Výpovědní doba a zdravotní pojištění

Vydáno: 14 minut čtení

Běh výpovědní doby má ve zdravotním pojištění u zaměstnance vliv na řešení zdravotního pojištění v tom smyslu, že ještě po dobu této výpovědní doby (tedy po dobu trvání zaměstnání) má osoba jako zaměstnanec řešené zdravotní pojištění. Ovšem od kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, ve kterém zaměstnání skončilo, se pojištěnec již sám musí zajímat o to, aby mu ve zdravotním pojištění nevznikl problém.

Výpovědní doba a zdravotní pojištění
Ing.
Antonín
Daněk
 
Z pohledu pracovního práva
Výpověď představuje typickou formu skončení pracovního poměru, čehož mohou využít jak zaměstnanec, tak zaměstnavatel.
U výpovědní doby platí především tyto zásady:
Výpovědní doba je stejná pro zaměstnance i zaměstnavatele a činí nejméně dva měsíce.
Délku výpovědní doby ponechává zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“), na smluvní volnosti účastníků, takže může být dohodnuta výpovědní doba delší než dva měsíce, nikoli kratší, avšak stejná pro obě smluvní strany.
Běh výpovědní doby počíná prvním dnem měsíce následujícího po měsíci, ve kterém byla výpověď doručena. Takže při doručení výpovědi dne 10. března začíná výpovědní doba plynout 1. dubna. Při doručení 1. února pak začíná tato doba plynout 1. března.
Výpovědní doba delší než dva měsíce musí být dohodnuta před tím, než začne běžet.
Výpovědní doba nemůže být prodloužena interním předpisem zaměstnavatele.
Výpověď není neplatná, pokud zaměstnanec nebo zaměstnavatel neuvedou ve výpovědi výpovědní dobu – v takovém případě končí pracovní poměr uplynutím zákonné výpovědní doby.
Pokud není zaměstnavatelem podána výpověď písemně, je tedy podána ústně, pak se k takovému právnímu jednání z tohoto důvodu (tedy v důsledku absence písemné formy) nepřihlíží neboli toto právní jednání neexistuje. Stejný postup platí i pro ústní zrušení pracovního poměru ve zkušební době nebo pro jeho okamžité zrušení. V takových případech se nejedná o neplatné zrušení pracovního poměru podle § 69 zákoníku práce, ale o posouzení právního jednání, k němuž se nepřihlíží.
 
Výpovědní doba ve zdravotním pojištění
S jakými situacemi se může zaměstnavatel v praxi setkat? Pokud má pojištěnec pouze jediné zaměstnání, které skončí uplynutím výpovědní doby, pak zaměstnavatel standardně odhlásí zaměstnance kódem „O“ u příslušné zdravotní pojišťovny. Kdyby u zaměstnance trvala ke dni rozvázání pracovního poměru některá ze „státních kategorií“, pak zaměstnavatel nemá důvod její ukončení oznamovat. Ukončení nároku na platbu pojistného státem následně sdělí zdravotní pojišťovně sám pojištěnec, pokud toto neučiní případný další zaměstnavatel.
Z hlediska plnění oznamovací povinnosti v podstatě jediné, co zaměstnavatel po skončení zaměstnání u bývalého zaměstnance řeší, je případné pobírání nemocenských dávek po skončení zaměstnání za podmínky, že je zaměstnavateli tato skutečnost známa. Pokud tedy zaměstnavatel oznámí zdravotní pojišťovně počátek pobírání nemocenských dávek po skončení zaměstnání (kódem „N“), pak by si každopádně měl pohlídat oznámení o ukončení pobírání těchto dávek (kódem „K“).
 
