Ochrana dobré víry má své místo i před finančním úřadem!

Vydáno: 45 minut čtení

V profesi účetního a daňového poradce, ale i v praxi jakéhokoli jiného podnikatele komunikujícího s finančními úřady, je několik témat, které jsou spíše skryté než zjevné a přitom velmi důležité. Jde například o princip ochrany dobré víry1. Pokusím se zde tohoto tématu alespoň krátce dotknout ve snaze podnítit debatu o této věci nejen u odborné veřejnosti.

Ochrana dobré víry má své místo i před finančním úřadem!
Ing.
Roman
Landgráf
daňový poradce
Několik jednoduchých (zatím pouze ilustrativních) příkladů úvodem:
1)
Pokud plátce DPH uplatňuje odpočet DPH na vstupu na základě dokladu, který nemusí být podepsán, není objektivně schopen prokázat, kdo tento doklad vystavil. Může se pouze spolehnout na ochranu toho, že byl v dobré víře, když ze všech dostupných okolností byl přesvědčen, že tento doklad skutečně vystavil ten, kdo je na tomto dokladu uveden.
2)
Obdobně se pak dá uvažovat o případu, kdy plátce DPH dodává zboží do jiné země Evropské unie (EU), přičemž toto zboží mu přepravuje dopravce, se kterým podepsal nákladní list (CMR), a následně mu nezbývá než věřit, že je chráněna jeho dobrá víra v to, že toto zboží v souladu s tímto nákladním listem skutečně opustí území České republiky (neboť to je jedna z nutných podmínek pro osvobození od DPH).
Z dob našeho polistopadového2 období si je možné vzpomenout, že
argument dobrou vírou byl před finančními úřady v podstatě nejenom úplně mrtvý
, ale dokonce způsoboval nepokrytý smích (FÚ: „To že jste nevěděl nebo nemohl vědět, tak s tím na nás nechoďte!“). Dnes lze ovšem obecně říci, že v daňovém řízení ochrana práv (například právo na odpočet DPH nebo právo na osvobození od DPH při dodání do jiné země EU) nabytých v dobré víře získává
čím dál většího významu
, ať už si tom myslí kdokoli (zejména státní správa) cokoli. Jde přitom o to, že zejména v oblasti DPH (a nejen tam) se bez tohoto právního institutu již vůbec neobejdeme, a to nejen z důvodů pramenících ze samotného způsobu fungování DPH, ale též z právní doktríny a z judikatury (zejména Evropského soudního dvora).
Dobrá víra -
bona fide
Dobrou vírou (
bona fide
) se rozumí
vnitřní subjektivní přesvědčení
(podepřené konkrétními okolnostmi) nositele práv, že tato práva
nabyl v souladu se zákonem
.
Obecně se přijímá, že je to vnitřní psychický stav jednajícího subjektu, který
sám o sobě nelze přímo dokazovat
, nýbrž lze na něj usuzovat jen z okolností, za kterých se tento psychický stav projevuje (MADAR, 2002, str. 320). Konkrétně se musí zjišťovat, zda při normální opatrnosti, kterou lze obvykle na každém rozumně požadovat, mohl subjekt rozpoznat, že jedná protiprávně.
Kdo jedná protiprávně v dobré víře, jedná v tzv.
omluvitelném omylu
. Obecně také platí, že ten, kdo jedná v dobré víře, má silnější právní postavení než ten, kdo dobrou víru nemá.
Dobrou vírou se obvykle obecně rozumí
nezaviněná nevědomost
o event. právních nedostatcích určitého právního stavu, přičemž se vychází z
presumpce
poctivosti
dotčené osoby (SKULOVÁ, 2008, str. 64). Dobrá víra je v podstatě
psychická kategorie
. V dobré víře není ten, kdo
věděl
(rozpoznal), nebo se zřetelem k okolnostem případu
vědět měl
, jaký je právní stav (HENDRYCH, 2003).
Z právní nauky plyne, že princip ochrany dobré víry vypovídá, že se dobrá víra má chránit, neříká však, za jakých okolností, ani nekonkretizuje, jakým způsobem. A právě o těchto okolnostech a konkrétních způsobech se v dnešní době vede a bude
svádět velká a jistě ještě několik let trvající právní „válka“
mezi podnikateli (a jejich daňovými poradci a advokáty) na jedné straně a státní správou ve věci daní na straně druhé, přičemž rozhodující slovo v této válce budou mít samozřejmě soudy, od správních senátů na krajských soudech přes Nejvyšší správní soud až po soud Ústavní a soud evropský.
 
Ochrana dobré víry jako právní princip
V moderní právní vědě se odehrává jeden velice zásadní teoretický střet, a to střet o existenci a povahu právních principů (MELZER, 2009, str. 45). Přitom zůstává i nevyjasněno, co konkrétně může být nazváno právním principem.
Nejprve je potřeba si připomenout
vymezení
právních principů
vůči právním pravidlům
. Jako právní pravidla se standardně označují právní normy, konkrétní pravidla chování, byť často obecně formulovaná. Naproti tomu právní principy bývají obvykle definovány jako základní
hodnotové soudy
. Základní rozdíl lze pro jednoduchost3 chápat takto4:
a)
pravidla
se aplikují metodou
„všechno nebo nic“
(jsou-li dány skutečnosti, které pravidlo ve své skutkové podstatě předpokládá, pak pravidlo
buď platí
, a v takovém případě je nutno akceptovat odpověď, kterou dává, nebo podmínky nejdou dány, pak pravidlo
neplatí
) - při současné platnosti výjimek a kolizních pravidel; v zásadě by neměla existovat v jedné věci dvě vzájemně rozporná pravidla,
b)
principy se
navzájem poměřují
(protože často jsou omezeny existencí jiného právního principu, který pro stejnou skutkovou podstatu stanoví zcela odlišné právní následky; principy mohou existovat současně, konkurují si). Právní principy je tedy nutné navzájem poměřovat, musí tedy mít svojí dimenzi závažnosti či důležitosti (principy jsou příkazy k optimalizaci; něco má ideálně být - jedná se tedy o příkaz aplikovat příkaz
co nejoptimálněji
). Toto vzájemné poměřování (vzhledem k ústavním principům) právních principů se nazývá
principem proporcionality
. Mezi principy nepanuje rozpor, ale napětí (
kolize
).
Argumentace právními principy se řadí mezi objektivně teleologické argumenty (jedná se typicky o hodnotovou argumentaci). Používá se:
i)
při odstraňovaní sémantických nejasností, tedy při
zpřesňování
významu nejasných pojmů (např.
interpretace
sousloví „projev vůle“),
ii)
při dotváření práva, jako základ pro
analogii
nebo
teleologickou redukci
,
iii)
v legislativě jako vodítko pro tvorbu nové úpravy - jinak nastupuje (hrozí) dotváření práva či derogační zásah ústavního soudu.
O existenci právních principů
jako pramenů práva
není v našem právním řádu pochyb. Uznal je zejména Ústavní soud svým nálezem č. 33/97 ze dne 17. 12. 1997.
Dlužno doplnit, že
základní práva a svobody
mají zpravidla povahu právních principů a nikoli pravidel, což se v české právní praxi prosadilo zejména prostřednictvím judikaturní činnosti Ústavního soudu.
 
