Tombola i v roce 2013 jen za desetinu poplatku

Vydáno: 8 minut čtení

Sama o sobě je tombola svým způsobem tradiční fenomén, který lidé od zábavy či plesu očekávají, a těší se na tento zlatý hřeb programu každého plesu. Výtěžek z prodeje lístků do tomboly pomáhá pořadatelům uhradit náklady spojené s organizováním plesu nebo je výtěžek jedním ze zdrojů příjmů, které spolky používají na svoji činnost a aktivity.

Tombola i v roce 2013 jen za desetinu poplatku
Mgr. Ing.
Soňa
Kelnerová
Ustanovení § 2 zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "loterní zákon"), obsahuje demonstrativní výčet, který obsahuje, co je z hlediska veřejnoprávní úpravy považováno za loterii a jinou podobnou hru. Pod jednotlivými písmeny tohoto ustanovení jsou uvedeny konkrétní loterie nebo jiné podobné hry, kde pod písm. b) je stanoveno, že loterií a jinou podobnou hrou je i tombola, při níž se do slosování zahrnou pouze prodané losy; losy se prodávají a výhry vydávají v den a na místě slosování. S ohledem na určitost ustanovení § 2 písm. b) loterního zákona nečiní výklad pojmu "tombola" v praxi žádné potíže.
Tomboly podléhají povolovacímu režimu, to znamená, že k jejich provozování je nutné získat platné povolení. Povoluje ji podle ustanovení § 6 odst. 1 písm. a) loterního zákona obecní úřad pro svůj správní obvod, v hlavním městě Praze úřad městské části a v územně členěných statutárních městech úřad městské části nebo městského obvodu v přenesené působnosti, pokud jde o tombolu s herní jistinou do 50 000 Kč; v ostatních případech Ministerstvo financí [ust. § 6 odst. 1 písm. b)]. Další skutečnosti týkající se povolování (i nepovolování) najdeme zejména v ustanovení § 6 odst. 2 až 5 loterního zákona.
 
Novela loterního zákona a zákona o správních poplatcích
Součástí zákona č. 458/2011 Sb., o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů, byla i novela:
*
loterního zákon (část čtvrtá),
*
zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, dále jen "zákon o správních poplatcích" (část padesátá devátá).
S účinností od 1. ledna 2012 tak byla provedena změna zákona o správních poplatcích, v rámci níž bylo mimo jiné přijato nové znění položky 21 sazebníku správních poplatků sjednocující správní poplatky pro všechny druhy loterií. Do 31. prosince 2011 byl správní poplatek stanoven pro jednotlivé druhy loterií a jiných podobných her, kdy v případě tombol byl určen procentním poplatkem odvozeným od výše herní jistiny. Od 1. ledna 2012 je však správní poplatek určen fixní částkou, která je stanovena pro všechny druhy loterií a jiných podobných her bez rozdílu na:
*
5 000 Kč za přijetí žádosti o vydání povolení k provozování loterie nebo jiné podobné hry a
*
3 000 Kč za přijetí žádosti o změnu povolení k provozování loterie nebo jiné podobné hry.
S účinností od 1. ledna 2012 tak v tomto ohledu není rozdíl mezi tím, kdo provozuje např. kasino s obratem milion korun ročně, a např. mysliveckým spolkem, který na plese uspořádá tombolu.
Při přípravě předmětného zákona, který měl zejména omezit herny a sázkařské podnikatele, si zřejmě nikdo neuvědomil, že loterií je vlastně i tombola. I sám ministr financí se vyjádřil, že tato změna (týkající se tombol) nebyla záměrem předkladatele (Ministerstva financí).
 
