Uplatňování daňových odpisů u PO obcí a krajů
JUDr.
Petr
Pospíšil,
Ph. D., LL. M.,
Krajský úřad Moravskoslezského kraje
1. Východiska - k vývoji právní úpravy
1)Daňový odpis vychází ze
ZDP2) a představuje právo
poplatníka snížit základ daně. Jeho podstatou je umožnit vlastníkům majetku zahrnout ve formě odpisů
z hmotného majetku (stejně tak nehmotného majetku) hodnotu tohoto majetku do základu daně, pokud je
tento majetek využíván k dosahování příjmů zdaňovaných obecnou sazbou daně. Pro úplnost uvádím, že
PO má na základě ZÚ3) povinnost provádět účetní odpisy z majetku, který
užívá, bez ohledu na to, kdo je vlastníkem tohoto majetku.
Právní úprava uplatňování daňových odpisů příspěvkovými organizacemi
ÚSC4) představuje dlouhodobý problém, který prošel určitým historickým
vývojem.
Podle ust. § 28 odst. 1 ZDP, ve znění
účinném do 19.7.2009, odpisoval hmotný majetek poplatník, který měl k tomuto majetku vlastnické
právo, organizační složka státu příslušná hospodařit s majetkem státu a státní organizace příslušná
hospodařit s majetkem státu. V důsledku tohoto taxativního zákonného výčtu tak prakticky od 1. ledna
2003 došlo k situaci, kdy PO, u kterých došlo k přechodu zřizovatelských funkcí ze státu na ÚSC,
nemohly uplatňovat nárok na daňové odpisy u majetku, který jim byl svěřen k užívání zřizovací
listinou. Toto legislativní řešení zcela evidentně znevýhodňovalo majetek ÚSC ve srovnání s majetkem
ve vlastnictví státu. Fakticky se tak uměle vytvořily nerovné podmínky v hospodářské soutěži mezi
srovnatelnými (zejména co do předmětu činnosti) organizacemi zřizovanými státem a organizacemi
zřizovanými kraji nebo obcemi. Sekundárním projevem uvedené nerovnosti byla ztráta přirozené funkce
odpisů jako zdroje investičního fondu u PO ÚSC. Nemožností uplatnit daňové odpisy docházelo u těchto
organizací ke zvýšení daňového zatížení.
Dne 20.7.2009 nabyl účinnosti zákon č. 216/2009
Sb.5) Ačkoliv s tím původní vládní návrh zákona nepočítal, bylo
novelizací významně dotčeno i problematické ustanovení §
28 odst. 1 ZDP. Na základě pozměňovacího návrhu poslance Karla Černého (ČSSD) se do
ustanovení § 28 odst. 1 za slova:
„státní
organizace příslušná hospodařit s majetkem státu“ vložila slova „a organizace zřízená územním
samosprávným celkem příslušná hospodařit s majetkem svého zřizovatele“.
Přes nesouhlas
tehdejšího ministra financí návrh získal potřebnou podporu a byl poslaneckou sněmovnou přijat a poté
schválen také v Senátu.Schválený poslanecký návrh přesně reflektoval dlouhodobé požadavky obcí, krajů a jimi
zřizovaných organizací volající po daňovém zrovnoprávnění státních a „nestátních“ PO.
Proto byla tato novelizace ZDP vnímána kraji
i obcemi a jejich PO velmi pozitivně. Praxe ani odborná veřejnost přitom naprosto nepochybovaly o
tom, že na základě provedené změny zákona jsou PO ÚSC zařazeny pod legislativní zkratku „vlastník“
zavedenou v ustanovení § 28 odst. 1 ZDP, a že
jsou tedy oprávněny daňově odpisovat majetek svěřený jim zřizovatelem do správy (samozřejmě i nadále
za podmínky použití tohoto majetku k dosahování zdanitelných příjmů).
K výše prezentované novelizaci ustanovení § 28
odst. 1 ZDP se dne 20.10.2009 vyjádřilo také Ministerstvo financí ČR, které:
v zájmu
jednotného postupu při uplatňování ustanovení § 28 odst.
