Nejen dotace, jako zdroj financování NNO

Vydáno: 9 minut čtení

V předchozím příspěvku v UNES č. 3/2011 byly představeny účetní souvislosti týkající se dotací, a to jak přímých (poskytovaných ve vztahu stát - konečný příjemce), tak nepřímých (poskytovaných ve vztahu stát - zprostředkovatel - konečný příjemce). Úvodem je třeba ještě znovu připomenout, že přijetí přímé dotace znamená pro konečného příjemce povinnost přejít na podvojné účetnictví. V tomto příspěvku bude pozornost věnována dalším finančním zdrojům, které mohou nestátní neziskové organizace (dále jen „NNO“) získat. V praxi dochází k velkým potížím s určením, o jaký druh finanční podpory se jedná. Nejčastěji jsou zaměňovány dotace s příspěvky a mnohdy i příspěvky s dary. Obecně platí zásada, že ke každému získanému prostředku je třeba mít písemnou smlouvu a podle jejího obsahu (nikoliv názvu!) se příjemce dozví, jaký druh finančních prostředků získal a podle toho bude účtovat.

Nejen dotace, jako zdroj financování NNO*)
Ing.
Jan
Stejskal
Ph. D.
Univerzita Pardubice, Fakulta ekonomicko-správní
 
Prostředky z rozpočtu Evropské unie (strukturální fondy)
Jedná se o prostředky získané po přijetí velkých projektů, které NNO přihlásí do příslušné výzvy a jejich projekt je vybrán k financování. Existují však také prostředky, které plynou z rozpočtu EU, ale jsou zprostředkovány například ústředními orgány státní správy nebo jejich specializovanými agenturami (typickým příkladem je finanční podpora letošního Roku dobrovolnictví, na který EU vyčlenila prostředky ze svého rozpočtu a prostřednictvím MŠMT je poskytuje neziskovým organizacím). Tyto prostředky jsou však poskytovány na základě Rozhodnutí MŠMT a patří tedy mezi přímé
dotace
.
U prostředků z rozpočtu EU v praxi nedochází k žádným potížím s rozpoznáním těchto prostředků a jejich účtování je stejné jako účtování přímých dotací (prostřednictvím účtu 691 a 346).
Pravidla čerpání a vyúčtování prostředků z fondů EU stanoví velmi přesně, jak má být vedena analytická evidence, resp. jak mají být označovány účetní doklady, aby bylo patrné financování z prostředků EU. Doporučuje se využít nabídky účetního software a používat rozšířenou formu analytické evidence (například samostatných hospodářských středisek).
 
Příspěvky územních samospráv (obcí, krajů)
Folklor a pestrost pojmenování prostředků je v této oblasti velmi častá. Neexistuje žádná jednotící metodika nebo pokyn v rámci veřejné správy. Poskytování příspěvků z rozpočtů obcí a krajů spadá do samostatné působnosti každé municipality (upravuje zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, v platném znění). Konkrétně pak § 9 odst. 1 písm. h) a i). Zde se hovoří pouze o výdajích, které mohou obce i kraje poukázat na
výdaje na podporu subjektů provádějících veřejně prospěšné činnosti, (...) jiné výdaje uskutečněné v rámci působnosti obce, včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné humanitární účely.
Z dikce zákona evidentně nejde o
dotace
, ale spíš o příspěvky (odůvodněním může být explicitní zmocnění kraji, který může poskytnout dotaci Radě regionu soudržnosti).
Ujednocení názvu nepomáhá ani dikce jiných předpisů. Například vyhláška č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro ty účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání (pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví) uvádí ve svém § 27 odst. 7 náplň položky „Provozní dotace“ (účet 691) takto -
za
dotace
, pokud jsou na provozní činnost účetní jednotky, jsou považována bezúplatná plnění (...) z rozpočtů územních samosprávných celků na stanovený účel.
Často je pro označení finančních prostředků poskytovaných municipalitami používán pojem „grant“. Jde o anglický ekvivalent slova
dotace
. Jeho jasnou právní definici není možné v právním řádu ČR najít. Hledat rozdíly v definicích slova „grant“ a „dotace“ je jako hledání jehly v kupce sena.
V praxi se užívá nejčastěji jako synonymum k pojmu
dotace
. Účtovat se však musí podle znění smluv, na základě který je poskytován.
Pro účtování je podstatné zejména to, že finanční prostředky poskytuje kraj nebo obec a nejedná se o dar.
Ve všech ostatních případech se účtuje takto:
Zásady:
a)
nárok na příspěvek z rozpočtu samosprávných celků se účtuje v okamžiku připsání příspěvku na účet,
b)
je třeba analyticky odlišovat druh příspěvku (popř. poskytovatele), a to na účtu v třídě 3 i 6.
Pro ukázku zavedeme tyto analytické účty:
348.100-Nároky na
dotace
a ostatní zúčtování s rozpočtem samosprávných celků
691.100-Provozní
dotace
- příspěvek na provoz
 
