Daň z příjmů fyzických osob od 1.1.2016
Ing. Bc.
Marcel
Pitterling
Ph.D.
V návaznosti na příspěvek k připravovaným změnám zdanění příjmů fyzických osob, který byl
publikován ve FDÚB č. 3/20151), v tomto příspěvku přináším přehled změn ve
zdaňování příjmů fyzických osob, ke kterým došlo s účinností od 1.1.2016. Rok 2016 je z hlediska
novelizace zákona o daních z příjmů specifický tím, že
pro tento rok nenabývá účinnosti žádná „velká“ novela zákona tak, jak tomu bylo v předchozích
letech. Nicméně ani tento rok nezůstal uvedený zákon beze změn. Tyto změny jsou „roztříštěny“ do
řady dílčích novel. Je však třeba upozornit hned v úvodu tohoto příspěvku, že díky složité situaci v
Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR čekají ve schvalovacím procesu další novely
zákona o daních z příjmů, které svou účinností
zasáhnou nebo mohou zasáhnout do systému zdaňování příjmů fyzických osob v letošním roce. Protože
však nelze v tuto chvíli spolehlivě odhadnout další legislativní vývoj těchto návrhů, je příspěvek
zaměřen pouze na ty novely zákona o daních z příjmů s
vlivem na zdanění příjmů fyzických osob, které již byly schváleny a byly publikovány ve Sbírce
zákonů.
Zákon č. 267/2014 Sb., kterým se mění zákon
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů, a další související zákony
Uvedeným zákonem byla ze zákona o daních z
příjmů2) odstraněna některá omezení při uplatnění vybraných ustanovení
zákona o daních z příjmů ve vztahu k Lichtenštejnskému
knížectví. Protože je této problematice věnován zvláštní příspěvek na jiném místě tohoto čísla FDÚB,
lze bez dalšího odkázat na tento příspěvek.
Dotčená ustanovení zákona o daních z
příjmů ve vztahu k fyzickým osobám:
§ 4a
písm. i), § 6 odst. 9 písm. p) bod 3.,
§ 6 odst. 16 písm. c),
§ 15 odst. 1,
§ 24 odst. 2 písm. zp),
§ 35ba odst. 2,
§ 35c odst. 1,
§ 35c odst. 5.Zákon č. 127/2015 Sb., kterým se mění zákon
č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v
dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, a zákon č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů
V rámci úprav podmínek poskytování služeb péče o dítě v dětské skupině byly upraveny i
podmínky pro poskytování daňové podpory v podobě slevy na dani za umístění dítěte v zákonem
vyjmenovaných zařízení. Doposud byl okruh poskytovatelů uvedených služeb vymezen velmi široce jako
zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle
školského zákona, čímž byl reflektován původní
záměr regulace těchto služeb. Se změnami v samotné regulaci péče o dítě v dětské skupině bylo
přistoupeno k zúžení okruhu poskytovatelů uvedených služeb pro účely slevy na dani uplatňované na
umístěné dítě. Nově bude tedy možné uplatnit slevu na dani za umístění dítěte v následujících
zařízeních:
-
mateřská škola podle školského
zákona nebo obdobné zařízení v zahraničí,
-
zařízení služby péče o dítě v dětské skupině (navazuje na podmínky stanovené zákonem
č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v
dětské skupině),
-
zařízení péče o dítě předškolního věku provozovaná na základě živnostenského
oprávnění, pokud charakter takto poskytované péče je srovnatelný s péčí poskytovanou zařízením
služby péče o dítě v dětské skupině, nebo mateřskou školou podle
školského zákona.
Ačkoliv uvedený zákon nabyl účinnosti v průběhu roku 2015, bylo za účelem bezproblémové
aplikace nových podmínek slevy na dani za umístění dítěte do zákona zapracováno přechodné
ustanovení. Z tohoto přechodného ustanovení vyplývá, že pro zdaňovací období, která započala do dne
předcházejícího dni nabytí účinnosti tohoto zákona (tj. do 3.6.2015) se použije
zákon o daních z příjmů ve znění účinném přede dnem
nabytí účinnosti shora uvedeného zákona (tj. před 4.6.2015). Vzhledem k tomu, že zdaňovacím obdobím
daně z příjmů fyzických osob je kalendářní rok (§ 16b
zákona o daních z příjmů), je z přechodného ustanovení zřejmé, že ještě pro zdaňovací období
roku 2015 bude sleva poskytována za umístění dítěte v šířeji vymezeném okruhu zařízení péče o děti
předškolního věku včetně mateřské školy podle
školského zákona. Užší vymezení poskytovatelů
služeb péče o dítě tedy bude poprvé aplikováno pro zdaňovací období roku 2016.
