Lze jen těžko odhadovat, jak často se v praxi právních zástupců a jejich klientů objevuje problematika sporů s bankami či nebankovními poskytovateli úvěrů (dále jen „finanční instituce“) a např. agendy platebního styku. Jistým indikátorem toho, že se jedná o rozsáhlou a velmi důležitou oblast, ze které vyvěrají různé sporné situace, by mohly být statistiky o zadlužení domácností 1) spotřebitelskými úvěry, úvěry na bydlení (dále jen „hypotéky“), a zejména pak závratné počty lidí v exekucích, jež mají velmi často svůj prapůvod právě v nějakém zdánlivě velmi výhodném spotřebitelském úvěru. Předmětem tohoto příspěvku je nástin toho, jak může právním zástupcům (či samotným spotřebitelům) při hájení práv jejich klientů proti finančním institucím napomoci zpracování návrhu na zahájení řízení před finančním arbitrem.
Finanční arbitr jako efektivní alternativa k civilnímu soudu
Vydáno:
9 minut čtení
Finanční arbitr jako efektivní alternativa k civilnímu soudu
Mgr.
Jiří
Soukop
1 Právní úprava a řízení před finančním arbitrem
Základ pro pravomoc a působnost finančního
arbitra
tvoří zákon č. 229/2002 Sb., o finančním arbitrovi, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZFA“), který obsahuje i některá (z mého pohledu) poměrně nesystémová ustanovení, ale pojďme vytáhnout to gró.Ustanovení § 1 odst. 1 ZFA vymezuje důležitou skutečnost, že se musí jednat vždy o spor mezi spotřebitelem a finanční institucí, přičemž § 3 odst. 2 ZFA k tomu doplňuje, že
navrhovatelem pro účely tohoto zákona může být pouze spotřebitel
. To už pro právního zástupce velmi omezuje prostor, kdy připadá v úvahu se jménem klienta na finančního arbitra
obrátit. Z jednotlivých sporů uváděných v § 1 odst. 1 písm. a) až j) ZFA bude skutečně převažující agendou problematika úvěrů a platebního styku. Z úvodních ustanovení pak doplňme § 1 odst. 3 ZFA, který v postupech arbitra
preferuje smírné vyřešení sporu
.Dle § 8 ZFA se tedy řízení zahajuje na
návrh
2), přičemž tento je dle následujícího § 9 ZFA nepřípustný, pokud již ve věci samé probíhá nebo bylo rozhodnuto finančním arbitrem, soudem či rozhodcem. K náležitostem návrhu zdůrazněme (§ 10 ZFA), že jeho nedílnou součástí musí být doklad o tom, že protistrana (finanční instituce) byla neúspěšně vyzvána k nápravě
. Taktéž dle § 10 písm. f) ZFA musí být nedílnou součástí návrhu prohlášení
, že navrhovatel nepodal v téže věci žalobu k soudu nebo k rozhodčímu soudu anebo rozhodci a že neuzavřel s institucí dohodu o mimosoudním vyrovnání a je si vědom závaznosti nálezu. Jakmile finanční arbitr má kompletní návrh a jakmile má k dispozici vyjádření a podklady od finanční instituce, má v souladu s § 15 ZFA lhůtu 90 dnů pro vydání nálezu
. S ohledem na zákonnou preferenci smírného řešení věci však před jeho vydáním upozorní strany svým předběžným právním náhledem na věc, a případně předestře judikaturu civilních soudů. Pokud je již vydán nález, mají strany právo ve smyslu § 16 ZFA proti němu podat námitky, o kterých finanční arbitr rozhodne ve lhůtě 15 dnů
. Dané rozhodnutí je pak přezkoumatelné soudem dle části páté občanského soudního řádu. Řízení není nijak zpoplatněno (§ 18 ZFA). V řízení se použije dle § 24 ZFA , nestanoví-li ZFA jinak.2 Příklady sporů
Nepochybně typově lze uvést mnohé spory, jimiž se finanční arbitr zabývá, ale uveďme ty úvěrové, které budou (společně s platebním stykem) co do četnosti a vhodnosti uplatnění z hlediska aktuální praxe ty nejvýznamnější. Pro bližší studium lze odkázat např. na sbírku3) rozhodnutí na webových stránkách finančního
arbitra
.Absence posouzení úvěruschopnosti spotřebitele
Začasté ze strany finanční instituce (zejména nebankovních poskytovatelů) dochází k tomu, že před uzavíráním úvěrových smluv pominou splnit
zákonnou povinnost posoudit úvěruschopnost spotřebitele
, což v praxi představuje zevrubnou analýzu subjektu žádajícího o úvěr z hlediska schopnosti splácet pravidelné měsíční splátky, a to na základě porovnání příjmů a výdajů spotřebitele a způsobu plnění dosavadních dluhů. Důsledkem pak v souladu s § 87 zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZSÚ“), může být to, že spotřebitel namítne neplatnost úvěrové smlouvy, a je tudíž následně povinen vrátit finanční instituci toliko jistinu poskytnutého úvěru. Rozsudek Soudního dvora EU ze dne 5. března 2020 ve věci C-679/18 OPR-Finance jde v dané věci ještě dále v tom smyslu, že námitku neplatnosti není nutné ze strany spotřebitele vznést a soud (potažmo finanční arbitr) by se otázkou posouzení úvěruschopnosti měl zabývat ex offo
. Jádro možnosti zneplatnění úvěrové smlouvy pak tvoří samotná míra posouzení úvěruschopnosti spotřebitele ze strany poskytovatele úvěru tak, aby byla naplněna dispozice ustanovení § 86 ZSÚ.Poplatek za předčasné splacení úvěru
Poměrně častým může být rovněž spor, kdy finanční instituce požaduje po spotřebiteli
plnění za předčasné splacení úvěru v rozporu s ustanovením § 117 ZSÚ
