Dopady zvýšení minimální mzdy do zákona o
daních z příjmů
Ing. Bc.
Marcel
Pitterling,
Ph.D.
Vláda České republiky svým nařízením č. 233/2015
Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006
Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního
prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších
předpisů, upravila mimo jiné také výši základní sazby minimální mzdy ze stávajících 9 200 Kč na 9
900 Kč za měsíc, a to s účinností od 1.1.2016.
Uvedená úprava má přímý dopad i na některé parametry, které jsou zakotveny v příslušných
ustanoveních zákona č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o
daních z příjmů“). Tento příspěvek si klade za cíl upozornit na tato ustanovení právě v
souvislosti se změnou výše minimální mzdy.
Podle § 21g zákona o daních z příjmů se
minimální mzdou pro účely daní z příjmů rozumí měsíční sazba minimální mzdy podle právních předpisů
upravujících výši minimální mzdy:
a)
účinná k prvnímu dni příslušného zdaňovacího období a
b)
neupravená s ohledem na odpracovanou dobu a další okolnosti.
Z uvedeného tedy plyne, že vzhledem k tomu, že se změna výše minimální mzdy stane účinnou
od 1.1.2016, dopadne na dále uvedená ustanovení zákona o
daních z příjmů již pro zdaňovací období roku 2016. Dále je z uvedeného ustanovení zřejmé, že
se vychází z částky minimální mzdy tak, jak je upravena v §
2 výše uvedeného nařízení vlády č. 567/2006 Sb., ve znění nařízení vlády č.
233/2015 Sb., tzn. bez přihlédnutí např. k omezenému
pracovnímu uplatnění zaměstnance. Ve všech níže uvedených parametrech se tedy od 1.1.2016 bude
vycházet z minimální mzdy ve výši 9 900 Kč.
Prvním ustanovením zákona o daních z příjmů,
kterého se změna minimální mzdy dotýká, je § 4 odst. 1
písm. h) zákona o daních z příjmů:
„(1) Od daně jsou osvobozeny
h)
příjem získaný ve formě dávky nebo služby z nemocenského pojištění, důchodového
pojištění podle zákona upravujícího důchodové pojištění, peněžní pomoci obětem trestné činnosti
podle zákona upravujícího poskytnutí peněžní pomoci obětem trestné činnosti, sociálního zabezpečení,
plnění z uplatnění nástrojů státní politiky zaměstnanosti a veřejného zdravotního pojištění, plnění
z pojistné smlouvy o pojištění důchodu podle zákona upravujícího důchodové spoření a plnění ze
zahraničního povinného pojištění stejného druhu; jde-li však o příjem ve formě pravidelně
vypláceného důchodu nebo penze, je od daně osvobozena z úhrnu takových příjmů nejvýše částka ve výši
36násobku minimální mzdy, která je platná k 1. lednu kalendářního roku, za zdaňovací období, do níž
se však nezahrnuje výše příplatku nebo příspěvku k důchodu podle jiných právních předpisů,
...“.
Vzhledem ke zvýšení minimální mzdy dochází také ke zvýšení úhrnné částky osvobozených
důchodů nebo penzí ze stávajících 331 200 Kč (tj. 36 x 9 200 Kč = = 331 200 Kč) na 356 400 Kč (tj.
36 x 9 900 Kč = = 356 400 Kč).
Změna minimální mzdy se také dotýká uplatnění slevy na dani za umístění dítěte v
předškolním zařízení. Praktický dopad změny výše minimální mzdy lze tedy identifikovat v
§ 35bb odst. 4 zákona o daních z
příjmů:
„(4) Za každé vyživované dítě lze uplatnit slevu maximálně do výše minimální
mzdy.“.
Od 1.1.2016 tedy bude možné za každé vyživované dítě uplatnit slevu na dani v souvislosti
s jeho umístěním do předškolního zařízení ve výši výdajů prokazatelně vynaložených za takové
umístění, maximálně však do výše 9 900 Kč.
Dalším ustanovením zákona o daních z příjmů,
kterého se změna minimální mzdy dotýká, je § 35c odst.
4 zákona o daních z příjmů:
„(4) Daňový
bonus
může uplatnit poplatník, který ve zdaňovacím období měl příjem podle
§ 6, 7, 8 nebo § 9 alespoň ve výši šestinásobku
minimální mzdy; u poplatníka, který má příjmy pouze podle §
9 nesmí výdaje převýšit tyto příjmy. Do těchto příjmů se nezahrnují příjmy od daně
osvobozené, příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně s výjimkou příjmů, u
nichž se uplatní postup dle § 36 odst. 7 nebo 8
a příjmy, které jsou podle § 38f vyjmuty ze
zdanění.“.Dojde tedy od 1.1.2016 ke zvýšení uvedeného limitu vybraných příjmů pro účely nároku na
daňový
bonus
z 55 200 Kč (tj. 6 x 9 200 Kč = 55 200 Kč) na 59 400 Kč (tj. 6 x 9 900 Kč = 59 400
Kč).Změna minimální mzdy se dotýká i následujících ustanovení
§ 35d zákona o daních z příjmů, avšak v tomto
případě se jedná o rozvedení podmínek uvedených v § 35c
zákona o daních z příjmů:
„(4) Je-li výše zálohy na daň snížené o měsíční slevu na dani podle
§ 35ba, nižší, než částka měsíčního daňového
zvýhodnění, je vzniklý rozdíl měsíčním daňovým bonusem. Měsíční daňový
bonus
lze vyplatit, pokud
jeho výše činí alespoň 50 Kč, maximálně však do výše 5 025 Kč měsíčně. Plátce daně je povinen
vyplatit poplatníkovi měsíční daňový bonus
ve výši stanovené tímto zákonem při výplatě příjmů ze
závislé činnosti, jestliže jejich úhrn vyplacený nebo zúčtovaný tímto plátcem za příslušný
kalendářní měsíc (§ 38h odst. 1) dosahuje u
poplatníka alespoň výše poloviny minimální mzdy, zaokrouhlené na celé koruny dolů (dále jen
,polovina minimální mzdy‘). Do těchto příjmů se nezahrnují příjmy od daně osvobozené a příjmy, z
nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně.“.Od 1.1.2016 se tedy polovina minimální mzdy použitá v uvedeném ustanovení
zákona o daních z příjmů zvyšuje ze stávajících 4 600
Kč (tj. 9 200 Kč / 2 = 4 600 Kč) na 4 950 Kč (tj. 9 900 Kč / 2 = 4 950 Kč).
„(6) Při ročním zúčtování záloh a daňového zvýhodnění poskytne plátce daně poplatníkovi
slevu na dani podle § 35c maximálně do výše daně
snížené o slevy na dani pro poplatníky daně z příjmů fyzických osob. Je-li nárok na daňové
zvýhodnění vyšší než takto vypočtená daň, má poplatník nárok na vyplacení daňového zvýhodnění formou
daňového bonusu, jen pokud úhrn jeho příjmů ze závislé činnosti od všech plátců daně v uplynulém
zdaňovacím období, z nichž mu plátce daně provádí roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění,
dosáhl alespoň šestinásobku minimální mzdy. Jestliže u poplatníka úhrn těchto příjmů nedosáhl
alespoň šestinásobku minimální mzdy, poplatník při ročním zúčtování záloh a daňového zvýhodnění na
vyplacené měsíční daňové bonusy v kalendářních měsících, v nichž úhrn jeho příjmů dosáhl alespoň
výše poloviny minimální mzdy, již nárok neztrácí.“.
Jak již bylo uvedeno u předchozích ustanovení
zákona o daních z příjmů, dojde tedy od 1.1.2016 ke
zvýšení uvedeného limitu šestinásobku minimální mzdy z 55 200 Kč (tj. 6 x 9 200 Kč = 55 200 Kč) na
59 400 Kč (tj. 6 x 9 900 Kč = 59 400 Kč) a v případě poloviny minimální mzdy ze stávajících 4 600 Kč
(tj. 9 200 Kč / 2 = 4 600 Kč) na 4 950 Kč (tj. 9 900 Kč / 2 = 4 950 Kč).