Princip proporcionality
Jak jsme již uvedli, právní principy se navzájem poměřují a toto poměřování vzhledem k ústavním principům se nazývá principem proporcionality. Právní doktrína (MELZER, 2009, str. 60) a
judikatura
(zejména nález Ústavního soudu ze dne 12. 10. 1994 sp. zn. Pl. ÚS 4/94) přitom stanovuje určitá pravidla, která lze přehledně shrnout takto:
1)
Omezení jednoho principu (základního práva) jen ve prospěch jiného ústavního principu - musí se tedy jednat o principy
stejné právní síly
.
2)
Kritérium vhodnosti - zkoumáme, zda určité opatření (např. konkrétní ustanovení zákona) je vůbec
způsobilým
nástrojem k realizaci jiného právního principu, který má následně legitimovat zásah do základního práva.
3)
Kritérium potřebnosti - k ochraně jednoho principu musí být zvolen ten prostředek, který je současně
nejmírnější
ve vztahu k ostatním v kolizi stojícím principům.
4)
Porovnání závažnosti - jedná se o vlastní poměřování. Soud klade na misky vah právní i mimoprávní argumenty.
 
Na dobrou víru se spoléháme často nevědomky
Většina podnikatelů, když zaslechne něco o dobré víře ve spojitosti s řízením na finančních úřadech, si zřejmě řekne, že přeci již dávno mnohokrát slyšeli (a zejména v praxi finančních úřadů zaznamenali), že v daních nám není nic platné, pokud jsme byli o něčem přesvědčeni v dobré víře a ono se to nakonec neprokázalo. Možná si ale také někteří uvědomí, že v právu soukromém, tj. v podnikání zejména v právu obchodním, naopak již dávno platí, že dobrá víra má své místo.5
Aniž si to ovšem uvědomují, řada podnikatelů, zejména plátců DPH, se již několik let
na existenci ochrany dobré víry v daňovém řízení spoléhá
. O čem mluvím? Například o případech, kdy plátce DPH prodává
zboží
svému zákazníkovi
do jiné země EU
, uplatní při tomto prodeji osvobození od DPH (protože se dle § 64 zákona o DPH jedná o osvobozené dodání zboží do jiné členské země), přičemž dle nákladního listu (CMR) v dobré víře předpokládá, že toto zboží dopravce skutečně doveze do jiné země EU (osvobození od DPH totiž dle § 64 zákona o DPH vzniká pouze tehdy, pokud je zboží odesláno nebo přepraveno z tuzemska). Následně se pak ovšem prokáže (třeba při daňové kontrole finančního úřadu), že ve skutečnosti toto zboží vůbec neopustilo území České republiky, pročež samozřejmě nedojde ke splnění zásadní podmínky pro osvobození od daně dle § 64 zákona o DPH, a tudíž správce daně zkonstatuje, že toto plnění je potřeba zatížit DPH na výstupu, tj. tuto daň tomuto plátci dodaní. Smí nebo nesmí za této situace správce daně tomuto plátci DPH takto doměřit? Jak si níže ukážeme, za určitých okolností, a sice tehdy, pokud zde bude existence dobré víry na straně tohoto poplatníka, nesmí.
Ještě banálnějším a přitom téměř každodenním příkladem je situace, kdy plátce
obdrží na přijaté plnění daňový doklad
. Tento doklad, jak vyplývá přímo z textu naší a zejména evropské legislativy,
nemusí obsahovat podpis
toho, kdo doklad vystavil (přesně vzato je to dokonce tak, že dle směrnice Evropské unie členské státy nesmí vyžadovat, aby daňové doklady obsahovaly podpis výstavce dokladu). Tedy, mějme pro příklad na mysli situaci, kdy plátce daně obdrží daňový doklad, který neobsahuje podpis toho, kdo doklad vystavil (z každodenní praxe českých plátců můžeme přitom jmenovat například daňové doklady od dodavatele elektřiny, plynu či telekomunikačních služeb). Pokud si uvědomíme, že pro nárok na odpočet DPH musí existovat stav, že přijatý daňový doklad vystavil určitý konkrétní plátce (§ 73 odst. 1 zákona o DPH:
„Plátce prokazuje nárok na odpočet daně daňovým dokladem, který byl vystaven plátcem“
), vzniká legitimní otázka, jak lze prokázat (z pohledu toho, kdo doklad obdrží), kdo vystavil takový doklad, který není vůbec nikým podepsán a který tedy zřejmě fakticky vyhotovila (vystavila) nějaká tiskárna nějakého počítače kýmsi (nebo je to pouze automat?) ovládaného. Takovému plátci, který takový doklad obdrží (a že jich z povahy výše uvedených konkrétních příkladů jejich výstavců je), pak nezbývá nic jiného, než se
spolehnout na dobrou víru
o tom, že tento doklad vystavil právě ten plátce, kterého zmíněná tiskárna uvedla kdesi v tomto vytištěném dokumentu. Pokud pak správce daně při eventuální následné daňové kontrole (nebo při postupu k odstranění pochybností - dříve vytýkací řízení) vyzve plátce, aby mu prokázal, zda určitý obdržený daňový doklad skutečně vystavil ten, kdo je na tomto dokladu jako výstavce uveden (vytištěn), pak již ze samotné povahy věci není objektivně schopen tento plátce tento důkaz předložit, protože jediné, co může finančnímu úřadu sdělit, je to, že všechny okolnosti nasvědčovaly, že tomu tak je, když přitom zároveň platí, že tomuto podnikateli nebyly známy žádné jiné okolnosti, které by s tím byly v rozporu. Tedy, může správci daně sdělit pouze to, že byl v dobré víře v to, že doklad vystavil právě tento plátce, aniž by to byl (a to z důvodů objektivních, pro neexistenci podpisu na dokladu) schopen jednoznačně prokázat. Ale, je to snad vinou tohoto plátce, že přímo
legislativa
pro DPH říká, že dodavatel není povinen daňový doklad podepsat, a že tedy právě pro tuto okolnost vzniká objektivní nemožnost prokázat toho, kdo doklad vystavil? Není pak právě již z tohoto důvodu takový plátce oprávněn se spolehnout, že je zde chráněna jeho dobrá víra?
 
