Stálá provozovna z pohledu účetnictví a daní z příjmů

Vydáno: 55 minut čtení

Stálá provozovna je pojem rozsáhle používaný v oblasti mezinárodního zdanění příjmů a vztahuje se k činnosti tzv. daňových nerezidentů. Než začneme zkoumat tento pojem z pohledu daní z příjmů a účetnictví, je nejprve třeba obecně popsat jednak kritéria pro zdanění příjmů a také to, kdo se z daňového pohledu za daňového nerezidenta vůbec považuje.

Stálá provozovna z pohledu účetnictví a daní z příjmů
Ing.
Otakar
Machala
 
Zdanění příjmů a daňový nerezident
Daňové právo rozeznává z pohledu mezinárodního (přeshraničního) zdanění příjmů dvě kritéria pro stanovení existence či neexistence daňové povinnosti v daném státě, a dva základní typy poplatníků daně z příjmů.
Prvním kritériem pro stanovení existence daňové povinnosti je kritérium zdroje příjmů (místní kritérium). V souladu s tímto kritériem podléhají zdanění v daném státě všechny příjmy, které mají na jeho území svůj zdroj, tzn. že se na daném území nachází buď osoba vytvářející tyto příjmy (rezident) nebo majetek generující tyto příjmy, bez ohledu na to, kdo daný majetek vlastní.
Druhým kritériem je potom kritérium osobní. V případě jeho použití podléhají zdanění v daném státě pouze (celosvětové) příjmy osob v tomto státě sídlících (rezidentů).
Většina států včetně ČR přitom kombinuje obě kritéria. Díky tomu je třeba umět rozeznat zmíněné dva typy poplatníků.
První typ, vycházející z osobního kritéria, tvoří poplatníci s tzv. neomezenou daňovou povinností, kteří mají v daném státě daňovou povinnost vztahující se na příjmy plynoucí nejen ze zdrojů na území tohoto státu (např. ČR), ale i na příjmy plynoucí ze zdrojů v zahraničí. Hovoříme v tomto smyslu o celosvětové daňové povinnosti. Tito poplatníci jsou označováni jako tzv. daňoví rezidenti.
Druhý typ poplatníků potom vychází z kritéria zdroje a představují jej poplatníci daně, kteří mají ve vztahu k příslušné zemi daňovou povinnost, jež se vztahuje pouze na příjmy ze zdrojů na území této země (státu). Pro nás je důležité, že za příjmy ze zdrojů na území ČR se vždy považují příjmy dosažené prostřednictvím stálé provozovny. Poplatníci tohoto druhého typu jsou označováni jako tzv. daňoví nerezidenti.
Pokud se zaměříme na hledání obou těchto typů poplatníků v tuzemských daňových předpisech, tak může být z tohoto pohledu poněkud matoucí, že český právní předpis upravující zdanění příjmů, kterým je zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“), tyto pojmy vůbec nepoužívá.
V ZDP jsou daňoví rezidenti v případě fyzických osob označováni jako poplatníci uvedení v § 2 odst. 2 a v případě právnických osob jako poplatníci uvedení v § 17 odst. 3; a daňoví nerezidenti jako poplatníci uvedení v § 2 odst. 3 a v případě právnických osob potom jako poplatníci uvedení v § 17 odst. 4. V článku budeme nicméně používat obecně vžité pojmy daňový rezident a daňový nerezident.
 
Jak poznat daňového nerezidenta
Při vymezení daňového nerezidenta začneme u právnických osob, neboť u těch je situace poněkud jednodušší. Racionální definici v tomto případě obsahuje ZDP právě v ustanovení § 17 odst. 3 a 4. Z těchto ustanovení vyplývá, že za daňové rezidenty se považují poplatníci, kteří mají na území České republiky své sídlo nebo místo svého vedení, kterým se rozumí adresa místa, z něhož je poplatník řízen. Za daňové nerezidenty se
a contrario
považují poplatníci, kteří nemají na území České republiky své sídlo nebo místo vedení, případně o nichž to stanoví mezinárodní smlouvy (viz dále).
Příklad
Na území České republiky prodávají své výrobky právnické osoby – obchodní
korporace
Alfa, s. r. o., se sídlem ve Znojmě, jejímiž společníky jsou občané Rakouské republiky, a Beta GmbH., se sídlem v Laa an der Thaya.
Korporace
Alfa, s. r. o., je z pohledu České republiky daňovým rezidentem, neboť má na území Česka své sídlo, zatímco
korporace
Beta GmbH, která sídlí na území Rakouska, je v ČR považována za daňového nerezidenta.
V případě posuzování fyzických osob z pohledu jejich rezidenství je situace často složitější. Základní pohled nám poskytují ustanovení § 2 odst. 2 až 4 ZDP. Z nich vyplývá, že u fyzických osob se za daňové rezidenty považují poplatníci, kteří mají na území České republiky bydliště nebo se zde obvykle zdržují1). Daňovými nerezidenty jsou potom ti poplatníci, kteří se v ČR ani obvykle nezdržují, ani zde nemají bydliště, případně, přestože zde bydliště či obvyklý pobyt mají, považují je za daňové nerezidenty mezinárodní smlouvy2). Podle státu, jehož jsou poplatníci rezidenti, je určován tzv. daňový
domicil
.
Právě v souvislosti s podnikáním daňových nerezidentů na území ČR vzniká v některých případech stálá provozovna.
Příklad
Na území České republiky prodávají své výrobky fyzické osoby – podnikatelé, kteří jsou občany Slovenské republiky, a to pan Krivý, který bydlí v Žilině a obvykle se zdržuje na území Slovenska, a pan Bielý, který bydlel v Bratislavě, avšak obvykle se zdržoval na území ČR v Hodoníně.
Daňovým rezidentem, na kterého se z hlediska ČR vztahuje neomezená daňová povinnost, je podle ZDP3) pan Bielý, protože se na území ČR obvykle zdržuje. Pan Krivý bude považován za daňového nerezidenta.
 
