Škody v účetnictví a daních

Vydáno: 36 minut čtení

Škody a manka jsou situací, která se občas vyskytuje ve všech účetních jednotkách, neziskové nevyjímaje. V praxi je tak nutné řešit nejen následky poškození, zničení či odcizení majetku, ale také zajištění náhrady tohoto majetku. Navíc škody a manka mají důležitý daňový a účetní dopad, který je nutné dobře posoudit. Cílem tohoto článku je poskytnout čtenářům základní přehled o této problematice a návody, jak tyto situace správě řešit.

Škody v účetnictví a daních
Ing.
Zdeněk
Moravek
daňový poradce
 
Účetní pohled
Nejdříve stručně
k účetnímu pohledu.
Zákon 5. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění (dále jen "zákon o účetnictví"), řeší pouze manko, a to jako inventarizační rozdíl, kdy skutečný stav je nižší než stav v účetnictví a rozdíl nelze prokázat způsobem stanoveným tímto zákonem. Škoda v zákoně o účetnictví konkrétně vymezená není.
Vybrané účetní jednotky
Účetní jednotky účtující podle vyhlášky č. 410/2009 Sb.,
kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, v platném znění (dále jen "vyhláška č. 410/2009 Sb."), tedy vybrané účetní jednotky, účtují manka a škody na účet 547-Manka a škody, v souladu s § 33 odst. 5 vyhlášky č. 410/2009 Sb. jsou tyto náklady součástí položky A.I.26. Účtují se sem všechny náklady na manka a škody na majetku, s výjimkou schodku u pokladní hotovosti a cenin, které jsou účtovány jako pohledávky za hmotně odpovědnými osobami. Toto ustanovení také definuje škodu pro potřeby těchto vybraných účetních jednotek.
Škodou se rozumí fyzické znehodnocení, to je neod-stranitelné poškození nebo zničení dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku a zásob, a to z objektivních i subjektivních příčin.
Náhrady za manka a škody jsou potom účtovány na účet 649 jako součást položky B.1.17. Ostatní výnosy z činnosti. Normy přirozených úbytků jsou účtovány na účet 501 v případě zásob materiálu a na účet 504 v případě zásob zboží, výslovně to stanoví § 33 odst. 1 vyhlášky č. 410/2009 Sb.
Bližší úpravu potom obsahuje zejména
Český účetní standard
(dále jen "ČÚS") č.
707
upravující účtování o zásobách. Z bodu 3.5 tohoto ČÚS vyplývá, že o zjištěném manku do výše normy přirozených úbytků zásob účtuje účetní jednotka jako o spotřebě těchto zásob a z bodu 5.1.11., že o manku nad normu přirozených úbytků vyplývajícího z inventarizace v případě zásob účtuje účetní jednotka na stranu MÁ DÁTI účtu 547-Manka a škody se souvztažným zápisem na stranu DAL příslušného syntetického účtu zásob, a to v případě účtování o zásobách metodou A i metodou B. O normě přirozených úbytků je účetní jednotka povinna mít zpracovaný vnitřní předpis, jak vyplývá z bodu 3.6. tohoto ČÚS.
K problematice manka a škody je ještě vhodné doplnit, že se o ní zmiňuje také
ČÚS č. 710
-
Dlouhodobý nehmotný majetek a dlouhodobý hmotný majetek.
Bod
5.4.4. tohoto ČÚS upravuje vyřazení dlouhodobého nehmotného majetku z titulu manka, škody nebo jiné obdobné skutečnosti včetně vyřazení z důvodu neuskutečněného zařazení do užívání. V takovém případě účetní jednotka účtuje o zůstatkové ceně takovéhoto majetku při vyřazení na stranu MÁ DÁTI účtu 547-Manka a škody se souvztažným zápisem na stranu DAL příslušného syntetického účtu účtové skupiny 07 nebo účtu 041-Nedokončený dlouhodobý nehmotný majetek. Obdobně bod 6.4.4. tohoto ČÚS upravuje vyřazení dlouhodobého hmotného majetku z titulu manka, škody nebo jiné obdobné skutečnosti včetně vyřazení z důvodu neuskutečněného zařazení do užívání. Zůstatková cena tohoto majetku se při vyřazení zaúčtuje na stranu MÁ DÁTI účtu 547-Manka a škody se souvztažným zápisem na stranu DAL příslušného syntetického účtu účtové skupiny 03, 08 nebo účtu 042-Nedokončený dlouhodobý hmotný majetek.
Příklad
Účetní jednotka, příspěvková organizace zřízená krajem, vyřadila z důvodu škody dlouhodobý hmotný majetek v pořizovací ceně 180 000 Kč, oprávky činí 124 000 Kč. Dále byl proúčtován úbytek zásob materiálu do normy přirozených úbytků v hodnotě 5 300 Kč. V rámci inventarizace byl zjištěn schodek na pokladní hotovosti ve výši 230 Kč, tento schodek byl předepsán k úhradě účetní, která je hmotně odpovědnou osobou.