Účtování u příjemce příspěvku z rozpočtu municipality:
 +------------------------------------------------------------+---------------------------------------+---------+-----------------+ |                       Účetní případ                        |             Účetní doklad             |   MD    |       D         | +------------------------------------------------------------+---------------------------------------+---------+-----------------+ | Příjem příspěvku od města na účet v bance                  | Výpis BU(*1)                          | 221     | 348.100         | | Zaúčtování nároku na příspěvek                             | Interní doklad + smlouva              | 348.100 | 691.100         | | Zúčtování nákladů                                          | Přijatá faktura, (VPD(*2), výpis BU)  | 5XX     | 321 (211, 221)  | | Vratka přeplatku příspěvku                                 | Výpis BU                              | 348.100 | 221             | | Snížení nároku na příspěvek                                | Interní doklad + dodatek k přík. sml. | 691.100 | 348.100         | +------------------------------------------------------------+---------------------------------------+---------+-----------------+ 
Příklad
Účetní jednotka obdržela smlouvy o poskytnutí příspěvku od města a příslušného kraje. Dle výpisu z běžného účtu zjistili, že již došel příspěvek od města ve výši 50 000 Kč a od kraje 20 000 Kč. Účetní jednotka ke konci roku zjistila, že nemůže vyčerpat příspěvek od města v plné výši a že bude muset 10 000 vrátit.
Řešení
Pro řešení je nutné zavést analytické účty:
348.100-Nárok na příspěvek od města
348.200-Nárok na příspěvek od kraje
691.100-Příspěvek od města
691.200-Příspěvek od kraje
 +---------------------------------------------------+---------------------------------------+--------+----------+----------+ |                   Účetní případ                   |            Účetní doklad              |   Kč   |    MD    |    D     | +---------------------------------------------------+---------------------------------------+--------+----------+----------+ | Příjem příspěvku od města a kraje na účet v bance | Výpis BU                              | 50 000 | 221      | 348.200  | |                                                   |                                       | 20 000 |          | 348.100  | | Zaúčtování nároku na příspěvky                    | Interní doklad + smlouvy              | 50 000 | 348.100  | 691.100  | |                                                           |                                       | 20 000 | 348.200  | 691.200  | | Vratka přeplatku příspěvku městu                  | Výpis BU                              | 10 000 | 348.100  | 221      | | Snížení nároku na příspěvek od města              | Interní doklad + dodatek k přík. sml. | 10 000 | 691.100  | 348.100  | +---------------------------------------------------+---------------------------------------+--------+----------+----------+ 
 
Dary
Dar je definován v zákoně č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, v platném znění, konkrétně v § 628 odst. 1, kde se praví, že
darovací smlouvou dárce
něco
bezplatně přenechává nebo slibuje obdarovanému, a ten dar nebo slib přijímá.
Podstatným charakterickým rysem daru je fakt, že je poskytován bez protiplnění. V praxi neziskových organizací se často stává, že organizace přijímá finanční prostředky jako dar a zároveň poskytuje dárci reklamní prostor na pořádané akci. Nebo přijímá darem například trička, která budou nosit členové při aktivitách a na nich je uvedeno logo poskytovatele. Oba uvedené případy nelze považovat za dary, nýbrž za sponzoring (vysvětlený níže).
Dar, tedy ono pomyslné „něco“, může mít finanční nebo nefinanční podobu. Podle toho je třeba odlišit i účtování. Za
dar
je také považován
výtěžek veřejné sbírky,
který je určen na úhradu výdajů spojených s uspořádáním sbírky. Dále je darem také nadační přípěvek poskytnutý nadací nebo nadačním fondem.
 
