Společnost s ručením omezeným v roce 2014

Vydáno: 18 minut čtení

K 1.1.2014 je novým občanským zákoníkem zrušen obchodní zákoník a úprava společnosti s ručením omezeným (s. r. o.) zaznamenává řadu změn. Tento příspěvek komentuje úpravu s. r. o. v novém občanském zákoníku (zákon č. 89/2012 Sb. ), obecnou úpravu obchodních korporací v zákoně o obchodních korporacích (zákon č. 90/2012 Sb. ) a věnuje se postavení jednatelů podle nové úpravy.

Společnost s ručením omezeným v roce 2014
Ing.
Pavel
Běhounek
 
Společnost s r. o. v systematice právnických osob
Nový občanský zákoník (NOZ) právnické osoby, které jsou tvořeny společenstvím osob, označuje jako
korporace
. Korporací ve smyslu NOZ je tedy i společnost s ručením omezeným (s. r. o.), a to i v případě, kdy má jediného společníka. Konkrétní speciální úpravu s. r. o. obsahuje zákon o obchodních korporacích (ZOK).
Zákon o obchodních korporacích řadí s. r. o. mezi obchodní společnosti (ZOK pro ně používá legislativní zkratku „společnosti“) a spolu s akciovou společností ji zařazuje mezi „kapitálové společnosti“ (na rozdíl od veřejné obchodní společnosti a komanditní společnosti tvořící množinu „obchodních společností“).
Zákon o obchodních korporacích s pojmy kapitálová či obchodní společnost pracuje, např. kapitálovým společnostem umožňuje, aby měly jen jediného společníka (§ 11). Osobní společnosti mohou být založeny pouze za účelem podnikání nebo za účelem správy vlastního majetku (§ 2 ZOK). Dále je např. podle § 34 ZOK podíl na zisku v kapitálových společnostech splatný do 3 měsíců od schválení účetní závěrky valnou hromadou (pokud společenská smlouva nebo rozhodnutí valné hromady neurčí jinak), v osobních společnostech je splatný do 6 měsíců od skončení účetního období (pokud společenská smlouva neurčí jinak).
 
Rozdělení úpravy společnosti s r. o. mezi NOZ a ZOK
Úprava s. r. o. byla dosud upravena téměř výhradně v obchodním zákoníku (zákon č. 513/1991 Sb.), starý občanský zákoník (zákon č. 40/1964 Sb., dále také „ObčZ“) totiž obsahoval jen velice strohou úpravu právnických osob (§ 18 až 21 ObčZ s tím, že § 20f až 20k byly věnovány zájmovým sdružením právnických osob) a pro s. r. o. se použila např. úprava sídla podle § 19c ObčZ (ta navíc byla do 31.12.2001 obsažena v obchodním zákoníku).
Rekodifikace soukromého práva v uvedeném ohledu přináší změnu v tom, že NOZ obsahuje poměrně rozsáhlou obecnou úpravu právnických osob, která se pochopitelně vztahuje i na s. r. o. ZOK je chápán jako předpis vůči NOZ speciální a obsahuje tedy pouze úpravu vztahující se na obchodní
korporace
, úpravu platnou pro všechny právnické osoby je třeba nově hledat v NOZ a nikoli v ZOK.
Společnost s r. o. je z hlediska systematiky NOZ řazena mezi
korporace
. NOZ obsahuje zvláštní úpravu korporací, vedle jejich stručné obecné úpravy obsahuje také podrobnou úpravu spolků (ta se výjimečně použije i na s. r. o.). Krom toho NOZ obsahuje také obecnou úpravu osob, která je pro s. r. o. významná v otázce úpravy spojených osob. NOZ korporaci charakterizuje jako společenství osob (§ 210), s. r. o. tedy stejně jako jakákoli jiná
korporace
musí mít společníka. Stejně jako dnes však může mít s. r. o. i jen jediného společníka (§ 11 ZOK), tento jediný společník však logicky nemůže ze společnosti vystoupit (§ 211 NOZ).
Obchodní zákoník v § 56a zakazuje zneužití většiny, ale i menšiny hlasů. Dále zakazuje jakékoli jednání, jehož cílem je některého ze společníků zneužívajícím způsobem znevýhodnit. NOZ v § 212 zavazuje společníka, aby se vůči společnosti choval čestně a aby zachovával vnitřní řád společnosti.
Korporace
nesmí svého člena bezdůvodně zvýhodňovat ani znevýhodňovat a musí šetřit jeho členská práva i oprávněné zájmy. NOZ reaguje na problémy dosavadní úpravy § 56a obchodního zákoníku, která svádí k dojmu, že poškozená strana má pouze právo na náhradu škody - NOZ v § 212 odst. 2 stanovuje, že pokud společník zneužije své hlasovací právo k újmě celku, rozhodne soud na návrh toho, kdo prokáže právní zájem, že k hlasu tohoto člena nelze pro určitý případ přihlížet. Toto právo zaniká, pokud návrh není podán do 3 měsíců ode dne, kdy k zneužití hlasu došlo. Soud tedy podle nové úpravy může (na návrh poškozené osoby) v konkrétním případě rozhodnout, že k zneužívajícím hlasům nebude přihlédnuto.
Posledním ustanovením obecné úpravy korporací v NOZ je § 213 řešící důsledky situace, kdy jednatel či společník způsobí protiprávním činem společnosti škodu a kdy se tato škoda projeví i v majetkové sféře jednotlivých společníků snížením hodnoty jejich podílů. Poškodí-li korporaci její člen nebo člen jejího orgánu způsobem, který zakládá jeho povinnost k náhradě a kterým byl poškozen i jiný člen
korporace
na hodnotě své účasti, a domáhá-li se náhrady jen tento člen, může soud škůdci i bez zvláštního návrhu uložit povinnost nahradit způsobenou škodu jen korporaci, pokud to odůvodňují okolnosti případu, zejména pokud je dostatečně zřejmé, že se takovým opatřením vyrovná i škoda na znehodnocené účasti.
Úprava spolků (NOZ je podrobně upravuje v § 214 až 302) se podle § 3 ZOK použije jen výjimečně, pokud tak stanoví ZOK. ZOK se na úpravu spolků odvolává u vyloučení společníka ze společnosti z důvodu prodlení se splácením vkladu (§ 151 odst. 2 ZOK) a u přezkumu usnesení valné hromady (§ 191 a 192 ZOK).
NOZ v § 590 obsahuje pojistku proti vyvádění majetku, kterého se dlužník účelově zbavuje. Mimo jiné se může poškozený věřitel domáhat neúčinnosti právního jednání, kterým byl věřitel zkrácen a k němuž v posledních 2 letech došlo mezi dlužníkem a osobou jemu blízkou nebo které dlužník učinil ve prospěch takové osoby. Uvedená ochrana věřitele neplatí pro případy, kdy druhé straně nebyl znám a ani znám být nemusel dlužníkův úmysl zkrátit věřitele. Podle § 22 odst. 2 NOZ platí následující:
"Stanoví-li zákon k ochraně třetích osob zvláštní podmínky nebo omezení pro převody majetku, pro jeho zatížení nebo přenechání k užití jinému mezi osobami blízkými, platí tyto podmínky a omezení i pro obdobná právní jednání mezi právnickou osobou a členem jejího statutárního orgánu nebo tím, kdo právnickou osobu podstatně ovlivňuje jako její člen nebo na základě dohody či jiné skutečnosti."
NOZ tedy v uvedeném případě (pro něj zákon stanovuje k ochraně třetích osob zvláštní podmínky pro převody majetku) považuje za osobu blízko u např. fyzickou osobu X a s. r. o. Y, je-li jeho jednatelem dítě osoby X nebo pokud dítě osoby X s. r. o. podstatně ovlivňuje.
Z daňového hlediska se nabízí otázka, zda se v daném případě jedná o osoby blízké z pohledu § 23 odst. 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále „zákon o daních z příjmů“), (úprava základu daně z příjmů při transakcích mezi spojenými osobami za ceny odchylující se od cen běžných). Tuto otázku není třeba řešit, protože i v roce 2014 se uvedená úprava základu daně bude vztahovat také na transakce mezi osobami ovládajícími a ovládanými a do tohoto okruhu transakcí se i v roce 2014 budou řadit (stejně jako dosud) transakce mezi s. r. o. a osobou toto s. r. o. ovládající (tedy i vztah mezi s. r. o. a otcem jednatele, pokud není prokázáno, že nejednají ve shodě) - problematiku osob ovládajících a ovládaných (problematika podnikatelských uskupení) ZOK upravuje v § 71 a násl. Například se podle § 78 ZOK má za to (může tedy být prokázán opak), že osoby blízké jednají ve shodě. Ovládající osobou není pouze jednatel, ale i veškeré osoby jednající s ním ve shodě, tj. např. i rodič jednatele. To znamená, že i v roce 2014 se bude úprava základu daně mezi spojenými osobami podle § 23 odst. 7 zákona o daních z příjmů vztahovat i na transakce mezi s. r. o. a rodičem jejího jednatele, ledaže by společnost (nebo jednatel, podle toho, zda by se jednalo o úpravu základu daně u společnosti nebo u jednatele) prokázala, že jednatel nejedná se svými rodiči ve shodě.
Nutno podotknout, že pravidlo obsažené v § 22 odst. 2 NOZ není žádnou věcnou novinkou. Dosud však nebylo uvedené pravidlo výslovně zakotveno a
judikatura
se musela k ochraně věřitelů před vyváděním majetku na osoby blízké složitě propracovávat (konstrukcí, že i právnická osoba může mít osobu blízkou).
NOZ obsahuje tato obecná ustanovení pro všechny právnické osoby, která se pochopitelně uplatní i na s. r. o.:
-
Vedení záznamů o majetkových poměrech - § 119,
-
Veřejné rejstříky právnických osob - § 120 a 121,
-
Ustavení a vznik právnické osoby - § 122 až 131,
-
Název - § 132 až 135,
-
Sídlo - § 136 až 143 (§ 138 až 143 přemístění sídla),
-
Účel právnických osob - § 144 a 145,
-
Veřejná prospěšnost - § 146 až 150,
-
Orgány právnických osob - § 151 až 160,
-
Jednání za právnickou osobu - § 161 až 167,
-
Zrušení právnické osoby - § 168 až 173,
-
Přeměna právnické osoby - § 174 až 184,
-
Zánik právnické osoby - § 185 až 186,
-
Likvidace - §187 až 209.
Pokud jde o systematiku úpravy s. r. o. v ZOK, je obdobná, jako tomu bylo v obchodním zákoníku - tj. společná úprava pro veškeré obchodní
korporace
(§ 1 až 94) a následně speciální úprava pro jednotlivé obchodní společnosti (pro s. r. o. v § 132 až 242) a pro družstva. Obchodní zákoník se v rámci úpravy s. r. o. často odkazoval na právní úpravu pro akciové společnosti. Obchodní zákoník např. pro s. r. o. výslovně nezakazoval vyplácet zálohy na podíly na zisku, tento zákaz obsahovala zvláštní úprava pro akciové společnosti (§ 178 odst. 1 věta třetí) s tím, že zvláštní úprava pro s. r. o. (§ 123 odst. 2) nařizovala přiměřené použití § 178 odst. 1 věty třetí. ZOK již touto cestou nejde a úprava s. r. o. již na úpravu akciových společností odkazuje jen výjimečně (např. v § 194 - viz níže k obchodnímu vedení jednatelů).
 
Z obecné úpravy právnických osob v NOZ
V obecné úpravě NOZ společné pro všechny právnické osoby nalezneme např. tyto novinky:
-
Sídlo - podle § 136 NOZ může být sídlo právnické osoby v bytě, neruší-li to klid a pořádek v domě. Proti staré úpravě (podle § 19c ObčZ nesmělo být sídlo v bytě, pokud to odporuje povaze právnické osoby nebo rozsahu její činnosti) se nejedná o významnou změnu.
-
Účel právnických osob - právnická osoba může být podle § 144 NOZ ustavena ve veřejném nebo v soukromém zájmu; toto členění však nemá žádný praktický význam.
-
Veřejná prospěšnost právnických osob podle § 146 a násl. NOZ. Osobní společnosti (veřejná obchodní společnost a komanditní společnost) mohou být založeny pouze za účelem podnikání nebo za účelem správy vlastního majetku. Na kapitálové společnosti (nejen na s. r. o., ale i na akciovou společnost) se toto omezení nevztahuje, a proto může být s. r. o. založena i za účelem dosahování obecného blaha a být tedy veřejně prospěšnou právnickou osobou ve smyslu § 146 NOZ. Zatím se od 1.1.2014 neuplatní zákon o statusu veřejné prospěšnosti a tento
status
zatím nebude společnostem zapisován do obchodního rejstříku. Do budoucna je však třeba s přijetím zákona o statusu veřejné prospěšnosti počítat a jistě stojí za připomenutí, že součástí doprovodného daňového zákona k rekodifikaci soukromého práva bylo i zavedení pravidla, že obchodní
korporace
(tedy i s. r. o.) měla být považována za veřejně prospěšného poplatníka pouze tehdy, pokud by měla zapsán
status
veřejné prospěšnosti. S ohledem na zamítnutí zákona o statusu veřejné prospěšnosti Senátem není uvedená podmínka obsahem doprovodného daňového zákonného opatření Senátu a v roce 2014 bude s. r. o. považována za veřejně prospěšného poplatníka i bez zápisu statusu veřejné prospěšnosti, pokud podle společenské smlouvy jako svou hlavní činnost vykonává činnost, která není podnikáním.
