Inventarizační vyhláška a směrnice ÚSC, 1. část

Vydáno: 28 minut čtení

K zákonu č. 563/1991 Sb. , o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZU“), byla vydána ke konci roku 2010 prováděcí vyhláška č. 270/2010 Sb. , o inventarizaci majetku a závazků (dále jen „vyhláška). V přechodných ustanoveních vyhlášky je uvedeno, že se jejími ustanoveními budeme řídit až pro inventarizace zahájené po 1. 1. 2011. Předkládaný článek se zabývá vysvětlením pojmů a novým povinnostem ohledně úpravy vnitřních norem k aplikaci postupů daných předpisy pro města a obce. Článek z důvodu velkého tematického záběru neřeší průběžné inventarizace a inventarizace vybraného majetku, kterým se budeme věnovat samostatně.

Inventarizační vyhláška a směrnice ÚSC - I. část
Ing.
Ivana
Schneiderová
auditor
, č. osvč. KAČR 1840
Nejprve si vyjasníme data ve vztahu k povinné aplikaci vyhlášky.
Přechodné ustanovení vyhlášky vzbuzuje jistou nejasnost kolem inventur za rok 2010, které jsou prováděny v roce 2011 (například inventura pohledávek na 311 apod.). Z důvodu odstranění nejasnosti bylo zveřejněno na stránkách MFČR následující:
Vysvětlete přechodná ustanovení vyhlášky č. 270/2010 Sb.: Z ustanovení § 17
vyhlášky č. 270/2010 Sb.
vyplývá, že
vybrané účetní jednotky mohou použít, ale není to jejich povinností,
ustanovení vyhlášky
pro rok 2010 a v dalších letech musí
vybrané účetní jednotky postupovat podle ustanovení této vyhlášky.
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že inventarizační vyhláška má být povinně aplikována poprvé pro inventarizační práce k jakékoliv účetní závěrce sestavované k okamžiku po 1. 1. 2011 (tedy například i pro mimořádné závěrky sestavované k v průběhu roku 2011, např. u příspěvkových organizací v případě slučování).
Do roku 2010 byla inventarizace řešena jen ZU, a to především v § 29 a v § 30. Vyhláška ukládá vybraným účetním jednotkám mnoho nových povinností, ale je třeba uznat, že většinu z nich měli obce a města již ve svých směrnicích a postupech zapracovány. Bude tedy potřeba především aktualizace směrnic na sjednocení pojmů s vyhláškou a případné doplnění na rozšíření povinností.
 
Obsah článku:
1.
Pojmy a výklady
1.1
Pojmy k inventarizaci ze zákona o účetnictví
1.2
Pojmy k předmětu inventarizace a značení
1.3
Inventura a inventurní soupisy
1.4
Inventarizační evidence
2.
Inventarizační činnosti
2.1
Plán inventur
2.2
Inventarizační komise
2.3
Odborné zajištění inventarizačních činností a technické podmínky
3.
Fyzická a dokladová inventura
4.
Inventarizační zpráva
Od kapitoly dvě bude příspěvek pokračovat ve čtvrtém čísle časopisu UNES.
Pro přehlednost uvádíme celý obsah tohoto dvoudílného příspěvku.
Poznámka:
Kurzívou jsou uváděny citace příslušných předpisů.
 
1. Pojmy
 
1.1 Pojmy k inventarizaci ze ZU
Vyhláška je prováděcím předpisem k ZU. Musíme dát pozor, abychom kvůli dodržení vyhlášky neopomněli na základní předpis.
ZU řeší prvotně dva pojmy, inventarizaci periodickou a průběžnou.
Periodická inventarizace
INVENTARIZACE MAJETKU A ZÁVAZKŮ
(1) Účetní jednotky inventarizací
zjišťují skutečný stav veškerého majetku a závazků a ověřují, zda zjištěný skutečný stav odpovídá stavu majetku a závazků v účetnictví
a zda nejsou dány důvody pro účtování o položkách podle § 25 odst. 2. Inventarizaci účetní jednotky provádějí k okamžiku, ke kterému sestavují účetní závěrku jako řádnou nebo mimořádnou (dále jen „periodická inventarizace“) a pro účely podání návrhu na vyrovnání. V případech uvedených v odstavci 2 účetní jednotky mohou provádět inventarizaci i v průběhu účetního období (dále jen „průběžná inventarizace“). Ustanovení o provádění inventarizací podle zvláštních právních předpisů nejsou tímto dotčena.
