Změny zákona o daních z příjmů

Vydáno: 40 minut čtení

Zákon č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“), je velmi oblíbeným předmětem četných novel našich zákonodárců a ani rok 2010 nebyl výjimkou. Přičemž opět bohužel tradičně byly největší změny schváleny až v prosinci, takže na seznámení s nimi měla odborná veřejnost jen několik dnů do nabytí účinnosti hned 1. 1. 2011. Použitelností řady novinek dále zamíchalo 15 přechodných ustanovení. Po stručné rekapitulaci posledního legislativního vývoje ZDP se podrobněji podíváme na nejvýznamnější novelu roku 2010 s označením zákon č. 346/2010 Sb. , kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Změny zákona o daních z příjmů
Ing.
Martin
Děrgel
 
Legislativní vývoj
Než se blíže podíváme na největší novelu ZDP roku 2010 zákonem č. 346/2010 Sb., tak si nejprve stručně projděme
všechny novely ZDP, které nabyly účinnosti od roku 2010 nebo později:
*
Čtyři novely ZDP schválené před rokem 2010, které nabyly účinnosti od
1. 1. 2010:
*
zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů (snížení sazby daně z příjmů právnických osob z 20 % na 19 %),
*
zákon č. 306/2008 Sb., kterým se mění zákon o důchodovém pojištění a některé další zákony (přejmenování částečného a plného invalidního důchodu na invalidní důchod pro invaliditu 1. nebo 2., resp. 3. stupně),
*
zákon č. 304/2009 Sb., kterým se mění zákon o správě daní a ZDP (nový paušální výdaj na dopravu),
*
zákon č. 362/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s návrhem zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2010 (zejména snížení paušálních výdajů u neživnostenského podnikání).
*
Kupodivu pouhá jediná novela ZDP schválená v prvním pololetí roku 2010, účinná ihned od
16. 6. 2010:
*
zákon č. 199/2010 Sb., kterým se mění ZDP, a rozpočtová pravidla, a některé další zákony (nový režim zdanění státních dluhopisů 15 % srážkovou daní, které mohou nabývat výhradně fyzické osoby).
*
Jedna novela ZDP schválená již před rokem 2010, která nabyla účinnosti
1. 7. 2010:
*
zákon č. 227/2009 Sb., kterým se mění zákony v souvislosti s přijetím zákona o základních registrech (pouze formální zrušení „občanského průkazu“ coby důkazu zaměstnance o trvalém pobytu).
*
Novely s účinností odloženou na
1. 1. 2011:
*
zákon č. 281/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím daňového řádu, ve znění pozdějších předpisů (drobné navazující technické úpravy týkající se srážkové daně, zajištění daně a zálohového zdanění mezd),
*
zákon č. 199/2010 Sb., kterým se mění ZDP, a rozpočtová pravidla, a některé další zákony (viz výše, který nahradí instituci Ministerstvo financí nově vzniklým orgánem Generální finanční ředitelství).
*
zákon č. 346/2010 Sb., kterým se mění ZDP a další související zákony, 131 změnových bodů a 15 přechodných ustanovení se týká ZDP, dále jsou ještě mírně novelizovány tři další zákony - zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZOR“); zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů,
*
zákon č. 348/2010 Sb., kterým se mění zákon o stavebním spoření a ZDP; daní z příjmů se týkají čtyři změnové body (zdanění st. příspěvku za rok 2010 srážkovou daní 50 % a zrušení osvobození úroků).
*
Jedna změna schválená již před rokem 2010 si počká na nabytí účinnosti až do na
1. 1. 2013:
*
zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů (osvobození dávky z úrazového pojištění).
Dále se již zaměříme pouze na avizovanou největší z výše uvedených novel ZDP -
zákon č. 346/2010 Sb.,
kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále jen „Novela“) - kterou si podrobněji přiblížíme.
 
Změny 1. části - daň z příjmů fyzických osob
Část První ZDP věnovaná dani z příjmů fyzických osob (dále jen „DPFO“) byla poznamenána 35 body Novely, po jejichž stručném výčtu se blíže zastavíme u pěti pro většinovou praxi zajímavějších témat, z nichž některé se týkají i dále uváděných změnových bodů Novely jiných částí ZDP, kde je již nebudeme znova opakovat.
    
Stručný popis změny ZDP
Formálně se upřesňuje, že ZDP zapracovává příslušné předpisy EU a v poznámce pod čarou se uvádí odkaz na 4 Směrnice Rady ovlivňující ZDP.
 
Příjmy osvobozené od DPFO podle § 4 ZDP
Upřesnění, že osvobozeno je u ozbrojených složek úmrtné a příspěvek na pohřeb.
Původní text o osvobození příjmů z tzv. ekologických zdrojů byl zrušen (viz dále) a nahrazen (přepsán) textem stávajícího posledního písmene zn) dtto.
Přesunutí osvobození odchodného ozbrojených složek z písmene o) dtto.
Osvobození přídavku na bydlení u vojáků platí naposledy pro rok 2011.
Zrušení osvobození přídavku na bydlení u vojáků od 1. 1. 2012.
U osvobození odstupného za uvolnění bytu, které je vynaloženo na uspokojení bytové potřeby, se doplňuje, že musí jít o vlastní bytovou potřebu poplatníka.
Ruší se osvobození renty a náhrad prezidenta a bývalého prezidenta (spadají mezi ostatní příjmy dle § 10 odst. 9), zůstává jen osvobození jejich naturálních plnění.
Zrušeno písmeno zn), jehož text byl přesunut do písmene e) dtto, viz výše bod 3.
Původní text o možném vzdání se osvobození příjmů z ekologických zdrojů byl zrušen a nahrazen (přepsán) novou podmínkou osvobození důchodů.
 