. Významně se to promítá například u předčasného splácení hypotečních úvěrů, kdy smluvní dokumentace finančních institucí stále obsahují relikty, kdy bylo např. zvykem za předčasné splacení hypotéky požadovat od klienta i 10 % z předčasně splácené částky úvěru. Poměrně nesrozumitelné ustanovení § 117 ZSÚ na limit poplatku v tomto případě nedává úplně jednoznačnou odpověď. Prozatím je zřejmě nutno vycházet z odst. 2 citovaného ustanovení, tedy že: „Pro případ předčasného splacení spotřebitelského úvěru má věřitel právo na náhradu účelně vynaložených nákladů, které mu vzniknou v souvislosti s předčasným splacením.“
V takovém případě se pak (stricto sensu
) může jednat toliko o administrativní náklady finanční instituce v souvislosti s předčasným splacením hypotečního úvěru, které nemohou přesáhnout částku maximálně několika set až tisíců korun. Pokud tak spotřebitel zaplatil smluvně stanovenou částku, která je v rozporu s tímto ustanovením, je namístě, aby se u finanční instituce domáhal (minimálně zčásti) jejího vrácení. Pokud neuspěje, může se (pokud věc není řešena u soudu) obrátit s návrhem na finančního arbitra
. Naopak jednoznačnou jistotu bezplatnosti má klient
de lege v případě, že provádí výroční mimořádnou splátku do výše 25 % celkové výše úvěru, a to dle odst. 3 písm. f) citovaného ustanovení.Nemravná odměna, neoprávněné vedení v registru a další případy
Kupodivu dávno po divokých devadesátých letech je v praxi zejména nebankovních finančních institucí, které navíc nyní operují na trhu výlučně jen s oprávněním uděleným Českou národní bankou, stále evergreenem nepřiměřená výše úroků, kdy úroky letí do závratných výšin i stovek procent.
Judikatura
v dané problematice není příliš bohatá, a taktéž ne zcela konkrétní. Nejvyšší soud dovodil, že v rozporu s dobrými mravy je zpravidla výše úroků, která „podstatně“ přesahuje úrokovou míru v době jejich sjednání obvyklou
, stanovenou zejména s přihlédnutím k nejvyšším úrokovým sazbám uplatňovaným bankami při poskytování úvěrů nebo půjček (viz rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 15. 12. 2004, sp. zn. 21 Cdo 1484/2004). V obecné rovině si tak lze v současné době, kdy průměrná výše bankovního úroku atakuje u spotřebitelských úvěrů sazbu kolem 7 % p.a., z pohledu korektivu dobrých mravů představit hraniční úrokovou sazbu i hluboko pod 30 % p.a., ale vždy je samozřejmě třeba brát v úvahu konkrétní řešený případ. Dílčí rovněž jednoznačně nedořešenou otázkou dále zůstává, pokud je již výše úroku posouzena jako nemravná, jak (a kým) má být stanovena úroková míra obvyklá, chcete-li spravedlivá. Poměrně zajímavou problematiku představuje rovněž
neoprávněné vedení informace o spotřebiteli v některém registru
4) (např. Bankovní registr klientských informací). Z takové situace, ať už je důvod jejího vzniku jakýkoliv, vyvěrá potenciální vznik sporu v podobě uložení povinnosti výmazu z příslušného registru, ale rovněž například uplatnění nároku na náhradu škody, která jednáním finanční instituce spotřebiteli vznikla, jež však vyžaduje z hlediska prokazování škody a příčinné souvislosti velmi precizní zpracování návrhu. Jen na poli spotřebitelských úvěrů si lze s ohledem na poměrně striktní úpravu ZSÚ z pohledu porušení jeho jednotlivých ustanovení ze strany finančních institucí představit mnohé další spory (např. spojené s nesplněním informační povinnosti vůči spotřebiteli).3 Závěrem
Cílem tohoto příspěvku rozhodně nebylo podrobně popsat činnost finančního
arbitra
, ale akcentovat pouze určitou výseč jeho působnosti s ohledem na její celospolečenský význam, přičemž obecně finanční arbitr představuje správní orgán s pravomocí významně zasáhnout do právních vztahů v zákonem stanovených5) případech. Shrňme, že navrhovatelem v řízení může být toliko spotřebitel, který může, ale nemusí být zastoupen. Velkou výhodou oproti žalobě k civilnímu soudu může být rychlost řízení, kterou lze řádově počítat na jednotky měsíců, kdy začasté řízení nedospěje ani k vydání nálezu, popř. rozhodnutí, protože dojde mezi stranami sporu ke smírnému vyřešení věci. Z ekonomického hlediska je pro navrhovatele pozitivní rovněž bezplatnost řízení, kdy tedy není zatíženo jakoukoli zákonnou poplatkovou povinností. Konečně lze upozornit na často velmi precizní zpracování odůvodnění jednotlivých rozhodnutí finančního arbitra
, která by pak logicky měla obstát i v případném přezkumu civilními soudy.Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020.
1) Dostupné např. z: http://www.kurzy.cz/cnb/ekonomika/celkove-zadluzeni-domacnosti-v-mil-kc/.
2) Formulář pro sepsání návrhu je dostupný z: https://finarbitr.cz/cs/reseni-sporu/formulare.html.
3) Dostupné z: https://finarbitr.cz/cs/reseni-sporu/sbirka-rozhodnuti.html.
4) Srov. § 38a zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů.
5) Srov. § 1 odst. 1 písm. a) až j) ZFA.