Zrušení a zánik spolků

Vydáno: 9 minut čtení

V současné době probíhají v mnoha spolcích úpravy jejich vnitřního práva tak, aby bylo v souladu s požadavky zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „NOZ “). Jde zejména o úpravu stanov v oblasti vnitřní struktury (například rozhodnutí, zda spolek bude, či nebude mít kontrolní orgán), případně doplnění údajů, které je třeba dle NOZ povinně ve stanovách uvádět. Spolky musí do 1.1.2017 přizpůsobit stanovy úpravě NOZ a doručí je rejstříkovému soudu, který vede spolkový rejstřík, v němž je spolek zapsán.

Zrušení a zánik spolků
JUDr.
Václav
Dobrozemský,
doc. Ing.
Jan
Stejskal,
Ph. D.
Stejně tak bylo nezbytné upravit název spolku tak, aby odpovídal zákonným požadavkům. Nepřizpůsobí-li zapsaná osoba zapsaný stav stavu požadovanému tímto zákonem v této lhůtě, rejstříkový soud ji k tomu vyzve a stanoví ve výzvě dodatečnou přiměřenou lhůtu ke splnění této povinnosti; uplyne-li dodatečná lhůta marně, soud na návrh rejstříkového soudu nebo osoby, která na tom osvědčí právní zájem, zapsanou osobu zruší a nařídí její likvidaci.
Ve dvou uvedených lhůtách mnoho spolků může dojít k závěru, že pro jejich činnost již neexistuje opodstatnění nebo že jejich členové již ztratili o konkrétní spolkovou činnost zájem. Někdy ale také nejsou členové orgánů spolku schopni naplnit zákonné požadavky, a proto rozhodují o zrušení, resp. zániku svého spolku.
Stejně jako u jiných právnických osob se na zánik spolku aplikuje dvoufázový režim: zrušení a zánik. Mezi tyto dva okamžiky může přibýt třetí fáze - likvidace.
 
Dobrovolné zrušení
První fází (soukromoprávní) je zrušení. Spolek může být zrušen dobrovolně, typicky rozhodnutím členů ve formě nejvyššího orgánu (§ 247 odst. 1 NOZ). Postup, jakým je možné spolek zrušit, bývá obvykle upraven ve stanovách. Není-li tomu tak, aplikují se obecná ustanovení o zrušení právnických osob. Spolek se zrušuje dnem přijetí rozhodnutí příslušného orgánu, případně pozdějším dnem, je-li tak stanoveno ve stanovách nebo v rozhodnutí příslušného orgánu.
Rozhodnutí o zrušení spolku však není nevratné. Stejný orgán, který o zrušení spolku rozhodl, jej může změnit (revokovat), pokud ještě nedošlo k naplnění účelu likvidace, tedy takové rozhodnutí je přijato dříve, než bylo započato s rozdělením likvidačního zůstatku mezi věřitele.
Méně frekventovanými způsoby zrušení spolku jsou zrušení uplynutím doby, na kterou byl spolek založen, a dosažení účelu, k němuž byl spolek založen. V obou případech se jedná o zrušení ze zákona, které nastává okamžikem určeným ve stanovách; není třeba přijímat jakékoliv další rozhodnutí spolku. Den zrušení právnické osoby je skutečností zapisovanou do veřejného rejstříku.
 
Nucené zrušení
NOZ v § 268 upravuje nucené zrušení spolku soudem. Toto ustanovení upravuje zrušení spolku s likvidací pro porušování jeho zákonných povinností. Spolek může být zrušen na návrh osoby, která na tom má oprávněný zájem, nebo i bez návrhu (z úřední moci). Tato osoba musí soudu prokázat svou aktivní legitimaci k podání takového návrhu. Může se jednat například o člena spolku, člena orgánu spolku, ale i o osobu zvnějšku (věřitel či orgán veřejné moci). Soud však může zahájit řízení o zrušení spolku na základě poznatků z vlastní činnosti či dozví-li se patřičné okolnosti od třetí osoby.
Podmínkou pro zrušení spolku je předchozí upozornění soudem a skutečnost, že v tomto jednání pokračuje; je tedy vyžadována určitá trvalost nezákonného jednání. Soud může spolek zrušit v případech, že:
-
vyvíjí činnost zakázanou v § 145 NOZ (jedná se o vyvíjení činností, které jsou zakázány všem právnickým osobám soukromého práva, resp. které zákon deklaruje jako překážky založení právnické osoby),
-
vyvíjí činnost v rozporu s § 217 NOZ (zde půjde o případy, kdy spolek vyvíjí činnost v rozporu se stanoveným rozdělením činností na hlavní a vedlejší, tedy například podniká v rámci hlavní činnosti či nepoužívá zisk k dosažení poslání spolku),
-
nutí třetí osoby k členství ve spolku, k účasti na jeho činnosti nebo k jeho podpoře nebo brání členům ze spolku vystoupit (tato skutková podstata spočívá v porušení zásady dobrovolnosti členství ve spolku; nucení k účasti na činnosti se vztahuje na nečleny spolku, neboť není neobvyklé, aby stanovy v rámci členských povinností v určité míře zakotvily povinnost členů podílet se aktivně na činnosti spolku).
Stejně tak na spolek dopadá obecné ustanovení o nuceném zrušení právnické osoby (§ 172 odst. 1 NOZ), které spočívá v důvodech, že právnická osoba:
-
vyvíjí nezákonnou činnost v takové míře, že to závažným způsobem narušuje veřejný pořádek,
-
již nadále nesplňuje předpoklady vyžadované pro vznik právnické osoby zákonem; takové předpoklady se mohou týkat podstatných náležitostí stanov,
-
nemá déle než dva roky statutární orgán schopný usnášet se.
 
