Základní způsoby doručování - tzv. přednostní
V následujícím schématu č. 1 jsou uvedeny základní formy doručování - tzv. přednostní, které vycházejí z jedné ze zásad správy daní zakotvené v ustanovení
§ 7 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád“), jež stanoví, že správce daně postupuje tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady - tj. jak správci daně samotnému, tak i osobám zúčastněným na správě daní.
Schéma č. 1 - Základní formy doručování (přednostní)
První ze základních forem doručování je doručení písemnosti při ústním jednání nebo při jiném úkonu. Je nepochybně pravdou, že v případě této formy doručování písemností se jedná o nejrychlejší a nejefektivnější způsob doručení respektující mimo jiné též zásadu spolupráce zakotvenou v ustanovení
§ 6 odst. 2 daňového řádu. Doručením při jiném úkonu se rozumí například doručení při prováděném místním šetření, zahajované daňové kontrole apod.
Není-li aktuálně správcem daně vedeno ústní jednání nebo prováděn jiný úkon, potom osobám, které mají zpřístupněnu datovou schránku, se doručuje vždy elektronicky podle zákona č.
300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o elektronických úkonech“). Datovou schránkou se, ve smyslu ustanovení
§ 2 odst. 1 zákona o elektronických úkonech, rozumí elektronické úložiště, které je určeno k doručování orgány veřejné moci, provádění úkonů vůči orgánům veřejné moci a dodávání dokumentů fyzických osob, podnikajících fyzických osob a právnických osob.
Datové schránky zřizuje a spravuje Ministerstvo vnitra České republiky (dále jen „Ministerstvo vnitra“), které současně vede veřejný seznam osob, které mají datovou schránku zpřístupněnu. Tento seznam je k nalezení na internetových stránkách http://seznam.gov.cz/ovm/welcome. do. Přehled o tom, jaké typy datových schránek existují, poskytuje schéma č. 2.
Schéma č. 2 - Typy datových schránek
Podrobnější informace k jednotlivým typům datových schránek nalezneme v ustanoveních
§ 3 až § 7 zákona o elektronických úkonech. Blíže si však v souvislosti s datovými schránkami vysvětlíme doručování dokumentů orgánů veřejné moci a provádění úkonů vůči orgánům veřejné moci. Ustanovení
§ 17 odst. 1 zákona o elektronických úkonech stanoví, že umožňuje-li to povaha dokumentu (systém datových schránek podporuje použitý formát dokumentu a kapacita systému umožňuje jej odeslat), orgán veřejné moci jej doručuje jinému orgánu veřejné moci prostřednictvím datové schránky, pokud se nedoručuje na místě. V daňové praxi se bude jednat nejčastěji o komunikaci mezi jednotlivými orgány Finanční správy České republiky (dožádání, poskytování informací z daňových řízení apod.).
Zákon o elektronických úkonech však předvídá výjimku v rámci doručování mezi orgány veřejné moci. Jedná se o takové případy, kdy je z bezpečnostních důvodů mezi těmito orgány zavedena jiná forma elektronické komunikace.
V případě fyzických osob, podnikajících fyzických osob nebo právnických osob, které