 +-----+------------------------------------------------+---------+-----+-----+ | Č.  |            Popis účetního případu              | Částka  | MD  | D   | +-----+------------------------------------------------+---------+-----+-----+ | 1.  | Zůstatková cena - škoda                        |  56 000 | 549 | 082 | | 2.  | Vyřazení majetku v důsledku škody              | 180 000 | 082 | 022 | | 3.  | Norma přirozených úbytků - spotřeba materiálu  |   5 300 | 501 | 112 | | 4.  | Schodek na pokladní hotovosti                  |     230 | 335 | 261 | | 5.  | Úhrada schodku hmotně odpovědnou osobou        |     230 | 261 | 335 | +-----+------------------------------------------------+---------+-----+-----+ 
Nestátní neziskové organizace
V případě účetních jednotek účtujících podle vy hlášky č. 504/2002 Sb.,
kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve zně ní pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtu jí v soustavě podvojného účetnictví, v platném znění (dále jen "vyhláška č. 504/2002 Sb."), je položka Manka a škody vymezena v § 26 odst. 5 písm. g) této vyhlášky. Tato nákladová položka obsahuje manka a škody na majetku s výjimkou schodku u pokladní hotovosti a ce nin, které jsou vždy pohledávkou vůči hmotně odpověd né osobě. V položce se uvádí také zůstatková cena vy řazeného dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku v důsledku manka a škody.
Škodou se pro účely této vyhlášky opět rozumí fyzické znehodno cení, to je neodstranitelné poškození nebo zničení hmotného majetku včetně zásob,
tedy obdobné vy mezení jako v případě vybraných účetních jednotek. Náhrady za manka a škody od fyzických i právnických osob se vykazují v položce B.IV.18. Jiné ostatní výnosy, úprava je obsažena v § 27 odst. 4 písm. g) této vyhlášky.
Konkrétnější postupy jsou pak obsaženy opět v ČÚS.
V
ČÚS č. 403
-
Inventarizační rozdíly
jsou, na rozdíl od předpisů pro vybrané účetní jednotky, vymezeny ztrá ty v rámci norem přirozených úbytků s tím, že se jedná o technologické a technické ztráty vzniklé např. rozpra- chem nebo vyschnutím v rámci technologických úbytků ve výrobním, zásobovacím a odbytovém procesu do výše ekonomicky zdůvodněné normy stanovené účetní jednotkou; normy přirozených úbytků zásob pro přísluš né účetní období účetní jednotka stanoví ve svém vnitř ním předpisu. Tyto normy přirozených úbytků se potom nepovažují za manko.
Manka nad normu přirozených úbytků se účtují na příslušný účet účtové skupiny 54 - Ostatní náklady a ve prospěch příslušného účtu zásob. V případě dlouhodobého majetku se zůstatková cena odpisovaného dlouhodobého majetku a pořizovací cena neodpisovaného dlouhodobého hmotného majetku v případě manka či škody vyúčtuje na vrub příslušného účtu účtové skupiny 54-Ostat-ní náklady. Lze tedy konstatovat, že postup účtování o manku a škodě se v případě těchto účetních jednotek v podstatě neliší od postupů účtování pro vybrané účetní jednotky účtující podle vyhlášky č. 410/2009 Sb.
 
Daňový pohled
 
Daň z příjmů
Z daňového hlediska je nutné situaci řešit zejména z pohledu daně z příjmů a DPH.
V zákoně č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů,
v platném znění (dále jen "ZDP"), je
co se rozumí škodou vymezeno v § 25 odst. 2. Škodou se rozumí fyzické znehodnocení (poškození nebo zničení) majetku ve vlastnictví poplatníka, a to z objektivních i subjektivních příčin, pokud je majetek v důsledku škody vyřazen.
Důležité tedy je, že aby se jednalo o škodu pro účely daně z příjmů, musí být majetek vyřazen, pokud tedy bude opraven a bude dále používán, nejedná se o škodu, což je důležité z pohledu souvisejících daňových nákladů. A tento majetek musí být samozřejmě vyřazen v důsledku fyzického znehodnocení způsobeného v souvislosti s touto škodou. Další podmínkou je, že se musí jednat o majetek ve vlastnictví poplatníka.
Pokud to tedy zrekapitulujeme, potom o škodu se jedná tehdy, pokud:
*
majetek je vyřazen,
*
je vyřazen v důsledku fyzického znehodnocení při škodě,
*
majetek je ve vlastnictví poplatníka.
Mankem se rozumí inventarizační rozdíl, kdy skutečný stav je nižší než účetní,
toto vymezení je opět obsaženo v § 25 odst. 2 ZDP. V tomto případě se tedy bude jednat o záležitost vyplývající z účetnictví a z provedené inventarizace. K problematice manka je vhodné upozornit na
jeden z rozsudků Nejvyššího správního soudu ČR
(dále jen "NSS"),
který došel v kauze čj. 1 Afs 51/2009-67
ze dne 2. září 2009 k závěru, že ze zákona o účetnictví lze dovodit dva znaky manka:
1.
Jde o rozdíl na zásobách, kdy skutečný stav zásob je nižší než stav v účetnictví.
2.
A tento rozdíl nelze prokázat způsobem stanoveným v zákoně o účetnictví. Druhý znak přitom znamená, že neexistují účetní doklady a účetní zápisy v účetních knihách, které by prokázaly, co se se zbožím stalo. Mankem ve smyslu zákona o účetnictví je každý zjištěný záporný inventarizační rozdíl, jehož příčiny mohou být různé: vždy se však jedná o manko. NSS proto nesouhlasil s argumentací žalobkyně, že mankem je pouze takový rozdíl na zásobách, u něhož není možné či hospodárné zjistit příčiny jeho vzniku. I v případech, kdy je zjištěna krádež, ztráta nebo zničení části zásob, se jedná o manko, byť je známa jeho příčina. Již na tomto místě je nicméně účelné podotknout, že zjištění a prokázání těchto příčin následované postupem předvídaným zákonem o účetnictví a jeho prováděcími předpisy může mít příznivé daňové důsledky pro plátce daně z přidané hodnoty, neboť manko nebude považováno za zdanitelné plnění.
