Pečovatelská služba - 5. část - nejčastější fakultativní činnosti - průzkum běžně dostupných činností a jejich kalkulace - pokračování

Vydáno: 10 minut čtení

Článek na toto téma se v minulém dílu v časopisu UNES č. 7-8/2019 věnoval fakultativním činnostem, jejich kalkulaci a průzkumu běžně dostupnosti služeb u určité části nejčetnějších fakultativních činností poskytovaných poskytovateli v rámci sociální služby pečovatelská služba – a to dohled – připomenutí dodržení léčebného režimu/dohled nad dodržením léčebného režimu. V tomto článku ze stejného úhlu pohledu navážeme s dalšími zmíněnými fakultativními činnostmi Dohled: Koupel ve středisku osobní hygieny, Doprava uživatele, Nakrmení a základní ošetření domácího zvířete, Doprovod uživatele nad rámec základních činností.

Pečovatelská služba – 5. část
Mgr.
Petr
Mach,
JUDr.
Eva
Janečková
 
Koupel ve středisku osobní hygieny (koupel)
Zajištění celkové hygieny těla, a to za pomoci tzv. „středisek osobní hygieny“ – tedy prostor, které jsou určeny a specificky vybaveny pro poskytování především koupele i osobám se sníženou soběstačností (především schopností pohybu), jsou součástí mnoha pečovatelských služeb. Bezbariérovost a nemaloinvestiční nutnost umožňuje v upravených prostorech poskytnout službu i osobám, u kterých tento úkon není možné provést v jejich domácím prostředí. Mohla by zaznít námitka, co je na dané činnosti nad rámec základních činností, aby mohla být označována za
fakultativní
, a to i s ohledem na ustanovení § 6 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterou se provádí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „prováděcí právní předpis“), tuto činnost „pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu“, která „podmínky“ zmiňuje. Zveřejněná stanoviska či postupy Ministerstva práce a sociálních věcí hledí na tuto problematiku optikou formy poskytování. Kdy skutečnost, že osoba – klient/uživatel do střediska osobní hygieny dochází, je doprovázen nebo dovážen již neodpovídá základnímu definičnímu vymezení terénní formy, ale jedná se o ambulantní formu poskytování podle § 33 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákona o sociálních službách“). S ohledem na vymezení daného druhu služby v rámci § 40 odst. 1 zákona o sociálních službách, kdy je pečovatelská služba poskytována v domácnostech a dále pak také v zařízeních sociálních služeb, muselo by zákonné
taxativní
vymezení zákona o sociálních službách definující to, co je považováno za zařízení sociálních služeb, obsahovat i zmíněný prostor – středisko osobní hygieny. Ovšem není tomu tak a tato skutečnost se stala základním zdrojem zdůvodnění, které posouvá dané prostory, pokud jde o možnost jejich provozování (poskytování služby) pouze do oblasti fakultativních činností.
V návaznosti na výkladové zdůvodnění nutnosti zajištění této podpory v rámci fakultativních činnosti je třeba i navazovat kalkulaci skutečných nákladů na její zajištění a velmi precizní oddělení od dalších činností, které jsou nutné k provedení osobní hygieny (např. pomoc pracovníka v sociálních službách při dané koupeli) a které jsou nezbytné k zabezpečení užití specificky vybavených prostor. Pro dokreslení, co může být považováno za specificky vybavené prostory určené k osobní hygieně osob se sníženou soběstačností, je možné zmínit například speciální vanu, ale také vybavení odpovídající manipulačním pomůckám (např. zvedák) či dostatečný bezbariérový prostoru (např. dostatek prostoru pro manipulaci s danými pomůckami a pohyb osoby na vozíku, ale také protiskluzovou úpravou povrchu). Tuto skutečnost potvrzují Otázky a odpovědi k nastavení fakultativních činností v sociálních službách1) vydané Ministerstvem práce a sociálních věcí.
Pokud bychom využili termín „koupel“ jako zastřešující název pro náklady, které se specificky týkají provozu a zabezpečení prostor nutných pro provoz střediska osobní hygieny, a to nejen náklady na prostory (např. náklady na nájem), ale také náklady související s provozem vany v návaznosti na ty náklady, které by klient/uživatel měl běžně ve své domácnosti (např. teplá, studená voda, elektrická energie).
