Inventarizace u vybraných účetních jednotek

Vydáno: 46 minut čtení

Inventarizace majetku, závazků, jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností účtovaných na podrozvahových účtech je jedním ze základních procesů úzce spojených s účetní závěrkou všech účetních jednotek. Správné provedení inventarizace má přímý vliv na vykazované skutečnosti v rámci účetnictví a na podání věrného a poctivého obrazu předmětu účetnictví a finanční situace účetní jednotky. Kvalitně provedená inventarizace, spolu s výstupy z ní, slouží i jako zásadní podklad při prokazování skutečností v případě revizní činnosti, auditu či při daňové kontrole. K zajištění řádného průběhu inventarizace slouží jednak dodržování ustanovení prováděcí vyhlášky1) o inventarizaci majetku a závazků ve vybraných účetních jednotkách (dále jen „VÚJ“) a jednak kvalitně zpracované vnitřní akty řízení, které řeší základní pravidla a podmínky celého procesu inventarizace a personální zajištění jejího provádění.

Inventarizace u vybraných účetních jednotek
Ing.
Alena
Kochová
 
Činnosti v závěru účetního období u VÚJ
 
Inventarizace
 
Nástroj pro zajištění věcné správnosti
Základním nástrojem pro zajištění
věcné správnosti
účetních informací je inventarizace majetku, závazků, jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností účtovaných na podrozvahových účtech. Povinnost jejího provádění je dána ustanovením § 6 odst. 3 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen „zákon o účetnictví“ či „ZoÚ“). Inventarizace jako důležitý a nenahraditelný prvek kontroly a cenný nástroj k objevování chyb je i předpokladem bezproblémové daňové kontroly, neboť správně provedená inventarizace je také základem správně vyčíslené daňové povinnosti. Logickým úkolem inventarizace je i ochrana majetku.
Inventarizace, zejména pak řádná inventarizace, je součástí účetních závěrečných prací; je zahajována na jejich počátku a končí fakticky s posledním zápisem do účetních knih. V případě neprovedení inventarizace je účetnictví účetní jednotky klasifikováno jako neprůkazné. Základní pravidla pro inventarizaci upravují § 29 a 30 ZoÚ. Vzhledem k tomu, že pro vybrané účetní jednotky je účetním obdobím výhradně kalendářní rok, sestavují účetní závěrku a zjišťují skutečný stav majetku, závazků, jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností účtovaných na podrozvahových účtech k rozvahovému dni, kterým je 31. 12. běžného roku.
Vybrané účetní jednotky při inventarizaci:
a)
zjišťují skutečný stav veškerého majetku, závazků, jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností účtovaných na podrozvahových účtech a ověřují, zda tento zjištěný stav odpovídá stavu majetku, závazků, jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností účtovaných na podrozvahových účtech v účetnictví; je tedy zřejmé, že rozhodující je skutečný stav, a s tím souvisí také účtování o zúčtovatelných rozdílech;
b)
zjišťují, zda jsou s přihlédnutím k předvídatelným rizikům a možným ztrátám majetek, závazky, jiná aktiva, jiná pasiva a skutečnosti účtované na podrozvahových účtech správně oceněny, případně zda je nutno provést úpravu výše ocenění, např. prostřednictvím opravných položek k majetku nebo přehodnocením odpisového plánu apod.;
c)
posuzují výši reálných hodnot, zbývající dobu užívání dlouhodobého majetku a zbytkovou hodnotu dlouhodobého majetku.
Obecná ustanovení zákona, ale ani prováděcí vyhláška o inventarizaci nedávají praktické návody na konkrétní provádění inventur, a tak je třeba v praxi přizpůsobit tuto činnost specifickým podmínkám konkrétní účetní jednotky. Samotná
organizace a průběh
inventarizace pak záleží na velikosti účetní jednotky, druhu její činnosti a rozsahu inventarizovaných položek
.
 
Zjišťování skutečného stavu a inventurní soupisy
Podle § 8 odst. 4 ZoÚ je
účetnictví účetní jednotky průkazné, jestliže všechny účetní záznamy tohoto účetnictví jsou průkazné a účetní jednotka provedla inventarizaci
. Jak jsem již konstatovala výše,
neprovedená inventarizace se rovná neprůkaznému účetnictví
účetní jednotky se všemi možnými důsledky, např. v podobě možných pokut, popř. doměření daně podle pomůcek apod. Účetními záznamy jsou ve smyslu § 4 odst. 11 zákona mj. také
inventurní soupisy vč. zjednodušeného
, do nichž je nutné zaznamenat zjištěné skutečné stavy majetku, závazků, jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností účtovaných na podrozvahových účtech v účetnictví, tj. provést
inventuru
. Povinné náležitosti inventurních soupisů jsou definovány v § 30 odst. 7 ZoÚ.
Při průběžné inventarizaci2) mohou být inventurní soupisy nahrazeny
průkazným účetním záznamem o provedení fyzické inventury a o vyúčtování inventarizačních rozdílů
. Je třeba zdůraznit, že i z těchto záznamů musí být zřejmé, jak a kdy inventarizace probíhala a jakým způsobem byly vyúčtovány případné inventarizační rozdíly. Charakter a nejlépe i vzor pro takové účetní záznamy si určí účetní jednotka ve svém vnitřním aktu řízení, přičemž musí zajistit především srozumitelnost a průkaznost ve vztahu k prováděné inventarizaci.
VÚJ musí inventarizovat veškerý majetek a závazky, které vede v účetnictví, včetně skutečností, které se účtují na podrozvahových účtech.
Zde je nutno připomenout, že pro VÚJ je podrozvaha stejně důležitá jako rozvaha. Ustanovení týkající se inventarizace majetku a závazků se použije také pro inventarizaci jiných aktiv a jiných pasiv. Jinými aktivy jsou obecně míněny náklady příštích období, příjmy příštích období, příp. dohadné položky aktivní, jinými pasivy výdaje příštích období, výnosy příštích období, příp. dohadné položky pasivní a rezervy. Předmětem inventarizace je však i jmění účetní jednotky a upravující položky, fondy účetní jednotky a pak výsledek hospodaření předcházejících účetních období. Předmětem inventarizace
není
výsledek hospodaření běžného účetního období.
V neposlední řadě jsou
stavy inventarizovaných položek zaznamenané v inventurních soupisech významným dokladem pro kontrolu
ze strany kontrolních orgánů (Nejvyššího kontrolního úřadu, správce daně, auditorů), právní spory, ale zejména pro ochranu majetku proti případným snahám o jeho zcizení a pro správné účtování v následujícím účetním období.
Dobu, po kterou má účetní jednotka povinnost prokázat provedení inventarizace
v případě kontroly, stanoví zákon o účetnictví v § 29 odst. 3 a je to
pět let po jejím provedení
. Po tuto dobu je třeba uchovávat veškeré inventarizační písemnosti.
V ustanovení § 30 odst. 3 ZoÚ je uvedeno, že při fyzické inventuře mohou účetní jednotky využívat také účetní
záznamy prokazující existenci majetku
. Těmi jsou zpravidla dokumenty prokazující nabytí majetku (kupní smlouva, faktura atd.). Dále z tohoto ustanovení vyplývá, že se může jednat také o
doklady,
které vznikají v průběhu inventarizace
. Např. v oblasti majetku, který při inventarizaci užívá jiná osoba, se může jednat o odpovídající prohlášení osoby, která tento majetek užívá. Tuto oblast je vhodné přesně vymezit vnitřním předpisem, těžko si však lze představit, že by šlo o paušální přístup k fyzické inventuře. Ve standardní situaci lze takto postupovat např. u zapůjčeného majetku, i zde však je účelné majetek čas od času skutečně fyzicky vidět a přepočítat.
 
