Cílem příspěvku je stručně představit dopady nově vydané vyhlášky č. 220/2013 Sb. , o požadavcích na schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek (dále jen "vyhláška č. 220/2013"), a to v podmínkách územních samosprávných celků (dále jen "ÚSC"), dobrovolných svazků obcí (dále jen "DSO") a příspěvkových organizací (dále jen "PO").
Vyhláška o požadavcích na schvalování účetních závěrek - přehled ustanovení
Ing.
Zdeněk
Nejezchleb
Ing.
Ivana
Schneiderová
Poznámka
Pokud není uvedena u příslušného řádku zkratka ÚSC, DSO nebo PO, týká se řádek všech vyjmenovaných účetních jednotek. V druhém sloupci je odkazováno na právní předpisy. Pokud není uvedeno jinak, jedná se o vyhlášku č. 220/2013 Sb.
+-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Oblast | Odkaz na | Popis | | | právní předpis | | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Kdo schvaluje? | § 84 odst. 2 | * U obcí a krajů - zastupitelstvo. | | ÚSC a DSO | písm. b) ZO1, | * U DSO není příslušný orgán určen zvláštním předpisem, proto je nutno vyjít | | | § 35 odst. 2 | z ust. § 29 odst. 3 vyhlášky č. 220/2013 Sb.: „schvalovací činnosti se | | | písm. i) ZO, | zajišťují zpravidla prostřednictvím nejméně tříčlenného orgánu“. | | | § 29 odst. 3 | Je potřeba stanovit ve stanovách DSO v rámci práv a povinností jednotlivých | | | (pro DSO) | ustanovených orgánů, kdo bude k tomuto procesu schvalování příslušný, | | | | viz § 50 odst. 2 písm. c) ZO (doporučujeme, aby se jednalo o stejný orgán, | | | | který je oprávněn schvalovat závěrečný účet svazku). Otázkou je, pokud | | | | k úpravě stanov nedojde, zda to způsobuje nemožnost schválení účetní závěrky. | | | | Odhadujeme, že v případě schválení nejvyšším orgánem (valnou hromadou) | | | | by se snad mohlo jednat o platné schválení. | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Kdo schvaluje? | § 102 odst. 2 | * U krajů účetní závěrku zřízených PO schvaluje rada. | | PO | písm. q) a § 102 | * U obcí s radou - účetní závěrku zřízených PO schvaluje rada. | | | odst. 4 ZO, | * U obcí bez rady - účetní závěrku zřízených PO schvaluje zastupitelstvo. | | | § 59 odst. 1 | | | | písm. o) ZK2 | | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Jaké závěrky | § 3 písm. a) | Účetní závěrka sestavená k rozvahovému dni. Pojem „rozvahový den“ je definován | | se schvalují? | | v § 19 odst. 1 ZU3. Je to den spojený s uzavřením účetních knih - týká se | | | | závěrek sestavených buď k 31. 12. nebo závěrek mimořádných sestavených k jinému | | | | datu než 31. 12. (např. likvidace DSO; u PO to může být zejména situace zániku | | | | PO či sloučení PO s jinou příspěvkovou organizací - u zanikající ...). | | | | Ve vazbě na § 14 odst. 1 (případně § 26 pro podmínky PO) se schvalující orgán | | | | může seznamovat i s mezitímními závěrkami (čtvrtletní ...) - ne však za účelem | | | | jejich schvalování. | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Do kdy se | § 28 odst. 1 | Řádná účetní závěrka (závěrky sestavené k 31. 12.) do 30. 6. následujícího roku | | schvaluje? | | (týká se i situace, kdy by prvotně byla neschválena, následně byly provedeny | | | | korekce a poté znovu schválena...). U mimořádných závěrek (jiné datum závěrky, | | | | než 31. 12.) - nutno do dvou měsíců po „rozvahovém dni“. Pozor - lhůta pro | | | | schválení je krátká! Pokud se nepodaří závěrku schválit v tomto termínu, hledí | | | | se na ni jako na neschválenou. Již se nebude řešit „nějaké doschvalování“. | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Co předložit | § 5, § 17 | Nutno předložit: | | ke schválení? | | „Povinná složka“ - bezpodmínečně | | | | * Vlastní účetní závěrka (pozor, musí být kompletní - včetně přílohy ...). | | | | * Inventarizační zpráva zpracovaná podle inventarizační vyhlášky4. | | | | | | | | „Povinná složka“ - pokud existuje | | | | ÚSC a DSO | | | | * Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření. Je pravdou, že všechny DSO a ÚSC | | | | jsou podrobeny přezkoumání hospodaření. | | | | Otázkou je, jak vykládat slova „pokud je k dispozici“, když v konečném | | | | důsledku bude k dispozici vždy. Variantou by bylo uvažovat o tom z hlediska | | | | „časového“. Pokud v okamžiku schvalování zpráva o výsledcích přezkoumání | | | | hospodaření není ještě vypracována, mělo by být možné provést schválení | | | | závěrky bez ohledu na neexistenci této zprávy. Domníváme se, že mnohem | | | | logičtější by bylo nyní již postupovat tak, že schválení podle této vyhlášky | | | | proběhne až po zpracování zprávy o přezkoumání hospodaření a bude spojeno | | | | zároveň se schvalováním závěrečného účtu (což na druhou stranu ale může | | | | zkrátit časový prostor pro nápravná opatření v případě neschválení účetní | | | | závěrky). | | | | | | | | ÚSC, DSO, PO | | | | * Zpráva auditora - je zmíněno, že se předkládá nejen audit účetní závěrky, ale | | | | i další zprávy a informace vypracované auditorem. Pokud se týká daných zpráv, | | | | tak by se asi jednalo například o zprávy auditora o ověření čerpání dotačních | | | | prostředků. Z časového hlediska by se asi mělo jednat o zprávy, které se nějak | | | | dotýkají účetního období spojeného se schvalovanou účetní závěrkou (byť třeba | | | | částečně). | | | | Ohledně dalších informací zpracovaných auditorem (pokud je audit prováděn) jen | | | | upozorňujeme, že by se to našeho názoru nemělo předkládání zpráv vztahovat na | | | | průběžné zápisy a dopisy zpracovávané auditorem (jedná se o interní | | | | korespondenci auditora s auditovaným subjektem, potenciálně dotčené také | | | | požadavky na zachování mlčenlivosti ... - možná toto bude v budoucnu předmětem | | | | sporů ...). | | | | * Zprávy o závažných zjištěních při výkonu veřejnosprávní kontroly -- podle | | | | textu ustanovení by se mělo s největší pravděpodobností jednat pouze o nějaký | | | | „výběr“. | | | | * Zprávy o výsledcích finanční kontroly (je zdůrazněno ve vypořádání připomínek, | | | | že nelze z ustanovení vyhlášky dovozovat, že by každoročně musela proběhnout | | | | finanční kontrola striktně se zabývající účetní závěrkou). | | | | * ÚSC a DSO - zprávy z interního auditu - pozor, ve vypořádání připomínek je | | | | zdůrazněno, že zprávy z interního auditu se předkládají bez ohledu na | | | | skutečnost, zda se interní audit zabýval otázkou účetnictví. | | | | * PO - zprávy z interního auditu - pokud se interní audit danou PO zabýval | | | | (opět bez ohledu na skutečnost, zda se interní audit zabýval otázkou účetnictví). | | | | Ke všem výše uvedeným dokumentům upozorňujeme na skutečnost, že ve vztahu ke | | | | schvalovací vyhlášce by se měl k zastupitelům či členům rad dostat větší objem | | | | dokumentů, které dosud pro ně nebyly normálně přístupnými. | | | | | | | | „Ostatní“ | | | | * Ostatní dokumenty (doklady ...), v logice, že by měly dokumentovat zásadní | | | | operace (jedná se o iniciativu ze strany „účtárny“). | | | | Např. dokumentovat doklady k nějaké významné investiční dotaci, | | | | tj. „vypořádání“, smlouvy a doklady k zásadním převodům majetku). Je dosti | | | | pravděpodobné, že tyto další dokumenty již pro rozsáhlost ostatních podkladů | | | | předkládány nebudou. | | | | * Ostatní dokumenty vyžádané schvalujícím orgánem (iniciativa od „zastupitelstva | | | | nebo rady“). Schvalující orgán musí určit dokumentaci ostatní (specifikovat | | | | o jaké doklady nebo dokumenty je zájem na předložení ke schválení závěrky). | | | | Teoreticky nelze požadavky schvalujícího orgánu omezit, např. by si mohl | | | | vyžádat veškeré doklady a kompletní účetní deník, což doufáme, že se stávat | | | | nebude ... (doplňující vysvětlení - poslední odkaz v