Legislativní novinky s komentářem
Mgr.
Pavel
Matějus
JUDr.
Jan
Šafra
K nadacím podle nového občanského
zákoníku
V souvislosti s procesem soukromoprávní rekodifikace, který bude završen vstupem
nového občanského zákoníku, tj. zákona č.
89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen
„NOZ“) v účinnost k 1.1.2014, je nutno připravit se na
komplexní změny systému soukromého práva v České republice. Jedním z důležitých aspektů blížící se
změny je pojetí právnických osob obecně, a to i subjektů, které jsou svoji povahou obvykle řazeny
mezi neziskové právnické osoby. Blížeji chce tento příspěvek věnovat pozornost nadacím v kontextu
nového zákoníku a upozornit na některé důsledky zrušení stávajícího zákonu č.
227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o nadacích“).
V rámci struktury nového civilního kodexu jsou nadace včetně nadačních fondů řazeny mezi
právnické osoby, konkrétně
fundace
. Ty jsou, na rozdíl od korporací spočívajících na členském
substrátu, založeny majetkovým prvkem, který je vymezen svým účelem. Zatímco typickým představitelem
korporací jsou spolky, o nichž lze s jistým nadhledem hovořit jako o pokračovatelích občanských
sdružení, charakteristickým subtypem fundace
jsou pak právě nadace, které
NOZ upravuje v
§ 306 a následujících. Odlišnost nadace a nadačního
fondu spočívá v časovém hledisku; nadace má být trvalou entitou, kdežto nadační fond se vyznačuje
svojí dočasností.Nadaci zakládá zakladatel za společensky nebo hospodářsky užitečným účelem, kterým však
nesmí být podpora politických stran nebo hnutí. Výnosy z majetku, případně výtěžky z podnikání mají
sloužit k podpoře proklamovaného účelu nadace. Založení nadace se realizuje skrze nadační listinu,
ať v podobě zakládací listiny, nebo pořízení pro případ smrti (závětí, dědickou smlouvou), vždy
ovšem ve formě veřejné listiny. Nadace tedy může být založena i jednou osobou. Nejdůležitějšími
základními náležitostmi zakládacího jednání je uvedení údajů o účelu, výši vkladů zakladatelů, výši
nadačního kapitálu, správní radě a dozorčí radě.
Zásadním dokumentem upravujícím poměry nadace je statut. Ten lze vydat v rámci
zakladatelského jednání nebo přijmout následně do jednoho měsíce. Vznik nadace je spojen s okamžikem
zápisu do veřejného rejstříku. V tomto případě se bude jednat o nadační rejstřík ve smyslu
§ 31 zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných
rejstřících právnických a fyzických osob. V otázce změny nadační listiny primárně zákon předvídá
existenci „seberegulace“ upravené v zakladatelské listině, ale pro zvláštní situace zákon počítá se
změnami provedenými zakladatelem za souhlasu správní rady, případně změnou na základě soudního
rozhodnutí. Obdobný proces je dle NOZ upraven i pokud
jde o změny v účelu nadace. Kromě patrně obvyklých finančních vkladů do nadace lze uvažovat i o
nepeněžitých, kde je však nutnost stanovení hodnoty podle znaleckého posudku a zároveň musí být
naplněn požadavek trvalé výnosnosti takového vkladu. Minimální souhrn vkladů musí odpovídat částce
500 000 Kč. Zákonodárce předpokládá, že typickým způsobem rozmnožení majetku jsou nadační dary nebo
zvýšení základního kapitálu. Majetek nadace se sestává z nadační jistiny a ostatního majetku. Podle
zákona musí být zachována minimální výše nadační jistiny 500 000 Kč, a ta případně doplňována. Pro
peněžní vyjádření nadační jistiny volí NOZ označení
nadační
kapitál
, jehož výše se také zapisuje do nadačního rejstříku. Zákon se snaží důsledně chránit
nadační jistinu od jejího zatěžování, resp. zcizování a podobně tak sofistikovaně upravuje otázku
zvyšování základního kapitálu v návaznosti na výsledky účetní závěrky.Třetí subjekty mohou s nadací uzavřít smlouvu o správě a použití jejich majetku tím, že
realizují institut podle § 349 NOZ o přidruženém
fondu. Jde o užitečný nástroj pro subjekty, které ve vztahu k vlastnímu majetku nechtějí zakládat
novou nadaci, ale dohodnou se s jinou stávající.
Výraznou pozornost věnuje NOZ činnosti nadace
co do svého účelu, tedy realizováním poskytování příspěvků, kdy upravuje určitá omezení jejich
poskytování co do okruhu osob a s ohledem na stav hospodaření nadace. Řádné fungování nadace má být
zajištěno zákonnou úpravou jejich vnitřního mechanismu, kdy se však
NOZ neodvrací zásadně od platné úpravy tím, že orgány
jsou i nadále správní rada, dozorčí rada, příp. revizor. Z praktického hlediska se jeví užitečným,
že zákon nezapomíná ani na přeměnu nadací, konkrétně fůzí sloučením s jinou nadací nebo nadačním
fondem, anebo změnou právní formy na nadační fond.
Jaký bude osud stávajících nadací založených podle zákona o nadacích, řeší přechodné
ustanovení § 3049 NOZ, podle kterého se v zásadě
současný režim překlápí do režimu dle NOZ, když
zákonodárce stanoví právní fikci, že nadace vzniklé podle dosavadních předpisů se považují za
vzniklé podle NOZ. Nadto se zakladateli nadace dává
možnost do dvou let od účinnosti nového kodexu změnit zakladatelské právní jednání (stávající
nadační listinu) svým rozhodnutím, kterým eventuálně přizpůsobí poměry nadace úpravě podle
NOZ a doručí jej nadačnímu rejstříku.
Pro nadace bude nově rovněž častá aplikace ustanovení o veřejné prospěšnosti ve smyslu
§ 146 NOZ, což může hrát důležitou roli u subjektů,
které čerpají veřejnou podporu. Splní-li nadace podmínky přispívání k dosahování obecného blaha,
bezúhonnosti rozhodujících osob, majetku nabytého z poctivých zdrojů a hospodárnosti využití svého
jmění, může se domáhat zápisu statusu veřejné prospěšnosti do nadačního rejstříku. V podrobnostech
pro aplikaci tohoto ustanovení odkazuje NOZ na zákon o
statusu veřejné prospěšnosti, jehož návrh byl však Senátem zamítnut a zůstává tak otázkou, zda vůbec
a případně kdy bude uveden v život, neboť jeho přijetí bude v povolební Sněmovně potřeba
stojedničková většina.