Neomluvená absence
Stává se, že zaměstnanci je v období, kdy je „ve výpovědi“, vykázána neomluvená absence. Třebaže již s účinností od 1. 1. 2015 není v právní úpravě zdravotního pojištění řešena problematika neomluvené absence zaměstnance a placení pojistného z tohoto důvodu, musí zaměstnavatel v této souvislosti vždy přihlédnout k tomu, aby bylo u zaměstnance dodrženo zákonné minimum, tedy minimální vyměřovací základ (trvá-li zaměstnání po celý kalendářní měsíc) nebo jeho poměrná část ve smyslu ustanovení § 3 odst. 9 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 592/1992 Sb.“). Zaměstnavatele naopak nemusí z hlediska stanovení vyměřovacího základu v podstatě vůbec zajímat neomluvená absence u zaměstnaných osob, pro které neplatí minimální vyměřovací základ dle ustanovení § 3 odst. 8 cit. zákona č. 592/1992 Sb. U těchto zaměstnanců se pojistné vždy odvádí ze skutečné výše příjmu, tedy bez ohledu na platné minimum.
Je-li u zaměstnance dosaženo příjmu alespoň 11 000 Kč, pak se nebere v úvahu neomluvená absence (anebo také neplacené volno), a zaměstnavatel odvede pojistné ze zúčtovaného příjmu. Jestliže však trvá neomluvená absence celý kalendářní měsíc, je vyměřovacím základem pro odvod pojistného částka minimální mzdy coby minimálního vyměřovacího základu zaměstnance v hodnotě 11 000 Kč. Pojistné činí 13,5 %, tedy 1 485 Kč. Toto pojistné zaplatí v plné výši zaměstnanec, ale bude odvedeno zaměstnavatelem v rámci hromadné platby pojistného za všechny zaměstnance, to znamená, že tyto finanční prostředky je zapotřebí od zaměstnance získat. V příslušném kalendářním měsíci se osoba samozřejmě započítá do celkového počtu zaměstnanců, uváděného na Přehledu o platbě pojistného zaměstnavatele, a rovněž má v daném měsíci řešen svůj pojistný vztah, jelikož je zaměstnána. Zaměstnavatele upozorňuji na možnou změnu zdravotní pojišťovny, standardně k datům 1. 1., resp. 1. 7., kalendářního roku.
 
Souběh zaměstnání se samostatnou výdělečnou činností
Pokud je zaměstnanec současně OSVČ a jeho samostatná výdělečná činnost je vedlejším zdrojem příjmů, pak nastane situace, kdy se v důsledku skončení zaměstnání stane tato podnikatelská činnost (nebude-li přerušena nebo ukončena) jediným zdrojem příjmů. Podnikatel tak začne platit alespoň minimální zálohy, což je v roce 2017 částka 1 906 Kč. Může nastat situace, kdy zaměstnání při tomto souběhu příjmů netrvá celý kalendářní měsíc. Například při skončení zaměstnání ke dni 30. 3. bude povinností OSVČ zaplatit alespoň minimální zálohu již za březen proto, že zaměstnání netrvalo celý kalendářní měsíc, což legislativně vyplývá z ustanovení § 3a odst. 3 písm. b) zákona č. 592/1992 Sb., včetně dovětku.
 
Příjem zúčtovaný po skončení zaměstnání
Podle § 3 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb. platí, že pro stanovení vyměřovacího základu zaměstnance, kterému byly zúčtovány příjmy po skončení zaměstnání, se použijí odstavce 1 a 2 obdobně. To znamená, že z příjmů zúčtovaných po skončení zaměstnání se pojistné buď odvede (jedná-li se o
příjmy podle § 3 odstavce 1
), nebo neodvede (pokud se jedná o příjmy podle § 3 odstavce 2).
Zásady platné u příjmů zúčtovaných po skončení zaměstnání a zahrnovaných do vyměřovacího základu zaměstnance:
1.
pojistné se nedopočítává do minima – osoba již není zaměstnancem,
2.
tuto osobu nezapočítává zaměstnavatel v měsíci zúčtování odměny do celkového počtu zaměstnanců na Přehledu o platbě pojistného zaměstnavatele (již není zaměstnancem),
3.
i po skončení zaměstnání je nutné brát v úvahu možnou změnu zdravotní pojišťovny bývalého zaměstnance, což se zaměstnavatel nemusí dozvědět.
 
Konkurenční doložka
Problematika konkurenční doložky se často týká zaměstnanců s vyššími příjmy. Při sjednání konkurenční doložky platí pro zaměstnavatele tyto podmínky:
Toto plnění má povahu příjmu zúčtovaného zaměstnavatelem zaměstnanci po skončení zaměstnání podle § 3 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., proto se pojistné na zdravotní pojištění odvádí.
Protože se jedná o bývalého zaměstnance (tedy o osobu, která již není zaměstnancem zaměstnavatele), nezapočítává se do počtu zaměstnanců na měsíčně předkládaném Přehledu o platbě pojistného zaměstnavatele, nicméně částky vyměřovacího základu a pojistného na přehled patří.
Na základě této skutečnosti nemá osoba v příslušném měsíci řešen svůj pojistný vztah, což znamená, že musí být v daném kalendářním měsíci evidována u zdravotní pojišťovny (třeba i jen jeden den tohoto měsíce) buď jako zaměstnanec, nebo OSVČ – s respektováním podmínek konkurenční doložky, nebo jako osoba, za kterou je plátcem pojistného stát. Není-li využita některá z těchto možností, stává se příjemce plnění z titulu konkurenční doložky na příslušný kalendářní měsíc osobou bez zdanitelných příjmů s povinností zaplatit v roce 2017 pojistné v částce 1 485 Kč.
I v případě tohoto plnění by měl být zaměstnavatel obezřetný v souvislosti s možnou změnou zdravotní pojišťovny. Kdyby například zaměstnanec ukončil zaměstnání ke dni 30. 6. 2017 a od července by mu bylo po dobu jednoho roku vypláceno toto plnění, měl by si zaměstnavatel ověřit, zda tento bývalý zaměstnanec nezměnil zdravotní pojišťovnu, což fakticky může učinit k datu 1. 7. 2017 nebo k 1. 1. 2018.
 
Odstupné
Odstupné, na které vznikl nárok podle § 52 písm. a) až d) zákoníku práce, je odstupným nárokovým, nepodléhajícím odvodům pojistného na zdravotní a sociální pojištění. Není přitom rozhodující, zda se jedná pouze o minimální nárokové odstupné nebo o odstupné zvýšené na základě vnitřního předpisu, kolektivní smlouvy nebo dohodou mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem.
Jestliže zaměstnanci vznikl nárok na odstupné podle některého z důvodů upravených v § 67 zákoníku práce, jedná se stále o odstupné a způsob výplaty této částky na právním charakteru odstupného nic nemění. Jedná se proto o zákonné odstupné i tehdy, je-li sjednán pozdější termín jeho splatnosti anebo je-li dohodnuta výplata odstupného po částech. To znamená, že výplata odstupného vždy v každém jednotlivém termínu jeho výplaty podléhá odvodu zálohy na daň z příjmů. Odstupné, na které vznikl nárok podle § 67 zákoníku práce, byť je vypláceno po částech a v pozdějším termínu, se nezahrnuje do vyměřovacího základu pro odvod pojistného na zdravotní (a sociální) pojištění. Podstatnou okolností pro vyloučení takového odstupného z vyměřovacího základu pro pojistné na zdravotní a sociální pojištění není termín výplaty nebo způsob jeho výplaty, ale charakter tohoto plnění. Do vyměřovacího základu se však nezahrnuje pouze to odstupné, na které vznikl nárok na základě § 67 zákoníku práce.
 
Řešení zdravotního pojištění po skončení zaměstnání
Problém u zdravotní pojišťovny osobě nevznikne v kalendářním měsíci, ve kterém ještě trvalo (třeba i jen jeden den) zaměstnání. Avšak od dalšího měsíce musí být pojištěnec evidován u zdravotní pojišťovny v některé (tedy alespoň jedné) z těchto tří kategorií:
1.
zaměstnanec v jiném zaměstnání s příjmy ze závislé činnosti, které zakládají účast na zdravotním pojištění (například zaměstnání na základě pracovní smlouvy bez ohledu na výši příjmu nebo zaměstnání na dohodu o pracovní činnosti s příjmem alespoň 2 500 Kč) nebo
2.
osoba samostatně výdělečně činná nebo
3.
osoba, za kterou platí pojistné stát,
přičemž postačí registrace v některé z těchto skupin osob třeba jen po část daného měsíce, nebo dokonce postačí i jen jeden den registrace v tomto měsíci.
Není-li využita některá z uvedených možností, stává se pojištěnec na celý příslušný kalendářní měsíc již zmíněnou osobou bez zdanitelných příjmů.
 
