Schvalování účetní závěrky ÚSC, DSO a PO
Ing.
Zdeňka
Přibylová
1. Legislativní rámec
1)2)3)
Schvalující
účetní jednotky a schvalující orgány
Přílohou smlouvy o vytvoření svazku obcí jsou stanovy, v nichž musí být uvedeno...
písm. c) orgány svazku obcí, způsob jejich ustavování, jejich působnost a způsob rozhodování
včetně určení nejméně tříčlenného orgánu svazku obcí, který schvaluje účetní závěrku svazku
obcí sestavenou k rozvahovému dni podle zákona o
účetnictví.
Zákon neřeší, kdo má schvalovat účetní závěrku příspěvkové organizaci
zřízené DSO (zřejmě tříčlenný orgán DSO). Nehovoří ani o schvalování účetních závěrek školských
právnických osob.
Zastupitelstvu obce je vyhrazeno... písm. b) schvalovat rozpočet obce, závěrečný účet
obce
a účetní závěrku sestavenou k rozvahovému dni.
Radě obce je vyhrazeno... písm. q)
schvalovat účetní závěrku obcí zřízené
příspěvkové organizace sestavenou k rozvahovému dni.
Tato povinnost není přenosná na
starostu, pokud obec radu nemá, kompetentním schvalujícím orgánem je zastupitelstvo obce
(§ 102 odst. 4).
Zastupitelstvu kraje je vyhrazeno... písm. i) schvalovat rozpočet kraje, schvalovat
závěrečný účet kraje
a schvalovat účetní závěrku kraje sestavenou k rozvahovému
dni.
Radě je vyhrazeno...
písm. o) schvalovat účetní závěrku krajem zřízené příspěvkové
organizace sestavenou k rozvahovému dni.
Rozvahový den
Účetní jednotky sestavují účetní závěrku k rozvahovému dni, kterým je den, kdy
uzavírají účetní knihy. Řádnou účetní závěrku sestavují účetní jednotky k poslednímu dni účetního
období a v ostatních případech sestavují mimořádnou účetní závěrku...
(mezitímní účetní závěrka
není závěrkou k rozvahovému dni, nedochází k uzavírání účetních knih).Účetní obdobím je u vybraných účetních jednotek územních rozpočtů (ÚSC, DSO, RRRS, PO)
kalendářní rok. Mimořádná účetní závěrka a její schvalování připadá v úvahu např. při zrušení PO v
průběhu roku.
Vyhláška č. 220/2013
Sb.
7)Vyhláška nabyla účinnosti dnem 1. srpna 2013. Právní úprava vyhlášky č.
220/2013 Sb. byla
vypracována na základě ustanovení
obsaženého v § 4 odst. 8 písm. w)
ZÚ:
„Účetní jednotky jsou povinny dodržovat při vedení účetnictví zejména směrnou účtovou
osnovu, uspořádání a označování položek účetní závěrky a konsolidované účetní závěrky, obsahové
vymezení těchto závěrek, účetní metody, podmínky předávání a přebírání účetních záznamů a ostatní
podmínky vedení účetnictví stanovené prováděcími právními předpisy.
Prováděcí právní předpisy pro
jednotlivé skupiny účetních jednotek upraví...
w)
požadavky na organizaci schvalování účetních závěrek vybraných účetních
jednotek a způsob poskytování součinnosti osob zúčastněných na tomto
schvalování.“
2. Organizace schvalování účetní závěrky schvalujícím
orgánem
Zajištění podkladů pro schvalování účetní závěrky
(§ 4-5 vyhlášky č. 220/2013 Sb.)
§ 4 Podklady ke schvalování účetní
závěrky musí být schvalujícímu orgánu předloženy přehledným způsobem, který umožní zejména efektivní
posouzení úplnosti a průkaznosti účetnictví a vyhodnocení předvídatelných rizik a ztrát ve vztahu k
věrnému a poctivému obrazu předmětu účetnictví a finanční situaci účetní jednotky.
Výše uvedené předpokládá předložení zejména následujících podkladů:
a)
Povinné:
-
Schvalovaná účetní závěrka
- rozvaha; výkaz zisku a ztráty; příloha; přehled o
peněžních tocích a změnách vlastního kapitálu, pokud má účetní jednotka povinnost je
zpracovávat.-
Inventarizační zpráva
v rozsahu §
2 písm. e) vyhlášky č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků.b)
Pokud jsou k dispozici:
-
Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření
dle
§ 10 zákona č. 420/2004
Sb.,8) je-li dle ustanovení zákona vypracována.-
Zpráva auditora
např. o ověření účetní závěrky. Ověření auditorem není obecně
povinné, ale může být vyžadováno např. v souvislosti s poskytnutými dotacemi na základě stanovených
dotačních podmínek.-
Zprávy o výsledku finanční kontroly
- informace o závažných zjištěních z
provedených veřejnosprávních kontrol.
-
Zprávy z provedených interních auditů nebo jejich části,
v nichž byly zjištěny
skutečnosti, které mohou mít vliv na úplnost a průkaznost účetnictví, pokud byly vypracovány v
průběhu přípravy podkladů a schvalování účetní závěrky.c)
Pokud si je zastupitelstvo, nebo v případě schvalování ÚZ rada
vyžádá:
-
Účetní záznamy a doplňující informace vyžádané schvalujícím orgánem
jednak již
v průběhu příprav schvalování účetní závěrky, nebo v procesu schvalování.Zavázání členů kontrolního orgánu
zachováním mlčenlivosti o všech skutečnostech, které
se dozvěděli v souvislosti s kontrolou
si nelze vykládat tak, že závěry z jejich kontrol nelze
schvalujícímu orgánu předložit. Dle § 13 zákona č.
320/2001 Sb.,9) se vzájemné vztahy mezi kontrolními orgány a
kontrolovanými osobami do konce roku 2013 řídí částí třetí zákona č.
552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších
předpisů.§ 13 zákona o státní kontrole:
„Kontrolní pracovníky může zbavit povinnosti mlčenlivosti ten, v jehož zájmu tuto povinnost mají,
nebo ve veřejném zájmu vedoucí kontrolního orgánu.“
Zákon 552/1991 Sb., byl zrušen a s účinností
od 1.1.2014 se výkon veřejnosprávní kontroly na místě řídí zákonem č.
255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád). Zde tuto
otázku řeší § 20 odst. 3:
„(3) Kontrolujícího nebo přizvanou osobu může povinnosti mlčenlivosti zprostit ten, v
jehož zájmu tuto povinnost kontrolující nebo přizvaná osoba má, anebo ve veřejném zájmu nadřízená
osoba kontrolujícího.“
Obdobná povinnost zachování a zproštění mlčenlivosti je uvedena i v
§ 6 odst. 3 písm. d) zákona č. 420/2004 Sb., a
zde je přitom podmínkou schválení závěrečného účtu vyvěšení závěrů z přezkoumání
hospodaření.
Předkládání zpráv
Z § 5 vyhlášky č. 220/2013 Sb. nevyplývá
dotčené jednotce přímá povinnost přikládat ke schvalované účetní závěrce zprávy auditora, zprávy z
interního auditu, nebo zprávu o výsledku přezkoumání hospodaření v případě, že nejsou v období
přípravy podkladů a schvalování účetní závěrky zpracovány. Vyhláška č.
220/2013 Sb. však v § 13 k organizaci činnosti
související se schvalováním účetní závěrky ukládá:
(1) Dotčená účetní jednotka v průběhu účetního období organizuje činnosti související
se schvalováním účetní závěrky dotčené účetní jednotky tak, aby docházelo k průběžnému posouzení
úplnosti a průkaznosti účetnictví a vyhodnocení předvídatelných rizik a ztrát.
(2) Činnosti uvedené v odstavci 1, které dotčená účetní jednotka organizuje v rámci
procesů interního auditu a finanční kontroly podle jiného právního předpisu
(zákon o finanční kontrole) případně jiných obdobných
povinností stanovených jiným právním předpisem (zákon o
přezkoumání hospodaření) směřují zejména k zajištění dokumentů podle § 5 písm. b) a
c).
Z výše uvedeného je zřejmé, že od doby platnosti vyhlášky č.
220/2013 Sb. ke schvalování účetních závěrek vzniká
dotčené osobě povinnost organizovat činnosti tak, aby příslušné dokumenty byly součástí podkladů pro
schválení účetní závěrky. To by mělo být například promítnuto do plánu interního auditu a finančních
kontrol a určení termínu pro schválení účetní závěrky tak, aby byla k dispozici zpráva o výsledku
přezkoumání hospodaření.
Obce, které dle zákona o finanční
kontrole nemusí zřizovat útvar interního auditu,
mají povinnosti ohledně předkládání
příslušných zpráv jednodušší. I zde však existuje povinnost nahradit úkoly interního auditu
přijetím jiných dostatečných opatření a zabezpečit zjištění skutečností, které mohou mít vliv na
úplnost a průkaznost účetnictví, zjištění předvídatelných rizik a finanční situace dotčené
organizace.
Jiná opatření mohou spočívat například ve volbě zaměření průběžných a následných
kontrol v rámci vnitřního kontrolního systému na oblast účetnictví, nebo v pověření finančního a
kontrolního výboru zastupitelstvem obce úkoly v této oblasti, případně ve složitějších případech
využít služeb externího auditora, nebo účetního poradce.Pokud je ve vyhlášce č. 220/2013 Sb.
uvedeno, co si může schvalující orgán vyžádat v průběhu roku a ke schválení účetní závěrky, pak z
toho vyplývá, že vznesené požadavky musí projít rozhodnutím schvalujícího orgánu.
Přípravné činnosti v průběhu účetního období
(§ 13-15 vyhlášky č. 220/2013 Sb.)Účetní záznamy a doplňující informace vyžádané schvalujícím orgánem, zprávy interního
auditu či z finančních kontrol, případně od auditora by měly být předmětem vyžádání již při
organizování činnosti příprav schvalování účetní závěrky v průběhu účetního období, aby bylo možné
včas zjistit případné nedostatky a odstranit je ještě před zpracováním účetní závěrky k rozvahovému
dni.
Schvalující orgán může vůči dotčené účetní jednotce, nebo vůči dotčeným osobám
účetní jednotky:
a)
požadovat nahlédnutí do účetních knih a dalších účetních
záznamů,
b)
požadovat předložení účetních záznamů včetně předložení mezitímních účetních
závěrek, nebo vyžádaných informací z těchto mezitímních závěrek či podkladů určených schvalujícím
orgánem a dalších významných informací,
c)
činit podněty za účelem zlepšení skutečností zobrazovaných v účetní závěrce,
zlepšení postupů při činnostech souvisejících se schvalováním účetní závěrky a za účelem úpravy
vnitřních předpisů dotčené účetní jednotky,
d)
požadovat zveřejnění řádných informací o schvalování účetní závěrky v centrálním
systému účetních informací státu, pokud tak účetní jednotka neučinila včas a
řádně.
Pro účely vyhlášky se dle § 3
rozumí:
e)
dotčenou osobou
účetní jednotky její zaměstnanec, nebo osoba pověřená touto
účetní jednotkou, pokud má ve svém držení účetní záznamy a další dokumenty rozhodné pro činnosti při
procesu schvalování účetní závěrky, zejména pokud zajišťuje vznik, převzetí, nebo úschovu účetních
záznamů dotčené účetní jednotky, nebo pokud při své činnosti provádí posouzení těchto účetních
záznamů, nebo posouzení procesů, postupů a vnitřních předpisů účetní jednotky v souvislosti se
vznikem, převzetím nebo úschovou účetních záznamů.Proces schvalování účetní závěrky
(§
6-12 vyhlášky č. 220/2013 Sb.)§ 6 Schválení účetní
závěrky:
(1) Pokud schvalující orgán na základě předložených, nebo vyžádaných podkladů nezjistí,
že schvalovaná účetní závěrka neposkytuje v rozsahu skutečností posuzovaných podle
§ 4 věrný a poctivý obraz účetnictví a finanční
situace účetní jednotky, tuto účetní závěrku schválí.
(2) Schvalující orgán
schválí účetní závěrku i v případě, že na základě předložených
nebo vyžádaných podkladů zjistí, že schvalovaná účetní závěrka poskytuje v rozsahu posuzovaných
požadavků podle § 4 věrný a poctivý obraz účetnictví
a finanční situace účetní jednotky v souvislosti se skutečnostmi obsaženými v účetní závěrce
následujícího účetního období.
(3) Souvislost se skutečnostmi obsaženými v účetní závěrce následujícího účetního
období lze prokázat též tím, že existují průkazné účetní záznamy o opravě chyb účetního období
schvalované účetní závěrky provedené v následujícím účetním období, a to včetně účetních zápisů v
příslušných účetních knihách.
(4) Schvalující orgán nemůže schválit pouze část účetní závěrky.
Vybrané účetní jednotky tedy v případě zjištění chyb v účetní závěrce k rozvahovému dni
nepostupují podle § 17 odst. 7 ZÚ. Odeslanou
účetní závěrku do CSÚIS10) po jejím potvrzení již znovu neotvírají, ale
případné chyby, které brání jejímu schválení dle vyhlášky č.
220/2013 Sb., opraví v následujícím účetním období. Z
těchto důvodů je vhodné stanovit termín schválení tak, aby byl znám výsledek přezkoumání hospodaření
krajským úřadem, nebo auditorem a případná zjištění související s požadavky dle
§ 4 vyhlášky č. 220/2013 Sb. mohla být promítnuta
opravnými zápisy do účetnictví. Opravy musí být doloženy opravnými účetními záznamy a musí být
doplněny náležitosti účetních záznamů tak, aby odpovídaly platným předpisům a požadavkům
schvalujícího orgánu.
Na základě přezkumu účetnictví a zjištěných nedostatků v úplnosti, správnosti, průkaznosti
účetnictví, nebo v nedovoleném pozměňování dokladů [nedostatky dle § 10 odst. 3 písm. c)] nemusí být
schválen závěrečný účet za běžný rok, ale po opravě těchto nedostatků v následujícím roce může být
schválena účetní závěrka. Vzhledem k tomu, že závěrečný účet se schvaluje hlasováním členů
zastupitelstva a těm nelze přikázat, jak mají hlasovat, nelze ani zde předjímat, že závěrečný účet
neschválí. Tím spíš, když bude zdokladováno, že nedostatky zjištěné přezkumem hospodaření byly
napraveny.
K § 7 Neschválení účetní
závěrky
-
Z věcných důvodů (§ 7 odst. 1) -
pokud nejsou splněny podmínky schválení podle § 4,
posuzuje se stav účetní závěrky k rozvahovému dni včetně provedených oprav do následujícího účetního
období k datu předložení podkladů schvalujícímu orgánu.
-
Z formálních důvodů (§ 7 odst. 2) -
pokud nebyly předloženy veškeré významné podklady podle §
5 nebo podklady, které si schvalující orgán vyžádal.
Z
neschválení
účetní závěrky se pořizuje zápis,
který obsahuje popis
skutečností, pro které nebyla účetní závěrka schválena, odůvodnění neschválení s důrazem na
skutečnosti vyjmenované v § 4 a lhůtu k odstranění
zjištěných vad. V případě neschválení z formálních důvodů se uvede, které podklady a v jakém rozsahu
musí být dodatečně předloženy.Náprava nedostatků
Na základě nedostatků uvedených v zápise odstraní dotčená účetní jednotka zjištěné vady a
dodá požadované podklady ve stanoveném termínu. Pokud tak nelze učinit, informuje o tom neprodleně
schvalující orgán.
Dodatečné schválení účetní závěrky
Pokud účetní jednotka zajistí ve stanovené lhůtě nápravu skutečností, které byly důvodem
neschválení při prvním projednání tak, aby odpovídaly požadavkům dle
§ 6 odst. 2 a
3 vyhlášky č. 220/2013 Sb., schvalující orgán
neprodleně účetní závěrku schválí. Schválí ji i v případě, že případné nenapravené skutečnosti
nemají za následek to, že účetní závěrka včetně doložených oprav a doplněných podkladů neposkytuje
věrný a poctivý obraz účetnictví a finanční situace účetní jednotky (doložené podklady obsahují
drobné formální nedostatky).
§ 11 Protokol o schvalování účetní
závěrky
(1) O úkonu schválení i neschválení sepisuje schvalující orgán protokol.
(2) Protokol obsahuje:
a)
identifikaci schvalované účetní závěrky,
b)
datum rozhodování o schválení, nebo neschválení účetní
závěrky,
c)
identifikaci osob rozhodujících o schválení nebo neschválení účetní
závěrky,
d)
výrok o schválení nebo neschválení účetní závěrky,
e)
zápis o neschválení účetní závěrky podle
§ 7 odst. 3,
f)
identifikaci průkazných účetních záznamů podle
§ 6 odst. 3, případně popis dalších skutečností
významných pro uživatele účetní závěrky,
g)
vyjádření účetní jednotky k výroku o schválení nebo neschválení účetní závěrky,
nebo k zápisu o neschválení účetní závěrky podle § 7
odst. 3, případně k dalším skutečnostem souvisejícím se schvalováním účetní
závěrky.
(3) Jsou-li náležitosti protokolu podle odst. 2 obsaženy v jiném dokumentu vyhotoveném
schvalujícím orgánem (např. v příloze k usnesení z jednání zastupitelstva) může být protokol podle
odst. 1 vytvořen pouze pro účely předání do centrálního systému účetních informací
státu.
§ 12 Bližší podmínky hlasování
schvalujícího orgánu
(1) O každém hlasování schvalujícího orgánu se pořizuje písemný záznam.
(2) Každý z členů schvalujícího orgánu má právo, aby v písemném záznamu o hlasování
bylo uvedeno, jak hlasoval. Každý člen má právo své hlasování písemně odůvodnit. Toto písemné
odůvodnění se stává nedílnou součástí záznamu o hlasování, případně protokolu podle této
vyhlášky.
3. Organizace schvalování účetní závěrky schvalující účetní
jednotkou
§ 17 Podklady pro schvalování účetní
závěrky zřízené PO
jsou obsahově stejné jako u ÚSC mimo zprávy o výsledku přezkoumání
hospodaření. Dále se na PO vztahuje také ustanovení §
29 k dalším činnostem souvisejícím se schvalováním účetní závěrky, kde je
stanoveno:(1) Schválením účetní závěrky se rozumí také schválení výsledku hospodaření účetní
závěrky včetně jeho rozdělení.
Malá odbočka k PO - otázka schvalování účetní závěrky a přidělování do fondů:
Výňatek z připomínky:
Na základě výše citovaných
zákonných
ustanovení tak starosta obce, kde se nevolí
rada, vykonává vůči zřízené příspěvkové organizaci úkoly zřizovatele, tj. mimo jiné má schválit
rozdělení zlepšeného výsledku hospodaření do rezervního fondu a do fondu odměn.Nicméně účetní závěrku zřízené příspěvkové organizace bude v případě dané obce
schvalovat zastupitelstvo obce, přičemž připomínkovaná vyhláška má stanovit, že schválením účetní
závěrky se rozumí též schválení výsledku hospodaření a jeho rozdělení.
Reakce MF ČR:
Doplnění vysvětlení k 25.6.2013:
Schválením a rozdělením výsledku hospodaření se rozumí „účetní operace“. Ustanovení
rozpočtových právních předpisů tímto nejsou dotčena.
§ 30 zákona č. 250/2000 Sb., hovoří o
způsobu tvorby rezervního fondu a současně používá termín „zlepšený výsledek hospodaření“. Tento
termín nekoresponduje s účetním termínem výsledek hospodaření, kterým je zisk, nebo ztráta. Proto se
schválení výsledku hospodaření, jak je uvedeno v navrhované vyhlášce, nedotýká úpravy dané zákonem
č. 250/2000 Sb.
Přesto se jeví jako nejvhodnější před schvalováním účetní závěrky PO
zajistit návrh na
rozdělení hospodářského výsledku do fondů a schválit jej zároveň s účetní závěrkou příslušným
schvalujícím orgánem.
Ke schválení přídělů do fondů se doporučuje zároveň předložit rozbor
hospodaření,
který by mohl obsahovat:-
plnění stanovených závazných vztahů pro daný kalendářní rok,
-
zhodnocení dosaženého hospodářského výsledku včetně popisu zapojení fondů do výnosů
(rezervní fond, fond odměn, investiční fond),
-
vysvětlení podstatných odchylek skutečných nákladů a výnosů v porovnání s finančním
plánem (rozpočtem) na dané období,
-
informace o čerpání účelově poskytnutých dotací (přijatých od zřizovatele i od
dalších poskytovatelů),
-
upozornění na případná rizika zejména ve vztahu k budoucímu zajištění financování
organizace, zjištěná organizací, nebo na základě uskutečněných finančních a veřejnosprávních
kontrol.
Průběh schvalování účetní závěrky PO včetně nápravy nedostatků
je obdobný jako u
ÚSC, schvalujícím orgánem je však rada obce. U obcí, kde není rada, je schvalujícím orgánem
zastupitelstvo obce. Protokol o schválení účetní závěrky má náležitosti podle
§ 11 vyhlášky č. 220/2013.Spolupráce mezi dotčenou a schvalující jednotkou
Vzhledem k tomu, že vyhláška hovoří o předání podkladů a další komunikaci v otázce
schvalování účetní závěrky mezi dotčenou účetní jednotkou (PO) a schvalující účetní jednotkou (obec
- zřizovatel), je zřejmé, že musí být na obou stranách podle
§ 27 určeny
odpovědné osoby (dle vyhlášky
dotčené osoby), které zajistí podmínky pro přípravu a řádné schválení účetní závěrky orgánem
schvalující účetní jednotky (zřizovatele).
Tyto dotčené osoby budou spolupracovat i při
organizaci činností předcházejících schvalování účetní závěrky v průběhu účetního období. Zároveň
mají poskytnout schvalující účetní jednotce průběžné informace o správnosti, úplnosti a průkaznosti
vedení účetnictví. Jedná se o materiály vyžádané schvalující jednotkou, což mohou být mezitímní
účetní závěrky, informace z finančních kontrol a zpráv interního auditu, nebo auditora.Plán a zaměření veřejnosprávních kontrol ze strany zřizovatele by měl být tomuto
procesu přizpůsoben zvlášť v případech, kdy veřejnosprávní kontroly nahrazují v těchto organizacích
interní audit.
Dokončení příspěvku včetně vzoru Protokol o schvalování účetní závěrky za rok 2013
naleznete na webové stránce www.ucetnikavarna.cz.
1 územní samosprávné celky
2 dobrovolný svazek obcí
3 příspěvkové organizace
4 zákon č. 128/2000 Sb., o obcích
(obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů
5 zákon č. 129/2000 Sb., o krajích
(krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů
6 zákon č. 563/1991 Sb., o
účetnictví, ve znění pozdějších předpisů
7 vyhláška č. 220/2013 Sb., o
požadavcích na schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek
8 zákon č. 420/2004 Sb., o
přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění
pozdějších předpisů
9 zákon č. 320/2001 Sb., o finanční
kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů, (zákon o finanční kontrole), ve znění
pozdějších předpisů
10 centrální systém účetních informací státu