Příjmy ze závislé činnosti a funkční požitky
Přeformulování osvobození příspěvku na penzijní připojištění a soukromé životní pojištění zaměstnance. A v souladu s právem EU doplnění o příspěvek na penzijní pojištění poskytované institucemi penzijního pojištění v EU, Norsku a Islandu.
Slova „soudcům a poslancům Evropského parlamentu“ se nahrazují „soudcům“.
U osvobození náhrad představitelů státní moci se ruší zbytečné „výdajů ve výši“.
U osvobození náhrad představitelů st. moci se zavádí zkratka „tuzemská cesta“.
U osvobození náhrad představitelů st. moci se zavádí zkratka „zahraniční cesta“.
Nové osvobození náhrady za veřejnou hromadnou dopravu soudců v tuzemsku.
Přeformulování pojmu „funkční požitky“; plat a náhrady prezidenta vyloučeny.
Zdanění 1 % vstupní ceny auta k soukromému využití se týká i funkčních požitků.
Upřesňuje se, kdo je zaměstnancem, u kterého není povinnost platit pojistné.
Definice pojmu „instituce penzijního pojištění“ přesunuta z § 19 odst. 1 písm. zo).
 
Příjmy z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti
Nový samostatný druh příjmu OSVČ - z pronájmu obchodního majetku.
Nový výdajový paušál 30 % pro příjmy z pronájmu obchodního majetku.
Dodatečné „oddanění závazků“ po skončení činnosti se týká i daňové evidence.
 
Příjmy z kapitálového majetku
Příjmy z kapitálového majetku se rozšiřují o dávky z penzijního pojištění.
Příjmy z penzijního pojištění nebo připojištění ze zahraničí lze snížit o příspěvky.
Přeformulování stanovení základu daně u příjmů z penzijního (při-)pojištění.
U výběrů ze soukromého pojištění se pro účely zdanění příjem sníží jen o pojistné zaplacené poplatníkem (nikoli zaměstnavatelem). Odbytné se mění na odkupné.
 
Ostatní zdanitelné příjmy fyzických osob
Nové druhy zdanitelných příjmů podle § 10 odst. 9 podléhají srážkové dani § 36.
Výsluhy a odbytné vojáků a policie; plat,
renta
a náhrada prezidenta (i bývalého).
 
Nezdanitelné části základu daně
Změna odpočtu darů invalidním důchodcům, kterým plyne starobní důchod.
Zjednodušení uplatnění darů poskytnutých jinam do EU, Norska a Islandu.
Upravují se podmínky odpočtu úroků z úvěru na koupi pozemku pro výstavbu.
Při nesplnění podmínky „zahájení výstavby do 4 let“ na koupeném pozemku jsou dosavadní odpočty nově zdanitelným ostatním příjmem dle § 10 ZDP ve 4. roce.
Doplnění odpočtu příspěvku na penzijní připojištění o penzijní pojištění (bod 20).
Nerezidenti musí splnit podmínku 90 % příjmů z ČR pro všechny odpočty.
 
Zrušení osvobození příjmů fotovoltaických elektráren
Původní vládní návrh novely ZDP z června 2010 rušil pětileté osvobození příjmů z tzv. ekologických zdrojů a zařízení (nejen z nejproblémovějších fotovoltaických panelů!) až od roku 2012. A to navíc pouze u zdrojů a zařízení uvedených do provozu po 1. 1. 2012. Podle upraveného návrhu novely ZDP ze září 2010 měl být posledním rokem osvobození od daně 2011, a to jen pro zařízení uvedená do provozu do konce roku 2010.
K dalšímu zpřísnění došlo na zářijovém jednání vlády, což schválili i zákonodárci, takže
naposledy lze osvobození příjmů ekologických zařízení využít za zdaňovací období roku 2010,
a to i pro dříve zprovozněná zařízení. Navíc pro hmotný majetek využívaný k výrobě elektřiny ze zařízení pro výrobu elektřiny ze slunečního záření se zavádí
speciální jednotný režim daňového odpisování
rovnoměrně bez přerušení 240 měsíců, tj.
20 let
(nový § 30b ZDP). A to opět i pro fotoelektrárny uvedené do užíváni i před 1. 1. 2011. Případné technické zhodnocení těchto zařízení zvýší vstupní cenu, přičemž se takto zhodnocený hmotný majetek bude odpisovat z nového ocenění po zbývající dobu z původních 240 měsíců, ovšem minimálně 120 měsíců.
Návazně byla do § 24 odst. 16 ZDP zavedena speciální daňová pravidla i pro finanční leasing zařízení na výrobu elektřiny ze slunečního záření s jednotnou minimální dobou nájmu 240 měsíců, tedy rovněž 20 let.
Dodejme, že další znevýhodnění fotovoltaických elektráren přináší zákon č. 402/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, do zákona č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů), ve znění pozdějších předpisů, kde se zavádí odvod za „solární elektřinu“ vyrobenou v roce 2011 až 2013 v zařízení zprovozněném v roce 2009 nebo 2010. A to 26 % výkupní ceny a 28 % zeleného bonusu, kterou bude srážet přímo distributor.
Osvobozeny budou jen menší fotoelektrárny do 30 kW umístěné na stavbách.
 
Osvobození důchodů jen do limitu příjmů z výdělečné činnosti
Novela ZDP přinesla nové daňové znevýhodnění pracujících důchodců. Sice i nadále bude platit, že „státní“ důchody jsou osvobozeny do výše 36násobku minimální mzdy (tj. do částky 288 000 Kč za rok). Ovšem toto osvobození se neuplatní, pokud u pracujícího důchodce
součet příjmů ze závislé činnosti
(kromě příjmů od osvobozených nebo zdaňovaných tzv. srážkovou daní)
a dílčích základů daně z podnikání
a z jiné samostatné výdělečné činnosti
a z pronájmu přesáhne v dané roce 840 000 Kč,
pak
zdaní celý pobíraný důchod.
Pro praxi důchodců je nemilé, že do nového testu výše příjmů se počítá i nájemné např. z restituovaného majetku.
 
