Judikáty Nejvyššího správního soudu ČR k příspěvkovým organizacím

Vydáno: 9 minut čtení

Nejvyšší správní soud ČR vydal v poslední době zajímavé judikáty, které se přímo týkají PO1). Ty v nich vystupovali jako žalobci a žalovaným bylo Odvolací finanční ředitelství. Závěry z těchto soudních rozhodnutí mohou být užitečné i pro ostatní PO, proto se podívejme, co přinesly.

Judikáty Nejvyššího správního soudu ČR k příspěvkovým organizacím
Ing.
Zdeněk
Morávek
daňový poradce
 
Čerpání fondu odměn a daň z příjmů
Prvním z těchto judikátů je rozhodnutí NSS ČR2)
sp. zn. 8 Afs 49/2012-53
, ze dne 27.11.2013. Jednalo se o daňovou uznatelnost nákladů hrazených z fondu odměn u zdravotnického zařízení, které při stanovení základu daně uplatňuje široký základ daně, a to i přesto, že se jedná o příspěvkovou organizaci. Krajský soud v předchozím rozhodnutí uvedl, že prostředky převedené z fondu odměn jsou příjmem žalobce, přičemž z tohoto příjmu byly hrazeny mzdové náklady. Konstatoval, že zvýšený výdaj na mzdové prostředky byl vynaložen ve vztahu k příjmu - čerpaným prostředkům, které jsou však v důsledku svého předchozího zdanění vyloučeny ze zdanění v tom roce, ve kterém byly z fondu čerpány. Prostředky čerpané z fondu odměn jsou proto výdaji podle § 25 odst. 1 písm. i) ZDP3). K těmto prostředkům nelze uplatnit náklady proto, že byly na úhradu výdajů již jednou zdaněny, a proto nemohou být opětovně zahrnuty do základu daně v souladu s úpravou § 23 odst. 4 písm. d) ZDP.
Další spor byl o to, zda čerpání fondu odměn přestavuje výnos nebo příjem, a zda tedy může být předmětem daně z příjmů v souladu s § 18 odst. 1 ZDP. Při odůvodnění rozsudku NSS ČR uvedl, že v kasační stížnosti stěžovatel namítl, že čerpání fondu odměn nepředstavuje příjem. Sám stěžovatel však zaúčtoval čerpání fondu odměn ve prospěch účtu 6480600 a uplatnil tuto částku v daňovém přiznání jako „
příjem, který se nezahrnuje do základu daně
“, tedy jako položku snižující výsledek hospodaření. Argumentace stěžovatele je tak vnitřně rozporná s jeho předchozím tvrzením uvedeném v daňovém přiznání. Pojem „příjem“ nemusí znamenat vždy položku ovlivňující základ daně.
Dále NSS ČR konstatoval, že užití fondu odměn je výnosem stěžovatele, který se ale nezahrnuje do základu daně. Správce daně postupoval v souladu s tímto závěrem, protože ponechal předmětnou položku na ř. 140 daňového přiznání, tj. v položce „
příjmy a částky podle § 23 odst. 4 zákona [o daních z příjmů], s výjimkou příjmů podle § 23 odst. 4 písm. a) a b) zákona, nezahrnované do základu daně
“. Čerpání z fondu odměn tedy nepodléhá zdanění. Jedná se o prostředky, které již byly zdaněny. Nedojde tedy k nepřípustnému dvojímu zdanění.
Při posuzování kasační stížnosti pak NSS ČR vycházel z následujících předpokladů:
-
Náklady, o kterých stěžovatel tvrdí, že by měly být daňově uznatelné, mohou vzniknout jen tehdy, jsou-li kryty fondem odměn. Pokud ve fondu odměn není dostatek finančních prostředků, zřizovatel nemůže rozhodnout o čerpání prostředků z fondu odměn na překročení prostředků na platy nebo na odměny.
-
Prostředky, které jsou ve fondu odměn obsaženy, již byly zdaněny, protože fond odměn je vytvářen ze zlepšeného hospodářského výsledku po zdanění. Čerpání těchto prostředků (tj. jejich navrácení do rozpočtu) proto nesnižuje ani jinak neovlivňuje základ daně.
-
Vzhledem k výše popsané úzké věcné souvislosti a bezprostřednímu vztahu mezi prostředky z fondu odměn a účelem, na který mohou být v souladu s rozpočtovými pravidly využity, je třeba u PO vykládat § 25 odst. 1 písm. i) ZDP tak, že
za daňově uznatelné náklady nelze uznat náklady vynaložené v souvislosti s čerpáním fondu odměn.
Tato operace představuje výnos nezahrnovaný do základu daně, který se promítne na řádku 140 daňového přiznání. Náklady vynaložené v souvislosti s těmito prostředky základ daně rovněž neovlivňují.
-
Tímto způsobem je zachován neutrální dopad čerpání prostředků z fondu odměn na základ daně - nezdanitelnému výnosu odpovídá nedaňový náklad.
Uvedené závěry lze zcela jistě aplikovat i na ostatní fondy PO, tedy jejich čerpání je sice výnosem, ale takovým, který neovlivňuje základ daně, a náklady takto hrazené nemohou být náklady daňově uznatelnými v důsledku úpravy § 25 odst. 1 písm. i) ZDP. Jenom je škoda, že se soud, podle mého názoru, dostatečně nevypořádal s argumentem stěžovatele, že se nejedná o náklady vynaložené na příjmy, ale o náklady z nich pořízené, protože dořešení této otázky by bylo jednoznačným přínosem pro praxi.
 