V souvislosti s oblastí manka je nutné zdůraznit
důležitost řádného provádění inventarizace a vedení odpovídající evidence, jak vyplývá např. z rozsudku NSS ČR sp. zn. 1 Afs 46/2009-82
ze dne 28. 5. 2009. NSS došel k závěru, že v předmětném případě není možné považovat manko za daňově uznatelný náklad, protože poplatník nebyl schopen dostatečně jasně a přesvědčivě vysvětlit rozdíly mezi údaji uvedenými v daňovém přiznání a mezi stavem zásob vyplývajícím ze skladové evidence. Dále nebyl schopen prokázat výši slev poskytnutých konečnému spotřebiteli (slevy v celkové výši 1 291 480 Kč). Žalobce tedy neprokázal, z jakého důvodu snížil hodnotu svého majetku, respektive z jakého důvodu měl o předmětnou částku nižší základ daně. V tomto případě se jednalo o poplatníka vedoucího daňovou evidenci, ovšem v případě vedení účetnictví by platili obdobné závěry.
Příklad
Poplatník vlastní osobní automobil, který byl v důsledku havárie poškozen. Vzhledem k tomu, že poškození nebylo nijak rozsáhlé, automobil byl opraven a poplatník jej nadále používá. V tomto případě se o škodu ve smyslu ZDP nejedná, protože v jejím důsledku nedošlo k vyřazení tohoto majetku.
Příklad
Poplatník přepravoval pro zákazníka zboží svým nákladním automobilem. Při přepravě však došlo k havárii a přepravované zboží bylo zničeno. Zákazník požaduje náhradu v plné výši hodnoty zboží. V tomto případě se nejedná o škodu ve smyslu ZDP, protože zboží nebylo ve vlastnictví poplatníka, ale zákazníka, pro nějž byla přeprava uskutečněna. V tomto případě by ale hodnota zboží, či přesněji poskytnutá náhrada, byla daňově uznatelným nákladem, a to zejména v souladu s § 24 odst. 2 písm. p) ZDP jako výdaj, k jehož úhradě je poplatník povinen podle zvláštních zákonů (v tomto případě zákon č. 513/1991 Sb., obchodnízá-koník, ve znění pozdějších předpisů) a také v souladu s § 24 odst. 1 ZDP.
ZDP dále stanoví, že za
tyto škody a manka se nepovažují:
*
Technologické a technické úbytky a úbytky vyplývající z přirozených vlastností zásob vznikající např. roz-prachem, sesycháním v rámci technologických úbytků ve výrobním, zásobovacím a odbytovém procesu (přirozené úbytky zásob materiálu, zboží, nedokončené výroby, polotovarů a hotových výrobků).
*
Ztratné v maloobchodním prodeji a nezaviněné úhyny zvířat, která nejsou pro účely zákona hmotným majetkem, a to do výše ekonomicky zdůvodněné normy přirozených úbytků a ztratného stanovené poplatníkem. Správce daně může posoudit, zda výše stanovené normy odpovídá charakteru činnosti poplatníka a obvyklé výši norem jiných poplatníků se shodnou nebo obdobnou činností, a o zjištěný rozdíl upravit základ daně.
*
Škodou dále není prokázaný nezaviněný úhyn nebo nutná porážka zvířete základního stáda.
V případě výše uvedených nákladů se tak jedná o náklady daňově uznatelné, v podstatě se jedná o spotřebu materiálu či jiných zásob a takto vzniklé náklady se neposuzují jako náklady z titulu manka a škody.
V praxi bývá často
problém se stanovením ztratného,
kdy správce daně nesouhlasí s tím, jak a v jaké výši jej poplatník stanovil. Příkladem mohou být i některé soudní spory, např. případy řešené NSS sp. zn. 7 Afs 81/2007-50 ze dne 11. 9. 2008 nebo sp. zn. 2 Afs 100/2007-54 ze dne 31. 7. 2008. Jednalo se o maloobchodní prodej, poplatník předložil jako důkazní prostředek kopie norem ztratného obdobných firem, toto však správce daně odmítl a stanovil normu ztratného sám na základě svých zkušeností s jinými subjekty. Toto však NSS ČR odmítl, protože
z odůvodnění stěžovatelova rozhodnutí nevyplývá způsob, kterým dospěl k určení ztratného právě ve výši 0,075 %. V rozhodnutí není uveden ani obecným pojmenováním, ani výčtem konkrétních údajů, s jakými poplatníky poměřoval správce daně účastnici, jakou činností se zabývají, jaký druh zboží a jakým způsobem a kde zboží nabízejí, jakým způsobem si oni sami určovali výši ztratného, kolik tato výše ztratného činila apod.
Pokud v odůvodnění rozhodnutí o odvolání nejsou tyto skutečnosti uvedeny, nemůže proti nim vznášet účastnice konkrétní námitky, a postup stěžovatele za takové situace nemůže být ani přezkoumán soudem. Pokud byly v daňovém řízení použity jako důkaz pro stanovení výše ztratného protokoly o jednání se srovnatelnými poplatníky, musí být s takovým důkazem daňový subjekt seznámen.
