Zdanění silničních vozidel ve vybraných zemích EU
JUDr.
Zdeňka
Tesařová,
LL. M.
Objem silniční dopravy každoročně roste. Automobilový průmysl pohledem jeho prosperity
představuje velmi významnou oblast, přičemž Evropa je jedním z největších výrobců motorových vozidel
na světě. Z pohledu jednotlivce se dá říci, že koupě, prodej a používání silničního motorového
vozidla se staly běžnou součástí života každého z nás. Pro někoho je silniční motorové vozidlo
luxusním zbožím, pro jiné zas neoddělitelnou součástí jeho podnikatelské činnosti či nezbytným
dopravním prostředkem. Oblast zdaňování vozidel je oblastí, která z pohledu práva Evropské unie (EU)
stále není plně harmonizována. Vývoj v oblasti zdanění vozidel v EU zatím závisí do značné míry také
na judikatuře Soudního dvora Evropské unie. Z oblasti sekundárního práva lze uvést zejména směrnici
EP a Rady 1999/62/ES ze dne 17. června 1999 o
výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly či směrnici Rady
83/182/EHS o osvobození od daní, které platí v
rámci Společenství pro dočasný dovoz některých dopravních prostředků. Pokud se týče směrnice
1999/62/ES lze v této souvislosti hovořit pouze o
úpravě částečně harmonizované, dotýkající se oblasti zdaňování motorových vozidel a jízdních souprav
určených nebo používaných k silniční přepravě nákladu, jejichž maximální přípustná hmotnost činí
více než 3,5 tuny. Ale i v případě těchto vozidel je předmětem těchto harmonizačních opatření pouze
řešení dílčích otázek, zejména pokud se týče určení státu oprávněného tato vozidla zdaňovat
(opatření primárně určené k zamezení dvojího, popř. vícenásobného zdanění) a stanovení výše
minimálních sazeb těchto daní (opatření primárně mířené k zajištění určitého konkurenčně vyváženého
prostředí v rámci vnitřního trhu EU). Z tohoto důvodu se stále setkáváme se vzájemným působením
někdy obdobných, jindy rozmanitých daňových systémů uplatňujících se v jednotlivých členských zemích
EU. Komise EU ve Strategii Evropa 20201) pro inteligentní a udržitelný růst
podporující začlenění v EU konstatovala, že občané a podniky se musí stále častěji vyrovnávat s
existencí dvaceti sedmi2) rozdílných právních systémů. Obdobný pohled zaujímá
i Soudní dvůr Evropské unie (dříve Evropský soudní dvůr, dále jen „Soudní dvůr“), dle jehož názoru
SFEU3) neposkytuje žádnou záruku, že změna pobytu občana nebo pracovníka bude
s ohledem na zdanění daňově neutrální.4) Změna pobytu může tedy s ohledem na
případné dopady např. i v oblasti zdanění pro určitou osobu představovat jak výhodu, tak rovněž
nevýhodu, a to v závislosti na daných okolnostech.
Obecně lze konstatovat, že na strukturu zdanění silničních motorových vozidel v
jednotlivých členských státech EU působí mnoho okolních i vnitřních vlivů, zejména charakteristika
vnitrostátního trhu nebo cíle vnitrostátních politik, ale také sociální poměry, životní prostředí,
infrastruktura, dopravní politika atd. Pro účely zdanění silničních motorových vozidel členské státy
EU využívají celou řadu různých daňových nástrojů, jejichž cílem je nepochybně získat určité
prostředky do veřejných rozpočtů, a to jak od osob používajících vozidla pro soukromé účely, tak
rovněž od osob používajících vozidla pro účely komerční. Nahlédneme-li do úprav daňových soustav
jednotlivých členských států EU, zjistíme, že některé z nich aplikují pouze daň jednoho typu, jiné
naopak daní více stanovených v závislosti na předmětu zdanění, např. v Dánsku.
Dle současné praxe je proto možné tyto daně, obvykle užívané jednotlivými členskými státy
EU, rozdělit do tří základních skupin. První skupinu tvoří daně, jež se váží na okamžik nabytí
vozidla, resp. koupě či okamžik prvotního uvedení vozidla do provozu, jde zejména o daň registrační.
Skupinu druhou naopak představují daně vztahující se k vlastnictví či držení vozidla, popř. užívání
vozidla pro určité účely, jež jsou koncipovány jako daně pravidelné. Typicky jde o daň z motorových
vozidel, někdy označovanou jako daň silniční. Konečně třetí skupina je úzce spjata s určitou
spotřebou, tj. např. daně z pohonných hmot (resp. minerálních olejů či paliv, tj. bez ohledu na
jejich název), pojistné daně apod.