Likvidace
Před zánikem spolku se provede majetkové vypořádání. Je nutné, aby likvidace proběhla před zánikem spolku, neboť zanikne-li spolek jako subjekt práva, nelze již likvidaci provést. Vstup do likvidace se zapisuje do veřejného rejstříku. Po dobu likvidace užívá svůj stávající název s dodatkem „v likvidaci“. Likvidace je určitým přechodným obdobím, kdy spolek stále existuje, ale již nevyvíjí svou činnost, neplní svůj původní účel, ale cíleně směřuje ke svému zániku a v této souvislosti provádí nezbytné úkony.
Likvidace spolku bude probíhat podle obecných ustanovení o likvidaci právnických osob v § 187-211 NOZ. Zvláštní ustanovení o likvidaci spolku řeší jen dílčí a specifické otázky, od těchto ustanovení se však nebude možno odchýlit, neboť mají
kogentní
charakter a jsou stanovena na ochranu likvidačního zůstatku spolku:
-
publicita soupisu jmění spolku - likvidátor zpřístupní soupis jmění v sídle spolku všem jeho členům, mohou být však zvoleny i jiné způsoby zveřejnění (například uložení na webové stránky spolku s omezeným přístupem jen pro členy),
-
nelze-li povolat likvidátora jinak (tedy nejmenuje-li likvidátora příslušný orgán spolku), jmenuje soud likvidátorem i bez jeho souhlasu některého z členů statutárního orgánu (není-li ani to možné, pak člena spolku),
-
likvidátor zpeněží likvidační podstatu pouze v tom rozsahu, v jakém to je pro splnění dluhů spolku nezbytné; likvidátor se při zpeněžení majetku bude řídit hlediskem výnosnosti,
-
likvidátor naloží s likvidačním zůstatkem podle stanov,2)
-
nelze-li s likvidačním zůstatkem naložit podle stanov, nabídne jej likvidátor spolku s obdobným účelem (volba spolku je v tomto případě v pravomoci likvidátora). Není-li to možné, pak jej nabídne obci, na jejímž území spolek existuje. Nepřijme-li obec do dvou měsíců nabídku, nabývá likvidační zůstatek kraj, na jehož území má spolek sídlo. Obec nebo kraj, které nabudou likvidační zůstatek, jej použijí pouze k veřejně prospěšnému cíli.
Přestože existují dvě zákonná omezení použití likvidačního zůstatku pro spolky se statusem veřejné prospěšnosti, zákon neřeší použití likvidačního zůstatku v případě spolků, které tento
status
nenabyly. Byť jednou ze základních zásad spolkového práva je zákaz rozdělování zisku členům, s ohledem na mlčení zákona a zásadu soukromého práva „co není zakázáno, je dovoleno“ (§ 1 odst. 2 NOZ) není vyloučeno, aby byl likvidační zůstatek „rozpuštěn“ mezi členy spolku (jednalo by se tedy o jakýsi vypořádací podíl), poskytnou-li tuto možnost stanovy. Striktně formálně chápáno, likvidační zůstatek již není „zisk z činnosti“. V případě, že tuto možnost stanovy připustí, nemělo by toto ustanovení být překážkou zápisu spolku do spolkového rejstříku. Samozřejmě v případě, že by spolek v průběhu své existence nabyl
status
veřejné prospěšnosti a s trváním tohoto statusu by vstoupil do likvidace, na toto ustanovení stanov by se pohlíželo jako na nicotné, a likvidační zůstatek by byl v souladu s § 272 odst. 1 NOZ použit pro veřejně prospěšné účely.
 
Zánik
Druhou fází je samotný zánik spolku, tedy situace, kdy právnická osoba pozbývá svůj
status
, přestává být subjektem práva. V případě provedení likvidace spolku podá likvidátor do třiceti dnů od skončení likvidace návrh na výmaz spolku ze spolkového rejstříku. V případě, že likvidace neproběhla, podá návrh na výmaz statutární orgán a to bezprostředně poté, co nastala skutečnost rozhodná pro zánik spolku. Spolek pak zaniká výmazem ze spolkového rejstříku, který provede rejstříkový soud.
2) Pro likvidaci spolku jsou zákonem stanovena dvě omezení: 1. pro spolky se statusem veřejné prospěšnosti (v případě, že stanovy určí, že má být likvidační zůstatek použit k jiným než veřejně prospěšně účelům - například je převeden členům, zakladatelům nebo je použit na jiné soukromé účely, nepřihlíží se k tomu); 2. pro spolky, které obdržely účelově vázané prostředky z veřejného rozpočtu (typicky půjde o různé
dotace
, granty, veřejnou finanční podporu apod.). V tomto případě naloží likvidátor s příslušnou částí likvidačního zůstatku podle rozhodnutí příslušného orgánu. Obvyklým řešením bude rozhodnutí o vrácení této části do veřejného rozpočtu.

Související dokumenty

Zákony

89/2012 Sb., občanský zákoník