Místo vedení
U poplatníků daně z příjmů je třeba posuzovat podmínky individuálně pro každý subjekt. Jako situaci, kdy může dojít k chybnému posouzení, lze uvést podnikající právnickou osobu, u které by se na první pohled mohlo zdát, že jde o daňového nerezidenta (sídlo mimo území Česka).
Příklad
Malá softwarová společnost se sídlem v Čadci na Slovensku se zabývá poskytováním a implementací softwaru.
Všech osm zaměstnanců včetně jediného společníka a zároveň jednatele společnosti pobývá téměř celý rok v Česku, konkrétně na Ostravsku, kde prodává a implementuje u zákazníků své produkty.
Jednatel společnosti, který tuto společnost řídí, má v Ostravě trvale pronajatý byt, ve kterém se po většinu roku zdržuje a odkud společnost řídí.
V tomto případě slovenské společnosti v tuzemsku nevzniká stálá provozovna, ale společnost se stává daňovým rezidentem České republiky a má v ČR celosvětovou daňovou povinnost. Tato skutečnost vyplývá z § 17 odst. 3 ZDP, podle kterého jsou poplatníci – právnické osoby daňovými rezidenty České republiky, pokud mají na území České republiky své sídlo nebo místo svého vedení, kterým se rozumí adresa místa, z něhož je poplatník řízen. Tímto místem je v daném případě Ostrava4).
 
Stálá provozovna z pohledu daní z příjmů
Než se dostaneme k podrobnějšímu vymezení jednotlivých forem stálé provozovny, je třeba upozornit na možnou záměnu pojmu stálá provozovna používaného v oblasti daní z příjmů a obdobných pojmů používaných buď v jiných daňových předpisech nebo v předpisech soukromoprávních.
Z daňového pohledu především platí, že stálá provozovna, o kterou se budeme v dalším textu zajímat, není provozovnou vymezenou v ustanovení § 4 odst. 1 písm. j) zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH“), jako organizační složka osoby povinné k dani, která může uskutečňovat dodání zboží nebo poskytnutí služby, neboť je dostatečně stálá a má vhodné personální a technické zdroje. Případná existence takové provozovny tak nemusí znamenat současnou existenci stálé provozovny z pohledu daní z příjmů, a naopak stálá provozovna pro účely ZDP může vzniknout (a velmi často vzniká) i v případě neexistence provozovny uvedené v ZDPH.
V praxi se můžeme setkat rovněž se situací, kdy na území Česka existuje obchodní závod zahraniční osoby. Jde o subjekt bez právní osobnosti, který je nedílnou součástí zahraniční osoby. Pojem vychází ze soukromoprávní oblasti, konkrétně ze zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „OZ“), a představuje jednu z forem podnikání zahraničních osob na území ČR. V OZ je obchodní závod popsán v § 502 a zahraniční právnické osoby jsou vymezeny v § 3024. Považují se za ně fyzické osoby s bydlištěm nebo právnické osoby se sídlem mimo území České republiky, přičemž platí, že těmto osobám náleží v oblasti českého právního řádu způsobilost nabývat práva a zavazovat se k povinnostem, kterou mají podle právního řádu, podle něhož byly založeny. Údaje o obchodním závodu zahraniční osoby se zapisují do obchodního rejstříku a po zápisu se na něj vztahují stejné registrační podmínky jako na tuzemský subjekt, tj. včetně povinné registrace u místně příslušných finančních orgánů.
Stálá provozovna je na rozdíl od obchodního závodu zahraniční osoby pojem daňový vycházející z veřejnoprávní oblasti, konkrétně z daňové legislativy, který se vyskytuje pouze v daňových zákonech, případně mezinárodních smlouvách a dle ZDP ji lze velmi stručně a zjednodušeně charakterizovat jako zařízení k výkonu činností poplatníka se sídlem či bydlištěm v zahraničí, umístěné na území ČR.
V dalším textu se budeme zabývat právě a výlučně tímto pojmem.
 
Princip dvojího zdanění a jeho zamezení
Nyní tedy víme, co to je stálá provozovna a že vzniká ve vazbě na kritérium osobní a kritérium zdroje. V dalším textu si ukážeme, že stálá provozovna je také jedním z hlavních předmětů, které upravují dvoustranné mezinárodní smlouvy. Důvodem je snaha řešit důsledek kombinace uvedených dvou kritérií pro stanovení existence daňové povinnosti, což v tuzemském prostředí nastává poměrně často.
Česká republika je totiž velmi otevřenou ekonomikou. V ČR působí velké množství osob se sídlem či bydlištěm v zahraničí, které při svém podnikání využívají naši infrastrukturu, právní řád, policii, hasiče, soudy, a další benefity placené z českého státního rozpočtu. Díky použití kritéria zdroje jim tak z jejich zisků dosažených z činnosti na území ČR vzniká v tuzemsku daňová povinnost. Použití osobního kritéria ze strany státu jejich rezidence ovšem vede ke vzniku daňové povinnosti vůči těmto příjmům i v místě jejich sídla či bydliště. Pokud by obě
jurisdikce
uplatnily svá práva vzniklá z tohoto titulu, pak by došlo ke dvojímu odvodu daně z jednoho příjmu. Docházelo by tak sice k právně čistému, ale z hlediska rovných podmínek a konečně i z hlediska globálních ekonomických zájmů, neodůvodněnému dvojímu zdanění těchto příjmů.
Z tohoto důvodu existují a jsou dále sjednávány a uzavírány výše zmíněné Smlouvy o zamezení dvojího zdanění (dále i „SZDZ“), které stanovují pravidla pro nárok státu zdroje a státu sídla poplatníka na daň z jednotlivých druhů příjmů.
 