přehledové tabulce). | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Dokumentace | § 11, § 23 | Musí být sestaven protokol o schválení účetní závěrky. Tento protokol musí | | schválení | | obsahovat: | | účetní závěrky. | | Vždy: | | | | * identifikaci schvalované účetní závěrky, | | | | * datum rozhodování o schválení nebo neschválení účetní závěrky, | | | | * identifikaci osob rozhodujících o schválení nebo neschválení účetní závěrky, | | | | * výrok o schválení nebo neschválení účetní závěrky. | | | | | | | | Pokud se závěrka neschválí: | | | | * Zápis o neschválení účetní závěrky podle § 7 odst. 3 (popis, proč nebylo | | | | schváleno, lhůta k odstranění zjištěných vad); pro PO obdobně ve vazbě na | | | | § 19 odst. 3. | | | | | | | | Pokud v běžném období prováděna oprava ve vazbě na předchozí neschválení: | | | | * Identifikaci průkazných účetních záznamů podle § 6 odst. 3, případně popis | | | | dalších skutečností významných pro uživatele účetní závěrky (např. situace, | | | | že v březnu 2014 nebyla schválena účetní závěrka za rok 2013, v účetnictví | | | | 2014 byly provedeny opravy týkající se roku 2013, následně na základě těchto | | | | oprav v květnu 2014 účetní závěrka schválena; když potom bude schvalována | | | | účetní závěrka za rok 2014 v roce 2015, bude nutno v protokolu identifikovat | | | | doklady, kterými v průběhu roku 2014 by provedena daná oprava týkající se | | | | roku 2013). | | | | | | | | „Nakonec“ | | | | * Vyjádření účetní jednotky k výroku o schválení nebo neschválení účetní závěrky | | | | nebo k zápisu o neschválení účetní závěrky podle § 7 odst. 3, případně | | | | k dalším skutečnostem souvisejícím se schvalováním účetní závěrky | | | | (je třeba možno nesouhlasit s důvody ...). | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Kam poslat | § 29 odst. 4 | Protokol se předává do CSÚIS5. Pozn. K dnešnímu dni (tedy 8/2013) nemáme | | protokol | | k dispozici ani v nějakém návrhu technické vyhlášky definováno, jak se technicky | | o schválení? | | zajistí. | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Co se stane, | | Dojde k porušení ZU, porušení vyhlášky č. 220/2013 Sb. nicméně není porušení | | když k žádnému | | spojeno se sankcí podle ZU. | | schvalování nedojde? | | Podle vyjádření MF v rámci připomínek je také důležité, že bez ohledu na | | | | neschválení v daném roce to neznamená problém pro schvalování v následujícím | | | | roce (např. by nemělo docházet k zpochybnění počátečních stavů ...). | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Co dělat, pokud | § 7-10, § 20-22 | V zásadě se počítá s tím, že schvalující orgán uvede v zápisu, že neschválil | | při procesu | | závěrku včetně důvodů (mohou být věcné i formální). | | schvalování | | Teoreticky může nastat situace, že s důvody nesouhlasíme (ve smyslu, že | | dojde k | | nesouhlasí finanční účtárna obce, nebo vedení PO) dojde k dovysvětlení a | | neschválení? | | následně bude schvalujícím orgánem závěrka schválena (na dalším zasedání), | | | | což však musí být do 30. 6. (termín 6 měsíců). | | | | Nebo na základě zápisu budou provedeny opravy do běžného období (tj. rok | | | | následující po roku, za který se schvaluje závěrka) a na další jednání doplníme | | | | doklady prokazující provedení opravy. Pokud došlo již k odeslání závěrky do | | | | CSÚIS, tak do dané závěrky již nebude možné zasáhnout. Na základě zdokumentování | | | | provedení opravy v běžném období (tj. v roce následujícím po roku, za který se | | | | schvaluje závěrka) dojde ze strany schvalujícího orgánu ke schválení závěrky | | | | (závěrka je např. ve stejné podobě jako původní verze, jen se přihlíží | | | | k následným opravám). | | | | Variantně může nastat situace nesouhlasu (či se proces nestihne) a závěrka | | | | zůstane neschválená. | | | | Také může