1 zákona o daních z příjmů ve znění účinném od 20.7.2009 sdělilo, že daňové odpisy hmotného
majetku uplatňuje podle ustanovení § 28 odst. 1 zákona o
daních z příjmů vždy vlastník majetku. Legislativní znění textu úpravy tohoto ustanovení
(provedené zákonem č. 216/2009 Sb., podle názoru
Ministerstva financí ČR) pouze potvrzuje tuto možnost výslovným uvedením dalšího typu vlastníka,
a to organizace zřízené územními samosprávnými celky. Příspěvková organizace zřízená územním
samosprávným celkem proto, podle názoru Ministerstva financí, může i nadále uplatňovat daňové odpisy
hmotného majetku využívaného při dosažení zdanitelných příjmů pouze v případě, že tento majetek
nabyla do vlastnictví např. úplatným pořízením nebo děděním.
Stanovený systém uplatňování
daňových odpisů v platné právní úpravě ZDP této PO,
podle mínění Ministerstva financí ČR, neumožňuje v žádném případě uplatňovat daňové odpisy majetku
ve vlastnictví zřizovatele, který jí je pouze předán k hospodaření ve smyslu ustanovení
§ 27 odst. 2 zákona č. 250/2000
Sb.6)Ačkoliv odborná veřejnost vyslovila k prezentovanému stanovisku Ministerstva financí ČR
důrazně odmítavý postoj a zvrátit se jej pokusila opakovaně i Komora daňových poradců, Ministerstvo
financí ČR zůstalo ve svém názoru neoblomné. Citované stanovisko rozeslalo na příslušná Finanční
ředitelství, aby podle něj postupovala. Většina zřizovatelů ponechala konečné rozhodnutí ohledně
uplatňování či neuplatňování daňových odpisů svěřeného majetku na jednotlivých organizacích s tím,
že je vybídla k opatrnosti a konzultování postupu s daňovým poradcem. Z tohoto důvodu většina PO
obcí a krajů, i přes vcelku jednoznačné znění ustanovení
§ 28 odst. 1 ZDP po novele, k uplatňování
daňových odpisů svěřeného hmotného majetku nepřistoupila.7)
V případě, kdy finanční úřady postupovaly dle výše uvedeného metodického doporučení
Ministerstva financí ČR, tento postup v řízení před soudem neobstál. Viz např. rozsudek Krajského
soudu v Hradci Králové, čj. 31 Af 6/2013-50, ze dne 20.3.2014, ve kterém se výslovně uvádí, že:
„správce daně a žalovaný postupovali v rozporu s ust.
§ 28 odst. 1 ZDP, když neumožnili žalobci
uplatnit si odpisy majetku svěřeného mu jeho zřizovatelem...“
Tento rozsudek je v současné době
napaden kasační stížností, o níž bude rozhodovat Nejvyšší správní soud.Dne 10.10.2013 přijal Senát zákonné opatření č.
344/2013 Sb.8), které nabylo
účinnosti dne 1.1.2014. V části první bodě 582 tohoto zákonného opatření je provedena novelizace
předmětného ustanovení § 28 odst. 1 ZDP, kterou
je mj. z výčtu poplatníků oprávněných odepisovat hmotný majetek vyřazena kategorie organizací
zřízených ÚSC příslušných hospodařit s majetkem zřizovatele. Tím byl pro PO obcí a krajů opětovně
nastolen stav, jaký byl před 20.7.2009, kdy ani dle dikce zákona nejsou oprávněny uplatňovat daňové
odpisy majetku zřizovatele předaného jim k hospodaření. V důvodové zprávě k návrhu novely přitom
nelze dohledat jakoukoliv zmínku o důvodech této úpravy.