Typy stálé provozovny v mezinárodních smlouvách
Na úvod této části je třeba říci, že ani v SZDZ není přístup k definici stálé provozovny zcela jednotný. Níže si představíme základní typy či kategorie stálých provozoven vyskytující se v SZDZ a daňovém právu obecně. Při řešení konkrétních případů zdanění stálých provozoven je ovšem třeba vždy prostudovat kromě ZDP i danou SZDZ (podrobnější rozbor typů SZDZ je nad rámec tohoto textu) a zjistit, jak je stálá provozovna v SZDZ vymezena, a případně které její kategorie jsou v této smlouvě za stálou provozovnu považovány.
Z pohledu daňového práva a českého ZDP lze stálé provozovny dělit do čtyř základních kategorií:
a)
klasická (kamenná) stálá provozovna,
b)
staveniště a stavebně-montážní práce,
c)
službová stálá provozovna,
d)
zplnomocněný zástupce.
Klasickou stálou provozovnou se rozumí tzv. stálá základna zahraničního subjektu na území druhého státu, jako je např. dílna, kancelář, výrobní závod, místo prodeje – odbytiště, naleziště surovin apod. V těchto případech se jedná o stálou provozovnu se všemi právy a povinnostmi od samého počátku zahájení činnosti.
U dalších dvou kategorií už musí být pro vznik stálé provozovny splněn časový test. V těchto případech vzniká stálá provozovna za podmínky, že doba trvání poskytování stavebně-montážních prací či služeb přesáhne šest měsíců v jakémkoliv období dvanácti kalendářních měsíců jdoucích po sobě.
 
Službová stálá provozovna
Mezi oběma kategoriemi je ovšem jeden podstatný rozdíl. U službové stálé provozovny, na rozdíl od staveniště a stavebně-montážních prací není počítání lhůty šesti měsíců ovlivněno skutečností, že poskytování služeb je prováděno na věcně či místně nesouvisejících kontraktech.
Příklad
Britská společnost Quality Audit Plc. prováděla ve zdaňovacím období na území Česka poradenství a audit kvality u českých podnikatelských subjektů s právem udělení certifikátu o plnění mezinárodně uznávané normy kvality. Uvedenou poradenskou a auditní činnost realizovala v období od 12. 3. do 30. 6. u společnosti AB, a. s., od 1. 9. do 31. 10. u společnosti BC, a. s., a od 1. 11. do 15. 12. u společnosti CD, s. r. o.
Britské společnosti vznikla z titulu uvedené činnosti na území ČR službová stálá provozovna dne 13. 11. daného zdaňovacího období.
 