Rozhodnutí ministra financí
Ministr financí má podle ustanovení § 260 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "daňový řád"), možnost, v případě, že se jedná o daně, které spravují jím řízené správní orgány, rozhodnout o úplném či částečném prominutí daně nebo příslušenství z moci úřední, a to okruhu daňových subjektů, kterých se daný důvod (nesrovnalost vyplývající z uplatňování daňových zákonů, či mimořádné, zejména živelné události) týká, přičemž toto rozhodnutí musí být zveřejněno ve Finančním zpravodaji. Instrument prominutí lze uplatnit od vzniku daňové povinnosti až do jejího zániku.
Při uplatňování nového znění (ve vazbě na zákon č. 458/2011 Sb.) zákona o správních poplatcích byly zjištěny aplikační nesrovnalosti, na základě nichž se ministr financí rozhodl využít výše uvedené možnosti a větší část správního poplatku pro období od 1. ledna 2012 do 31. prosince 2012 rozhodnutím ze dne 2. února 2012 vydaným pod číslem jednacím MF-21 680/2012/26 z důvodů v něm uvedených prominul. Správní poplatek se tak fakticky snížil (nedošlo k jeho úplnému prominutí z důvodu zachování uhrazovací funkce správního poplatku) na desetinu:
*
za přijetí žádosti o vydání povolení k provozování loterie nebo jiné podobné hry uvedené v ustanovení § 2 písm. b) lotemího zákona (tomboly) z 5 000 Kč na 500 Kč [položka 21 písm. a) sazebníku správních poplatků],
*
za přijetí žádosti o změnu povolení k provozování loterie nebo jiné podobné hry uvedené v ustanovení § 2 písm. b) lotemího zákona (tomboly) z 3 000 Kč na 300 Kč [položka 21 písm. b) sazebníku správních poplatků].
Všem poplatníkům (pořadatelům plesů - např. hasičům, myslivcům, rybářům, chovatelům, zahrádkářům, sportovcům atd.), kteří uvedené správní poplatky v plné výši uhradili, tak vznikl s účinností (zveřejněním výše uvedeného rozhodnutí ve Finančním zpravodaji v souladu s ust. § 260 odst. 3 a § 101 odst. 5 daňového řádu) předmětného rozhodnutí přeplatek ve výši 4 500 Kč, resp. 2 700 Kč, o jehož
vrácení si lze požádat podle ustanovení § 7 zákona o správních poplatcích a ustanovení § 155 daňového řádu.
Účinky uvedeného rozhodnutí se tak projevily i zpětně, což zohlednilo zásadu rovného přístupu k poplatníkům, neboť účinnost takto vysokého správního poplatku nastala 1. ledna 2012 a rozhodnutí o prominutí bylo vydáno 2. února 2012.
V rámci odůvodnění výše uvedeného rozhodnutí byl vysloven i předpoklad přijetí nového zákona o provozování sázkových her.
 
Nový loterní zákon
Loterní zákon je již 23 let starým předpisem a přestože byl již mnohokrát novelizován, většina novel byla pouze dílčího charakteru. Naproti tomu trh, který loterní zákon reguluje, za tu dobu prodělal a stále prodělává významný růst a značné změny. Vláda proto přistoupila k vytvoření návrhu zcela nového zákona o provozování sázkových her, který by měl stávající loterní zákon nahradit s tím, že onen návrh reaguje na již výše nastíněné společenské i technické změny související se sázkovými hrami; tento návrh vláda dne 15. srpna 2012 schválila.
Možná nebude bez zajímavosti uvést některé z chystaných změn, které se tombol týkají. Pojem loterie a jiná podobná hra bude v novém zákoně nahrazen pojmem "sázková hra". Předmětný vládní návrh mimo jiné také nově rozděluje sázkové hry do dvou skupin; rozlišuje mezi sázkovými hrami povolovanými a ohlašovanými (Specializovanému finančnímu úřadu), přičemž pod ony ohlašované spadají pouze tomboly a spotřebitelské sázkové hry, obě za podmínky minimální úhrnné výše výher. Tomboly, ve kterých budou ceny za méně než 100 000 Kč, se mohou pořádat bez ohlášení. Tomboly s větší úhrnnou výší výher budou podléhat pouze ohlašovací povinnosti, což znamená, že nebudou povolovány, a tudíž nebudou podléhat správnímu poplatku.
Tombola je tak nově pojímána jako sázková hra s minimálním negativním dopadem a zanedbatelnou společenskou škodlivostí.
Další významnou změnou je také zavedení daně ze sázkových her, která nahradí poplatky a odvody hrazené podle současné právní úpravy, a která bude příjmem státního rozpočtu a rozpočtů obcí.
Předpokladem bylo, že tento nový zákon nabude účinnosti 1. ledna 2013.
 
Nové rozhodnutí ministra financí
Vzhledem ke skutečnosti uváděné v odůvodnění výše uvedeného rozhodnutí ministra financí (ze dne 2. února 2012 vydané pod číslem jednacím MF-21 680/2012/26), podle které se předpokládalo nabytí účinnosti zákona o provozování sázkových her od 1. ledna 2013, byla časová působnost zveřejněného rozhodnutí omezena datem 31. prosince 2012. Ovšem tento předpoklad nebyl naplněn a návrh zákona o provozování sázkových her byl sice vládou České republiky schválen, ale s ohledem na to, že v případě tohoto zákona se jedná o normu s technickými prvky, musí v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 98/34 ES ze dne 22. června 1998 o postupu při poskytování informací v oblasti norem a technických předpisů, ve znění směrnice Rady 98/48 ES, projít notifikačním procesem.
Notifikace
, na které závisí další pokračování legislativního procesu, byla ukončena 19. listopadu 2012, z čehož vyplývá, že účinnost nového zákona o provozování sázkových her od 1. ledna 2013 byla nereálná.
Na základě výše uvedeného je nutné dojít k závěru, že aplikační nesrovnalosti uvedené v rozhodnutí ministra financí ze dne 2. února 2012 přetrvávají, proto ministr financí rozhodl, že vymezenou poplatkovou povinnost na základě ustanovení § 260 odst. 1 písm. a) daňového řádu promíjí i pro období od 1. ledna 2013 do 31. prosince 2013, a to rozhodnutím ze dne 14. listopadu 2012 s číslem jednacím MF-99332/2012/26-262 zveřejněným ve Finančním zpravodaji č. 8/2012, což je určitě dobrá zpráva pro pořadatele plesů.