Z pohledu daňové uznatelnosti je rozhodující ustanovení § 25 odst. 1 písm. n) ZDP,
podle kterého nelze za výdaje (náklady) vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů pro daňové účely uznat manka a škody přesahující náhrady s výjimkou uvedenou v § 24 ZDP. Z toho tedy vyplývá, že pokud není v § 24 ZDP výslovně uvedeno jinak, potom se náklady z titulu manka a škody považují za daňové pouze do výše souvisejících náhrad.
Nejdříve je tedy nutné zkoumat ustanovení § 24 ZDP. Rozhodující je úprava § 24 odst. 2 písm. l) ZDP,
podle kterého se za výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů považují také
*
škody vzniklé v důsledku živelních pohrom nebo
*
škody způsobené podle potvrzení policie neznámým pachatelem anebo
*
škody vzniklé jako zvýšené výdaje v důsledku opatření stanovených zvláštními předpisy.
Co se považuje za živelní katastrofu je vymezeno v § 24 odst. 10 ZDP a jedná se o nezaviněný požár a výbuch, blesk, vichřici s rychlostí větru nad 75 km/h, povodeň, záplavu, krupobití, sesouvání půdy, sesuny půdy a skalní zřícení, pokud k nim nedošlo v souvislosti s průmyslovým nebo stavebním provozem, sesouvání nebo zřícení lavin a zemětřesení dosahující alespoň 4. stupně mezinárodní stupnice udávající makroseismické účinky zemětřesení. Aby byly tyto náklady prokazatelné, musí být výše škody doložena posudkem pojišťovny, a to i v případě, že poplatník není pojištěn, nebo případně posudkem soudního znalce.
Pokud by se jednalo o škodu, která by nebyla způsobena takovou událostí, kterou ZDP považuje za živelní katastrofu, potom by bylo postupováno právě tak, že daňové náklady by byly omezeny výší souvisejících přijatých náhrad.
Příklad
Poplatník vlastní stavbu, skladovací prostory, v důsledku požáru bude stavba zcela zničena, takže dojde k jejímu vyřazení. Jak postupovat z hlediska možných daňových nákladů?
Pokud se bude jednat o nezaviněný požár, jedná se o škodu způsobenou živelní pohromou a daňově uznatelné tak budou náklady v plné výši.
Pokud by se jednalo o zaviněný požár, potom se nejedná o živelní katastrofu a v souladu s § 25 odst. 1 písm. n) ZDP jsou daňové náklady pouze do výše náhrad.
S výše uvedenou úpravou potom souvisí také ustanovení § 24 odst. 2 písm. c) ZDP,
podle kterého se za daňově uznatelný náklad považuje také zůstatková cena zůstatková cena hmotného majetku vyřazeného v důsledku škody jen do výše náhrad s výjimkou uvedenou v písmenu l), tedy právě s výjimkou živelní katastrofy a neznámého pachatele. Obdobně se toto ustanovení vztahuje na zůstatkovou cenu hmotného majetku a nehmotného majetku odpisovaného pouze podle účetních předpisů, jehož účetní odpisy jsou výdajem (nákladem) podle § 24 odst. 2 písm. v) ZDP.
Zajímavým případem se zabýval
NSS ČR v rozsudku sp. zn. 7 Afs 129/2006-135
ze dne 5. 9. 2007. V případu šlo o to, že správce daně v případě vyřazení hmotného majetku z důvodu živelní pohromy uznal jako daňové náklady pouze daňovou zůstatkovou cenu i přesto, že poskytnutá náhrada od pojišťovny byla vyšší. Správce daně do daňových nákladů nechtěl uznat výdaje související s likvidací zničeného majetku a další náklady spojené s pojistnou událostí. NSS ale měl na věc jiný názor a původně zamítavý rozsudek krajského soudu vrátil zpět k dalšímu řízení.
Co se týká škody způsobené neznámým pachatelem, tato skutečnost, tedy že se jedná o neznámého pachatele, musí být potvrzena policií, jinak takto postupovat nelze. Pokud by pachatel byl znám, je nutné případnou škodu vymáhat na něm, a náklady by byly daňové opět pouze do výše souvisejících náhrad.
Příklad
Poplatníkovi byl odcizen notebook byl používán výhradně k dosazování zdanitelných příjmů. Pachatel této krádeže byl následně zjištěn, notebook již ale neměl, prodal jej neznámé osobě. Pachatel krádeže byl odsouzen k náhradě škody. V tomto případě tak bude platit, že daňově uznatelné jsou tyto náklady způsobené škodou pouze do výše souvisejících náhrad.
K výše uvedenému příkladu je ale nutné doplnit, že je nutné vycházet z toho, jak bylo o notebooku účtováno při pořízení a jaká byla jeho pořizovací (vstupní) cena. Pokud by již celá pořizovací cena byla promítnuta do nákladů, a současně do základu daně, v předchozích zdaňovacích a účetních obdobích, potom žádné daňové náklady nelze uplatnit, protože byly uplatněny již v předchozím období. To by bylo typické právě v těch případech, kdy by výše pořizovací ceny notebooku vedla ktomu, že by nebyl daňově ani účetně odpisován.
Příklad
Obecně prospěšná společnost provozuje v rámci doplňkové činnosti maloobchodní prodejnu. Tato prodejna byla vykradena a bylo odcizeno zboží v celkové hodnotě 54 000 Kč. Policie případ vyšetřovala se závěrem, že pachatel je neznámý.