nastat situace, že byla identifikována chyba nebo nějaký problém, | | | | proč ke schválení nedošlo, a jsou neopravitelné. Můžeme třeba uvažovat | | | | o chybném vykázání nákladů hlavní a hospodářské činnosti, které je natolik | | | | zkreslující, že schvalující orgán závěrku neschválí. To nelze v novém roce nijak | | | | opravit, v takovém případě by závěrka zůstala také neschválená. | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Jak se účetně | | MF ve vypořádání připomínek uvedlo, že v případě neschválení (jak vyjádřeném, | | zachovat, pokud | | nebo pokud k danému procesu vůbec nedojde), zůstane výsledek hospodaření | | závěrka není | | na položce C. III. 2. „Výsledek hospodaření ve schvalovacím řízení“. | | schválena? | | Problematické z hlediska vypovídací schopnosti je, že na tomto účtu by měl | | | | výsledek hospodaření zůstat neomezeně několik let - například neschválení bude | | | | za 2013, v dalších letech budou závěrky schváleny. V případě, že bychom | | | | následující rok nepřevedli účet Výsledek hospodaření ve schvalovacím řízení na | | | | účet např. 432 (což doporučujeme provést), tak by došlo k situaci, že např. | | | | v roce 2017 bychom na účtu „431-Výsledek hospodaření ve schvalovacím řízení“ | | | | vykazovaly hodnoty z roku 2013, což by určitě nebylo informačně přínosné. (Je | | | | možné, že toto upraví ještě nějaká změna ČÚS6). | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Kam přidělit | | U ÚSC existuje jediná možnost - bude rozhodnuto, že výsledek hospodaření | | hospodářský | | bude převeden na „výsledek hospodaření minulých účetních období“ (tedy | | výsledek ÚSC? | | zaúčtován na účet 432). | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Jak je to | | Vyhláška č. 220/2013 Sb. toto neřeší, nicméně připomínáme, že tradičně se | | s přidělováním | | zatím rozděloval výsledek hospodaření a takto postupuje i ČÚS 704 (platný a | | do fondů u PO? | | závazný). | | | | Nicméně na dotaz k této problematice MF sdělilo v rámci vypořádání připomínek | | | | následující: Znění připomínky: Zde je stanoveno, že „schválením účetní závěrky | | | | se rozumí také schválení výsledku hospodaření účetní jednotky včetně jeho | | | | rozdělení“. Upozorňujeme především na možný nesoulad s jiným právním předpisem, | | | | konkrétně se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. | | | | Jde o situaci, kdy účetní závěrku PO zřízené obcí, kde se nevolí rada, bude | | | | schvalovat zastupitelstvo této obce, neboť: | | | | * v § 102 odst. 2 ZO je stanoveno mimo jiné, že radě obce je vyhrazeno: | | | | b) plnit vůči právnickým osobám a organizačním složkám založeným nebo | | | | zřízeným zastupitelstvem obce, s výjimkou obecní policie, úkoly zakladatele | | | | nebo zřizovatele podle zvláštních předpisů, nejsou-li vyhrazeny | | | | zastupitelstvu obce (§ 84 odst. 2), | | | | q) schvalovat účetní závěrku obcí zřízené příspěvkové organizace sestavenou | | | | k rozvahovému dni. | | | | * v § 102 odst. 4 je stanoveno: V obcích, kde starosta vykonává pravomoc rady | | | | obce (§ 99 odst. 2), je zastupitelstvu obce vyhrazeno též rozhodování ve | | | | věcech uvedených v odstavci 2 písm. c), d), f), j), l) a q). | | | | Nicméně v § 30 zákona č. 250/2000 Sb.7 je stanoveno, že „Rozdělení zlepšeného | | | | výsledku hospodaření do rezervního fondu a do fondu odměn schvaluje zřizovatel“. | | | | Na základě výše citovaných zákonných ustanovení tak starosta obce, kde se | | | | nevolí rada, vykonává vůči zřízené PO úkoly zřizovatele, tj. mimo jiné má | | | | schválit rozdělení zlepšeného výsledku hospodaření do rezervního fondu a do | | | | fondu odměn. | | | | Nicméně účetní závěrku zřízené PO bude v případě dané obce schvalovat | | | | zastupitelstvo obce, přičemž připomínkovaná vyhláška má stanovit, že schválením | | | | účetní závěrky se rozumí též schválení výsledku hospodaření a jeho rozdělení. | | | | | | | | Reakce MF: | | | | Vysvětleno. | | | | Podle § 17 zákona č. 250/2000 Sb. jsou v závěrečném účtu obsaženy takové údaje, | | | | aby bylo možno zhodnotit hospodaření územního samosprávného celku nebo svazku | | | | obcí a jimi zřízených nebo založených právnických osob. Vámi uváděný zákon | | | | č. 250/2000 Sb. neobsahuje žádnou výslovnou úpravu ve vztahu k výsledku | | | | hospodaření podle ZU. | | | | | | | | Doplnění vysvětlení k 25. 