Problém souběhu funkce člena statutárního orgánu obchodní korporace s pracovním poměrem

Vydáno: 4 minuty čtení
Legislativní novinky s komentářem
JUDr.
Jan
Šafra,
LL. M.
Problém souběhu funkce člena statutárního orgánu obchodní
korporace
s pracovním poměrem
Rekodifikace soukromého práva účinná od 1.1.2014 přinesla mimo jiné zásadní koncepční změny, mezi nimi také nové vymezení vztahu mezi členem statutárního orgánu obchodní
korporace
a danou společností samou. Ačkoliv od roku 2012 tehdejší obchodní zákoník výslovně umožňoval, aby jednatelé nebo členové představenstev tyto funkce vykonávaly i v pracovně-právním režimu, nový ZOK1) (je vykládán ve striktně opačném smyslu). Nadále však není principielně vyloučeno, aby člen statutárního orgánu byl u společnosti zaměstnán na pracovním zařazení, jehož obsah je odlišný od výkonu práv a povinností vyplývajících z funkce člena statutárního orgánu, nicméně podle ustanovení § 61 odst. 1 a 3 ZOK určení mzdy podléhá souhlasu orgánu, který schvaluje smlouvu o výkonu funkce, tedy valné hromady v případě společností s ručením omezeným a akciových společností.
Ustanovení § 59 odst. 1 ZOK upravuje, že
„práva a povinnosti mezi obchodní korporací a členem statutárního orgánu se řídí přiměřeně ustanoveními občanského zákoníku o příkazu, ledaže ze smlouvy o výkonu funkce, byla-li uzavřena, nebo z tohoto zákona plyne něco jiného“.
Dle ustanovení odst. 2 téhož paragrafu pak
„není-li odměňování ve smlouvě o výkonu funkce sjednáno v souladu s tímto zákonem, platí, že výkon funkce je bezplatný“.
Dále zákon vytyčuje nutné obsahové náležitosti smlouvy o výkonu funkce, zejména se zřetelem na jednoznačné vymezení výše a způsobu odměňovaní člena orgánu. Výjimkou je situace, kdy se smlouva o výkonu funkce neuzavře, nebo je neplatná z důvodu na straně společnosti. Pak totiž členovi statutárního orgánu náleží odměna v obvyklé výši, jak vyplývá z ustanovení § 59 odst. 4 ZOK.
Zákonodárce tak na obchodní
korporace
, resp. členy jejich statutárních orgánů vytvořil tlak v podobě rizika bezplatného výkonu funkce, nedojde-li k uzavření smlouvy o jejím výkonu. Stanovením přísných náležitostí jejich obsahu, které je
kogentní
, tak vyloučil i možnou snahu sjednávat dále pracovní smlouvy ohledně zařazení obsahově odpovídajícímu výkonu takové funkce, neboť ta by mohla být neplatná ve smyslu ustanovení § 53 odst. 2 ZOK pro omezení odpovědnosti člena orgánů, které by jinak ze zákoníku práce2) samozřejmě vyplývalo. Pro úplnost jen zmiňme, že z daňového hlediska se na příjmy z výkonu člena statutárního orgánu hledí jako na příjmy ze závislé činnosti, tudíž se shodným dopadem do odvodové povinnosti.
V návaznosti na výše popsanou legislativní situaci nezbývá než doporučit uzavírat smlouvy o výkonu funkce člena statutárního orgánu, aby se předešlo možným komplikacím spojeným s novým stanovením bezplatného výkonu a zároveň případné stávající pracovní smlouvy členů statutárních orgánů „překlopit“ do režimu smlouvy o výkonu funkce, a to pro eliminaci rizika neplatnosti takové smlouvy nebo některých jejích ujednání. Smlouvy o výkonu funkce s definovanými právy a povinnostmi stran, jakož i jednoznačně určenými odměnami nebo jinými výhodami pro člena statutárního orgánu, stejně jako vymezení jeho odpovědnosti, v konečném důsledku jen přispějí k posílení právní jistoty ohledně vnitřních vztahů v obchodní korporaci samotné.
1 zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích)
2 zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů