Legislativní novinky k 22. 8. 2016
Ing.
Lenka
Froschová
Tax Consultant, Brantl & Partners, s.r.o.
Troufám si tvrdit, že mnoho z nás v čase dovolených doufalo, že tento poklidný režim bude
následovat také v oblasti přípravy a schvalování novel v legislativním procesu. Avšak jak je patrné,
naše očekávání nebyla naplněna, a tudíž také letní měsíce přinesly do naší praxe změny, které se již
ve stávající právní úpravě promítly, nebo jejichž účinnost teprve v blízké budoucnosti nastane.
Tento příspěvek si tak dovoluje čtenářům nabídnout průřez především daňovými novinkami, jež mnohdy
zásadním způsobem novelizují, resp. doplňují, stávající právní úpravu, a které je nutné vést, v
souladu s výkonem odborné profese, v patrnosti.
V souvislosti s novelou celního zákona byl
dne 29.7.2016 ve Sbírce zákonů zveřejněn zákon č. 243/2016
Sb., kterým se mění některé zákony, mimo jiné také zákon č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH“). Mezi hlavní změny vstupující v účinnost od 1.8.2016
patří:
-
Zpřesnění současného legislativního textu v § 44, který upravuje stáří pohledávek, u
nichž je možné provést opravu výše daně, tedy u pohledávek za dlužníky v insolvenčním řízení. Z nové
formulace by měla být jasněji patrná možnost věřitele provést opravu výše daně na výstupu u
pohledávek starších více než 6 měsíců před rozhodnutím soudu o úpadku.
-
Ustanovení o dovozu a vývozu
zboží:
-
Oblast dovozu a
vývozu zboží doznala v souvislosti s novelou celního
zákona nejvíce změn spočívajících především ve zpřesnění termínů v souladu s
celním
zákonem.
-
Byla
vypuštěna nebo změněna veškerá ustanovení týkající se „svobodných skladů“, jelikož nový celní
kodex
Unie již pojem „svobodný sklad“
neupravuje.-
Propuštění
zboží do svobodného pásma, dodání zboží ve svobodném pásmu a poskytnutí služeb vztahujících se k
tomuto zboží je tak nově zdanitelným plněním s nárokem na
odpočet.
-
Do § 24
se doplňuje odst. 5 stanovující vznik povinnosti přiznat daň při poskytnutí plnění osobou neusazenou
v tuzemsku, a to v návaznosti na změny v § 108 odst. 1 písm. d) – viz
níže.
-
Mění se typ
daňového dokladu při vývozu zboží (§ 33a), kdy je nově za daňový doklad považován „běžný“ daňový
doklad vystavený dle § 28 odst. 1 písm. a).
-
V souvislosti s kontrolním hlášením (dále jen
„KH“):
-
Vkládá se nový §
101j, který stanoví, že povinnost uhradit pokutu za opožděné podání KH bez výzvy správce daně ve
výši 1 000 Kč zaniká, pokud u plátce v daném kalendářním roce nedošlo k jinému prodlení při podání
KH.
-
A dále nový §
101k, který se týká prominutí pokut za nepodání KH dle § 101h odst. 1 písm. b) až
d).
-
Prodlužuje se
lhůta pro reakci na výzvu správce daně z pěti kalendářních na pět pracovních dní (§
101g).
-
Nový § 108 odst. 1 písm. d) ukládá povinnost přiznat daň plátci, jemuž je dodáno
zboží s místem plnění v tuzemsku, a to osobou neusazenou v tuzemsku, která není registrována jako
plátce.
S účinností od 1.9.2016 je pro osoby povinné k dani, které nemají sídlo ani provozovnu v
tuzemsku, místně příslušný Finanční úřad pro Moravskoslezský kraj (dříve Finanční úřad pro hlavní
město Prahu).
Zdrojem podrobnějších informací o změnách jednotlivých ustanovení je sněmovní tisk č.
717.
V důsledku novelizace zákona dochází také k úpravě formulářů daňového přiznání k DPH
(tiskopis 25 5401 – vzor 20), pokynů k vyplnění přiznání k DPH (tiskopis 25 5412 – vzor 16) a
samozřejmě také KH. Předmětné změny nejsou důvodem ke změně specifikace XML struktury daných
formulářů.
POKYN GFŘ D-29
V návaznosti na nové ustanovení o prominutí pokut za nepodání kontrolního hlášení
(§ 101k ZDPH) vydalo Generální finanční
ředitelství Pokyn D-29, jež upravuje postup orgánů Finanční správy při rozhodování o prominutí výše
zmíněné pokuty. Cílem Pokynu je tak vymezit skutečnosti, které mohou zakládat důvod pro možnost
prominout pokutu. Důležité je podotknout, že daný Pokyn se týká výhradně prominutí pokut uložených v
souladu s § 101h odst. 1 písm. b) až d)
ZDPH (konkrétně pokuty ve výši 10 000 Kč za podání KH v náhradní lhůtě na základě výzvy
správce daně, 30 000 Kč za nepodání KH na základě výzvy ke změně, doplnění či potvrzení uvedených
údajů, 50 000 Kč za nepodání KH ani v náhradní lhůtě). Po splnění formálního požadavku k prominutí,
kterým je podání žádosti nejpozději do 3 měsíců ode dne právní moci platebního výměru, jímž bylo
rozhodnuto uhradit pokutu (přičemž tuto lhůtu nelze prodloužit), přistupuje správce daně k dalšímu
kroku, a to k rozhodování, zda vůbec lze žádosti vyhovět.
V rámci rozhodování posuzuje splnění § 259c
odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „DŘ“),
podle něhož platí, že prominout pokutu nebo příslušenství daně lze pouze v případě, že daňový
subjekt, nebo člen jeho statutárního orgánu, v posledních třech letech (zpětně ode dne vydání
rozhodnutí o prominutí pokuty) závažným způsobem neporušil daňové nebo účetní právní předpisy. Pokyn
dále vyjmenovává devět situací, které lze definovat jako závažné porušení zmíněných předpisů (např.
nespolehlivý plátce, spáchání trestného činu dle DŘ,
ztěžování a maření správy daní, porušení povinnosti vést účetnictví atd.). Pro vyloučení prominutí
stačí naplnění již jedné podmínky. Pokud žadatel o prominutí vyhoví požadavkům, přistupuje správce
daně k další fázi – rozhodnutí, v jakém rozsahu lze pokutu prominout, přičemž se posuzují dvě
kritéria: ospravedlnitelný důvod prodlení (§ 101k) a četnost porušování povinností při správě daní
daňovým subjektem (§ 259c odst. 1
DŘ).
Skutečnosti zakládající tato kritéria a jejich procentuální ohodnocení (tedy v jaké výši
lze pokutu prominout) jsou vymezeny v dalších článcích Pokynu. Správce daně vydá rozhodnutí ve lhůtě
šesti měsíců ode dne, kdy žádost došla věcně a místně příslušnému správci daně.
V Pokynu je také uvedeno, že žádost o prominutí pokuty podléhá dle
zákona o správních poplatcích (zákon č. 634/2004 Sb.)
správnímu poplatku ve výši 1 000 Kč
VE ZKRATCE
Ve Sbírce zákonů byl ke dni 5.8.2016 vyhlášen zákon č.
254/2016, kterým se mění zákonné opatření Senátu č.
340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí. Novela
zákona je účinná od 1.11.2016. Zásadní změnou v úpravě oblasti nabytí nemovitých věcí je skutečnost,
že poplatníkem daně bude od tohoto data vždy nabyvatel (tedy kupující) vlastnického práva k nemovité
věci. Zaniká tak možnost volby poplatníka a současně je také zrušen institut ručení za daň. Novelou
dále dochází ke zpřesnění definice inženýrských sítí, resp. jejich částí, které podléhají dani z
nabytí a které naopak ne. K dalším změnám patří také osvobození nabytí nemovitých věcí územními
samosprávními celky nebo zjednodušení určení základu daně v případě směny.
-
Elektronická evidence tržeb
S blížícím se termínem startu první vlny zavedení povinnosti elektronické evidence tržeb,
která se od 1.12.2016 dotkne ubytovacích a stravovacích zařízení, vyvstávají četné obavy pramenící z
nedostatku informací. Jako reakci na tuto situaci zřídila Finanční správa od 1. srpna speciální
infolinku pro dotazy podnikatelské i široké veřejnosti (tel. 225 092 392). Na pracovníky finanční
správy je možné se obrátit s metodickými dotazy týkajícími se evidence tržeb, a to v pracovních
dnech od 9 do 17 hodin. Veškeré informace k problematice jsou také k dispozici na webových stránkách
www.etrzby.cz.
-
Novela zákona o
auditorech
Jako senátní tisk č. 317 byl dne 28.7.2016 Senátu předložen návrh novely zákona č.
93/2009 Sb., o auditorech, ve znění pozdějších
předpisů. Novela reaguje na nutnost implementace směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/43/ES ze
dne 17.5.2006 o povinném auditu ročních a konsolidovaných účetních závěrek, o změně směrnic rady
78/660/EHS a 83/349/EHS a o zrušení směrnic Rady 84/253/EHS. Dle informací na webových stránkách
Komory auditorů ČR musí být návrh novely projednán nejpozději do 27.8.2016. Výsledek však nebyl v
době uzávěrky článku znám.
-
Vyhláška k zákonu o zadávání veřejných zakázek
Ve Sbírce zákonů byla dne 8.8.2016 zveřejněna nová vyhláška č.
260/2016 Sb., o stanovení podrobnějších podmínek
týkajících se elektronických nástrojů, elektronických úkonů při zadávání veřejných zakázek a
certifikátu shody. Vyhláška nahrazuje vyhlášku č. 9/2011
Sb., kterou se stanoví podrobnější podmínky týkající se elektronických nástrojů a úkonů
učiněných elektronicky při zadávání veřejných zakázek a podrobnosti týkající se certifikátu shody, a
nabyde účinnosti dne 1.10.2016 (stejně jako nový zákon č.
134/2016 Sb., o zadávání veřejných
zakázek).