Přeprodej lihu osvobozeného od spotřební daně

Vydáno: 16 minut čtení

Cílem následujícího příspěvku je pokusit se jednoznačně dovodit závěr, zda český právní řád prostřednictvím zákona o spotřebních daních či jiného právního předpisu umožňuje přeprodej osvobozeného 1) lihu ve volném daňovém oběhu. Zdánlivě se jeví, že je přeprodej osvobozeného lihu od harmonizované spotřební daně zapovězen, ale není tomu tak. Správní praxe poukazuje na to, že je to možné, i když oporu v zákoně o spotřebních daních nenajdeme.

Přeprodej lihu osvobozeného od spotřební daně
Ing.
Ivo
Šulc,
daňový poradce
Následující příspěvek plynule navazuje na expertní příspěvek,2) který byl zveřejněn v rámci expertních příspěvků č. 2/2020 a který se týkal úvahy, zda úprava právní normy, v tomto případě zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o spotřebních daních“),
a její výklad může vytvořit prostor pro korupční jednání. Minulá úvaha byla vedena zamyšlením nad tím, proč je v zákoně cosi napsáno, co podle státních orgánů vlastně v praxi nemůže či nemá existovat, a nelze tedy ani použít. Následující úvaha ale bude vedena opačným směrem. Nyní se zamyslíme na tím, co v zákoně není, ale přesto to státní orgány v zákoně čtou a také se podle toho tyto orgány řídí.
Líh, který je možné osvobodit od harmonizované spotřební daně, musí být předmětem spotřební daně a současně musí být již uveden do režimu volného daňového oběhu. Předmět spotřební daně z lihu upravuje ustanovení § 67 zákona o spotřebních daních. Aby mohl být líh osvobozen od harmonizované spotřební daně, např. pro výrobu výrobků, ke kterým je líh využíván, přičemž tento líh „zanikne“ a konečný výrobek pak již není předmětem spotřební daně, musí splňovat definované podmínky dané § 71 zákona o spotřebních daních. Toto ustanovení umožňuje osvobodit líh také např. pro výrobu léčiv, v látkách určených k aromatizaci potravin, obecně denaturovaný líh aj.
Manipulace s lihem, který je osvobozený od harmonizované spotřební daně, je omezena zákonem na osoby, které, až na výjimky, musí mít povolení k přijímání a užívání lihu osvobozeného od spotřební daně, jež vydává celní orgán. Osoba, která přijímá a užívá líh osvobozený od harmonizované spotřební daně, se pro účely aplikace zákona o spotřebních daních nazývá
uživatelem.
Význam pojmu „uživatel“ řeší ustanovení § 3 písm. i) zákona o spotřebních daních:
„Pro účely tohoto zákona se rozumí
i) uživatelem vybraných výrobků osvobozených od daně (dále jen ‚uživatel‘) právnická nebo fyzická osoba, která přijímá a užívá, případně podle § 52a nebo 53 prodává dalšímu uživateli, vybrané výrobky osvobozené od daně; uživatelé mají postavení daňových subjektů bez povinnosti se registrovat,“
Poznámka autora:
Ustanovení § 52a a § 53 zákona o spotřebních daních se týkají minerálních olejů, proto nejsou pro uplatnění dalšího prodeje (přeprodeje) osvobozeného lihu
relevantní
.
Mezi osoby, které mohou přijímat a užívat líh osvobozený od harmonizované spotřební daně, ale nelze zařadit provozovatele daňových skladů. Tyto osoby vyrábí, přijímají, skladují, popř. vydávají ze skladu vybrané výrobky, které se nachází v režimu podmíněného osvobození od spotřební daně.3) Jde se o osoby, které např. vyrábějí líh v lihovaru na základě povolení provozovat lihovar, daňový sklad. Tyto vybrané výrobky, pokud nebyly vyjmuty z daňového skladu, z režimu podmíněného osvobození od spotřební daně nebyly uvedeny do volného daňového oběhu.
Meritorní
otázkou stanovenou pro tento příspěvek, jako expertní příspěvek, jsou vlastně otázky dvě, a to:
1.
Může, či nemůže osoba, která přijímá a užívá líh osvobozený od harmonizované spotřební daně, také dál prodávat bez spotřební daně, tedy bez ztráty nároku na osvobození od spotřební daně?
2.
Je osoba, která přeprodává líh osvobozený od harmonizované spotřební daně, který je již ve výrobcích, jež jsou určeny pro konečného spotřebitele, stále „uživatelem“?
 