Staveniště a stavebně-montážní práce
Staveništěm, stavbou nebo stavebně-montážním projektem se rozumí dodávka uceleného stavebního díla, stavební části nebo technologické části stavby, kterou dodavatel provádí samostatně na vlastní odpovědnost a předává (v rámci předávacího řízení) odběrateli.
Obnova, renovace či oprava silnic, budov, mostů atd. spadá pod staveniště, stavbu či stavebně-montážní projekt, avšak pouze tehdy, pokud zahrnuje více než jejich pouhou údržbu, malování vodorovného značení apod. V těchto případech by se jednalo o obecné poskytování služeb a eventuální vznik stálé provozovny by se řídil pravidly pro stálou provozovnu službovou.
Jak bylo naznačeno výše, v případě stavenišť a stavebně-montážních prací platí, že každá jednotlivá stavba nebo montáž se posuzuje z pohledu časového testu zvlášť.
Pro praxi je důležité, že toto pravidlo platí pouze pro stavebně-montážní práce na oddělených a na sobě nezávislých stavebních akcích5).
Za jeden případ bude např. považována stavba silnice, dodávka prací podložených sice různými smlouvami, avšak tvořících hospodářsky či zeměpisně jeden celek (např. dodávka řadových domků různým majitelům). Bude-li naopak jedna firma realizovat najednou více kontraktů, z nichž každý splňuje podmínky vzniku stálé provozovny, bude zdaňování zisku prováděno ze všech prací jako celku.
Příklad
Ukrajinské stavební firmy Donbas a Vostok prováděly ve sledovaném období stavební práce na území Česka.
Firma Donbas realizovala stavbu menší provozní haly v období od 1. 9. do 31. 12. 202X (tj. 4 měsíce) a stavbu odchovny prasat v období od 1. 5. do 31. 10. 202X+1 (tj. 6 měsíců).
Firma Vostok prováděla na českém území pouze jednu stavbu velké provozní haly. První část stavby realizovala v období od 1. 8. do 30. 11. 202X (tj. 4 měsíce) a dokončení stavby probíhalo v období od 1. 3. do 31. 5. 202X+1 (tj. 3 měsíce).
Zatímco firmě Donbas stálá provozovna nevzniká, neboť v žádném období dvanácti měsíců po sobě jdoucích nepřesáhla délka činnosti na jednom kontraktu šest měsíců (maximum činí rovných šest měsíců od května do října 202X+1), v případě druhé firmy stálá provozovna podle ZDP vzniká, neboť činnost přesáhla šest měsíců v období srpen 202X až květen 20X+1 a činila celkem 7 měsíců.
Na tomto příkladu si ale připomeneme, že kromě ZDP je třeba vzít v úvahu rovněž příslušnou SZDZ, pokud je mezi Českou republikou a státem daňové rezidence zahraničního subjektu uzavřena. U většiny smluv totiž platí, že provádění stavby nebo montáž jsou stálou provozovnou jedině tehdy, jestliže jejich trvání přesahuje dvanáct měsíců, a je tomu tak i u Smlouvy mezi Českou republikou a Ukrajinou6).
SZDZ má na základě ustanovení dle mezinárodního práva, i přímo podle § 37 ZDP, přednost před úpravou danou ZDP. Provádění stavebně-montážních prací, které trvají méně než 12 měsíců, nezakládá samo o sobě stálou provozovnu, a to ani tehdy, patří-li k této stavbě nějaká kancelář, případně dílna.
Šestiměsíční časový test dle § 22 odst. 2 ZDP tedy platí pouze v případě, že s danou zemí není uzavřena SZDZ.
Pokud jde o dobu započítávanou do časového limitu, je obecně provádění staveb považováno za započaté okamžikem zahájení práce včetně všech přípravných prací ve státě, ve kterém má být objekt postaven. Za okamžik ukončení činnosti se potom považuje
definitivní
zastavení prací.
Do výpočtu trvání stavby se tak dle metodiky započítává i vynucené přerušení prací podmíněné špatným počasím, nedostatkem materiálu, stávkou zaměstnanců apod. Poplatník, který je v pozici generálního dodavatele si musí uvědomit, že se mu do doby trvání realizace stavebně-montážních prací započítává i doba strávená na staveništi všemi jeho subdodavateli.
 
Kancelář a stavební dozor na stavbě
V případě existence kanceláře související se stavebně-montážními pracemi je nutno rozlišovat situaci, kdy je kancelář zřízena na daném staveništi a slouží např. pro stavbyvedoucího, od situace, kdy je jedna kancelář využívána pro více stavebně-montážních projektů a činnosti v ní vykonávané nemají pouze pomocný a přípravný charakter. Takováto kancelář může představovat pevné zařízení – tj. klasickou stálou provozovnu.
V souvislosti se zajišťováním stavebního dozoru v rámci stavebně-montážních prací je třeba mít na paměti názor GFŘ, který říká, že stavební dozor je automaticky pokryt ustanovením článku 5 odstavce 3 SZDZ pouze tehdy, jestliže je vykonáván generálním dodavatelem stavby.
To znamená, že v případě smluv, ve kterých není stavební dozor v článku 5 odst. 3 výslovně uveden, a kdy je tento dozor vykonáván podnikem jiným, než je hlavní dodavatel stavby, zdaňování příjmů plynoucích z těchto činností poté automaticky podléhá pravidlům zdaňování „službové“ stálé provozovny.
Příklad
Na území České republiky zajišťovaly v daném zdaňovacím období stavební dozor pro tuzemské zákazníky české stavební firmy dvě zahraniční společnosti. První z nich byla společnost Stavebný dozor, s. r. o., která je daňovým rezidentem Slovenska, a druhou společnost Építési felügyelet Kft, která je rezidentem Maďarska. Obě prováděly stavební dozor na stavbě v Česku v období od 1. 4. do 31. 10.
SZDZ mezi Českem a Slovenskem výslovně obsahuje v článku 5 v rámci stavebně-montážních činností i dozor7). Článek 5 SZDZ mezi Českem a Maďarskem tento výraz neobsahuje. Tato skutečnost znamená, že v případě dozoru realizovaného v ČR 7 měsíců, slovenské společnosti Stavebný dozor, s. r. o., na území Česka stálá provozovna nevznikne (limit pro stavebně-montážní práce v SZDZ je 12 měsíců), ale maďarské společnosti vznikne uplynutím 6 měsíců službová stálá provozovna.
Tyto rozdílné podmínky mohou platit i v případě stavebního dozoru prováděného tuzemskou firmou (českým daňovým rezidentem) v různých smluvních státech.
 
Zplnomocněný (závislý) zástupce
Podle § 22 odst. 2 ZDP se za stálou provozovnu v ČR považuje i situace, kdy na území Česka jedná v zastoupení poplatníka – daňového nerezidenta zplnomocněná osoba, která má obvykle oprávnění uzavírat jménem zahraničního poplatníka smlouvy, které jsou pro tohoto nerezidenta závazné. V takovém případě pak vzniká na území ČR podle ZDP stálá provozovna ve vztahu ke všem činnostem, které osoba pro zahraničního poplatníka na území České republiky provádí.
V této souvislosti je třeba uvést, že pokud by zároveň, nebo dříve, vznikla tzv. stálá základna zahraničního subjektu na území ČR, jako je např. dílna, kancelář, výrobní závod, místo prodeje atd., tedy klasická stálá provozovna, zahrnovala by rovněž všechny činnosti zástupců podniku prováděné v jejím rámci. Vznik stálé provozovny v důsledku činnosti zplnomocněného zástupce tak přichází v úvahu pouze tehdy, jestliže stálá základna z jiných důvodů nevznikla.
Protože v praxi podnikatelských subjektů jsou v současné době uzavírány obchodní vztahy především se zeměmi, s nimiž má ČR uzavřenou smlouvu o zamezení dvojího zdanění, je třeba vzít v úvahu, že ve většině SZDZ je vznik stálé provozovny vázaný na činnost zplnomocněného zástupce vymezen úžeji než v ZDP.
V SZDZ jsou v převážné míře ze situací vedoucích ke vzniku stálé provozovny vyjímáni tzv. nezávislí zástupci. Ke vzniku stálé provozovny v případě smluvních států tedy obvykle vede pouze činnost tzv. závislých zástupců. V této souvislosti se často vyskytuje otázka, jak je závislý zástupce v SZDZ definován.
Zajímavé je, že závislý zástupce je ve smlouvách definován negativně. Za závislého zástupce se označuje zplnomocněný zástupce, který není považován dle SZDZ za zástupce nezávislého. Hranice mezi závislým a nezávislým zástupcem není vždy ostrá. Obecně se za nezávislé zástupce považují osoby, které splňují následující podmínky:
1.
Jsou na zastupovaném podniku právně i hospodářsky nezávislé.
2.
Zastupují podnik v rámci své řádné obchodní činnosti.
Obě podmínky přitom musejí být splněny současně. Konkrétní posouzení, zda je osoba nezávislá na zastupovaném podniku, závisí na rozsahu závazků vůči podniku, na množství a podrobnosti instrukcí od podniku, na rozsahu případné kontroly a dozoru ze strany zastupovaného podniku, na tom, zda podnikatelské riziko nese zástupce či zastupovaná osoba apod. Typickými nezávislými zástupci jsou např. makléři a komisionáři.
Při určení, zda se v daném případě jedná o zástupce závislého či nezávislého, je třeba všechny výše uvedené okolnosti posuzovat zároveň a ve vzájemných souvislostech.
Příklad
Paní Sladká vlastní živnostenský list na zprostředkovatelskou činnost. Se slovenskou společností Tatra, s. r. o., uzavřela smlouvu o zprostředkování. V souladu s touto smlouvou je předmětem její činnosti na území ČR nabízení cukrářských výrobků pro hotely a restaurace vyráběných touto společností. V případě zájmu zákazníka následuje jednání v sídle společnosti a jednatel uzavírá se zákazníkem kupní smlouvu. Paní Sladké vzniká v takovém případě nárok na odměnu za zprostředkování ve výši 1,5 % z celkové hodnoty kontraktu. Na území Česka takto zastupuje další zahraniční i tuzemské subjekty.
Paní Krásná zastupuje na území ČR výhradně jinou slovenskou společnost, a to společnost Fatra, s. r. o., která vyrábí kosmetické výrobky pro kosmetické salony. Paní Krásná se pravidelně účastní školení pořádaného zastupovanou firmou, jehož předmětem je předvádění nových výrobků a prohloubení prodejní strategie. V pravidelných intervalech za ní dojíždí někdo z vedoucích zaměstnanců společnosti Fatra, s. r. o., který sleduje a koordinuje jednání s potenciálním zákazníkem. V případě zájmu zákazníka uzavírá paní Krásná jménem společnosti obchodní smlouvu. Její odměna se skládá z paušální odměny 15 000 Kč měsíčně a z podílu na uzavřených kontraktech.
Zatímco v případě paní Sladké se jedná o nezávislého zástupce podle čl. 5 odst. 5 SZDZ mezi Českem a Slovenskem a společnosti Tatra, s. r. o., na území ČR stálá provozovna nevzniká, v případě činnosti paní Krásné se jedná o závislého zplnomocněného zástupce a společnosti Fatra, s. r. o., z tohoto titulu vzniká na území ČR stálá provozovna.
 
Více stálých provozoven jednoho subjektu
Z výše uvedeného vyplývá, že v některých případech může daňovým nerezidentům na území ČR vzniknout nezávisle na sobě několik typů zdanitelných příjmů, přičemž každý z těchto příjmů může sám o sobě vést ke vzniku stálé provozovny8). Nabízí se tak otázka, kolik stálých provozoven, a s tím souvisejících daňových povinností, může v takovém případě vzniknout.
Základním principem, ze kterého je třeba při řešení těchto situací vyjít, je skutečnost, že poplatníkem daně z příjmů právnických osob není stálá provozovna nebo stálé provozovny, daňového nerezidenta, ale právnická osoba se sídlem mimo území ČR jako celek. To vyplývá z ustanovení § 17 odst. 1 a 2 ZDP. Z § 17 odst. 4 ZDP potom plyne, že daňoví nerezidenti mají daňovou povinnost, která se vztahuje pouze na příjmy ze zdrojů na území České republiky, mj. na příjmy z činností vykonávaných prostřednictvím stálé provozovny.
Hlavní závěr, který z těchto principů vyplývá, je, že daňový nerezident bude v České republice podávat za dané zdaňovací období vždy pouze jedno daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob. Komplexní postup, který pokryje většinu variant přicházejících v praxi v úvahu, budeme řešit na následujícím příkladu.
Příklad
Slovenská obchodní
korporace
Stavex, a. s., která má sídlo v Bratislavě a podniká v oblasti stavebnictví a stavební výroby, vlastní na Moravě cihelnu zapsanou v Obchodním rejstříku jako odštěpný závod zahraniční osoby. Zároveň se jedná o stálou provozovnu podle § 22 odst. 2 ZDP i podle SZDZ. Ze zdrojů na území ČR tak má příjmy z prodeje stavebního materiálu, které se považují za příjmy stálé provozovny.
Tato slovenská společnost zároveň jako generální dodavatel realizuje výstavbu výrobního areálu v severních Čechách. Celková doba trvání souvisejících stavebních prací činí 18 měsíců.
Stavex, a. s., na území Česka rovněž pronajímá dočasně nepotřebné stavební stroje, a to subjektům z různých částí republiky. Stroje byly převezeny do Česka ze Slovenska a nijak nesouvisely s výše uvedenými aktivitami v ČR.
A konečně byli v daném období vysláni z Bratislavy do Prahy dva konstruktéři, kteří poskytli tuzemské projekční kanceláři služby ve formě konzultací projektu výstavby obchodního centra na okraji Prahy. Konzultace probíhaly v období říjen a listopad daného roku.
Jak budou posouzeny uvedené aktivity daňového nerezidenta na území Česka?
Řešení
Cihelna provozovaná na Moravě představuje pevné zařízení (továrnu), která je podle § 22 odst. 2 ZDP i čl. 5 odst. 2 písm. d) SZDZ považována za stálou provozovnu. Veškeré příjmy z prodeje tam vyrobených stavebních hmot tak představují příjmy podle § 22 odst. 1 písm. a) ZDP a čl. 7 odst. 1 SZDZ, které podléhají zdanění v ČR.
Další stálá provozovna na území ČR vzniká společnosti Stavex, a. s., z titulu stavebně-montážních prací podle § 22 odst. 2 ZDP a čl. 5 odst. 3 písm. a) SZDZ, neboť doba trvání těchto prací v severních Čechách přesahuje 12 měsíců. V obou uvedených případech se jedná o příjmy ze zdrojů na území ČR podle § 22 odst. 1 písm. a) ZDP.
Příjmy z titulu nájmu stavebních strojů představují příjmy z užívání movitých věcí umístěných na území Česka, což je příjem podléhající zdanění v ČR podle § 22 odst. 1 písm. g) ZDP bodu 5 a čl. 12 odst. 3 písm. a) SZDZ. Tento příjem bude podle § 36 odst. 1 písm. a) ZDP bodu 2 s přihlédnutím k čl. 12 odst. 2 SZDZ předmětem srážkové daně se sazbou 10 %.
Příjmy za poskytování konzultačních služeb se považují za příjmy ze zdrojů na území ČR podle § 22 odst. 1 písm. c) ZDP. Tyto příjmy podle § 36 odst. 1 písm. a) ZDP bodu 1 podléhají srážkové dani 15 %. S přihlédnutím k čl. 20 odst. 1 SZDZ a s přihlédnutím k čl. 5 odst. 3 písm. b) SZDZ ovšem Česká republika nemá právo tyto příjmy zdanit, neboť poskytování služeb nepřesáhlo celkovou dobu 6 měsíců.
Společnost Stavex, a. s., bude v České republice podávat za dané zdaňovací období pouze jedno daňové přiznání. V něm uvede příjmy z činnosti obou stálých provozoven, tzn. příjmy z prodeje stavebních hmot provozovny na Moravě a příjmy za výstavbu výrobního areálu v severních Čechách. Proti těmto příjmům může uplatnit související výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů. Pokud by se tedy např. stavební projekt v severních Čechách ukázal jako ztrátový, bude v rámci daňového přiznání kompenzovat zisky z prodeje stavebních hmot a naopak.
Příjmy za pronájem strojů podléhají srážkové dani a podle § 23 odst. 4 písm. a) ZDP se do základu daně v daňovém přiznání nezahrnují. Společnost se ovšem může rozhodnout s využitím § 36 odst. 8 ZDP tyto příjmy do daňového přiznání zahrnout a sraženou daň započíst na svou celkovou daňovou povinnost. Vzhledem k tomu, že obecná sazba daně z příjmů právnických osob činí 19 % a sazba srážkové daně 10 %, lze tento postup doporučit pouze v případě, že by z činnosti stálých provozoven vykázala daňovou ztrátu.
Příjmy za konzultační služby v ČR zdanění daní z příjmů právnických osob nepodléhají, a v tuzemském daňovém přiznání se tak vůbec neobjeví.
 