Plán inventur
VÚJ mají za povinnost sestavovat nejpozději do zahájení první inventury
plán inventur
. Tento dokument musí obsahovat minimálně:
druhy plánovaných inventur,
okamžiky zahájení a ukončení jednotlivých inventur a okamžiky, ke kterým se zjišťují skutečné stavy,
vznik, zahájení a ukončení činnosti jednotlivých inventarizačních komisí,
seznam druhů inventurních soupisů a informace o tom, v jakém rozsahu budou tyto soupisy sestavovány (účtové skupiny nebo inventarizační položky nebo seskupení inventarizačních položek),
informace o stanovení „rozhodného dne“ a zdůvodnění tohoto kroku, včetně popisu činností, které se uskuteční v období mezi koncem rozvahového dne a dnem ukončení fyzické inventury prováděné k rozhodnému dni s uvedením postupu při provádění rozdílové inventury,
v případě, že jsou některé činnosti při inventarizaci prováděny jinými osobami (např. majetek uložený u jiné účetní jednotky nebo inventura prováděná na objednávku), musí plán inventur obsahovat i popis zajištění koordinace při jednotlivých inventurách.
VÚJ může stanovit v plánu inventur nebo přímo vnitřním předpisem, že v rámci fyzické inventury dlouhodobého hmotného majetku bude provedena i dokladová inventura příslušných oprávek a příslušných opravných položek. Při dokladové inventuře příslušných oprávek a opravných položek jsou využity inventarizační evidence.
Vzhledem k tomu, že plánování konání zejména kontrolních inventur probíhá i během účetního období, je jasné, že plán inventur podléhá poměrně časté aktualizaci, na kterou nesmí VÚJ zapomenout. Konečnou verzi plánu inventur je pak nutné uložit spolu s účetní závěrkou příslušného účetního období, stejně tak jako účtový rozvrh, číselníky a další důležité dokumenty – účetní záznamy související s účetní závěrkou a účetnictvím daného období.
 
Inventarizace a inventura
V praxi se pojmy
inventarizace a inventura
často zaměňují, což může vést k nepochopení a zbytečným zmatkům. Tedy pro vysvětlení:
Inventurou
se rozumí
zjištění skutečného stavu
majetku, závazků, jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností účtovaných na podrozvahových účtech k určitému okamžiku a zaznamenání zjištěného stavu do
inventurních soupisů
.
Inventarizace
zahrnuje mnohem širší soubor činností, a to:
a)
vlastní provedení inventury,
b)
porovnávání zjištěných skutečností se stavem vedeným v účetnictví,
c)
zjištění úrovně ocenění inventovaných skutečností a posouzení, zda není nutno vytvořit rezervy, opravné položky a upravit odpisování majetku,
d)
provádění kontroly způsobu uskladnění dlouhodobého majetku, zásob apod. a zajištění jejich ochrany,
e)
vyčíslení a vyhodnocení zúčtovatelných rozdílů (mank, přebytků, evidenčních rozdílů) a jejich promítnutí do knih analytického členění aktiv, pasiv a skutečností účtovaných v knize podrozvahových účtů.
Z uvedeného jasně vyplývá, že inventura je tedy pouze jednou částí inventarizace, byť částí výchozí a neopominutelnou, nikoliv činností jedinou!
V praxi se bohužel často provádí inventarizace jen zcela formálně. Místo toho, aby se zjišťoval skutečný stav a ten se porovnával se stavem evidovaným v účetnictví (resp. v knihách analytického členění), považuje se tento evidovaný stav mnohdy za stav skutečný, a to bez provedení inventury a často i bez řádných inventurních soupisů. Ty často „nahradí“ jakési počítačové sestavy, které se podepíšou. Nezřídka se pak stává, že je na základě takovéhoto nesprávného postupu např. veden majetek, který již neexistuje, či naopak že používaný majetek evidován není, a to dokonce po mnoho let!
Proces inventarizace lze rozčlenit
do pěti na sebe navazujících etap:
1.
zjištění skutečného stavu majetku a závazků
fyzickou či dokladovou inventurou, popř. oběma;
2.
vyhotovení inventurních soupisů
osvědčujících skutečný stav jednotlivých samostatně evidovaných složek majetku a závazků;
3.
porovnání zjištěných skutečných stavů a stavů podle účetnictví
, zpravidla položkově vedených v knihách analytického členění (majetková evidence, skladová evidence, evidence dlužníků a věřitelů, pokladní kniha apod.), a vyčíslení zúčtovatelných rozdílů (mank, přebytků a evidenčních rozdílů);
4.
zhodnocení aktuálního stavu
se zaměřením na zjištěné snížení hodnoty majetku a zvýšení závazků a vyjádření případných účetních korekcí v podobě opravných položek, jednorázově zvýšených odpisů, rezerv apod.;
5.
vypořádání zúčtovatelných rozdílů
provedením příslušných účetních zápisů do účetního období, za které se inventarizací ověřuje stav
majetku, závazků, jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností účtovaných na podrozvahových účtech.
 