Pramen doktrinální a judikaturní
Připomeňme si dále, jakým způsobem se ochrana dobré víry v poslední době skutečně dostala i do práva daňového.
Jeden z možných pramenů
je možno vysledovat takto: Správní řád (zákon č. 500/2004 Sb.) ve svém ustanovení § 177 jasně říká, že
„Základní zásady činnosti správních orgánů uvedené v § 2 až 8 se použijí
při výkonu veřejné správy i v případech
, kdy zvláštní zákon stanoví, že se správní řád nepoužije, ale sám úpravu odpovídající těmto zásadám neobsahuje“
. Přitom je potřeba doříci, že ustanovení § 2 odst. 3 správního řádu konstatuje:
„Správní orgán šetří práva nabytá v dobré víře, jakož i oprávněné zájmy osob, jichž se činnost správního orgánu v jednotlivém případě dotýká (dále jen „dotčené osoby“), a může zasahovat do těchto práv jen za podmínek stanovených zákonem a v nezbytném rozsahu.“
Pak tedy, pokud uvážíme, že ve smyslu dikce § 177 správního řádu, daňový řád úpravu právě této zásady (tj. zásady ochrany dobré víry) neobsahuje, nelze než uzavřít, že zásada uvedená v § 2 odst. 3 správního řádu se uplatní i v řízení daňovém (a to i přes výslovné ustanovení § 262 daňového řádu). Na podporu výše uvedeného názoru je možno zmínit, že takový výklad zastává i uznávaná právní doktrína (Hendrych, 2006, str. 346):
„Ustanovení § 177 se dá vykládat tak, že ze zásad veřejné správy je třeba vycházet při veškerých správních činnostech, jinak by nebylo možné mluvit o veřejné správě v právním státě. To se týká všech principů, hodnot a idejí, na kterých je budována, tj. nejen těch výslovně uvedených nebo jen zmíněných v § 2 - 8 SŘ.“
Nebo (Kindl, 2006):
„... tam, kde právní úprava zákona o správě daní a poplatků neodpovídá zásadám stanoveným v § 2 až 8 správního řádu, je třeba postupovat i v daňovém řízení podle těchto zásad“
. Správce daně je pak tedy na základě této doktríny povinen:
(i)
přihlédnout k tomu, že subjekt nabyl určitá práva v dobré víře, a
(ii)
zkoumat existenci dobré víry. Dlužno ovšem říci, že státní správa většinou tento výklad nesdílela (viz např.: JUDr. Kohoutková v časopise Daňový expert, č. 2/2006, ASPI).
Dalším pramenem
faktického uplatnění zásady ochrany dobré víry v daních (zejména pak v DPH, s ohledem na existenci směrnice Evropské unie právě pro oblast DPH) je
judikatura
Soudního dvora Evropské unie
(ESD), a následně pak také Nejvyššího správního soudu v Brně (NSS).
 
Rozsudek ESD ve věci Optigen
Judikaturní výkladová pozice ESD se odvíjí od rozsudku ze dne 12. 1. 2006 ve věci
Optigen
6, ve kterém ESD mimo jiné konstatoval, že:
„taková plnění, která sama
nejsou zasažena podvodem s DPH
, jsou dodáním zboží uskutečněným osobou povinnou k dani, která jedná jako taková, a hospodářskou činností ve smyslu článku 2 odst. 1, článku 4 a čl. 5 odst. 1 šesté směrnice, neboť splňují objektivní kritéria, na nichž jsou uvedené pojmy založeny, bez ohledu na úmysl jiného subjektu, než je dotyčná osoba povinná k dani, který je součástí téhož řetězce dodávek, nebo případnou podvodnou povahu jiného plnění v řetězci, které předchází nebo následuje po plnění uskutečněném uvedenou osobou povinnou k dani,
o níž tato osoba nevěděla a nemohla vědět. Nárok
osoby povinné k dani, která uskutečnila plnění,
na odpočet DPH
odvedené na vstupu rovněž není dotčen okolností, že v řetězci dodávek, v němž byla tato plnění uskutečněna, je jiné plnění, které předchází nebo následuje po plnění uskutečněném touto osobou povinnou k dani, zasaženo podvodem s DPH,
aniž by to posledně uvedená věděla nebo mohla vědět
.“
Tomuto judikátu je potřeba po mém soudu rozumět a aplikovat jej zejména tak, že
dokonce i v případě, že se prokáže podvod, tak i tehdy má kupující nárok na odpočet DPH, pokud o tomto podvodu kupující nevěděl a ani nemohl vědět. Tím spíše
(
a fortiori
) se potom musí tento postup použít v případě,
kdy se o podvod ani nejedná
(nebo kdy se přinejmenším podvod neprokázal anebo kdy správním či jiným orgánem nebyl ani konstatován), tj. například za situace (viz výše), kdy
(i)
kupující nevěděl a ani nemohl vědět, že daňový doklad, který na přijaté plnění obdržel, ve skutečnosti vystavila zcela jiná osoba než ta, která je na něm uvedena (viz výše příklad nepodepsaného daňového dokladu od dodavatele elektřiny), a ještě tím spíše pak za situace, kdy
(ii)
správce daně pouze konstatuje, že není jasné, kdo ve skutečnosti takový doklad vystavil (čili kdy se nejenže nejedná o podvod, ale kdy se dokonce nejedná ani o tvrzení o tom, že doklad vystavil někdo jiný).
 
Problém prokázání osoby fakticky provádějící přijatou službu
Dalším podobným případem je situace, kdy odběratel je v dobré víře (tj. ze zjištění při vynaložení veškerého spravedlivě požadovatelného úsilí; resp. při přijetí všech opatření, které po něm mohou být spravedlivě požadována), že
určitou konkrétní pořizovanou službu
provádí určitá konkrétní osoba (určitý konkrétní plátce DPH) - jde o to, že v mnoha praktických případech není odběratel schopen stoprocentně prokázat právě tu okolnost, že určitou službu (například stavební práce) provedla určitá (například právnická) osoba, a pak mu logicky a objektivně stejně nezbude nic jiného, než se (při eventuální následné daňové kontrole oprávněnosti nároku odpočtu DPH) spolehnout na ochranu jeho dobré víry.
 
Rozsudek ESD ve věci Kittel
Podobně pak ESD ve svém rozsudku ze dne 6. 7. 2006 ve věci
Kittel
7 konstatuje:
„Pokud je dodání uskutečněno pro osobu povinnou k dani, která nevěděla a nemohla vědět, že dotyčné plnění je součástí podvodu spáchaného prodávajícím, je třeba směrnici EU pro DPH vykládat v tom smyslu, že brání pravidlu vnitrostátního práva, podle kterého zrušení smlouvy o prodeji na základě ustanovení občanského práva, které způsobuje absolutní neplatnost této smlouvy pro rozpor s veřejným pořádkem z důvodu protiprávnosti na straně prodávajícího, vede ke ztrátě nároku na odpočet daně z přidané hodnoty odvedené touto osobou povinnou k dani.
Naopak
, pokud je s přihlédnutím k objektivním skutečnostem prokázáno, že dodání je uskutečněno pro osobu povinnou k dani, která
věděla nebo měla vědět, že se svým nákupem účastní plnění, které je součástí podvodu
na dani z přidané hodnoty, je věcí vnitrostátního soudu
odmítnout
takové osobě povinné k dani přiznat nárok na odpočet.“
Zde tedy ESD doplňuje svoji právní pozici o to, že
správce daně
má právo odmítnout nárok na odpočet,
pokud se mu podaří prokázat „zlou“ (tj. nikoli dobrou) víru
na straně plátce, tj. prokázat, že kupující věděl nebo měl vědět, že se svým nákupem účastní plnění, které je součástí podvodu.
 
Rozsudek NSS ve věci CECIL
Že tato rozhodnutí ESD mají
přímou relevanci i pro aplikaci českého zákona o DPH
, potvrdil Nejvyšší správní soud v Brně (NSS) zejména ve svém rozsudku ve věci CECIL8, když je z něj možno citovat například:
„...i zákon o dani z přidané hodnoty je nutno vykládat konformně se Šestou směrnicí Rady. To tedy znamená, že jako k výkladové pomůcce je nutno
přihlédnout i k rozsudkům Soudního dvora Evropských společenství
, které se zabývají výkladem Šesté směrnice a jsou obecné pro podstatu DPH jako daně. Konkrétně se jedná o rozsudek Soudního dvora ze dne 12. 1. 2006, Optigen Ltd., ve spojených věcech C-354/03, C-355/03 a C-484/03, a následně pak rozsudek Soudního dvora ze dne 6. 7. 2006, Kittel, ve spojených věcech C-439/04 a C-440/04. Soudní dvůr vyslovil, že nárok na odpočet DPH nemůže být dotčen skutečností, že v řetězci dodávek je jiná předchozí nebo následná transakce zatížena daňovým podvodem, o němž plátce neví nebo nemůže vědět.“
 
Rozsudek NSS ve věci PRIMOSSA
Z poslední doby je pak v české judikatuře možné zmínit
judikát
NSS ze dne 6. 10. 2010 ve věci PRIMOSSA9 (čj. 9 Afs 18/2010-227), ve kterém se lze mj. dočíst:
„Povinností správních orgánů z hlediska posouzení nároku na odpočet daně je posouzení všech objektivních okolností vykázané transakce a i v případě, že k neodvedení daně na určitém článku řetězce dojde,
neodmítnout nárok na odpočet tomu, kdo v dobré víře získá nějaké zboží, přičemž o podvodu neví a ani vědět nemohl
. Při tomto posuzování mají být vzaty v úvahu vždy právní, obchodní a osobní vazby mezi zúčastněnými subjekty.“
 
Rozsudek ESD ve věci Teleos
Soudní dvůr Evropské unie ve věci Teleos10 uzavřel (lehce upraveno pro vyšší srozumitelnost):
„Evropská směrnice pro DPH je třeba vykládat s ohledem na výraz ,odeslán(o) vyskytující se ustanoveních této směrnice v tom smyslu, že k pořízení zboží uvnitř Společenství došlo a osvobození dodání zboží uvnitř Společenství od daně lze uplatnit pouze tehdy, jestliže právo nakládat se zbožím jako vlastník bylo převedeno na pořizovatele a dodavatel prokáže, že toto zboží
bylo odesláno
nebo přepraveno do jiného členského státu, a že v důsledku tohoto odeslání nebo přepravy věc fyzicky
opustila území členského státu
dodání. Další ustanovení této směrnice je třeba vykládat v tom smyslu, že brání tomu, aby příslušné orgány členského státu dodání uložily dodavateli,
který jednal v dobré víře
a poskytl důkazy
prokazující
prima facie
11 jeho nárok na osvobození dodání zboží uvnitř Společenství, povinnost doplatit daň z přidané hodnoty za toto zboží, jestliže se tyto důkazy ukážou jako nepravdivé, aniž by nicméně byla prokázána účast tohoto dodavatele na podvodu, pokud dodavatel
přijal všechna opatření, která po něm mohou být rozumně požadována
, aby zajistil, že dodání uvnitř Společenství, které provádí, jej nepovede k účasti na takovém podvodu. Skutečnost, že
pořizovatel
předložil daňovým orgánům v členském státě určení
daňové přiznání
ohledně pořízení zboží uvnitř Společenství, jakým je dotčené pořízení v původním řízení, může být považována za
doplňující důkaz
toho, že zboží skutečně opustilo území členského státu dodání, avšak
nepředstavuje určující důkaz
pro to, aby dodání zboží uvnitř Společenství bylo osvobozeno od daně z přidané hodnoty.“
Tento rozsudek je potřeba pro účely našich výše nastíněných otázek podle mého názoru číst takto: Pokud český plátce DPH
dodá zboží do jiné členské země EU
osobě registrované k dani v této jiné členské zemi a uplatní si
osvobození od DPH dle § 64 zákona o DPH
, měl by mít právo se spolehnout na ochranu své dobré víry v to, že toto dodání (plnění) skutečně v souladu s předloženými listinami (a dalšími okolnostmi) splnilo všechny podmínky pro osvobození od DPH dle § 64 zákona o DPH (tedy například, že toto zboží skutečně opustilo území České republiky), pokud zároveň prokáže, že
přijal všechna opatření, která po něm mohou být rozumně požadována
, aby zajistil, že toto dodání nepovede k účasti na eventuálním podvodu. Jinak řečeno, za situace, kdy po zrušení celních kontrol na hranicích uvnitř EU není zde žádná veřejnoprávní autorita, která by osvědčila, že to které konkrétní zboží skutečně překročilo tu kterou konkrétní mezistátní hranici, je otázka splnění této podmínky pro možnost uplatnění osvobození od DPH dle § 64 zákona o DPH spojena s ochranou dobré víry, tj. s ochranou vnitřního subjektivního přesvědčení (podepřeného konkrétními okolnostmi) plátce (dodavatele zboží), že tato podmínka byla splněna.
Rozsudek ESD ve věci Euro Tyre
Holding
Soudní dvůr Evropské unie dne 16. 12. 2010 ve věci Euro Tyre
Holding
12 mimo jiné konstatoval:
„Pokud jde dále o podmínku důkazu, která je jednou z podmínek osvobození od daně připomenutých v bodě 29 tohoto rozsudku, je třeba uvést, že i když je
zásadně na dodavateli
, aby
prokázal
, že zboží bylo
odesláno nebo přepraveno do jiného členského státu
, platí, že za okolností, kdy je právo nakládat se zbožím jako vlastník převedeno na pořizovatele na území členského státu dodání a kdy je na tomto pořizovateli, aby zboží odeslal nebo přepravil mimo členský stát dodání, závisí důkaz, který je dodavatel schopen předložit daňovým orgánům
hlavně na skutečnostech
, které se za tímto účelem
dozví od pořizovatele
. Z judikatury Soudního dvora sice vyplývá, že je v takovém případě legitimní
požadovat, aby dodavatel jednal v dobré víře a přijal všechna opatření, která po něm mohou být rozumně požadována
, aby zajistil, že plnění, které provádí, jej
nepovede k účasti na daňovém úniku
(tax fraud). Jakmile však
dodavatel splnil své povinnosti
ohledně důkazu o dodání uvnitř Společenství, přestože pořizovatel nesplnil smluvní povinnost odeslat nebo přepravit zboží z členského státu dodání, měl by být v tomto členském státě považován za osobu povinnou uhradit DPH pořizovatel (viz v tomto smyslu výše uvedený rozsudek Teleos a další, body 66 a 67).“
 
Rozsudek ESD ve věci C-285/09
Soudní dvůr Evropské unie (velký senát) dne 7. 12. 2010 ve věci C-285/09 (trestní řízení) uvedl:
„Soudní dvůr rovněž konstatoval, že po zrušení kontrol na hranicích mezi členskými státy je pro daňovou správu obtížné ověřit, zda zboží fyzicky opustilo území uvedeného členského státu, či nikoliv. Z tohoto důvodu ověřují vnitrostátní daňové orgány tyto skutečnosti
především na základě důkazů poskytnutých osobami povinnými k dani
a na základě
jejich prohlášení
. Nicméně vzhledem k tomu, že žádné z ustanovení šesté směrnice nestanoví konkrétně, jaké důkazy musí osoby povinné k dani předložit, aby mohly využít osvobození od DPH, spadá tato otázka, jak vyplývá z první části věty v čl. 28c části A šesté směrnice, do pravomoci členských států. Podle uvedeného ustanovení tedy členským státům přísluší stanovit podmínky, za kterých je dodání uvnitř Společenství osvobozeno od daně, aby bylo zajištěno správné a jednoduché uplatňování uvedených osvobození, jakož i k zabránění jakýmkoli daňovým únikům, vyhýbání se daňovým povinnostem nebo zneužití daňového režimu. Nicméně při výkonu svých pravomocí
musí členské státy dodržovat obecné právní zásady
, které jsou součástí právního řádu Unie, jako jsou zejména
zásady právní jistoty, proporcionality a ochrany legitimního očekávání
. Co se týče konkrétně zásady proporcionality, Soudní dvůr již rozhodl, že podle této zásady opatření, která mají členské státy právo přijmout, nesmí překračovat meze toho, co je nezbytné k dosažení cílů směřujících ke správnému uložení a výběru daně a k předcházení daňovým únikům.“
 
Ochrana dobré víry v judikátech NSS
Znalci judikatury NSS mi ovšem zřejmě potvrdí, že se závěry uvedenými ve zmíněných rozsudcích ESD pracuje NSS řekněme „poněkud nepředvídatelně“ (záměrně používám kulantní formulace pro vyšší stravitelnost širší čtenářskou obcí), a to zejména v rozsudcích z poslední doby. Já například má velký problém s tím, jak se tématem ochrany dobré víry a tedy také s aplikací příslušné judikatury ESD vypořádal NSS ve známé věci MAKRO (čj. 8 Afs 14/2010-195 ze dne 30. 7. 2010). Že s touto pochybností nejsem osamocen, dokládá například článek autorů Petra Nováková a Ladislav Kolínský v časopise Daně a právo v praxi 2010/12.
 
Rozsudek NSS ve věci MAKRO
Nejvyšší správní soud dne 30. 7. 2010 rozhodl věci MAKRO Cash & Carry ČR (čj. 8 Afs 14/2010-195). Tento rozsudek byl uveřejněn pod č. 2172/2011 Sb. NSS, přičemž v této sbírce byla jako zásadní uvedena tato právní věta:
„Důkazní břemeno o dodání zboží osvobozeného od daně z přidané hodnoty do jiného členského státu Evropské unie (§ 64 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty), tj. prokázání faktického odeslání zboží z tuzemska plátcem osobě registrované k dani z přidané hodnoty v jiném členském státě, leží na plátci, který zdanitelné plnění uskutečňuje. Písemné prohlášení kupujícího o přepravě zboží (§ 64 odst. 5 citovaného zákona) je způsobilým důkazem jen za předpokladu, že odpovídá zjištěnému skutkovému stavu. V případě pochybností je prodávající povinen
prokázat existenci dobré víry
, že se svým jednáním neúčastnil daňového podvodu, tedy např. že v rámci svých obchodních aktivit
přijal dostatečná opatření
bránící riziku možného daňového podvodu.“
Jako základní právní postuláty zde tedy NSS staví (s ohledem na vymezení našeho zájmu v tomto článku):
1)
Existenci dobré víry
prokazuje
prodávající.
2)
Prodávající je například povinen přijmout
dostatečná opatření
bránící riziku daňového podvodu.
Podívejme se ve stručnosti na věcný obsah projednávaní kauzy:
Předmětem podnikatelské činnosti stěžovatele (a také žalobce v předchozím soudní řízení před Městským soudem v Praze) je provozování center zaměřených na velkoobchodní prodej. Možnost nákupu v jednotlivých velkoobchodních střediscích je podmíněna registrací zákazníka a vydáním zákaznické karty. Podnikatelský subjekt, chtěl-li se stát zákazníkem stěžovatele, měl požádat o registraci. Přitom musel doložit své živnostenské oprávnění, prokázat aktivní podnikání a souhlasit s obchodními podmínkami stěžovatele. Stěžovatel tak zajišťoval, že zboží prodával pouze předem identifikovaným zákazníkům - podnikatelům. Obchodní činnost stěžovatele je uskutečňována na principu „cash and carry“. Zboží je dodáno zákazníkovi přímo v provozovně, vlastnické právo přechází na zákazníka po zaplacení a zákazník zajišťuje transport nakoupeného zboží. V praxi fungoval nastíněný postup tak, že se zákazník zaregistroval, doložil svou registraci k DPH v jiném členském státě a stěžovatel jeho registraci ověřil. Při vstupu do střediska zákazník doložil zákaznickou kartu a stěžovatel ověřil jeho totožnost. Následně zákazník zakoupil zboží a stěžovatel vystavil fakturu, kde byla cena s DPH. Teprve pokud zákazník ve stanovené lhůtě prohlásil, že zakoupené zboží bylo přepraveno do jiného členského státu, vystavil stěžovatel po opětovném ověření údajů z VIES novou fakturu na cenu bez DPH. Tato faktura nahradila původní fakturu.
Podmínku
jednání v dobré víře
stěžovatel dle svého názoru naplnil výše popsaným procesem nákupu. Poskytoval zboží zákazníkům až po jejich registraci a následném ověření údajů tvrzených v rámci registračního procesu.
 