V tomto případě se tak jedná o škodu způsobenou podle potvrzení policie neznámým pachatelem a výše škody 54 000 Kč bude daňově uznatelným nákladem, tyto náklady souvisí se zdanitelnými příjmy (příjmy z prodeje tohoto zboží by byly zdanitelné příjmy, protože se jedná o příjmy z doplňkové činnosti).
Zvýšenými výdaji v důsledku opatření stanovených obecně závaznými předpisy podle § 24 odst. 2 písm. l) zákona se rozumějí např. výdaje (náklady) v důsledku zákazu výroby, technologických postupů, používání přípravků, nařízené likvidace zvířat.
Co se týká možného uplatnění škod a mank v daňových nákladech neziskových poplatníků, je nezbytné, aby tyto události souvisely s činnostmi, z nichž plynou zdanitelné příjmy.
Bude se tedy jednat zejména o manka a škody vzniklé v doplňkové (jiné, vedlejší, podnikatelské) činnosti, nebo případně té části hlavní činnosti, z nichž plynoucí příjmy jsou předmětem daně.
V případě hlavní činnosti je tradičně problém správně odlišit ty činnosti, které předmětem daně jsou, proto lze předpokládat, že v praxi budou manka a škody uplatňovány zejména v doplňkové činnosti, z níž plynoucí příjmy jsou předmětem daně vždy. Jiná situace nastane pouze u těch neziskových poplatníků, u nichž jsou předmětem daně, až na výjimky, všechny příjmy, tedy veřejné vysoké školy, veřejné výzkumné instituce, poplatníci zřízení zvláštním právním předpisem k poskytování veřejné služby v televizním nebo rozhlasovém vysílání a poplatníci, kteří jsou poskytovateli zdravotních služeb.
Příklad
Příspěvková organizace v rámci hlavní činnosti používá dodávkový automobil, který byl vinnou záplavy zničen a musel byl vyřazen, tomu odpovídal i posudek znalce. Hlavní činnost je ztrátová, a tak v souladu s § 18 odst. 4 písm. a) ZDP nejsou příjmy z této činnosti předmětem daně. I když záplava představuje živelní pohromu podle § 24 odst. 10 ZDP a mohlo by se tak jednat o daňový náklad, protože se jedná o náklad v rámci hlavní ztrátové činnosti, nelze tuto škodu považovat za daňově uznatelnou. Tato skutečnost vyplývá zejména z ustanovení § 24 odst. 3 ZDP a podpůrně také z § 25 odst. 1 písm. i) ZDP.
V souvislosti s problematikou daně z příjmů je také nutné vyřešit
výnosy z titulu náhrad škody.
Jak je uvedeno výše, skutečnost, zda existuje náhrada škody a jaká je její výše, často rozhoduje také o tom, v jaké výši budou uplatněny daňové náklady.
Předně, a to zejména v souvislosti s událostmi na přelomu zdaňovacích období, je nutné zohlednit ustanovení § 23 odst. 1 ZDP, podle kterého je při stanovení základu daně vycházet z věcné a časové souvislosti v daném zdaňovacím období. Dále je vhodné upozornit na ustanovení § 23 odst. 4 písm. e) ZDP, podle kterého se do základu daně nezahrnují částky zaúčtované do příjmů (výnosů), pokud souvisejí s výdaji (náklady) neuznanými v předchozích zdaňovacích obdobích jako výdaje (náklady) na dosažení, zajištění a udržení příjmů, a to maximálně do výše těchto neuznaných výdajů (nákladů) v předchozích zdaňovacích obdobích. Pokud by tedy nastala situace, že v příslušném zdaňovacím období by náklady z titulu škody byly z daňových nákladů vyloučeny, protože by nebyla poskytnuta žádná náhrada, a ta by byla poskytnuta v následujícím zdaňovacím období, při uplatnění § 23 odst. 4 písm. e) ZDP by tato částka náhrady představovala příjem, který bude vyloučen ze základu daně.
K výše uvedenému je možné odkázat také na pokyn GFŘ D-6, který v části k § 25 odst. 1 písm. d) ZDP obsahuje obdobnou úpravu. Podle tohoto výkladu pro účely aplikace ustanovení § 25 odst. 1 písm. d) zákona platí, že pokud společnost hradí za člena svého statutárního orgánu pojištění pro případ škody prokazatelně způsobené společnosti jednáním této osoby, jsou tyto náklady daňově neuznatelné. V případě pojistného plnění přijatého společností od pojistitele nebo v případě náhrady škody přijaté společností od člena statutárního orgánu se tyto příjmy nezahrnují do základu daně v souladu s § 23 odst. 4 písm. e) ZDP.
Příklad
Ve společnosti byla zjištěna škoda na peněžní hotovosti v částce 120 000 Kč. Podezření padlo na jednoho ze zaměstnanců, nicméně vyšetřování trvalo delší dobu a zaměstnanec se k odcizení nepřiznal. Ke konci zdaňovacího období tak bylo zaúčtováno zjištěné manko ve výši 120 000 Kč, to bylo ale posouzeno jako nedaňové, protože společnost nemá potvrzení od policie, že by jej způsobil neznámý pachatel a náhrada dosud nebyla předepsána také nikomu.
Následně, v příštím zdaňovacím období, byl zaměstnanec uznán vinným a odsouzen, mimo jiné, k náhradě celé škody ve výši 120 000 Kč. Tuto škodu bude splácet v pravidelných měsíčních splátkách. Společnost však bude účtovat o celé náhradě škody jako o pohledávce, tato náhrada škody však bude vyloučena ze základu daně na základě ustanovení § 23 odst. 4 písm. e) ZDP.