Způsoby provádění inventur
Skutečné stavy majetku, závazků, jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností účtovaných na podrozvahových účtech se zjišťují
fyzickou, dokladovou nebo kombinovanou inventurou
.
Fyzická inventura
Při fyzické inventuře
zjišťujeme skutečný stav majetku
běžnými způsoby, jako jsou počítání, měření, vážení apod. Z toho vyplývá, že je uplatnitelná především u
majetku, u kterého je možné vizuálně zjistit jeho existenci
. Zpravidla se jedná
o aktiva hmotné povahy
, která lze za tímto účelem skutečně fyzicky zjistit, zvážit, změřit, spočítat (u vybraných druhů zásob je možný i technický propočet, např. u sypkých materiálů) apod. V žádném případě by však nemělo být při fyzické inventuře využíváno odhadu množství; takovéto zjištění skutečnosti by nemohlo být považováno za průkazné. Fyzická inventura bude prováděna zejména u
skladovaných zásob, dlouhodobého hmotného majetku, listinných cenin a pokladní hotovosti
v české i cizí měně.
Z praktického hlediska, třebaže to právní předpisy v oblasti účetnictví nevyžadují, je vhodné zavést zejména u dlouhodobého hmotného movitého majetku systém značení inventárních čísel formou čárových nebo QR kódů, samozřejmě s pomocí příslušné snímací techniky s propojením na evidenci majetku. Kromě toho, že dojde k významnému urychlení celého procesu inventarizace, je tento způsob provádění procesu inventarizace nutným předpokladem pro provádění inventarizace pouze v elektronické podobě. Je zřejmé, že se při využívání tohoto způsobu značení a provádění inventarizace u dlouhodobého hmotného movitého majetku musí nutně zcela odlišovat i způsob provádění jednotlivých fází inventarizace, a to tak, aby i zde bylo dosaženo průkazného a správného výsledku inventarizace.
Fyzické inventuře podléhá i majetek účtovaný
na podrozvahových účtech. Jedná se zejména o:
a)
hmotný majetek VÚJ, jehož pořizovací cena je pod hladinou významnosti buď stanovenou prováděcí vyhláškou (§ 14 odst. 6 ZoÚ, tj. 3 000 Kč), nebo upravenou vnitřním předpisem VÚJ;
b)
majetek cizí, tj. hmotný movitý majetek zapůjčený nebo pronajatý, se kterým dočasně hospodaří VÚJ.
VÚJ, které vlastní nebo mají právo hospodaření s
kulturními památkami, sbírkami muzejní povahy a archeologickými nálezy
, jsou při jejich inventarizaci povinny postupovat podle § 12 až 14 vyhlášky č. 270/2010 Sb.
Dokladová inventura
Dokladovou inventurou se zjišťují skutečné
stavy u závazků a majetku, u kterého nelze vizuálně zjistit jeho existenci, a to včetně jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností účtovaných v knize podrozvahových účtů
. Jedná se zejména o provádění inventury:
1.
pohledávek a závazků,
2.
nehmotného majetku, jako jsou zejména různá práva (autorská, licenční atd.),
3.
bankovních účtů,
4.
cenných papírů vedených v nematerializované podobě,
5.
přechodných účtů časového rozlišení,
6.
rezerv,
7.
oprávek dlouhodobého majetku,
8.
opravných položek,
9.
nakupovaných zásob na cestě,
10.
majetku poskytnutého ke zpracování,
11.
majetku pronajatého či zapůjčeného hmotného movitého jiné účetní jednotce,
12.
skutečností, které se sledují na podrozvahových účtech, s výjimkou těch, u kterých je možné provést fyzickou inventuru,
13.
jmění a fondů organizace.
Dokladová inventura u majetku a závazků včetně jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností účtovaných v knize podrozvahových účtů se provádí vždy k rozvahovému dni
, tj. u VÚJ vždy k 31. 12. běžného roku.
Podstata dokladové inventury spočívá v tom, že se při ní skutečný stav zjišťuje, resp. prokazuje za pomoci průkazných dokumentů
, které dokládají příslušné skutečnosti, jež jsou předmětem účetnictví. Těmi mohou být zejména obchodní smlouvy, daňové doklady, faktury s doklady o splnění dodávek a poskytnutí služeb, výpisy z centrálně vedených rejstříků, výpisy z účtů peněžních prostředků, případně úvěrových účtů (popř. konfirmační dopis zaslaný bankou), obchodní korespondence, rozhodnutí soudů či správců daně, zápisy z jednání orgánů VÚJ, technická či jiná dokumentace (pasportizace). Další skutečnosti se prověřují, pokud je to pro zjištění skutečného stavu nezbytné.
Inventurní soupis musí obsahovat jednotlivé pohledávky a závazky. Zcela zásadní je správná a úplná identifikace plateb a inkas; tzv.
neidentifikované položky
do zahájení procesu inventury musejí být vypořádány. Může se jednat pouze o přijaté platby na bankovní účet; v opačném případě je obtížné vysvětlit, že účetní jednotka neví, co uhradila nebo komu dala souhlas k inkasu.
Rovněž je třeba zkontrolovat
účty opravných položek
, zejména účtové skupiny 14 a 19 – Opravné položky k dlouhodobým a ke krátkodobým pohledávkám, a to zejména s ohledem na jejich aktualizaci ve vazbě na účty pohledávek. Není neobvyklé, že VÚJ vykazuje
právně neexistující pohledávky
, o jejichž vzniku bylo účtováno např. z titulu právního úkonu neplatného od samého počátku, a následně neoprávněně tvoří opravné položky.
Obdobně je třeba postupovat i u
zaniklých pohledávek
, zejména v případech:
dohody o nahrazení původní pohledávky pohledávkou novou,
částečného nebo úplného peněžního či nepeněžního plnění,
započtení vzájemných pohledávek dlužníka a věřitele,
uhrazení pohledávky směnkou.
Zvláštní pozornost je také třeba věnovat inventuře zůstatku účtů
přijatých a uhrazených záloh a závdavků.
Jde zejména o to, ověřit, zda nedošlo k jejich vyúčtování, resp. ke splnění dodávky, a nemají-li tak vztah k výsledkovým účtům (popř. k účtům dlouhodobého majetku a účtům zásob u záloh a závdavků účtovaných ve skupině 05) a zda jednotlivé položky vedené na účtech záloh (někdy i řadu let) mají své opodstatnění. Pokud zůstatky zúčtovacích vztahů neodpovídají skutečnému stavu a tento rozdíl nelze vysvětlit chybou a opravit, pak se jedná o inventarizační rozdíl a tento rozdíl musí být zaúčtován do účetního období, v němž byl zjištěn. Pokud se např. zjistí, že dodavatel, jemuž byla uhrazena záloha, plnění (např. službu), na které byla záloha poskytnuta, provedl, ale nevystavil konečné zúčtování, pak k rozvahovému dni účetní jednotka zaúčtuje dohadnou položku pasivní
(MD 51x/D 389)
v částce odpovídající odvedené práci. Vytvořenou dohadnou položku pasivní a zaplacenou zálohu, pokud bude dodavatel nekontaktní, poté proúčtuje jako MD 389/D 314. Záloha může mít několik funkcí (titulů), které se mohou vzájemně prolínat. Je třeba posoudit, zda jde skutečně o zálohu a zda se formou „zálohy“ nezastírá jiný právní úkon, například
zápůjčka
.
Příkladem dokladové inventury je i inventura účtů
dohadných položek a
časového rozlišení
, při které účetní jednotka posuzuje výši zůstatků a odůvodněnost použití příslušných účtů. Vzhledem k tomu, že tvorba účtů 381-Náklady příštích období a 384-Výnosy příštích období se na rozdíl od ostatních přechodných účtů účtuje na základě vystavených, resp. přijatých faktur (daňových dokladů), je třeba na konci účetního období ověřit, zda je zůstatek tvořen pouze takovými položkami, které se týkají následujících účetních období. To znamená, že je třeba prověřit, že všechny náklady, resp. výnosy, běžného účetního období byly z těchto účtů přeúčtovány na účty výsledkové. U komplexních nákladů příštích období se také prověřuje, zda nebyla překročena lhůta čtyř let rozpouštění do nákladů od okamžiku zaúčtování na daný účet časového rozlišení, případně je zjištěno ze smluv nebo z příslušných právních předpisů, zda u daného případu může být použita odlišná (delší) doba rozpouštění daných nákladů.
Dokladovou inventurou je třeba ověřit rovněž případný zůstatek na účtu 262-Peníze na cestě
, který je určen k překlenutí časového nesouladu mezi obdržením bankovních výpisů a vystavením pokladních příjmových a výdajových dokladů a při převodech mezi bankovními účty, popř. k účtování směnek na cestě, a doložit oprávněnost případného zůstatku tohoto účtu k rozvahovému dni, a to včetně zůstatku s hodnotou nula.
Dokladové inventuře podléhají rovněž
vytvořené rezervy
. U nich se při inventarizaci posuzuje jejich výše a odůvodněnost (viz § 67 vyhlášky č. 270/2010 Sb.). U rezervy na opravy dlouhodobého majetku je také nutné zjišťovat, zda dotčený majetek fyzicky existuje a zda je o něm účtováno. Pokud se při inventarizaci zjistí, že pominuly důvody pro tvorbu rezervy, rezerva se zruší pro nepotřebnost (z daňového hlediska se postupuje podle § 4 zákona České národní rady č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů).
Předmětem inventarizace není výsledek hospodaření běžného období. Avšak je nutné zkontrolovat, zda došlo k přeúčtování účtu
431-Výsledek hospodaření ve schvalovacím řízení, a to v souladu se schválením účetní závěrky za předcházející období dle § 29 schvalovací vyhlášky
3).
Inventura nájemních smluv, u nájemce (uživatele) i pronajímatele nebo pronajímatele (poskytovatele) z hlediska jejich trvání se zvláštním zřetelem na případy dokončeného technického zhodnocení odpisovaného uživatelem, by měla být součástí dokladové inventury. Jedním z důvodů je fakt, že v praxi se občas objevují evidovaná technická zhodnocení (např. počítačové sítě) v pronajatých prostorách, přestože nájem byl dávno ukončen. V závislosti na smluvních podmínkách nájemního vztahu je třeba při ukončení nájmu vypořádat v účetnictví technické zhodnocení provedené na pronajatém majetku, a to v souladu se smlouvou, ve které bylo vlastníkem provedení technického zhodnocení povoleno.
Cíl dokladové inventury je stejný jako u fyzické inventury – prověřit, zda zůstatek příslušného syntetického, analytického a podrozvahového účtu odpovídá skutečnosti k rozvahovému dni.
Provedení kombinované inventury
U některých druhů aktiv (včetně podrozvahových) je nezbytné uskutečnit
zároveň jak inventuru fyzickou, tak i dokladovou, tedy provádíme tzv. kombinovanou inventuru
; typickým příkladem je inventura
nedokončeného dlouhodobého hmotného majetku a technického zhodnocení
. Jedná se o inventuru majetku, který se ke dni inventarizace vykazuje v rozvahové položce „A.II.8“.
Skutečný stav se ověřuje primárně dokladovou inventurou
, a to na základě dokladů od dodavatelů za dodávky a práce související s pořízením dlouhodobého majetku (viz § 55 odst. 1 vyhlášky č. 410/2009 Sb. v platném znění), popř. podle vnitřních dokladů (vnitroorganizačních faktur) za výrobu dlouhodobého hmotného majetku, montážní práce, projektové práce apod. provedené ve vlastní režii, jakož i za výkony související s jeho pořízením (např. přepravné) provedené ve vlastní režii.
Při fyzické inventuře se na místě ověřuje, zda stav a rozsah nedokončeného dlouhodobého hmotného majetku
odpovídá projektu, rozpočtu či profinancovaným částkám, zda vynaložené náklady odpovídají postupu prací, zda je pro další výstavbu použitelná projektová dokumentace, zda se majetek již fakticky používá či jaké byly důvody jeho nezařazení do užívání, popř. zda byla jeho výstavba dočasně či trvale zastavena, zda a jak byla v tomto případě provedena konzervace výstavby, resp. její zabezpečení proti nepříznivým povětrnostním vlivům apod. Všechna důležitá zjištění v tomto směru je nutno zapsat dle jednotlivého hmotného majetku do inventurních soupisů. Dále může jít o majetek zabudovaný do stavby apod.
Dalším příkladem provedení obou forem inventury jsou
pozemky
, které lze
na místě proměřit a současně srovnat i s výpisem z listu vlastnictví účetní jednotky
. Předpokladem je vedení analytické evidence podle jednotlivých pozemků vymezených dle definice uvedené v zákoně č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon), nejčastěji zvlášť pro každou parcelu evidovanou samostatně v katastru nemovitostí.
Kombinované inventuře podléhají i věcná břemena, zástavy a listinné cenné papíry.
Zjednodušená inventura
Před sestavením výkazu by mělo být samozřejmostí v rámci inventarizace
ověřit i jednotlivé složky vlastního kapitálu
, s výjimkou výsledku hospodaření běžného účetního období, a to standardně dokladovou inventurou. Zde je potřeba zvlášť zdůraznit, že VÚJ inventurou dokládají zůstatek účtu, který vykazují v rozvaze v rámci řádné nebo mimořádné účetní závěrky. To znamená, že nestačí v inventurním soupisu uvést pouze obraty daného účetního období, ale pokud jsou součástí zůstatku příslušného účtu i skutečnosti, které se odehrály a účtovaly v předcházejících účetních obdobích, musejí být v inventurním soupisu uvedeny. VÚJ bylo novelou vyhlášky č. 270/2010 Sb. v platném znění umožněno od roku 2018 provádět u účtů 401, 402, 405, 406, 407, 408, 411, 412, 413, 414, 416 a 419 tzv.
zjednodušenou inventuru
. Výsledkem této zjednodušené inventury jsou zjednodušené inventurní soupisy, kde se uvádějí přírůstky a úbytky stavu výše uvedených pasiv, které byly zjištěny zjednodušenou inventurou (rozumí se za účetní období), včetně počátečních a konečných stavů. Součástí tohoto zjednodušeného inventurního soupisu pak musí být seznam všech inventarizačních evidencí, které byly využity při zjišťování přírůstků a úbytků, pokud tyto skutečnosti nevyplývají z vnitřního předpisu nebo jiné dokumentace. V praxi to však znamená, že tento postup je možný za předpokladu, že VÚJ prováděla v předcházejících účetních obdobích zodpovědně a správně u výše uvedených účtů dokladovou inventuru. Pokud tomu tak bylo, je možné vyjít z počátečního stavu příslušného výše uvedeného účtu vybraných pasiv, u kterého se uvede odkaz na dokladovou inventuru předcházejícího účetního období (tj. inventurní soupis), a ve zjednodušeném inventurním soupisu za běžné období se uvede rozpis přírůstků a úbytků za účetní období a vyčíslí se konečný stav, který se porovná se stavem vedeným v účetních knihách k rozvahovému dni před proúčtováním zúčtovatelných rozdílů. Pokud VÚJ v předcházejících létech neprováděla zodpovědně a správně dokladovou inventuru, je potřeba i u výše uvedených účtů provést standardní dokladovou inventuru s doložením zůstatku příslušného účtu s vazbou na konkrétní doklady.
 
Termíny
Termíny, ke kterým je možné provést inventarizaci, vymezuje zákon o účetnictví. Podle § 29 odst. 1 ZoÚ účetní jednotky provádějí inventarizaci k okamžiku, ke kterému sestavují účetní závěrku jako řádnou nebo mimořádnou (dále jen
„periodická inventarizace“
).
V případech uvedených v § 29 odst. 2 ZoÚ účetní jednotky mohou provádět inventarizaci i v průběhu účetního období (dále jen
„průběžná inventarizace“
). Průběžnou inventarizaci mohou účetní jednotky provádět pouze u zásob, u nichž účtují podle druhů nebo podle míst jejich uložení nebo hmotně odpovědných osob (zpravidla formou analytických účtů), a dále u dlouhodobého hmotného movitého majetku, jenž je vzhledem k funkci, kterou plní v účetní jednotce, v soustavném pohybu a nemá stálé místo, kam náleží (např. oběhové obaly, pokud jsou dlouhodobým majetkem, putující po odběratelích nebo sedací nábytek u organizací pořádajících přednášky, kongresy, školení apod.).
Evidence zásob
podle druhů
se vede podle položek skladové evidence nebo skladových karet a slouží pro jejich identifikaci; obsahuje zejména označení, datum pořízení, datum vyskladnění, ocenění, údaje o množství. Předpokladem účtování zásob
podle míst uložení
je přehledné, resp. oddělené uložení zásob, tzn. že účetní jednotka musí znát přesné místo uložení, aby bylo možno snadno zjistit fyzický stav a aby měla jistotu, že tento druh zásoby není uložen ještě na jiném skladovém místě. Tak může jednoduše a přesně zjistit fyzický stav zásob určitého druhu (položky) k určitému okamžiku. Pro průběžnou inventarizaci je proto výhodou umístění zásob např. v regálových buňkách. Místem uložení může být i jednotlivý sklad nebo i maloobchodní prodejna (kantýna apod.). Evidenci zásob
podle odpovědných osob
je možné si představit tak, že v rámci účetní jednotky existuje více odpovědných osob, které hospodaří se zásobami [například vedoucí jednotlivých prodejen (skladů) po celém hlavním městě nebo po kraji nebo i republice]. Inventarizace se provádí postupně na jednotlivých prodejnách během účetního období tak, aby na každé prodejně byla provedena inventarizace za účetní období.
Průběžnou inventarizaci
lze provádět kdykoli během účetního období u jednotlivých druhů zásob k různým dnům.
Přitom se zjištěné skutečné stavy již neupravují o přírůstky či úbytky, neboť se porovnávají s účetními stavy vykázanými v den provedení fyzické inventury. Z tohoto porovnání se po vyčíslení zúčtovatelných rozdílů a pro prošetření příčin případných evidenčních rozdílů nebo rozdílů v ocenění vyčíslují inventarizační rozdíly.
Termíny průběžné inventarizace si stanoví sama účetní jednotka. Každý druh zásob a uvedeného hmotného majetku musí být takto inventarizován alespoň jednou za účetní období.
 
Druhy inventarizací
Periodická inventarizace
V § 30 odst. 4 ZoÚ je uveden pojem
„rozhodný den“
. Při periodické inventarizaci mohou účetní jednotky při zjišťování skutečného stavu stanovit
den, ke kterému zjišťují skutečný stav, jenž musí předcházet rozvahovému dni
. Hovoříme o tzv. rozhodném dnu.
Účetní jednotky při periodické inventarizaci mohou
prodloužit dobu průběhu inventur
, a to tak, že:
mohou zahájit inventuru nejdříve čtyři měsíce před rozvahovým dnem,
ukončí inventuru nejpozději dva měsíce po rozvahovém dni.
V praxi to znamená, že ve standardní situaci, tj. například při účetní závěrce sestavované k 31. 12. 2020, je možno při periodické inventarizaci zahájit inventuru nejdříve 1. 9. 2020, ukončit se musí nejpozději 28. 2. 2021. Přestože inventury lze ukončit do 28. 2. 2021, rozhodný den lze stanovit pouze v rozmezí od 1. 9. 2020 do 30. 12. 2020 (rozhodný den musí předcházet dni rozvahovému).
Inventury se provádějí v uvedeném rozmezí, přičemž pro konkrétní druh majetku si termíny provedení stanoví účetní jednotka ve svém vnitřním aktu řízení. Veškerý inventovaný majetek ke konkrétnímu datu musí být k tomuto datu zaúčtován na příslušném analytickém účtu a zanesen do knih analytického členění (např. majetkové evidence, skladové evidence, evidence pohledávek a závazků, pokladní knihy apod.). Rozložení provádění jednotlivých inventur do delšího časového období je praktické u fyzických inventur jak dlouhodobého, tak oběžného majetku v případech, kdy není možné provést inventuru zejména z provozních důvodů přesně k okamžiku sestavení účetní závěrky, tj. k rozvahovému dni. Podmínkou však je, aby v případě inventarizace k jinému datu, než je rozvahový den, byl rozdíl mezi stavem zjištěným inventurou a stavem vykázaným v účetní závěrce průkazně
doložen o přírůstky a úbytky příslušných položek majetku
, tj. doložen formou tzv.
rozdílové inventury
. Prakticky to znamená navázat na stavy zjištěné fyzickou inventurou a na základě účetních záznamů (tj. dokladově) zpracovat
dodatečný inventurní soupis
, který bude obsahovat veškeré přírůstky a úbytky majetku za období mezi rozhodným dnem a rozvahovým dnem.
Účetní jednotka musí být schopna doložit veškeré pohyby jednotlivého majetku mezi datem provedení fyzické inventury (rozhodným dnem) a datem, ke kterému se sestavuje účetní závěrka, tj. rozvahovým dnem.
Příklad
Inventura k rozhodnému dni
Rozhodný den pro provedení inventury zásob ve skladu je stanoven na 30. 11. 2020. K tomuto dni proběhne zjištění skutečného stavu zásob, sklad je uzavřen a inventura trvá tři dny. K témuž dni je zjištěn zaúčtovaný stav zásob a následně jsou s časovým odstupem, který je pro zpracování inventurních soupisů nutný, zjištěny, vyhodnoceny a proúčtovány zúčtovatelné rozdíly. Zúčtovatelné rozdíly musejí být zaúčtovány do účetního období roku 2020, a to do všech účetních knih (včetně knih analytického členění). Rozhodný den, pokud si ho účetní jednotka zvolí, je povinnou náležitostí inventurních soupisů a je uveden včetně zdůvodnění v plánu inventur. K rozvahovému dni 31. 12. 2020 je sklad otevřen, fyzická inventura se neprovádí a k doložení stavu k okamžiku sestavení účetní závěrky se provede rozdílová inventura a zpracuje se dodatečný inventurní soupis s přírůstky a úbytky zásob s vazbou na příslušné příjemky a výdejky, které dokumentují pohyby ve skladu a byly proúčtovány od provedení fyzické inventury k rozhodnému dni do rozvahového dne, tzn.:
stav majetku zjištěný inventurou k rozhodnému dni
+ přírůstky od rozhodného dne k rozvahovému dni
- úbytky od rozhodného dne k rozvahovému dni
= stav majetku ke konci rozvahového dne
zjištěný rozdílovou inventurou
.
Průběžná inventarizace
Z odst. 5 § 30 ZoÚ vyplývá, že účetní jednotky mohou stanovit rozhodný den i při průběžné inventarizaci. V návaznosti na ustanovení § 29 odst. 2 ZoÚ (každý druh zásob a uvedeného hmotného majetku musí být inventarizován alespoň jednou za účetní období) je potřeba si uvědomit, že účetní jednotky zjišťují skutečné stavy předmětného majetku ke stanovenému dni, tj. rozhodnému dni, a dále již v rámci průběžné inventarizace nezjišťují stavy tohoto majetku k rozvahovému dni (tj. ani přírůstky a úbytky uvedeného majetku).
Kontrolní inventarizace
Zákon o účetnictví neomezuje
vyšší četnost
provádění inventarizací
v průběhu účetního období ani nevylučuje
provádění inventarizací podle zvláštních předpisů nebo potřeb účetní jednotky
, např. podle § 254 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce (dále jen „zákoník práce“ či „ZP“), o provádění inventarizace při uzavření dohody o odpovědnosti se zaměstnanci nebo jejím zániku, při výkonu jiné práce, při převedení zaměstnance na jinou práci nebo na jiné pracoviště, při jeho přeložení a skončení pracovního poměru, dále podle § 8 vyhlášky č. 467/2003 Sb., o používání tabákových nálepek při značení tabákových výrobků, či v případě krádeže ve skladu, při účtování o zásobách způsobem B apod. Specifickým případem inventury je inventura vybraných komodit, které jsou předmětem spotřební daně podle zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů. Tyto inventarizace se zpravidla týkají jen některé části majetku a slouží k ověření existence majetku a závazků při jiné příležitosti, než je sestavení účetní závěrky, a je možné je pro přehlednost nazvat
kontrolními
; nejedná se tedy o inventarizaci ve smyslu zákona o účetnictví.
Inventarizace a statutární
auditor
U VÚJ, u kterých je povinný audit účetní závěrky, lze také připomenout ustanovení § 21 odst. 2 zákona č. 93/2009 Sb., o auditorech, vymezující
pravomoc statutárního auditora
vyžádat si v odůvodněném případě provedení mimořádné inventarizace;
auditor
a jím pověřené osoby jsou oprávněni být přítomni i při inventarizaci (periodické nebo průběžné) majetku a závazků účetní jednotky.
Vyhodnocení inventarizace
Skutečné stavy jednotlivých druhů majetku zjištěné fyzickou nebo dokladovou inventurou se po jejich zaznamenání v inventurních soupisech musejí porovnat s účetním stavem tohoto majetku. Vyhodnocení inventarizace se provádí na inventarizační písemnosti
„inventarizační protokol“
. Na této písemnosti je průkazně zdokumentováno jednak
porovnání skutečně zjištěného stavu
(vazba na inventurní soupisy seskupené podle účtů, na kterých se příslušný majetek a závazky účtují)
se stavem vedeným v účetnictví
, tj. včetně využití knih analytického členění (např. majetková evidence, skladová evidence, pokladní kniha, evidence pohledávek a závazků apod.) – vazba na účetní knihy účetní jednotky před proúčtováním zúčtovatelných rozdílů. Pokud se při tomto porovnání zjistí rozdíly, je třeba je vyčíslit v jednotkách množství a v peněžním vyjádření.
Dalším krokem je identifikace zjištěných rozdílů. Může jít o:
1.
evidenční rozdíly, tj. rozdíly plynoucí z věcného a časového nesouladu zachycení dokladů v účetnictví a v inventarizačních evidencích (např. majetek na cestě, majetek zjištěný na jiném středisku, než je v evidenci i v účetnictví, zaměnitelné druhy zásob apod.);
2.
rozdíly plynoucí ze zjištění podle § 25 odst. 2 a § 26 odst. 3 ZoÚ, tj. rozdíly plynoucí ze zjištění vztahujícího se k nutnosti tvorby rezerv, opravných položek, úpravy odpisů, tvorby a zúčtování časového rozlišení, dohadných položek a zachycení podmíněných aktiv a pasiv;
3.
inventarizační rozdíly, což jsou rozdíly mezi skutečným stavem a stavem v účetnictví, které nelze prokázat způsobem stanoveným zákonem o účetnictví, kdy:
a)
skutečný (zjištěný) stav je nižší než stav v účetnictví, rozdíl se označuje jako
manko
, v případě peněžních hotovostí a cenin se označuje jako
schodek
; tento rozdíl se pak následně posuzuje zejména podle příslušných ustanovení o odpovědnosti za škodu, a to především podle zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „občanský zákoník“), zákoníku práce a zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě;
b)
skutečný (zjištěný) stav je vyšší než stav v účetnictví, rozdíl se označuje jako
přebytek
; tento rozdíl se dále posuzuje např. podle ustanovení občanského zákoníku o věci ztracené (§ 1052–1062), skryté (§ 1063–1065), opuštěné a o majetkovém prospěchu (bezdůvodné obohacení – § 2991–2954).
Definice
inventarizačních rozdílů
je zachycena v § 30 odst. 10 ZoÚ a v odst. 11 téhož paragrafu je pak stanovena povinnost je
zaúčtovat do toho období
, jehož zůstatky vykazované v účetní závěrce se inventarizací ověřují. Zaúčtovat je však nutné nejen inventarizační rozdíly, ale i evidenční rozdíly a rozdíly plynoucí ze zjištění podle § 25 odst. 2 a § 26 odst. 3 ZoÚ.
Zaúčtováním zúčtovatelných rozdílů se uvede účetnictví do souladu se skutečností.
Skutečný stav zjištěný inventurou je potřeba porovnat se stavem účetním a vyčíslit zúčtovatelné rozdíly a promítnout je do všech účetních knih (viz § 13 ZoÚ).
 
