Legislativní novinky k 15. 2. 2016

Vydáno: 8 minut čtení

V době, kdy vychází toto číslo časopisu, má za sebou většina z nás premiérové podání kontrolního hlášení. Řada plátců i odborné veřejnosti nyní s napětím čeká, zda analytický systém finanční správy nalezne v podaných hlášeních nějakou nesrovnalost a vygeneruje onu obávanou výzvu, na kterou pak bude nutné v šibeniční lhůtě pěti dnů reagovat. V každém případě si však nelze myslet, že výzvy dorazí obratem po podání hlášení, ale je nutné počítat s určitou dobou na zpracování dat. Dobu čekání pak někdo může strávit třeba na horách, někdo může využít možnosti shlédnout instruktážní video na „webovkách“ finanční správy a konečně zjistit, co to ten „karusel“ nebo „karuselový podvod“ vlastně je. Jiný pak využije čas přemýšlením nad vykazováním jednotlivých plnění v kontrolním hlášení a souvisejícími obtížemi, které pak přinesla teprve praktická zkušenost.

Legislativní novinky k 15. 2. 2016
Ing.
Jan
Brantl
Brantl & Partners
Jistě není nová informace, že finanční správa na svých již zmíněných webových stránkách zveřejňuje mimo jiné dotazy a odpovědi ke kontrolnímu hlášení. K datu psaní tohoto příspěvku byl zveřejněn vcelku rozsáhlý komentář k splátkovým a platebním kalendářům. Vzhledem k tomu, že lze předpokládat, že sekce s dotazy a odpověďmi bude stále aktualizována, rozhodně ji tak nadále doporučujeme sledovat.
Vedle výše uvedené aktualizace dotazů a odpovědí byla dne 10. února 2016 dále publikována nová verze pokynů k vyplnění kontrolního hlášení. Přehled změn v této „příručce“ je k dispozici na webu finanční správy.
 
ELEKTRONICKÁ EVIDENCE TRŽEB („EET“)
Nejdůležitější událostí uplynulého období bylo jistě to, že se 10. února 2016 také podařilo vládní koalici „protlačit“ na půdě Poslanecké sněmovny návrh zákona o elektronické evidenci tržeb (sněmovní tisk 513) a na něj navazující návrh zákona o změně některých zákonů v souvislosti s přijetím zákona o elektronické evidenci tržeb (sněmovní tisk 514). V pokračování legislativního procesu tak nyní tyto návrhy zákonů míří do Senátu.
V rámci doprovodného zákona byly mimo jiné Poslaneckou sněmovnou přijaty následující změny:
-
snížení sazby DPH u stravovacích služeb (vyjma podávání alkoholických nápojů) z 21% na 15%;
-
možnost uplatnění jednorázové slevy na dani pro poplatníky daně z příjmů fyzických osob ve výši 5 000 Kč.
Tato sleva bude uplatnitelná ve zdaňovacím období, ve kterém poplatníkovi poprvé vznikla povinnost evidovat tržby podle zákona o evidenci tržeb.
Účinnost zákona o evidenci tržeb je navrhována po uplynutí sedmiměsíční tzv. legisvakanční lhůty, která by měla sloužit pro zúčastněné subjekty k implementaci technického řešení. Jak je již známo z médií, EET by měla být zaváděna v postupných krocích. V první vlně, tj. ihned od účinnosti zákona, by měly být evidovány tržby z oblasti ubytovacích a stravovacích služeb, v druhé vlně pak tržby ze sektoru maloobchod a velkoobchod. Po těchto vlnách by měly v dalších dvou následovat ostatní činnosti jako například svobodná povolání, vybraná řemesla a výroba.
 