Paušální výdaje 30 % u pronájmu obchodního majetku
Pro příjmy z pronájmu majetku vloženého do obchodního majetku fyzických osob pro účely jejich podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti zavádí Novela ZDP samostatný výdajový paušál 30 %. Jde o stejný výdajový paušál, který dlouhodobě platí u příjmů z pronájmu majetku nezahrnutého do obchodního majetku
alias
pronájmu soukromého majetku podle § 9 ZDP. Tímto opatřením se odbourají dosavadní výkladové spory o to, jaký výdajový paušál uplatnit, pokud pronájem obchodního majetku nebyl samostatnou živností.
 
Změny týkající se odpočtu poskytnutých darů
Podle dosavadní úpravy bylo možné uplatnit jako odpočet dar poskytnutý fyzickým osobám s bydlištěm na území Česka, které jsou poživateli invalidního důchodu. Do konce roku 2009 nebylo pobírání invalidního důchodu omezeno maximální věkovou hranicí, takže bylo možné poskytnout dar na zdravotnické prostředky nejvýše do částky nehrazené zdravotními pojišťovnami, nebo na rehabilitační a kompenzační pomůcky nejvýše do částky nehrazené příspěvkem ze státního rozpočtu, i osobám starším pobírají-li invalidní důchod. Na základě změn zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, již od roku 2010 je osobám, které dosáhly věku 65 let, namísto důchodu invalidního vyplácen starobní důchod. Čímž ale není naplněna podmínka pobírání invalidního důchodu podle § 15 odst. 1 ZDP pro možnost uplatnění nezdanitelné částky ve výši daru těmto starším osobám. Toto daňové znevýhodnění Novela odstraňuje, když doplňuje, že postačí, by-li obdarovaný poživatelem invalidního důchodu ke dni přiznání starobního důchodu. Tuto změnu lze podle přechodného ustanovení použít již pro rok 2010. Novela dále ruší komplikující podmínku daňové účinnosti darů poskytovaných do zahraničí. Doposud se tyto podmínky posuzovaly - ohledně účelu a příjemce daru - podle právních předpisů příslušného cizího státu, a teprve když odpovídající zahraniční právní úprava nebyla, postupovalo se podle českého ZDP.
Nově se tedy standardní podmínky daňového odpočtu z titulu poskytnutých darů v tuzemsku použijí jednoduše i pro dary poskytnuté právnickým nebo fyzickým osobám se sídlem nebo bydlištěm na území jiného státu Evropské unie, Norska nebo Islandu.
Stačí tedy, že příjemce daru a účel daru splňují standardní podmínky stanovené českým ZDP
pro uplatnění nezdanitelné části (DPFO), resp. odčitatelné položky (daň z příjmů právnických osob [dále jen „DPPO]).
Rozhodující pro posouzení pravidel pro aplikaci odečtu tedy bude naplnění materiálních podmínek českého zákona, tj. zákona státu, který daňovou úlevu poskytuje, nikoliv to, zda stát, kde má příjemce daru své sídlo/bydliště, podporuje určitou skupinu subjektů a určitou společensky prospěšnou aktivitu daňovými nástroji.
Tuto změnu lze podle přechodného ustanovení použít již za zdaňovací období započaté v roce 2010.
 
Omezení nezdanitelných částek nerezidentů
Fyzické osoby, které nejsou rezidenty ČR, mají dosud omezen přístup pouze k nezdanitelným částkám z titulu zaplacených úroků z úvěrů na bydlení. A to zavedením dodatečné podmínky, že úhrn jejich zdanitelných příjmů ze zdrojů na území ČR činí nejméně 90 % všech jejich celosvětových příjmů. Nově se toto omezení, resp.
dodatečná podmínka výše příjmů bude týkat všech nezdanitelných částek fyzických osob podle § 15 ZDP.
 
Změny 2. části - daň z příjmů právnických osob
Druhá část ZDP je určena specialitám DPPO, a týká se jí 9 bodů Novely. Zde vystačíme se stručným soupisem změn, které pro jejich menší význam nebudeme blíže rozvádět.
    
Stručný popis změny ZDP
 
Osvobození od DPPO
Původní text o osvobození příjmů z tzv. ekologických zdrojů byl zrušen (viz výše) a nahrazen (přepsán) textem stávajícího předposledního písmene zn).
Osvobození příjmů ze zrušeného Zajišťovacího fondu “kampeliček„ na stát.
Vyloučení osvobození podílů na zisku od dcery v likvidaci se přesouvá do odst. 2.
Definice „instituce penzijního pojištění„ byla přesunuta do § 6 odst. 17 (bod 20).
Zrušení posledních dvou písmen, prvé se přesunulo do uvolněného písmene o) a druhé o osvobození příjmů z bankovních úroků kampeliček zrušeno bez náhrady.
Původní text o vzdání se osvobození příjmů z eko-zdrojů zrušen a nahrazen vyloučením osvobození podílů na zisku a převodu podílů „dcery“ v likvidaci.
 
Položky snižující základ daně
Rozšíření odpočtů o dary SŠ a VOŠ na vybavení a modernizaci praktické výuky.
Zjednodušení uplatnění darů poskytnutých jinam do EU, Norska a Islandu.
 
Sazba DPPO
Rozšíření sazby daně 5 % na evropské zahraniční fondy kolektivního investování.
 
Změny 3. části - Společná ustanovení
Třetí část ZDP se týká společných ustanovení pro DPFO i DPPO, a to zejména daňových a nedaňových výdajů, odpisů hmotného a nehmotného majetku, slev na dani, „srážkové daně“, zajištění daně a mezinárodního zdanění příjmů. Novela tuto část postihuje 59 změnovými body, z nichž se blíže podíváme pouze na sedm.
    
Stručný popis změny ZDP
 
Základ daně
Účetní metoda tzv. komponentního odpisování není daňově vůbec účinná.
Porušení podmínek daňové účinnosti výdajů se „dodaní“ až v roce porušení.
Upřesnění „dodaňování“ promlčených a polhůtních závazků v daňové evidenci.
Upřesnění k možnosti „oddanění“ závazků „dodaněných“ právním předchůdcem.
Ruší se výjimka odborů u nájmu místností z ceny obvyklé u spojených osob.
„Dodanění“ při ukončení/přerušení podnikání účtující FO se týká i záloh.
U dodatečného přiznání kvůli přechodu na paušální výdaje nehrozí sankce.
 
Daňově účinné výdaje (náklady)
Doplnění textu související se zavedením speciálního leasingu pro foto-elektrárny.
Legislativně technická oprava textu týkající se inkasa nebo prodeje pohledávek.
Speciální daňový režim pozemků se rozšiřuje i na jejich nabytí darem a děděním.
Nedaňový odpis pohledávek nabytých bezúplatně a za spojenými osobami.
Návazně na změnu vyhlášky o FKSP1) je u neziskovek účinná tvorba fondu do 1 %.
Upřesnění paušálního výdaje na dopravu - týká se vždy jen jednoho vozidla.
Paušální výdaj na dopravu - je možné využití spolupracující osobou.
Možný souběh paušálních a skutečných výdajů na dopravu jednoho vozidla.
Zavádí se tzv. motivační příspěvek na žáka 2 000 a studenta 5 000 měsíčně.
Daňový odpis tzv. pohledávky z úvěru u banky až do výše pojistného plnění.
Zpřesňuje se, že u neziskovek nelze daňově uplatnit výdaje na nedaňové příjmy.
Upřesňuje se podmínka minimální doby nájmu u finančního leasingu.
Nové daňové omezení nájemného při prodeji pronajaté fotovoltaické elektrárny.
Upřesnění daňového řešení ukončení finančního leasingu bez odkupu nájemcem.
Speciální podmínky daňové účinnosti finančního leasingu foto-elektráren (20 let).
 
Daňově neúčinné výdaje (náklady)
Vypuštění již obsoletních „regulačních a sankčních opatření v mzdové oblasti“.
Zpřesnění formulace výslovným doplněním příjmů, které nejsou předmětem daně.
Od 1. 5. 2011 zrušení daňového omezení úroků ze zaměstnaneckých vkladů, které již nebudou právně přípustné. Přesune se zde text z posledního písmene zp) dtto.
Vypuštění sankce „zvýšení daní“, kterou již daňový řád od 1. 1. 2011 nezná.
Přeplatek za postoupení leasingu lze zahrnout do vstupní ceny a daňově odepsat.
1. 5. 2011 bude ustanovení zrušeno, protože se text přesune do písm. x) (bod 69).
 
Odpisy hmotného majetku
Upřesňující doplnění odkazu na § 30b, kde jsou nově také řešeny daňové odpisy.
Upřesnění, že v započatém odpisování pokračuje FO i u pronajímaného majetku.
§ 30b Speciální režim rovnoměrného daňového odpisování foto-elektráren (20 let).
 
Slevy na dani
Zrušení 50% slevy na dani za více než 50 % zdravotně postižených zaměstnanců.
Vypuštění pasáže týkající se výpočtu slevy zrušené podle předešlého bodu 76.
Vypuštění uplatnění slevy zrušené podle bodu 76 při využití hospodářského roku.
Zrušení již nevyužitelných slev na dani z titulu pořízení registračních pokladen.
Tzv. osobní sleva na poplatníka se pro rok 2011 snižuje z 24 840 na 23 640.
Od 1. 1. 2012 se osobní sleva na poplatníka vrátí z 23 640 Kč na 24 840 Kč.
Změna odkazu na jiné ustanovení ZDP (§ 38h odst. 4) kvůli jeho přečíslování.
Upřesnění odkazu na související ustanovení ZDP, konkrétně na § 38h odst. 2 a 3.
Vypuštění zbytečného odkazu na výpočet zálohy na daň z příjmů (§ 38h odst. 2).
Nedávné nahrazení tvůrce daňových tiskopisů z MF na GFŘ se vrací zpět na MF.
Kvůli zákonu č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „DŘ“), se mění formulace vracení přeplatku z daňového bonusu.
Nedávné nahrazení tvůrce daňových tiskopisů z MF na GFŘ2) se vrací zpět na MF.
Kvůli DŘ se mění formulace vracení přeplatku z daňového bonusu.
Zrušení (v návaznosti na DŘ), podle něhož se daní rozumí i daňový
bonus
.
Zvláštní sazba daně
alias
tzv. srážková daň
Režim srážkové daně dávek z penzijního připojištění se rozšiřuje na penzijní pojištění.
Jako u bodu 90 se režim srážkové daně týká také příjmů při zániku obou pojištění.
Uplatnění srážkové daně se rozšiřuje i na výsluhy a odbytné ozbrojených sborů.
 
Zálohy
Pro absenci v DŘ se doplňuje, že záloha na daň se spravuje jako daň.
 
Minimální výše daně
S ohledem na zrušení sankce „zvýšení daně“ se toto slovní spojení vypouští.
 
Plátce daně
Stávající nadpis „Zahraniční plátce daně“ nově nahrazuje název „Plátce daně“.
Pro absenci v DŘ se do ZDP doplňuje dosavadní definice plátce daně.
Ve stávajícím textu se „srážková a zálohová daň“ i zajištění daně označují za daň.
Daň vybíraná srážkou podle zvláštní sazby
alias
srážková daň
Oznámení o srážce daně z příjmu nerezidenta se netýká „mezd“ do 5 000 Kč.
Ustanovení se ruší a dva následující odstavce se přečíslovávají na odst. 10 a 11.
Upřesněná formulace týkající se povinnosti podat vyúčtování srážkové daně.
 