2. Uplatňování daňových odpisů PO Moravskoslezského
kraje
Pro informaci uvádím, že v Moravskoslezském kraji přistoupily v období po roce 2009 k
uplatňování daňových odpisů ve smyslu ustanovení § 28
odst. 1 ZDP z PO pouze některé nemocnice, a to po projednání správnosti tohoto postupu a
možných rizik s daňovým poradcem. Výše popsaná změna právní úpravy účinná od 1.1.2014 vyvolá u
nemocnic výrazný nárůst daňové povinnosti k dani z příjmů právnických osob a povede k ovlivnění
výsledku hospodaření za rok 2014.
V ostatních odvětvích PO respektovaly výše uvedené stanovisko Ministerstva financí ČR,
daňové odpisy neuplatňovaly a byl aplikován postup, kdy je radou kraje každý rok stanoveno, že účel
u části schváleného závazného ukazatele „příspěvek na provoz“ na příslušný rok je určen na „krytí
odpisů dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku“. V případě PO, u kterých příspěvek na provoz není
předmětem daně z příjmů, je-li část příspěvku včetně jeho přesné výše jednoznačně určena na pokrytí
účetních odpisů svěřeného majetku, lze související výdaje (odpisy) vyloučit v rámci daňově
neuznávaných takovým způsobem, aby nebyly připočitatelnou položkou zvyšující základ daně, a tím i
daň z příjmů.
V případě nemocnic, které mají ze zákona odlišný daňový režim a příspěvek na provoz je
zdanitelným příjmem, je-li část příspěvku včetně jeho přesné výše jednoznačně určena na pokrytí
účetních odpisů svěřeného majetku, pak lze související výdaje (odpisy) až do výše příspěvku
posuzovat jako náklad vynaložený na dosažení, zajištění a udržení příjmu, tedy náklad snižující
základ daně a daň samotnou. Možnost použití výše uvedených postupů byla v rámci odpovědí na
metodické dotazy odsouhlasena Finančním ředitelstvím Ostrava a Ministerstvem financí ČR. Postup s
použitím účelově určeného příspěvku je nemocnicemi užíván, ovšem vzhledem k disproporci mezi výší
účetních odpisů majetku a výší příspěvku na provoz, má tento postup pozitivní dopad do jejich daňové
povinnosti pouze v menší míře.
Výše daňových odpisů u zdravotnických zařízení, u nichž je zřizovatelem Moravskoslezský
kraj, dosahuje ve zdaňovacím období (kalendářní rok) v celkovém souhrnu částky cca 130 mil. Kč.
Počínaje zdaňovacím obdobím 2014 by tedy nemožnost zahrnutí daňových odpisů do základu daně
způsobila při 19% sazbě daně z příjmů právnických osob zatížení touto daní ve výši cca 24,7 mil. Kč.
O tuto částku lze očekávat jednak negativní dopad do hospodářského výsledku zdravotnických zařízení
zřizovaných Moravskoslezským krajem formou zúčtování splatné daně z příjmů a jednak významný odliv
finančních zdrojů z těchto zdravotnických zařízení.
3. K možnostem řešení vzniklé situace
Možnosti řešení popsané zákonné „diskriminace“ PO byly ÚSC hledány již před cca 10 lety v
období po převzetí státních PO.
K možnostem tehdy diskutovaným a zvažovaným i v současnosti lze stručně uvést
následující:
-
Darování vybraného majetku zřizovatele z vlastnictví kraje do vlastnictví PO, resp. v
současné době jeho bezúplatný převod ve smyslu ustanovení
§ 27 odst. 5 písm. a) zákona č. 250/2000
Sb.
Jako vlastník majetku by PO měla mít možnost hmotný majetek daňově odepisovat dle
ustanovení § 28 odst. 1 ZDP. Při realizaci
bezúplatného převodu by bylo nutné respektovat např. podmínky poskytovatelů
dotace
v případě majetku
pořízeného z dotace
apod. S účinností od 1.1.2014 však bezúplatný převod majetku zřizovatele do
vlastnictví PO problém daňových odpisů neřeší, neboť nově je dle ustanovení
§ 27 písm. j) ZDP z odepisování vyloučen hmotný
majetek, jehož bezúplatné nabytí bylo od daně z příjmů osvobozeno nebo nebylo předmětem
daně.-
Pronájem vybraného majetku ve vlastnictví kraje PO na základě nájemní smlouvy
uzavřené dle
NOZ9).