Zoologická zahrada - osvobození od DPH
Druhým judikátem, na který je podle mého názoru vhodné upozornit, je rozhodnutí
sp. zn. 1 Afs 21/2014-52, ze dne 2.4.2014.
V tomto případě se jednalo o PO, která má dle zřizovací listiny sloužit jako kulturně-výchovné, ekologické, vzdělávací a oddechové zařízení. Šlo zde o to, zda lze činnost PO (zoologická zahrada) považovat za plnění osvobozené od daně bez nároku na odpočet daně v souladu s § 61 písm. e) ZDPH4). Zařazení služeb poskytovaných zoologickou zahradou pod kulturní služby by tak znamenalo, že plátce sice neuplatňuje u těchto služeb daň na výstupu, současně ale nemá nárok na odpočet daně u souvisejících přijatých zdanitelných plnění.
NSS ČR posouzení poskytovaných plnění založil zejména na čl. 132 odst. 1 písm. n) směrnice Rady 2006/112/ES, o společném systému daně z přidané hodnoty s tím, že transpozice v tuzemském právním řádu představuje právě § 61 písm. e) ZDPH. K tomu NSS konstatoval, že ustanovení § 61 ZDPH bylo zákonodárcem přijato, společně s některými dalšími ustanoveními tohoto zákona, výlučně k transpozici čl. 13 části A odst. 1 Šesté směrnice5), resp. nyní obdobně slouží k zajištění souladu s čl. 132 odst. 1 směrnice 2006/112/ES6), tedy k osvobození některých činností vykonávaných ve veřejném zájmu od DPH. Musí být tedy plně respektována povinnost eurokonformního výkladu daného ustanovení vnitrostátního práva, a to zvláště za situace, kdy je jeho znění v podstatě shodné se zněním odpovídajícího ustanovení směrnice, a tudíž rozpor mezi výkladem daných ustanovení zákona a směrnice, jenž by si pak vyžadoval zvážení případného přímého účinku ustanovení směrnice, by v daném případě neměl nastat. Rozhodnutí NSS ČR o předmětné kasační stížnosti tedy závisí na výkladu práva Evropské unie.
Podle NSS ČR poslání zoologických zahrad spočívá právě ve skloubení obou zmíněných cílů (chovu zvířat i vzdělávání veřejnosti) do jednoho zařízení. Absence některého z uvedených prvků by podstatu zoologické zahrady popřela: zařízení uzavřené veřejnosti kladoucí důraz výhradně na péči o živočichy, jejich chov, resp. ochranu ohrožených živočišných druhů, by bylo specializovanou farmou zvířat; naopak instituce kladoucí důraz pouze na výchovu a vzdělávání veřejnosti v oblasti ochrany přírody, v níž by absentovali volně žijící živočichové určení k vystavování veřejnosti, by byla vzdělávacím zařízením. Podstatou zoologických zahrad je ovšem chov volně žijících živočichů za účelem jejich vystavování veřejnosti s cílem podpořit výchovu a vzdělání v oblasti ochrany přírody.
Snoubením těchto dvou cílů se zoologická zahrada stává zařízením kulturním: návštěvník zde může na vlastní oči spatřit živočichy volně žijící na planetě Zemi a dozvědět se více o jejich způsobu života.
NSS ČR dále při posouzení vycházel z přílohy III směrnice 2006/112/ES, ale také z obdobných ustanovení německého, rakouského, belgického a britského zákona o dani z přidané hodnoty, či ze zákona o dani z obratu, a také ze související judikatury Soudního dvora.
Lze tak shrnout, že NSS ČR při interpretaci § 61 písm. e) ZDPH vyšel z poslání zoologických zahrad vyjádřeného zejména ve směrnici 1999/22/ES, o chovu volně žijících živočichů v zoologických zahradách, zohlednil návrh Šesté směrnice, podle které
lze činnost zoologických zahrad označit za kulturní služby
, a přihlédl i k Příloze III směrnice 2006/112/ES, z níž plyne,
že zoologické zahrady jsou kulturními zařízeními.
Podřazení zoologických zahrad mezi zařízení poskytující kulturní služby podporuje rovněž praxe některých členských států a nepřímo to vyplývá i z rozsudku Soudního dvora ve věci Zoological Society of London.
Osvobozenými plněními bez nároku na odpočet je tak např. vstupné do ZOO, dodání zboží v podobě průvodce, mapky či brožury o ZOO. Naopak poskytnutím kulturní služby není dodání zboží v podobě prodeje knih, hraček, pohledů, suvenýrů a také poskytování stravovacích služeb. V těchto případech se jedná o zdanitelné plnění.
Kromě samotné podstaty tohoto případu, tedy vymezení kulturních služeb pro účely osvobození od DPH, je vhodné si všimnout i velmi širokého záběru zkoumaných souvislostí a dále důrazu na hlavní cíl přijaté právní úpravy, kterým byla transpozice odpovídající právní úpravy ve Směrnici EU o DPH.
1) příspěvková organizace
2) Nejvyšší správní soud ČR
3) zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
4) zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
5) Šestá směrnice Rady, založená na čl. 54 odst. 3 písm. g) Smlouvy, o rozdělení akciových společností (82/891/EHS)
6) směrnice Rady č. 2006/112/ES, o společném systému daně z přidané hodnoty