Zajištění daně
Vypouští se, že hlášení o zajištění daně se podává na tiskopise vydaném Generálním finančním ředitelství.
 
Platební zprostředkovatel
Stávající slovo „hlášení“ se nahrazuje slovem „oznámení“.
Upravuje se a zjednodušuje podání oznámení formou datové zprávy.
 
Účetní komponentní odpisování je zcela daňově neúčinné
Změny účetních předpisů umožňují od roku 2010 použití metody komponentního odpisování. Podstatou této dobrovolné účetní metody je, že se z dlouhodobého hmotného majetku vyčlení jedna nebo více samostatně odpisovaných částí - komponent - s významně odlišnou (zpravidla kratší) dobou použitelnosti a také s významnou cenou - které se odpisují odděleně jinou (obvykle kratší) dobu než zbývající část tohoto dlouhodobého majetku (dále jen „DHM“).
Novela ZDP stanoví, že pro daňové účely se tato složitá účetní metoda vůbec neakceptuje. Pokud tedy poplatník použije v účetnictví komponentní odpisování, bude při zjišťování základu daně z příjmů postupovat tak,
jako kdyby tuto metodu nevyužil,
tj. výsledek hospodaření upraví o veškeré vlivy vzniklé jejím použitím.
To mimo jiné znamená, že předmětný hmotný majetek bude odpisovat jako celek podle § 26 až 33 ZDP. Dále
výměna komponenty charakteru opravy,
která bude v účetnictví znamenat snížení hodnoty majetku o výši ocenění vyřazované komponenty a zvýšení o výši ocenění nově zařazené komponenty, bude v základu daně představovat jednorázový daňový náklad a zároveň na tuto opravu bude možné vytvářet zákonnou rezervu.
Výměna komponenty charakteru technického zhodnocení,
která bude v účetnictví znamenat snížení hodnoty majetku o výši ocenění vyřazované komponenty a zvýšení o výši ocenění nově zařazené komponenty, bude v základu daně uplatňována postupně prostřednictvím daňových odpisů ze zvýšené vstupní (zůstatkové) ceny. Metoda komponentního odpisování majetku zavedla nový termín „kontrola výskytu závad“. V podstatě se jedná o významné služby. Účetní jednotka na základě svého rozhodnutí určí „kontrolu výskytu závad“ jako samostatnou účetně odpisovanou komponentu. Z hlediska daně příjmů se však nebude jednat o odpisovaný hmotný majetek, ale o daňově uznatelný náklad, jehož hodnotu poplatník uplatní v základu daně.
 
Úpravy základu daně při změně způsobu uplatňování výdajů
Při ukončení vedení účetnictví
je narušena účetní zásada předpokladu trvalosti účetní jednotky. Tím, jak poplatník přestává být účetní jednotkou, ztrácí nad ním obrazně řečeno účetnictví a jeho zásady jakoukoli další moc. V účetnictví však může v té době figurovat řada položek, které by se při pokračujícím trvání účetní jednotky jistým způsobem promítly do jejího výsledku hospodaření a potažmo také do jejího základu daně.
Proto je nasnadě, že ZDP má zájem „nějak“ zohlednit, že účetní jednotka končí a s potenciálně daňovými účetními položkami se jednou provždy vypořádat. Činí tak daňovou úpravou výsledku hospodaření podle ustanovení § 23 odst. 8 písm. b) bod 1. ZDP, které platí pro poplatníky DPFO vedoucí účetnictví, kteří podnikatelskou nebo jinou samostatnou výdělečnou činnost, případně pronájem, nejen ukončí, ale též pokud změní způsob uplatňování daňových výdajů, tj. přejdou na paušální výdaje podle § 7 odst. 7 ZDP.
Novela ZDP doplňuje, že
úpravy výsledku hospodaření se nově budou týkat také - záloh
- a to jak přijatých tak i zaplacených. Což je daňově spravedlivým opatřením. Jak známo, zaúčtované přijaté ani zaplacené zálohy nijak neovlivnily účetní výsledek hospodaření, a tím ani základ daně. Pokud ovšem poplatník účtuje o přijatých zálohách s tím, že výdaje v následujícím zdaňovacím období uplatní paušální částkou, uvedené zálohy prakticky nikdy nezdaní (v účetnictví ještě záloha nepředstavovala zdanitelný výnos, a u paušálních výdajů je předmětem zdanění příjem a nikoli výnos). Pokud naopak poplatník účtuje o zaplacených zálohách s tím, že výdaje v dalším zdaňovacím období uplatní paušální částkou, tak by uvedené zálohy zase nikdy neuplatnil do daňových výdajů.
Na podkladě soudního judikátu bylo na konec celého ustanovení § 23 odst. 8 ZDP o úpravách základu daně
při změně způsobu uplatňování výdajů ze skutečných na paušální
Novelou ZDP ještě doplněno:
*
„v tomto případě se má za to, že
poplatník není v prodlení, jestliže podá dodatečné daňové přiznání a zaplatí případnou daň nejpozději do dne, kdy je povinen podat daňové přiznání k dani za zdaňovací období, ve kterém ke změně uplatňování výdajů došlo.“
Změna prakticky znamená, že nebude daňově sankcionován poplatník, který se rozhodne změnit způsob uplatňování výdajů ze skutečných (prokázaných účetnictvím nebo daňovou evidencí) na paušální až po uplynutí daného zdaňovacího období, od kterého chce tuto změnu provést. A to přesto, že příslušné úpravy základu daně musí i nadále promítnout do daňového přiznání za předcházející zdaňovací období. Doposud hrozila sankce za takto opožděně zaplacené zvýšení daně za předminulý rok, což bylo vnímáno jako nespravedlivé, protože až teprve po ukončení daného roku se poplatník může ekonomicky zodpovědně rozhodnout, zda je pro něj výhodnější setrvat u uplatňování skutečných (prokázaných) výdajů anebo přejít na tzv. paušální výdaje.
 