Průběžná inventarizace
(2) Průběžnou inventarizaci mohou účetní jednotky provádět pouze u zásob, u nichž účtují podle druhů nebo podle míst jejich uložení nebo hmotně odpovědných osob, a dále u dlouhodobého hmotného movitého majetku, jenž vzhledem k funkci, kterou plní v účetní jednotce, je v soustavném pohybu a nemá stálé místo, kam náleží. Termín této inventarizace si stanoví sama účetní jednotka. Každý druh zásob a uvedeného hmotného majetku musí být takto inventarizován alespoň jednou za účetní období.
ZU také řeší dobu archivace podkladů pro inventarizaci:
(3) Účetní jednotky jsou povinny prokázat provedení inventarizace u veškerého majetku a závazků po dobu 5 let po jejím provedení.
Dále obecné způsoby provádění inventarizace:
(1) Skutečné stavy majetku a závazků účetní jednotky při inventarizaci zjišťují
a)
fyzickou inventurou u hmotného majetku, popřípadě u nehmotného majetku, nebo
b)
dokladovou inventurou u závazků a pohledávek, popřípadě u ostatních složek majetku, u nichž nelze provést fyzickou inventuru,
a tyto stavy jsou povinny zaznamenat v inventurních soupisech.
Vyhláška nedefinuje pojem inventurního soupisu, protože jej již obsahuje ZU (ve vyhlášce by se jednalo o duplicitní vymezení; vyhláška jen doplňuje požadované náležitosti invenutrního soupisu v § 8):
(2)
Inventurní soupisy jsou průkazné účetní záznamy, které musí obsahovat
a)
skutečnosti podle odstavce 1 tak, aby bylo možno zjištěný majetek a závazky jednoznačně určit,
b)
podpisový záznam osoby odpovědné za zjištění skutečností podle písmene a) a podpisový záznam osoby odpovědné za provedení inventarizace,
c)
způsob zjišťování skutečných stavů,
d)
ocenění majetku a závazků k okamžiku ukončení inventury i pro účely podle § 26 odst. 3,
e)
okamžik zahájení a okamžik ukončení inventury.
(3) V případě provádění průběžné inventarizace mohou být inventurní soupisy podle odstavce 2 nahrazeny průkazným účetním záznamem o provedení fyzické inventury a o vyúčtování inventarizačních rozdílů.
ZU rovněž stanoví termíny k provádění fyzické inventury:
(4) Fyzickou inventuru hmotného majetku, kterou nelze provést ke konci rozvahového dne, lze provést v průběhu posledních čtyř měsíců účetního období, popřípadě v prvním měsíci následujícího účetního období. Přitom se musí prokázat stav hmotného majetku ke konci rozvahového dne, stavy fyzické inventury opravené o přírůstky a úbytky uvedeného majetku za dobu od ukončení fyzické inventury do konce účetního období, popřípadě za dobu od začátku následujícího účetního období do okamžiku ukončení fyzické inventury v prvním měsíci tohoto účetního období.
V ZU se setkáváme s pojmy
inventura nebo inventarizace.
Připomeneme si, v čem se tyto pojmy liší.
Inventura = zjištění skutečných stavů majetku a závazků;
zjištěné se zapisuje do inventurních soupisů. Doložení zpracovaných inventurních soupisů a zjištění skutečných stavů je nezbytnou podmínkou pro průkaznost účetnictví. Inventuru fyzickou je možno provádět od září běžného roku do ledna následujícího roku (periodická inventura) u některých druhů majetku i průběžně po celé účetní období (u obcí není zpravidla využíváno).
Inventarizace = porovnání zjištěných skutečných stavů majetku a závazků na stavy účtů k 31. 12. běžného roku.
Datum provedení inventarizace není třeba řešit, důležité je jen datum stavu účtu k 31. 12. běžného roku. Jedinou omezující podmínkou ve vztahu k datu je ta, že inventarizace musí být provedena natolik včas, aby bylo možné proúčtovat zjištěné inventarizační rozdíly k datu účetní závěrky. K inventarizaci se tedy vztahuje hodnota účtu, která existovala k jednomu časovému okamžiku, a to u obcí k 31. 12.
(6) Inventarizační rozdíly vyúčtují účetní jednotky do účetního období, za které se inventarizací ověřuje stav majetku a závazků.
Za povšimnutí také stojí, že se vždy hovoří o inventarizaci majetku a závazků. Nehovoří se o inventarizaci nákladů a výnosů. Samozřejmě je možné pro potřeby analýz udělat rozbory nákladů a výnosů dle jednotlivých druhů nebo jejich rozpis do přílohy účetní závěrky v případě významných položek, ale nejedná se o inventarizační činnost.
