Zdanění příjmů fotbalových rozhodčích
Ing. Bc.
Marcel
Pitterling
Jak zdanit příjmy fotbalových rozhodčích, kteří tuto činnost vykonávají na
základě licence a registrace ČMFS. V živnostenském rejstříku vedeni nejsou, IČO nemají. S kolegyněmi
ze seminářů si myslíme, že by to mělo být v § 7, ale
někteří to zdaňují v § 10. Na OSSZ jsem si
zjišťovala, zda z pohledu důchodového pojištění jde o samostatnou výdělečnou činnost, výsledek zatím
nemám, zjišťují to přes jejich metodiky. Na VZP jsou toho názoru, že pokud to zdaníme v
§ 7, tak musíme podat přehled a uhradit pojistné.
Odpověď:
Nejdříve je nutné položit si otázku, jaký charakter činnost fotbalového
rozhodčího vlastně má. Podíváme-li se do přílohy č. 4
pod položku č. 74 nařízení vlády č. 278/2008
Sb., o obsahových náplních jednotlivých živností, ve znění pozdějších předpisů, najdeme zde v
rámci živnosti volné i činnost výkonných sportovců, případně rozhodčích, provozovaná samostatně za
účelem dosažení zisku. Vycházím-li z předpokladu, že fotbaloví rozhodčí jsou na jednotlivá utkání
nominováni ČMFS a jsou odměňováni patrně na základě Směrnice o náhradách a odměnách rozhodčích a
delegátů při fotbalových utkáních (dostupné na stránkách ČMFS, adresa
http://nv.fotbal.cz/cmfs/Legislativa/index.php), je v jejich případě zřejmě neaplikovatelné zařazení
do výše citované živnosti volné, protože činnost zřejmě není provozována samostatně, ale pod
hlavičkou ČMFS. Platí-li tato teze, pak lze připustit, že činnost fotbalových rozhodčích ČMFS není
živností volnou. Z hlediska zdanění tedy přicházejí v úvahu v zásadě tři varianty řešení. První z
nich předpokládá uzavření pracovněprávního vztahu s pořadatelem fotbalového utkání (např. i ve formě
dohody o provedení práce). V takovém případě by byl příjem rozhodčího jednoznačně klasifikován jako
příjem ze závislé činnosti podle § 6 zákona č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“). Vrátím-li se k textu
výše uvedené směrnice ČMFS, pak docházím k závěru, že v praxi se tato situace zřejmě vyskytovat
nebude, protože podle čl. 3 této směrnice jsou rozhodčí za řízení utkání odměňováni podle sazebníků,
které tvoří přílohu této směrnice, přičemž sazby jsou pro všechny kluby a orgány ČMFS závazné.
Předpokladem pro výkon činnosti rozhodčího v rámci ČMFS je také platná licence, na základě které je
činnost fotbalového rozhodčího v působnosti ČMFS bez dalšího povolena. Považuji tedy za
nepravděpodobné, že by pořádající kluby uzavíraly s rozhodčími další smlouvy charakteru
pracovněprávního pro účely řízení utkání. S ohledem na záměr nestranného rozhodování utkání je tato
pochybnost ještě posílena.
Na druhou stranu se však nabízí
otázka, zda zde přeci jen nepřichází v úvahu aplikace §
6 ZDP i bez uzavření pracovněprávního vztahu, a to v kontextu případné závislosti činnosti.
Rozhodčí v působnosti ČMSF se nepochybně řídí předpisy, které se vztahují k řízení utkání (pravidla,
atd.). Podle čl. 5 výše uvedené směrnice odměnu podle směrnice vyplácí pořadatel utkání, a to
bezprostředně po skončení utkání (s výhradou předpisů nebo rozhodnutí ČMFS). V duchu fair play však
předpokládám, že samotné řízení utkání probíhá bez vlivu ČMFS nebo pořadatele utkání, tzn. že řízení
utkání je zcela v rukou samotného fotbalového rozhodčího, a to samozřejmě v mantinelech pravidel
fotbalu. Pokud tedy uzavřu tuto svou úvahu, pak docházím k závěru, že ani v případě neuzavření
pracovněprávního vztahu nebude odměna fotbalového rozhodčího klasifikována pro účely zdanění jako
příjem ze závislé činnosti (§ 6
ZDP).
Patrně nejpravděpodobnější klasifikace příjmů fotbalového
rozhodčího bude hledána v rámci příjmů z podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti
(§ 7 ZDP). Shora uvedeným rozborem jsem došel k
názoru, že činnost fotbalových rozhodčích patrně není živností. Tomu odpovídá i Vámi podaná
informace o absenci zápisu do živnostenského rejstříku. Vyloučíme-li posouzení činnosti fotbalového
rozhodčího v režimu živnosti, nabízí se patrně jediná možnost, a to klasifikovat příjmy fotbalových
rozhodčích v režimu příjmů z jiné samostatné výdělečné činnosti dle ust.
§ 7 odst. 2 písm. b) výše uvedeného ZDP, tj.
jako příjmy z výkonu nezávislého povolání, které není živností ani podnikáním podle zvláštních
předpisů. Pokud je mi známo, žádný zvláštní předpis činnost fotbalových rozhodčí jako podnikání
výslovně neupravuje.
Ještě zmínku o poslední možnosti klasifikace
příjmů fotbalových rozhodčích, a to v režimu ostatních příjmů podle
§ 10 ZDP. V rámci tohoto paragrafu přichází v úvahu
ust. § 10 odst. 1 písm. a) ZDP. Základním
znakem zde uvedených příjmů ve vztahu k činnostem, je to, že se jedná o příležitostnou činnost.
Předpokládám-li, že ČMFS předem nominuje fotbalové rozhodčí na jednotlivá utkání, je velmi oslaben
charakter příležitost činnosti fotbalového rozhodčího. Nicméně nelze zcela vyloučit ani tuto
možnost, jedná-li se skutečně o činnost příležitostnou.
Vzhledem k
tomu, že neznám blíže okolnosti celého případu, nelze jednoznačně posoudit daňový režim příjmů Vámi
uvedeného fotbalového rozhodčího. Nicméně se podle mého názoru lze soustředit na základní znaky
závislé činnosti, samostatné výdělečné činnosti a příležitostné činnosti. Jejich analýzou a
vylučovací metodou by měl být znám výsledek. Osobně si myslím, že nejpravděpodobnější varianta
řešení bude nalezena v režimu § 7 (nechci však
předem vyloučit žádné z nabízených řešení).