Legislativní novinky k 20. 3. 2017

Vydáno: 8 minut čtení

Začátek měsíce března byl ve znamení náběhu druhé vlny elektronické evidence tržeb (dále jen „EET“), která se dotkla podnikatelských subjektů provozujících maloobchod a velkoobchod. Nejsilnější vlna zahrnující do povinnosti evidovat předmětné tržby nejširší okruh poplatníků daně z příjmů byla spuštěna 1. 3. 2017, přičemž k datu psaní příspěvku bylo v systému dle informací dostupných na portálu www.etrzby.cz zaevidováno bezmála 134 000 poplatníků. Případné komplikace s funkčností EET by však neměly subjekty zaměstnat natolik, aby u poplatníků, kterým nesestavuje daňové přiznání k dani z příjmů daňový poradce, byla pod hrozbou sankce zmeškána lhůta pro podání daňového přiznání za zdaňovací období roku 2016, jež v letošním roce končí dne 3. 4. 2017. U poplatníků vedoucích účetnictví si dovolíme v úvodu příspěvku ještě také poukázat na novou podobu výkazů účetní závěrky související s kategorizací účetních jednotek, které je nutno k daňovému přiznání přikládat. Následující příspěvek dále podává přehled především daňových aktualit.

Legislativní novinky k 20. 3. 2017
Ing.
Lenka
Froschová,
Tax Consultant, Brantl & Partners, s.r.o.
 
EET a tržby přijaté prostřednictvím dopravců
V oblasti problematiky elektronické evidence tržeb u poplatníků využívajících externích služeb přepravních společností, kurýrů či poskytovatelů poštovních služeb zveřejnila Finanční správa pravidla, podle kterých jsou poplatníci povinni evidovat tržby přijaté od zákazníků právě prostřednictvím těchto dopravců. V prvním kroku je nutné určit povahu smluvního vztahu mezi poplatníkem a dopravcem, přičemž nelze vycházet z jeho formálního označení. Metodický pokyn uvádí tři možné modely:
1.
Přímé zastoupení –
jedná se o situaci, kdy dopravce při převzetí platby od zákazníka jedná jménem a na účet poplatníka. Evidenční povinnost je splněna nejpozději k okamžiku uskutečnění tržby mezi dopravcem a zákazníkem, ale i kdykoliv předtím, např. při provedení objednávky. Splnění evidenční povinnosti zajišťuje poplatník sám (evidence již před expedicí), nebo prostřednictvím dopravce (poskytne mu zařízení se svým certifikátem).
2.
Nepřímé zastoupení –
při nepřímém zastoupení jedná dopravce při převzetí platby od zákazníka svým jménem, ale na účet poplatníka (např. na základě komisionářské smlouvy). Dopravce zajistí evidenci tržby sám bez součinnosti poplatníka. Datová zpráva bude obsahovat v položce „DIČ poplatníka“ DIČ dopravce a zároveň položka „DIČ pověřujícího poplatníka“ nesmí být vyplněna. Bude zde uvedena provozovna dopravce a podpis jeho certifikátem.
3.
Prostředník –
pokud vystupuje dopravce v roli prostředníka, vzniká poplatníkovi povinnost evidence tržby až v okamžiku přijetí platby od dopravce. Poplatník v tomto momentě vystaví účtenku, kterou následně předá zákazníkovi (účtenka však může být vystavena kdykoliv dříve, např. při objednávce).
4.
Prostředníkem jsou v tomto modelu provozovatelé poštovních služeb evidovaní v seznamu provozovatelů, kteří splnili oznamovací povinnost dle zákona o poštovních službách vůči Českému telekomunikačnímu úřadu, nebo osoby v obdobném stavu k poplatníkovi jako u poskytování poštovní služby.
 
Kontrolní hlášení – prominutí pokut
Dne 6. 3. 2017 vydala Finanční správa Dodatek č. 1 k Pokynu GFŘ-D-29 k prominutí pokut za nepodání kontrolního hlášení (dále jen „KH“). Prostřednictvím dodatku dochází k rozšíření okruhu tzv. ospravedlnitelných důvodů, které jsou dostatečným argumentem pro včasné nepodání KH. Naplnění samotné definice ospravedlnitelného důvodu je tak přijatelným důkazním prostředkem, není třeba ho dále dokládat. GFŘ u těchto důvodů stanovilo rozsah prominutí v maximální možné míře. Mezi takové důvody nově přibyly body č. 11 až 17, a to například:
Bod č. 11 – pokud k pochybení došlo v roce 2016, lze daňovému subjektu prominout maximálně dvě pokuty.
Bod č. 12 – pokud k pochybení došlo, resp. dojde, v roce 2017, lze daňovému subjektu prominout jednu pokutu.
Bod č. 14 – důvod k uložení pokuty vznikl v období od smrti zůstavitele do 20. dne následujícího ode dne, kdy správce daně získal informaci o určení osoby spravující pozůstalost.
Bod č. 16 – daňový subjekt potvrdil na výzvu správce daně správnost naposledy podaného KH, ale až po uplynutí stanovené lhůty.
 