1. Uživatel ve vztahu k vybranému výrobku, k lihu
Součástí tohoto příspěvku musí být nejprve analýza pojmu „uživatel“ a jeho význam, který používá zákon o spotřebních daních v ustanovení § 3 písm. i) ve vztahu k možnému dalšímu prodeji osvobozeného lihu, který byl uveden do volného daňového oběhu.
V tomto příspěvku není řešena problematika zákonných podmínek pro uplatnění osvobození od daně z lihu, ani držba různých povolení, např. k provozování daňového skladu (lihovaru), živnostenských oprávnění apod. Předmětem tohoto příspěvku není ani otázka, zda musí uživatel mít, či nemusí mít odpovídající povolení přijímat a užívat osvobozený líh od spotřební daně. Předmětem tohoto příspěvku je pouze analýza, zda je uživatel (nebo jiná osoba, jak vyplyne z následujícího textu) oprávněn k dalšímu prodeji (přeprodeji) osvobozeného lihu dalšímu uživateli. Cílem tohoto příspěvku je přispět k vyplnění argumentace správce daně při řešení právní otázky, kterou je význam pojmu „uživatel“, jenž používá zákon o spotřebních daních ve vztahu k základním pojmům, s dopadem práva a povinnosti uživatele, tedy osoby, která přijímá a užívá osvobozený líh.
Gramatický (jazykový) výklad
vychází ze struktury tohoto ustanovení a ze vztahu mezi jednotlivými částmi celého souvětí.
„Uživatelem osvobozeného lihu je osoba, která přijímá a užívá, líh osvobozený od daně.“
Z uvedené citace je zřejmé, že za uživatele lihu osvobozeného od daně z lihu lze považovat toliko subjekt, který líh, jemuž bude přiznán
status
osvobozeného, nejen přijme, ale i sám užije.4) Jedná se o přísný
taxativní
výčet činností, které může uživatel s osvobozeným výrobkem konat. Úmyslem zákonodárce bylo (je) skutečnost, omezit prodej vybraných výrobků osvobozených od harmonizované spotřební daně s výjimkou minerálních olejů (ale jen na základě vydaného povolení). Význam slova „užívá“, který je součástí definice uživatele stanovené v § 3 písm. i) zákona o spotřebních daních, lze v tomto případě vyložit, jako „spotřebovává“.
Závěr tohoto gramatického výkladu může tedy být tento:
Líh, osvobozený od harmonizované spotřební daně, který přijme uživatel, nemůže dál převádět na jiného uživatele. Přenos osvobození na další subjekt je tedy u lihu zákonem implicitně
5)
zakázán.
Systematický výklad
zaměřený na postavení zkoumaného ustanovení v daném právním odvětví, konkrétně v tomto daňovém právu, poukazuje svým umístěním mezi obecnými ustanoveními zákona o spotřebních daních na skutečnost, že výklad pojmu „uživatel“ musí být uplatněn na všechny osoby, které přijímají a užívají vybrané výrobky osvobozené od spotřební daně, a to bez rozdílu. Osoby, které jsou zákonem označeny jako „uživatel“, se nemusí registrovat (jako plátci spotřební daně, pokud neporuší podmínky pro uplatnění tohoto osvobození), ale mají podle zákona o spotřebních daních postavení daňových subjektů. Pak také na tyto osoby plně dopadají podmínky zákona o spotřebních daních, které klade tento zákon na uživatele (včetně vedení evidence podle ustanovení § 40 zákona o spotřebních daních).
Závěr tohoto systematického výkladu může tedy být tento:
Pojem „uživatel“ musí být uplatněn na všechny osoby, které přijímají a užívají osvobozený líh od spotřební daně, a to se všemi dopady, které na ně klade zákon o spotřebních daních. Přitom nezáleží na tom, zda tato osoba musí být držitelem odpovídajícího povolení k přijímání a užívání osvobozeného lihu od spotřební daně, nebo ne (§ 13, resp. § 73 odst. 1 zákona o spotřebních daních).
Pro lepší pochopení významu pojmu „uživatel“ si uvedeme následující grafické příklady.
 
