pro obnovu řízení prakticky umožňuje správnímu orgánu vyhovět
námitkám žalobce, ale současně zaručuje, že nedojde ke kolizi mezi novým správním rozhodnutím a
rozhodnutím soudu. Přerušení soudního řízení však nemá vliv na jiné lhůty, než jsou lhůty uvedené v
48 odst. 3 s. ř. s., které neběží. Smyslem a účelem
§ 41 s. ř. s. je, aby v důsledku soudního
řízení, jehož délka je zpravidla nezávislá na aktivitě účastníků řízení, nezanikla dosud nevyužitá
část prekluzivní lhůty. Správní orgán v určité lhůtě pravomocně rozhodl a podání žaloby běh
prekluzivní lhůty staví do doby rozhodnutí soudu.