Tedy na účtech třídy 5 a 6 se inventarizace neprovádí, tyto účty se neinventují a vyhláška o inventarizaci se k nim nevztahuje.
Složitější situace je u vlastních zdrojů; účtová skupina 40 až 43.
Nesmíme opomenout § 30 odst. 8 ZU, kdy poslední novelou (vyhláška č. 410/2010 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, byl doplněn text:
„Ustanovení týkající se inventarizace majetku a závazků se použijí i pro inventarizaci jiných aktiva a jiných pasiv, včetně skutečností účtovaných v knize podrozvahových účtů“.
Zatím nemáme žádný upřesňující výklad, zda do jiných pasiv nevztahujeme i vlastní zdroje. Pak by se mohlo jednat jen o inventuru dokladovou. Nechtěli bychom toto automaticky ukládat jako povinnost do vyjasnění, protože inventarizace vlastních zdrojů není vůbec „tradiční“, ale je možné, že záměrem předkladatele předpisu byla i inventarizace těchto „jiných pasiv“. Určitě se však ustanovení týká povinnosti inventarizace podrozvahových účtů.
§ 2 vyhlášky
Pojmy uvedené v § 2 inventarizační vyhlášky si rozdělíme do skupin dle obsahu nebo činnosti, ke které se vztahují. Pro prvotní seznámení se nebudeme zabývat pojmy ve vztahu k průběžné inventarizaci (zpravidla se u obcí neprovádí) a ve vztahu k vybranému majetku (kulturní památky, sbírky muzejní povahy a archeologické nálezy), které mají v inventarizační vyhlášce svá specifika - těmi se budeme zabývat v některém dalším článku zaměřeném na inventarizaci majetku u obcí.
 
1.2 Pojmy k předmětu inventarizace a značení
Inventarizační položka
Pod pojmem inventarizační položka se rozumí majetek, závazky, jiná aktiva a jiná pasiva, na základě kterých může být vyhotovován inventurní soupis nebo dodatečný inventurní soupis; označování těchto soupisů je podle směrné účtové osnovy a účtového rozvrhu prováděno syntetickými, analytickými nebo podrozvahovými účty.
V tomto smyslu tedy inventarizační položkou není jedna věc, ale souhrn všech věcí např. na účtu 028.xy. Jednotlivá věc je označena jako „část inventarizační položky“ - viz následující pojem.
Na chvíli se u tohoto pojmu ještě zastavíme. Pojem inventarizační položka ve smyslu analytického členění je navázán na inventurní soupis. Poměrně složitou práci měli v účtárnách, kde odbory zajišťující inventuru připravovaly inventurní soupisy k odsouhlasení ne jako seznamy majetku zařazeného do jednotlivých majetkových účtů s určitou analytikou, ale např. za organizační jednotku, budovu nebo místnost jako celek. Jeden inventurní soupis pak obsahoval dlouhodobý majetek, drobný dlouhodobý majetek, operativní evidenci, někdy i nehmotný majetek. Pro provedení inventarizace se pak velmi obtížně dělaly druhotné rozpisy majetku dle umístění a účtů a průkaznost inventarizace nebyla přímo doložitelná. Od tohoto systému se v hodně účetních jednotkách ustoupilo, ale někde nebyla vůle a předpis toto nenařizoval. Od roku 2011 je tedy situaci již jiná.
Z hlediska praktické možnosti provést inventuru je určitě vhodné připravit inventurní seznamy dle umístění (budov, jednotlivých místností), ale přímo tak, aby odsouhlasený seznam jednotlivých věcí (částí inventarizační položky) byl již přiřazen do určité
inventarizační položky - účet a analytika
- a sloužil tedy jako inventurní soupis. Praktické je oddělit v rámci organizačních jednotek inventuru budov od věcí, lze udělat za celou budovu nebo organizační jednotku (úřad, knihovna, kino, pečovatelská služba) jen jeden seznam např. věcí na účtu 022. Dle místností pak věci dle účtu 028 a operativní evidence atp. Přípravu seznamů jako podkladů pro inventurní soupis bude třeba efektivně promyslet. Zde se asi bude vycházet z konkrétních podmínek rozmístění inventovaných věcí. Určitě je často i vhodné udělat jeden inventurní soupis za SW a ostatní dlouhodobý nehmotný majetek a drobný dlouhodobý nehmotný majetek za organizační jednotku, než řešit, kdo má jaký SW po „místnostech“. Pak je jednoduché udělat soupis majetku dle inventarizační položky po organizačních jednotkách a odsouhlasit na analytické členění zůstatků účtů k provedení inventarizace. Jak by takový soupis ve srovnávací tabulce k průkaznému doložení inventarizace mohl vypadat, uvádíme v příkladu u inventarizační zprávy. U připravovaných seznamů inventovaných položek jako podkladů pro inventurní soupis je také potřeba uvádět inventarizační položky - účty s přímou souvislostí k ocenění majetku, máme na mysli např. účty oprávek a opravných položek.