Samotný nájem majetku sice fakticky neumožní PO uplatňovat z pronajatého majetku
daňové odpisy, avšak nastavením výše ročního nájemného v úrovni hodnoty ročního daňového odpisu
umožní tuto částku uplatňovat pro daňové účely jako uznatelný náklad. Při výběru majetku vhodného k
pronájmu je třeba zohledňovat některé specifické okolnosti - např. předmětem pronájmu nemůže být
software, anebo věci pořízené z dotací z veřejných zdrojů. Faktický pozitivní dopad pro konkrétní PO
však může mít nájem majetku pouze za předpokladu, že bude zajištěno bezprostřední vrácení částky
odpovídající odvedenému nájemnému zpět do jejího rozpočtu.
V případě pronájmu nelze vyloučit, že správce daně tento postup neuzná jako účelové
obcházení zákona. Toto riziko se jeví jako reálné i s ohledem na některá
relevantní
rozhodnutí soudů
z poslední doby.-
Uložení odvodu do rozpočtu kraje vychází z kombinace odvodu do rozpočtu zřizovatele
dle ustanovení § 28 odst. 6 zákona č. 250/2000
Sb. a poskytnutí příspěvku na činnost organizace v potřebné výši.
Tato varianta by znamenala odvedení finančních prostředků organizace před koncem
kalendářního roku zřizovateli tak, aby nevznikla daňová povinnost a následné vrácení těchto
finančních prostředků organizaci prostřednictvím
dotace
(příspěvku) zřizovatele (výše částky
odčerpané a částky vrácené formou následně poskytnuté dotace
by neměla být totožná). Nepřijatelnost
takového postupu byla nicméně deklarována Finančním ředitelstvím již v roce 2006 a jeho
nerealizovatelnost byla potvrzena i daňovými poradci.-
„Transformace“ nemocnice z právní formy PO do právní formy obchodní
společnosti.
Vložením do základního kapitálu se majetek stává vlastnictvím společnosti a odpadá
překážka uplatňování daňových odpisů. Proces této „transformace“ byl již dříve rozpracován a je
čistě na rozhodnutí politických vedení jednotlivých ÚSC, zda jej
realizovat.10)
Všechny popsané možnosti řešení představují nicméně jakousi „krizovou“ reakci na znění
ZDP (do 19.7.2009 a aktuálně opět od 1.1.2014), resp.
na výklad ZDP podávaný Ministerstvem financí ČR v
období od 20.10.2009 do 31.12.2013.
4. Závěrem
Základní princip pro určení daňově relevantních nákladů pro zjištění základu daně z příjmů
(a tím i stanovení vlastní daňové povinnosti) vychází z ustanovení
§ 24 odst. 1 ZDP. Ten mj. uvádí, že základní
podmínkou pro daňovou relevanci nákladů je jejich vynaložení na dosažení, zajištění a udržení
zdanitelných příjmů. Dále zákon stanoví řadu upřesnění a pravidel upravujících tuto základní tezi
daňové uznatelnosti nákladů. Jedním z těchto upřesnění je i zmiňované ustanovení
§ 28 odst. 1 ZDP, které s účinností od 1.1.2014
neumožňuje organizacím zřízeným ÚSC uplatňovat daňové odpisy. Činí tak přesto, že hmotný majetek,
takto pro rok 2014 vyloučený z odepisování, zcela nepochybně slouží k dosažení, zajištění a udržení
zdanitelných příjmů (tj. nikoliv příjmů od daně osvobozených).
Je nepochybné, že bez hmotného majetku, jehož odpis od roku 2014 nelze daňově účinně
uplatnit, by zdravotnická zařízení ÚSC nebyla schopna dosáhnout související zdanitelný příjem. Na
druhé straně, dani je podroben prakticky veškerý příjem zdravotnického zařízení (v tomto smyslu se
jedná o výnosy), aniž může krajské zdravotnické zařízení uplatnit pro stanovení základu daně zcela
objektivní náklad, tj. daňové odpisy hmotného majetku, související bezprostředně s jeho
dosažením.
Za povšimnutí stojí jistě i fakt, že možnost uplatnit daňové odpisy není odepřena
zdravotnickým zařízením obecně, avšak pouze těm, jejichž zřizovatelem je ÚSC. Vyšší daňové zatížení
poskytované zdravotnické péče je tedy v zařízeních zřizovaných ÚSC a zcela nepochopitelně vytváří
horší konkurenční podmínky oproti ostatním poskytovatelům zdravotní péče.
Jak je zřejmé z výše uvedeného příkladu zdravotnických zařízení Moravskoslezského kraje,
ekonomické dopady změny ZDP do jejich hospodaření jsou
zásadní. Proto byl problém aktivně uchopen Asociací krajů České republiky a byla již učiněna řada
kroků s cílem upozornit na věc a přimět příslušné orgány k novelizaci
ZDP. Ve věci byl osloven ministr zdravotnictví i
ministr financí. V odpovědi Ministerstva financí ČR se zdůrazňuje, že daňové odpisy je oprávněn
uplatňovat výhradně vlastník majetku a je tedy doporučováno řešení spočívající v převodu majetku z
vlastnictví krajů do vlastnictví PO. V odpovědi ministerstva se však opomíjí výše citovaná
novelizace ustanovení § 27 písm. j) ZDP, kdy je
od 1.1.2014 z odepisování vyloučen hmotný majetek, jehož bezúplatné nabytí bylo od daně z příjmů
osvobozeno nebo nebylo předmětem daně, a tedy doporučený postup ve vztahu k možnosti uplatňování
daňových odpisů PO
de facto
ztrácí smysl. Větší vstřícnost projevilo Ministerstvo financí ČR v rámci
vypořádání připomínek krajů k návrhu novely ZDP v
měsících květnu-červnu 2014. I když byla připomínka týkající se daňových odpisů v rámci tohoto
připomínkového řízení odmítnuta jako „připomínka nad rámec novely“, bylo ze strany náměstkyně
ministra přislíbeno vyvolat diskusi k problematice na úrovni dalších náměstků ministra s tím, že na
podnět krajů by měla reagovat další novelizace
ZDP.Pokud dosavadní aktivity nepovedou k řešení vzniklé situace, bude zřejmě nezbytné, aby ÚSC
iniciovaly změnu ZDP cestou poslanecké iniciativy nebo
vlastní zákonodárnou iniciativou krajů.
1 příspěvkové organizace
2 zákon č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů, ve znění pozdějších předpisů
3 zákon č. 563/1991 Sb., o
účetnictví, ve znění pozdějších předpisů
4 územní samosprávné celky
5 zákon č. 216/2009 Sb., kterým se
mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve
znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
6 zákon č. 250/2000 Sb., o
rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů
7 K bližším podrobnostem vývoje právní úpravy srov. např. Pospíšil, P. K
problematice daňových odpisů majetku svěřeného příspěvkovým organizacím krajů v odvětví
zdravotnictví. Zdravotnictví a právo, 2/2005 a Pospíšil, P. K některým otázkám spojeným s
hospodařením zdravotnických zařízení - příspěvkových organizací obcí a krajů. Zdravotnictví a právo,
3/2011. V těchto článcích jsou také odkazy na další publikace věnující se řešené
problematice.
8 zákonné opatření Senátu č. 344/2013
Sb., o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a o změně
některých zákonů
9 zákon č. 89/2012 Sb., občanský
zákoník
10 K tomu srov. např. POSPÍŠIL, P.; ŠTEFÁNKOVÁ, B.; DURCZOKOVÁ, I. „Transformace“
příspěvkové organizace ÚSC na obchodní (akciovou) společnost. UNES, č. 7, roč. 2009.