Vyloučení odpisu pohledávek vůči spojeným osobám
Doposud mohou podle § 24 odst. 2 písm. y) ZDP poplatníci (věřitelé) vedoucí účetnictví uplatnit jako daňový výdaj jmenovitou hodnotu pohledávky nebo pořizovací cenu pohledávky nabyté postoupením, vkladem a při přeměně společnosti za jistým způsobem postiženými dlužníky (zamítnutý konkurs, úpadek, smrt, zánik, veřejná dražba nebo
exekuce
), a to pouze při splnění všech tří podmínek:
*
o pohledávce při jejím vzniku bylo účtováno ve výnosech,
*
takto vzniklý zdanitelný příjem nebyl od daně osvobozen a
*
k pohledávce lze uplatňovat „zákonné“ opravné položky (podle ZOR).
Novela ZDP nahrazuje poslední z podmínek týkající se možnosti tvorby zákonné opravné položky dvěma novými podmínkami, takže účtující věřitelé budou moci daňově účinné odepsat pohledávky (při výše nastíněných potížích dlužníka) za předpokladu, že:
*
o pohledávce při jejím vzniku bylo účtováno ve výnosech,
*
takto vzniklý zdanitelný příjem nebyl od daně osvobozen a
*
nejedná se o pohledávku nabytou bezúplatně nebo
*
o pohledávku vzniklou mezi spojenými osobami.
K bezúplatně nabytým pohledávkám není možno tvořit zákonné opravné položky (viz § 2 odst. 2 ZOR), takže je nebylo možno daňově odepsat ani podle stávající právní úpravy. Novým omezením ale je paušální zákaz daňového odpisu pohledávek vzniklých mezi spojenými osobami, k nimž je možno tvořit zákonnou opravnou položku za dlužníky v insolvenčním řízení (viz § 8 ZOR).
 
Zpřesnění paušálních výdajů na dopravu
Hned 6 změnových bodů Novely ZDP se snaží o zpřesnění a jednoznačnější pojetí tzv. paušálního výdaje na dopravu 5 000 Kč měsíčně, případně v krácené výši 4 000 Kč měsíčně. Vesměs se jedná o promítnutí závěrů tzv. Koordinačních výborů, tedy odborného jednání zástupců Ministerstva a Komory daňových poradců. Za zmínku stojí zejména následující upřesnění, která byla obdobně vykládána i doposud:
*
Paušální výdaj na dopravu přísluší na jedno silniční motorové vozidlo (a nikoli na jednoho poplatníka).
*
Za přenechání silničního motorového vozidla k užívání jiné osobě se nepovažuje uskutečnění pracovní cesty silničním motorovým vozidlem spolupracující osobou nebo zaměstnancem, který silniční motorové vozidlo nevyužívá i pro soukromé účely.
*
V průběhu zdaňovacího období nelze měnit způsob uplatnění paušálního výdaje na dopravu na způsob uplatnění
výdajů podle písmene k) [pozn.: tj. prokázaných výdajů na pracovní cesty] a naopak.
*
V měsíci pořízení nebo vyřazení vozidla lze uplatnit poměrnou část paušálního výdaje na dopravu.
*
Využívá-li k dosažení, zajištění a udržení příjmů vozidlo, které je ve společném jmění manželů nebo ve spoluvlastnictví, více poplatníků,
mohou si v úhrnu uplatnit paušální výdaj na dopravu až 5 000.
*
Při využití paušálního výdaje na dopravu není daňově účinné parkovné
při pracovní cestě.
Pozor je třeba si dát na nenápadné
vypuštění věty o fikci využití auta pro podnikání:
„Pro účely tohoto zákona se má za to, že poplatník užívá silniční motorové vozidlo, u kterého uplatňuje paušální výdaj na dopravu, výlučně k dosažení, zajištění nebo udržení zdanitelných příjmů, pokud tak prohlásí, není-li prokázáno jinak.“. Tzn., že pokud má živnostník např. tři automobily, které všechny příležitostně využívá i pro soukromé účely, uplatní u všech krácený paušální výdaj á 4 000 Kč. Zatímco nyní mohl (pokud jej správce daně nenačapal) u dvou uplatnit plný paušální výdaj na dopravu á 5 000 Kč a krácený paušál 4 000 Kč pouze u jednoho z vozidel.
Motivační příspěvek
alias
podnikové stipendium pro studenty
Novým typem „bezpečného“ daňového výdaje se podle návrhu Novely má stát motivační příspěvek poskytnutý na základě smluvního vztahu žákovi nebo studentovi připravujícímu se pro poplatníka na výkon profese. A to
do výše 2 000 Kč měsíčně, v případě studenta vysoké školy do výše 5 000 Kč měsíčně.
Nové ustanovení § 24 odst. 2 písm. zu) ZDP současně definuje, že motivačním příspěvkem se zde rozumí
stipendium, příspěvek na stravování, ubytování, vzdělávání
ve vzdělávacích zařízeních související s budoucím výkonem profese,
jízdné v prostředcích hromadné dopravy
do místa vzdělávání a na pořízení osobních ochranných prostředků a pomůcek poskytovaných nad rámec jiných právních předpisů.
Obecná formulace účelu motivačního příspěvku - na výkon profese - jej zřejmě neomezuje pouze na budoucí zaměstnanecké poměry, ale umožňuje jej využít také v případě pokračovatelů tzv. rodinného podnikání. Kdy například otec podnikající jako umělecký kovář bude takto daňově účinně motivovat syna během studia uměleckého kovářství na střední škole. Zde ale raději doporučuji vyčkat na oficiální stanovisko k této novince, v důvodové zprávě k návrhu Novely ZDP se totiž výslovně hovoří pouze o nové možnosti pro zaměstnavatele.
Související příznivou změnou, která ale pro praxi nebude až tak významná, je
zvýšením limitu odpočtu hodnoty darů od základu daně z 5%až na 10% v případě poskytnutí daru právnickou osobou na zajišťování odborné výuky na středních a vyšších odborných školách.
Konkrétně na pořízení materiálu nebo zařízení nebo na opravy a modernizaci využívaných pro účely praktického vyučování. Poznamenejme, že pro fyzické osoby v případě poskytnutí darů obecně na účely financování školství již limit 10 % platí dlouhodobě.
 
Snížení slev na DPFO
S účinností pouze
pro rok 2011
Novela ZDP
snižuje základní slevu na dani na poplatníka
(§ 35ba odst. 1 písm. a) ZDP)
o 1 200 Kč ročně, tj. 100 Kč měsíčně
(z 24 840 Kč na 23 640 Kč). A to oficiálně kvůli snížení fiskálního napětí v naplňování rozpočtu i v souvislosti s opakujícími se povodňovými škodami. Od roku 2012 by se měla tato základní osobní sleva na poplatníka vrátit na úroveň roku 2010, tedy zpátky na 24 840 Kč.
Dodejme, že původní záměr ministerstva z června 2010 počítal dále se snížením daňového zvýhodnění na dítě o 2 880 Kč ročně, tj. 240 Kč měsíčně (z 11 604 Kč na 8 724 Kč), což ale koaliční partneři nedovolili.
 
Problémové pohledávky při přechodu z daňové evidence na účetnictví
Pokud fyzická osoba přechází z daňové evidence (§ 7b ZDP) na vedení účetnictví dochází k zásadní změně daňového pohledu na jinak hospodářsky stejné skutečnosti. V zájmu daňové spravedlnosti je proto nutno nějak se daňově vypořádat s tímto přechodem. Což řeší § 5 odst. 8, § 23 odst. 14 a zejména Příloha č. 3 k ZDP. Pro naše účely je stěžejní, že se
základ daně z příjmů za zdaňovací období, ve kterém bylo zahájeno vedení účetnictví, mj. zvýší o hodnotu pohledávek, které by při úhradě byly zdanitelným příjmem.
Jedná-li se o plátce DPH, rozumí se hodnotou pohledávky hodnota bez DPH; byla-li splněna daňová povinnost na výstupu.
Doposud se toto „dodanění“ týkalo všech pohledávek, tedy i problémových pohledávek za dlužníkem, u něhož soud zrušil konkurs pro nedostatek majetku, nebo který je v úpadku, zemřel, zanikl bez právního nástupce, anebo na jehož majetek, ke kterému se pohledávka váže, je uplatňována veřejná dražba, či je postižen exekucí.
Novela tyto problémové pohledávky
ve smyslu § 24 odst. 2 písm. y) ZDP
vyjímá z „dodanění“ při přechodu z daňové evidence na účetnictví.
Čímž se srovnávají podmínky se situací, kdy poplatník s daňovou evidencí ukončí (přeruší) podnikání nebo přejde na paušální výdaje procentem z příjmů viz § 24 odst. 8 ZDP.
 
Změny 4. části - Zvláštní ustanovení pro vybírání daně z příjmů
Čtvrtá část ZDP se zabývá zejména zdaněním příjmů ze závislé činnosti, speciálními důvody pro podání přiznání k DPFO i DPPO a podmínkami uplatnění daňové ztráty jako položky snižující základ daně. Novela tuto část postihuje 28 změnovými body, z nichž se blíže podíváme pouze na dvě.
    
Stručný popis změny ZDP
 
Daňové přiznání k DPFO
Nerezidenti musí splnit podmínku 90 % příjmů z ČR pro všechny odpočty.
Za účelem posílení právní jistoty poplatníků se zjednodušuje a zpřesňuje postup při podání daňového přiznání k DPFO v rámci insolvenčního řízení poplatníka.
 
Vybírání a placení záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti
Pro absenci v DŘ se doplňuje, že záloha na daň se spravuje jako daň.
Po dřívější novelizaci se zpřesňuje text týkající se zaokrouhlení zálohy na daň.
Zjednodušení zbytečně komplikovaného textu týkajícího se výpočtu zálohy.
Odkaz týkající se srážkového zdanění „mezd“ na § 6 odst. 4 se mění na § 36.
 
Odpovědnost plátců DPFO se závislé činnosti
V návaznosti na DŘ se ruší zvláštní procesní postup dle ZDP při vybírání nedoplatků na záloze nebo na dani a přeplacených částek na daňových bonusech.
Neoprávněně sraženou daň a omylem nevyplacené daňové bonusy nemůže plátce daně uplatnit jako svůj daňový přeplatek, jestliže je poplatníkovi nevrátil.
V návaznosti na DŘ se ruší nadbytečná a zmatečná procesní úprava ZDP.
 
Povinnosti plátců DPFO se závislé činnosti
Upřesnění týkající se vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti, které musí plátce daně podat v listinné podobě do konce února, elektronicky až do 20. 3.
Přeformulovaná povinnost elektronického podání vyúčtování při zaměstnání nerezidentů, s výjimkou fyzické osoby s nejvýše 10 takovýmito zaměstnanci.
Pozn. 34b, 40a a 134
Ruší se uvedené poznámky pod čarou (zrušené zákony) včetně odkazů na ně.
Návazně na DŘ se jako nadbytečná vypouští zmínka o plátcové pokladně.
Text se zpřehledňuje a opět se vypouští výslovná zmínka o plátcové pokladně.
Návazně na DŘ se jako nadbytečná vypouští zmínka o plátcové pokladně.
 