Část inventarizační položky
Pod pojmem část inventarizační položky se rozumí
jednotlivé věci,
jednotlivé pohledávky, opravné položky k jednotlivým pohledávkám, jednotlivé závazky a další skutečnosti, které lze samostatně zjišťovat v rámci inventarizační položky.
Inventarizační identifikátor
Inventarizačním identifikátorem se rozumí označení části inventarizační položky nebo v případě vybraného majetku jednotlivé věci a souboru majetku, které zajišťuje jejich jednoznačné určení.
Inventarizační identifikátor zajišťuje požadavek ze ZU na jednoznačné určení části inventarizační položky. Vyhláška věnuje inventarizačnímu identifikátoru celý § 9.
Inventarizační identifikátor
(1)
Inventarizační identifikátor může být ve formě, která je pro fyzickou osobu čitelná, částečně čitelná nebo nečitelná.
(2)
Inventarizačním identifikátorem hmotného majetku může být výrobní číslo nebo jiné označení výrobcem, dodavatelem nebo jinou osobou, pokud je toto označení nezaměnitelné.
Například dodavatel označuje materiál nebo zboží čárovým kódem, což by mohlo být využitelné u zásob.
(3)
Inventarizačním identifikátorem majetku, který je povinně veden v jiných evidencích, může být označení v těchto evidencích, pokud je toto označení nezaměnitelné.
(4)
Inventarizačním identifikátorem může být také označení, které vybraná účetní jednotka k majetku připojí.
Zde se typicky jedná o inventární číslo nebo kód určeného číselníku apod.
(5)
Pokud vzhledem k charakteru hmotného majetku nelze označení fyzicky připojit k tomuto majetku, může být označení připojeno k účetnímu záznamu, který popisuje tento majetek nebo jiným způsobem dokládá jeho existenci.
Nejčastěji využijeme k popisu majetku na „kartě“ majetku. Může se jednat o nějaký popis; např. u komunikace to bude komunikace nacházející na parcelním čísle xx; technická rekultivace nebo terénní úpravy na parcelním č. xx; osvětlení výškové budovy čp. xx; veřejné osvětlení komunikace „Sportovní“ apod.
Jak vyplývá z ustanovení k inventarizačnímu identifikátoru v § 9, máme dvě možnosti, jak tato označení realizovat:
a)
Připojit identifikátor k dané věci (např. štítek s číslem, čárkovým kódem, čip ...) - to je možné u většiny hmotného majetku.
b)
Mít toto označení nepřipojené k dané věci (pokud to povaha této věci neumožňuje), musí však existovat dostatečný popis dané věci, který by umožňoval jednoznačnou identifikaci (například na kartě majetku, skladové kartě, v nějakém seznamu apod.). Tady samozřejmě nastanou spory, zda je aplikovatelný popis typu „monitor“, nebo zda bude nutno uvést „monitor - typ X, výrobní číslo Y“. Jak jsou požadavky vyhlášky definovány je potřeba pracovat rozhodně s druhou přesnější variantou.
(6)
V případě pohledávek, závazků a v případě nehmotného majetku, jako jsou zejména práva, nebo jiných aktiv a jiných pasiv, u kterých nelze vizuálně zjistit jejich fyzickou existenci, může být inventarizačním identifikátorem jednoznačné označení, které je uvedeno na účetním záznamu, který dokládá vznik této inventarizační položky nebo její části nebo který jiným způsobem dokládá jejich existenci.
Jako identifikátor může sloužit číslo přijaté nebo vydané faktury, číslo interního dokladu (např. u časového rozlišení), identifikátor smlouvy dle centrální evidence smluv apod.
(7)
V případě druhově určených zásob, které nelze označit způsobem podle odstavců 2 až 6, vybraná účetní jednotka použije jako inventarizační identifikátor slovní nebo jiné označení.
(8)
Inventarizační identifikátor, který je pro fyzickou osobu částečně čitelný nebo nečitelný, může vybraná účetní jednotka používat pouze v případě, že zajistí možnost jeho převedení do formy, která je pro fyzickou osobu čitelná.
Jen pro zajímavost; vznikaly dohady s kontrolními orgány (i např. z FÚ), kdy bylo vyžadováno viditelné označení majetku čárovým kódem nebo inventurním číslem. Nejen, že ne vždy bylo možné tento požadavek splnit, ale naplnění tohoto požadavku bylo někdy i na úkor estetického vzhledu majetku. Je zřejmé, že „nálepka“ na obrazu nebo vzácné váze s inventurním číslem nebyla zrovna přínosem, totéž u nábytku v zasedacích, obřadních nebo rozlučkových místnostech. Ustanovení vyhlášky nevyžaduje „viditelné“ označení majetku identifikátorem. Tedy se dá obhájit i skryté nebo nepřímé identifikační označení (čipy, čárkové kódy, výrobní číslo, příp. nezaměnitelnost majetku charakterem nebo trvalým umístěním).
 
1.3 Inventura a inventurní soupisy
Prvotní inventura
Prvotní inventurou se rozumí činnosti prováděné při inventarizaci hmotného majetku, které jsou nutné pro vyhotovení inventurních soupisů:
Rozdílová inventura
Rozdílovou inventurou se rozumí činnosti prováděné př inventarizaci hmotného majetku, které jsou nutné pro vyhotovení dodatečných inventurních soupisů,
Prvotní inventuru budeme dělat třeba k 30. 10. s tím, že následně budeme k 31. 12. dělat rozdílovou inventuru a u ní vypracujeme dodatečný inventurní soupis.
Dodatečný inventurní soupis
Dodatečným inventurním soupisem se rozumí průkazný účetní záznam, kterým vybraná účetní jednotka prokazuje přírůstky nebo úbytky stavu hmotného majetku, který byl zjištěn prvotní inventurou, a to způsobem, který je nutný pro zjištění stavu ke konci rozvahového dne.
Obsah inventurního soupisu je dán částečně ZU a částečně vyhláškou. Obsah Dodatečného inventurního soupisu řeší jen vyhláška.
V této části článku je vhodné si obsahy těchto dokladů nezbytných k průkaznosti účetnictví vysvětlit a zkusit i praktické příklady.
Připomeneme si, že
inventurní soupis musí mít náležitosti ze ZU.
Tyto náležitosti je nejpraktičtější zajistit tak, že si na účetní jednotce pořídíme razítko, které otiskneme na příslušné inventurní soupisy (přílohy inventurních soupisů dle § 8), a které bude vždy vyplněno odpovědnými osobami. Mohlo by mít např. tuto podobu:
+-----------------------------------+-------------------------------+ | Počet stran inventurního soupisu: | 2                             | +-----------------------------------+-------------------------------+ | Okamžik zahájení inventury:       | 30. 11. 201X                  | +-----------------------------------+-------------------------------+ | Okamžik ukončení inventury:       | 10. 12. 01X                   | +-----------------------------------+-------------------------------+ | Způsob zjišťování: (označit x)    | fyzicky i dokladově           | |                                   | fyzicky dokladově             | +-----------------------------------+-------------------------------+ | Podpis odpovědné osoby            | (např. člen dílčí komise)     | | za zjištění skutečnosti:          |                               | +-----------------------------------+-------------------------------+ | Podpis odpovědné osoby            | (např. předseda dílčí komise) | | zaprovedení inventarizace:        |                               | +-----------------------------------+-------------------------------+
Poznámka:
Některé programy mají náležitosti inventurních soupisů přímo v tiskových sestavách, ale v praxi se často setkáváme s nedostatky ohledně náležitostí inventurních soupisů. Ať razítko, nálepka, přímo vyplněno v tiskopisu - to je jedno, hlavně náležitosti musí být. Uznáváme, že se může jednat o formální věc, ale předpis ji vyžaduje a kontroloři kontrolují. Svůj význam tyto náležitosti z hlediska průkaznosti a doložení odpovědnosti za nakládání s příslušným majetkem určitě mají.
U obcí v praxi se provádí inventarizace zpravidla tak, že je určena dílčí inventarizační komise např. dle organizační jednotky (obecní úřad, knihovna, budovy, pozemky). Tato dílčí inventarizační komise zpracovala inventurní soupisy a provedla dílčí inventarizaci - tedy odsouhlasení na účetní stav. Součástí této práce byly i různá informační doplnění ohledně splnění povinností při inventarizačních činnostech stanovených členům komisí a doložení a popsání zjištění. Jednalo se např. o prohlášení odpovědných osob za majetek, o prohlášení o vzniku inventarizačních rozdílů, návrhy na vypořádání rozdílů, návrhy na vyřazení majetku apod. Tyto „záznamy“ k dílčí inventarizaci jsou nezbytné i nadále, zde jen bude potřeba přizpůsobit názvosloví tiskopisů a dokumentů vyhlášce.
