Meze postupu k odstranění pochybností
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský,
Lichnovský, Ondrýsek & partneři, a.s.
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 28.1.2015, sp. zn.
2 Afs 174/2014, www.nssoud.cz
K předpisům:
-
Městský soud měl tedy na podkladě žalobních tvrzení zvážit, jestli postup k
odstranění pochybností neztratil svůj smysl (neboť nemá sloužit k obsáhlému, časově i věcně
náročnému dokazování) a zda nemělo být již dříve přikročeno k daňové kontrole či k jinému způsobu
ukončení postupu k odstranění pochybností
Názor městského soudu je však ve fundamentálním rozporu se shora nastíněnou
zákonnou koncepcí postupu k odstranění pochybností, jež nedává správci daně ničím neomezenou možnost
vybírat, který postup při správě daní v konkrétním případě zvolí a jak dlouho a v jaké intenzitě v
něm bude pokračovat.
Nejvyšší správní soud pro úplnost v obecné rovině podotýká, že námitky
stěžovatelky mají své opodstatnění, neboť „[s]právce daně si musí před vydáním výzvy, např. i s
využitím místního šetření, ujasnit, co považuje v daňovém řízení za sporné, nepřesné, nesprávné,
neúplné nebo nepravdivé, a k odstranění těchto pochybností v celistvosti daňový subjekt vyzvat. Bylo
by v rozporu se zásadou hospodárnosti (§ 7 odst.
2), zásadou zdrženlivosti a přiměřenosti (§ 5
odst. 3) a se zásadou rychlosti (§ 7 odst.
1), pokud by správce daně pochybnosti seznatelné již na počátku oznamoval daňovému subjektu
po částech. Prodlužoval by tak zbytečně postup odstraňování pochybností a oddaloval vyměření
(doměření) daně. Může však nastat situace, kdy pochybnosti ve výzvě sdělené v procesu jejich
odstraňování vyvolají pochybnosti další. K jejich uplatnění má správce daně prostor v protokolu
(úředním záznamu) předvídaném v § 90 odst. 1 a ve
sdělení výsledku postupu k odstranění pochybnosti (§ 90
odst. 2)“ (Žišková, M. In Baxa, J. a spol.: Daňový řád. Komentář. I. Cíl. Praha: Wolters
Kluwer ČR, a.s., 2011, s. 489). Naproti tomu žalovaný postup k odstranění pochybností nezaměřil na
jednotlivé či dílčí pochybnosti. Stěžovatelku nejprve obecně vyzval k odůvodnění nárůstu plnění,
aniž by uvedl konkrétní tvrzení, o kterém měl pochybnosti; podstatná část postupu k odstranění
pochybností pak probíhala bez součinnosti se stěžovatelkou, žalovaný po ní žádné dodatečně
konkretizované důkazy nepožadoval a namísto toho vyhledával důkazní prostředky z vlastní iniciativy.
Stěžovatelce tak nebylo zřejmé, co konkrétně měla v průběhu postupu k odstranění pochybností doložit
či jaké kroky měla učinit k tomu, aby byl postup k odstranění pochybností ukončen. Průběh postupu k
odstranění pochybností tedy nijak nepřipomínal „písemný či ústní dialog mezi správcem daně a daňovým
subjektem“ (viz důvodová zpráva k vládnímu návrhu zákona ze dne 15.12.2008, sněmovní tisk č. 685,
přístupné v digitálním repositáři www.psp.cz) a vymykal se tak zákonem předvídané povaze tohoto
institutu.
Navzdory četným rozsudkům Nejvyššího správního soudu stále existují případy,
kdy správce daně využívá postup k odstranění pochybností k podrobnému či nahodilému odhalování
pochybení daňového subjektu. Tento postup pak není správný. Nicméně ochrana proti němu je více než
svízelná. Pokus o maximální součinnost totiž zpravidla končí posvěcením soudem s tím, že pokud
daňový subjekt reagoval, pak asi byla výzva srozumitelná. Ochrana před nečinností se pak příliš
nehodí, když dle soudů je nezákonný postup k odstranění pochybností nezákonným zásahem. A u něj je
pak třeba vyčerpat všechny možnosti obrany, kam spadá i stížnost a přešetření stížnosti. Nicméně
tuto možnost obrany zase finanční správa odmítá přiznat, když dle jejího aktuálního názoru v této
věci není stížnost přípustná. Je tak evidentní, že v tomto spletenci ustanovení zákona se nevyznají
ani daňoví specialisté. Zcela se tak nabízí otázka, jak se v něm má vyznat samotný daňový
subjekt?