Nový protokol ke smlouvě s Ukrajinou

Vydáno: 5 minut čtení

Ve vzájemných daňových vztazích mezi Českou republikou a Ukrajinou se uplatňuje smlouva č. 103/1999 Sb. , o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku (dále jen „Smlouva s Ukrajinou“). K uvedené smlouvě byl v Kyjevě dne 21. října 2013 podepsán Protokol, který vstoupil v platnost dne 9. prosince 2015 a podle znění článku 16 se jeho ustanovení začala v obou státech provádět od 1. ledna 2016. Protokol, který je nedílnou součástí citované smlouvy, byl publikován ve Sbírce mezinárodních smluv ČR ze dne 4. února 2016 v částce 4/2016 Sb. pod č. 12/2016 Sb.m.s.

Nový protokol ke smlouvě s Ukrajinou
Ing.
Pavel
Kyselák
je odborníkem na mezinárodní zdanění
Ve zkratce si shrneme vybrané informace z obsahu nového Protokolu, který upravuje a aktualizuje text původní smlouvy v návaznosti na mezinárodní vývoj v daňové oblasti, a to zejména z pohledu OECD, EU, G 20 apod.
V článku 5 - Stálá provozovna dochází k prodloužení rozhodné lhůty pro vznik tzv. službové stálé provozovny ze třech na šest měsíců v jakémkoliv dvanáctiměsíčním období. Tato změna je významná zejména pro české podnikatele - daňové rezidenty ČR, kteří působí na Ukrajině.
Článek 6 Protokolu modifikuje definici výrazu „dividendy“, uvedené ve třetím odstavci článku 10 - Dividendy, zejména v návaznosti na bezproblémové zajištění provádění pravidel tzv. nízké kapitalizace v ČR v návaznosti na ustanovení § 22 odst. 1 písm. g) bod 3. tuzemského zákona o daních z příjmů. V této souvislosti dochází i k doplnění definice termínu „úroky“ ve čtvrtém odstavci článku 11 - Úroky. Rovněž je nově definován výraz „licenční poplatky“ v rámci článku 12 - Licenční poplatky.
V článku 12 Protokol uvádí zpřesněné znění článku 23 - Vyloučení dvojího zdanění. Toto nové znění v zásadě nemění způsob vyloučení dvojího zdanění příjmů a majetku v obou smluvních státech. Nicméně uvozující část druhého odstavce „legalizuje“ u českých daňových rezidentů možnost uplatnění výhodnějšího daňového režimu pro vyloučení dvojího zdanění v návaznosti na ustanovení čtvrtého odstavce § 38f odst. 4 tuzemského zákona o daních z příjmů, pokud jde o příjmy ze závislé činnosti. Toto ustanovení totiž uvádí aplikaci metody vynětí u příjmů ze závislé činnosti, vykonávané ve smluvním státě, za splnění všech uvedených podmínek.
Jako hlavní metodu vyloučení dvojího zdanění z hlediska daňových rezidentů ČR vůči příjmům z Ukrajiny uvádí druhý odstavec citovaného článku metodu zápočtu prostého. Metoda vynětí s výhradou progrese podle třetího odstavce se bude týkat jen těch příjmů, které budou u daňových rezidentů ČR podléhat zdanění pouze na Ukrajině [například příjmy podle čl. 19 - Veřejné funkce odst. 1 písm. a)]. V praxi lze předpokládat, že tato metoda bude přicházet v úvahu zcela minimálně.
 
Výměna informací
Ve svém článku 14 uvádí Protokol zcela nové znění článku 26 - Výměna informací. Jeho ustanovení mají velký význam pro daňové správy obou smluvních států z hlediska správného stanovení daňové povinnosti poplatníků. Tento článek rovněž navazuje na mezinárodně uznávané standardy v rámci výměny informací mezi jednotlivými daňovými správami.
Oba státy si tedy mohou vyměňovat za podmínek stanovených smlouvou informace nejen z hlediska aplikace smlouvy samotné, ale i aplikace vnitrostátních právních předpisů, které se vztahují na daně všeho druhu a pojmenování. Výměna informací není omezena články 1 a 2.
Ustanovením pátého odstavce je zajištěna i výměna bankovních informací. V praxi daňových správ se uplatňují tyto druhy výměny informací: na požádání, spontánní a automatická, včetně odvětvové výměny informací a souběžných daňových šetření.
Nové znění citovaného článku v rámci smlouvy s Ukrajinou zcela odráží mezinárodní vývoj v oblasti výměny daňových informací mezi daňovými správami jednotlivých jurisdikcí a navazuje na mezinárodní standardy zejména ze strany Evropské unie, OECD i skupiny států G 20 a dále.
Článek 15 Protokolu uvádí možné omezení výhod z této mezinárodní smlouvy a umožňuje příslušným úřadům obou smluvních států odepřít výhody dané smlouvou. Dále nezabraňuje smluvním státům provádět vnitrostátní ustanovení, která jsou zaměřena proti daňovým únikům a vyhýbání se daňové povinnosti.
   Tabulka obsahuje podle smlouvy s Ukrajinou časové testy u vybraných typů   stálých provozoven a dále aktuální maximální sazby daně ve státě zdroje   u příjmů, kde se event. daň vybírá srážkou: I-----------------------------I------------------I---------------------------I I                             I Nad počet měsíců I Maximální sazba ve státě  I I                             I                  I          zdroje           I I-----------------------------I------------------I---------------------------I I Vznik stálé provozovny      I                  I                           I I-----------------------------I------------------I---------------------------I I - u stavebních a montážních I       12         I                           I I   projektů,                 I                  I                           I I-----------------------------I------------------I---------------------------I I - u ostatních služeb        I       6x)        I                           I I-----------------------------I------------------I---------------------------I I                             I                  I                           I I-----------------------------I------------------I---------------------------I I Dividendy                   I                  I       5% xx), 15%         I I-----------------------------I------------------I---------------------------I I                             I                  I                           I I-----------------------------I------------------I---------------------------I I Úroky                       I                  I            5%             I I                             I                  I       + osvobození        I I-----------------------------I------------------I---------------------------I I Licenční poplatky           I                  I                           I I-----------------------------I------------------I---------------------------I I - kulturní                  I                  I           10%             I I-----------------------------I------------------I---------------------------I I - průmyslové                I                  I           10%             I I-----------------------------I------------------I---------------------------I I - nájmy                     I                  I           10%             I I-----------------------------I------------------I---------------------------I   x) V jakémkoliv dvanáctiměsíčním období.  xx) Při vlastnictví nejméně 25%  majetku společnosti vyplácející dividendy.