A) Základní schéma
 
B) Příklad výroby kapaliny do ostřikovačů motorových vozidel
Kapalina do ostřikovačů obsahuje denaturovaný líh a je již konečným výrobkem. Protože ale obsah lihu v těchto výrobcích činí více než 1,2 % objemových etanolu, je stále tato kapalina do ostřikovačů předmětem spotřební daně z lihu.
Tyto dva příklady vyhovují dikci zákona o spotřebních daních, tzn. že uživatel přijímá a současně užívá (spotřebovává) líh osvobozený od harmonizované spotřební daně.
Aby nedocházelo k daňovým únikům při využití neoprávněného daňového zvýhodnění ve formě osvobození od harmonizované spotřební daně, bylo do zákona o spotřebních daních implementováno:
„ustanovení § 72
6)
zákona, které ve spojení s ustanovením § 12 zákona řeší mechanismus, jakým má být nárok na osvobození od daně z lihu uplatněn, aby jej bylo možno zákonně přiznat. Důležitou skutečností, kterou § 12 i § 72 zákona opakovaně uvádějí, ba přímo zdůrazňují, je skutečnost, že osvobození může uplatnit toliko uživatel, přičemž právě řešení otázky zda daný subjekt je uživatelem, tj. subjektem oprávněným uplatnit nárok na osvobození
od daně z lihu, musí býti vyřešena nejprve.“
7) Protože není obchodník (viz výše uvedený příklad) uživatelem, nemůže uplatnit nárok na osvobození od daně podle ustanovení § 12 a § 72 zákona o spotřebních daních.
 
2. Přeprodej osvobozeného lihu
Jak je tedy ale možné, že v obchodní praxi dochází běžně k přeprodeji lihu osvobozeného od harmonizované spotřební daně?
Oproti výše uvedenému gramatickému a systematickému výkladu existuje totiž ještě jeden výklad, „účelový“, který zazněl jako stanovisko Ministerstva financí ČR (dále jen „MF ČR“) na základě předloženého příspěvku autorem na jednání Koordinačního výboru GFŘ s Komorou daňových poradců ČR,8) který byl projednán dne 20. 11. 2019 pod č. 554/20.11.19.9)
Ministerstvo financí ČR vidí v daném ustanovení, které objasňuje definici pojmu „uživatel“, tedy v ustanovení § 3 písm. i) zákona o spotřebních daních, toto:
po uvolnění výrobků uživatelem pro konečnou spotřebu prostřednictvím obchodní sítě, popř. pro tuto spotřebu u konečného spotřebitele,
o uživatele ve smyslu § 3 písm. i) zákona o spotřebních daních nejedná.
Pokud jste dobře četli úvod tohoto příspěvku, bylo v něm uvedeno, že se podíváme na něco, co v zákoně sice napsáno není, ale přesto to státní orgány v zákoně „vidí“, čtou a také se podle toho tyto orgány řídí. Je to právě toto stanovisko MF ČR, které nejen že v zákoně o spotřebních daních není uvedeno, ale také nemá ani oporu v žádném, nejen gramatickém, systematickém a ani jiném běžném právním výkladu zákona o spotřebních daních. Zdánlivě se jeví, že je přeprodej osvobozeného lihu od harmonizované spotřební daně zapovězen, ale není tomu tak. Praxe poukazuje na to, že je to možné, i když oporu v zákoně o spotřebních daních nenajdeme. Nabízí se otázka, proč tomu tak je a proč mají možnost tuto daňovou výhodu čerpat jen někteří?
Pokusím se uvedené stanovisko MF ČR znázornit:
Z uvedeného znázornění je zcela jednoznačně patrné, že MF ČR podle svého stanoviska umožňuje prodávat líh osvobozený od harmonizované spotřební daně osobám, kteří nejsou uživatelem. A to, podle názoru autora příspěvku, v přímém rozporu s ustanovením § 3 písm. i) zákona o spotřebních daních, resp. ustanovením § 73 odst. 2 zákona o spotřebních daních. Že určitá skupina osob, která přijímá a užívá líh osvobozený od harmonizované spotřební daně, nemá postavení uživatele, není v zákoně o spotřebních daních nijak upraveno.
Podívejme se na další praktický příklad, který určitě z praxe znáte.
 