-
Orgány právnické osoby - např. podle § 152 NOZ i jediný jednatel s. r. o. je nově považován za člena individuálního orgánu s. r. o., více jednatelů s. r. o. je nově považováno za členy kolektivního orgánu s. r. o. (nikoli jako dříve za osoby, které jsou statutárním orgánem). Pokud jsou tedy určitá pravidla stanovena pro členy orgánu, podle nové úpravy se zcela jednoznačně použijí i na jednatele (již nelze argumentovat, že jednatel není členem statutárního orgánu, ale přímo statutárním orgánem). Členem orgánu může být i právnická osoba (§ 154 NOZ) - to znamená, že s. r. o. může být např. jednatelem v jiné s. r. o. Pokud by s. r. o. A bylo jednatelem v s. r. o. B, určilo by s. r. o. A fyzickou osobu, která ji bude zastupovat jako jednatel společnosti B; pokud by žádná fyzická osoba uvedeným způsobem určena nebyla, zastupovali by společnost B (jako její jednatelé) jednatelé společnosti A.
-
Jednání za právnickou osobu - podle § 161 a násl. NOZ jednání statutárního orgánu již není jednáním právnické osoby, ale jednáním zástupce právnické osoby. V daňovém řízení se toto nové pravidlo neuplatní, a to v důsledku novelizace daňové řádu doprovodným daňovým ákonným opatřením Senátu k rekodifikaci soukromého práva; tzn., že správce daně bude standardně doručovat do datové schránky společnosti a nikoli jednateli (pokud by byl i pro daňové řízení považován za zástupce společnosti).
-
Povinnost člena voleného orgánu (typicky jednatele) vykonávat funkci s nezbytnou loajalitou i s potřebnými znalostmi a pečlivostí (péče řádného hospodáře -§ 159 NOZ). Novinkou je, že péče řádného hospodáře není nařízena jen pro obchodní
korporace
(jak to činil obchodní zákoník), ale pro všechny členy orgánů všech právnických osob. NOZ výslovně stanovuje vyvratitelnou právní domněnku, že jedná nedbale, kdo není této péče řádného hospodáře schopen, ač to musel zjistit při přijetí funkce nebo při jejím výkonu, a nevyvodí z toho pro sebe důsledky. Stejně jako dnes nese člen orgánu (typicky jednatel) důkazní břemeno o tom, že vykonává funkci s péčí řádného hospodáře -§ 52 ZOK.
 
Jednatelé
Jak je výše uvedeno, podle obecné úpravy právnických osob v NOZ jsou jednatelé nově vždy považováni za členy statutárního orgánu. Na tuto úpravu navazuje § 156 NOZ, podle kterého kolektivní orgán rozhoduje o záležitostech právnické osoby (v případě obchodní
korporace
se jedná o obchodní vedení) ve sboru, který je usnášeníschopný za přítomnosti většiny členů orgánu a rozhoduje nadpoloviční většinou zúčastněných členů. Podle § 44 ZOK se obecně každý jednotlivý jednatel považuje za statutární orgán, což by nemělo být chápáno jako průlom pravidla NOZ, že každý jednatel je členem statutárního orgánu. Úprava § 44 ZOK byla přijata Poslaneckou sněmovnou na základě pozměňovacích návrhů a vazba na NOZ není příliš povedená. Úprava je však vůči úpravě NOZ speciální v tom, že více jednatelů podle § 195 ZOK nerozhoduje o obchodním vedení ve sboru, ale většinou, pokud společenská smlouva nestanoví jinak anebo pokud netvoří sbor jednatelů (v praxi označováno jako „jednatelstvo“). Uvedené řešení je převzato z § 134 obchodního zákoníku a není věcnou změnou.