Účetnictví stálé provozovny
V souvislosti s otázkou vedení účetnictví stálé provozovny zahraničního subjektu je třeba říci, že celá řada souvisejících otázek dosud není vyřešena.
Jednou z nich je např. účtování části pasiv, které neodpovídají cizím zdrojům ani účtům časového rozlišení a v účetní závěrce klasické účetní jednotky se vykazují v rámci vlastního kapitálu. V praxi se lze setkat nejčastěji s dvojím řešením.
Prvním z nich je využití některého z účtů účtové skupiny 41 – Základní
kapitál
a kapitálové fondy s tím, že nejčastěji používaným účtem je v těchto případech účet Ostatní kapitálové fondy (obvykle účet 413).
Druhým používaným řešením je potom účet cizích zdrojů ve vztahu ke zřizovateli, obvykle účtu v rámci účtové skupiny 37 – Jiné pohledávky a závazky. Nejčastěji používanými účty jsou v těchto případech účty Jiné pohledávky a Jiné závazky (obvykle účet 378, resp. 379).
Na těchto účtech se
de facto
vykazuje rozdíl mezi hodnotou aktiv a klasických cizích zdrojů stálé provozovny odpovídající vztahu ke zřizovateli.
Z pohledu sestavení a vykazování účetní závěrky je nutno konstatovat, že pro potřeby jejich uživatelů není vyhovující ani jeden z těchto postupů.
De lege ferenda
je třeba směřovat k úpravě, kdy bude v České republice zveřejněna kompletní účetní závěrka zahraničního zřizovatele stálé provozovny, neboť jen ta je schopna jejím uživatelům poskytnout
relevantní
informace.
Při přípravě praktického postupu vedení účetnictví stálé provozovny (jedná se jak o situaci účetnictví stálé provozovny zahraničního subjektu v Česku, tak i o situaci účetnictví stálé provozovny českého subjektu v zahraničí) je třeba si uvědomit, že účetní jednotkou je vždy právnická či fyzická osoba jako celek, a např. účetnictví českého daňového rezidenta v sobě proto zahrnuje i účetnictví jeho stálých provozoven v zahraničí.
První možností je postupovat tak, že bude vedeno dvojí účetnictví. Jedno, týkající se stálé provozovny, podle pravidel země, ve které se stálá provozovna nachází, a druhé (kompletní) účetnictví, povede účetní jednotka jako celek v zemi svého sídla. Každá účetní operace týkající se stálé provozovny tak bude účtována dvakrát – jednou v účetnictví stálé provozovny a jednou v účetnictví domovské účetní jednotky.
Druhu variantou, která sice není zcela v souladu se zásadami účetnictví, ale v praxi se používá, je účtování jednotlivých účetních případů stálé provozovny pouze v jejím účetnictví s tím, že do účetnictví zřizovatele se následně převádějí pouze účetní stavy, obraty a položky. Tyto převody je třeba provádět nejméně po skončení každého kalendářního měsíce. Vzhledem k tomu, že se v případě stálé provozovny v zahraničí jedná o jiný systém účetnictví než v zemi sídla daňového subjektu, je třeba mít zpracovaný tzv. převodový můstek sloužící rovněž k vyloučení vzájemných účetních případů mezi účetní jednotkou a její stálou provozovnou.
 
Základ daně stálé provozovny
Při stanovení základu daně stálé provozovny je třeba vycházet z úpravy v ZDP, ovšem s přihlédnutím k úpravě v SZDZ uzavřené se zemí, v níž má zahraniční subjekt podnikající na území ČR prostřednictvím stálé provozovny sídlo.
Základním ustanovením je v tomto případě § 23 odst. 11 ZDP9). Toto ustanovení zároveň umožňuje stanovit základ daně i metodami, které nevycházejí z výsledku hospodaření zjištěného v účetnictví.
Uvedené ustanovení ZDP je natolik zásadní, že si lze položit otázku, zda má vůbec smysl dále se zabývat otázkou daňových nákladů10) stálé provozovny, když je daňový základ (příp. ztráta) na skutečných nákladech v mnoha případech nezávislý.
Tyto pochybnosti je nicméně třeba odmítnout. Daňový rozbor nákladů rozhodně smysl má, neboť nejenže srovnání s obdobnou činností nemusí být vždy objektivní, ale nemusí být ani reálné. Proto je vždy vhodné mít pro správce daně připraven skutečný výsledek hospodaření a z něj vycházející základ daně. Ten je v praxi také nejčastějším výchozím údajem pro stanovení daňové povinnosti stálé provozovny. Protože ale v některých případech není stanovení základu daně u stálé provozovny úplně jednoduchou a jednoznačnou záležitostí, umožňuje zákon výši daně sjednat dohodou mezi poplatníkem a správcem daně v souladu s ustanovením § 98 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „“).
Nelze ale opomenout skutečnost, že ZDP též dává správci daně možnost stanovit základ daně v souladu s ustanovením § 98 odst. 1 až 3 DŘ podle pomůcek, a to zejména v případech, kdy daňový subjekt nespolupracuje se správcem daně a nepředloží potřebnou účetní evidenci. Sjednání výše daně pak připadá v úvahu pouze za situace, kdy daň nelze dostatečně spolehlivě stanovit ani podle pomůcek, které má správce daně k dispozici. A taková situace se v praxi vyskytuje spíše ojediněle.
 
