Legislativní novinky s komentářem
JUDr.
Jan
Šafra
LL. M.
Mgr.
Michal
Šušák
Nová úprava pro srovnatelné nájemné obvyklé v daném místě a další změny výše
nájemného
Územní samosprávné celky se v rámci svých záležitostí zabývají též otázkou pronájmu bytů
či domů nebo jiných než obytných prostor, které pro ně navíc mnohdy spravují příspěvkové organizace
či jiné subjekty, například prostřednictvím příkazní smlouvy.
Nový občanský zákoník, tj. zákon č.
89/2012 Sb., občanský zákoník (dále také
„NOZ“), který je jak známo účinný od počátku letošního
roku, přináší různé novinky i v záležitostech souvisejících s nájmem. Tento příspěvek se věnuje
zejména ustanovením nového kodexu věnovaným tzv. výši srovnatelného nájemného obvyklého v daném
místě a prováděcímu předpisu k této problematice, okrajově pak také změnám výše nájemného v
závislosti na činnosti pronajímatele zvyšující komfort bydlení nájemců v domě.
NOZ pamatuje na možnost nárůstu všeobecné
cenové hladiny zboží a služeb v ekonomice v určitém časovém období, případně na jiné okolnosti
teoreticky mající za důsledek, že smluvené nájemné může v určitém okamžiku přestat být úměrné
předmětu nájmu. Ustanovení
výslovně zakotvuje stranám
možnost ujednat si každoroční zvyšování nájemného
, k tomu dobře
poslouží běžná inflační doložka. Není však zapomenuto ani na případy, kdy se na podobné ujednání
zapomene, obsahové i formální podmínky pro dodatečnou úpravu
nájemného zakotvuje ustanovení
.Odstavec první tohoto ustanovení říká, že za dále stanovených podmínek pokud si strany
neujednají nebo výslovně nevyloučí
zvyšování nájemného
, může pronajímatel nájemci písemně
navrhnout zvýšení nájemného až do výše srovnatelného nájemného obvyklého v daném místě, pokud
navržené zvýšení spolu s tím, k němuž již došlo v posledních třech letech, nebude vyšší než 20%.
Tento limit je podle důvodové zprávy k NOZ stanoven
zejména proto, aby se zabránilo lákání nájemců na nízké nájemné, výrazně nižší než srovnatelné
nájemné obvyklé v daném místě, a jejich následnému skokovému zvýšení. Souhlasí-li nájemce s návrhem
na zvýšení nájemného, dle odstavce třetího stejného ustanovení, zaplatí počínaje třetím kalendářním
měsícem po dojití návrhů zvýšené nájemné, jak bylo navrženo. Nesouhlasí-li s tímto nájemce a
nesdělí-li to v písemné formě pronajímateli do dvou měsíců od dojití návrhu, má pronajímatel právo
navrhnout, aby výši nájemného určil soud, a to ve lhůtě dalších tří měsíců (návrhu podanému po
uplynutí této lhůty soud nevyhoví, namítne-li nájemce, že návrh byl podán opožděně). Soud na návrh
pronajímatele rozhodne o nájemném do výše, která je v místě a čase obvyklá s účinky ode dne podání
návrhu. Obdobně může dle odstavce čtvrtého stejným postupem dojít ke snížení nájemného, navrhne-li
jej nájemce. K tomuto je třeba doplnit, že podle přechodného ustanovení
§ 3074 odst. 2 NOZ se ustanovení
§ 2449 odst. 1 nepoužije tehdy, nebylo-li
nájemné určeno ujednáním pronajímatele a nájemce nebo rozhodnutím soudu, ale na základě jiného
právního předpisu. V takovém případě má pronajímatel právo navrhnout v písemné formě nájemci zvýšení
nájemného a ustanovení odst. 3 se použije obdobně.Nyní je namístě přiblížit, co se rozumí „výší srovnatelného nájemného obvyklého v daném
místě“, což je podle ustanovení § 2249 odst. 2