Účtování o daru u příjemce:
 +------------------------------------------------------------+---------------------------------------+---------+-----------------+ |                       Účetní případ                        |             Účetní doklad             |   MD    |       D         | +------------------------------------------------------------+---------------------------------------+---------+-----------------+ | Přijetí daru prostřednictvím běžného účtu                  | Výpis BU + darovací smlouva           | 221     | 682             | | Přijetí daru v hotovosti                                   | PPD(*3) + darovací smlouva            | 211     | 682             | | Přijetí daru - zásob pro hlavní činnost jednotky           | Interní doklad + darovací smlouva     | 501(*4) | 901             | | Přijetí daru - automobil                                   | Interní doklad + darovací smlouva     | 022(*5) | 901             | | Přijetí daru ve formě bezplatného poskytnutí služby        | Interní smlouva + darovací smlouva    | 518     | 901             | | (např. účetní služby)                                      |                                       |         |                 | | Přijetí finančního daru k následnému darování jiným osobám | PPD + darovací smlouva                | 211     | 911             | | Přijetí hmotného daru k následnému darování jiným osobám   | Interní doklad + darovací smlouva     | 11X     | 911             | |                                                            |                                       | 04X     |                 | | Poskytnutí finančního daru jiným osobám                    | VPD + darovací smlouva                | 911     | 211             | | Poskytnutí hmotného daru jiným osobám                      | Interní doklad + darovací smlouva     | 911     | 11X             | |                                                            |                                       | 04X     |                 | +------------------------------------------------------------+---------------------------------------+---------+-----------------+ 
Přílohou interního dokladu je většinou darovací smlouva (zákonem je vyžadována v písemné podobě pouze u darování nemovitostí). Pokud však darovací smlouva není uzavřena písemně, je třeba dostatečně charakterizovat dar na interním dokladu.
 
Sponzorské příspěvky
Již bylo naznačeno výše, že pokud se jedná o poskytnutí finančních prostředků nebo jiných plnění v rámci běžného dodavatelsko-odběratelského vztahu (NNO poskytne reklamní plochu - podnikatel za to zaplatí), pak nejde o dar, nýbrž o sponzorský příspěvek. Pokud jde konkrétně o prostředky za reklamu, je určujícím právním předpisem - zákonem č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů. Konkrétně v § 1 odst. 4 uvedeného zákona se praví, že:
Sponzorováním se rozumí příspěvek poskytnutý s cílem podporovat výrobu nebo prodej zboží, poskytování služeb nebo jiné výkony sponzora. Sponzorem se rozumí právnická nebo fyzická osoba, která takový příspěvek k tomuto účelu poskytne.
V praxi bývá zcela chybně zaměňován pojem sponzorský příspěvek s pojmem dar. Vzniká tak oxymoron „sponzorský dar“. V praxi je opět potřeba velmi podrobně definovat, o jaký vztah se jedná, resp. prostudovat příslušnou smlouvu. Chybné posouzení nemá za následek jen chybné účtování, nýbrž i významné daňové dopady (u darů jde o daň darovací, u sponzoringu daň z příjmů právnických osob).
Poskytování reklamy sponzorovi
je v souladu s § 18 odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů,
předmětem daně vždy
- jde o tzv. doplňkovou činnost. Podle ZU jsou účetní jednotky povinny vést oddělenou evidenci tak, aby bylo možné zjistit jak náklady, tak výnosy z činností podléhajících dani z příjmů právnických osob.
Z toho důvodu je nutné v účetnictví pomocí analytické evidence (AE) sledovat jak výnosy, tak náklady.
 
Účtování o poskytovatele reklamních služeb (NNO):
 +------------------------------------------------------------+---------------------------------------+---------+-----------------+ |                       Účetní případ                        |             Účetní doklad             |   MD    |       D         | +------------------------------------------------------------+---------------------------------------+---------+-----------------+ | Vydaná faktura za reklamu                                  | Vydaná faktura                        | 311     | 602.AE          | | Přijetí sponzorského příspěvku do pokladny                 | PPD                                   | 211     | 602.AE          | | Proplacení opravy plochy pro reklamní panel                | VPD                                   | 518.AE  | 211             | | (k reklamním účelům)                                       |                                       |         |                 | +------------------------------------------------------------+---------------------------------------+---------+-----------------+