Při čtení vyhlášky v části pojmů asi znejistíte, jak tedy tyto jakoby „dílčí inventarizace“ nazývat.
Nemůžeme použít název inventarizační zápis
- ten je od roku 2011 určen pro průběžnou inventarizaci.
Nemůžeme použít název inventarizační zpráva
- ta je pro shrnutí všech podstatných skutečností o všech provedených inventurách, včetně seznamu všech inventurních soupisů, dodatečných inventurních soupisů, inventurních zápisů a inventurních závěrů a informace o všech inventarizačních rozdílech a zúčtovatelných rozdílech (budeme se inventarizační zprávou zabývat v bodě 4 tohoto článku).
Nemůžeme použít název inventurní závěr
- ten je určen pro průkazný účetní záznam vybrané účetní jednotky, které jiný právní předpis umožňuje zjišťovat skutečný stav vybraného majetku a ověřovat jeho soulad s evidencí vedenou podle tohoto právního předpisu v průběhu několika let...
Název inventarizační záznam
také není nejvhodnější, protože se používá v pojmech k různým evidencím vzniklých nebo využívaných při inventarizaci.
Odpověď najdeme v § 8 vyhlášky. Jedná se o rozšířený obsah inventurního soupisu a dodatečného inventurního soupisu.
Inventurní soupis a dodatečný inventurní soupis
(1)
Inventurní soupis a dodatečný inventurní soupis je vyhotovován v rozsahu
a)
účtové skupiny,
b)
seskupení inventarizačních položek nebo
c)
jednotlivé inventarizační položky.
(2)
Inventurní soupisy a dodatečné inventurní soupisy obsahují pro naplnění ustanovení § 30 odst. 2 zákona ve vztahu k předmětu účetnictví alespoň
d)
identifikační číslo vybrané účetní jednotky,
e)
uvedení rozsahu podle odstavce 1 včetně číselného a slovního značení podle směrné účtové osnovy,
f)
seznam příloh inventurního soupisu nebo dodatečného inventurního soupisu,
g)
písmeno d se týká provádění průběžné inventarizace
h)
v případě periodické inventarizace
1.
celkovou výši ocenění majetku, závazků, jiných aktiv a jiných pasiv v členění podle analytických nebo podrozvahových účtů,
2.
v případě, že inventurní evidence, která obsahuje skutečnosti nutné pro zjištění zúčtovatelných rozdílů, není uvedena v inventurním soupisu nebo dodatečném inventurním soupisu, nebo není uvedená v příloze, informaci, kde je tato inventurní evidence vedena a uložena,
Poznámka:
Například evidence katastru nemovitostí.
i)
v případě dodatečného inventurního soupisu stavy celkové výše ocenění majetku, závazků, jiných aktiv a jiných pasiv uvedených v příslušném inventurním soupisu,
j)
v případě rozdílů zjištěných mezi jinými evidencemi a pomocnými evidencemi, které nelze odstranit do okamžiku ukončení inventarizace, nebo nebyla odsouhlasena výše pohledávek a závazků, obsahuje informaci o této skutečnosti, pokud není uvedena v příloze,
Poznámka:
Může se jednat o případy zjištění rozdílu v doložení existence vlastnictví, tj. při porovnání majetku evidovaného v účetní jednotce na list vlastnictví. V případě zjištěných rozdílů zpravidla nelze odstranit nedostatky ihned, ale budou předmětem dalších úkonů. Totéž se může týkat i pohledávek a závazků ověřovaných druhou stranou. Druhá strana např. nepotvrdí, že uznává naši pohledávku, a výhledově se bude uznání pohledávky řešit soudní cestou nebo dohodou o narovnání apod.
k)
jména osob, které jsou členy inventarizační komise,
l)
okamžik zahájení, okamžik ukončení inventury a v případě prvotní inventury také okamžik, ke kterému se zjišťují skutečné stavy,
m)
podpisové záznamy osob uvedených v § 30 odst. 2 písm. b) zákona s uvedením okamžiku připojení podpisového záznamu.
