Osvobozené příjmy a oznamovací povinnost

Vydáno: 18 minut čtení

S účinností od 1.1.2015 je zákonem č. 267/2014 Sb. , kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále jen „zákon č. 267/2014 Sb. “), stanovena v ustanovení § 38v zákona České národní rady č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů (dále jen „ZDP“ nebo „zákon o daních z příjmů“) povinnost oznámení o osvobozených příjmech fyzických osob. Tato povinnost se vztahuje na všechny příjmy osvobozené od daně z příjmů fyzických osob, tj. jak na příjmy osvobozené podle ustanovení § 4 a 4a , tak také podle § 6 a 10 ZDP a platí pro příjmy přijaté od 1.1.2015.

Osvobozené příjmy a oznamovací povinnost
Ing.
Ivan
Macháček
Oznamovací povinnost poplatníka se však nevztahuje na jakoukoliv výši osvobozených příjmů. Zákon o daních z příjmů v § 38v stanoví, že
pokud poplatník daně z příjmů fyzických osob obdrží příjem, který je od daně z příjmů fyzických osob osvobozen a je vyšší než 5 000 000 Kč, je povinen oznámit správci daně tuto skutečnost
do konce lhůty pro podání daňového přiznání za zdaňovací období, ve kterém tento příjem obdržel. Tato oznamovací povinnost platí i pro poplatníky, kteří nemají povinnost podat za zdaňovací období daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob, ale obdrží příjem, který je od daně z příjmů osvobozen a je vyšší než 5 000 000 Kč.
Důležitá je skutečnost, že
limit 5 000 000 Kč se u poplatníka posuzuje vždy za jednotlivý příjem samostatně
. V případě dědictví je limitu 5 000 000 Kč pro oznamovací povinnost podroben jednotlivý osvobozený příjem z dědictví, nikoliv výsledná výše, o kterou se zvýšilo jmění dědice (tj. bezúplatné příjmy získané z dědictví po zohlednění dluhů zůstavitele).
 
Nejčastější případy osvobození od daně podléhající oznamovací povinnosti
K nejčastějším případům oznamovací povinnosti
přijatých osvobozených příjmů poplatníkem daně z příjmů fyzických osob patří bezúplatné příjmy:
-
z nabytí dědictví nebo odkazu dle § 4a písm. a) ZDP
-
a obmyšleného z majetku, který byl do svěřenského fondu vyčleněn
pořízením pro případ smrti nebo zvýšil majetek svěřenského fondu pořízením pro případ smrti dle §4a písm. b) ZDP,
-
v podobě majetkového prospěchu dle §4a písm. m) ZDP vydlužitele při bezúročné zápůjčce,
vypůjčitele při výpůjčce nebo výprosníka při výprose, pokud
tyto příjmy nejsou příjmy ze závislé činnosti,
a pokud se jedná o příjmy:
1.
od příbuzného v linii přímé, linii vedlejší
, pokud jde o sourozence, strýce, tetu, synovce nebo neteř, manžela, manžela dítěte, dítěte manžela, rodiče manžela nebo manžela rodičů,
2.
od
osoby, se kterou poplatník žil nejméně po dobu jednoho roku bezprostředně před získáním bezúplatného příjmu
ve společně hospodařící domácnosti a z tohoto důvodu pečoval o domácnost nebo byl na tuto osobu odkázán výživou,
3.
obmyšleného z jeho majetku, který do svěřenského fondu vyčlenil nebo kterým zvýšil majetek tohoto fondu, nebo z majetku, který byl do svěřenského fondu vyčleněn nebo který zvýšil majetek tohoto fondu osobou uvedenou v bodě 1 nebo 2.
V případě bezúplatných příjmů z nabytí dědictví je důležitá otázka daňového pojetí dědictví ve smyslu znění § 239a zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád (dále jen „DŘ“ nebo „daňový řád“). Z tohoto ustanovení vyplývá, že
pro účely správy daní se na právní skutečnosti hledí tak, jako by zůstavitel žil do dne předcházejícího dni skončení řízení o pozůstalosti
. Z toho vyplývá, že pokud zůstavitel zemřel v roce 2016, ale řízení o pozůstalosti je ukončeno až v roce 2017, pak bezúplatný příjem dědici nevzniká k okamžiku úmrtí zůstavitele, ale až v okamžiku skončení řízení o pozůstalosti a rozhodnutí soudu o dědictví, tj. v roce 2017, a v tomto případě se na dědice vztahuje oznamovací povinnost ve smyslu § 38v ZDP až za rok 2017.
Druhou kategorií nejčastějších případů oznamovací povinnosti přijatých osvobozených příjmů poplatníkem daně z příjmů fyzických osob jsou bezúplatné příjmy dle § 10 odst. 3 písm. c) ZDP:
-
od příbuzného v linii přímé a v linii vedlejší, pokud jde o sourozence, strýce, tetu, synovce nebo neteř, manžela, manžela dítěte, dítěte manžela, rodiče manžela nebo manžela rodičů,
-
od osoby, se kterou poplatník žil nejméně po dobu jednoho roku bezprostředně před získáním bezúplatného příjmu ve společně hospodařící domácnosti a z tohoto důvodu pečoval o domácnost nebo byl na tuto osobu odkázán výživou,
-
obmyšleného z jeho majetku, který do svěřenského fondu vyčlenil nebo kterým zvýšil majetek tohoto fondu, nebo z majetku, který byl do svěřenského fondu vyčleněn nebo který zvýšil majetek tohoto fondu osobou uvedenou v předchozích dvou bodech.
V úvahu může přijít rovněž
příjem z prodeje hmotné movité věci
, který je za podmínek uvedených v osvobozen od daně z příjmů.
S ohledem na vymezení příjmů osvobozených od daně z příjmů ze závislé činnosti dle § 6 odst. 9 ZDP je zde malá pravděpodobnost, že osvobozený příjem dosáhne limitní výše 5 000 000 Kč, oznamovací povinnost zde tedy nepřichází v úvahu.
Oznamovací povinnost se ve smyslu § 38v odst. 3 ZDP nevztahuje na příjem, o němž může údaje zjistit správce daně z rejstříků či evidencí, do kterých má přístup a které zveřejní na úřední desce a způsobem umožňujícím dálkový přístup
. Jak se uvádí ve sdělení Generálního finančního ředitelství (dále jen „GFŘ“) ze dne 21.1.2015 čj. 2899/15/7100-10111-010440 k oznámení o osvobozených příjmech fyzických osob, správci daně mají přístupnou evidenci katastru nemovitostí České republiky. Ve sdělení se dále uvádí, že
oznamovací povinnost se tedy nevztahuje na osvobozený příjem z prodeje rodinného domu a souvisejícího pozemku nebo jednotky, která nezahrnuje nebytový prostor jiný než garáž, sklep nebo komoru, a souvisejícího pozemku zapisovaného do katastru nemovitostí České republiky nebo na příjem z prodeje nemovitých věcí zapisovaných do katastru nemovitostí České republiky [ve smyslu § 4 odst. 1 písm. a), b) a u) ZDP].
Tato skutečnost je rovněž obsažena v čl. I pokynu GFŘ D-28 k promíjení pokuty za neoznámení osvobozeného příjmu.
 
Náležitosti oznámení správci daně
V oznámení správci daně poplatník podle znění § 38v odst. 2 ZDP uvede výši příjmu, popis okolností nabytí příjmu a datum, kdy příjem vznikl.
Oznámení je podáním ve smyslu daňového řádu a dle § 71 odst. 1 DŘ jej lze učinit písemně, ústně do protokolu nebo datovou zprávou. Na rozdíl od daňového přiznání se však nejedná o daňové tvrzení. Neuplatní se tedy pravidlo, které předepisuje povinnou formu prostřednictvím tiskopisu či obdobného formuláře.
Oznámení o osvobozených příjmech tak bude moci poplatník strukturovat libovolným způsobem,
pokud dodrží požadavek na obsahové náležitosti tohoto oznámení stanovené zákonem.
