Novela zákona o účetnictví zasahuje do harmonogramu vyhotovování výroční
zprávy
Ing.
Jiří
Pelák,
Ph. D.,
člen Výkonného výboru Komory auditorů ČR
Novela zákona o účetnictví, resp. s ní
související novela zákona o auditorech, přinesla na
první pohled drobnou změnu v požadavcích na zprávu auditora, která však možná způsobí problém mnoha
účetním jednotkám, jež povinně sestavují výroční zprávu.
Podle novely zákona o účetnictví (zákon č.
563/1991 Sb.) a dalších zákonů č.
221/2015 Sb. (částka č. 92/2015, vydáno 10. září 2015)
totiž pro všechny zprávy o povinném auditu vydané po 1. lednu 2016, to znamená pro povinné audity
účetních závěrek obchodních společností sestavených již za kalendářní rok 2015, platí, že jejich
povinnou součástí musí být vyjádření auditora k výroční zprávě účetní jednotky (viz novelizovaný
§ 20 a
20b). Končí tedy dosavadní praxe, kdy se
auditor
zpravidla vyjadřoval k účetní závěrce a výroční zprávě ve dvou oddělených zprávách.To představuje především problém pro všechny účetní jednotky, které byly doposud zvyklé
vyhotovovat výroční zprávy s časovým odstupem po sestavení účetní závěrky. V důsledku novely však
účetní jednotky budou muset auditorovi zpřístupnit výroční zprávy (netřeba v jejich finální grafické
podobě) ještě před vydáním zprávy auditora.
V nejtíživější situaci se ocitnou účetní jednotky, které z nějakého důvodu potřebují mít k
dispozici zprávu auditora poměrně brzy po skončení účetního období. Takovými důvody může být
požadavek mateřské společnosti (z důvodu přípravy konsolidované účetní závěrky nebo vyplácení podílů
na zisku) nebo například požadavek úvěrující banky. Tyto účetní jednotky se obvykle soustředí na
sestavení účetní závěrky, výroční zpráva je sestavována později. Podobně účetní jednotky, které
sestavují obsáhlé výroční zprávy obsahující i zprávy různých orgánů společnosti nebo dokonce
podléhají požadavkům zákona o podnikání na kapitálovém
trhu (zákon č. 256/2004 Sb.), budou mít problém
vyhotovit výroční zprávu pro auditora včas.
Účetní a auditoři by měli tedy co nejdříve informovat své zaměstnavatele a klienty o
těchto nových nárocích na vyhotovení výroční zprávy, neboť podle
§ 21 zákona o auditorech (zákon č.
93/2009 Sb.) je účetní jednotka povinna k součinnosti
potřebné pro to, aby
auditor
mohl vydat svou zprávu. Pokud budou účetní jednotky informovány s
dostatečným předstihem, je pravděpodobné, že se jim včas podaří přizpůsobit harmonogram sestavení
účetní závěrky a vyhotovení výroční zprávy, a dokončení povinného auditu tak nebude
ohroženo.Pokud účetní jednotka již vypracovala harmonogram přípravy těchto dokumentů, a tyto
termíny byly promítnuty do smlouvy s auditorem, je třeba si uvědomit, že příslušná část smlouvy,
která obsahuje termín pro předání výroční zprávy auditorovi, jenž nepředchází vydání zprávy
auditora, je v důsledku změny zákona neplatná. Tuto neplatnost lze nejlépe zhojit uzavřením dodatku
ke smlouvě, který termíny přizpůsobí novým okolnostem.
Vedle termínu pro předání výroční zprávy auditorovi se také rozšiřují povinnosti auditora
ohledně jeho přístupu k ní.
Auditor
musí výroční zprávu obdržet včas právě proto, aby se mohl (podle
novely) vyjádřit k souladu výroční zprávy a účetní závěrky, k souladu informací uvedených ve výroční
zprávě a svých znalostí o účetní jednotce, k souladu výroční zprávy s příslušnými právními předpisy
a k tomu, zda výroční zpráva neobsahuje nesprávnosti jiného charakteru.Účetní jednotky se o novince bohužel nemají šanci dozvědět jinak než od členů účetní
profese, neboť, jak bylo uvedeno, tento nový požadavek na včasné vyhotovení výroční zprávy není
výslovně stanoven zákonem, nýbrž paradoxně vyplývá ze změny požadavků na jinou zprávu, a sice zprávu
auditora. Obdobně je to stanoveno i v evropských předpisech, konkrétně účetní směrnici Evropského
parlamentu a Rady EU č. 2013/34/EU, která automaticky předjímá, že výroční zpráva a účetní závěrka
se vyhotovují ve stejný moment.