Náklady:
Náklady spojené s pořízením vybavení pro zajištění osobní hygieny – především vany a také pomůcek nutných k zajištění koupele osob se sníženou schopností pohybu – zvedák – s ohledem na pořizovací náklady a dobu použitelnosti u většiny zařízení (delší než jeden rok) rozložení nákladů do jednotlivých let – odpisy; a dále náklady spojené s údržbou zařízení – např. v rámci elektrického zvedáku či vany – povinné jednoroční revize,
energie – elektřina, voda – studená, teplá a také teplo,
nájemné či jiné náklady spojené s prostory, v kterých je středisko osobní hygieny – koupelna/koupel provozováno,
dezinfekční prostředky/čistící prostředky.
Případně mzdové náklady odpovídající pracovnímu poměru nutného zajištění provozu střediska osobní hygieny – koupání (např. dezinfekce vany); tato skutečnost může být řešena různými způsoby v návaznosti na to, zda dané by v domácnosti bylo započítáno v rámci zajištění osobní hygieny (nebo i například dalších činností jako úklid), ale vždy je nutno brát zřetel na dodržení vyšších hygienických norem ve středisku (prevence přenosu infekcí/onemocnění na další osoby), oproti domácnosti, ve které může senior/ka či osoba se zdravotním postižením žít sama.
Příklad kalkulace:
U mzdových nákladů byla mzda s povinnými odvody přepočítána do daných nákladů příkladmo tímto způsobem:
401 227 Kč děleno 1 828, tj. ročním pracovním fondem kráceným o dovolenou = 219 Kč/hodina práce pracovnice.
Ze sdělení pracovnic, že čas pracovníka nutný k dezinfekci vany/očištění po každé koupeli je zhruba 10 minut.
Náklad mzdový na jedno provedení koupele je 1/6 z nákladů a přepočtenou hodinu; tedy 219 Kč děleno 6 provedenými dezinfekcemi//očištěními do vody = 36,5 Kč/na jedno očištění,
Pokud dané přepočítáme na 650 výkonů kalkulované
fakultativní
činnosti za rok: 36,5 x 650 = 23 725 Kč.
Vedle vyčtení a přepočtu nákladů, které se poměrně váží k zajištění dané
fakultativní
činnosti, je důležitá volba jednotky, na kterou bude daná kalkulace vytvořena (a ve svém důsledku dále aktualizována a především účtována). U této
fakultativní
činnosti s ohledem na její charakter se nejvhodnější zdá jednotka jednoho poskytnutí činnosti. S ohledem na přepočet realizace je možné odhadnout, že počet poskytnutí bude roven 650 (poskytnutí). Tedy 85 388 / 650 = 13Kč/za jedno vykoupání – jeho zajištění (zaokrouhleno nahoru).
 
Doprava uživatele
Doprava v rámci pečovatelské služby jako
fakultativní
činnost je zajišťována v různých specifických situacích nebo bez bližšího vymezení s dodržením dalších zákonných podmínek; například se jedná o:
dopravu uživatele do střediska osobní hygieny,
dopravu uživatele nutnou k zajištění základních činností – například jako nutnost doplnění činnosti/úkonu: doprovázení dospělých (dětí) do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět.
V návaznosti na výše uvedené je velkou otázkou, jaká jednotka bude využita pro samotnou kalkulaci úhrady a tj. například kilometr, jedna cesta, cesta tam i zpět. Pokud bychom využili jednotku tam i zpět s ohledem na skutečnost, že doprava bude realizována v určitém přesně určenému okruhu – například v rámci obvodu města XY, je nutné vědět nebo předpokládat počet těchto dojezdů.
Jednotlivé provozní náklady na provoz
fakultativní
činnosti:
-
mzdové náklady – v rámci realizace pracovník stráví 2/5 pracovní doby/pracovního fondu jako řidič (bude vykonávat práci řidiče),
-
náklady – odpisy automobilu,
-
spotřebu automobilu a další náklady spojené s jeho provozem.
Příklad kalkulace:
Celkové náklady jsou tedy 194 132 Kč; pokud bychom předpokládali, že ročně bude realizováno 800 dovozů, je maximální cena jednoho dovozu 243 Kč (zaokrouhleně nahoru); toto je počítáno jako dovoz tam i zpět. Maximální úhrada může být stanovena ve výši 243 Kč u této
fakultativní
činnosti, tak aby nedošlo k porušení principu stanoveného zákonnou úpravou v ustanovení § 77 zákona č. 18/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
 
