Návazné smlouvy
JUDr.
Marie
Salačová
Je pravda, že nový občanský zákoník zasahuje
svou právní úpravou i do poskytování náhrad cestovních výdajů při pracovních cestách zaměstnanců a
dalších osob? V důsledku zrušení zákona č. 513/1991
Sb. by měly být tedy všechny smlouvy vztahující se k cestovním náhradám k 31.12.2013
neplatné. Jsou neplatné i smlouvy, které k 31.12.2013 existovaly a byly sjednány na dobu neurčitou
(např. mandátní smlouva)? Dá se z oblasti cestovních náhrad vyjmenovat, o jaké smlouvy především
jde, a ustanovení NOZ, které s tím
souvisejí?
Související předpisy:
-
§ 767 odst. 2,
§ 3053 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
(dále jen „NOZ“),
-
zákon č. 513/1991 Sb., obchodní
zákoník, ve znění do 31.12.2013,
-
§ 59 odst. 2 zákona č. 90/2012 Sb.,
o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích).
Nový občanský zákoník, tj. zákon č.
89/2012 Sb., který nabyl účinnosti dnem 1.1.2014,
zasahuje svou právní úpravou i na úsek poskytování náhrad cestovních výdajů při pracovních cestách
zaměstnanců a dalších osob. V této souvislosti je třeba zdůraznit, že tento
občanský zákoník zrušil starý
obchodní zákoník, tj. zákon č.
513/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a v
důsledku toho všechny smlouvy, které podle něj byly na úseku cestovních náhrad uplatňovány (např.
mandátní smlouva atd.) a mají tedy ukončenou platnost k aplikaci dnem 31.12.2013. Pozor však na to,
že vzhledem k § 3053 NOZ všechny smlouvy a právní
vztahy uzavřené podle zrušeného obchodního zákoníku do
31.12.2013 zůstávají v platnosti a budou i nadále podle nich řízeny. V uvedeném ustanovení je totiž
přesně stanoveno, že právní povaha a vnitřní právní poměry právnických osob vyvíjejících
podnikatelskou činnost, které se řídí do dne nabytí účinnosti tohoto zákona dřívějšími právními
předpisy podle § 767 odst. 2 zákona č. 513/1991
Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších
předpisů, zůstávají nezměněny a nadále se řídí právními předpisy, podle nichž byly zřízeny, což tedy
prakticky znamená, že od 1.1.2014 musí být nové smlouvy uzavírané již podle nových platných právních
předpisů.
Ale pozor ještě na jednu skutečnost, a to na povinnost stanovenou v přechodných
ustanoveních zákona o obchodních korporacích, přesněji
v ustanovení § 777 odst. 3, podle kterého je
nutné uzpůsobit ujednání již uzavřených smluv o výkonu funkce a o odměně novému zákonu a to do šesti
měsíců od jeho účinnosti. Jako postih za nesplnění této povinnosti je stanoveno, že výkon funkce
bude také pokládán za bezplatný. To pak ale bezpochyby může vyvolávat zesílenou snahu po revizi
smluv o výkonu funkce po 1.1.2014. K nové právní úpravě je třeba uvést, že práva a povinnosti mezi
obchodní korporací a členem jejího orgánu se primárně řídí ustanoveními
nového občanského zákoníku o příkazu (viz
§ 2430 a násl.), pokud však smlouva o výkonu
funkce, byla-li uzavřena, nebo zákon o obchodních
korporacích nestanoví něco jiného (viz § 59 až
62). Z toho lze vyvodit, že otázka, zda bude zmíněný vztah podroben úpravě ve smlouvě o
výkonu funkce nebo nebude, zůstane dále jen na úvaze a vůli těchto stran. Jestliže ale k uzavření
takové smlouvy nedojde, budou se vzájemná práva a povinnosti řídit přímo ze zákona přiměřeně
ustanoveními o příkazu nového občanského zákoníku. A
tady dochází v nové právní úpravě k výrazné změně, protože je nově stanoveno pro případ, kdy smlouva
o výkonu funkce nebude uzavřena nebo bude neplatná, bezplatnost výkonu funkce, s výjimkou případů
upravených v § 59 odst. 4 zákona o obchodních
korporacích. Podle staré úpravy bylo možné spoléhat minimálně na to, že při neexistenci
smlouvy o výkonu funkce mohl člen orgánu nárokovat obvyklou odměnu podle
obchodního zákoníku o mandátní smlouvě. Změna od
1.1.2014 je poněkud tvrdší.
Důležitou otázkou je také to, zda smlouva o výkonu funkce musí mít písemnou formu nebo
nikoliv. Platná právní úprava je taková, že podle § 59
odst. 2 zákona o obchodních korporacích (č. 90/2012
Sb.) je přesně stanoveno, že smlouva o výkonu funkce se v kapitálové společnosti sjednává
písemně a schvaluje jí, včetně jejích změn, nejvyšší orgán společnosti. To tedy prakticky znamená,
že písemná forma pro smlouvu o výkonu funkce zůstává i nadále. Má to ale jeden háček, totiž že z
citovaného § 59 odst. 2 je zřejmé, že písemná
forma je stanovena pouze pro smlouvy o výkonu funkce u kapitálových společností, tj. u společností s
ručením omezeným a u akciových společností. Ovšem k tomu je třeba podotknout, že pokud by smlouva o
výkonu funkce byla tedy uzavřená v jiné než písemné formě, což prakticky znamená ústně či
konkludentně, byla by neplatná a výkon funkce by byl následkem toho posuzován za bezplatný. Z
uvedeného také současně vyplývá, že zákon o obchodních
korporacích pro smlouvy o výkonu funkce u ostatních obchodních korporací písemnou formu
nestanoví, ale je vhodné důrazně doporučit písemnou formu vyžadovat, zejména když je vyžadováno i
schválení nejvyšším orgánem.
Podle § 1 zákona o obchodních korporacích
platí, že obchodními korporacemi jsou obchodní společnosti a družstva. Další důležitou otázkou je
vymezení způsobu odměňování při výkonu předmětných funkcí. Z toho, co bylo shora uvedeno, určitě
vyplývá, že nová právní úprava považuje bez dalšího výkon funkce zásadně za bezplatný. A tato
skutečnost s sebou nese to, že tedy určení odměny a způsob jejího poskytování je nezbytné stanovit
primárně ve smlouvě o výkonu funkce. Stav věci upřesňuje ustanovení
§ 61 odst. 1 zákona o obchodních korporacích, kde
je přesně stanoveno, že jiné plnění ve prospěch osoby, která je členem orgánu obchodní
korporace
,
než na které plyne právo z právního předpisu, ze smlouvy o výkonu funkce schválené podle
§ 59 odst. 2 nebo z vnitřního předpisu schváleného
orgánem obchodní korporace
, do jehož působnosti náleží schvalování smlouvy o výkonu funkce, lze
poskytnout pouze se souhlasem toho, kdo schvaluje smlouvu o výkonu funkce, a s vyjádřením
kontrolního orgánu, byl-li zřízen. Z toho tedy vyplývá, že nejrůznější další plnění může být po
odsouhlasení nejvyšším orgánem, resp. orgánem, který je jinak kompetentní ke schválení smlouvy o
výkonu funkce, přiznáno také vnitřním předpisem nebo na základě zvláštního souhlasu, ke kterému je
také nutné vyjádření kontrolního orgánu, pokud byl zřízen.Zákon o obchodních korporacích je v dané
otázce poměrně podrobný - ve svém § 60 detailně
stanoví povinné náležitosti pro určení údajů o odměňování. Prakticky to znamená, že smlouva o výkonu
funkce v kapitálové společnosti musí obsahovat následující skutečnosti:
a)
vymezení všech složek odměn, které náleží nebo mohou náležet členovi orgánu, včetně
případného věcného plnění, úhrad do systému penzijního připojištění nebo dalšího
plnění,
b)
určení výše odměny nebo způsobu jejího výpočtu a její podoby,
c)
určení pravidel pro výplatu zvláštních odměn a podílu na zisku pro člena orgánu,
pokud mohou být přiznány, a
d)
údaje o výhodách nebo odměnách člena orgánu spočívajících v převodu účastnických
cenných papírů nebo v umožnění jejich nabytí členem orgánu a osobou jemu blízkou, má-li být odměna
poskytnuta v této podobě.
Z uvedeného je zřejmé, že správná formulace stanovení odměňování ve smlouvách o výkonu
funkce bude hrát zásadní roli. Rozpor se zákonem nebo neurčitost nebo jiná nesrovnalost by mohla
znamenat neplatnost takových ujednání a tedy i bezplatnost výkonu funkce.
Další problematikou v souvislosti se smlouvou o výkonu funkce je zpřísnění odpovědnosti
především statutárních orgánů při výkonu jejich funkce. V této souvislosti je třeba zdůraznit, že
jakékoliv omezení odpovědnosti člena orgánu za škodu nejsou přípustná, přesněji řečeno se k nim
nepřihlíží. To vyplývá z § 53 odst. 1 a
2 zákona o obchodních korporacích.
Další významný úsek vůči smlouvám o výkonu funkce je nesporně problematika střetu zájmů.
Nová pravidla stanoví a obsahují ustanovení § 54 až 58
zákona o obchodních korporacích. Podobně je tomu i způsobu odstupování z funkce, což upravuje
§ 59 odst. 5 téhož zákona nebo stanovení délky
funkčního období člena orgánu podle § 439 odst. 3 téhož
zákona.
V návaznosti na uvedené je vhodné ještě připomenout, že obecné uzavírání smluv upravuje
§ 1724 a násl. nového občanského zákoníku a v
rámci nové platné právní úpravy je přiznána poměrně velká volnost smluvních stran.