Soudní přezkum správního uvážení a volné
úvahy
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 13.12.2013, sp. zn.
5 Afs 84/2012, www.nssoud.cz
K předpisům:
V souladu se závěry právní teorie lze přitom rozlišovat na jedné straně
„správní uvážení“, které dává správnímu orgánu možnost a povinnost postupovat podle vlastního
uvážení, jestliže a nakolik mu zákon poskytuje oprávnění za určitého skutkového stavu rozhodnout
různým způsobem (vybrat z několika možných a přípustných řešení to, které je zejména s ohledem na
veřejný zájem nejúčelnější). Takováto rozhodnutí, založená na zmíněném typu správního uvážení,
přitom zásadně podléhají soudnímu přezkumu, pokud jde o jejich zákonnost, byť jsou omezena specifiky
soudního přezkumu správních orgánů, učiněných na základě správního uvážení.
Naproti tomu stojí rozhodnutí, založená na zákonem poskytnutém oprávnění k
„absolutní volné úvaze“, která zásadně předmětem soudního přezkumu nejsou, neboť správnímu orgánu
přiznávají úplnou možnost volby, zda někomu určité oprávnění udělí či nikoliv, a současně zde „chybí
právní nárok na udělení oprávnění, a tedy i subjektivní právo žalobce“ (viz Vopálka, V. - Mikule, V.
- Šimůnková, V. - Šolín, M., Soudní řád správní,
Komentář, 1. vydání, C. H. Beck, Praha 2004, str. 154; obdobně Hendrych, C. a kol., Správní právo,
Obecná část, 5. vydání, C. H. Beck, Praha 2003, str. 617 a násl.). Příkladem takovéto absolutní
správní úvahy je rozhodnutí ministerstva o prominutí daně, ve smyslu ustanovení
§ 55a zákona č. 337/1992 Sb. (shodně č. 95 Sbírky
rozhodnutí NSS).
Na dosažení určitého rozhodnutí v rámci „absolutní volné úvahy“ tedy nemají
adresáti těchto rozhodnutí subjektivní veřejné právo a správní orgán disponující touto „absolutní
volnou úvahou“ se pohybuje v rámci diskrece nevázané jakýmikoliv zákonnými podmínkami. Jako taková
jsou proto rozhodnutí správních orgánů, dosažená „absolutní“ správní úvahou, v zásadě mimo
přezkumnou činnost správního či ústavního soudnictví, byť toto vyloučení ze soudního přezkumu
neplatí bezvýjimečně. Soudní přezkum se výjimečně uplatní tehdy, pokud by správní orgán při svém
rozhodování překročil rámec, který mu pro jeho „absolutní“ volnou úvahu dává český ústavní pořádek,
zejména zákaz diskriminace (srov. nález Ústavního soudu ze dne 16.3.2006, sp. zn.
IV. ÚS 49/04, http://nalus.usoud.cz).
Správní uvážení je poměrně častý institut, skrze který je správnímu orgánu
dána pravomoc rozhodnout na základě vlastního uvážení. Rozhodnutí z takovéhoto správního uvážení
vzešlá pak při splnění ostatních podmínek podléhají soudnímu přezkumu. Jiná je však situace tam, kde
správní uvážení nabývá formy absolutní volné úvahy. Příkladem budiž také dozorčí prostředky dle
daňového řádu. Rozhodnutí z takovéto absolutní volné
úvahy vzešlá pak obecně soudnímu přezkumu nepodléhají, to z důvodu absence právního nároku na vydání
rozhodnutí, potažmo z důvodu absence subjektivního práva žalobce. Jak však podotkl Nejvyšší správní
soud, v případě flagrantního porušení vytyčených pravidel je nutno připustit i soudní přezkum
takovýchto rozhodnutí. Bude tak vždy záležet na okolnostech věci, kdy nikdy nelze vyloučit, že se
soud bude zabývat žalobou i tam, kde se soudní přezkum obecně neuplatňuje. Ostatně rozhodnutí o
prominutí daně je toho historickým příkladem.