POKYN GFŘ D-23
Dne 29. ledna 2016 byl zveřejněn na webových stránkách finanční správy Pokyn GFŘ D-23, který se zabývá umístěním daňového spisu nebo jeho příslušné části u finančních úřadů nebo u jednotlivých územních pracovišť. Součástí tohoto pokynu je i příloha s přehledem finančních úřadů a jejich územních pracovišť s uvedením příslušného správního obvodu jednotlivých obcí spadajících pod tato pracoviště. Tento pokyn zároveň nahrazuje obdobný pokyn GFŘ D-12 z roku 2012.
S účinností od 21. května 2016 dochází k přesunu daňových spisů z vybraných územních pracovišť na jiná. Jejich seznam a nové umístění daňových spisů jsou uvedeny v následující tabulce:
 I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště, na kterém byl umístěn spis do 20. 5.  I Spravující územní pracoviště, na kterém bude nově umístěn I I 2016 a které není uvedeno v příloze k tomuto pokynu      I spis od 21. 5. 2016                                       I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Dobříši                              I Územní pracoviště v Příbrami                              I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště ve Voticích                            I Územní pracoviště v Benešově                              I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Blatné                               I Územní pracoviště ve Strakonicích                         I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště ve Vodňanech                           I Územní pracoviště ve Strakonicích                         I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Horažďovicích                        I Územní pracoviště v Sušici                                I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Horšovském Týně                      I Územní pracoviště v Domažlicích                           I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Nepomuku                             I Územní pracoviště v Blovicích                             I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Aši                                  I Územní pracoviště v Chebu                                 I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Kraslicích                           I Územní pracoviště v Sokolově                              I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Bílině                               I Územní pracoviště v Teplicích                             I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Podbořanech                          I Územní pracoviště v Žatci                                 I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Železném Brodě                       I Územní pracoviště v Jablonci nad Nisou                    I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Nové Pace                            I Územní pracoviště v Jičíně                                I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Přelouči                             I Územní pracoviště v Pardubicích                           I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Náměšti nad Oslavou                  I Územní pracoviště v Třebíči                               I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Pacově                               I Územní pracoviště v Pelhřimově                            I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Telči                                I Územní pracoviště v Jihlavě                               I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Konici                               I Územní pracoviště v Prostějově                            I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Bohumíně                             I Územní pracoviště v Karviné                               I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Českém Těšíně                        I Územní pracoviště v Karviné                               I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I         I Územní pracoviště ve Fulneku                             I Územní pracoviště v Novém Jičíně                          I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Orlové                               I Územní pracoviště v Karviné                               I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I I Územní pracoviště v Bystřici pod Hostýnem                I Územní pracoviště v Holešově                              I I----------------------------------------------------------I-----------------------------------------------------------I Zdroj: Pokyn GFŘ D-23, www.financnisprava.cz. 
 
INFORMACE GFŘ K APLIKACI REŽIMU PŘENESENÍ DAŇOVÉ POVINNOSTI U DODÁNÍ ELEKTŘINY, PLYNU A CERTIFIKÁTŮ ELEKTŘINY
Dne 27. ledna 2016 byla finanční správou dále zveřejněna Informace k aplikaci režimu přenesení daňové povinnosti u dodání elektřiny, plynu a dodání certifikátů elektřiny. Tato informace navazuje na nařízení vlády č. 11/2016, které nabývá účinnosti dne 1. února 2016 a které rozšiřuje množinu zboží a služeb, u nichž se uplatňuje režim přenesení daňové povinnosti („tuzemský reverse charge“).
Počínaje 1. únorem 2016 tak nově podléhají režimu přenesení daňové povinnosti i následující plnění:
-
dodání elektřiny a plynu soustavami nebo sítěmi obchodníkovi vymezenému v § 7a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů;
-
dodání certifikátů elektřiny, tj. převod záruk původu elektřiny z obnovitelných zdrojů nebo záruk původu elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla podle zákona o podporovaných zdrojích energie.
Na tuto informaci dále navazuje i příloha ve formě tabulky „Udělené licence“, která obsahuje údaje o držitelích licencí na obchod s elektřinou a plynem tak, jak jsou udělovány Energetickým regulačním úřadem („ERÚ“). Tato příloha je též k dispozici na webu finanční správy. Dle zveřejněné informace by finanční správa měla tuto tabulku v úvodní fázi pravidelně aktualizovat na základě obdržených informací od ERÚ. Informace jsou dále též k dosažení na webu ERÚ.
Pro úplnost uvádíme, že pro aplikaci režimu na tato plnění se použijí veškerá pravidla a povinnosti jako u ostatních plnění, pro která byl již tento režim zaveden (např. stavební a montážní práce atp.). Počínaje 1. únorem je také nutné uvedená plnění správně vykazovat v kontrolním hlášení společně s uvedením následujících kódů plnění:
-
18 - dodání certifikátů elektřiny,
-
19 - dodání elektřiny soustavami nebo sítěmi obchodníkovi,
-
20 - dodání plynu soustavami nebo sítěmi obchodníkovi.
 
INFORMACE ČESKÉ SPRÁVY SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Česká správa sociálního zabezpečení informovala o rozšíření informací, které lze získat na webové aplikaci ePortál ČSSZ (eportal.cssz.cz). Vedle možnosti podávat různé přehledy pro zaměstnavatele a podnikatele lze portál využít i k získání informací jednotlivci ohledně jeho důchodového pojištění. Jednoduše tak například každý zaměstnanec může zkontrolovat, zda je zaměstnavatelem přihlášen k důchodovému pojištěná nebo zda se shodují evidované příjmy s příjmy, které má zaměstnanec na své výplatní pásce.
Česká správa sociálního zabezpečení za tímto účelem plánuje zavedení autorizovaného přístupu na základě vlastních přístupových údajů, které již nebudou závislé pouze na získání přístupů do datových schránek. Nově tak bude mít do ePortálu ČSSZ přístup kdokoliv, kdo požádá o zřízení přístupu, bez ohledu na to, zda má vlastní datovou schránku či nikoli. Toto zcela jistě usnadní práci i při podávání různých typů přehledů - např. přehledu OSVČ, které tak bude možné jednoduše vyplnit a odeslat v elektronické formě.

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty