Neplacené volno v souvislostech
Ing.
Antonín
Daněk
Na poskytnutí neplaceného volna se musí zaměstnavatel se zaměstnancem dohodnout, neplacené
volno nesmí zaměstnavatel zaměstnanci určit a prostřednictvím neplaceného volna nelze ani řešit
výrobní či provozní problémy zaměstnavatele, jako je např. nedostatek zakázek. Zaměstnanec je
povinen konat práci v rozsahu stanovené týdenní pracovní doby a práci konat nemusí pouze,
existuje-li některá z překážek v práci na jeho straně, se kterou
zákoník práce nebo jiný právní předpis spojuje jeho
právo na poskytnutí pracovního volna.
Neplacené volno na základě dohody
Při posuzování charakteru neplaceného volna musíme rozlišovat, zda se (ne)jedná o zákonnou
překážku v práci. V závěru si probereme situaci, kdy překážka v práci na straně zaměstnance není
zákonného charakteru, např. když má zaměstnanec v úmyslu po dobu neplaceného volna delší či kratší
dobu pracovat v zahraničí.
Neplacené pracovní volno se zpravidla poskytuje na základě žádosti zaměstnance, který pro
důvody na své straně nemůže práci konat. Zákoník práce
neupravuje poskytování neplaceného pracovního volna, nejsou stanoveny ani důvody možného poskytnutí
pracovního volna a není ani omezena délka takto poskytnutého neplaceného pracovního volna. Žádost o
poskytnutí neplaceného volna může zaměstnanec podat písemně, lze však ji sdělit i ústně. Pokud
zaměstnavatel s poskytnutím neplaceného volna souhlasí, doporučuje se vždy sepsat písemnou dohodu o
poskytnutí neplaceného volna a jeho rozsahu. Po dobu neplaceného volna nepřísluší zaměstnanci mzda
ani plat, protože práci nekoná. Zaměstnanci taktéž nepřísluší ani náhrada mzdy nebo platu, protože
se nejedná o některou ze zákonných osobních překážek v práci na straně zaměstnance.
Osobní překážky v práci – nárokové
volno
Základní právní normou, řešící okruh a rozsah tzv. jiných důležitých osobních překážek v
práci, které lze označit jako krátkodobé a při kterých má zaměstnanec nárok na placené volno (s
náhradou mzdy) nebo na neplacené volno (bez náhrady mzdy), je nařízení vlády č.
590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh a rozsah jiných
důležitých osobních překážek v práci. Podle přílohy k tomuto nařízení se poskytne zaměstnanci
pracovní volno s náhradou mzdy nebo platu
např.:-
Na nezbytně nutnou dobu k provedení ošetření či vyšetření v tzv. nejbližším
zdravotnickém zařízení, pokud ošetření nebo vyšetření nebylo možné provést mimo pracovní
dobu.
-
K účasti na svatbě. Pracovní volno se poskytne na 2 dny na vlastní svatbu, z toho 1
den k účasti na svatebním obřadu. Náhrada mzdy nebo platu však přísluší pouze za 1 den. Pracovní
volno s náhradou mzdy nebo platu se poskytne rodiči na 1 den k účasti na svatbě
dítěte.
-
Na nezbytně nutnou dobu při narození dítěte k převozu manželky nebo družky do
zdravotnického zařízení a zpět.
-
Na 2 dny při úmrtí manžela, druha nebo dítěte a na další den k účasti na pohřbu
těchto osob.
-
Na 1 den k účasti na pohřbu rodiče a sourozence zaměstnance, rodiče a sourozence jeho
manžela, jakož i manžela dítěte nebo manžela sourozence zaměstnance a na další den, jestliže
zaměstnanec obstarává pohřeb těchto osob.
-
K doprovodu rodinného příslušníka do zdravotnického zařízení k vyšetření nebo
ošetření při náhlém onemocnění nebo úrazu a k předem stanovenému vyšetření, ošetření nebo léčení se
poskytne jen jednomu z rodinných příslušníků na nezbytně nutnou dobu, nejvýše však na 1 den, byl-li
doprovod nezbytný a uvedené úkony nebylo možno provést mimo pracovní dobu, jde-li o doprovod
manžela, druha nebo dítěte, jakož i rodiče a prarodiče zaměstnance nebo jeho manžela. Má-li
zaměstnanec nárok na ošetřovné z nemocenského pojištění, nepřísluší mu náhrada mzdy nebo
platu.
-
Na nezbytně nutnou dobu zaměstnancům, kteří se zúčastní pohřbu
spoluzaměstnance.