Roční silniční daň či daň z motorových vozidel je v jednotlivých daňových systémech
poměrně tradiční daní, uplatňující se ve většině členských států EU. Tento druh daně je považován za
jeden z významných daňově ekonomických nástrojů. Tyto daně, ať již jejich název je „silniční daň“,
„daň z motorových vozidel“ či jiný zpravidla vybírá jednou ročně ten stát, v němž je vozidlo
registrováno. Většina členských států EU tuto daň stanoví na základě technických specifikací
vozidel, zejména prostřednictvím rozlišení vozidel podle technických parametrů (např. zdvihový objem
nebo výkon motoru) nebo množství emisí CO2. Jaké jsou tyto daně? Cílem tohoto příspěvku je
nahlédnout do oblasti zdaňování vlastnictví či držení vozidel daněmi majetkového
charakteru.5)
Daň z motorových vozidel pohledem právní
úpravy vybraných zemí EU
Úvodem lze konstatovat, že r zdanění silničních motorových vozidel vztahující se k
vlastnictví či držbě vozidla uplatňuje převážná většina členských států EU. Názvy těchto daní jsou
různé (viz tabulka). Na rozdíl od registračních daní nejsou daně z motorových vozidel placené
pravidelně příliš citlivé na hospodářský cyklus. Z hlediska jednotlivých daňově právních prvků lze
najít řadu shodných, ale i rozdílných znaků. Ve srovnání s českou právní úpravou daně silniční,
která se týká pouze vozidel silničních motorových a přípojných vozidel, což reflektuje již samotný
název této daně, se lze v některých zahraničních daňových právních úpravách setkat s tím, že této
dani kromě silničních motorových vozidel podléhají rovněž jiná motorová vozidla, např. motorové lodě
či letadla. Tuto úpravu lze najít např. v italské, portugalské, rumunské či španělské právní
úpravě.
Předmět daně
Vozidla, která podléhají zdanění daní silniční v České republice, lze rozdělit do dvou
skupin:
1.
Silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla registrovaná a provozovaná v
České republice, jsou-li používána poplatníkem daně z příjmů právnických osob (speciální úprava
platí však pro veřejně prospěšné poplatníky daně z příjmů právnických osob), nebo jsou-li používána
poplatníkem daně z příjmů fyzických osob k činnosti nebo v přímé souvislosti s činností, ze kterých
plynou příjmy ze samostatné činnosti ve smyslu § 7 zákona o
daních z příjmů. Do této první skupiny vozidel patří vozidla všech druhů a kategorií (např.
osobní automobily, autobusy atd.), s výjimkou těch vozidel, které patří do skupiny druhé, příp.
vozidel výslovně vyňatých ze zdanění6).
2.
Vozidla s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny určená výlučně k přepravě nákladů
a registrovaná v České republice. Do této druhé skupiny vozidel patří zejména nákladní automobily,
tahače, nákladní přívěsy a nákladní návěsy s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny. Pro účely
zdanění těchto vozidel na rozdíl od skupiny první není rozhodující jejich užívání k podnikání či
jakýkoliv jiný účel jejich užívání.
Současná konstrukce předmětu daně z motorových vozidel na Slovensku je poměrně podobná
konstrukci české daně silniční, neboť rok 2015 přinesl do této úpravy mnoho nového. Dne 1.1.2015
nabyl účinnosti zcela nový zákon o dani z motorových vozidel č. 361/2014 Z.z., který v plném rozsahu
nahradil do té doby platnou a účinnou část jedenáctou zákona č. 582/2004 Z.z., o miestnych daniach a
miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, ve znění pozdějších předpisů. Do
konce roku 2014 byla tato slovenská daň na rozdíl od české právní úpravy místní daní, jejíž základní
konstrukční prvky sice upravoval zákon pro všechny kraje společně, ale rozhodnutí, zda tato daň se v
kraji (resp. ve vyšším územním celku) uplatňovala, záviselo na rozhodnutí příslušného kraje, jež pro
tyto účely náleženo oprávnění vydat všeobecně závazné nařízení.7) Počínaje
lednem 2015 tak slovenská daň z motorových vozidel již není místní daní a není upravena všeobecnými
závaznými nařízeními krajů, ale jde o daň povinnou, upravenou jednotně novým zákonem. Novinky na
Slovensku se v oblasti zdaňování vozidel netýkají pouze nového koncepčního pojetí, ale změny se
dotkly rovněž základních konstrukčních prvků, tj. vymezení předmětu daně, poplatníka daně,
osvobození, ale také i ustanovení procesních. Předmětem této slovenské daně jsou motorová vozidla a
jejich přípojná vozidla, které jsou na Slovensku registrována a jsou používána k podnikání nebo k
činnostem, z nichž plynoucí příjmy jsou předmětem daně z příjmů. Na rozdíl od české úpravy slovenská
právní úprava výslovně vymezuje kategorie vozidel, které podléhají zdanění. Pokud se týče vozidel,
konkrétně v současné době zdanění podléhají vozidla zařazená do kategorie L, M, N a O. Podíváme-li
se zpět do roku 2014 a tehdejší právní úpravu, je nepochybné, že došlo k rozšíření skupiny vozidel
podléhajících zdanění o kategorii L, tj. nově zdanění podléhají také vozidla s méně než čtyřmi koly
(např. motocykly) a čtyřkolky.
