Aktuální změny v regulaci účetnictví

Vydáno: 23 minut čtení

Probíhající reformu účetnictví ČR veřejných financí provází permanentní změna právního rámce. Tuto skutečnost je třeba vzít na vědomí a na způsob „posouvání" daného rámce přiměřeně reagovat, byť by to bylo sebevíc náročné. Jak jsme opakovaně ujišťováni, nově stanovované potřeby vyplývají především z vnějších potřeb vyplývajících z našeho Evropského společenství, ale i z vnitřních potřeb státu a územních samosprávných celků. Tento článek nemá za účel vyhodnotit dosavadní plnění cílů reformy. V případě potřeby odkazujeme čtenáře na již dříve zveřejněné články v našem časopise, které se danými problémy reformy podrobně zabývají, zejména články ing. Ivy Schneiderové, ing. Zdeňka Nejezchleba a dalších např. ing. Jaromíry Steidlové zveřejněný v našem časopise v č. 12/2011 na téma „Vypovídací schopnost některých informací v účetní závěrce organizačních složek státu" a řadu dalších.

Aktuální změny v regulaci účetnictví
Ing.
Danuše
Prokůpková
auditorka
Cílem článku je poskytnutí rámcové informace o dalších probíhajících legislativních procesech a posledních významných změnách za účelem co nejspolehlivější orientace podle významnosti a z hlediska dopadu jak do celého pracovního procesu, tak do systému.
 
Zákon o účetnictví
Návrh novely zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZU“), byl předložen až v závěru roku 2011. Jde o poslední návrh novely, která se víceméně vztahuje k vybraným účetním organizacím vyjmenovaných v § 2 vyhlášky, č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 410/2009 Sb.“). Navrhované změny dotčených paragrafů ZU jsou zaměřeny zejména do oblasti veřejných rozpočtů. Zpracovatelé jsou vedeni snahou poskytnout prostřednictvím úprav větší právní jistotu vybraným organizacím a zároveň uvést znění zákona do souladu s nižšími podzákonnými předpisy.
Hlavním důvodem pro předložení návrhu novely ZU je zejména potřebné vkomponování změn, které umožní:
a)
Provázat ustanovení zákona týkající se povinnosti ministerstva
spravovat
Centrální systém účetních informací státu (dále jen „CSÚIS„) s faktickými činnostmi spojenými s touto správou a s využitím tohoto systému. Podmínka je spojena s povinností Ministerstva financí zajišťovat metodickou podporu vybraným účetním jednotkám v rámci zjišťování účetních záznamů pro potřeby státu a další související činnosti s využitím CSÚIS, a to v souladu s usnesením vlády č. 921 ze dne 22. prosince 2010. Mimo jiné, tato povinnost spočívá v
poskytování metodické podpory
ze strany příslušných odborů Ministerstva financí a předávání a přebírání účetních záznamů v elektronické podobě, včetně zajištění jeho
dalšího využití
např. i kontrolními orgány.
b)
Zpřesnit některá ustanovení zákona v souvislosti s reálným vývojem, potřebami účetních jednotek a kontrolou stanovených povinností. Podmínka je spojena s využitím nejen CSÚIS, zjišťovací a kontrolní činnosti, ale jde i o využití dat a informací pro
efektivní finanční řízení v samotných účetních jednotkách
. V současné době je připravováno využití předávání dat i jiných účetních záznamů pro účely monitorovací, zjišťovací a kontrolní též na vyžádání kontrolními orgány.