NOZ stanoveno prováděcím právním předpisem. Tímto předpisem je
nařízení vlády
č. 453/2013 o stanovení podrobností a postupu pro
zjištění srovnatelného nájemného obvyklého v daném místě
, účinné stejně jako
NOZ od 1. ledna 2014 a vztahující se na právní vztahy
založené nájemní smlouvou, ve které se pronajímatel zavazuje přenechat nájemci byt, dům nebo jiný
než obytný prostor (dále jen „byt“) k zajištění jeho bytových potřeb. Srovnatelným nájemným se
rozumí nájemné placené v současné době za srovnatelný byt v domě ve srovnatelném místě a v obdobných
dalších podmínkách rozhodných pro výši ujednaného nájemného
. Ke zjištění srovnatelného nájemného
obvyklého v daném místě se použije posudek znalce nebo se stanoví na základě prokazatelného doložení
výše nejméně tří srovnatelných nájemných, zvážených způsobem detailněji popsaným dále v nařízení
vlády.Srovnatelnost nájemného je podmíněna shodou
srovnatelností
jednak nájemních
vztahů v rozsahu práv a povinností
, jednak obytné hodnoty bytu, při jejichž posuzování je třeba
vycházet z příloh 1 a 2 dotčeného nařízení. Příloha 1 vyjmenovává charakteristiky, které se zejména
použijí ke zjištění srovnatelného nájemného, a kterými jsou délka nájmu
(na dobu do jednoho
roku, nad jeden rok a na dobu neurčitou), možnost podnájmu
(možnost podnájmu části bytu nebo
bytu celého a zákaz podnájmu), platba jistoty
(není požadována vůbec, případně je požadována
ve výši maximální možné dle NOZ či nižší), ujednání
o zvláštních povinnostech nájemce
(pomoc v domácnosti pronajímatele, úklid v domě, péče o
zahradu, povinnosti sankčního charakteru, právo užívat přilehlou zahradu u domu), existence
inflační doložky, interval placení nájemného
(předem na měsíc či na delší období) a výpovědní
doba
(tříměsíční podle NOZ nebo ujednaná delší).
Příloha 2 pak vymezuje pět hlavních skupin charakteristik pro posuzování srovnatelnosti obytné
hodnoty bytu, a to druh stavby a bytu, velikost obytného prostoru, vybavení takového prostoru,
stav budovy a bytu a umístění bytu v místě
, přičemž tyto pojmy jsou v nařízení detailně
rozvedeny.Okrajově lze zmínit též ustanovení , podle kterého se může pronajímatel s nájemci
dohodnout o zvýšení nájemného
,
provede-li stavební úpravy trvale zlepšující užitnou hodnotu pronajatého bytu či celkové podmínky
bydlení v domě, anebo mající za následek trvalé úspory energie nebo vody
, nejvýše však o 10% z
účelně vynaložených nákladů ročně. Zde platí, že pokud souhlasí nájemci alespoň dvou třetin bytů v
domě, zvýšení nájemného zasáhne i ostatní nájemce, byť s ním nesouhlasili. Nedojde-li k takové
dohodě, může pronajímatel navrhnout zvýšení nájemného z těchto důvodů ročně o 3,5% z vynaložených
nákladů, přičemž se má za to, že tyto byly vynaloženy účelně. K návrhu se nepřihlíží, neobsahuje-li
výši nájemného nebo nedokládá splnění výše uvedených podmínek.Lze shrnout, že NOZ se snaží o zachování
spravedlivého a vyváženého uspořádání poměrů v nájemních vztazích, když se výše uvedenými
ustanoveními pokouší adekvátně reagovat jednak na vnější vlivy, které mohou mít vliv na přiměřenou
výši nájemného v konkrétním případě, jednak na změny vnitřního uspořádání v tom kterém pronajatém
bytu či domě, tak aby byly možnosti jednání subjektů nájemních vztahů regulovány co nejúčelněji a co
nejvýhodněji pro všechny jejich účastníky.