Novela zákona o zaměstnanosti a souvisejících zákonů

Vydáno: 9 minut čtení

Dne 14. 7. 2017 byla pod č. 206/2017 ve Sbírce zákonů vyhlášena novela zákona č. 435/2004 Sb. , o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o zaměstnanosti “), a některých dalších zákonů (dále jen „novela“). Novela byla přijata z více důvodů.

Novela zákona o zaměstnanosti a souvisejících zákonů
JUDr.
Klára
Naušová,
je advokátkou, PKMK advokátní kancelář, s.r.o.
Těmito důvody jsou zejména potřeby aplikační praxe, nové právní předpisy1) a s tím související potřeba sjednocení terminologie, dalším důvodem jsou i závazky týkající se implementace práva Evropské unie.
Novela dopadá zejména do následujících oblastí:
a)
Agenturní zaměstnávání
b)
Plnění povinného podílu zaměstnávání
c)
Ostatní
 
Ad a): Agenturní zaměstnávání
Novela reaguje na problematiku tzv. zastřeného agenturního zaměstnávání. S ohledem na tuto skutečnost v ust. § 5 zákona o zaměstnanosti zakotvuje definici zastřeného zprostředkování zaměstnání. Zastřeným zprostředkováním se tedy rozumí činnost právnické osoby nebo fyzické osoby, spočívající v pronájmu pracovní síly jiné právnické osobě nebo fyzické osobě, aniž by byly dodrženy podmínky pro zprostředkování zaměstnání podle § 14 odst. 1 písm. b) zákona o zaměstnanosti. Zastřené zprostředkování zaměstnání je pak nově přestupkem.
Novela nově zavádí pouze jeden typ povolení ke zprostředkování zaměstnání a zároveň zpřísňuje podmínky pro jeho vydání. Novými podmínkami jsou:
-
plná svéprávnost,
-
skutečnost, že fyzická osoba v posledních 3 letech nevykonávala funkci odpovědného zástupce u právnické osoby, statutárního orgánu nebo orgánu právnické osoby, které bylo odejmuto povolení ke zprostředkování zaměstnání z důvodů podle § 63 odst. 2 písm. a) až f) zákona o zaměstnanosti nebo § 63 odst. 3 zákona o zaměstnanosti, a to v době, kdy u této právnické osoby nastaly nebo trvaly skutečnosti, které vedly k odejmutí tohoto povolení,
-
povinnost složit kauci ve výši 500 000 Kč (jako způsob prokázání finanční způsobilosti žadatele); tato povinnost dopadá i na stávající agentury práce, které musí složit kauci do 3 měsíců od nabytí účinnosti novely.
Ke zpřísnění dochází i u osoby odpovědného zástupce, kdy nově může zastávat tuto funkci pouze ten, kdo je u dané právnické osoby zaměstnán v pracovním poměru s pracovní dobou sjednanou v rozsahu nejméně 20 hodin týdně; splnění této podmínky se však nevyžaduje u fyzické osoby, která je současně statutárním orgánem nebo členem statutárního orgánu této právnické osoby. Tato povinnost dopadá i na stávající agentury práce.
K posouzení žádosti o povolení ke zprostředkování zaměstnání včetně jejích příloh generální ředitel Úřadu práce zřídí komisi pro udělování povolení ke zprostředkování zaměstnání jako poradní orgán. Komise má nejméně 5 členů a je složena ze státních zaměstnanců Úřadu práce, ministerstva a dalších fyzických osob, které musí být ve vztahu k projednávané žádosti nestranné. Nově nebude muset agentura práce opakovaně žádat o vydání povolení. První povolení se stále vydává na dobu tří let, následně je však za splnění zákonných podmínek vydáváno povolení na dobu neurčitou.
Ke změnám dochází i v oblasti zániku povolení ke zprostředkování zaměstnání. Nově nebude důvodem pro odejmutí povolení to, že není předložen doklad o uzavření povinného pojištění2).
Novým důvodem pro odejmutí povolení pak je skutečnost, že agentura práce nejméně po dobu 2 let dočasně nepřidělí žádného svého zaměstnance k výkonu práce u uživatele.
Pokud agentura práce poruší povinnost, která se agenturám práce ukládá ust. § 307b, § 308 nebo § 309 odst. 2, 3, 5 a 6 zákoníku práce, může generální ředitelství Úřadu práce České republiky v rámci správního uvážení zohlednit, jakým způsobem a jak intenzivně agentura práce konkrétní ustanovení zákoníku práce porušila, a zda pokuta uložená orgány inspekce práce v určité výši je postačujícím trestem, tj. nově zde není automatická povinnost odejmout povolení, ale pouze možnost učinit toto rozhodnutí.
Novela opět umožňuje, aby agentura práce zaměstnala a dočasně přidělila k výkonu práce u uživatele zaměstnance, kterému byla vydána zaměstnanecká karta, modrá karta, nebo kterému bylo vydáno povolení k zaměstnání.
Novela mění i právní úpravu agenturního zaměstnávání obsaženou v zákoníku práce. Do zákoníku práce se doplňuje nové ustanovení § 307b, jež stanoví povinnost agentuře práce, ale i uživateli zajistit, aby zaměstnanec agentury práce nebyl dočasně přidělen k výkonu práce u uživatele, u něhož:
-
je současně zaměstnán v základním pracovněprávním vztahu, nebo
-
konal anebo koná v témže kalendářním měsíci práci na základě dočasného přidělení jinou agenturou práce.
Novela též mění právní úpravu přestupků obsaženou pro tuto oblast v zákoně o inspekci práce, kdy přestupkem bude nově i:
-
nesplnění povinnosti podle § 307b zákoníku práce,
-
nezajištění jako uživatel, aby dohoda o dočasném přidělení zaměstnance agentury práce obsahovala informace o pracovních a mzdových nebo platových podmínkách srovnatelného zaměstnance uživatele.
Novela mění i právní úpravu obsaženou v zákoně o správních poplatcích, kdy dochází k zpřehlednění právní úpravy v této oblasti a zároveň i ke zvýšení správních poplatků za vydání povolení ke zprostředkování zaměstnání.
 