c)
Zpřesnění některých pravomocí, které vyplývají z povinností uložených ministerstvu stávajícími ustanoveními § 1 odst. 3 a 4 ZU. V CSÚIS jsou shromažďovány nejen účetní záznamy ve formě účetních závěrek, operativních účetních záznamů a finančních údajů. Prostřednictvím tohoto systému je možné si vyžádat též účetní záznam
ad hoc
. Tyto účetní záznamy jsou ve vyhlášce č. 383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě vybraných účetních jednotek a jejich předávání do centrálního systému účetních informací státu a o požadavcích na technické a smíšené formy účetních záznamů (technická vyhláška o účetních záznamech), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 383/2009 Sb.“), vymezeny jako „
jiné účetní záznamy
". Navrhovaná změna uvozovací věty v dosavadním znění § 4 odst. 8 ZU, legislativně zpřesňuje rozsah povinností, jejichž podmínky jsou upraveny vyhláškou č. 383/2009 Sb., a to v souvislosti s předáváním účetních záznamů do CSÚIS (včetně jiných účetních záznamů). Při tvorbě CSÚIS byla připravena funkcionalita, která měla původně sloužit zejména v případě sestavování účetních výkazů za Českou republiku a za dílčí konsolidační celky státu. Tato funkcionalita znamená, že je možné si prostřednictvím CSÚIS
kdykoli vyžádat
„jiný účetní záznam“ a vybraná účetní jednotka, respektive konsolidovaná účetní jednotka v rámci konsolidačního celku státu, zasílá takto vyžádaný „jiný účetní záznam“ ve formátu, struktuře a způsobem stanoveným vyhláškou č. 383/2009 Sb.
d)
Nově definovat výčet účetních jednotek. Navrhovaná úprava precizuje právní úpravu pro městské části hlavního města Prahy a výslovně je zahrnuje mezi vybrané účetní jednotky, dále příspěvkové organizace, pro které se doplňují nové podmínky pro případné vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu, u nichž o tom rozhodne jejich zřizovatel. Novela stanoví, že vybrané příspěvkové organizace dále mohou vést účetnictví ve zjednodušeném rozsahu, pokud nejsou konsolidovanou účetní jednotkou podle ZU.
e)
Snížit riziko zkreslení ocenění majetku získaného bezúplatným nabytím v okruhu účetních jednotek veřejné sféry. Podmínka je spojena se způsobem ocenění majetku získaného bezúplatným nabytím v rámci účetních jednotek veřejné sféry. Jde o způsob oceňování majetku předávaného uvnitř veřejných rozpočtů. Je navrhováno, že v případě bezúplatného nabytí se reprodukční pořizovací cena nepoužije v případě bezúplatné změny dispozice nebo bezúplatného zcizení dlouhodobého majetku mezi vybranými účetními jednotkami; v těchto případech účetní jednotka při ocenění majetku navazuje na výši ocenění v účetnictví účetní jednotky, která o tomto majetku naposledy účtovala.
f)
Zpřesnit ustanovení o inventarizaci, tzn. návaznost na ustanovení nově vydané vyhlášky č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků, ve znění pozdějších předpisů. Upřesňuje se vztah mezi inventarizací a inventurami. Počet inventur není omezen v rámci inventarizace. Zohledňují se reálné možnosti a potřeby účetních jednotek při provádění fyzické inventury. Dochází k upřesnění postupu pro naplnění cílů inventarizace. Změny dále souvisí se zavedením pojmu rozhodný den. Stanovení rozhodného dne je nutné, aby bylo zřejmé od jakého okamžiku se vychází z přírůstků a úbytků majetku a závazků. Dále se zohledňují specifika průběžné inventarizace. Prodloužení doby ukončení inventur zohledňuje potřeby a možnosti účetních jednotek. Upřesňuje se, že dokladové inventury se týkají skutečností, které nelze zjišťovat a ověřovat na základě jejich fyzické existence. Další úpravou je upřesnění způsobu oceňování a využívání účetních záznamů, způsobu naplnění povinností podle ustanovení § 26 ZU a zohlednění specifik průběžné inventarizace.
g)
Zajistit schvalování účetních závěrek v případě vybraných účetních jednotek. Tato podmínka je spojena s nově nastaveným principem spojeným s chápáním institutu a využití výstupů účetnictví k finančnímu řízení na novém základě než bylo dosud.
