Společnost s r. o. (neplátce DPH) má jediného společníka, který je zároveň i jednatelem a používá vlastní osobní automobil nezařazený v obchodním majetku i pro podnikání. Může si v daňovém přiznání fyzických osob uplatnit krácený paušální výdaj na automobil (ve výši 4 000 Kč/měsíc)? Popřípadě 80% dalších nákladů spojené s tím (např. nové pneumatiky, servis, opravy atp., samozřejmě kromě parkovného a pohonných hmot)? Dle § 24 odst. 2 písm. zt) zákona o daních z příjmů se jedná o auta zahrnutá i nezahrnutá do obchodního majetku, není v tom tedy ještě nějaká podmínka?
Společnost s r. o. - paušální výdaj na automobil
Ing.
Martin
Děrgel
Související předpisy:
-
§ 24 odst. 2 písm. k) a zt), § 25 odst. 1 písm. x) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“),
-
U automobilu společníka (jednatele) nemůže s. r. o. uplatnit paušální výdaj na dopravu, a to ani v krácené výši, ledaže by si auto od něj pronajala. Podle páté věty od konce ustanovení § 24 odst. 2 písm. zt) ZDP je jakýkoli paušální výdaj na dopravu podmíněn tím, že se jedná o vozidlo vlastní (přičemž zmínka o obchodním majetku má dále význam jen pro fyzické osoby, protože právnické osoby mají všechen majetek v obchodním majetku) anebo u vozidel v nájmu.
Pokud si tedy společník (jednatel) hodlá automobil ponechat ve vlastnictví - nechce jej své společnosti prodat ani jej vložit do jejího základního kapitálu - pak existují prakticky jen dvě možnosti, jak může s. r. o. toto vozidlo využívat pro své podnikatelské účely. Shrňme si jejich základní výhody a nevýhody:
1)
Auto si ponechá stávající majitel (společník a jednatel) a bude jej využívat pro potřeby společnosti (s. r. o.):
-
Výhody: Za použití soukromého vozidla „zaměstnance“ pro pracovní cesty budou společníkovi (jednateli) náležet náhrady jízdních výdajů, které jsou pro s. r. o. daňově účinné. U „zaměstnance“ jde o příjem nepodléhající dani z příjmů ani pojistnému (až do limitu platného pro zaměstnance „veřejného sektoru“, což je 3,60 Kč za kilometr jízdy + vypočtená náhrada prokázané spotřeby pohonných hmot).
-
Nevýhoda: Není možno jednoduše uplatnit spotřebovanou pohonnou hmotu podle dokladů o nákupu, ale musí se počítat náhrada za jejich spotřebu. A nelze využít ani zmíněných paušálních výdajů 5 000 Kč/měsíc. S těmito pracovními cestami je spojena vyšší pracnost kvůli širší paletě cestovních náhrad.
2)
Pronájem auta jeho majitelem (společníkem a jednatelem) jeho společnosti (s. r. o.):
-
Výhody: S. r. o. bude moci daňově uplatnit veškeré výlohy spojené s vozidlem, a nájemné, které navíc zajistí společníkovi na dlouho výhodný zdroj příjmu od s. r. o. Co se týče jízdních výloh, tak může s. r. o. volit mezi vedením „knihy jízd“ se sběrem účtenek o nákupu pohonných hmot, a paušálními výdaji á 5 000 Kč. Pozor ale na to, že podmínkou paušálních výdajů je, že vozidlo nebylo ani po část příslušného měsíce přenecháno k užívání jiné osobě (a to ani pro soukromé potřeby dotyčného společníka). Pokud je tato podmínka porušena nelze paušální výdaje na dopravu uplatnit, a to ani v krácené výši, která se prakticky týká jen fyzických osob, jelikož samotné s. r. o. nekoná jinou než podnikatelskou činnost.
-
Nevýhoda: S ohledem na
status
„spojených osob“ by ve vazbě na § 23 odst. 7 ZDP sjednané nájemné mělo odpovídat aktuálnímu tržnímu nájemnému. Jelikož se jedná o dlouhodobý pronájem movité věci za účelem zisku, bude si - podle mne - muset jednatel obstarat příslušné živnostenské oprávnění, i když má jen jediného odběratele (s. r. o.). Pak ale narážíme na zákaz konkurence stanovený § 136 ObchZ pro jednatele, který neumožňuje, aby vstupoval do obchodních vztahů se svou společností. V praxi sice jednatelé na tyto právní komplikace houfně nedbají, čemuž napomáhá nedostatečná kontrola úřadů, jakož i „bezzubost“ zákazu dle ObchZ. Ovšem podle mne tím porušují zákaz neoprávněného podnikání a rovněž obchodně-právní zákaz konkurence, což rozhodně nelze schvalovat natožpak doporučovat.