Průzkum běžně dostupných služeb
V rámci poskytování této služby je potřeba zjistit skutečnosti, zda již poskytovanou nebo nově zamýšlenou
fakultativní
činností nebude nahrazováno poskytování dané činnosti z běžně dostupných činností. Jedná se například i o taxi – služby nebo jiné dovozové služby, které jsou například provozovány neziskovými organizacemi (nikoli jako sociální služby, ale jako jiná potřebná služba v rámci jejich činnosti). Z těchto důvodů je nutné zkoumat konkrétní potřeby týkající se dopravy – například její bezbariérovost pro osoby upoutané na vozík.
 
Nakrmení a základní ošetření domácího zvířete
V rámci této
fakultativní
činnosti se jedná o nutnou základní péči o domácí zvíře – kočka, pes; konkrétně nakrmení, základní vyvenčení (pokud ho například nelze spojit s jinou činností poskytovanou uživateli). V rámci zkoumání běžné dostupnosti je důležité zjistit, zda v daném konkrétním území nejsou dostupné služby péče o domácí zvířata například komerčními subjekty.
Pokud bychom si zkusili představit základní náklady na zabezpečení této činnosti, a to s ohledem na skutečnost, že náklady spojené s výživou domácího zvířete (např. granule) nejsou součástí nabízené/připravované – kalkulované
fakultativní
činnosti, a pokud by dále bylo podmínkou, že poskytování musí časově navazovat na poskytnutí další činnosti, tj. základní činnosti; tedy nebude poskytována samostatně, může kalkulace vypadat takto:
S ohledem, na skutečnost, že se jedná o skutečnou spotřebu času, vzhledem k času personálnímu jsou náklady odpovídající skutečnému času, tj. 327 408 děleno pracovním fondem 1828 hodin (odečtena dovolená), tedy
179 Kč na hodinu.
Maximální úhrada bude tedy 179 Kč na hodinu. Je dále otázkou započítání dalších nákladů na zaměstnance zahrnující například ochranné pracovní pomůcky.
 
Doprovod uživatele nad rámec základních činností
Doprovod nad rámec základních činností je doprovodem realizovaným – mimo „školy, školských zařízení, lékaře, zaměstnání, orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby“ (a to tam i zpět). Doprovázení by mělo být opět realizováno u osob se níženou soběstačností. S ohledem na to není škála běžně dostupných služeb tak široká – například by to mohla být dobrovolnická činnost; neboť jiná organizace by musela splňovat podmínky registrace sociální služby.
S ohledem na náklady personální – čas pracovníka bude kalkulace obdobná jako u předešlé
fakultativní
činnosti.
Pečovatelská služba – 1. část – úhrada, její specifika a úprava ve smlouvě o poskytování sociální služby
Pečovatelská služba – 2. část – zajištění stravování a náklady na něj
Pečovatelská služba – 3. část – nejčastější fakultativní činnosti – možnosti poskytování a tvorba kalkulace
Pečovatelská služba - 4. část - nejčastější fakultativní činnosti – průzkum běžně dostupných a kalkulace nákladovosti
Pečovatelská služba - 5. část - nejčastější fakultativní činnosti – průzkum běžně dostupných činností a jejich kalkulace – pokračování