Přezkum rozhodnutí o určení penále
Milan
Podhrázký
Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 2. prosince 2011, čj.
2 Afs 13/2011-73, www.nssoud.cz
K předpisům:
-
Proti rozhodnutí o určení penále podle
§ 37b odst. 1 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, bylo
přípustné odvolání
V řízení předcházejícím řízení u Nejvyššího správního soudu vydal nejprve
příslušný finanční úřad platební výměr na daň z příjmů právnických osob s tím, že současně
pozdějšímu žalobci podle § 37b odst. 1 písm.
c) zákona č. 337/1992 Sb. bylo
předepsáno penále. Součástí uvedeného rozhodnutí bylo poučení, podle něhož proti tomuto rozhodnutí
lze podat odvolání podle § 48 citovaného
zákona. Žalobce napadl toto rozhodnutí žalobou ke krajskému soudu, jejíž podání odůvodnil tím, že
proti výroku o určení povinnosti uhradit penále není v rámci daňového řízení žádný opravný
prostředek. Příslušný krajský soud ovšem žalobu odmítl a věc postoupil k vyřízení odvolání
příslušnému finančnímu ředitelství. Uvedl, že dodatečný platební výměr byl vydán na základě
§ 46 odst. 7 zákona č.
337/1992 Sb. a penále bylo vyměřeno podle
§ 37b odst. 1 téhož zákona. Zákon přitom
nikde nevylučuje podání odvolání proti rozhodnutí vydanému podle těchto dvou ustanovení. Žalobce
(stěžovatel) ovšem s tímto závěrem nesouhlasil, označil odvolání proti vyměření penále v dodatečném
platebním výměru za nepřípustné a napadl rozhodnutí krajského soudu kasační stížností. Jak v rámci
odůvodnění svého následného rozhodnutí Nejvyšší správní soud předně uvedl, zákon č.
337/1992 Sb. byl postaven na principu, že
odvolání proti daňovým rozhodnutím je zásadně přípustné, pokud zákon nestanoví jinak, jak vyplývalo
z jeho § 48 odst. 1. Stěžovatel přitom nachází takovou zákonnou výluku z práva na odvolání v
§ 46 odst. 8 citovaného zákona, podle
něhož v odvolání proti dodatečnému platebnímu výměru lze napadat jen doměřený rozdíl na daňovém
základu a na dani. Tuto výluku ovšem nelze podle Nejvyššího správního soudu vykládat rozšiřujícím
způsobem, jak činí stěžovatel, tedy tak, že se v rámci dodatečného platebního výměru vztahuje nejen
na výrok o dodatečném doměření daně, ale i na jakékoli další výroky zahrnuté do takového rozhodnutí.
Naopak je třeba tuto výluku vykládat striktně tak, že se vztahuje pouze na výrok o dodatečném
doměření daně, tedy na výrok podle § 46 odst.
7 uvedeného zákona, a omezuje odvolací důvody směřující proti tomuto výroku. Na ostatní
výroky obsažené v tomto rozhodnutí se ovšem nevztáhne, leda by na ně dopadala jiná zákonná výluka.
Na rozhodnutí o určení penále ovšem žádná taková výluka nedopadá. Jak Nejvyšší správní soud dodal,
proti samotnému rozhodnutí o vyměření penále podle
§ 37b zákona č.
337/1992 Sb. odvolání zjevně přípustné je,
neboť v něm není obsažena žádná výluka z obecného pravidla přípustnosti odvolání podle
§ 48 odst. 1 téhož zákona. K tomu ovšem
připomíná, že pokud by odvolání proti vyměření penále bylo opravdu nepřípustné, a přesto by finanční
ředitelství o takových nepřípustných odvoláních rozhodovala, šlo by ve smyslu
§ 76 odst. 1 písm. c) s. ř. s. o
podstatné porušení ustanovení o řízení před správním orgánem, k němuž musejí krajské soudy v
následném soudním přezkumu přihlížet i nad rámec žalobních bodů. Jinak by podle soudu samy zatížily
své rozhodnutí vadou, k níž by naopak v rámci kasačního přezkumu musel přihlédnout Nejvyšší správní
soud. Pokud tak v žádném z řady svých rozhodnutí neučinil, je to navzdory stěžovatelovu názoru třeba
chápat jako jakési implicitní přitakání přípustnosti takto podaných odvolání proti rozhodnutím o
vyměření penále. Jak podpůrný argument pak Nejvyšší správní soud ve svém rozhodnutí dodal, že i
pokud by stěžovatel byl býval měl pochybnosti o tom, zda má rozhodnutí o vyměření penále napadnout
odvoláním nebo žalobou ve správním soudnictví, měl vycházet ze skutečnosti, že soudní přezkum je
pouze subsidiárním nástrojem ochrany práv jednotlivce dotčených rozhodováním veřejné správy. Tato
subsidiarita soudního přezkumu je patrna právě z povinnosti jednotlivce vyčerpat nejprve řádné
opravné prostředky v rámci samotného správního řízení, jež je vyjádřena v
§ 68 písm. a) s. ř. s. Podle Nejvyššího
správního soudu práva jednotlivce samozřejmě musejí být ochráněna, ale v pochybnostech, zda mají být
ochráněna cestou řádného opravného prostředku v rámci daňového řízení, nebo cestou přezkumu ve
správním soudnictví, je třeba se přiklonit k prvé cestě, jak vyplývá ze subsidiarity soudního
přezkumu, jež je vyjádřena v § 68 písm.
a) s. ř. s. v podobě povinnosti vyčerpat řádné opravné prostředky.