Ad b): Plnění povinného podílu zaměstnávání
Zaměstnavatelé a osoby samostatně výdělečně činné budou moci poskytnout pro účely plnění povinného podílu své výrobky a služby nebo splnit zadané zakázky pouze do výše limitu, který činí 36násobek průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí předcházejícího kalendářního roku za každého přepočteného zaměstnance se zdravotním postižením zaměstnaného v předchozím kalendářním roce. Současně však bude muset být splněna podmínka, že nejpozději do 30 kalendářních dnů od zaplacení poskytnutého plnění údaje o poskytnutém plnění vloží do evidence vedené pro tento účel Ministerstvem práce a sociálních věcí3). Pouze plnění vložené do příslušné evidence si bude moci odběratel započíst pro účely plnění povinného podílu odběrem výrobků, služeb nebo zadáním zakázek. Podnikatelé jsou povinni zadat příslušné údaje do evidence do 60 dnů ode dne nabytí účinnosti novely, a to zpětně za období od počátku roku 2017 do dne účinnosti novely.
Na druhou stranu již nebude podnikatel povinen v ohlášení příslušené krajské pobočce Úřadu práce uvádět specifikaci odebraného zboží či služeb.
Pro splnění podmínky zaměstnávání více než 50 % zaměstnanců na zřízených nebo vymezených chráněných pracovních místech, kteří jsou osobami se zdravotním postižením, bude nově rozhodující průměrný čtvrtletní přepočtený počet zaměstnanců v kalendářním čtvrtletí, které předchází odebrání výrobků, služeb nebo zakázky.
 
Ad c): Ostatní
Novela dále stanoví pravidla týkající se dočasné neschopnosti uchazeče o zaměstnání. Zejména definuje povinnosti uchazeče o zaměstnání pro tento případ, možnost příslušné krajské pobočky Úřadu práce provádět kontrolu dodržování těchto povinností a důsledky v případě jejich neplnění.
Existence pracovněprávního vztahu založeného dohodou o provedení práce bude nově překážkou pro zařazení a vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání. V případě výkonu nekolidujícího zaměstnání nebude již umožněno uchazečům o zaměstnání vykonávat nekolidující zaměstnání na základě dohody o provedení práce4).
Novela prodlužuje dobu poskytování příspěvku na společensky účelné pracovní místo vyhrazené pro uchazeče o zaměstnání, kterému nelze zajistit zaměstnání jiným způsobem, a to ze stávající doby nejdéle 12 měsíců na nejdéle 24 měsíců.
Novelou je měněn i:
-
zákoník práce - v oblasti zákazu diskriminace zaměstnanců,
-
zákon o inspekci práce - nově jsou stanoveny přestupky na úseku ochrany soukromí a osobních práv zaměstnanců,
-
zákon o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele - zejména pokud jde o vyvěšování informací na úřední desce Úřadu práce.
Novela nabývá účinnosti dne 29. 7. 2017 s výjimkou:
-
bodů týkajících se sjednocení terminologie s novým zákonem o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich - účinnost již od 1. 7. 2017,
-
bodů týkajících se režimu dočasné neschopnosti uchazeče - účinnost až od 1. 10. 2017,
-
bodů týkajících se plnění povinného podílu zaměstnávání - účinnost až od 1. 10. 2017.
1) Zejména zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich.
2) Půjde pouze o přestupek agentury práce.
3) Novela uvádí údaje, které budou v dané evidenci evidovány.
4) Výkon činnosti na základě dohody o provedení práce, jež byla uzavřena do dne nabytí účinnosti novely, nebrání vedení uchazeče v evidenci uchazečů o zaměstnání ještě po dobu 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti novely.