C) Příklad výroby kapaliny do ostřikovačů motorových vozidel s následným přeprodejem této kapaliny v obchodních řetězcích
Obchodník hodlá kapalinu do ostřikovačů (stále jde o vybraný výrobek, který je předmětem spotřební daně z lihu), kterou přijal od výrobce, od provozovatele daňového skladu, dál prodávat, např. prostřednictvím svého obchodu na čerpací stanici.
Z tohoto uvedeného případu je zřejmé, že obchodník kapalinu do ostřikovačů přijme (koupí), ale protože ji sám neužije (nepřihlížíme k tomu, že i obchodník může být provozovatelem motorového vozidla), nemůže být označen v souladu s dikcí zákona o spotřebních daních za uživatele. Tento fakt potvrzuje i stanovisko MF ČR. Pokud tedy obchodník nakoupil za účelem dalšího prodeje kapalinu do ostřikovačů, tedy uvolněný výrobek pro konečnou spotřebu, pak se již osoby podílející se v obchodním řetězci na nákupu, případně dalším prodeji kapaliny, pod definici „uživatel“ nezařadí.
Zákon o spotřebních daních neumožňuje osobám, které nejsou uživatelem, přijímat a užívat, tedy ani dál prodávat osvobozené vybrané výrobky, které jsou předmětem spotřební daně z lihu. Právě z tohoto příkladu je patrné, že obchodník, který sice přijímá vybraný výrobek, jež je předmětem spotřební daně z lihu, ale již jej sám nespotřebovává, nemůže čerpat daňovou výhodu ve formě osvobození od spotřební daně při nákupu denaturovaného lihu, který je obsažen v kapalině do ostřikovačů, a měl by pořizovat tuto kapalinu jako vybraný výrobek neosvobozený od spotřební daně z lihu, tedy za cenu včetně spotřební daně.
Závěr výkladu za využití stanoviska MF ČR může tedy být tento:
Pojem „uživatel“ nemůže být uplatněn na osoby, které sice přijímají osvobozený líh, ale již jej sami neužívají, protože jej dál prodávají. Těmto osobám ale nepřísluší čerpat daňovou výhodu ve formě osvobození výrobku od spotřební daně.
Tímto příspěvkem chce autor poukázat na správní praxi, která je sice v praxi běžně realizována, ale bez opory v zákoně. Lze tedy odůvodněně očekávat, ale jistotu nemáme, že se i soudy, v případě soudního přezkumu, spíše přikloní k názoru Nejvyššího správního soudu, který vyslovil rozšířený senát dne 21. 7. 2009, čj. 6 Ads 88/2006-132, ve vztahu ke správní praxi:
„Správní praxe zakládající legitimní očekávání je ustálená, jednotná a dlouhodobá činnost (příp. i nečinnost) orgánů veřejné správy, která opakovaně potvrzuje určitý výklad a použití právních předpisů.“
Je tedy otázkou, zda je tato správní praxe správná.
Lze ale očekávat i opačný postup správce daně, popř. odvolacího orgánu, pokud se výkladový názor změní, či nebude výkonná složka státu, Celní správa ČR, souhlasit s výše uvedeným názorem MF ČR. Daňový subjekt není totiž oprávněn spoléhat se bez dalšího na profesionalitu správce daně a z jeho nečinnosti vyvozovat závěry o tom, že činnost, jíž daňový subjekt takto „vyzkoušel“, je v souladu se zákonem, neboť správce daně vůči němu (zatím) žádné kroky nečiní, a tedy v ní může pokračovat.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020.
1) Osvobozeného od harmonizované spotřební daně podle ustanovení § 71 zákona o spotřebních daních.
2) ŠULC, Ivo. Dani nepodléhá líh, který byl již jednou zdaněn. In:
Portál DAUČ.cz
[online]. Praha: Wolters Kluwer, 28. 4. 2020. [cit. 2020-08-11]. Dostupné z https://www.dauc.cz/dokument/?modul=li&cislo=277713. ISSN 2533-4484.
3) Blíže v ustanovení § 78 zákona o spotřebních daních.
4) Další prodej osvobozeného vybraného výrobku je připuštěn toliko u minerálních olejů, a to za stanovených podmínek (v zásadě dalšímu držiteli povolení nebo konečnému spotřebiteli, v některých případech též v maloobchodním balení).
5) Bez formálního vyjádření.
6) Ustanovení § 72 je vůči § 12 zákona o spotřebních daních komplementárním, přičemž proces stanovený § 12 zákona o spotřebních daních nejen doplňuje, ale i z nutnosti tento proces uplatnit vylučuje některé subjekty, neboť oproti § 12 zákona o spotřebních daních, který stanoví, že je každý uživatel povinen nárok uplatnit písemně a předem, § 72 zákona o spotřebních daních stanoví tuto povinnost pouze pro důvody osvobození dle § 71 odst. 1 písm. a), c), d), f) a i) zákona o spotřebních daních. Uživatelé mající v úmyslu užít líh osvobozený od daně z lihu dle § 71 odst. 1 písm. b), e), g) a h) zákona o spotřebních daních tedy nemusí podstupovat mechanismus stanovený § 12 zákona o spotřebních daních.
7) Kurzívou psaný text je převzat ze stanoviska MF ČR a GŘC k příspěvku č. 508/13.09.17, který byl projednán na Koordinačním výboru GFŘ s Komorou daňových poradců ČR dne 13. 9. 2017.
8) Koordinační výbor vznikl v roce 1993 z iniciativy Komory daňových poradců ČR jako platforma, na které budou projednávány spolu s Ministerstvem financí ČR problémové okruhy ve výkladech zákonů a případy, kdy dochází k rozporům v platných právních předpisech.

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních