Daňová kontrola a pomůcky
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 12.12.2013, sp. zn.
7 Afs 96/2013, www.nssoud.cz
K předpisům:
-
... bylo porušeno právo stěžovatelky garantované v
§ 16 odst. 4 písm. f) zákona o správě daní a
poplatků. Stěžovatelka byla sice při projednání zprávy o kontrole seznámena se závěrem
správce daně o tom, že jí nelze stanovit daň dokazováním, avšak současně jí nebyl vůbec sdělen
výsledek kontroly správce daně a způsob jeho zjištění. To znamená, že jí při projednání zprávy -
před ukončením kontroly - nebyly sděleny vyčíslené částky daní a způsob jejich zjištění, které jí
měly být posléze na základě této kontroly vyměřeny, ani to, jak k těmto částkám správce daně ve
skutečnosti dospěl.
Na tomto místě káral Nejvyšší správní soud správce daně za to, že v rámci
daňové kontroly (zprávy o daňové kontrole) toliko konstatoval nutnost stanovení daně pomůckami. V
rámci daňové kontroly však již nebylo daňovému subjektu předestřeno, jaká konkrétní daňová povinnost
bude daňovému subjektu stanovena. Názor Nejvyššího správního soudu o nesprávnosti takovéto praxe je
však v rozporu s obecnými postupy finanční správy, kdy tato zpravidla stanovuje výši daňové
povinnosti až následně. Nadto tato praxe byla předmětem soudního přezkumu Nejvyššího správního
soudu, viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 12.5.2005, sp. zn.
2 Afs 190/2004, č.
675/2005 Sb. NSS, kdy soud v tomto neshledal žádnou
nezákonnost. Je tak otázkou, jak tedy správně daň pomůckami stanovit? Na tuto otázku pak lze nyní
odpovědět je stěží, kdy znepokojena by měla být zejména finanční správa. Přeci jen je to ona, kdo je
odpovědná za zákonnost řízení.