Mimoto jsou v této příloze specifikovány situace, kdy se zaměstnanci poskytne pracovní
volno bez náhrady mzdy nebo platu – např. na nezbytně nutnou dobu k účasti při porodu manželky
(družky) nebo k vyhledání nového zaměstnání, pokud se však nejedná o skončení pracovního poměru
výpovědí danou zaměstnavatelem z důvodů uvedených v
§ 52 písm. a) až e) zákoníku práce, nebo
dohodou z týchž důvodů.
Pojistné na sociální zabezpečení
Jelikož zaměstnanec za dobu neplaceného volna neobdrží mzdu, plat ani náhradu mzdy nebo
platu, neodvádí se za zaměstnance záloha na daň z příjmů, a protože je vyměřovacím základem pro
odvod pojistného na sociální zabezpečení úhrn příjmů, které jsou předmětem daně z příjmů podle
§ 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve
znění pozdějších předpisů, neodvádí se z neplaceného volna pojistné na sociální
zabezpečení.
Pojistné na zdravotní pojištění
Jinak však na tuto problematiku nahlížíme ve zdravotním pojištění. Zákon č.
267/2014 Sb. provedl s účinností od 1. 1. 2015 několik
změn i v této oblasti, kdy významnou novinku představuje mimo jiné zrušení (resp. změna)
§ 3 odst. 5 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění, včetně souvisejícího § 9
odst. 3 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých
souvisejících zákonů, řešících v podobě platné do konce roku 2014 tematiku neplaceného volna a
neomluvené absence zaměstnance.
V přímé návaznosti na placení pojistného zaměstnavatelem, s přihlédnutím k povinnosti
případně dodržet u zaměstnance minimální vyměřovací základ, se při řešení neplaceného volna a
neomluvené absence vychází po datu 1. 1. 2015 zejména z ustanovení
§ 3 odst. 4,
6,
8,
9 a 10
zákona č. 592/1992 Sb., ve znění platném od 1. 1. 2015. Pro placení pojistného jsou v této
právní normě důležitými např. i ustanovení § 4 odst. 1 (rozhodné období pro stanovení vyměřovacího
základu zaměstnance) a § 13 (odvod pojistného při souběhu příjmů).
V důsledku této poměrně zásadní změny již zaměstnavatelé neodvádějí od 1. 1. 2015 pojistné
z neplaceného volna nebo z neomluvené absence (nenavyšují vyměřovací základ), nicméně s ohledem na
platnou právní úpravu je zapotřebí brát v úvahu např. tyto zásady:
-
Pokud se na zaměstnance (a zaměstnavatele jako plátce pojistného) vztahuje povinnost
dodržet při odvodu pojistného minimální vyměřovací základ, resp. jeho poměrnou část, musí být od
ledna 2015 toto zákonné minimum v příslušném kalendářním měsíci dodrženo, v podstatě bez ohledu na
dobu trvání případného neplaceného volna nebo neomluvené absence. Minimální vyměřovací základ
principiálně vychází i nadále z minimální mzdy a je upraven v
§ 3 odst. 4 a
6 zákona č. 592/1992 Sb.
-
U osob, pro které neplatí ve zdravotním pojištění ustanovení o minimálním vyměřovacím
základu dle § 3 odst. 8 zákona č. 592/1992 Sb.
(např. se jedná o osoby, za které platí pojistné stát), není důležité, zda neplacené volno nebo
neomluvená absence trvají po celý kalendářní měsíc nebo jen po jeho část. V takových případech se
pojistné vždy odvede ze skutečné výše příjmu, případně může být vyměřovací základ zaměstnance
stanoven i v nulové hodnotě – bez ohledu na délku trvání zaměstnání v příslušném kalendářním
měsíci.
Lze konstatovat, že v souvislosti s placením pojistného se – na rozdíl od podmínek
platných do konce roku 2014 – identicky nahlíží na oblast neplaceného volna a neomluvené absence v
tom smyslu, zda u těchto případů nepřítomnosti zaměstnance v zaměstnání (ne)musí být při odvodu
pojistného dodrženo zákonné minimum.
Podívejme se nyní blíže na postupy zaměstnavatele v situaci, kdy je zaměstnanci poskytnuto
neplacené volno, přičemž musí být v právních podmínkách roku 2016 dodržen při odvodu pojistného
minimální vyměřovací základ.
Příklad 1
Zaměstnanci bylo poskytnuto po celý kalendářní měsíc neplacené volno.
Zaměstnavatel odvede pojistné z částky minimálního vyměřovacího základu 9 900 Kč ve výši 1
337 Kč, kdy celou částku uhradí zaměstnanec prostřednictvím zaměstnavatele dle
§ 3 odst. 10 zákona č. 592/1992 Sb.
Příklad 2
Vyměřovací základ zaměstnance činí 26 000 Kč, současně mu byly poskytnuty tři dny
neplaceného volna.
Při sazbě 13,5 % z částky 26 000 Kč činí pojistné 3 510 Kč. Jedna třetina (1 170 Kč) bude
sražena zaměstnanci, dvě třetiny (2 340 Kč) uhradí zaměstnavatel.
Příklad 3
Zaměstnanci pracujícímu na zkrácený pracovní úvazek byl zúčtován hrubý příjem 9 000 Kč,
současně měl dva dny neplaceného volna.
Protože musí být u zaměstnance dodržen minimální vyměřovací základ, proběhne odvod
pojistného takto:
Ze skutečně dosaženého příjmu 9 000 Kč činí 13,5 % pojistného částku 1 215 Kč. Jednu
třetinu (405 Kč) hradí zaměstnanec, dvě třetiny (810 Kč) zaměstnavatel. Aby byl dodržen minimální
vyměřovací základ, musí být ještě proveden dopočet a doplatek pojistného z rozdílové částky 900 Kč
ve výši 122 Kč – uhradí zaměstnanec. Z celkové (minimální) částky pojistného 1 337 Kč tak zaplatí
zaměstnanec 527 Kč (405 + 122) a zaměstnavatel 810 Kč.
Obdobně jako v předcházejícím příkladu nepřihlíží zaměstnavatel k počtu dnů poskytnutého
neplaceného volna.
Lze podotknout, že u všech třech příkladů by se stejný postup uplatnil i tehdy, kdyby se
jednalo o neomluvenou absenci.
Vždy platí zásada, že veškeré pojistné odvádí zdravotní pojišťovně zaměstnavatel,
zaměstnanec si sám žádné pojistné neplatí.
Neplacené volno při pobytu v zahraničí
Může nastat situace, že se zaměstnanec se zaměstnavatelem dohodne na poskytnutí
déletrvajícího neplaceného volna a na zdravotní pojišťovně se odhlásí z důvodu dlouhodobého pobytu v
zahraničí. Pracovní poměr nadále trvá.
Pokud si zaměstnanec vyřídí na zdravotní pojišťovně tzv. dlouhodobý pobyt v cizině podle
§ 8 odst. 4 zákona č. 48/1997 Sb., musí tento pobyt
trvat déle než 6 měsíců. Zaměstnaná osoba vyplní před odjezdem u zdravotní pojišťovny formulář
Prohlášení o dlouhodobém pobytu pojištěnce v cizině, čímž je vyňata ze zdravotního pojištění v České
republice a současně je povinna odevzdat před odjezdem průkaz zdravotní pojišťovny. Za osobu
dlouhodobě pobývající v cizině nikdo pojistné v ČR neplatí a pojistné neplatí ani zaměstnavatel z
titulu poskytnutého neplaceného volna, resp. nemusí u zaměstnance dodržet minimální vyměřovací
základ. Současně však tato osoba nemá po uvedenou dobu nárok na úhradu hrazených služeb, případně
poskytnutých českým systémem veřejného zdravotního pojištění.
Obdobným způsobem se postupuje i tehdy, pokud se zaměstnanec s bydlištěm v České republice
rozhodne pracovat, případně podnikat, v některém ze států Evropské unie, případně v Norsku, na
Islandu, v Lichtenštejnsku nebo ve Švýcarsku podle koordinačních nařízení Evropské unie (883/2004 a
987/2009). Tato osoba je na základě principu jednoho pojištění účastna všech systémů sociálního
zabezpečení státu, ve kterém vykonává výdělečnou činnost, což musí po návratu zdravotní pojišťovně
doložit příslušným dokladem. Zdravotní péče (hrazené služby) je čerpána za podmínek platných pro
použití Evropského průkazu zdravotního pojištění. Na rozdíl od podmínek stanovených pro uplatnění
institutu dlouhodobého pobytu pojištěnce v cizině může být toto vynětí z českého systému veřejného
zdravotního pojištění i kratší než 6 měsíců.
Kdyby byla zaměstnanci zúčtována odměna do kalendářního měsíce, ve kterém je odhlášen,
pojistné by se neodvádělo proto, že osoba není účastna českého systému veřejného zdravotního
pojištění.
Na dobu, kdy je zaměstnanec odhlášen z českého systému, jej taktéž zaměstnavatel odhlašuje
jako zaměstnance kódem „O“ a po návratu pak přihlašuje kódem „P“, i když pracovněprávní vztah
trvá.