Společenská smlouvě může nově určit, že jednatelé tvoří kolektivní orgán (§ 44 odst. 5 a § 194 odst. 2 ZOK), tedy zmíněný sbor jednatelů (jednatelstvo). V tomto případě by se na obchodní vedení použila obecná úprava rozhodování kolektivního orgánu právnické osoby ve sboru dle výše zmíněného § 156 NOZ, resp. úprava rozhodování představenstva akciové společnosti dle § 440 a 444 ZOK, která se v tomto případě použije (§ 194 odst. 2 ZOK).
Rozhodování o obchodním vedení nelze zaměňovat s jednáním za společnost, ke kterému je oprávněn každá jednatel jednotlivě (§ 164 NOZ), pokud společenská smlouva nebo zakladatelská listina jiný způsob jednání za společnost.
Zásadním způsobem se uvolňují pravidla zákazu konkurence upraveného v § 5 a 199 ZOK. Zatímco obchodní zákoník určitá jednání (např. být jednatelem v jiné s. r. o. s obdobným předmětem podnikání) striktně zakazoval (§ 136 obchodního zákoníku), ZOK § 199 konkurenční jednání zakazuje jen pro případy, kdy nemá jednatel svolení všech společníků (podle obchodního zákoníku se jednalo o konkurenční jednání i v případě souhlasu všech společníků).
ZOK pravidla zákazu konkurence doplňuje o pravidla střetu zájmů v § 54 a násl.:
-
Dozví-li se člen orgánu obchodní
korporace
, že může při výkonu jeho funkce dojít ke střetu jeho zájmu se zájmem obchodní
korporace
, informuje o tom bez zbytečného odkladu ostatní členy orgánu, jehož je členem, a kontrolní orgán, byl-li zřízen, jinak nejvyšší orgán. To platí obdobně pro možný střet zájmů osob členovi orgánu obchodní
korporace
blízkých nebo osob jím ovlivněných nebo ovládaných (§ 54 odst. 1).
-
Hodlá-li člen orgánu obchodní
korporace
uzavřít s touto korporací smlouvu, informuje o tom bez zbytečného odkladu orgán, jehož je členem, a kontrolní orgán, byl-li zřízen, jinak nejvyšší orgán. Zároveň uvede, za jakých podmínek má být smlouva uzavřena (§ 55 odst. 1).
Uvolnění pravidel zákazu konkurence ZOK vyvažuje posílením odpovědnosti jednatelů, např.:
-
"Bylo-li v insolvenčním řízení zahájeném na návrh jiné osoby než dlužníka podle jiného právního předpisu soudem rozhodnuto, že obchodní
korporace
je v úpadku, vydají členové jejích orgánů, vyzve-li je k tomu insolvenční správce, prospěch získaný ze smlouvy o výkonu funkce, jakož i případný jiný prospěch, který od obchodní
korporace
obdrželi, a to za období 2 let zpět před právní mocí rozhodnutí o úpadku, pokud věděli nebo měli a mohli vědět, že je obchodní
korporace
v hrozícím úpadku podle jiného právního předpisu, a v rozporu s péčí řádného hospodáře neučinili za účelem jeho odvrácení vše potřebné a rozumně předpokládatelné" (§ 62 odst. 1).
-
"Soud může na návrh insolvenčního správce nebo věřitele obchodní
korporace
rozhodnout, že člen nebo bývalý člen jejího statutárního orgánu ručí za splnění jejích povinností, jestliže:
a)
bylo rozhodnuto, že obchodní
korporace
je v úpadku a
b)
člen nebo bývalý člen statutárního orgánu obchodní
korporace
věděli nebo měli a mohli vědět, že je obchodní
korporace
v hrozícím úpadku podle jiného právního předpisu, a v rozporu s péčí řádného hospodáře neučinili za účelem jeho odvrácení vše potřebné a rozumně předpokladatelné" (§ 68 odst. 1).
Zásadní novinkou je, že nová úprava již neobsahuje žádnou obdobu § 196a obchodního zákoníku, který limitoval např. uzavírání smluv o úvěru a půjčce mezi společností a jejím jednatelem.
 
Závěr
Tento příspěvek je úvodním komentářem k problematice s. r. o. od 1.1.2014. Dalším novinkám, jako je např. zrušení povinné tvorby rezervního fondu, novým pravidlům pro rozdělování zisku umožňujícím (při splnění určitých podmínek) výplatu záloh na podíly na zisku, smlouvě o výkonu funkce včetně otázky souběhu funkcí, bude věnována pozornost v dalších příspěvcích.