EET u neziskových organizací
Finanční správa vydala dne 10. 3. 2017 sborník typických příkladů k vysvětlení některých základních pravidel a povinností týkajících se poplatníků z neziskového sektoru, tedy subjektů, jež nebyly založeny nebo zřízeny za účelem dosahování zisku (např. spolky, nadace, odborové organizace aj.). Materiál je reakcí na množící se dotazy ohledně EET. Základním kritériem pro povinnou EET je dosahování příjmů z činnosti, která je podnikáním. Jestliže neziskové organizace v rámci vedlejší činnosti nevyvíjí podnikatelskou činnost, EET se jich netýká. Obsáhlá informace je dostupná také na webových stránkách EET (http://www.etrzby.cz/cs/neziskove-subjekty).
 
Formulář přiznání daně z příjmů právnických osob
Povinnou součástí daňového přiznání k dani z příjmů právnických osob jsou také výkazy účetní závěrky. V souvislosti s kategorizací účetních jednotek, jež přinesla novela zákona o účetnictví od roku 2016, došlo také ke změně obsahu výkazů účetní závěrky a rozsahu sestavování. Tato skutečnost byla promítnuta do aplikace EPO na daňovém portále Finanční správy. Pokud podává daňové přiznání mikro nebo malá účetní jednotka (dále jen „ÚJ“), která nepodléhá auditu, může si při vyplňování elektronického formuláře zvolit možnost
„Chci zvolit odlišné rozsahy pro jednotlivé výkazy“
. Následně si u jednotlivých typů výkazů konkrétně zvolí jejich rozsah, tedy u rozvahy buď plný, nebo zkrácený pro malé ÚJ, resp. mikro ÚJ, u výkazu zisku a ztráty opět buď plný, nebo krácený rozsah.
Zdroj: V přiznání k dani z příjmů právnických osob došlo ke změně u příloh – Tiskové zprávy 2017 | Tiskové zprávy GFŘ | Pro média | Finanční správa. Finanční správa [online]. Copyright © 2013 [cit. 20.03.2017]. Dostupné z:
.
 
Novela daňových zákonů – sněmovní tisk č. 873
Aktuální situace v oblasti procesu schvalování daňového balíčku zahrnujícího mimo jiné novely zákona o dani z přidané hodnoty a dani z příjmů doznala nepředpokládaného zvratu. Velká technická novela zákona o DPH, jejíž platnost byla plánována od 1. 4. 2017, dostala červenou od Senátu, který ji po svém projednání dne 8. 3. 2017 vrátil zpět do Poslanecké sněmovny s několika pozměňovacími návrhy (usnesení Senátu č. 112). Obsahem těchto návrhů je především snaha o zjednodušení či osvobození od daně při převodu pozemků (§ 56 ZDPH). Vzhledem k časovému presu navrhl Senát také posunutí účinnosti zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní, a to „prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení“, přičemž u novely ZDPH stojí v návrhu posunutí účinnosti k 1. 7. 2017.
 
Ve zkratce
Ministerstvo financí na svých webových stránkách aktualizovalo seznamy obecně závazných vyhlášek obcí. Tyto seznamy jsou platné ke dni 2. 3. 2017 a podávají přehled obcí, které vydaly obecně závaznou vyhlášku k regulaci loterií a hazardních her.
Dne 8. 3. 2017 schválil Senát návrh zákona, kterým se mění zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 105/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti mezinárodní spolupráce při správě daní. Zároveň se zrušuje zákon č. 330/2014 Sb., o výměně informací o finančních účtech se Spojenými státy americkými pro účely správy daní. Zákon reagoval na nutnost transpozice evropské směrnice – tzv. DACC III (Directive on administrative cooperation) do lokální legislativy. Za účelem zvýšení transparentnosti a odhalování mezinárodních daňových úniků bude dvakrát ročně probíhat výměna informací o předběžných daňových rozhodnutích a předběžných posouzeních převodních cen mezi subjekty nadnárodních společností. Výměnu informací mezi členskými státy EU bude zajišťovat Generální finanční ředitelství, přičemž informace budou ve vybraném rozsahu poskytovány také Evropské komisi a Ministerstvu financí. Nyní čeká návrh zákona na podpis prezidenta. Účinnost je plánována na první den kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení ve Sbírce listin.
Finanční správa vydala 15. 3. 2017 informaci, ve které upozorňuje poplatníky daně z příjmů fyzických osob na chybné uplatňování slevy na manžela/ku a daňového zvýhodnění na děti. Toto upozornění reaguje na provedené šetření Finanční správy, jehož výsledkem bylo doměření rozdílů u slevy na dani na manžela/ku ve výši téměř 11 mil. Kč a u daňového zvýhodnění na děti ve výši 17,5 mil. Kč. Dále uvádí, že se v letošním roce zaměří především na kontrolu odečtu příspěvků na životní a penzijní pojištění, kdy měl poplatník v případě předčasného ukončení smlouvy podat daňové přiznání a neučinil tak.