Konkrétní posouzení NSS
i)
NSS nejprve vážil, zda je v posuzovaných věcech povinen položit Soudnímu dvoru
předběžnou otázku
13 týkající se výkladu aplikovaného práva Evropské unie. Dospěl přitom k závěru, že se „mohl ve svém rozhodování opřít o judikaturu Soudního dvora“ (v kauzách Teleos, Optigen, Netto Supermarkt, C-271/06), protože
„jej přes postavení soudu posledního stupně nestíhala povinnost obrátit se na Soudní dvůr“
.
ii)
NSS se dále zabýval námitkou
nepřezkoumatelnosti
napadeného rozsudku. Přitom uvedl, že
„za nepřezkoumatelné pro nesrozumitelnost je totiž třeba považovat taková rozhodnutí, z jejichž výroků nelze zjistit, jak soud ve věci rozhodl, případně jsou výroky vnitřně rozporné. Pod tento pojem lze podřadit i případy, kdy nelze rozeznat, co je výrok a co odůvodnění, kdo jsou účastníci řízení a kdo byl rozhodnutím zavázán. (...) Žádná z popsaných skutečností v nyní posuzované věci nenastala.“
iii)
NSS se následně zabýval námitkami směřujícími k meritu věci. S ohledem na téma tohoto našeho článku je zejména zajímavá tato pasáž rozsudku:
„Stěžovatel podle své argumentace nemohl vědět, že se obchodními aktivitami účastní plnění, které je předmětem podvodu s daní z přidané hodnoty. Nejvyšší správní soud ovšem podotýká, že
sám stěžovatel měl o důvěryhodnosti dodání zboží do jiného členského státu pochybnosti
a prodal zboží odběratelům s daní z přidané hodnoty. Teprve posléze stěžovatel vystavoval opravné faktury. Učinil tak, přestože žádná ze skutečností předpokládající opravu původního daňového dokladu (faktury) nenastala (§ 46a odst. 1 zákona o DPH). Těmito skutečnostmi mohou být změna základu daně nebo změna ve výši daně při dodání do jiného členského státu. V posuzovaných věcech však základ daně i výše daně zůstaly od počátku obchodní transakce stejné. Pokud by se mělo v posuzovaných věcech skutečně jednat o osvobozené plnění, byla výše daně od počátku rovna nule. Stěžovatel se proto
nemůže dovolávat principu ochrany dobré víry
subjektů, formulovaného Soudním dvorem ve věci Optigen. Prokazování, zda stěžovatel věděl nebo měl vědět, že se svou obchodní aktivitou účastní daňového podvodu, není jistě jednoduché.
Okolnosti však naznačují, že stěžovatel dobrou víru osvědčit nemůže. Neuplatní se
proto základní
ratio
stěžovatelem citované judikatury Soudního dvora - totiž
ochrana subjektivních práv a legitimního očekávání
daňových subjektů, které si nejsou a nemohou být vědomy daňového podvodu, a jednají s veškerou rozumnou opatrností, aby se nestaly součástí takového podvodu. (...) Vzhledem k tomu, že v rámci intrakomunitárního obchodu Evropské unie není přímo monitorován přechod zboží přes hranice mezi jednotlivými členskými státy, není možné vyloučit riziko daňových podvodů. Daňový subjekt, jehož tíží důkazní břemeno, musí
své obchodní aktivity přizpůsobit
konkrétním podmínkám tohoto rizika a při obchodování (zvláště se značným finančním rozsahem) využít příslušných institutů. Námitky, podle kterých není stěžovateli zřejmé,
jaké jiné než listinné podklady
by mohly být v dané souvislosti předloženy, se míjí svojí plausibilitou. Je totiž věcí daňového subjektu, jaké důkazní prostředky ve vztahu k prokázání tvrzené skutečnosti zvolí. Samotné
přesné vymezení nástrojů
, jimiž by bylo možno absolutně prokázat určité skutečnosti,
není možné pro potřeby praxe definovat
. Konkrétní vymezení či naopak přílišná obecnost by v konečném důsledku vyloučila nechtěně i případy, které by svou povahou měly spadat do určité kategorie. Nejvyšší správní soud připomíná, že dokazování v daňovém řízení je vázáno mj. zásadou volného hodnocení důkazů (§ 2 odst. 3 daňového řádu) a posouzení závažnosti jednotlivých důkazních prostředků je v pravomoci správce daně.“
iv)
NSS uvedl dále příklady
dostatečných opatření
: Dodavatel se předtím než vstoupí do obchodních vztahů s pořizovatelem
„přesvědčí o jeho důvěryhodnosti - např. prověřením jeho daňového identifikačního čísla, zápisu do obchodního rejstříku a solventnosti, a vyžádá si informace také o přepravci zboží od dodavatele k příjemci. Je-li přepravcem osoba odlišná od dodavatele a příjemce a obdrží-li dodavatel např.
nákladní list
, vystavený v souladu s ustanovením Úmluvy o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční dopravě (CMR), s vyznačením příjemce, že zboží převzal, pak spolupůsobily na vyhotovení tohoto dokladu tři na sobě většinou nezávislé osoby. To zpravidla postačí jako důkaz přepravy nebo odeslání ze státu dodání do jiného členského státu. Nepřímým důkazem (byť se nemůže jednat o důkaz jediný), že bylo zboží skutečně vyvezeno z členského státu dodání, může být také daňové přiznání, které pořizovatel podá ve státě určení a které se týká daného zboží. Na druhé straně nelze zapomínat na povinnost dodavatele
učinit vše
, co je v jeho moci, aby zajistil řádné provedení dodání zboží uvnitř Společenství. Pokud smluvně přenechá přepravu zboží do jiného členského státu pořizovateli, může nést případné následky nesplnění této povinnosti ze strany pořizovatele.“
v)
NSS dále zpochybnil exklusivitu a absolutnost důkazu písemným prohlášením:
„Písemné prohlášení o přepravě zboží do jiného členského státu (§ 64 odst. 5 zákona o DPH) je tedy jistě relevantním důkazem, stěžovatel se však
mýlí
, pokud jej považuje za důkaz
jediný
a
absolutní
. Takový výklad by prakticky znemožnil ověření skutečností, z nichž dané osvobození od daně z přidané hodnoty vychází. Stěžovatel navíc přijímal prohlášení o dodání zboží do jiného členského státu neopatrně a bez dalšího, resp.zcela formálně. Prohlášení totiž prokazatelně minimálně v jednom případě akceptoval i v situaci, kdy zboží dosud neopustilo jeho skladovací prostory.“
vi)
NSS se dále vypořádal s námitkou směřující k tomu, že rozhodnutí soudu je v rozporu s judikaturou ESD, zejména s ohledem na ochranu dobré víry:
„Stěžovatel se odvolal na rozsudek ve věci Optigen, obsáhle citoval odstavce 43, 45 až 51 rozsudku ve věci Teleos a
dovolal se ochrany dobré víry
, vyplývající z této judikatury. Soudní dvůr dospěl ve zmíněných rozhodnutích výkladem příslušných ustanovení Šesté směrnice o dani z přidané hodnoty k závěru, že plátce daně má nárok na odpočet daně z přidané hodnoty z přijatých zdanitelných plnění, které splňují požadavky uvedené směrnice, i když jiná transakce, předcházející či následující v řetězci obchodních vztahů, byla uskutečněna se záměrem zkrácení daňové povinnosti. To ovšem platí pouze za podmínky, že plátce daně o takovém záměru nevěděl a nemohl vědět. Tyto závěry jsou
bezpochyby aplikovatelné i na podmínky osvobození od daně
z přidané hodnoty. Nejvyšší správní soud poznamenává, že argumentace stěžovatele judikaturou Soudního dvora
nezpochybňuje
rozhodnutí žalovaného ani rozsudek městského soudu. Naopak uvedená rozhodnutí jsou v souladu s těmito právními názory. Závěry Soudního dvora jsou respektovány také Nejvyšším správním soudem, podle jehož judikatury nemohou být nárok na odpočet daně a uznání daňového výdaje dotčeny tím, že v řetězci dodávek je jiná předchozí nebo následná transakce zatížena skutečnostmi, o kterých daňový subjekt nevěděl nebo nemohl vědět. Každá transakce musí být posuzována sama o sobě a charakter jednotlivých transakcí v řetězci nemůže být změněn předchozími nebo následnými událostmi. Stěžovateli lze přisvědčit, že
není odpovědný za obchodní a ekonomickou činnost jiných subjektů
, tj. za to, jak jeho odběratelé a případné další subjekty v řetězci se zbožím naložili.
Skutkový stav
nyní posuzované věci se však
míjí
s východisky výše uvedené judikatury. Správce daně neučinil závěr o neunesení důkazního břemene stěžovatelem pouze z následných transakcí jiných subjektů, na které již neměl stěžovatel vliv, ale
přímo z jednání stěžovatele
, který s ohledem na objektivní skutečnosti
postupoval neopatrně
a nezamezil tak možným daňovým únikům.“
 