Úřad práce jako snadné řešení
Pokud zaměstnání skončí a pojištěnec nemá jiné zaměstnání, nepodniká jako OSVČ a současně nemá nárok na zařazení do některé z kategorií osob, za které platí pojistné stát, může se zaregistrovat jako uchazeč o zaměstnání a po celou dobu této evidence bude mít vyřešen svůj pojistný vztah. Kromě toho může během registrace na úřadě práce i pracovat v tzv. nekolidujícím zaměstnání, tedy s příjmem do poloviny aktuální výše minimální mzdy.
 
Zaměstnanci ve vyšším věku
Speciálně u starších osob, u kterých je v případě skončení pracovního poměru již často složitější sehnat odpovídající zaměstnání, může být účast v systému veřejného zdravotního pojištění relevantně zajištěna například takto:
Odchodem do řádného starobního důchodu. U každé, tedy i u této „státní kategorie“ postačí, když je osoba poživatelem důchodu pouze po část příslušného kalendářního měsíce.
Čerpáním předdůchodu, což lze až pět let před dosažením důchodového věku. Přiznání předdůchodu přitom nijak nevylučuje možnost přiznání předčasného starobního důchodu (viz dále). Předdůchod je možné současně pobírat s pobíráním předčasného starobního důchodu. Postup lze přitom i kombinovat, neboli nejdříve lze požádat o přiznání předdůchodu a poté požádat o přiznání předčasného starobního důchodu a případně pobírat obojí. Poživatel předdůchodu může být dále zaměstnán nebo může podnikat, aniž by mu byla pozastavena výplata předdůchodu. Doba pobírání předdůchodu však není dobou důchodového pojištění.
Výplatou předčasného starobního důchodu, což však není předdůchod, nicméně je to „státní kategorie“. Výplata předčasného starobního důchodu nenáleží při pobírání podpory v nezaměstnanosti či podpory při rekvalifikaci. Do dovršení důchodového věku výplata předčasného starobního důchodu tak nenáleží, pokud je:
vykonávána výdělečná činnost nebo
poskytována podpora v nezaměstnanosti nebo podpora při rekvalifikaci.
Naopak překážkou pro výplatu předčasného starobního důchodu například není:
výkon zaměstnání nezakládajícího účast na nemocenském pojištění (při příjmu nižším než 2 500 Kč – tzv. zaměstnání malého rozsahu). Pokud je však sjednán příjem v částce 2 500 Kč nebo vyšší a v některém měsíci je dosažen nižší příjem (například z důvodu čerpání neplaceného volna nebo při dočasné pracovní neschopnosti), nezaniká účast na nemocenském a důchodovém pojištění v tomto měsíci a i při tomto nižším zúčtovaném příjmu nebude v tomto měsíci náležet výplata předčasného starobního důchodu;
odměna z dohody o provedení práce (více dohod o provedení práce u téhož zaměstnavatele) maximálně 10 000 Kč za kalendářní měsíc;
výkon vedlejší samostatné výdělečné činnosti nezakládající účast na důchodovém pojištění, což je v roce 2017 rozhodná částka 67 756 Kč při výkonu samostatné výdělečné činnosti po celý kalendářní rok. Za příjem ze samostatné výdělečné činnosti se považuje daňový základ určený podle § 5b odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, kdy se v zásadě jedná o rozdíl mezi příjmy a výdaji;
příjem z pronájmu.
Při pobírání předčasného starobního důchodu a návratu do zaměstnání zaniká nárok na pobírání tohoto důchodu.