6. 2013: | | | | Schválením a rozdělením výsledku hospodaření se rozumí „účetní operace“. | | | | Ustanovení rozpočtových právních předpisů tímto nejsou dotčena. § 30 zákona | | | | č. 250/2000 Sb. hovoří o způsobu tvorby rezervního fondu a současně používá | | | | termín „zlepšený výsledek hospodaření“. Tento termín nekoresponduje s účetním | | | | termínem výsledek hospodaření, kterým je zisk nebo ztráta. Proto se schválení | | | | výsledku hospodaření, jak je uvedeno v navrhované vyhlášce, nedotýká úpravy | | | | dané zákonem č. 250/2000 Sb. | | | | | | | | Stav je následující: | | | | * MF zde sdělilo, že dosažený výsledek hospodaření je něco jiného, než je | | | | hodnota výsledku hospodaření následně rozdělována do fondů (na tuto | | | | problematiku se poukazuje již dlouhodobě a obecně souvisí s otázkou | | | | „peněžního krytí fondů ...“). | | | | * Podle ČÚS 704 se ale do fondů přiděluje právě výsledek hospodaření, což vypadá | | | | v přímém rozporu s výše uvedeným. | | | | * Nikde není stanovena metodika, jak „zlepšený výsledek hospodaření“ stanovit - | | | | logicky, pokud bychom chtěli peněžní krytí, bylo by to na bázi vygenerovaného | | | | peněžního přebytku. K tomu směřoval i návrh (jakkoliv nedokonalý a nedomyšlený) | | | | v novele zákona č. 250/2000 Sb. v roce 2013, ve výsledku byl však návrh po | | | | připomínkách stažen. | | | | * O problému se ví již roky, ale stále se neřeší. Odhadujeme, že zatím se bude | | | | postupovat stejně, tj. rozdělí se výsledek hospodaření do fondů a nebude se | | | | trvat na peněžním krytí. | | | | Pokud bychom měli brát v potaz, že se jedná o samostatnou operaci (přidělování | | | | do fondů), potom bychom měli asi přijmout dvě usnesení -- jedním schválit účetní | | | | závěrku včetně výsledku hospodaření a druhým usnesením rozdělit do fondů (pozor | | | | u obcí bez rady by již toto bylo v gesci starosty). | | | | A z výše uvedeného vyplývá, že i z neschválené závěrky mohu provést přidělení do | | | | fondů (jako samostatný krok). | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Práva schvalujícího | § 14, § 26 odst. 2 | Zde je zásadní, že proti původnímu návrhu bylo vypuštěno neomezené právo člena | | orgánu (kontroly ...). | | schvalujícího orgánu (zastupitele, člena rady) nahlížet do účetnictví a | | | | veškerých souvisejících podkladů, což by mohlo způsobit zejména u některých | | | | obcí velké problémy. | | | | Pokud to vezmeme na podmínky ÚSC - nyní jsou daná práva omezena na § 14 a daná | | | | práva (nahlížení, vyžádání podkladů ...) spojena s kolektivním rozhodováním | | | | celého schvalujícího orgánu, což je samozřejmě již naprosto v pořádku. | | | | Rozdíl po připomínkách (zjednodušená poznámka): V první verzi se jednalo | | | | o situaci, že každý zastupitel si může vyžádat jakékoliv podklady a může také | | | | neomezeně nahlížet do účetnictví. | | | | V konečné verzi vyhlášky č. 220/2013 Sb. po připomínkách jsme v situaci, že | | | | zastupitel si vyžádá další podklady k závěrce na jednání zastupitelstva a | | | | zastupitelstvo pak přijme na základě výsledků hlasování rozhodnutí, jaké | | | | podklady se doplňkově požadují. Ve výsledku je toto lepší varianta, která by | | | | měla snížit riziko neúměrných požadavků. | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+