Dotčená ustanovení zákona o daních z
příjmů ve vztahu k fyzickým osobám:
§ 35bb
odst. 6.Zákon č. 221/2015 Sb., kterým se mění zákon
č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších
předpisů, a některé další zákony
Novela zákona o daních z příjmů, která je
součástí uvedeného zákona, upravuje v zásadě dva hlavní okruhy, z nichž první se dotýká právnických
osob – mikro účetních jednotek a vzhledem k zaměření tohoto příspěvku tedy této oblasti nebude
věnován další komentář. Druhý okruh úprav zákona o daních z
příjmů, které mohou dopadat i na fyzické osoby, reaguje na účtování dílčích příspěvků na
likvidaci, které je provozovatel solární elektrárny povinen platit provozovateli kolektivního
systému. Za účelem zajištění postupného daňového uplatnění zaplacených příspěvků je umožněna tvorba
daňově uznatelné rezervy, která sjednotí rozdílné režimy uplatňování příspěvků v základu daně
poplatníků, kteří je platí. S tím souvisí také úprava zákona
o rezervách3), ve které se upravují podmínky pro tvorbu rezervy na
nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů uvedených na trh do dne 1.1.2013. Nová právní úprava
ohledně uvedené rezervy je doprovázena přechodným ustanovením, podle kterého je umožněno použití
předmětných ustanovení zákona o daních z příjmů v
souvislosti se zavedením rezervy na likvidaci solárních panelů uvedených na trh do 1.1.2013 již za
zdaňovací období započaté v roce 2015.
Další úpravou s dopadem pouze na poplatníky, kteří jsou účetními jednotkami, je vazba na
změnu příslušné vyhlášky upravující vedení účetnictví podnikatelů4), v rámci
které došlo ke sjednocení přístupu ke kategorii „zřizovací výdaje“, a to tak, že již tyto výdaje
nebudou z hlediska účetního považovány za dlouhodobý nehmotný majetek. Z tohoto důvodu jsou tyto
výdaje i v zákoně o daních z příjmů vyloučeny z
nehmotného majetku. Tato úprava je rovněž doprovázena přechodným ustanovením, podle kterého se
zřizovací výdaje zaevidované v majetku poplatníka ve zdaňovacím období započatém přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona, tj. před 1.1.2016, se použije zákon
o daních z příjmů ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, tj. ve znění
účinném do 31.12.2015.
Dotčená ustanovení zákona o daních z
příjmů ve vztahu k fyzickým osobám:
§ 23
odst. 3 písm. a) bod 20., § 23 odst. 3 písm. c)
bod 10., § 24 odst. 2 písm. i),
§ 25 odst. 1 písm. zr),
§ 32a odst. 1 a
4.Zákon č. 377/2015 Sb., kterým se mění některé
zákony v souvislosti s přijetím zákona o ukončení důchodového spoření
Novela zákona o daních z příjmů, která je
součástí shora uvedeného zákona, obsahuje v zásadě tři okruhy úprav. Prvním z nich je vypořádání
prostředků účastníků důchodového spoření uložených u fondů důchodového spoření, které lze v zásadě
uskutečnit dvojím způsobem, a to převedením naspořených prostředků do produktu tzv. třetího pilíře
(doplňkové penzijní spoření) nebo převodem na účastníkem určený bankovní účet. Novelou se zakotvuje
osvobození vyplacení prostředků účastníka důchodového spoření při ukončení důchodového spoření od
daně z příjmů fyzických osob.
Vzhledem k tomu, že jednou z možností vypořádání prostředků účastníků je i jejich převod
do produktu třetího pilíře důchodového systému, navrhuje se současně i rozšíření daňové podpory
dávek z produktů zahrnutých do tohoto pilíře důchodového systému. V dosavadní právní úpravě jsou od
daně z příjmů fyzických osob osvobozeny pouze penze na dobu neurčitou (tj. doživotní penze). Novelou
zákona o daních z příjmů se toto osvobození rozšiřuje
i na penze z doplňkového penzijního spoření. Pro všechny zde uvedené penze se nově uplatní
osvobození od daně za předpokladu, že doba jejich pobírání činí nejméně 10 let.
Posledním okruhem úprav zákona o daních z
příjmů v souvislosti s ukončením důchodového spoření jsou terminologické úpravy, kdy dochází
k vypuštění odkazů na důchodové spoření.
Dotčená ustanovení zákona o daních z
příjmů ve vztahu k fyzickým osobám:
§ 4
odst. 1 písm. l) bod 1. a 3., § 38j odst.
10.U tohoto zákona však, a to navzdory zaměření tohoto příspěvku, upozorním ještě na to, že v
rámci zatraktivnění spoření ve třetím pilíři důchodového systému novela
zákona o daních z příjmů přináší i navýšení limitů pro
daňové úlevy (osvobození příspěvků zaměstnavatele, nezdanitelná část základu daně) a v neposlední
řadě také ke změně způsobu výpočtu výše nezdanitelné části základu daně u doplňkového penzijního
spoření. Tyto úpravy však nabydou účinnosti až 1.1.2017.
V legislativním procesu
je řada dalších novel
zákona o daních z příjmů s dopadem na zdaňování příjmů
fyzických osob
(jako příklad lze uvést novelu přinášející další zvýšení částek daňového
zvýhodnění na děti), které s velkou pravděpodobností nabydou účinnosti v průběhu roku 2016 a budou
se rovněž týkat zdaňovacího období roku 2016. Protože nelze v tuto chvíli spolehlivě určit, kdy
budou tyto předlohy schváleny, budou čtenáři v jakémsi improvizovaném pokračování tohoto příspěvku v
dalších číslech FDÚB seznámeni s dalšími novelami zákona o
daních z příjmů tak, jak budou zákony zveřejňovány ve Sbírce zákonů.1 Blíže viz PITTERLING, M. Připravované změny zdanění příjmů fyzických osob,
Finanční, daňový a účetní bulletin, č. 3, 2015, s. 25–29.
2 Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
3 Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách
pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
4 Vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou
se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991
Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou podnikateli
účtujícími v soustavě podvojného účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.