Evidenční rozdíly
Evidenční rozdíly si zaslouží samostatnou kapitolu, neboť tvoří významnou a různorodou část inventarizace. Jsou to skutečnosti, na základě kterých se zjišťují zúčtovatelné rozdíly, které nemají svou podstatou charakter skutečného inventarizačního rozdílu (manka – schodku nebo přebytku). Z praxe je zřejmé, že zdaleka ne všechny rozdíly, které plynou z porovnání účetního a skutečného stavu zásob, je možné považovat za inventarizační rozdíly ve smyslu § 30 odst. 10 ZoÚ. Proto je v procesu inventarizace velmi důležitá etapa zkoumání důvodu a charakteru zúčtovatelných rozdílů. Je tedy i potřeba v harmonogramu inventarizace pamatovat na časový prostor pro tuto činnost. Je to zejména proto, aby zjištěné rozdíly byly správně identifikovány a současně také správně zaúčtovány a vypořádány v souladu s platnou legislativou.
Pokud se zjištěné rozdíly dají doložit účetním dokladem nebo prokázat jiným způsobem
stanoveným zákonem o účetnictví (věcně a procesně doložit), považují se
za evidenční rozdíly
, které se na základě doložených skutečností zachycených na účetním dokladu zaúčtují jako úbytky nebo přírůstky na příslušné účty inventarizovaných aktiv a pasiv, vč. podrozvahových. Z oblasti fyzické inventury jsou takovým typickým evidenčním rozdílem
technologické a technické ztráty
, vznikající např. rozprášením, vyschnutím, prostřiháním, exspirací doby používání v rámci technologických úbytků ve výrobním, zásobovacím a odbytovém procesu, ale jde o úbytky zásob v rámci norem přirozených úbytků. Na tyto úbytky se nahlíží jako na běžnou spotřebu. Pro plátce daně z příjmu je pak důležitou informací fakt, že dle § 25 odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, se kromě těchto úbytků za škody a manka nepovažuje ani
ztratné v maloobchodním prodeji
a
nezaviněné úhyny zvířat
, která nejsou pro účely zákona hmotným majetkem, a to do výše ekonomicky zdůvodněné normy přirozených úbytků a ztratného stanovené účetní jednotkou.
Tento postup samozřejmě platí i pro jiné inventované položky majetku a závazků. Může jít např. o situace, kdy není účtováno o odpisovaném dlouhodobém hmotném majetku, protože chybí doklad o jeho zařazení do užívání (resp. do majetkové evidence), u zásob není vystavena včas příjemka atd. V oblasti dokladové inventury pohledávek a dluhů se lze setkat s případy, kdy se účetní pracovník nedozví o některých skutečnostech, které jsou předmětem účetnictví, např. o uzavření, zrušení či změnách nájemních či obchodních smluv apod., takže k rozvahovému dni není o této skutečnosti účtováno.
Podmínkou zaúčtování tohoto rozdílu do termínu řádné účetní závěrky je samozřejmě jeho zjištění při inventuře
; z toho vyplývá mimo jiné nezbytnost doložení inventurních soupisů u dokladové inventury příslušnými doklady o příslušných skutečnostech, které jsou předmětem účetnictví, přičemž je namístě uvést, že v některých případech, zejména u VÚJ, které jsou plátci daně z příjmu a daně z přidané hodnoty, je nutno řešit i dodatečné daňové dopady.
V případě, kdy zjištěný zúčtovatelný rozdíl nelze identifikovat jako evidenční rozdíl nebo rozdíl plynoucí ze zjištění podle § 25 odst. 2 a § 26 odst. 3 ZoÚ, je zjištěný rozdíl klasifikován jako
inventarizační rozdíl
typu manko – schodek nebo přebytek (viz výše).
 