Uplatnění nezdanitelných částek, slev na dani a daňového zvýhodnění
V návaznosti na přečíslování odstavců § 38h se mění odkaz v tomto ustanovení.
U prokazování příspěvků na penzijní připojištění se doplňuje i penzijní pojištění.
 
Způsob prokazování nároku na nezdanitelné částky, slevy na dani a daňové zvýhodnění
V případě úvěru na koupi pozemku se doplňuje požadavek, aby po 4 letech od uzavření úvěrové smlouvy bylo předloženo stavebního povolení/ohlášení stavby.
Ke smlouvě o penzijním připojištění se doplňuje smlouva o penzijním pojištění.
„Plně invalidní“ nahradí „invalidní ve 3. stupni“ a „částečně“ „v 1. či 2. stupni“.
Speciální prokazování správce daně o invaliditě ve 3. stupni se rozšiřuje o 1. a 2.
 
Daňové přiznání k DPPO
Pro zmírnění znění DŘ se doplňuje, že daňové přiznání za zdaňovací období kratší než 1 rok se podává jako přiznání za roční období.
Pro zmírnění DŘ se doplňuje, že nezisková organizace bez daňové povinnosti nemusí správci daně oznamovat, že jí nevznikla daňová povinnost.
 
Ostatní nepojmenovaná ustanovení
Omezení dodatečného uplatnění vyšších hodnot zásob a pohledávek postupně zahrnovaných do základu daně při přechodu z daňové evidence na účetnictví.
Brutace základu daně se vedle srážkové daně rozšiřuje i na zálohy na daň z mezd.
U brutace zálohy na daň z příjmů ze závislé činnosti se přičítá povinné pojistné.
Příloha č. 3
Při přechodu z daňové evidence na účetnictví se nedodaňují „nedobytné“ pohledávky za dlužníkem uvedeným v § 24 odst. 2 písm. y) ZDP.
Poznámka č. 93
Aktualizují se odkazy na tři Směrnice Rady týkající se daní z příjmů
 
Vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti
Plátce daně má povinnost předkládat správci daně vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a z funkčních požitků vybírané srážkou formou záloh na daň. V § 38j odst. 5 ZDP se upravuje lhůta pro předkládání řádného vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti, neboť obecnou lhůtu pro podání vyúčtování stanovenou v § 137 odst. 2 DŘ - v délce 4 měsíců po uplynutí kalendářní roku - nelze u této daně používat s ohledem na termín pro předání údajů o počtu zaměstnanců nezbytných pro každoroční vydání vyhlášky MF o rozpočtovém určení daní (o podílu jednotlivých obcí na stanovených procentních částech celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty a daní z příjmů), která má účinnost od 1. 9. běžného kalendářního roku. Tyto údaje jsou součástí vyúčtování a uvádí se ve zvláštní povinné příloze.
V souvislosti s výše uvedeným se proto do ZDP dostala povinnost, aby toto vyúčtování předkládali plátci daně v „papírové podobě“ nejpozději do dvou měsíců po uplynutí kalendářního roku (tj. do konce února); a v případě, že plátce daně podává vyúčtování elektronicky, tak se lhůta pro jeho podání prodlužuje do 20. března (o 20 dní). Tato právní úprava nezakládá pro plátce daně žádné zvýšené administrativní nároky, neboť toto vyúčtování doposud předkládali podle § 69 zrušeného zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, jen ve lhůtě kratší (do 20. února).
Dle přechodných ustanovení se vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti ve lhůtách nově stanovených podá poprvé již za kalendářní rok 2010. Bude se konkrétně jednat o tiskopis „Vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti“ s označením 25 5459 MFin 5459 vzor č. 16. Vyúčtování ve zvláštních případech (např. při zániku plátce nebo daňové povinnosti před uplynutím roku, v rámci insolvenčního řízení, při přechodu daňové povinnosti na dědice, atd.). se přitom podávají ve lhůtách stanovených v DŘ.
 
Nedobytné pohledávky se při přechodu na účetnictví nedodaňují
Pro právní jistotu poplatníků i správců daně bylo do Přílohy č. 3 ZDP doplněno, že při přechodu z daňové evidence na vedení účetnictví se základ daně se nezvyšuje o hodnotu pohledávek za dlužníkem, u něhož soud zrušil konkurs pro zcela nepostačujíc majetek dlužníka, který je v úpadku nebo jemuž úpadek hrozí na základě výsledků insolvenčního řízení, který zemřel, a pohledávka nemohla být uspokojena ani vymáháním na dědicích, který byl právnickou osobou a zanikl bez právního nástupce a věřitel nebyl s původním dlužníkem spojenou osobou, na jehož majetek, ke kterému se daná pohledávka váže, je uplatňována veřejná dražba, a to na základě výsledků této dražby nebo za dlužníkem, jehož majetek, ke kterému se daná pohledávka váže, je postižen exekucí, a to na základě výsledků této
exekuce
. Jedná se o pohledávky, o které se při ukončení činnosti poplatníka vedoucího daňovou evidenci základ daně nezvyšuje v souladu s § 23 odst. 8 písm. b) ZDP.
fond kultrních a sociálních potřeb
Generální finanční ředitelství

Související dokumenty

Zákony

261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů
306/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
304/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
362/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s návrhem zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2010
199/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
227/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o základních registrech
281/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím daňového řádu
Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů
236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu
117/1995 Sb., o státní sociální podpoře
348/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
402/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů)
Zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
346/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Vyhlášky

267/2007 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva životního prostředí České republiky č. 395/1992 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona České národní rady č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, a výnos Ministerstva kultury České socialistické republiky č.j. 14.200/88-SÚOP ze dne 29. listopadu 1988 (reg. v částce 49/1988 Sb.)