Legislativní novinky s komentářem
JUDr.
Jan
Šafra,
LL. M.
Problém souběhu funkce člena statutárního orgánu obchodní
korporace
s
pracovním poměremRekodifikace soukromého práva účinná od 1.1.2014 přinesla mimo jiné zásadní koncepční
změny, mezi nimi také nové vymezení vztahu mezi členem statutárního orgánu obchodní
korporace
a
danou společností samou. Ačkoliv od roku 2012 tehdejší
obchodní zákoník výslovně umožňoval, aby jednatelé
nebo členové představenstev tyto funkce vykonávaly i v pracovně-právním režimu, nový
ZOK1) (je vykládán ve striktně
opačném smyslu). Nadále však není principielně vyloučeno, aby člen statutárního orgánu byl u
společnosti zaměstnán na pracovním zařazení, jehož obsah je odlišný od výkonu práv a povinností
vyplývajících z funkce člena statutárního orgánu, nicméně podle ustanovení
§ 61 odst. 1 a
3 ZOK určení mzdy podléhá souhlasu orgánu, který
schvaluje smlouvu o výkonu funkce, tedy valné hromady v případě společností s ručením omezeným a
akciových společností.Ustanovení § 59 odst. 1 ZOK upravuje, že
„práva a povinnosti mezi obchodní korporací a členem statutárního orgánu se řídí přiměřeně
ustanoveními občanského zákoníku o příkazu, ledaže ze
smlouvy o výkonu funkce, byla-li uzavřena, nebo z tohoto zákona plyne něco jiného“.
Dle
ustanovení odst. 2 téhož paragrafu pak „není-li odměňování ve smlouvě o výkonu funkce sjednáno v
souladu s tímto zákonem, platí, že výkon funkce je bezplatný“.
Dále zákon vytyčuje nutné
obsahové náležitosti smlouvy o výkonu funkce, zejména se zřetelem na jednoznačné vymezení výše a
způsobu odměňovaní člena orgánu. Výjimkou je situace, kdy se smlouva o výkonu funkce neuzavře, nebo
je neplatná z důvodu na straně společnosti. Pak totiž členovi statutárního orgánu náleží odměna v
obvyklé výši, jak vyplývá z ustanovení § 59 odst. 4
ZOK.Zákonodárce tak na obchodní
korporace
, resp. členy jejich statutárních orgánů vytvořil
tlak v podobě rizika bezplatného výkonu funkce, nedojde-li k uzavření smlouvy o jejím výkonu.
Stanovením přísných náležitostí jejich obsahu, které je kogentní
, tak vyloučil i možnou snahu
sjednávat dále pracovní smlouvy ohledně zařazení obsahově odpovídajícímu výkonu takové funkce, neboť
ta by mohla být neplatná ve smyslu ustanovení § 53 odst.
2 ZOK pro omezení odpovědnosti člena orgánů, které by jinak ze
zákoníku práce2) samozřejmě
vyplývalo. Pro úplnost jen zmiňme, že z daňového hlediska se na příjmy z výkonu člena statutárního
orgánu hledí jako na příjmy ze závislé činnosti, tudíž se shodným dopadem do odvodové
povinnosti.V návaznosti na výše popsanou legislativní situaci nezbývá než doporučit uzavírat smlouvy
o výkonu funkce člena statutárního orgánu, aby se předešlo možným komplikacím spojeným s novým
stanovením bezplatného výkonu a zároveň případné stávající pracovní smlouvy členů statutárních
orgánů „překlopit“ do režimu smlouvy o výkonu funkce, a to pro eliminaci rizika neplatnosti takové
smlouvy nebo některých jejích ujednání. Smlouvy o výkonu funkce s definovanými právy a povinnostmi
stran, jakož i jednoznačně určenými odměnami nebo jinými výhodami pro člena statutárního orgánu,
stejně jako vymezení jeho odpovědnosti, v konečném důsledku jen přispějí k posílení právní jistoty
ohledně vnitřních vztahů v obchodní korporaci samotné.
1 zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních
společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích)
2 zákon č. 262/2006 Sb., zákoník
práce, ve znění pozdějších předpisů