(3)
Příloha inventurního soupisu obsahuje alespoň
n)
seznam všech inventarizačních evidencí, které byly využity při zjišťování skutečných stavů,
o)
způsob stanovení ocenění zúčtovatelných rozdílů,
p)
v případě pohledávek a závazků uvedení způsobu, jak byly při inventuře využity pomocné evidence,
q)
v případě nemovitostí, o kterých má povinnost vybraná účetní jednotka účtovat, uvedení způsobu, jak byly zkontrolovány veškeré údaje o těchto nemovitostech uvedených v katastru nemovitostí České republiky.1)
1) Zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Zde je ustanovení vyhlášky pro uživatele trochu zmatečné. Očekáváme, že povinnou přílohou inventurního soupisu bude vlastně seznam částí inventarizačních položek (jednotlivých věcí) s „odškrtáním“ že byly zjištěny. Zajímavé je, že vyhláška toto přímo nevyžaduje a vysvětlení najdeme v důvodové zprávě k vyhlášce, kde je uvedeno, že s ohledem na ustanovení ZU, k existujícím informačním technologiím atd. se nepožaduje, aby součástí inventurních soupisů byly dokumenty nebo soupisy prokazující skutečnosti uvedené v těchto soupisech. Stačí tedy odvolávky na seznamy inventurních evidencí (bod článku 1. 4.) nebo použité identifikátory. V našem příkladu však seznam „částí inventarizačních položek“ bude potřeba pro splnění požadavku ZU (nehledě na přímou doloženost k průkaznosti záznamu). Ale opravdu existují případy, kdy je velmi neefektivní např. tisknout soupisy výpisů z listu vlastnictví u pozemků a seznamy všech parcelních čísel. Můžeme si i představit firmu, která obchoduje např. se šroubky a její inventurní soupis zásob může mít i stovky stran.
Lze tedy provést odvolávku na úložiště dat v elektronické podobě nebo jinou formou. Toto si můžeme představit pod ustanovením vyhlášky, že přílohou je seznam inventarizačních evidencí.
 
VZOR
Text důvodové zprávy potvrzuje mimo jiné i toto ustanovení vyhlášky:
(5) Skutečnosti týkající se inventurního soupisu i dodatečného inventurního soupisu mohou být obsaženy na více účetních záznamech, pokud je stanovena vzájemná vazba mezi jednotlivými účetními záznamy, které jsou nutné pro sestavení tohoto souhrnného účetního záznamu.
Rovněž bychom se měli zastavit u stanovení ocenění inventarizačních rozdílů a zúčtovatelných rozdílů. Částečně toto budeme řešit i u inventarizačních činností, ale jen si zde vysvětlíme, o jaké případy může jít. Zjistíme např. inventarizační přebytek, pak by se mělo jednat o popis, jak jsme jej ocenili, jakou metodou jsme např. došli ke zjištění reprodukční pořizovací ceny. K inventurním soupisům bychom měli i vyjádřit ocenění částí inventarizačních položek, které nebyly v souladu se skutečným stavem zaúčtovány, nebo výše jejich ocenění neodpovídá skutečnému stavu. Jedná se tedy i o vyčíslení opravných položek a doložení, jakým způsobem je oceňujeme. Na druhou stranu se to může týkat i ocenění reálnou hodnotou, tj. navýšení ceny a jak bylo postupováno. V praxi se pak ukáže potřeba, že nebude vhodné při inventurních soupisech oddělovat soupisy dle inventarizačních položek jen za majetkové účty, ale že bude vhodné inventovat majetek s příslušným účtem oprávek a s příslušným účtem opravných položek.
Myslíme si, že především u obcí bude několik let trvat, než dojde k naplnění požadavků zákona i této vyhlášky ohledně využívání ocenění pomocí např. opravných položek a reálné hodnoty. K těmto postupům není zatím dostatek zkušeností. Jedná se nejen o zkušenosti jak ocenit majetek, ale bude chybět především zkušenost odpovědných pracovníků pro prvotní identifikaci skutečnosti, že ocenění majetku neodpovídá jeho hodnotě. Zatím je posuzováno jen v režimu - majetek jsme „našli“ nebo „nenašli“, stav majetkových položek nebyl při inventurách porovnáván s jeho oceněním. K naplnění požadavků na věrné ocenění bude potřeba zapracovávat zjištěné případy do vnitřní normy, proškolovat inventarizační komisi pomocí např. rozhodovacích diagramů, stanovit významnost, stanovit pravidla na postupy oceňování apod. Zpočátku se bude určitě jednat o pravidla spíše obecná, která postupně dle praxe budou upřesňována.
(4)
Příloha dodatečného inventurního soupisu obsahuje alespoň
r)
příslušný inventurní soupis,
s)
seznam všech inventarizačních evidencí, které byly využity při zjišťování skutečných stavů,
t)
způsob stanovení ocenění zúčtovatelných rozdílů,
u)
v případě pohledávek a závazků uvedení způsobu, jak byly při inventuře využity pomocné evidence,
v)
v případě nemovitostí, o kterých má povinnost vybraná účetní jednotka účtovat, uvedení způsobu, jak byly zkontrolovány veškeré údaje o těchto nemovitostech uvedených v katastru nemovitostí České republiky 1).
1) Zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů.
U dodatečného inventurního soupisu musíme vycházet z možností, jaké jsou dané praktickou stránkou věci. Je zřejmé, že v případě fyzických inventur není možné, aby 31. 12. se znovu sešla inventarizační komise a fyzicky zkontrolovala např. přírůstky. Zde bude tedy využívána i dokladová inventura, tj. soupisy čísel dokladů k proúčtování přírůstků, které lze doplnit např. kopiemi potvrzených dodacích listů, uzavřených smluv, přijatých faktur, doložek ze zápisu na list vlastnictví, převodek, interních dokladů k přecenění reálnou hodnotou atd. K doložení úbytků se bude jednat o prvotní (smlouvy, faktury) i druhotné (interní) doklady na proúčtování převodů, předání, vyřazení majetků, proúčtování zjištěných rozdílů, opravných položek, odpisů.
 
1.4 Inventarizační evidence
Inventarizační evidencí
se rozumí
pomocná evidence, inventurní evidence a jiná evidence,
Pomocnou evidencí
se rozumí veškeré jednotlivé a souhrnné účetní záznamy, které jsou využitelné při zjišťování skutečných stavů inventarizačních položek a jejich částí, s výjimkou inventurních evidencí, jiných evidencí a zápisů v účetních knihách.
Jako příklad si můžeme uvést „karty majetku“, knihu pohledávek a závazků, centrální evidence smluv, různé sestavy z účetních záznamů..
Inventurní evidencí
se rozumí souhrnné účetní záznamy nově vytvářené při inventuře, které nejsou inventurním soupisem, dodatečným inventurním soupisem, inventurním zápisem, inventarizační zprávou nebo inventurním závěrem.
V průběhu inventur a inventarizačních prací vznikají další účetní záznamy (např. převodky, přecenění), dále seznamy, soupisy, přehledy, zápisy, metodiky k inventurám, plány, harmonogramy., které mají rovněž charakter účetních záznamů ve vztahu k inventarizaci a k inventurám, tedy obecně inventurní evidence.
Jinou evidencí
se rozumí organizovaný soubor informací o inventarizačních položkách a jejich částech, který je veden mimo vybranou účetní jednotku a který je nezbytný pro zjištění skutečného stavu inventarizačních položek a jejich částí.
Jako příklad pro „Jinou evidenci“ si můžeme uvést výpisy z listů vlastnictví pro doložení existence vlastnictví, ortofotomapy.
 
1.5 Inventarizační rozdíl a zúčtovatelný rozdíl
Pro definici pojmu Inventarizační rozdíl
se musíme vrátit k ZU:
(5) Inventarizačními rozdíly se rozumí rozdíly mezi skutečným stavem a stavem v účetnictví, které nelze prokázat způsobem stanoveným tímto zákonem, kdy
a)
skutečný stav je nižší než stav v účetnictví a rozdíl se označuje jako manko, popřípadě schodek u peněžních hotovostí a cenin, nebo
b)
skutečný stav je vyšší než stav v účetnictví a rozdíl se označuje jako přebytek.
A znovu připomínka termínu vyúčtování:
(6) Inventarizační rozdíly vyúčtují účetní jednotky do účetního období, za které se inventarizací ověřuje stav majetku a závazků.
Zúčtovatelný rozdíl z vyhlášky:
Zúčtovatelným rozdílem se rozumí rozdíl zjištěný při inventuře, který zahrnuje kromě případného manka, schodku a přebytku rozdíl zjištěný podle § 26 odst. 3, § 25 odst. 2 zákona a rozdíl, který se týká jiných aktiv a jiných pasiv, včetně skutečností účtovaných na podrozvahových účtech, o kterých vybraná účetní jednotka účtuje v souladu se zákonem.
Zde si připomeneme, že § 26 odst. 3 zákona řeší rezervy, odpisy a opravné položky. § 25 odst. 2 řeší ocenění podrozvahových účtů.
Tedy se při provádění inventur v rámci periodické inventarizace zjišťují skutečnosti, které se týkají nejen existence majetku a závazků, resp. souladu s účetnictvím, ale je i zaváděn nový pojem - „zúčtovatelný inventurní rozdíl“. Význam tohoto pojmu je širší než pojem inventarizační rozdíl. Tzn., že také obsahuje např. zjištěné rozdíly týkající se podrozvahových účtů nebo položek aktiv, které nelze chápat jako majetek, resp. položek pasiv, které nelze chápat jako závazky (rezervy, opravné položky). Upozorňujeme, zúčtovatelný inventurní rozdíl se netýká „výsledků“ zjištěných při průběžné inventarizaci.