Závěrem k problematice daně z příjmů je vhodné připomenout zásadu, podle které náklady vyvolané škodou nebo mankem je možné uplatnit jako náklad v souladu s výše uvedenými zásadami pouze tehdy, pokud tyto náklady jako daňové již uplatněny nebyly, a to ani v předchozích zdaňovacích obdobích.
 
Daň z přidané hodnoty
Dále je nutné také vyřešit
škody a manka z pohledu
DPH,
která je upravena zákonem č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, v platném znění (dále jen "ZDPH"). Základním problémem v oblasti DPH u škody a manka je skutečnost, zda jejich zjištění je důvodem pro přiznání daně či nikoliv, protože v některých případech mohou manka a škody představovat zdanitelné plnění, v některých případech nikoliv.
Pojem škoda a manko není pro účely ZDPH nijak definován a vymezen,
bude tak nutné vycházet z účetních předpisů, což vyplývá i ze související judikatury.
Při posuzování, zda je manko či škoda zdanitelným plněním či nikoliv, je nutné vycházet z
ustanovení § 13 odst. 4 písm. a) ZDPH,
podle kterého se za dodání zboží nebo převod nemovitostí považuje také použití hmotného majetku pro účely nesouvisející s uskutečňováním ekonomických činností plátce. Z § 13 odst. 5 ZDPH potom vyplývá, že použitím hmotného majetku pro účely nesouvisející s uskutečňováním ekonomických činností plátce se pro účely tohoto zákona rozumí trvalé použití obchodního majetku plátcem pro jeho osobní spotřebu nebo jeho zaměstnanců, trvalé použití pro jiné účely než související s uskutečňováním jeho ekonomických činností, a poskytnutí obchodního majetku bez úplaty, pokud byl u tohoto majetku nebo jeho části uplatněn odpočet daně.
Obecně tak bude nutné postupovat tak, že
pokud nelze nalézt důvod pro to, aby se nejednalo o předmět daně, bude zjištěné manko či škodu nutné považovat za zdanitelné plnění.
Prvním z případů, kdy nejde o zdanitelné plnění, je situace, kdy bylo zboží prokazatelně odcizeno nebo zničeno. Tento závěr ale ze znění ZDPH přímo nevyplývá, spíše se vychází z toho, že v těchto případech nejsou podmínky § 13 odst. 5 ZDPH naplněny. Oporu lze ale nalézt v judikatuře jak českých soudů, tak i
Evropského soudního dvora, který v rozsudku ze dne 14. 7. 2005 ve věci C-435/03
British American Tobacco International Ltd., Newman Shipping & Agency Company NV proti Belgische Staat potvrdil, že krádež zboží nelze považovat za dodání zboží:
"Krádež zboží nepředstavuje "dodání zboží za protiplnění" ve smyslu článku 2 šesté směrnice Rady 77/388/EHS ze dne 17. května 1977 o harmonizaci právních předpisů členských států týkajících se daní z obratu - Společný systém daně z přidané hodnoty: jednotný základ daně, a jako taková tedy nemůže podléhat dani z přidané hodnoty. Okolnost, že zboží, jako je zboží dotčené v původním řízení, podléhá spotřební dani, nemá na tento závěr vliv."
Dalším případem, kdy zjištění manka na majetku není zdanitelným plněním, je
případ, kdy manko předepsáno odpovědné osobě, nejčastěji příslušnému zaměstnanci.
V takovém případě se jedná pouze o finanční plnění, které není předmětem daně, nikoliv o dodání zboží.
Pokud vyjdeme ze související judikatury jako nejvhodnějšího zdroje právních výkladů této oblasti, je vhodné nejdříve upozornit na
usnesení Ústavního soudu ČR sp. zn. II. ÚS 796/02 ze dne 24. 6. 2003.
Ústavní soud v usnesení uvedl, že v dané věci šlo o posouzení toho, zda - za zcela konkrétních, orgány veřejné moci zjištěných okolností- předmětný úbytek zboží na skladě, kdy nic nenasvědčuje tomu, že toto bylo odcizeno nebo zničeno, představuje ve svém důsledku zdanitelné plnění. Dle názoru Ústavního soudu
interpretace
a aplikace ZDPH ze strany orgánů veřejné moci, které dospěly ke kladnému výsledku, nevybočuje z mezí ústavnosti. V obecné rovině se totiž nejeví nijak nespravedlivé - v podstatě až na výjimečné případy - na daňovém subjektu, který u příslušného zboží uplatnil nárok na odpočet DPH, a tedy čerpal finanční prostředky státu, požadovat tyto prostředky zpět, pokud mu předmětné zboží "chybí", tj. zjevně nebylo použito pro účely související s podnikáním, kdy daňový subjekt svým přístupem v podstatě "poskytl" bez příslušného zdanění zboží třetím osobám. Za výjimečné případy lze přitom považovat, jak uvádějí finanční orgány, např. zcizení či zničení zboží, přičemž stěžovatelce bylo umožněno tuto skutečnost prokázat.
Případ byl posuzován za platnosti dřívějšího zákona č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, v platném znění, ovšem na přijatých závěrech se nic nemění ani za platnosti zákona současného.
Další velmi významný
judikát
z pohledu manka jako zdanitelného plnění je
kauza NSS ČR sp. zn. 1 Afs 51/2009-67 ze dne 2. 9. 2009,
o které jsme se zmiňovaly již v části k dani z příjmů. NSS došel k závěru, že ze zákona o účetnictví lze dovodit dva znaky manka:
1.
jde o rozdíl na zásobách, kdy skutečný stav zásob je nižší než stav v účetnictví a
2.
tento rozdíl nelze prokázat způsobem stanoveným v zákoně o účetnictví.
Druhý znak přitom znamená, že neexistují účetní doklady a účetní zápisy v účetních knihách, které by prokázaly, co se se zbožím stalo. Mankem ve smyslu zákona o účetnictví je každý zjištěný záporný inventarizační rozdíl, jehož příčiny mohou být různé: vždy se však jedná o manko. NSS proto nesouhlasíš argumentací žalobky-ně, že mankem je pouze takový rozdíl na zásobách, u nějž není možné či hospodárné zjistit příčiny jeho vzniku. I v případech, kdy je zjištěna krádež, ztráta nebo zničení části zásob se jedná o manko, byť je známa jeho příčina. Již na tomto místě je nicméně účelné podotknout, že zjištění a prokázání těchto příčin následované postupem předvídaným zákonem o účetnictví a jeho prováděcími předpisy může mít příznivé daňové důsledky pro plátce daně z přidané hodnoty, neboť manko nebude považováno za zdanitelné plnění.
Soud dále konstatoval, že definici manka obsahují účetní předpisy a ZDP, ovšem ZDPH obdobnou definici manka neobsahuje. Samotná absence definice však neznamená, že by se manko ocitlo mimo jeho dosah, pouze používá jinou terminologii a nahlíží na manko poněkud odlišným způsobem. Daň z přidané hodnoty je totiž především založena na existenci zdanitelného plnění: pouze to je předmětem daně. Zdanitelným plněním je přitom jakékoliv dodání zboží nebo převod nemovitosti anebo přechod nemovitosti v dražbě za úplatu osobou povinnou k dani v rámci uskutečňování ekonomické činnosti, s místem plnění v tuzemsku, poskytnutí služby za úplatu či dovoz zboží. Tento zákon navíc prohlašuje za zdanitelná plnění i některé další případy. Např. v § 13 odst. 4 písm. a) za dodání zboží nebo převod nemovitosti za úplatu také považuje použití hmotného majetku pro účely nesouvisející s uskutečňováním ekonomických činností plátce.
Pod tento posledně zmiňovaný případ je právě možné zařadit i manko v účetním smyslu, tj. ztrátu na zásobách, která není evidována v účetnictví. Pokud totiž daňový subjekt nakoupí materiál, u nějž si uplatní odpočet daně, avšak zboží ze skladu jakýmkoliv způsobem "zmizí" (vzniká tedy z účetního hlediska manko na zásobách), aniž by bylo použito pro podnikatelské účely, naplňují se hypotézy citovaných ustanovení ZDPH.
Soud nicméně konstatoval, že i z judikatury vyplývá, že ne každé manko a ztrátu zboží je možné považovat za zdanitelné plnění, neboť odcizení nebo zničení zboží, jímž zpravidla vzniká, nelze chápat jako dodání zboží. V takovém případě ale musí daňový subjekt existenci manka a jeho vzniku prokázat. Pokud daňový subjekt v návaznosti na zjištění manka neprovede žádný z úkonů, které jsou obvykle se zjištěním manka spojeny - tj. nevyvodí odpovědnost vůči pracovníkům ani nepřijme opatření k zabránění opakování vzniku manka, je to podle judikatury nutné považovat za skutečnost zpochybňující charakter inventumího zjištění. Chybí-li fakticky určité zboží, může jít podle názoru soudů jak o manko vzniklé v důsledku jeho nedostatečné ochrany či v důsledku krádeží nezjištěnými zákazníky ale může jít i o zastření prodeje nebo jiného užití majetku, k němuž neexistují či nejsou zaúčtovány doklady. NSS dále uvedl:
"Nejvyšší správní soud tedy na základě analýzy výše uvedených právních předpisů a judikatury shrnuje, že z hlediska daně z přidané hodnoty spadá úbytek zboží na skladě (manko) pod definici zdanitelného plnění a podléhá proto dani. Manko v účetním smyslu (tedy záporný rozdíl mezi skutečným stavem zásob a záznamy v účetnictví) nelze považovat za zdanitelné plnění jen ve výjimečných případech, např. bylo-li zboží ukradeno nebo zničeno, neboť v takové situaci nelze slovy výše zmíněného judikátu zdejšího soudu hovořit o dodání zboží. Ostatně názor, že krádež zboží nespadá pod pojem dodání zboží, zaujal i Soudní dvůr Evropských společenství při výkladu či. 5 odst. 1 Šesté směrnice Rady 77/388/EHS ze dne 17. května 1977 o harmonizaci právních předpisů členských států týkajících se daní z obratu - Společný systém daně z přidané hodnoty: jednotný základ daně, z níž vychází český zákon č. 235/2004 Sb. (srov rozsudek ve věci C-435/03 British American Tobacco International Ltd. a Newman Ship-ping & Agency Company NV proti Belgische Staat [2005] Sbírka rozhodnutí str. 1-07077, body 31 až 42). Daň z přidané hodnoty nelze rovněž vyměřit v případech, kdy je zjištěný záporný inventarizační rozdíl připsán k náhradě příslušným zaměstnancům daňového subjektu na základě dohody o hmotné odpovědnosti, neboť ani zde se nejedná o zdanitelné plnění ve smyslu "dodání zboží" těmto zaměstnancům. Prokázání těchto skutečností však je plně na daňovém subjektu v souladu s § 31 odst. 9 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků. Právě takové důkazní prostředky požadoval správce daně a žalovaný po žalobkyni a nelze tedy akceptovat námitku, že žalobkyně byla nucena prokázat něco, co prokázat objektivně nelze."