Analyzování příčin vzniku zúčtovatelných rozdílů
V účetní jednotce je nutno posoudit a zjistit
příčiny zúčtovatelných rozdílů, které mohou vzniknout z objektivních, ale i subjektivních důvodů
. Mezi objektivní důvody vzniku zúčtovatelných rozdílů je možno zařadit např. stejnorodost materiálu a jeho následnou záměnu, technologické ztráty při zabezpečování provozu, neúmyslnou záměnu při prodeji, biologické vlastnosti některých druhů zboží apod. Zúčtovatelné rozdíly ze subjektivních důvodů vznikají např. nedodržením technologických postupů, nedůsledností zodpovědných pracovníků, nezpracováním prvotních dokladů, nedodržování oběhu dokladů apod.
Pokud vzniknou zúčtovatelné rozdíly z objektivních příčin, je to informace pro vedení účetní jednotky o tom, na které oblasti je nutno zaměřit pozornost
– např. na zlepšení organizace práce, využití lepší technologie, revize správnosti nastaveného oběhu dokladů, péče o ochranu majetku účetní jednotky, stanovení norem přirozených úbytků apod. Pokud vzniknou zúčtovatelné rozdíly ze subjektivních důvodů, je na vedení účetní jednotky, jak se se zjištěnou skutečností v důsledku selhání odpovědného pracovníka vypořádá.
Inventarizační rozdíly a hmotná odpovědnost (§ 176 ZP v platném znění)
K zjištěným mankům a přebytkům se hmotně odpovědné osoby mají právo vyjádřit. Přitom je třeba analyzovat příčiny vzniku mank a přebytků a při mankách uvést, zda jde o zaviněná, nebo nezaviněná manka.
V případě manka je nutno posoudit míru zavinění hmotně odpovědného pracovníka, což u VÚJ zpravidla posuzuje tzv. škodní komise jako poradní orgán vedoucího organizace, který s přihlédnutím ke stanovisku tohoto poradního orgánu rozhodne o míře zavinění a stanovené náhradě vzniklé škody (manka).
Zjistí-li se, že je za manko odpovědný v plné míře hmotně odpovědný pracovník, je možno využít existující právní normy (zákoník práce, občanský zákoník) a za účelem náhrady manka s ním např. uzavřít dohodu o srážkách z platu, ale též zohlednit hmotnou a trestněprávní odpovědnost hmotně odpovědného pracovníka.
Tyto skutečnosti je nutné promítnout do účetních knih v okamžiku rozhodnutí o výši náhrady škody (manka), a to zaúčtováním
pohledávky za odpovědnou osobou z titulu náhrady škody – manka
, se souvztažným zápisem ve prospěch účtu 649 – Ostatní výnosy z činností.
 
Povinnost vyúčtovat zjištěné zúčtovatelné rozdíly
Z § 30 ZoÚ a dále z ustanovení § 2 písm. o) prováděcí vyhlášky k inventarizaci majetku a závazků u VÚJ vyplývá jednoznačný požadavek a současně i povinnost
vyúčtovat zjištěné zúčtovatelné rozdíly
ještě do účetního období, za které se stav majetku a závazků ověřoval inventarizací. To znamená, že zjištěné zúčtovatelné rozdíly se musejí zaúčtovat nejpozději do termínu sestavení řádné (ev. mimořádné) účetní závěrky tak, aby se výsledky inventarizace promítly do hodnoty majetku a závazků a do výsledku hospodaření účetní jednotky. Zaúčtování zúčtovatelných rozdílů do dalšího účetního období je nesprávným postupem, který má za následek nesprávné vykázání výsledku hospodaření běžného roku a případné oddálení vymáhání náhrady za způsobené manko od hmotně odpovědného pracovníka. Z uvedených ustanovení zároveň vyplývá, že stav majetku a závazků zjištěný inventarizací má přednost před stavem účetním, a proto je nutno ve všech účetních knihách (viz § 13 ZoÚ) včas a řádně vyúčtovat zúčtovatelné rozdíly a opravit tak stav vedený v účetních knihách na stav skutečně zjištěný inventurou.
O
zjištěných rozdílech při inventarizaci
se účtuje
následovně:
a)
O evidenčních rozdílech a rozdílech plynoucích ze zjištění podle § 25 odst. 2 a § 26 odst. 3 ZoÚ se účtuje jako o opravě, a to na účty, na které se účtují běžné účetní případy přírůstků a úbytků majetku a závazků.
b)
U oběžných aktiv (zásoby, pohledávky, cenné papíry a vklady) a u inventarizačního rozdílu typu manka – schodku se účtuje na účet 547-Manka a škody s výjimkou schodku u pokladní hotovosti a cenin, kde účtujeme úbytek těchto aktiv souvztažně s účtem 335-Pohledávky za zaměstnanci (vždy musí být uzavřena dohoda o hmotné odpovědnosti), a u inventarizačního rozdílu typu přebytek na účet 649-Ostatní výnosy z činností.
c)
U stálých aktiv (dlouhodobý majetek s výjimkou drobného), u inventarizačního rozdílu typu manka – schodku účtujeme na účet 547-Manka a škody zůstatkovou cenu odpisovaného dlouhodobého majetku nebo pořizovací cenu u neodpisovaného dlouhodobého majetku a u inventarizačního rozdílu typu přebytek postupuje VÚJ v souladu s ustanovením bodu 3.5. ČÚS 710, na základě kterého podle výsledku zjišťování změny vlastnického nebo obdobného práva u přebytku dlouhodobého majetku účtuje na účty 408-Opravy předcházejících účetních období (došlo-li ke změně vlastnického nebo obdobného práva) nebo na účet 401-Jmění účetní jednotky (nedošlo-li ke změně vlastnického nebo obdobného práva).
V případě drobného dlouhodobého majetku VÚJ u inventarizačního rozdílu typu manka – schodku pouze účtuje o vyřazení tohoto majetku, a to na vrub účtů oprávek drobného dlouhodobého majetku (účty 078, 088) a ve prospěch účtů drobného dlouhodobého majetku (účty 018, 028). U inventarizačního rozdílu typu přebytek je zaúčtování opačné, tj. MD 018, 028 a D 078, 088.
Účetnictví se upravuje podle zjištěné skutečnosti, a nikoliv naopak!
Některé případy účtování mank a přebytků
 
Vnitřní akty řízení k inventarizaci
Z platné legislativy pro VÚJ sice nevyplývá, že by tyto měly povinnost vypracovat vnitřní akt řízení týkající se konkrétně inventarizace, avšak splnění všech zákonných požadavků v rámci procesu inventarizace je natolik náročné, že je téměř nutné zpracovat takový dokument, který by konkretizoval obecné postupy a činnosti na konkrétní podmínky příslušné VÚJ, a to jak z hlediska věcného a časového, tak i z hlediska personálního zajištění všech souvisejících činností spadajících do procesu inventarizace.
Takovým vnitřním aktem řízení by měla být v oblasti inventarizace majetku a závazků „směrnice o inventarizaci majetku a závazků“, ve které je nutné konkretizovat provedení inventarizace majetku a závazků v konkrétní účetní jednotce s cílem:
a)
splnit příslušná ustanovení platné legislativy,
b)
zajistit průkaznost provedení inventarizace,
c)
zajistit správnost ocenění inventovaného majetku a závazků,
d)
zajistit splnění posouzení stavu a ochrany majetku a odpovědnosti za něj.
Podstatné je, aby vnitřní akty řízení týkající se inventarizace obsahovaly několik základních informací. Jako první je potřeba v nich řešit věcnou stránku průběhu inventarizace, včetně časového harmonogramu vlastního provádění, a to u všech fází inventarizace. Je tedy nutné vymezit, co konkrétně je předmětem prováděné inventarizace majetku a závazků, a to znamená stanovit, že jde
o ověření stavu
majetku a závazků, které jsou obsaženy v rozvaze účetní jednotky k rozvahovému dni, včetně skutečností účtovaných v knihách podrozvahových účtů. Majetkem v tomto případě rozumíme všechny skutečnosti zachycené na účtech aktiv vč. podrozvahových aktiv a dále cizí majetek, podmíněné pohledávky a podmíněná aktiva, splňují-li podmínku sledování v knihách podrozvahových účtů. Předmětem inventarizace jsou také závazky vedené na účtech pasiv a dále též podmíněné závazky a podmíněná pasiva, splňují-li podmínku sledování v knihách podrozvahových účtů. Nesmíme zapomenout na to, že součástí inventarizace jsou také skutečnosti vedené na přechodných účtech, účtech rezerv a účtových skupin tvořící vlastní
kapitál
.
Dalším krokem, který musí být zachycen ve vnitřních aktech řízení k inventarizaci, je stanovení orgánů v účetní jednotce, které samotný proces inventarizace zajišťují, a určení termínů inventarizací majetku a závazků, včetně časového harmonogramu a okamžiku zahájení i ukončení jednotlivých inventur i celé inventarizace. Vnitřní akty řízení by měly obsahovat jednak jasnou strukturu inventarizačních komisí včetně činností, které budou zabezpečovat, a jednak i zodpovědnost a povinnosti, které členové příslušných inventarizačních komisí mají. Samotné určení členů inventarizačních komisí nebývá součástí vnitřních aktů řízení k inventarizaci, ale je spíše většinou záležitostí písemného pokynu – jmenování členů k provedení inventarizace např. na základě jmenovacích dekretů.
Nedílnou součástí vnitřních aktů řízení k inventarizaci musí být rovněž stanovení způsobu provádění inventury majetku a závazků i způsobu zaznamenávání zjištěných skutečných stavů do inventurních soupisů a zpracování všech ostatních inventarizačních písemností. Jednoznačně doporučuji mít zpracovanou samostatnou přílohu k příslušnému vnitřnímu aktu řízení k inventarizaci v podobě přehledné tabulky, ve které jsou u jednotlivých účtů aktiv, pasiv a podrozvahových účtů uvedeny konkrétní způsoby provádění inventarizace.
Při tvorbě vnitřních aktů řízení k inventarizaci nesmí být opomenuto zde uvést stanovení způsobu projednání samotných výsledků ukončené inventarizace, včetně zhodnocení skutečností z této inventarizace plynoucích. Sem patří například i případné návrhy stanovení úkolů pro odpovědné zaměstnance.
Vnitřní akty řízení k inventarizaci by měly být sestaveny pečlivě, podrobně a jednoznačně, neboť se tak v účetní jednotce eliminují možné neshody nebo nejasnosti v průběhu přípravy, provádění, vyhodnocení a ukončení inventarizace, která je neopominutelným nástrojem pro průkazné, správné a srozumitelné účetnictví.
 
Závěr
Zcela na závěr bych chtěla ještě připomenout další skutečnosti, na které by mělo být v souvislosti s inventarizací pamatováno, a to zejména:
a)
vzory inventarizačních písemností – formou nedílné přílohy k vnitřnímu aktu řízení;
b)
způsob úschovy všech inventarizačních písemností;
c)
vnitřní akty řízení pro oceňování majetku a závazků;
d)
stanovení norem přirozených úbytků u zásob;
e)
dohody o hmotné odpovědnosti za majetek a věci svěřené zaměstnancům k vyúčtování;
f)
účtový rozvrh a přehled analytických účtů včetně podrozvahových účtů,
g)
přehled knih analytického členění;
h)
zásady pro tvorbu a zúčtování rezerv, jejich druhy a čerpání;
i)
zásady pro tvorbu a zúčtování časového rozlišení a dohadných účtů.
Je potřeba si uvědomit, že kvalita a srozumitelnost provedení inventarizace je zpravidla přímo úměrná kvalitě a srozumitelnosti sestavené účetní závěrky.
1) Vyhláška č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků, ve znění pozdějších předpisů.
3) Vyhláška č. 220/2013 Sb., o požadavcích na schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek, ve znění pozdějších předpisů.