Daň z příjmů v podmínkách roku 2014

Vydáno: 20 minut čtení

Zákon č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“), byl novelizován zákonným opatřením Senátu č. 344/2013 Sb. s účinností od 1.1.2014. Daň z příjmů právnických osob je, stejně jako všechny ostatní daně, poznamenána terminologickými změnami, ale i změnami věcné podstaty, které se týkají zejména oblasti bývalých neziskových organizací.

Daň z příjmů v podmínkách roku 2014
Ing.
Ivana
Pilařová
 
TERMINOLOGICKÉ ZMĚNY
Změny v používané terminologii jsou dvojího druhu:
a)
daňové zákony
přebírají terminologii soukromého práva
(zejména zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník - dále jen „NOZ“, a zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích - dále jen „ZOK“). Výsledkem jsou pak opakované
substituce
pojmů „společnost“ a nově „obchodní korporace“, „nemovitost“ a nově „nemovitá věc“, „podnik“ a nově „obchodní závod“, „dividenda“ a nově „podíl na zisku“ apod. Rekodifikace práva zavádí i některé nové pojmy a definuje jejich obsah. Příkladem můžeme uvést pojmy pacht, zápůjčka, výprosa, závdavek, rozhrada, přídatné spoluvlastnictví, právo stavby apod.
b)
jednotlivé daňové zákony si
vytvářejí vlastní definice pojmů
, které platí jen pro účely daného zákona. Tuto terminologii platnou jen v rozsahu daného zákona obsahuje samotný daňový zákon - ZDP pak v nových ustanoveních § 21b až 21e. Připomeňme si ty nejdůležitější pojmy používané jako legislativní zkratky v celém zákonu.
Obchodní majetek právnických osob (§ 20c)
- jedná se o veškerý majetek, který patří právnické osobě s právní osobností, nebo o veškerý majetek, který patří poplatníkovi bez právní osobnosti a není tedy právnickou osobou. Tato definice je podstatná pro poplatníky daně z příjmů právnických osob, které nejsou právnickou osobou (například svěřenský fond).
„Rekodifikační“ nová pojmoslovná ustanovení § 21b až 21e ZDP
a)
o věcech:
-
odlišně od NOZ vymezuje ZDP věci, mezi které pro účely ZDP patří také živé zvíře, část lidského těla a ovladatelná přírodní síla, se kterou se obchoduje,
-
pojem obchodní závod se použije i pro část obchodního závodu,
-
pojem cenné papíry se použije i pro zaknihované cenné papíry,
-
ustanovení o jednotce a nemovité věci se použijí i na jednotku včetně společných částí domu a včetně případného pozemku. Důvodem vzniku legislativní zkratky je existence „dvojích“ jednotek - podle NOZ a podle zákona č. 72/1994 Sb. o vlastnictví bytů,
-
pojem záloha se použije i na závdavek.
b)
o majetkových právech:
-
pojem nájem se použije i pro pacht,
-
vzájemné obdarování dárce a příjemce se pro účely ZDP posoudí jako koupě nebo směna, a to i při rozdílných hodnotách.
c)
o finančním leasingu:
-
§ 21d ZDP uvádí definici finančního leasingu pro účely ZDP. Pojem nájem s následnou koupí najaté věci tedy zaniká a je nahrazen pojmem finanční leasing.
d)
o osobách:
-
bankou se rozumí i zahraniční banka,
-
manželem a manželkou se rozumí i partner podle zákona č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství, ve znění pozdějších předpisů,
-
společně hospodařící domácnost je definována jako společenství osob, tyto osoby spolu trvale žijí a společně uhrazují náklady na své potřeby.
 
POPLATNÍCI DANĚ Z PŘÍJMŮ PRÁVNICKÝCH OSOB
Poplatníci jsou novelou zákona v § 17 ZDP vymezeni velmi stručně jako:
-
právnické osoby,
-
organizační složky státu,
-
svěřenský fond,
-
podílový fond podle zákona upravujícího investiční fondy,
-
fond penzijní společnosti,
-
jednotka, která je podle právního řádu státu, podle kterého je založena, nebo zřízena, poplatníkem.
Pojem právnických osob je nutné vykládat v souvislosti s § 20 NOZ v členění na
korporace
,
fundace
a ústavy.
 
VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÝ POPLATNÍK
Veřejná prospěšnost jako pojem je definován v § 146 NOZ a následně v § 147 NOZ ve vztahu ke statutu veřejné prospěšnosti. Zákon o statutu veřejné prospěšnosti však nebyl schválen, proto zůstává vymezení § 147 NOZ mrtvým ustanovením. Zcela bez vazby na NOZ, definuje ZDP v § 17a pojem veřejně prospěšného poplatníka.
Jedná se o poplatníky, kteří v souladu se svým zakladatelským právním dokumentem či rozhodnutím veřejně vykonávají jako svou hlavní činnost takovou činnost, která
není podnikáním
. Vzhledem ke zcela odlišnému způsobu stanovení předmětu a základu daně veřejně prospěšných poplatníků a těch poplatníků, kteří jimi nejsou, je nezbytné vědět, do jaké skupiny daný poplatník patří. Základní definice odvolávající se na hlavní předmět činnosti je poměrně široká. Na základě této definice by do kategorie veřejně prospěšných poplatníků mohla patřit teoreticky jakákoliv právnická osoba. Proto se hned v úvodu některé právnické osoby z veřejně prospěšných poplatníků vylučují. Veřejně prospěšným poplatníkem však pro účely daně z příjmů
není
(avšak zůstává poplatníkem daně z příjmů právnických osob):
a)
obchodní
korporace
,
b)
ČT, Český rozhlas a ČTK,
c)
profesní komora nebo poplatník založený za účelem ochrany a hájení podnikatelských zájmů svých členů, u nichž nejsou příspěvky osvobozené od daně, s výjimkou organizace zaměstnavatelů,
d)
zdravotní pojišťovna,
e)
společenství vlastníků jednotek,
f)
nadace, a to tehdy, pokud:
-
podle svého zakladatelského jednání slouží k podpoře osob blízkých zakladateli, nebo
-
jejíž činnost směřuje k podpoře osob blízkých zakladateli.
Jmenované osoby nemají dále výhody veřejně prospěšných poplatníků, nicméně poplatníky daně z příjmů právnických osob zůstávají.
 
PŘEDMĚT A ZÁKLAD DANĚ
Původní široká definice základu daně s akcentem na pojem „příjmy“ zůstává v původní dikci zachována, pro účetní jednotky je však následně upravena v § 23 odst. 1 ZDP, a to přímou vazbou na výnosy z veškeré činnosti a výnosy z nakládání s veškerým majetkem. Tím pro rok 2014 odpadá „diskuse“ na téma (ne)zdanění nerealizovaných kursových výnosů. Vzhledem k tomu, že vznikají pouze u účetních jednotek a stávají se součástí výnosů těchto účetních jednotek, je zřejmé, že nerealizované kursové výnosy jakožto výnos na účtu 663-Kursové zisky se stává bez dalšího součástí základu daně. Tím je zřejmý i profil účtu 563-Kursové ztráty jako daňově účinného nákladu.
Výčet příjmů, které
nejsou předmětem daně,
je nově v § 18 rozšířen o:
-
příjmy svěřenského fondu z vyčlenění majetku zakladatele a ze zvýšení majetku svěřenského fondu smlouvou nebo pořízením pro případ smrti,
-
speciálně definované případy majetkového prospěchu (viz bod 7 tohoto článku),
-
definované příjmy
společenství vlastníků jednotek
, a to:
-
dotace
,
-
příspěvky vlastníků na správu domu a pozemku,
-
úhrady za plnění spojená s užíváním bytu a nebytových prostor.
 