Ministerstvo financí vydalo pod číslem „25 5252 MFin 5252 - vzor č. 1“ tiskopis k oznámení osvobozených příjmů adresovaný poplatníkem finančnímu úřadu včetně pokynů k vyplnění tohoto tiskopisu, který však je nepovinný.
Pokud osvobozený příjem, který podléhá oznamovací povinnosti podle § 38v odst. 1 ZDP, plyne do společného jmění manželů, pak v tomto případě, nemusí oznamovací povinnost plnit oba manželé, ale postačí, aby oznámení vůči správci daně učinil pouze jeden z nich, a to dle rozhodnutí obou manželů.
 
Pokuta za neoznámení osvobozeného příjmu
Se zavedením oznamovací povinnosti o osvobozeném příjmu fyzické osoby souvisí i zavedení sankce za nesplnění této povinnosti. Podle znění § 38w ZDP vzniká poplatníkovi povinnost uhradit pokutu za neoznámení osvobozeného příjmu, pokud nepodá oznámení o osvobozených příjmech fyzických osob, a to ve výši:
a)
0,1 % z částky neoznámeného příjmu, pokud tuto povinnost splní, aniž by k tomu byl vyzván,
b)
10 % z částky neoznámeného příjmu, pokud poplatník tuto povinnost splní v náhradní lhůtě poté, co byl k tomu vyzván, nebo
c)
15 % z částky neoznámeného příjmu, pokud poplatník nesplní tuto povinnost ani v náhradní lhůtě.
Z výše uvedené textace tohoto ustanovení zákona vyplývá, že správce daně nemá prostor pro správní uvážení ohledně výše pokuty, která je určena přímo prostřednictvím procenta z částky neoznámeného příjmu.
V důvodové zprávě zákona č. 267/2014 Sb. se k tomuto ustanovení uvádí, že zákon rozlišuje tři různé situace, které se řadí vzestupně podle závažnosti daného pochybení. Tím má být dosaženo nejen přiměřenosti sankce pro jednotlivé případy z hlediska závažnosti provinění, ale též vytvoření motivačního prvku pro ty poplatníky, kteří budou chtít závadný stav odstranit.
První situace
, vyjádřena pod písmenem a) odst. 1 tohoto ustanovení, dopadá na případy, kdy poplatník sice nesplní povinnost oznámit osvobozený příjem včas, nicméně toto své pochybení napraví, aniž by k tomu byl správcem daně přímo donucen. Sankce ve výši 0,1 %, která na takového poplatníka dopadne, je ve srovnání s ostatními případy mírná, neboť v chování poplatníka lze spatřovat stále prvek dobrovolnosti (nikoli donucení).
Druhá situace
, vyjádřena pod písmenem b) odst. 1 tohoto ustanovení, nastane v případě, kdy poplatníka ke splnění povinnosti musel správce daně vyzvat v souladu s § 38v odst. 4 ZDP. Zde je sankce vyšší než v předchozím případě (10 %), neboť poplatník je k nápravě donucen až správcem daně a lze předpokládat, že bez takového donucení by daný příjem zůstal utajen.
Třetí situace
, vyjádřena pod písmenem c) odst. 1 tohoto ustanovení, postihuje nejzávažnější typ prohřešku, k němuž dojde v případě, kdy poplatník oznámení neprovede ani na výzvu správce daně, který je tak nucen výši osvobozeného příjmu zjistit za něj. Zde nastupuje maximální výše sankce (15 %). Výše tohoto procenta odpovídá současné sazbě daně z příjmů fyzických osob. To ovšem neznamená, že výsledná pokuta představuje zdanění osvobozeného příjmu. Pokuta má charakter toliko příslušenství daně ve smyslu § 2 odst. 5 DŘ. Platí, že současně s touto pokutou se neukládá pokuta za nesplnění povinností nepeněžní povahy dle § 247a daňového řádu.
Pokuta za neoznámení osvobozeného příjmu je přitom splatná do 15 dnů od právní moci rozhodnutí, kterým je stanovena. Přitom pokutu za neoznámení osvobozeného příjmu lze uložit nejpozději do uplynutí lhůty pro stanovení daně. O povinnosti platit pokutu rozhodne správce daně platebním výměrem a současně ji předepíše do evidence daní.
Podle znění § 38w odst. 6 ZDP může správce daně zcela nebo zčásti prominout pokutu za neoznámení osvobozeného příjmu
, pokud k nesplnění povinnosti oznámit osvobozený příjem došlo z důvodu, který lze s přihlédnutím k okolnostem daného případu ospravedlnit. Přitom k prominutí může správce daně přistoupit v souladu s § 259 odst. 1 DŘ na základě žádosti (což bude obvyklejší), nebo z moci úřední.
Generální finanční ředitelství, vedeno snahou dostatečně spolehlivě zabezpečit v maximální možné míře jednotné a objektivní rozhodování o žádostech o promíjení pokut, vydalo pokyn D-28. V pokynu se uvádí, že dle § 259 odst. 2 DŘ platí, že prominout lze příslušenství daně i v případě, že již bylo uhrazeno. Úhrada pokuty tedy není překážkou jejího případného prominutí. Žádost o prominutí pokuty podléhá správnímu poplatku ve výši 1 000 Kč [položka 1 bod 1 písm. c) sazebníku, který je přílohou zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích], pokud je žádáno o prominutí částky vyšší než trojnásobek sazby poplatku. Pokud tedy daňový subjekt žádá o prominutí částky 3 000 Kč a méně, žádost nepodléhá správnímu poplatku.
Podle čl. II.2 pokynu
není prominutí pokuty za neoznámení osvobozeného příjmu možné v případě, kdy § 259c odst. 2 DŘ vylučuje možnost prominutí pokuty
. Jde o případy, kdy poplatník nebo osoba, která je členem jeho statutárního orgánu, v posledních třech letech závažným způsobem porušila daňové nebo účetní právní předpisy. Pokyn blíže vymezuje situace, kdy dochází k tomuto závažnému porušení daňových nebo účetních předpisů.
Pokyn uvádí, že
pro posouzení výše prominutí pokuty existují dvě kritéria - jednak ospravedlnitelný důvod prodlení a jednak četnost porušování povinností při správě daní
, a tato dvě kritéria specifikuje v čl. II.3.A a B. Pokud se například poplatník dopustí prodlení s podáním oznámení o osvobozeném příjmu z důvodu hospitalizace v nemocnici a v posledních třech letech mu byla čtyřikrát pravomocně uložena pokuta za opožděné tvrzení daně. V tomto případě za naplnění ospravedlnitelného důvodu mu přísluší ohodnocení 100%, za četné porušování povinností při správě daní je nutné odečíst 50%, takže poplatníkovi bude prominuto 50% z celkové výše uložené pokuty.
 
Příklady plnění oznamovací povinnosti osvobozených příjmů
Příklad 1
Občan vlastnil od roku 2000 rodinný dům s bytovými jednotkami, které pronajímal. Občan zemřel v červnu 2016 a na základě ukončení řízení o pozůstalosti v listopadu 2016 nabyl dědic (syn zůstavitele) rodinný dům oceněný pro účely dědictví ve výši 5 300 000 Kč. Protože o rodinný dům a pronajímání bytových jednotek nemá zájem, zděděný dům počátkem roku 2017 prodá za 5 500 000 Kč.
Vzhledem k tomu, že dědic v roce 2016 zdědil nemovitou věc a získal bezúplatný příjem převyšující částku 5 000 000 Kč, který je dle § 4a písm. a) ZDP osvobozen od daně z příjmů, musí za rok 2016 podat správci daně oznámení dle § 38v ZDP.
Následný prodej rodinného domu je dle § 4 odst. 1 písm. b) ZDP osvobozen od daně z příjmů, protože zůstavitel vlastnil nemovitou věc déle než 5 let. Syn však oznámení správci daně o nabytí osvobozeného příjmu z prodeje nemovité věci podávat nebude, protože na základě sdělení GFŘ se oznamovací povinnost nevztahuje na osvobozený příjem z prodeje rodinného domu a souvisejícího pozemku ve smyslu § 4 odst. 1 písm. b) ZDP.
Příklad 2
Ukončení řízení o pozůstalosti proběhlo v říjnu 2016 a na základě něho dědic zdědil částku v hotovosti a na účtech zůstavitele ve výši 5 100 000 Kč a současně na něho přecházejí dluhy zůstavitele v celkové výši 450 000 Kč.
I když se jmění dědice zvýšilo o částku 4 650 000 Kč (nabytá hotovost snížená o přecházející dluhy zůstavitele), dědic zdědil ve skutečnosti osvobozený příjem ve výši 5 100 000 Kč. Tento osvobozený příjem převyšuje hranici 5 000 000 Kč, a proto se na dědice vztahuje oznamovací povinnost dle § 38v ZDP a v termínu do 1. dubna 2017 musí skutečnost o zděděném osvobozeném příjmu oznámit správci daně.
Příklad 3
Ukončení řízení o pozůstalosti proběhlo v říjnu 2016 a na základě něho dědic zdědil jednak částku 4 650 000 Kč, což je součet tří spořicích účtů ve třech bankách, které vlastnil zůstavitel ke dni své smrti, a dále zdědil traktor oceněný pro účely dědictví částkou 380 000 Kč. U dědice se jedná o bezúplatný příjem osvobozený dle § 4a písm. a) ZDP od daně z příjmů.
I když dědic nabyl v rámci dědictví částku na spořicích účtech a hmotný movitý majetek, přičemž cena tohoto nabytého majetku je oceněna samostatně v rámci rozhodnutí o ukončení řízení o pozůstalosti, jedná se o jeden bezúplatný příjem nabytý v rámci jednoho dědického řízení. Jmění dědice se zvýšilo o částku 5 030 000 Kč, a proto je dědic povinen v termínu do 1.4.2017 splnit oznamovací povinnost dle § 38v ZDP.
Příklad 4
Občan zemřel v listopadu 2015. Ukončení řízení o pozůstalosti proběhlo v září 2016. Na základě něho dědic zdědil obsáhlou sbírku mincí oceněnou pro účely dědického řízení částkou 5 280 000 Kč.
Bezúplatný příjem nevzniká dědici z daňového hlediska smrtí zůstavitele, ale až skončením řízení o pozůstalosti. Vzhledem k tomu, že toto řízení je skončeno v průběhu roku 2016, vzniká dědici v roce 2016 bezúplatný příjem, který je dle § 4a písm. a) ZDP osvobozen od daně z příjmů, a protože se jedná o nabytý bezúplatný osvobozený příjem převyšující hranici 5 000 000 Kč, musí dědic v termínu do 1. dubna 2017 skutečnost o „nadlimitních“ zděděných bezúplatných příjmech oznámit správci daně.
Příklad 5
V roce 2016 zemřel dědeček i otec občana, který na základě dvou řízení o pozůstalosti ukončených v závěru roku 2016 nabyl dědictvím od dědečka sbírku pamětních medailí, oceněných pro účely dědictví částkou 1 100 000 Kč, a dědictvím od otce částku na spořicích účtech ve výši 4 200 000 Kč.
I když jmění dědice se v roce 2016 zvýšilo o částku 5 300 000 Kč ze dvou ukončených řízení o pozůstalosti, podle § 38v ZDP se limit 5 000 000 Kč posuzuje za jednotlivý příjem samostatně. Žádný z těchto samostatných příjmů osvobozených od daně a nabytých v rámci dvou řízení o pozůstalosti nepřevyšuje částku 5 000 000 Kč, a proto se na dědice nevztahuje oznamovací povinnost dle § 38v ZDP.
Příklad 6
Rodiče darují darovací smlouvou svému synovi v roce 2016 rodinný dům včetně příslušného pozemku, jehož ocenění dle znaleckého odhadu je 5 200 000 Kč. Syn studuje vysokou školu a hodlá se ženit a založit rodinu. Prozatím nemá žádné zdanitelné příjmy, a tudíž nemusí podávat daňové přiznání k dani z příjmů.
Na bezúplatný příjem (dar) se vztahuje § 10 odst. 3 písm. c) bod 1 ZDP a tento bezúplatný příjem je osvobozen od daně z příjmů. Jde o dar od příbuzného v linii přímé. V daném případě je nutno postupovat dle § 38v ZDP a syn jako nabyvatel bezúplatného příjmu (daru) musí do 1.4.2017 oznámit správci daně získání bezúplatného příjmu přesahujícího limit 5 000 000 Kč. V oznámení uvede svou identifikaci, výši příjmu, zákonné ustanovení, podle kterého byl příjem osvobozen od daně, popis okolností nabytí příjmu (darovací smlouva) a datum, kdy příjem vznikl.
Příklad 7
Občan vlastnil luxusní bytovou jednotku 4 + 1 s terasou, ve které měl bydliště spolu se svou rodinou od roku 2012. V červnu 2016 se rodina přestěhovala do jiného města, kde občan získal lukrativnější zaměstnání. Byt proto v roce 2016 prodal za částku 5 150 000 Kč.
Prodej bytové jednotky je dle § 4 odst. 1 písm. a) ZDP osvobozen od daně z příjmů, protože prodávající zde měl bydliště po dobu nejméně dvou let bezprostředně před prodejem. Občan nebude podávat správci daně oznámení o nabytí osvobozeného příjmu z prodeje nemovité věci, protože na základě sdělení GFŘ se oznamovací povinnost nevztahuje na osvobozený příjem od daně z prodeje jednotky, která nezahrnuje nebytový prostor jiný než garáž, sklep nebo komoru, a souvisejícího pozemku, zapisovaný do katastru nemovitostí ve smyslu § 4 odst. 1 písm. a) ZDP.
Příklad 8
Občan prodal v roce 2016 staré auto - veterána z roku 1939 - za částku 1 400 000 Kč, které vlastnil od roku 2005. Dále v roce 2016 získal darem na základě darovací smlouvy od svých rodičů finanční hotovost ve výši 4 000 000 Kč za účelem koupě bytu.
V roce 2016 získal občan dva příjmy, které jsou osvobozeny od daně z příjmů. Příjem z prodeje auta - veterána - je osvobozen od daně z příjmů dle § 4 odst. 1 písm. c) ZDP. Bezúplatný příjem finanční hotovosti na základě darovací smlouvy od příbuzného v linii přímé je osvobozen od daně dle § 10 odst. 3 písm. c) bod 1 ZDP. I když součet osvobozených příjmů za rok 2016 převýší částku 5 000 000 Kč, nevztahuje se na poplatníka oznamovací povinnost dle § 38v ZDP, protože žádný z obou osvobozených příjmů nepřevýšil hranici 5 000 000 Kč.
Příklad 9
Občan zdědil v roce 2016 rozsáhlou sbírku zlatých mincí, oceněnou pro účely dědického řízení na částku 5 250 000 Kč. Řízení o pozůstalosti je ukončeno v listopadu 2016. Tuto sbírku prodá v roce 2017 souhrnně jednomu sběrateli za 5 600 000 Kč.
Vzhledem k tomu, že dědické řízení je skončeno v průběhu roku 2016, vzniká dědici v roce 2016 bezúplatný příjem, který je dle § 4a písm. a) ZDP osvobozen od daně z příjmů, a protože se jedná o nabytý bezúplatný osvobozený příjem převyšující hranici 5 000 000 Kč, musí dědic v termínu do 1.4.2017 skutečnost o „nadlimitních“ zděděných bezúplatných příjmech oznámit správci daně.
Příjem z prodeje mincí v roce 2017 je osvobozen od daně z příjmů dle § 4 odst. 1 písm. c) ZDP. Z toho důvodu je povinen občan za rok 2017 v zákonném termínu do 1.4.2018 podat oznámení správci daně o osvobozených příjmech převyšujících hranici 5 000 000 Kč.