Vyhláška o požadavcích na schvalování účetních závěrek - přehled ustanovení

Vydáno: 16 minut čtení

Cílem příspěvku je stručně představit dopady nově vydané vyhlášky č. 220/2013 Sb. , o požadavcích na schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek (dále jen "vyhláška č. 220/2013"), a to v podmínkách územních samosprávných celků (dále jen "ÚSC"), dobrovolných svazků obcí (dále jen "DSO") a příspěvkových organizací (dále jen "PO").

Vyhláška o požadavcích na schvalování účetních závěrek - přehled ustanovení
Ing.
Zdeněk
Nejezchleb
Ing.
Ivana
Schneiderová
Poznámka
Pokud není uvedena u příslušného řádku zkratka ÚSC, DSO nebo PO, týká se řádek všech vyjmenovaných účetních jednotek. V druhém sloupci je odkazováno na právní předpisy. Pokud není uvedeno jinak, jedná se o vyhlášku č. 220/2013 Sb.
 +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ |         Oblast          |      Odkaz na       |                                        Popis                                        | |                         |    právní předpis   |                                                                                     | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Kdo schvaluje?          | § 84 odst. 2        | * U obcí a krajů - zastupitelstvo.                                                  | | ÚSC a DSO               | písm. b) ZO1,       | * U DSO není příslušný orgán určen zvláštním předpisem, proto je nutno vyjít        | |                         | § 35 odst. 2        |   z ust. § 29 odst. 3 vyhlášky č. 220/2013 Sb.: „schvalovací činnosti se            | |                         | písm. i) ZO,        |   zajišťují zpravidla prostřednictvím nejméně tříčlenného orgánu“.                  | |                         | § 29 odst. 3        |   Je potřeba stanovit ve stanovách DSO v rámci práv a povinností jednotlivých       | |                         | (pro DSO)           |   ustanovených orgánů, kdo bude k tomuto procesu schvalování příslušný,             | |                         |                     |   viz § 50 odst. 2 písm. c) ZO (doporučujeme, aby se jednalo o stejný orgán,        | |                         |                     |   který je oprávněn schvalovat závěrečný účet svazku). Otázkou je, pokud            | |                         |                     |   k úpravě stanov nedojde, zda to způsobuje nemožnost schválení účetní závěrky.     | |                         |                     |   Odhadujeme, že v případě schválení nejvyšším orgánem (valnou hromadou)            | |                         |                     |   by se snad mohlo jednat o platné schválení.                                       | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Kdo schvaluje?          | § 102 odst. 2       | * U krajů účetní závěrku zřízených PO schvaluje rada.                               | | PO                      | písm. q) a § 102    | * U obcí s radou - účetní závěrku zřízených PO schvaluje rada.                      | |                         | odst. 4 ZO,         | * U obcí bez rady - účetní závěrku zřízených PO schvaluje zastupitelstvo.           | |                         | § 59 odst. 1        |                                                                                     | |                         | písm. o) ZK2        |                                                                                     | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Jaké závěrky            | § 3 písm. a)        | Účetní závěrka sestavená k rozvahovému dni. Pojem „rozvahový den“ je definován      | | se schvalují?           |                     | v § 19 odst. 1 ZU3. Je to den spojený s uzavřením účetních knih - týká se           | |                         |                     | závěrek sestavených buď k 31. 12. nebo závěrek mimořádných sestavených k jinému     | |                         |                     | datu než 31. 12. (např. likvidace DSO;  u PO to může být zejména situace zániku     | |                         |                     | PO či sloučení PO s jinou příspěvkovou organizací - u zanikající ...).              | |                         |                     | Ve vazbě na § 14 odst. 1 (případně § 26 pro podmínky PO) se schvalující orgán       | |                         |                     | může seznamovat i s mezitímními závěrkami (čtvrtletní ...) - ne však za účelem      | |                         |                     | jejich schvalování.                                                                 | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Do kdy se               | § 28 odst. 1        | Řádná účetní závěrka (závěrky sestavené k 31. 12.) do 30. 6. následujícího roku     | | schvaluje?              |                     | (týká se i situace, kdy by prvotně byla neschválena, následně byly provedeny        | |                         |                     | korekce a poté znovu schválena...). U mimořádných závěrek (jiné datum závěrky,      | |                         |                     | než 31. 12.) - nutno do dvou měsíců po „rozvahovém dni“. Pozor - lhůta pro          | |                         |                     | schválení je krátká! Pokud se nepodaří závěrku schválit v tomto termínu, hledí      | |                         |                     | se na ni jako na neschválenou. Již se nebude řešit „nějaké doschvalování“.          | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Co předložit            | § 5, § 17           | Nutno předložit:                                                                    | | ke schválení?           |                     | „Povinná složka“ - bezpodmínečně                                                    | |                         |                     | * Vlastní účetní závěrka (pozor, musí být kompletní - včetně přílohy ...).          | |                         |                     | * Inventarizační zpráva zpracovaná podle inventarizační vyhlášky4.                  | |                         |                     |                                                                                     | |                         |                     | „Povinná složka“ - pokud existuje                                                   | |                         |                     | ÚSC a DSO                                                                           | |                         |                     | * Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření. Je pravdou, že všechny DSO a ÚSC       | |                         |                     |   jsou podrobeny přezkoumání hospodaření.                                           | |                         |                     |   Otázkou je, jak vykládat slova „pokud je k dispozici“, když v konečném            | |                         |                     |   důsledku bude k dispozici vždy. Variantou by bylo uvažovat o tom z hlediska       | |                         |                     |   „časového“. Pokud v okamžiku schvalování zpráva o výsledcích přezkoumání          | |                         |                     |   hospodaření není ještě vypracována, mělo by být možné provést schválení           | |                         |                     |   závěrky bez ohledu na neexistenci této zprávy. Domníváme se, že mnohem            | |                         |                     |   logičtější by bylo nyní již postupovat tak, že schválení podle této vyhlášky      | |                         |                     |   proběhne až po zpracování zprávy o přezkoumání hospodaření a bude spojeno         | |                         |                     |   zároveň se schvalováním závěrečného účtu (což na druhou stranu ale může           | |                         |                     |   zkrátit časový prostor pro nápravná opatření v případě neschválení účetní         | |                         |                     |   závěrky).                                                                         | |                         |                     |                                                                                     | |                         |                     | ÚSC, DSO, PO                                                                        | |                         |                     | * Zpráva auditora - je zmíněno, že se předkládá nejen audit účetní závěrky, ale     | |                         |                     |   i další zprávy a informace vypracované auditorem. Pokud se týká daných zpráv,     | |                         |                     |   tak by se asi jednalo například o zprávy auditora o ověření čerpání dotačních     | |                                 |                     |   prostředků. Z časového hlediska by se asi mělo jednat o zprávy, které se nějak    | |                         |                     |   dotýkají účetního období spojeného se schvalovanou účetní závěrkou (byť třeba     | |                         |                     |   částečně).                                                                        | |                         |                     |   Ohledně dalších informací zpracovaných auditorem (pokud je audit prováděn) jen    | |                         |                     |   upozorňujeme, že by se to našeho názoru nemělo předkládání zpráv vztahovat na     | |                         |                     |   průběžné zápisy a dopisy zpracovávané auditorem (jedná se o interní               | |                         |                     |   korespondenci auditora s auditovaným subjektem, potenciálně dotčené také          | |                         |                     |   požadavky na zachování mlčenlivosti ... - možná toto bude v budoucnu předmětem    | |                         |                     |   sporů ...).                                                                       | |                         |                     | * Zprávy o závažných zjištěních při výkonu veřejnosprávní kontroly -- podle         | |                         |                     |   textu ustanovení by se mělo s největší pravděpodobností jednat pouze o nějaký     | |                         |                     |  „výběr“.                                                                           | |                         |                     | * Zprávy o výsledcích finanční kontroly (je zdůrazněno ve vypořádání připomínek,    | |                         |                     |   že nelze z ustanovení vyhlášky dovozovat, že by každoročně musela proběhnout      | |                         |                     |   finanční kontrola striktně se zabývající účetní závěrkou).                        | |                         |                     | * ÚSC a DSO - zprávy z interního auditu - pozor, ve vypořádání připomínek je        | |                         |                     |   zdůrazněno, že zprávy z interního auditu se předkládají bez ohledu na             | |                         |                     |   skutečnost, zda se interní audit zabýval otázkou účetnictví.                      | |                         |                     | * PO - zprávy z interního auditu - pokud se interní audit danou PO zabýval          | |                         |                     |  (opět bez ohledu na skutečnost, zda se interní audit zabýval otázkou účetnictví).  | |                         |                     |   Ke všem výše uvedeným dokumentům upozorňujeme na skutečnost, že ve vztahu ke      | |                         |                     |   schvalovací vyhlášce by se měl k zastupitelům či členům rad dostat větší objem    | |                         |                     |   dokumentů, které dosud pro ně nebyly normálně přístupnými.                        | |                         |                     |                                                                                     | |                         |                     | „Ostatní“                                                                           | |                         |                     | * Ostatní dokumenty (doklady ...), v logice, že by měly dokumentovat zásadní        | |                         |                     |   operace (jedná se o iniciativu ze strany „účtárny“).                              | |                         |                     |   Např. dokumentovat doklady k nějaké významné investiční dotaci,                   | |                         |                     |   tj. „vypořádání“, smlouvy a doklady k zásadním převodům majetku). Je dosti        | |                         |                     |   pravděpodobné, že tyto další dokumenty již pro rozsáhlost ostatních podkladů      | |                         |                     |   předkládány nebudou.                                                              | |                         |                     | * Ostatní dokumenty vyžádané schvalujícím orgánem (iniciativa od „zastupitelstva    | |                         |                     |   nebo rady“). Schvalující orgán musí určit dokumentaci ostatní (specifikovat       | |                         |                     |   o jaké doklady nebo dokumenty je zájem na předložení ke schválení závěrky).       | |                         |                     |   Teoreticky nelze požadavky schvalujícího orgánu omezit, např. by si mohl          | |                         |                     |   vyžádat veškeré doklady a kompletní účetní deník, což doufáme, že se stávat       | |                         |                     |   nebude ... (doplňující vysvětlení - poslední odkaz v přehledové tabulce).         | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Dokumentace             | § 11, § 23          | Musí být sestaven protokol o schválení účetní závěrky. Tento protokol musí          | | schválení               |                     | obsahovat:                                                                          | | účetní závěrky.         |                     | Vždy:                                                                               | |                         |                     | * identifikaci schvalované účetní závěrky,                                          | |                         |                     | * datum rozhodování o schválení nebo neschválení účetní závěrky,                    | |                         |                     | * identifikaci osob rozhodujících o schválení nebo neschválení účetní závěrky,      | |                         |                     | * výrok o schválení nebo neschválení účetní závěrky.                                | |                         |                     |                                                                                     | |                         |                     | Pokud se závěrka neschválí:                                                         | |                         |                     | * Zápis o neschválení účetní závěrky podle § 7 odst. 3 (popis, proč nebylo          | |                         |                     |   schváleno, lhůta k odstranění zjištěných vad);  pro PO obdobně ve vazbě na        | |                         |                     |   § 19 odst. 3.                                                                     | |                         |                     |                                                                                     | |                         |                     | Pokud v běžném období prováděna oprava ve vazbě na předchozí neschválení:           | |                         |                     | * Identifikaci průkazných účetních záznamů podle § 6 odst. 3, případně popis        | |                         |                     |   dalších skutečností významných pro uživatele účetní závěrky (např. situace,       | |                         |                     |   že v březnu 2014 nebyla schválena účetní závěrka za rok 2013, v účetnictví        | |                         |                     |   2014 byly provedeny opravy týkající se roku 2013, následně na základě těchto      | |                         |                     |   oprav v květnu 2014 účetní závěrka schválena;  když potom bude schvalována        | |                         |                     |   účetní závěrka za rok 2014 v roce 2015, bude nutno v protokolu identifikovat      | |                         |                     |   doklady, kterými v průběhu roku 2014 by provedena daná oprava týkající se         | |                         |                     |   roku 2013).                                                                       | |                         |                     |                                                                                     | |                         |                     | „Nakonec“                                                                           | |                         |                     | * Vyjádření účetní jednotky k výroku o schválení nebo neschválení účetní závěrky    | |                         |                     |   nebo k zápisu o neschválení účetní závěrky podle § 7 odst. 3, případně            | |                         |                     |   k dalším skutečnostem souvisejícím se schvalováním účetní závěrky                 | |                         |                     |   (je třeba možno nesouhlasit s důvody ...).                                        | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Kam poslat              | § 29 odst. 4        | Protokol se předává do CSÚIS5. Pozn. K dnešnímu dni (tedy 8/2013) nemáme            | | protokol                |                     | k dispozici ani v nějakém návrhu technické vyhlášky definováno, jak se technicky    | | o schválení?            |                     | zajistí.                                                                            | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Co se stane,            |                     | Dojde k porušení ZU, porušení vyhlášky č. 220/2013 Sb. nicméně není porušení        | | když k žádnému          |                     | spojeno se sankcí podle ZU.                                                         | | schvalování nedojde?    |                     | Podle vyjádření MF v rámci připomínek je také důležité, že bez ohledu na            | |                         |                     | neschválení v daném roce to neznamená problém pro schvalování v následujícím                | |                         |                     | roce (např. by nemělo docházet k zpochybnění počátečních stavů ...).                | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Co dělat, pokud         | § 7-10, § 20-22     | V zásadě se počítá s tím, že schvalující orgán uvede v zápisu, že neschválil        | | při procesu             |                     | závěrku včetně důvodů (mohou být věcné i formální).                                 | | schvalování             |                     | Teoreticky může nastat situace, že s důvody nesouhlasíme (ve smyslu, že             | | dojde k                 |                     | nesouhlasí finanční účtárna obce, nebo vedení PO) dojde k dovysvětlení a            | | neschválení?            |                     | následně bude schvalujícím orgánem závěrka schválena (na dalším zasedání),          | |                         |                     | což však musí být do 30. 6. (termín 6 měsíců).                                      | |                         |                     | Nebo na základě zápisu budou provedeny opravy do běžného období (tj. rok            | |                         |                     | následující po roku, za který se schvaluje závěrka) a na další jednání doplníme     | |                         |                     | doklady prokazující provedení opravy. Pokud došlo již k odeslání závěrky do         | |                         |                     | CSÚIS, tak do dané závěrky již nebude možné zasáhnout. Na základě zdokumentování    | |                         |                     | provedení opravy v běžném období (tj. v roce následujícím po roku, za který se      | |                         |                     | schvaluje závěrka) dojde ze strany schvalujícího orgánu ke schválení závěrky        | |                         |                     | (závěrka je např. ve stejné podobě jako původní verze, jen se přihlíží              | |                         |                     | k následným opravám).                                                               | |                         |                     | Variantně může nastat situace nesouhlasu (či se proces nestihne) a závěrka          | |                         |                     | zůstane neschválená.                                                                | |                         |                     | Také může nastat situace, že byla identifikována chyba nebo nějaký problém,         | |                         |                     | proč ke schválení nedošlo, a jsou neopravitelné. Můžeme třeba uvažovat              | |                         |                     | o chybném vykázání nákladů hlavní a hospodářské činnosti, které je natolik          | |                         |                     | zkreslující, že schvalující orgán závěrku neschválí. To nelze v novém roce nijak    | |                         |                     | opravit, v takovém případě by závěrka zůstala také neschválená.                     | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Jak se účetně           |                     | MF ve vypořádání připomínek uvedlo, že v případě neschválení (jak vyjádřeném,       | | zachovat, pokud         |                     | nebo pokud k danému procesu vůbec nedojde), zůstane výsledek hospodaření            | | závěrka není            |                     | na položce C. III. 2. „Výsledek hospodaření ve schvalovacím řízení“.                | | schválena?              |                     | Problematické z hlediska vypovídací schopnosti je, že na tomto účtu by měl          | |                         |                     | výsledek hospodaření zůstat neomezeně několik let - například neschválení bude      | |                         |                     | za 2013, v dalších letech budou závěrky schváleny. V případě, že bychom             | |                         |                     | následující rok nepřevedli účet Výsledek hospodaření ve schvalovacím řízení na      | |                         |                     | účet např. 432 (což doporučujeme provést), tak by došlo k situaci, že např.         | |                         |                     | v roce 2017 bychom na účtu „431-Výsledek hospodaření ve schvalovacím řízení“        | |                         |                     | vykazovaly hodnoty z roku 2013, což by určitě nebylo informačně přínosné. (Je       | |                         |                     | možné, že toto upraví ještě nějaká změna ČÚS6).                                     | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Kam přidělit            |                     | U ÚSC existuje jediná možnost - bude rozhodnuto, že výsledek hospodaření            | | hospodářský             |                     | bude převeden na „výsledek hospodaření minulých účetních období“ (tedy              | | výsledek ÚSC?           |                     | zaúčtován na účet 432).                                                             | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Jak je to               |                     | Vyhláška č. 220/2013 Sb. toto neřeší, nicméně připomínáme, že tradičně se           | | s přidělováním          |                     | zatím rozděloval výsledek hospodaření a takto postupuje i ČÚS 704 (platný a         | | do fondů u PO?          |                     | závazný).                                                                           | |                         |                     | Nicméně na dotaz k této problematice MF sdělilo v rámci vypořádání připomínek       | |                         |                     | následující: Znění připomínky: Zde je stanoveno, že „schválením účetní závěrky      | |                         |                     | se rozumí také schválení výsledku hospodaření účetní jednotky včetně jeho           | |                         |                     | rozdělení“. Upozorňujeme především na možný nesoulad s jiným právním předpisem,     | |                         |                     | konkrétně se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.  | |                         |                     | Jde o situaci, kdy účetní závěrku PO zřízené obcí, kde se nevolí rada, bude         | |                         |                     | schvalovat zastupitelstvo této obce, neboť:                                         | |                         |                     | * v § 102 odst. 2 ZO je stanoveno mimo jiné, že radě obce je vyhrazeno:             | |                         |                     |   b) plnit vůči právnickým osobám a organizačním složkám založeným nebo             | |                         |                     |      zřízeným zastupitelstvem obce, s výjimkou obecní policie, úkoly zakladatele    | |                         |                     |      nebo zřizovatele podle zvláštních předpisů, nejsou-li vyhrazeny                | |                         |                     |      zastupitelstvu obce (§ 84 odst. 2),                                            | |                         |                     |   q) schvalovat účetní závěrku obcí zřízené příspěvkové organizace sestavenou       | |                         |                     |      k rozvahovému dni.                                                             | |                         |                     | * v § 102 odst. 4 je stanoveno: V obcích, kde starosta vykonává pravomoc rady       | |                         |                     |   obce (§ 99 odst. 2), je zastupitelstvu obce vyhrazeno též rozhodování ve          | |                         |                     |   věcech uvedených v odstavci 2 písm. c), d), f), j), l) a q).                      | |                         |                     | Nicméně v § 30 zákona č. 250/2000 Sb.7 je stanoveno, že „Rozdělení zlepšeného       | |                         |                     | výsledku hospodaření do rezervního fondu a do fondu odměn schvaluje zřizovatel“.    | |                         |                     | Na základě výše citovaných zákonných ustanovení tak starosta obce, kde se           | |                         |                     | nevolí rada, vykonává vůči zřízené PO úkoly zřizovatele, tj. mimo jiné má           | |                         |                     | schválit rozdělení zlepšeného výsledku hospodaření do rezervního fondu a do         | |                         |                     | fondu odměn.                                                                        | |                         |                     | Nicméně účetní závěrku zřízené PO bude v případě dané obce schvalovat               | |                         |                     | zastupitelstvo obce, přičemž připomínkovaná vyhláška má stanovit, že schválením     | |                         |                     | účetní závěrky se rozumí též schválení výsledku hospodaření a jeho rozdělení.       | |                         |                     |                                                                                     | |                         |                     | Reakce MF:                                                                          | |                         |                     | Vysvětleno.                                                                                 | |                         |                     | Podle § 17 zákona č. 250/2000 Sb. jsou v závěrečném účtu obsaženy takové údaje,     | |                         |                     | aby bylo možno zhodnotit hospodaření územního samosprávného celku nebo svazku       | |                         |                     | obcí a jimi zřízených nebo založených právnických osob. Vámi uváděný zákon          | |                         |                     | č. 250/2000 Sb. neobsahuje žádnou výslovnou úpravu ve vztahu k výsledku             | |                         |                     | hospodaření podle ZU.                                                               | |                         |                     |                                                                                     | |                         |                     | Doplnění vysvětlení k 25. 6. 2013:                                                  | |                         |                     | Schválením a rozdělením výsledku hospodaření se rozumí „účetní operace“.            | |                         |                     | Ustanovení rozpočtových právních předpisů tímto nejsou dotčena. § 30 zákona         | |                         |                     | č. 250/2000 Sb. hovoří o způsobu tvorby rezervního fondu a současně používá         | |                         |                     | termín „zlepšený výsledek hospodaření“. Tento termín nekoresponduje s účetním       | |                         |                     | termínem výsledek hospodaření, kterým je zisk nebo ztráta. Proto se schválení       | |                         |                     | výsledku hospodaření, jak je uvedeno v navrhované vyhlášce, nedotýká úpravy         | |                         |                     | dané zákonem č. 250/2000 Sb.                                                        | |                         |                     |                                                                                     | |                         |                     | Stav je následující:                                                                | |                         |                     | * MF zde sdělilo, že dosažený výsledek hospodaření je něco jiného, než je           | |                         |                     |   hodnota výsledku hospodaření následně rozdělována do fondů (na tuto               | |                         |                     |   problematiku se poukazuje již dlouhodobě a obecně souvisí s otázkou               | |                         |                     |   „peněžního krytí fondů ...“).                                                     | |                         |                     | * Podle ČÚS 704 se ale do fondů přiděluje právě výsledek hospodaření, což vypadá    | |                         |                     |   v přímém rozporu s výše uvedeným.                                                 | |                         |                     | * Nikde není stanovena metodika, jak „zlepšený výsledek hospodaření“ stanovit -     | |                         |                     |   logicky, pokud bychom chtěli peněžní krytí, bylo by to na bázi vygenerovaného     | |                         |                     |   peněžního přebytku. K tomu směřoval i návrh (jakkoliv nedokonalý a nedomyšlený)   | |                         |                     |   v novele zákona č. 250/2000 Sb. v roce 2013, ve výsledku byl však návrh po        | |                         |                     |   připomínkách stažen.                                                              | |                         |                     | * O problému se ví již roky, ale stále se neřeší. Odhadujeme, že zatím se bude      | |                         |                     |   postupovat stejně, tj. rozdělí se výsledek hospodaření do fondů a nebude se       | |                         |                     |   trvat na peněžním krytí.                                                          | |                         |                     | Pokud bychom měli brát v potaz, že se jedná o samostatnou operaci (přidělování      | |                         |                     | do fondů), potom bychom měli asi přijmout dvě usnesení -- jedním schválit účetní    | |                         |                     | závěrku včetně výsledku hospodaření a druhým usnesením rozdělit do fondů (pozor     | |                         |                     | u obcí bez rady by již toto bylo v gesci starosty).                                 | |                         |                     | A z výše uvedeného vyplývá, že i z neschválené závěrky mohu provést přidělení do    | |                         |                     | fondů (jako samostatný krok).                                                       | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Práva schvalujícího     | § 14, § 26 odst. 2  | Zde je zásadní, že proti původnímu návrhu bylo vypuštěno neomezené právo člena      | | orgánu (kontroly ...).  |                     | schvalujícího orgánu (zastupitele, člena rady) nahlížet do účetnictví a             | |                         |                     | veškerých souvisejících podkladů, což by mohlo způsobit zejména u některých         | |                         |                     | obcí velké problémy.                                                                | |                         |                     | Pokud to vezmeme na podmínky ÚSC - nyní jsou daná práva omezena na § 14 a daná      | |                         |                     | práva (nahlížení, vyžádání podkladů ...) spojena s kolektivním rozhodováním         | |                         |                     | celého schvalujícího orgánu, což je samozřejmě již naprosto v pořádku.              | |                         |                     | Rozdíl po připomínkách (zjednodušená poznámka): V první verzi se jednalo            | |                         |                     | o situaci, že každý zastupitel si může vyžádat jakékoliv podklady a může také       | |                         |                     | neomezeně nahlížet do účetnictví.                                                   | |                         |                     | V konečné verzi vyhlášky č. 220/2013 Sb. po připomínkách jsme v situaci, že         | |                         |                     | zastupitel si vyžádá další podklady k závěrce na jednání zastupitelstva a           | |                         |                     | zastupitelstvo pak přijme na základě výsledků hlasování rozhodnutí, jaké            | |                         |                     | podklady se doplňkově požadují. Ve výsledku je toto lepší varianta, která by        | |                         |                     | měla snížit riziko neúměrných požadavků.                                            | +-------------------------+---------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+