Ochrana dobré víry nikoli pouze v DPH
Již ze samotné obecnosti právního principu samozřejmě vyplývá, že se princip ochrany dobré víry uplatní nikoli pouze v oblasti daně z přidané hodnoty, jakkoli právě zde je díky vyšší míře evropské harmonizace vliv rozhodování ESD nejpřímější. Tak třeba v oblasti daně z příjmů by se ochrana dobré víry měla uplatnit například v následující situaci.
Příklad
Odběratel přijme plnění (zboží nebo službu) a obdrží doklad (fakturu). Na základě těchto skutkových okolností uplatní výdaj pro účely daně z příjmů. Správce daně jej někdy později při daňové kontrole (nebo při jiném obdobném postupu či řízení) vyzve, aby plnil svou důkazní povinnost, tj. aby prokázal nárok na takto uplatněný (tj. v přiznání k dani z příjmů uvedený) výdaj. Tento plátce předloží obdržený doklad a dodací list (nebo doklad o předání a převzetí díla či jiné služby). Pokud správce daně následně unese svoje důkazní břemeno stran pochybností, vyzve plátce k dalšímu dokazování. Následně tedy plátce třeba navrhne svědky (přítomné zejména realizaci a předání a převzetí předmětného zboží či služby), případně předloží další důkazy (například fotografickou dokumentaci realizace a předání, kopie výpisu obchodního rejstříku dodavatele, kopie osvědčení o registraci plátce DPH dodavatele, plné moci osob jednajících jménem dodavatele včetně například kopie jejich občanek nebo pasů). Ovšem navržení a správcem daně pozvaní svědkové se k výslechu nedostaví, a správce daně všechny další písemné důkazy (důkazní prostředky) nepřijme s argumentací, že nejsou schopné osvědčit fakticitu přijatých plnění. Následně pak tedy správce daně předmětný výdaj (vyloučí). Můžeme si pak tedy položit otázku: Co udělal tento odběratel špatně? Podle mého názoru nic, jen je potřeba v tomto případě trvat na principu ochrany dobré víry, když je zde nesporné, že odběratel přijal všechna opatření, která po něm mohla být spravedlivě požadována, a je proto evidentní, že nevěděl a ani nemohl vědět o případném podvodu na straně dodavatele.
Uvedený příklad samozřejmě analogicky platí i pro uplatnění odpočtu DPH.
 