Pohledem do vnitrostátních úprav ostatních členských států EU lze říci, že v převážné
většině těchto evropských zemí platí, že předmětem daně z motorových vozidel jsou všechna motorová
vozidla8) určená a používaná pro přepravu osob (osobní automobily, autobusy,
mikrobusy aj.) nebo pro přepravu nákladu (nákladní automobily, návěsy, přívěsy aj.), včetně jejich
přípojných vozidel, která jsou používaná na veřejných pozemních komunikacích (např. v Belgii,
Bulharsku, Slovinsku, Německu, Rakousku, Polsku aj.). V některých úpravách se lze naopak setkat s
tím, že vozidla, která jsou tradičně v jiných státech zdaňována, předmětem zdanění nejsou a daň se
vybírá pouze z malého okruhu vozidel. Příkladem tohoto přístupu je Estonsko, neboť zde zdanění
podléhají pouze těžká nákladní vozidla. Zdanění vozidel, resp. užívání silniční sítě v Estonsku
upravuje zákon o dani z těžkých nákladních vozidel RT I 2000, 81, 515 (Raskeveokimaksu seadus).
Předmětem daně z těžkých nákladních vozidel je užívání silnic těžkými nákladními vozidly, resp.
zdanění nákladních vozidel s maximální přípustnou nebo celkovou hmotností větší než 12 tun, která
jsou registrována k silničnímu provozu v Estonsku. Zdanění podléhají rovněž jízdní soupravy složené
z tahače a jednoho nebo více vleků či návěsů s maximální přípustnou nebo celkovou hmotností vozidla
větší než 12 tun. Pro zajímavost lze zmínit, že již v červnu 2013 doporučila Komise EU Estonsku
zavedení daně z motorových vozidel9) v klasickém pojetí jako environmentální
pobídku ke zvýšení energetické účinnosti (možnou variantou je i zvýšení spotřební daně z motorových
paliv), nicméně ze strany Estonska jsou tato doporučení Komise prozatím v oblasti zdaňování vozidel
nezohledněna.
Na rozdíl od České republiky není tak v ostatních zemích EU úplnou výjimkou, že zdanění
podléhají také motorky, motokola, mopedy či tříkolky (např. ve Finsku, Chorvatsku, Itálii, Irsku,
Lotyšsku, Nizozemí, Portugalsku, Řecku, Slovensku, Slovinsku, Švédsku či Velké Británii). Například
v Lotyšsku podléhají zdanění také sněžné skútry, tramvaje, či trolejbusy. V Německu, Nizozemí či
Portugalsku také obytné vozy či karavany.
Obdobně jako tomu je v České republice uplatňují se v některých vnitrostátních úpravách
určité výjimky, resp. některá vozidla jsou ze zdanění výslovně vyňata. V případě České republiky
jsou takto explicitně vyňata např. vozidla, kterým byla přidělena tzv. zvláštní registrační značka
(např. vozidla historická či sportovní, pro zkušební nebo manipulační provoz aj.), zemědělské a
lesnické traktory, včetně jejich přípojných vozidel aj.6 Na Slovensku jsou rovněž vyňata vozidla se
zvláštní poznávací značkou, která jsou používána ke zkušebnímu provozu a dále také vozidla určená k
provádění speciálních činností.10) Obdobně jako u nás jsou např. v Lotyšsku
ze zdanění vyjmuty traktory. Dle švédské právní úpravy zdanění nepodléhají motocykly, osobní
automobily, autobusy, nákladní vozidla, pokud jsou starší 30 let a nejsou tato vozidla používána na
veřejných pozemních komunikacích.
Poplatník daně
Není vcelku s podivem, že obvykle je poplatníkem daně z motorových vozidel vlastník
registrovaného vozidla či jeho držitel. S touto koncepcí se lze setkat např. v belgické, finské,
francouzské, chorvatské, italské, slovenské, irské, kyperské, litevské, lotyšské, maďarské, polské,
portugalské, rakouské, rumunské, slovinské, švédské či britské právní úpravě). Dle některých
právních úprav je tedy poplatníkem daně fyzická či právnická osoba, na jejíž jméno je vozidlo
registrováno, tj. osoba zapsaná v příslušné evidenci a současně v dokladech k vozidlu osvědčující
zápis v této evidenci (např. v Bulharsku, Lucembursku, Německu, Nizozemí, Portugalsku či Velké
Británii). V případě italské daně Tassa sulla circolazione degli autoveicoli stojí za povšimnutí, že
je výslovně stanoveno, že vlastník je poplatníkem daně bez ohledu na to, zda vozidlo používá či
nikoliv. V případě polské právní úpravy podatku od érodków transportowych je stanovena
právní fikce
,
dle níž jsou za vlastníky vozidel považovány rovněž organizační útvary bez právní subjektivity, na
jejichž jméno je vozidlo registrováno, dále je poplatníkem také držitel vozidla svěřeného zahraniční
fyzickou nebo právnickou osobou polskému subjektu.11) Určitá právní fikce
se
uplatňuje rovněž v úpravě švédské, podle které je za vlastníka vozidla považován také ten, kdo je
uveden v rejstříku Správy silniční dopravy jako vlastník nebo osoba, která by jako vlastník v tomto
rejstříku zapsána být měla.12)Dle českého práva je poplatníkem daně ten, kdo je jako provozovatel vozidla zapsán v
technickém průkazu vozidla, v některých případech uživatel vozidla (např. pokud osoba zapsaná v
technickém průkazu vozidla jako provozovatel zemřela, zanikla či byla zrušena), zaměstnavatel či
organizační složka se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí. Obdobně tak na Slovensku je
poplatníkem daně (obdobně jako tomu je dle českého práva) fyzická nebo právnická osoba, popř. jejich
organizační složka, zapsaná v obchodním rejstříku, která je zapsána jako držitel vozidla v
technickém průkazu vozidla. V případě, že držitel vozidla zemřel, nebo takové osoba byla zrušena
nebo zanikla, je poplatníkem daně ten, kdo vozidlo užívá. Uživatel vozidla je poplatníkem také v
případě, že jeho vlastník vozidlo nepoužívá k podnikání. Ve zvláštních případech je poplatníkem též
zaměstnavatel, vyplácí-li cestovní náhrady za použití vozidla, které se nepoužívá k
podnikání.
Přestože lze říci, že nejčastěji je poplatníkem této daně vlastník, držitel či
provozovatele vozidla, není ani žádnou výjimkou, že ve vybraných případech je poplatníkem daně
osoba, která vozidlo skutečně používá (tj. uživatel). Tuto úpravu lze najít nejenom ve slovenské a
české právní úpravě, jak již bylo zmíněno, ale také např. v úpravě litevské, lotyšské, nizozemské či
rakouské. Dle německého práva je poplatníkem daně uživatel vozidla v případech, kdy se jedná o
zahraniční osobu, která vozidlo užívá na území Německa, a dále také v případech protiprávního
užívání vozidla.13)
Základ daně
V případě osobních automobilů je velmi často základem daně zdvihový objem motoru (např. v
České republice, na Slovensku, v Bulharsku, Itálii, Rakousku, Řecku14),
Rumunsku, Španělsku). V případě slovenské úpravy je zákonem výslovně stanoveno, že osobním vozidel
se pro účely zákona rozumí nejen vozidla kategorie M, ale také vozidla kategorie L, tj. vozidla s
méně než čtyřmi koly a čtyřkolky.15) V případě nákladních automobilů a
přípojných vozidel je obvykle základem daně největší povolená hmotnost vozidla a počet náprav (např.
v České republice, na Slovensku, v Itálii, Polsku, Rakousku či Velké Británii). U vozidel na
elektřinu kategorie L, M a N je na Slovensku nově výslovně stanoveno, že základem daně u těchto
vozidel je výkon motoru v kW. V některých státech se na rozdíl od české úpravy uplatňuje i některá
další kritéria. Jako příklad lze uvést základ daně pro jízdní soupravy nákladních vozidel, kde je
zohledňován také typ zapojení (zavěšení) vozidel. Tato úprava se uplatňuje např. v Bulharsku.
Například v Chorvatsku či Maďarsku je kritérium objemu motoru doplněno stářím vozidla.
Jednu z nejsložitějších konstrukcí stanovení základu daně představuje belgický či
lucemburský systém 19. Složitost belgického systému spatřuji nejenom díky tomu, že daní z vozidel se
v tomto daňovém systému uplatňuje hned několik, ale také z důvodu složité konstrukce předmětu daně i
základu daně. V případě belgické Verkeersbelasting se obecně řečeno základ daně určuje podle výkonu
motoru, zdvihového objemu nebo maximální přípustné hmotnosti vozidla. Pro motorová vozidla, vozidla
víceúčelová a mikrobusy, která nejsou vybavena elektromotorem, je základem daně výkon vyjádřený v HP
dle vzorce16):
HP = počet válců x objem válců + [hmotnost (v 100 kg)] / 4
Lucemburský systém vychází pro účely stanovení daňové povinnosti z určitého vzorce, a sice
daň = hodnota emisí CO2 v g/ km x koeficient x určitý emisní faktor
Koeficient pro dieselová vozidla pak činí částku 0,9, pro ostatní vozidla částku 0,6.
Pokud výše emisí CO2 vozidla nepřevyšuje hodnotu 90g/km CO2, emisní faktor se rovná částce 0,5. Za
každých další 10g CO2/km se zvyšuje emisní faktor o hodnotu ve výši 0,10.
Dalším druhem silničních motorových vozidel, která obvykle zdanění také podléhají, jsou
autobusy a mikrobusy. V případě těchto vozidle se základ daně určuje obdobně jako u jiných vozidel,
někdy je základ daně ovlivněn počtem sedadel (např. v Bulharsku, Irsku, Itálii).
S ohledem na skutečnost, že daň z motorových vozidel slouží v řadě členských států EU také
jako nástroj ke snižování emisí CO2, který má přispět ke zlepšení stavu životního prostředí, začaly
postupně některé státy zohledňovat v základu daně z motorových vozidel nebo v sazbách daně i výši
emisí CO2. Jedním z nich je např. Francie. Dle této úpravy je v případě vozidel zakoupených po
1.1.2006 základ daně ovlivněn výší emisí CO2. Další zemí, která v rámci základu daně zohledňuje
prvek CO2 je Lucembursko. Dle této úpravy je výše emisí CO2 základem daně u vozidel registrovaných
počínaje 1.1.2001. Obdobně platí také ve Velké Británii, avšak s tím rozdílem, že rozhodné datum je
1.3.2001 a tento koncept platí pro osobní automobily. V rámci irského systému, kde rovněž je objem
emisí CO2 zohledňován, je rozhodným okamžikem registrace vozidla počínaje 1.1.2008. V případě
vozidel registrovaných před tímto datem je základem daně v Irsku hmotnost vozidla. Dle portugalské
právní úpravy se vychází z objemu válců motoru a úroveň emisí CO2. V případě této úpravy je rovněž
zajímavostí, že Portugalsko čelilo v lednu 2010 výzvě Komise (odůvodněnému stanovisku podle čl. 258
SEU), aby byla určitá ustanovení zákona o roční dani z motorových vozidel
změněna.17) Podle tehdejší portugalské úpravy roční daně z motorových
vozidel se lišil způsob výpočtu daně pro ojetá vozidla registrovaná před 1.7.2007 a pro ojetá
vozidla registrovaná po tomto datu. Předmětem kritiky za strany Komise byla skutečnost, že vozidla
poprvé registrovaná v Portugalsku po 1.7.2007 podléhala vyššímu zdanění než vozidla registrovaná po
tomto datu. Tato úprava nakonec byla změněna, proto řízení bylo Komisí v březnu 2011
uzavřeno.
Zohlednění určitého ekologického prvku lze najít také v maďarské právní úpravě daně
Cégautóadó. Základ této daně se určuje v závislosti na výkonu vozidla (v kW) a zařazení vozidla do
některé z tzv. environmentální třídy. Záměrem rozdělení vozidel do těchto tříd je do určité míry
vyjádřit škodlivost, nebo naopak šetrnost vozidla k životnímu prostředí. Rozlišuje se celkem 15
ekologických tříd vozidel a 3 pásma, a sice první pásmo tvoří ekologické třídy 0-4, druhé pak
ekologické třídy 6-10 a konečně třetí pásmo tvoří třída 5 a třídy 14 až 15. Pokud se týče způsobu
stanovení základu daně a určení příslušné sazby, je zohledňován jak druh vozidla, druh paliva, výše
emisí CO2, tak rovněž stáří vozidla. Tato 4 kritéria se zohledňují u vozidel registrovaných počínaje
1.1.2009. Zohledňování prvku CO2 se uplatňuje rovněž v úpravě německé.
Pokud se týče členských zemí EU, které již přistoupily k tomu, že v rámci majetkového
zdanění vozidel zohledňují výši emisí CO2, mají jedno společné, tento princip se neuplatňuje (možná
prozatím) na všechna vozidla.
Sazby daně
Téměř ve všech vnitrostátních právních úpravách je v rámci sazeb tohoto druhu daně
zohledňováno více kritérií, která jsou v rámci příslušného sazebníku. Česká právní úprava v tomto
není výjimkou18). Velmi často se uplatňuje progresivní sazba
daně.
V případě Slovenska byla do konce roku 2014 výše sazeb daně závislá na rozhodnutí
příslušného orgánu vyššího územního celku.19) V příloze č. 4 slovenského
zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, ve
znění účinném do 31.12.2014, byly stanoveny pouze výše minimálních sazeb, pod jejichž výši sazby
stanovené ve všeobecně závazném nařízení daného územního samosprávného celku nesměly klesnout. Od
1.1.2015 jsou sazby daně na Slovensku stanoveny jednotně pro celé území. Výše ročních sazeb je
uvedena v příloze č. 1 slovenského zákona o dani z motorových vozidel. V případě osobních automobilů
se roční výše daně z motorových vozidel pohybuje v rozmezí 50 EUR až 218 EUR, v závislosti na
zdvihovém objemu motoru. V případě užitkových vozidel a autobusů pak v rozmezí 74 EUR až 2 375 EUR.
Dle slovenské úpravy se roční sazba daně snižuje či zvyšuje v závislosti na stáří vozidla, dále se
snižuje v závislosti na druhu pohonu (snížení až o 50% v případě hybridních vozidel, vozidel na CNG
či LNG či vodíkový pohon) či u vozidla požívaného v kombinované dopravě. Obdobně jako dříve na
Slovensku tak např. v Bulharku konečnou výši aktuálních sazeb stanoví příslušný orgán místní správy
(městská rada).
V některých jiných evropských zemích jsou sazby daně stanoveny v závislosti na druhu
paliva, nejčastěji se jedná o rozlišování sazeb pro benzínová vozidla a vozidla dieselová (např. v
Dánsku, na Maltě, v Německu), přičemž sazby pro dieselová vozidla jsou vždy o vyšší.
Některé evropské státy začaly postupně zohledňovat výši
emise
CO2 v rámci sazeb. Příkladem
úpravy, která tento prvek v rámci stanovených sazeb zohledňuje, je francouzské daňové právo, dle
kterého u vozidel, která byla uvedena do provozu poprvé počínaje 1.6.2004 a nebyla dříve vlastněna
ani používána, popř. nebyla používána před 1.1.2006, jsou sazby daně (Taxe annuelle sur les voitures
de sociétés) odstupňovány dle výše emisí CO2 za kilometr. Výše roční daně se tak vypočítává
vynásobením příslušné sazby daně za 1 gram stanovené pro danou skupinu vozidel se stejnými emisemi a
počtem gramů CO2 vypuštěného za kilometr. Nejnižší sazba daně činí 0 (při výši emisí CO2 méně než
50g/km) až 27 (při výši emisí CO2 více než 250g/km). Ve Finsku (Ajoneuvovero/Fordonsskatt) se naopak
rozlišují tzv. základní sazby, které platí pro všechna vozidla a další dodatečné sazby. Tyto sazby
zohledňují emise
CO2 a vztahují se na vozidla, která používají jiné palivo než benzín. Pro
ilustraci: od 1.1.2012 činí v případě osobních automobilů základní sazba daně za den 11,8 až 166
centů. Nejnižší sazba 11,8 centů za den (tj. 43 EUR za rok), platí pro vozidla, u nichž je výše
emisí CO2 0 g/km. Naopak nejvyšší denní sazba ve výši 166 centů (tj. 606 EUR za rok), platí pro
vozidla, u nichž je výše emisí CO2 400 g/km a více. Dodatečná sazba je dále stanovena dle druhu
vozidla a druhu paliva.Na rozdíl od již zmíněných systémů se např. v Nizozemí v rámci vnitrostátní úpravy
(Motorrijtuigenbelasting – MRB) v případě sazeb daně u osobních automobilů zohledňuje nejenom druh
vozidla, jeho hmotnost a druh paliva, ale také místo bydliště či sídlo vlastníka vozidla. U
nákladních vozidel se zas zohledňuje, zda vozidlo má či nemá odpružení.
Jak již bylo uvedeno, prvek emisí CO2 v některých zemí je zohledňován v rámci základu
daně, jindy v rámci sazeb daně. Jsou ale i takové právní úpravy, které tento environmentální aspekt
zohledňují v rámci určitého druhu daňové úlevy. Příkladem je portugalská právní úprava (Imposto
sobre veículosI). Dle této úpravy se v případě osobních automobilů a vozidel taxi sazba daně snižuje
o 70% na dobu 4 let, pokud vozidlo splňuje emisní limit nižší než 160 g/km CO2, či o 40% v případě
lehkých užitných vozidel splňujících limit nejvýše 120 g/km emisí CO2.
Z hlediska současné právní úpravy a stanovených sazeb daní z motorových vozidel lze říci,
že do skupiny zemí s vyšším daňovým zatížením v této oblasti lze zařadit Dánsko, Irsko či Nizozemí,
jež následuje Belgie, Rakousko, Finsko a Švédsko.20)
Korekční prvky
V rámci vnitrostátních právních úprav se uplatňují různé nástroje poskytující poplatníkům
určité daňové zvýhodnění. O některých z nich již zmínka byla (např. snížení a zvýšení sazeb daně na
Slovensku, či snížení sazeb daně v závislosti na výši emisí CO2). Pokud se týče osvobození od daně,
lze říci, že tento korekční prvek se uplatňuje ve všech právních úpravách. Méně časté je pak
využívání forem slev na dani. Dle některého vnitrostátního práva (např. v Polsku, či Chorvatsku)
příslušný zákon upravuje určitou obecnou úpravu úlev na dani a ponechává na rozhodnutí jiných orgánů
(nejčastěji vyšších územních orgánů), aby případně další osvobození, či snížení sazby daně upravily
vlastním sekundárním aktem.
Příkladem daňové úlevy ve formě slevy na dani (která je však svým charakterem
de facto
snížením sazby daně) je úprava česká, dle níž se poskytuje určitá odstupňovaná výše slevy na dani za
podmínky, že vozidlo uskuteční ve zdaňovacím období určitý počet jízd v rámci kombinované
dopravy.21)V případě osvobození se lze nejčastěji setkat s osvobozením vozidel, kdy jeho vlastníkem
či provozovatelem je stát (např. v Chorvatsku, Bulharsku, Finsku, Irsku, Lucembursko, Malta), dále s
osvobozením vozidel diplomatických misí a konzulárních úřadů (např. v České republice, na Slovensku,
v Polsku22), Bulharsku, Dánsku, Finsku, Irsku, Lotyšsku, Malta, Řecko,
Španělsku). V některých případech je poskytnutí tohoto osvobození podmíněno splněním podmínky
vzájemnosti. Velmi časté je také osvobození vozidel požárních jednotek, zdravotnických vozidel či
vozidel záchranářů (např. v České republice, Chorvatsku, na Slovensku, v Dánsku, Belgii, Finsku,
Irsku, Litvě, Lotyšsku, Portugalsku, Rakousku, Slovinsku). Důvodem je nepochybně celospolečensky
prospěšný účel, ke kterému jsou tato vozidla používána. Obdobně tak platí také v případě vozidel
používaných pro obranu státu, civilní obranu, vozidla pohotovostní, či vozidla pro údržbu a správu
silnic, která také bývají od daňové povinnosti osvobozena (např. v České republice, Belgii, Dánsku,
Irsku, Litvě, Lotyšsku).
S ohledem na skutečnost, že vozidla šetrná k životnímu prostředí jsou považována také
vozidla na elektřinu, není vcelku s podivem, že i tato vozidla jsou v mnoha členských zemích od daně
osvobozena (např. v České republice, Lotyšsku, Maďarsku, Portugalsku, Slovinsku). S obdobným
přístupem se lze setkat také v případě vozidel na hybridní pohon. I tato úprava se velmi často
uplatňuje.
Další velkou skupinu představují vozidla výlučně používaná k veřejné dopravě či vozidla
používaná osobami hendikepovanými (např. v Belgii, Dánsku, Irsku, Lotyšsku, Maďarsku, Malta, Řecko,
Rumunsku, Slovinsku, Španělsku, Německu), jež jsou rovněž osvobozena.
Vedle těchto případů vozidel od daně osvobozených, které se uplatňují ve vnitrostátních
úpravách, dá se říci, tradičně, lze najít také určité specifické případy, které se uplatňují spíše
ojediněle a které mají častokrát své specifické důvody. Zemědělská vozidla jsou osvobozena např. v
Lotyšsku, Nizozemí, Španělsku, Slovensku, Rakousku, Lucembursku. V Chorvatsku, Belgii, či Nizozemí
jsou osvobozena vozidla taxi. Poměrně časté je osvobození vozidel historických, či vozidel vyššího
stáří, např. 25 či 30 let staré (např. v Lucembursku, Švédsku, Lotyšsku, Portugalsku). V Litvě tento
benefit náleží školním autobusům. Na závěr za ryze specifickou si dovolím označit lucemburskou
úpravu, dle níž jsou od daně osvobozena také soukromá vozidla, která jsou ve vlastnictví rodiny,
která má minimálně 5 členů, či úpravu lotyšskou, dle níž osoby, které pečují o 3 více nezletilých
dětí, mají nárok na slevu na dani ve výši 20%.
Některé aspekty správy daně ve vybraných členských zemí
EU
Pokud se týče rozpočtového určení daní, je výnos z tohoto druhu daně veřejného rozpočtu,
poměrně často příjmem státního rozpočtu (např. v Litvě, Řecku, Itálii - zde je to jen určité
procento z dosaženého výnosu), ale také příjmem některého z místních rozpočtů - nejčastěji se odvíjí
od místa bydliště či sídla poplatníka daně (např. v Chorvatsku, Belgii, Itálii), příp. příjmem
určitého zvláštního orgánu, fondu či úřadu (např. v České republice, či Irsku). Správou daně je vždy
pověřen příslušný orgán, např. ve Finsku jsou výběrem této daně pověřeny Verotoimistot (jde o
lokální daňové úřady spravující přímé a majetkové daně v rámci svého území), ve Francii Direction
Générale des Finance Publiques, v Lucembursku je to Administration des douanes et accises. V
Estonsku správu této daní vykonává Daňový a celní úřad (Maksu- ja Tolliamet). Správou této daní ve
Velké Británii je pověřen daňový úřad (Her Majesty’s Revenue and Customs - HMRC). V rámci belgického
daňového systému je daň z motorových vozidel koncipována jako daň, jejíž správu vykonává ústřední
orgán (jedinou výjimkou je Vlámský region, kde od 1.1.2011 zajišťuje výběr daně od fyzických osob s
bydlištěm a od právnických osob se sídlem v tomto regionu tzv. Federální veřejná služba pro
finance). Z koncepce místní daně vychází polská úprava podatku od érodków transportowych. Obec jako
oprávněný příjemce prostředků plynoucích ze zdanění touto daní však může tyto sazby do jisté míry
ovlivnit. Každá obec je oprávněna stanovit výši sazeb, nesmí však překročit výši maximálních sazeb
stanovených zákonem.23) Dle chorvatské úpravy je daň koncipována jako roční
daň a její výši stanoví příslušný finanční úřad regionální vlády nebo správce daně na základě
rozhodnutí zastupitelstva regionální vlády. Splatnost daně je poté do 15 dnů od obdržení rozhodnutí
o stanovení daně (dá se říci, že toto rozhodnutí je obdoba českého platebního výměru).
Na Slovensku má poplatník povinnost podat daňové přiznání k dani z motorových vozidel za
dané zdaňovací období stejně jako v České republice nejpozději do 31. 1. následujícího zdaňovacího
období a v této lhůtě také daň zaplatit, resp. doplatit případný rozdíl mezi skutečnou výší celkové
daňové povinnosti a zaplacenými zálohami. Shodně jako česká právní úpravy i slovenská ukládá
povinnost placení záloh, a to v případě, že poplatník předpokládá, že u jednoho správce daně mu
vznikne povinnost vyšší než 700 EUR, ale nepřevýší 8 300 EUR, je povinen platit čtvrtletní zálohy ve
výši jedné čtvrtiny předpokládané výše daně. Tyto čtvrtletní zálohy jsou splatné vždy na konci
daného kalendářního čtvrtletí. Pokud poplatník předpokládá, že jeho daňová povinnost bude vyšší než
8 300 EUR, je povinen platit zálohy měsíčně ve výši jedné dvanáctiny. Poplatník, u kterého
předpokládaná daňová povinnost u jednoho správce nepřesáhne 700 EUR, povinnost platit zálohy nemá.
Obdobně platí i pro osobu, které daňová povinnost vznikne v průběhu zdaňovacího období. Tato úprava
se odlišuje od české právní úpravy, která tento do určité míry benefit v podobě neplacení záloh
neumožňuje. Naopak osoba, které vznikne daňová povinnost v průběhu zdaňovacího období, má povinnost
platit zálohy od nejbližšího termínu placení záloh.
V převážné většině členských států EU je daň koncipována jako roční daňová povinnost,
proto tradičním zdaňovacím období je kalendářní rok (např. v České republice, Německu, Rakousku
atd.), ale existují i výjimky, např. ve Francii trvá zdaňovací období u této daně od 1. 10. do 30.
9. v roce.
Z hlediska splatnosti daně se poměrně často lze setkat s tím, že daň je splatná v několika
splátkách, např. ve Francii jsou stanoveny 4 čtvrtletní splátky daně. V Bulharsku je daň splatná ve
dvou splátkách, obdobně tak v Polsku (a to 15. 2. a 15. 9.). Například v Německu je daň splatná
dopředu za celé období. Pouze v případě, že výše daně přesahuje určitou částku, může být placena ve
dvou pololetních splátkách, popř. i čtvrtletně.24)
1 KOM(2010) 2020 v konečném znění.
2 Po vstupu Chorvatska do EU se jedná již o dvacet osm vnitrostátních právních
systémů.
3 Smlouva o fungování Evropské unie (Úř. věst. C 83/47, 30.3.2010)
4 Rozsudek Soudního dvora ze dne 15. července 2004 ve věci Marie Lindfors
(C-365/02), bod 34 a rozsudek Soudního dvora ze dne 29. dubna 2004 ve věci Harald Weigel, Ingrid
Weigel vs. Finanzlandesdirektion für Vorarlberg (C-387/01), bod 55.
5 Pojem „daň z motorových vozidel použitý v tomto příspěvku zahrnuje pro tyto
účely všechny druhy daní souvisejících s vlastnictvím či držením vozidla bez ohledu na samotný název
daně v dané zemi.
6 § 2 odst. 4 českého zákona č. 16/1993
Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů.
7 § 88 odst. 1 zákona č. 582/2004 Z.z., o miestnych daniach a miestnom poplatku za
komunálne odpady a drobné stavebné odpady, ve znění účinném do 31. prosince 2014.
8 Jak již bylo zmíněno, někdy bývá předmětem této daně nejenom motorová vozidla,
ale třeba také letadla či motorové lodě (např. v Bulharsku, Portugalsku, Itálii).
9 LOMAS, U. European Commission Recommends Car Tax For Estonia. Tax-News.com,
Brussels, [Online] [citováno dne 6. října 2013] Dostupné na:
http://www.tax-news.com/news/European_Commission_Recommends_Car_Tax_For_Estonia____60957.html
10 § 2 odst. 2 zákona č. 361/2014 Z.z., ve znění účinném od 1.1.2015.
11 § 9 ustawa o podatkach i opgatach lokalnich.
12 § 4 Svensk författningssamling, kap. 2 Fordonsskatt (SFS 2006:227).
13 § 7 Kraftfahrzeugsteuergesetze.
14 Platí pouze pro vozidla registrovaná do 31. října 2010, základem daně u
vozidel registrovaných od 1. listopadu 2011 je výše emisí CO2.
15 § 5 odst. 2 zákona č. 361/2014 Z.z., ve znění účinném od 1.1.2015.
16 Blíže viz databáze Taxes in Europe
(http://ec.europa.eu/taxation_customs/index_en.htm)
17 Car taxation: The European Commission calls on Portugal to change its
legislation on annual circulation tax on motor vehicles
(http://europa.eu/rapid/press-release_IP-10-92_en.htm?locale=en).
18 Sazby daně jsou uvedeny v § 6 odst.
1 a 2 zákona o dani silniční.
19 § 88 odst. 1 zákona č. 582/2004 Z.z., o miestnych daniach a miestnom poplatku
za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, ve znění pozdějších předpisů.
20 Blíže viz databáze Taxes in Europe
(http://ec.europa.eu/taxation_customs/index_en.htm)
22 § 12 ustawa z dnia 12 stycznia 1991.
23 § 10 ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r., cit. 135.
24 § 11 Kraftfahrzeugsteuergesetze.