Zejména tato poslední zmiňovaná změna si vyžádá přehodnocení dosavadních přístupů. Obecně je v návrhu novely části druhé až třinácté stanovena povinnost schvalování účetní závěrky vyjmenovaných dotčených účetních jednotek, a to zpravidla nejvyšším kolektivním orgánem nebo nejvyšším kontrolním orgánem. Tento nově zavedený institut vyvolá především
potřebu změn v technickém, organizačním i profesním zázemí
jednotlivých vybraných organizací. Jelikož jde o průlomové opatření dovolíme si v rámci tohoto článku uvést jisté pochybnosti. I když není z předpisu zřejmé, co to znamená schválení účetní závěrky, ani jakými postupy lze dosáhnout takového výsledku, jedno je jisté - určení tři lidé, bez předem stanovené kvalifikace, budou plnit úkoly dosud hodné auditorů jež mají ověření a jejichž znalosti jsou opakovaně prověřovány. Vlastně jsou uznávány víc než
auditor
s odpovídajícím vzděláním, se zkouškami, stálou kontrolou jakosti, pod stálou kontrolou orgánu KAČR a s povinným plněním ročních vzdělávacích programů. Orgán v OSS1) ani v ÚSC2) nemá stanoveny žádné pravomoci vytvářející předpoklady pro možnost stanovený úkol splnit. Přitom rozsah pravomocí by měl být ve vztahu k odpovědnosti vyvážený. A při zkoumání dané věci napadají další otázky. Není také zřejmé, jakou jevovou formu má schválení účetní závěrky mít - písemný záznam o tom, že účetní závěrka byla schválena? Bez dalšího(?), bez uvedení podkladu a postupu, které k tomu vedly? Znamená to, že tři podepsaní přebírají odpovědnost za účetní závěrku? Nebo je to právě proto, že jen člověk neznalý věci může takovou odpovědnost převzít?
A do jaké významové roviny je tím posouván podpis vedoucího účetní jednotky (OSS, ÚSC) na účetní závěrce? Bez odstranění výše uvedených nejasností a neúplností mohou na první pohled velmi užitečná ustanovení zůstat v úrovni klasického přísloví „vlk se tak nažere a koza zůstane celá“.
Tyto úvahy nemají za účel daná ustanovení zpochybnit, ale naopak upozornit na to, že je třeba v rámci stanoveného cíle naznačené „dotáhnout“, aby nedošlo k dalšímu náročnému, drahému a z hlediska výsledku k zbytečnému experimentu.
V současné době prochází návrh novely ZU legislativním procesem. Původní účinnost novely zákona byla stanovena k 1. 1. 2012, vlivem opoždění v procesu projednávání a schvalování se počítá s jistým
posunem v účinnosti
. Platnost a účinnost je prozatím odložena. Nicméně bude velmi užitečné již nyní se s navrhovanými změnami seznámit a získat tak potřebný časový „náskok“ pro „vstřebání“ a následnému zavádění nově stanovených postupů. V souhrnu lze jen poznamenat, že platné znění podzákonných předpisů „předběhlo“ svou účinností platnost předpisu vyšší závaznosti - zákona.
Aktuální informace k novele vyhlášky č. 410/2009 Sb.
V závěru roku 2011 oznámilo MF na svých stránkách, že v částce č. 141 Sbírky zákonů bude po 16. 12. 2011 zveřejněna vyhláška č. 403/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky (dále „novela vyhlášky“). Novela vyhlášky byla opravdu zveřejněna v uvedené Sbírce zákonů ze dne 6. prosince 2011.
V odůvodnění návrhu bylo zdůrazněno, že při projednávání návrhu vyhlášky probíhaly
zevrubné konzultace s odbornou veřejností
, zejména se zástupci OSS, státních fondů a Pozemkového fondu České republiky a ÚSC, například v rámci metodických dnů pořádaných ministerstvem, a také s odborem 54 - Ekonomické informace Ministerstva financí, Českým statistickým úřadem, Českou národní bankou či některými auditory a účetními experty. V odůvodnění se tato skutečnost zdůrazňuje a uvádí, že některé účetní jednotky s částí navrhovaných změn již byly obeznámené v rámci metodické podpory Ministerstva financí a v rámci svých možností na ně i připravené, neboť jak tamtéž zdůrazňováno,
část těchto úprav byla s odbornou veřejností průběžně diskutována
.
V předkládací zprávě se uvádí, že návrh vyhlášky obecně nepředpokládá hospodářský a finanční dopad navrhované právní úpravy na státní rozpočet České republiky a na ostatní veřejné rozpočty, s čímž nelze beze zbytku souhlasit.
Vícenáklady si minimálně vyžádají nezbytné změny související s úpravami účetních softwarů ve vybraných účetních jednotkách. S tím budou muset vybrané účetní jednotky zcela určitě počítat a zahrnout tyto nezbytné výdaje roku 2012 do svých rozpočtů. V některých případech to bude znamenat i
značné nároky na objemy finančních prostředků
v závislosti na dosavadní úrovni zavedeného softwarového zpracování, výhodností smluv o udržování a úprav apod. Doporučujeme proto prověření této skutečnosti a úpravu finančních rozpočtů v počátečním období běžného a jak se ukazuje i následujícího roku.
Ve shrnutí je třeba poznamenat, že úprava vyhlášky obsahuje 215 novelizačních bodů z nichž lze usoudit na charakter úprav různého významu a dopadu do účetních systémů jednotlivých vybraných jednotek. Velká část úprav je charakteru
ryze formálního
, za účelem zvýšení právní jistoty účetních jednotek, případně použití vhodnějšího odborného termínu finančně účetního. Takovými úpravami
nedochází k věcným změnám
v dosavadních příslušných ustanoveních, obsahová vymezení položek výkazů zůstávají často téměř beze změn.
 
V úpravách lze rozlišit změny následujícího charakteru:
a)
Změny
obsahové a věcné
, které spočívají převážně ve změnách spojených s užitím nových účetních metod (odpisy, opravné položky, tvorba rezerv).
b)
Formální (formulační) úprava textu bez vlivu na věcnou podstatu daného ustanovení pro
zvýšení právní jistoty
účetních jednotek.
c)
Formální úpravy textu bez vlivu na věcnou podstatu daného ustanovení z důvodu
sjednocení
s formátem příloh vyhlášky.
d)
Změny číselného označení syntetických účtů za účelem zpřesnění názvu a obsahu účtů souvisejících např. se zavedením nových syntetických účtů pro sledování některých pohledávek, resp. závazků, z titulu transferů a změně názvů syntetických účtů.
e)
Změna
vykazování
položky rozvahy příjmového a výdajového účtu OSS. V tomto případě jde o zajištění splnění nutné podmínky bilanční kontinuity při sestavování účetních výkazů při řádné účetní závěrce a otevírání účetních knih na počátku následujícího účetního období. Bez této úpravy není možné zajistit splnění této zásadní podmínky u všech organizačních složek státu.
f)
Doplnění některých ustanovení, jaké je použito v případě rozvahy, i ve výkazu zisku a ztráty, neboť
principielně
i položky výkazu zisku a ztráty mohou nabývat záporných zůstatků. Jde o zajištění souladu s obsahem závazných vzorů účetních výkazů (v přílohách vyhlášky). Navrhované změny přesněji popisují věcnou podstatu výpočtu a vykazování výsledku hospodaření dotčených subjektů ve výkazu zisku a ztráty. Dochází ke zvýšení právní jistoty účetních jednotek, zamezení některým nesprávným algoritmům zejména při softwarovém zpracování výkazu zisku a ztráty a k zajištění nezbytného
logického provázání
rozvahy a výkazu zisku a ztráty výsledkem hospodaření účetní jednotky za běžné účetní období.
g)
Zpřesnění finančně účetní terminologie.
h)
Detailní
ustanovení určitých změn a pohledů na dosavadní účtování v případě matoucích výkladů např. v úrovni dlouhodobého majetku.
i)
Legislativně-technické úpravy; včetně změn v poznámkách pod čarou.
Účinnost novely vyhlášky byla stanovena datem k 1. 1. 2012. Novela vyhlášky obsahuje 215 novelizačních bodů odlišného významu a dopadu. Předkládací zpráva obsahuje sdělení, že v některých případech si příslušné změny vyžádalo sladění
rozpočtové a účetní legislativy(!)
tak, aby bylo omezeno vzájemné zasahování těchto legislativ, které mělo většinou negativní dopad na věrné a poctivé zobrazení finanční situace účetních jednotek. To ovšem je otázka koncepční a dosud ne zcela vyjasněná, vynucující a vnášející do celého dosavadního procesu řadu nesystémových zásahů. Přesto je nutné se všemi novelizačními body se podrobně seznámit včas a vhodně reagovat.
 
Účetní výkazy
Na základě uvedených změn muselo nutně dojít i ke změnám v účetních výkazech, které uvedeme heslovitě v krátkém shrnutí:
1.
Zrušení
určité části přílohy účetní závěrky [A.10. Informace podle § 4 odst. 8 písm. d) ZU] z důvodu její nekoncepčnosti a nedostatečného využití ze strany uživatelů a nahrazení novou položkou z důvodu zajištění příslušné informace. Je navrženo zavedení samostatného vykázání (v příloze účetní závěrky) kdy se bude uvádět:
*
v bodě C.1. částky, o kterou byl zvýšen stav syntetického účtu 403-Transfery na pořízení dlouhodobého majetku, resp. 401-Jmění účetní jednotky v případě organizačních složek státu z důvodu přijatého investičního transferu dotčeným subjektem v průběhu účetního období,
*
v bodě C.2. částky, o které byl snížen stav syntetického účtu 403-Transfery na pořízení dlouhodobého majetku z důvodu účtování o časovém rozlišení přijatého investičního transferu příjemcem tohoto transferu podle Českého účetního standardu č. 708 - Odpisování dlouhodobého majetku u příjemců - dotčených subjektů s výjimkou OSS, je-li uvedený standard pro ně účinný.
2.
Zcela nová definice obsahu některých vybraných výkazů jako je např. „Přehled o vlastním kapitálu“ nebo dosavadní přílohy podrozvahových účtů v příloze č. 5.
3.
Zrušení části přílohy A.10. Přílohy č. 5 sestavované podle § 4 odst. 8 písm. d) ZU účetní závěrky z důvodu její nekoncepčnosti a zaměření spíše na rozpočtové než účetní ukazatele. I její konstrukce a sestavování účetními jednotkami byly často velmi obtížné z důvodu problematické vazby akruálních položek na položky peněžní.
4.
Z důvodu zajištění příslušné informace je zavedení samostatného vykázání (v příloze účetní závěrky) nákladů a výnosů z přecenění reálnou hodnotou majetku podle § 64 a také informace o hodnotě (ocenění) dlouhodobého majetku určeného účetní jednotkou k prodeji podle § 64 vyhlášky č. 410/2009 Sb., tedy oceněného reálnou hodnotou.
5.
Doplnění obsahového vymezení položek výkazu „Přehled tvorby a použití fondu privatizace“ sestavovaného ve smyslu ust. § 45, pouze Ministerstvem financí je z důvodu zvýšení právní jistoty a vypovídací schopnosti tohoto výkazu.
6.
Z novely vyhlášky vyplynuly některé další formální úpravy za účelem zvýšení právní jistoty dotčených subjektů a usnadnění případného sestavování přílohy účetní závěrky, konkrétně podrozvahy a změna kritéria krátkodobosti a dlouhodobosti na úrovni podrozvahy - sladění se standardní definicí danou zákonem, tedy kritérium jednoho roku. V případě podrozvahy to znamená uplatnění (krátkodobost) časového kritéria jednoho roku do okamžiku, ve kterém je již účtováno o příslušné pohledávce nebo závazku v rozvaze, neboť se již nejedná o podmíněnou pohledávku nebo podmíněný závazek, případně do období delšího, než je tento okamžik (dlouhodobost).
Novela vyhlášky č.383/2009 Sb.
Do výčtu uvedených novel je nutné zahrnout i novelu vyhlášky č. 383/2009 Sb. Dne 28. prosince 2011 byly v částce č. 151 Sbírky zákonů zveřejněny novely vyhlášek č. 383/2009 Sb. a č. 410/2009 Sb. v souvislosti se zavedením předávání dalšího nového výkazu -
Pomocného analytického přehledu
(dále jen „PAP“) s účinností od 1. ledna 2012, jejíž součástí je příloha č. 2a k vyhlášce č. 383/2009 Sb. I když jde o nejdiskutovanější nově zaváděnou regulaci která se nápadně shoduje se statistickými daty, které dosud nebyly předmětem celkové implementace do zavedených účetních systémů, níže uvedené důvody čtenáře přesvědčí, o nezbytnosti tohoto kroku.
Z důvodové zprávy se dovídáme, že cílem této změny je stanovit takové požadavky, aby vybrané účetní jednotky dodávaly údaje z účetnictví ve stanovené struktuře a v takovém
detailu
, aby z výkazů zasílaných do CSÚIS mohli čerpat nejen pracovníci Českého statistického úřadu (dále jen „ČSÚ“), ministerstva a České národní banky (dále jen „ČNB“) při plnění vykazovacích povinností České republiky v oblasti vládní finanční statistiky vůči mezinárodním institucím (zejména Komisi zastoupené Eurostatem), ale i ministerstvo při popisu a hodnocení minulého vývoje vládních (veřejných) financí a jejich řízení za účelem dosahování vládních deficitů deklarovaných v Konvergenčním programu v rámci Procedury při nadměrném schodku (EDP), v níž se Česká republika nachází. Za neplnění požadavků Komise (Eurostatu) souvisejících s nedostatečnou implementací a aplikací standardu ESA 95 může Eurostat České republice
udělit výhradu
, která by s sebou nesla značné reputační náklady. Tyto by se pravděpodobně přímo promítaly do navýšení rizikové prémie obsažené v úrokových mírách, což by znamenalo nárůst požadovaných kuponů ze státních dluhopisů a zvýšení nákladů dluhové služby.
Další změny vyhlášky č. 383/2009 Sb. se vztahují k obecným ustanovením o předávání finančních údajů, k požadavkům na předávání a přebírání dat, šifrovacích a dešifrovacích klíčů a manipulaci s těmito klíči a k požadavkům na předávání a přejímání přístupových kód. V těchto úpravách není třeba spatřovat metodické potíže, případné praktické bude třeba odstraňovat až podle zjišťovaných případných závad v započatém procesu.
Pomocný analytický přehled nebudou muset předkládat:
a)
zdravotní pojišťovny,
b)
dobrovolné svazky obcí,
c)
obce, jejichž počet obyvatel zveřejněný ČSÚ je na počátku bezprostředně předcházejícího účetního období menší než 1 000, a
d)
příspěvkové organizace, jejichž zřizovatelem je obec, kraj nebo dobrovolný svazek obcí a jejichž aktiva celkem (netto) nepřesahují alespoň v jednom ze dvou bezprostředně předcházejících účetních období výši 10 000 000 Kč.
Ovšem důležité pro následující období běžného roku nalezneme
v Čl. II Přechodných ustanovení, kde se dovídáme, že:
1.
Ustanovení vyhlášky č. 383/2009 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, se použijí poprvé v účetním období počínajícím 1. ledna 2012.
2.
První předávání účetních záznamů podle § 3a vyhlášky č. 383/2009 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, provádí vybrané účetní jednotky ve stavu k 30. červnu 2012, a to ve lhůtě do 31. července 2012.
3.
V účetním období roku 2012 vybrané účetní jednotky nemusejí vykázat počáteční a koncové stavy v účetních záznamech podle § 3a vyhlášky č. 383/2009 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, sestavovaných k 30. červnu 2012 a k 30. září 2012; počáteční stav nemusejí tyto vybrané účetní jednotky vykázat též k 31. 12. 2012.
4.
V účetním období roku 2012
nepředávají účetní záznamy podle § 3a vyhlášky č. 383/2009 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, též obce, jejichž počet obyvatel je k 1. lednu 2011 menší než 3 000 a příspěvkové organizace, jejichž aktiva celkem (netto) nepřesahují k 31. prosinci 2010 nebo k 30. září 2011 výši 100 000 000 Kč.
5.
V účetním období roku 2013
nepředávají účetní záznamy podle § 3a vyhlášky č. 383/2009 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, též obce, jejichž počet obyvatel je k 1. lednu 2012 menší než 1 500, a příspěvkové organizace, jejichž zřizovatelem je obec, kraj nebo dobrovolný svazek obcí a jejichž aktiva celkem (netto) nepřesahují k 31. prosinci 2011 nebo k 31. prosinci 2012 výši 20 000 000 Kč.
6.
Organizační složky státu a státní fondy nesestavují a nepředávají do CSÚIS operativní účetní záznamy ve stavu k 31. prosinci 2011.
Z uvedeného vyplývá, že
kriteria
pro podávání PAP se
mezi obdobími mění
, což je nutné sledovat, neboť změna povinnosti bude mít významný dopad na finanční, materiální i profesní zajištění. V důsledku účtování o větším počtu údajů vzroste pracnost s prvotními doklady, provádění inventur, finanční kontroly i celkové vedení účetnictví.
Bude muset být zavedena nová metodika účtování, školení a následného průběžného vzdělávání.
Ekonomické odbory budou muset být přeorganizovány či posíleny. To vše předně znamená zvýšení nároků na výdajovou stránku rozpočtů dotčených účetních jednotek a to i v delším časovém horizontu.
Uvádět možné způsoby implementace PAP by bylo nad rámec článku, tak jen doporučení. Ministerstvo financí v rámci své povinnosti poskytovat metodickou pomoc bude zveřejňovat potřebné materiály a manuály technické pomoci na svých webových stránkách. Bude nutné tyto stránky pravidelně sledovat. Z poznámek o způsobu vyplnění vyplývá, že se bude jednat o řadu
pevně stanovených algoritmů
zpracování a řadu nastavených nových vnitřních kontrol. V případě nutnosti se k této problematice vrátíme v některém z dalších článků na dané téma.
 
České účetní standardy
K dané problematice je třeba poznamenat, že časté změny znamenají pro uživatele náročnou činnost při sledování charakteru a dopadu těchto změn do zavedeného účetního systému. Nezřídka jsou spojené s (rozsáhlou) úpravou účetního software spojenou s nemalými finančními nároky. Jelikož nelze předpokládat, že by se tato situace v dohledné době podstatně změnila, je třeba počítat s touto eventualitou při rozpočtování výdajů na běžný rok a i v dlouhodobějším horizontu.
 
Závěr
Jak bylo již v úvodu naznačeno, cílem článku je seznámit čtenáře rámcově s oblastí změn účinných od počátku běžného období. Článek má sloužit pro rychlou orientaci ve změnách právních předpisů tvořící rámec regulace účetnictví, vykazování přenosu dat. Zcela jistě se budeme k dílčím problémům v dalších pojednáních opakovaně vracet.
1 organizační složky státu
2 účetní samostatné celky