Z poslední doby je možné odkázat na
judikát
NSS ČR sp. zn. 7 Afs 13/2012-31 ze dne 29. 2. 2012.
Z uvedeného judikátu vyplývá, že nedochází k žádnému posunu soudní rozhodovací praxe. V předmětné věci jde o posouzení toho, zda v situaci, kdy byl nesporně zjištěn úbytek zboží na skladě stěžovatelky (PHM) - manko, a současně nic nenasvědčuje, že by tyto PHM byly odcizeny či zničeny, lze považovat tento úbytek zboží za zdanitelné plnění, či nikoliv. NSS konstatuje, že ZDPH termín manko nedefinuje. Je tomu tak proto, že oproti zákonu o účetnictví používá zcela jinou terminologii, upravuje jinou materii, a proto je třeba na něj nahlížet jinak než z pohledu zákona o účetnictví ve znění účinném v rozhodné době. Je tomu tak i proto, že ZDPH upravuje nepřímou daň, tj. daň, která je založena na existenci zdanitelného plnění - zde dodání zboží. Tímto dodáním zboží se zejm. rozumí převod práva nakládat se zbožím jako vlastník (§ 13 odst. 1 ZDPH). Podle odstavce 4 písm. a) téhož zákona se pak dodáním zboží rozumí i použití hmotného majetku (zboží- PHM) pro účely nesouvisející s uskutečňováním ekonomických činností plátce. Právě o tento případ jde v posuzované věci. NSS konstatoval, že pokud na jedné straně stěžovatel-ka zcela evidentně čerpala ze státního rozpočtu odpočet DPH u zboží, které dále na základě inventumích soupisů ze dnů 31. 12. 2007 a 2008 odepsala do spotřeby, aniž by z něj odvedla DPH, či popřípadě správci daně prokázala, že u těchto ztrát nebyla povinna odvést DPH na výstupu - například v případě prokázání, že zboží jí bylo ve skutečnosti odcizeno, či že manko předepsala v rámci hmotné odpovědnosti příslušným pracovníkům k úhradě (v těchto případech nejde o dodání zboží), nelze dojít k jinému závěru, než k jakému došel krajský soud i žalovaný, tedy, že toto zboží použila pro účely nesouvisející s uskutečňováním ekonomických činností plátce. V případě takového dodání zboží pak byla podle ustanovení § 21 odst. 1 ZDPH povinna u tohoto zboží přiznat a odvést daň.
Pro posouzení věci je dále významná okolnost, že mezi účastníky nebyly sporné výsledky inventury, stejně tak, jako skutečnost, že si stěžovatelka uplatnila nárok na odpočet DPH při nákupu zboží, u kterého byl právě posléze zjištěn inventumí rozdíl, a že z tohoto zboží ke dni zjištění inventarizačního manka, nepřiznala a posléze neodvedla do státního rozpočtu příslušnou DPH. Závěr krajského soudu, že správní orgány nepochybily, pokud stěžovatelce doměřily DPH na výstupu z částky rozdílu mezi zjištěným skutečným inventarizačním rozdílem a množstevními ztrátami vyčíslenými na základě vyhlášky je zcela opodstatněný. A dále NSS opět zopakoval, že
neprokázané manko totiž oproti manku prokázanému - například tím, že byla jeho náhrada předepsána k úhradě zaměstnancům s hmotnou odpovědností, či by bylo prokázáno odcizení tohoto zboží - je třeba na základě ustanovení § 13 odst. 4 písm. a) ZDPH považovat za dodání zboží, tedy zdanitelné plnění podléhající DPH na výstupu.
U krádeže či náhradě škody nedochází k přechodu vlastnického práva k ztratnému zboží. Správní orgány proto zcela oprávněně došly k závěru, že stěžovatelka byla povinna u množství prodávaného zboží, u nějž neprokázala jeho oprávněnost, přiznat a odvést DPH na výstupu. Pokud plátce daně neunese důkazní břemeno, když neprokáže, co se stalo se zbožím ve skutečnosti, nelze dovodit jiný závěr než takový, že zboží bylo použito pro účely nesouvisející s podnikáním (např. nebyly doloženy škodní protokoly). Není při tom rozhodné, zda s tímto zbožím nakládal sám plátce (stěžovatelka) nebo jeho zaměstnanci.
Pokud bychom tedy výše uvedené pro oblast DPH shrnuli, je možné konstatovat následující:
*
Za předmět daně není možné považovat krádež či prokazatelné zničení majetku (zásob, zboží atd.).
*
Za předmět daně není možné považovat manko, které je předepsáno k náhradě odpovědné osobě.
*
Za předmět daně se nepovažují ani manka v podobě ztrát v rámci normy přirozených úbytků zásob, což jsou technologické a technické ztráty vznikající například rozprachem, vyschnutím v rámci technologických úbytků ve výrobním, zásobovacím a odbytovém procesu. Podmínkou je řádné zpracování směrnice a případné obhájení této normy před správcem daně.
*
Ve všech těchto případech je kladen velký důraz na prokázání vzniku manka, případně škody, jakékoliv neunesení důkazního břemene, které je v těchto případech plně na straně plátce, vede k tomu, že se jedná o předmět daně.