SPECIÁLNÍ USTANOVENÍ O PŘEDMĚTU DANĚ PRO VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÉ POPLATNÍKY
Předmět daně je odlišně vymezen pro určité skupiny veřejně prospěšných poplatníků (§ 18a ZDP) na tzv. „široký“ a „úzký“ předmět daně. Poplatník, který má definován široký předmět daně, je zákonem taxativně vymezen, na ostatní veřejně prospěšné poplatníky se vztahuje úzký předmět daně.
Úzký předmět daně (§ 18a odst. 1 až 4 ZDP)
Předmět daně veřejně prospěšných poplatníků je definován negativně (co do něj nepatří) a zároveň pozitivně (vymezením příjmů, které jsou zdanitelné, pokud nejsou podle obecných daňových pravidel, například § 19 nebo § 19b ZDP od daně osvobozené). Níže uvádíme negativní i pozitivní vymezení.
Předmětem daně veřejně prospěšných poplatníků
nejsou
(negativní vymezení):
-
příjmy z podnikatelské činnosti (hlavní činnosti), pokud jsou výdaje na ně vyšší. Splnění podmínky se posuzuje za celé zdaňovací období podle jednotlivých druhů činností, přičemž v rámci činnosti v případě různých realizačních cen se daní jen zisky a nekompenzují se ztrátami z hlavní činnosti.
-
dotace
, příspěvky a podpory z veřejných rozpočtů.
Předmětem daně
jsou vždy
(pozitivní vymezení) příjmy z:
-
reklamy,
-
členského příspěvku,
-
úroku,
-
nájemného s výjimkou státního majetku.
U veřejně prospěšných poplatníků s úzkým předmětem daně a u společenství vlastníků jednotek se úroky z účtů (bez rozlišení na účty běžné či termínované) budou nově zdaňovat srážkovou daní podle § 36 odst. 9 ZDP, a to
19%
sazbou srážkové daně. Toto neplatí pro obce a kraje.
Široký předmět daně (§ 18a odst. 5 ZDP)
Předmětem daně veřejně prospěšného poplatníka jsou veškeré příjmy kromě investičních dotací. Takto definovaný předmět daně se vztahuje na:
-
veřejnou vysokou školu,
-
veřejnou výzkumnou instituci,
-
poskytovatele zdravotních služeb,
-
obecně prospěšnou společnost,
-
ústav.
 
INKORPORACE BEZÚPLATNÝCH PŘÍJMŮ DO DANĚ Z PŘÍJMŮ
V souvislosti s rekodifikací práva a s tím spojenými změnami se předmětem daně z příjmů fyzických i právnických osob stávají také bezúplatné příjmy - tedy příjmy získané dědictvím, darováním a příjmy bez odpovídajícího protiplnění (majetkový prospěch). Jedná se o zásadní změnu, na kterou si bude třeba zvyknout a připustit si, že bezúplatné příjmy je třeba hodnotit z hlediska daně z příjmů. Pokud ZDP nestanoví výjimku, podle které bezúplatné příjmy nejsou předmětem daně [§ 18 odst. 1 písm. f) ZDP], případně jsou za různých podmínek od daně osvobozeny (§ 19b ZDP), jedná se o příjmy, které je nutné zdanit v daňovém přiznání.
Z předmětu daně jsou proto
vyňaty
tyto druhy majetkového prospěchu:
-
vydlužitele při bezúročné zápůjčce,
-
vypůjčitele při výpůjčce,
-
výprosníka při výprose.
V této části je třeba zmínit také osvobození příjmů získaných dědictvím a odkazem, a to v případě dědice, který je právnickou osobou [§ 19b odst. 1 písm. a) ZDP]. Osvobození není vázáno na výši ani na formu příjmu, ani na osobu zůstavitele a jeho vztah k dědici - právnické osobě.
Další případy osvobozených bezúplatných příjmů
(§ 19b ZDP):
-
příjmy veřejně prospěšných poplatníků na veřejně prospěšnou činnost, přičemž příjemce toto osvobození musí uplatnit v daňovém přiznání a své rozhodnutí nemůže zpětně měnit. Při porušení podmínky použití prostředků budou tyto zpětně zdaněny podle § 23 odst. 3 písm. a) bod 3 ZDP. Osvobození se nepoužije pro obce a kraje,
-
příjmy plynoucí do veřejné sbírky, na humanitární nebo charitativní účel,
-
příjem přijatý z veřejné sbírky.
 
ODČITATELNÉ POLOŽKY OD ZÁKLADU DANĚ
 
Odčitatelné položky od základu daně u veřejně prospěšného poplatníka
Tuto standardní odčitatelnou položku ve výši 30% ze základu daně za zákonem stanovených podmínek (§ 20 odst. 7 ZDP) je možné uplatnit u veřejně prospěšných poplatníků (v minulosti byla doménou neziskových organizací) s výjimkou obce, kraje, poskytovatele zdravotních služeb, profesní komory a poplatníka založeného za účelem chránění podnikatelských zájmů (s výjimkou organizací zaměstnavatelů). Tito jmenovaní poplatníci tento zvýhodňující odpočet nemohou uplatnit.
 
Speciální postavení veřejných vysokých škol a veřejných výzkumných institucí
Použití „klasické“ odčitatelné položky dřívějších neziskových organizací se významně vylepšuje pro poplatníka, který je veřejnou vysokou školou nebo veřejnou výzkumnou institucí (i pokud má formu o.p.s. nebo ústavu). Tito jmenovaní poplatníci mají specifické podmínky v podobě vyšších limitů pro uplatnění výhody (30% ze základu daně, maximálně 3 mil. Kč, minimálně 1 mil. Kč). Lhůta pro kvalifikované použití prostředků získaných úsporou je 1 rok.
 
Odpočet darů na veřejně prospěšné účely
Zákon beze změny, či jen s formálními změnami, zachovává výčet možných příjemců darů i účely poskytnutých darů. Zachován je i minimální limit poskytnutého daru, maximální limit odpočtu daru byl však zvýšen na 10% ze základu daně již sníženého o odpočty podle § 34 ZDP. Od základu daně nově výslovně nelze odečíst hodnotu bezúplatného plnění, na základě kterého plyne poskytovateli bezúplatného plnění nebo osobě s ním spojené prospěch bez poskytnutí odpovídajícího protiplnění.
 
Odpočet na výzkum a vývoj
Základní filosofie tohoto odpočtu se nemění, novela přináší některé, pro poplatníky převážně pozitivní, změny (§ 34 a násl. ZDP):
-
Podle ustanovení § 34a odst. 1 písm. a) a b) ZDP je možné uplatnit odpočet ve výši 100 nebo 110% nákladů vynaložených v období na realizaci projektu výzkumu a vývoje a zahrnovaných do odpočtu:
a)
100% nákladů může poplatník do odpočtu zahrnout v případě, kdy celkové náklady vynaložené na výzkum a vývoj a zahrnované do odpočtu v období, za které je uplatňován odpočet, nepřevýší celkové náklady zahrnované do odpočtu, které poplatník vynaložil na výzkum a vývoj v minulém období,
b)
110% nákladů může poplatník do odpočtu zahrnout k přírůstku výdajů nákladů vynaložených na realizaci výzkumu a vývoje v období, za které je uplatňován odpočet, ve srovnání s celkovými náklady zahrnovanými do odpočtu vynaloženými v předcházejícím srovnatelném období.
-
Z možnosti uplatnění odpočtu se vyjímají výdaje na certifikace výsledků dosažených prostřednictvím výzkumu a vývoje (nic to však nemění na jejich daňové uznatelnosti).
-
Je možné uplatnit jako odpočet výdaje vynaložené na služby nakoupené od výzkumných organizací a vysokých škol.
Tato odčitatelná položka od základu daně je neoddělitelně spjata s pokynem D-288, který však dosud není novelizován. Po provedení této úpravy se jednotlivé body změn zkonkretizují.
 
Odpočet na podporu odborného vzdělávání
Tento nový odpočet od základu daně (§ 34f až 34h ZDP) se rovná
součtu
odpočtu na podporu pořízení majetku na odborné vzdělávání a odpočtu na podporu výdajů vynaložených na žáka nebo studenta v rámci odborného vzdělávání. Ustanovení § 23 odst. 3 písm. a) bod 18 ZDP stanoví proces vrácení částky uplatněné jako odpočet na odborné vzdělávání, pokud by následně došlo k porušení podmínek. Základ daně bude upravován v období, kdy k porušení či nedodržení podmínek došlo.
Odpočet na podporu odborného vzdělávání je co se týče aplikace velmi komplikovaný a vázaný na řadu podmínek, které definují majetek, kterého se odpočet týká, evidenci jeho používání (například povinnost vedení třídní knihy), definován je také pojem odborného vzdělávání (§ 34f odst. 2 ZDP).
MODIFIKACE
ZÁKLADU DANĚ (§ 23 ZDP)
Změna základní definice základu daně s akcentem na vazbu na výnosy již byla komentována výše. V návaznosti na změny účetních předpisů (a to již s účinností od 1.1.2013 zavedením pojmu jiný výsledek hospodaření minulých let) se v ustanovení § 23 odst. 3 písm. a) bodu 15 ZDP zvyšuje základ daně v důsledku změny metody, která zvýšila vlastní
kapitál
, a to v tom zdaňovacím období, ve kterém bylo o změně metody účtováno. Jedná se však pouze o úpravy, které se svým charakterem základu daně dotýkají - změna rozsahu kalkulačního vzorce pro ocenění nedokončené výroby nebo změna metody ocenění zásob na skladu z (nebo na) pevnou cenu s odchylkou na (nebo z) jiné metody. Adekvátně se postupuje v případě vyúčtování změny metody jako snížení vlastního kapitálu [§ 23 odst. 3 písm. b) bod 6 ZDP].
V souladu s nově přeformulovaným ustanovením § 23 odst. 3 písm. a) bod 14 ZDP dojde ke zvýšení základu daně i v případě rozvahově zaúčtovaného odpisu závazku například z promlčených dividend (nově bude používán pojem podíly na zisku) v akciových společnostech.
Ve vztahu k inkorporaci bezúplatných příjmů do předmětu daně z příjmů je nutné pečlivě dbát na vzájemný vztah způsobu zaúčtování bezúplatných příjmů (v souladu s účetními předpisy platnými pro různé druhy účetních jednotek je možné tyto příjmy účtovat do výnosů či rozvahově) a způsobu jejich zdanění či osvobození. Pokud by se například jednalo o rozvahově zaúčtovaný bezúplatný příjem, který by však podle ZDP nebyl od daně osvobozen, bylo by nutné o jeho hodnotu zvýšit základ daně. Naopak - pokud by bezúplatný příjem byl zaúčtován v souladu s účetními předpisy do výnosů a podle ZDP by byl od daně osvobozen, je nutné o jeho hodnotu základ daně snížit. Důrazně je nutné upozornit na to, že způsob zdanění nemůže určovat způsob účtování. V oblasti zaúčtování je nutné respektovat účetní předpisy platné pro jednotlivé druhy účetních jednotek (podnikatelé, neziskové organizace atd.).
 
NOVELIZOVANÉ PRAVIDLO OBVYKLÝCH CEN
Základní podstata i aplikace pravidla obvyklých cen zůstává zachována (§ 23 odst. 7 ZDP). Novinkou jsou dvě výjimky, kdy se pravidlo obvyklých cen nepoužije. Stane se tak v případě:
-
smlouvy o výprose nebo výpůjčce, která bude uzavřena mezi spojenými osobami,
-
uzavření smlouvy mezi spojenými osobami o nízkoúročeném nebo bezúročném úvěrovém finančním nástroji [viz definice v § 19 odst. 1 písm. zk) ZDP], pokud je věřitelem:
-
daňový nerezident, nebo
-
daňový rezident, který je členem obchodní
korporace
, nebo
-
fyzická osoba.
 
DAŇOVĚ ÚČINNÉ NÁKLADY
Nečekanou změnu zaznamenáváme v § 24 odst. 2 písm. t) ZDP, kdy dochází k zúžení i rozšíření výčtu majetku, u kterého je výdaj limitován výší příjmů z jeho prodeje v tomto duchu:
V případě prodeje pozemků
právnickými osobami
, je výdaj řízen hodnotou výdaje v účetnictví, a to bez ohledu na výši příjmu.
Nově se zavádí limit pro výdaje u prodeje majetku veřejně prospěšného poplatníka, který majetek využíval zcela nebo zčásti k veřejně prospěšným činnostem, z nichž příjmy nejsou předmětem daně. Ztráta z prodeje takového majetku tedy nebude daňově uznatelná.
K rozšíření limitu daňové uznatelnosti dochází v § 24 odst. 2 písm. zu) ZDP. Daňově účinný
motivační příspěvek pro studenty
se zvyšuje na hodnotu 5 000 Kč pro středoškolského studenta a na 10 000 Kč pro studenta vysoké školy. Stále platí, že z pohledu studenta se jedná o příjmy podle § 6 ZDP.
 
DAŇOVĚ NEUZNATELNÉ NÁKLADY
V souvislosti s novým vymezením možného osvobození darů veřejně prospěšného poplatníka na tuto situaci reaguje ustanovení § 25 odst. 1 písm. i) ZDP, které daňově neuznává náklady hrazené z prostředků, jejichž zdrojem byl u poplatníka - právnické osoby - bezúplatný příjem, který byl od daně osvobozen. Výjimkou jsou náklady vynaložené na úrokové příjmy, které podléhají zvláštní sazbě daně, a také na použití prostředků z kapitálového dovybavení.
V podobném duchu se nesou také nová ustanovení § 25 odst. 1 písm. zp) a zq) ZDP - majetek nabytý bezúplatně při současném osvobození od daně z příjmů (například osvobozenými dary, dědictvím, dotacemi), nebo pokud bylo takové nabytí majetku postaveno mimo předmět daně, není možné daňově zohlednit ve formě:
-
odpisů [až na výjimky uvedené v § 27 písm. j) ZDP],
-
zůstatkové ceny při likvidaci či prodeji, případně vstupní ceny při likvidaci či prodeji, u majetku vyloučeného z odpisování,
-
hodnoty zásob při jejich spotřebě apod.
Výslovně je definována daňová neuznatelnost
členských příspěvků
hrazených poplatníkem příjemci, který má tyto členské příspěvky osvobozené od daně. Jedná se o přímou podmíněnost a návaznost ustanovení § 25 odst. 1 písm. zo) ZDP, které definuje daňovou neuznatelnost členských příspěvků, a § 19 odst. 1 písm. a) ZDP, které definuje výčet osvobozených příspěvků. Daňově účinné členské příspěvky jsou taxativně uvedeny v § 24 odst. 2 písm. d) ZDP.
 
ODPISY MAJETKU
Oblast daňových odpisů je upravena v ustanoveních § 26 až 32a ZDP. Daňové odpisy nově uplatňuje osoba, která se nazývá
odpisovatel
. Osoba odpisovatele je definována v § 28 odst. 1 ZDP. Hlavní náplní pojmu odpisovatel je i nadále vlastník majetku, který uplatňoval odpisy majetku historicky vždy. Odpisovateli jsou dále poplatníci daně z příjmů právnických osob, kteří nejsou právnickými osobami, a tudíž nemohou být vlastníky (například svěřenský fond), a dále specifické případy nástupnictví právnických osob.
V souvislosti s inkorporací bezúplatných příjmů bylo novelizováno i ustanovení § 29 odst. 1 ZDP, podle kterého se vstupní cena majetku snižuje i o účelově poskytnutý dar na jeho pořízení (stejně jako v případě dotací).
Příloha č. 1, podle které zařazujeme majetek do jednotlivých odpisových skupin, je nově navázána na klasifikaci CZ-CPA, což je náhradou za historicky používanou klasifikaci SKP, která se už v daňových předpisech přestala zcela používat. Do 6. odpisové skupiny jsou zařazeny budovy obchodních domů až od rozlohy (celkové prodejní plochy) 2 000 m2.
Majetek vyloučený z odpisování a pokračování v odpisování (§ 27 a 30 odst. 10 ZDP)
Ve vztahu k inkorporaci daně darovací do daně z příjmů se modifikuje majetek vyloučený z odpisování rozšířením skupiny tohoto majetku o:
-
hmotný majetek, jehož bezúplatné nabytí bylo od daně z příjmů osvobozeno nebo nebylo předmětem daně, s výjimkou majetku fyzické osoby nabytého dědictvím nebo odkazem a s výjimkou fyzické osoby - obmyšleného, pokud se jedná o hmotný majetek, který byl do svěřenského fondu vyčleněn pro případ smrti nebo který zvýšil majetek svěřenského fondu pro případ smrti.
Možnost pokračovat v odpisování původního vlastníka se rozšiřuje o svěřenský fond a o obmyšleného v případě, že se jedná o majetek, který je možné podle zákona odpisovat.
 
ZÁVĚR
Z výše uvedeného přehledu je zřejmé, že změn v oblasti daně z příjmů právnických osob je velké množství. Podrobnějším rozborem jednotlivých změn se budeme zabývat v některých z dalších vydání časopisu.