Závěr
Z výše uvedeného po mém soudu vyplývá pro další praxi mnoho otázek či otevřených témat, mezi kterými jsou zejména tyto:
i)
Judikatura
ještě bude muset zřejmě několikrát zpřesnit či posunout uplatnění principu proporcionality na princip ochrany dobré víry, zejména ve smyslu vyvažování: princip ochrany dobré víry
versus
právo státu na výběr daně.
ii)
Není jasné, jak konkrétně (zejména v jaké šíři a hloubce) prokazovat existenci dobré víry, a do jaké míry a kdy naopak leží důkazní břemeno na státu stran prokazování „zlé“ víry (je zde vhodné připomenout, že existují i právní doktríny a oblasti práva, ve kterých se dobrá víra předpokládá).
iii)
Není jasná hranice toho, co ještě lze považovat za přijetí všech opatření, která mohou být rozumně požadována, neboli slovy NSS14 „postupovat opatrně“ či „přijetí dostatečných opatření“. Zde je vidět jedno z největších praktických úskalí, neboť podle toho, co konkrétně bude obsahem těchto pojmů, se tak celý princip ochrany dobré víry může stát živoucím nebo naopak úplně mrtvým. Pokud například
judikatura
NSS půjde spíše tou přísnější cestou, jak naznačil výše komentovaný rozsudek ve věci MAKRO, stane se princip ochrany dobré víry pouze prázdným, když totiž ve skutečnosti žádný podnikatel nebude reálně schopen učinit taková opatření, která by následně soud považoval za dostatečná. Toto může mít i takový důsledek, že se podnikání stane čím dál tím větším sbíráním všech možných důkazů (až v úrovni kriminalistické činnosti), a tím dojde k faktickému oklešťění podnikání.
iv)
V neposlední řadě je potřeba zmínit, že by se měla praxe vypořádat také s argumentem, že podnikatel přeci má právo očekávat (princip legitimního očekávání), že pokud zde existují specializované státní instituce (například policie či soudy), tak že jeho pravděpodobnost setkání se s daňovým podvodem (na straně dodavatele či odběratele) je velmi nízká a že tedy zde tento podnikatel není od toho, aby činnost těchto orgánů v podstatě suploval.
v)
Aktuálně po novele zákona o DPH vyvstává otázka také například u institutu ručení dle § 109 ZDPH, kde poprvé přímo daňová
legislativa
používá pojmy známé spíše z práva trestního, tj. že „věděl nebo vědět měl a mohl“. I zde se tedy plátce z tohoto ručení „vyviní“ pokud prokáže, že jednal v dobré víře, tj. nevěděl a ani vědět nemohl, že dodavatel (například) se úmyslně dostal nebo dostane do postavení, kdy nemůže daň zaplatit. Zde bych si ovšem dovolil jednu aktuální osobní poznámku, že podle mého názoru v tomto případě (ručení dle § 109 ZDPH) tíží důkazní břemeno správce daně, protože z obecné důkazní teorie vyplývá, že „kdo tvrdí, ten dokazuje“, přičemž zde to bude zpravidla tak, že správce daně bude nic netušícímu plátci tvrdit, že stal ručitelem daně, a k tomu mu tedy musí právě správce daně prokázat, že nastaly zákonné podmínky, tj. zejména že v okamžiku jeho uskutečnění věděl nebo vědět měl a mohl. Stejným směrem působí i vliv negativní teorie důkazní, na základě které nelze prokazovat neexistenci dobré víry.
 
Proč je důležité o tomto tématu hovořit?
Praxe mne stále přesvědčuje o tom, že nejen praktická podnikatelská veřejnost, ale též veřejnost odborná
nedostatečně silně reflektuje
okolnost, že ochrana dobré víry má své místo i v oblasti veřejného práva daňového (tj. nikoli pouze v právu soukromém, kde o tom panuje mnohem větší shoda a povědomí).
Jedná se o právní institut v daňovém právu
relativně velmi mladý
a je v podstatě pouze na nás, podnikatelích a jejich profesionálních „advokátech“ (daňových poradcích), jakou faktickou pozici a aplikovatelnost mu v daňových sporech vybojujeme, ať už cestou úspěšných žalob nebo cestou vážné a precizní právně doktrinální autorské práce schopnou ovlivnit i myšlení soudců.
Je přitom zajímavé si uvědomit, že v
každodenní praxi
jsou plátci DPH (ať už o tom ví či nikoli, tj. vědomě či nevědomě) odkázáni se na ochranu dobré víry spolehnout, viz například výše uvedené příklady odpočtu na základě nepodepsaného daňového dokladu či osvobozeného dodání zboží do EU s dopravu zboží prováděnou nikoli přímo prodávajícím.
Ze všech (a samozřejmě mnoha dalších) zmíněných důvodů je myslím zřejmé, že je naším úkolem, princip ochrany dobré víry, zatím pouze velmi křehký a dost vratký, společnými silami všemožně bránit před jeho bagatelizací ze strany státní správy, a tak pomáhat při jeho ochraně také soudům.
Citovaná literatura
*
HENDRYCH, D. a. (2003). Právnický slovník. 2 rozšířené vydání. Praha: C. H. Beck.
*
HENDRYCH, D. a. (2006). Správní právo. Obecná část. 6. vydání. Praha: C. H. Beck.
*
KINDL, M. (3 2006). Správní řád v daňovém řízení. Právní fórum 3/2006, ASPI.
*
MADAR, Z. a. (2002). Slovník českého práva, 3. rozšířené vydání. Praha: Linde Praha, a. s.
*
MELZER, F. (2009). Metodologie nalézání práva. Úvod do právní argumentce. 1. vydání. Praha: C. H. Beck.
*
SKULOVÁ, S. e. (2008). Správní právo procesní. Plzeň: Aleš Čeněk.
1 Angl. good faith, fr. bonne foi, něm. guter Glaube.
2 Myslím tím samozřejmě listopad 1989.
3 Při vědomí toho, že diskuse o vymezení pravidel a principů je v současné době poměrně složitá a nepřehledná (MELZER, 2009).
4 Zejména s ohledem na teorii Ronalda Dworkina. Např. DWORKIN R. Když se práva berou vážně. Oikoymennh, 2001, s. 46.
5 Například:
(i)
Dle § 35 odst. 3 ObčZ: „Právní úkony vyjádřené jinak než slovy se vykládají podle toho, co způsob jejich vyjádření obvykle znamená. Přitom se přihlíží k vůli toho, kdo právní úkon učinil, a chrání se dobrá víra toho, komu byl právní úkon určen.“
(ii)
Dle § 179 ObchZ: „Dividendu přijatou v dobré víře není příjemce povinen vrátit. V pochybnostech se dobrá víra předpokládá.“
(iii)
Dle § 446 ObchZ: „Kupující nabývá vlastnické právo i v případě, kdy prodávající není vlastníkem prodávaného zboží, ledaže v době, kdy kupující měl vlastnické právo nabýt, věděl nebo vědět měl a mohl, že prodávající není vlastníkem a že není ani oprávněn zbožím nakládat za účelem jeho prodeje.“
6 Rozsudek Soudního dvora (třetího senátu) ze dne 12. ledna 2006 ve spojených věcech věci Optigen Ltd (C-354/03), Fulcrum Electronics Ltd (C-355/03) a
Bond
House Systems Ltd (C-484/03) proti Commissioners of Customs & Excise.
7 Rozsudek Soudního dvora (třetího senátu) ze dne 6. července 2006 ve spojených věcech Axel Kittel proti Belgickému státu (C-439/04) a Belgický stát proti Recolta Recycling SPRL (C-440/04).
8 Rozsudek NSS čj. 9 Afs 81/2007-60 ze dne 9. 10. 2007.
9 Rozsudek NSS čj. 9 Afs 18/2010-227 ze dne 6. 10. 2010.
10 Rozsudek Soudního dvora (třetího senátu) ze dne 27. 9. 2007 ve věci The Queen, na žádost Teleos plc a další proti Commissioners of Customs & Excise.
11 Na první pohled; první dojem.
12 Rozsudek Soudního dvora (druhého senátu) ze dne 16. prosince 2010 ve věci Euro Tyre
Holding
BV proti Staatssecretaris van FinanciØn.
13 S ohledem na článek 267 Smlouvy o fungování Evropské unie.
14 Zejména rozsudek NSS čj. 8 Afs 14/2010-195 ze dne 30. 7. 2010.