Základ daně podle SZDZ
Některé výše uvedené zásady stanovení základu daně stálé provozovny se projevují i v SZDZ. Druhý odstavec článku 7 modelové SZDZ dle pravidel OECD konstatuje, že provozovně se přisuzují ty zisky, které by tato provozovna docílila, kdyby byla místo s hlavním sídlem podniku ve spojení s naprosto cizím subjektem v podmínkách a cenách volného trhu11). Toto ustanovení má za cíl omezit tzv. stahování zisků hlavním sídlem podniku fakturací různých služeb, vícenákladů atd. Nejčastěji se jedná o platby úroků, licenční poplatky apod.
Z pohledu daňových poplatníků je ale třeba zdůraznit, že toto ustanovení neopravňuje daňové správy, aby stanovovaly např. ztrátovým provozovnám domnělé zisky. Spíše se uplatňuje zásada, že zisky, které mají být připočítány provozovně, je třeba zjišťovat z účetních knih dané provozovny (v ČR § 23 odst. 10 ZDP) a pouze v případě, že účetní knihy neodrážejí skutečné poměry, stanoví daňovou povinnost daňové orgány výpočtem, případně úpravou daňové povinnosti vypočtené stálou provozovnou, a to za použití tržních cen12). V některých případech může být samozřejmě pohled správce daně velice subjektivní při rozhodování, zda jsou náklady vykazované stálou provozovnou v úrovni tržních cen. V případech, kdy provozovna vede průkazné účetnictví, se tak jiné metody stanovení základu daně používají jen zcela výjimečně.
Na základě znění třetího odstavce čl. 7 u většiny smluv lze při výpočtu zisků stálé provozovny odečíst i náklady podniku vynaložené na cíle sledované touto stálou provozovnou včetně výloh vedení a všeobecných správních výloh bez ohledu na místo jejich vzniku. Zde se nejčastěji používá poměrových ukazatelů, tj. např. poměr obratu stálé provozovny k obratu celého podniku apod.
Daňovým subjektům je v rámci SZDZ dána rovněž určitá právní jistota, pokud jde o způsob stanovení daňové povinnosti stálé provozovny, a to díky šestému odstavci článku 7, který zajišťuje tzv. rovnoměrný daňový přístup, tj. jinými slovy říká, že zisky přičítané stálé provozovně se stanoví každý rok stejným způsobem, s výjimkou případů, kdy existují dostatečné důvody pro jiný postup. Může opět vzniknout otázka, co se rozumí oněmi dostatečnými důvody. Obvykle jde o případy, kdy stálá provozovna přestane vést účetnictví, přejde na zcela odlišný druh činnosti apod. Nemělo by se tedy jednat o svévolné rozhodnutí daňových orgánů; naopak toto ustanovení má subjektivním rozhodnutím správců daně zabránit.
Závěrem k článku 7 je třeba uvést, že poměrně obecný pojem „příjmy“ z hlediska ekonomického sice zahrnuje příjmy veškeré, avšak na základě sedmého odstavce jsou z tohoto pojmu vyčleněny zvláštní druhy příjmů upravené jinými články smlouvy. Jedná se především o dividendy, úroky, licenční poplatky a zisky ze zcizení majetku. V praxi to znamená, že zdaňování těchto specifických druhů příjmů se bude řídit příslušnými články (např. dividendy článkem 10), a nikoliv obecnějším článkem 7 – zisky podniků.
 
Rozšíření základu daně stálé provozovny
Zejména v případech, kdy stálá provozovna zahraničního subjektu existuje na území Česka a zjišťuje zde svou daňovou povinnost na dani z příjmů, je třeba upozornit na rozšíření množiny příjmů daňových nerezidentů podléhajících zdanění na území ČR, účinné pro zdaňovací období započatá 1. 4. 2019 a později; v praxi tedy převážně pro zdaňovací období roku 2020 a následující.
Prvotní změna ZDP uzákoňující zmíněné rozšíření daňové povinnosti nerezidentů je uvedena v ustanovení § 22 odst. 1 písm. j) ZDP, podle kterého se za příjmy ze zdrojů na území ČR považují rovněž:
příjmy z prodeje movitých věcí, které jsou v obchodním majetku stálé provozovny, a
příjmy z přemístění majetku bez změny vlastnictví z České republiky do zahraničí.
V případě příjmů z prodeje movitých věcí by se na první pohled mohlo zdát, že ke změně nedochází, neboť tento typ příjmů byl za příjmy ze zdrojů na území ČR považován již před rokem 2020, a to na základě ustanovení § 22 odst. 1 písm. g) bodu 7 ZDP. Důležitý rozdíl ovšem spočívá v tom, že zatímco za příjmy dle písm. g) § 22 ZDP se považují pouze příjmy od českých daňových rezidentů, u písm. j) toto omezení neplatí.
Příklad
Stálá provozovna polské společnosti Logistyka Sp. z o.o. má v obchodním majetku dva automobily (Škoda a Opel), které používá v rámci své činnosti na území Česka. V roce 202X se rozhodla obě vozidla prodat.
Vozidlo Škoda prodala opavské společnosti Slezská obchodní, a. s., zatímco vozidlo Opel polské fyzické osobě (daňový nerezident ČR).
Zatímco do roku 2019 včetně by se za zdanitelný příjem v Česku (příjem ze zdrojů na území ČR) považoval pouze příjem za prodej automobilu Škoda, od roku 2020 musí stálá provozovna zdanit v České republice příjmy z prodeje obou vozidel bez ohledu na daňový charakter kupujícího.
Druhý výše uvedený typ příjmu daňového nerezidenta, který rovněž od roku 2020 podléhá zdanění na území ČR, tj. příjmy z přemístění majetku bez změny vlastnictví z České republiky do zahraničí, byl do § 22 ZDP doplněn v souvislosti s implementací Směrnice ATAD13) a v ZDP konkrétně zohledněn formou vložení nového § 23g.
Podle tohoto ustanovení se na přemístění majetku bez změny vlastnictví z České republiky do zahraničí pro účely daní z příjmů hledí jako na fikci úplatného převodu přemisťovaného majetku sobě samému za cenu, která by byla sjednána mezi nespojenými osobami v běžných obchodních vztazích za stejných nebo obdobných podmínek (tedy za cenu obvyklou vymezenou v § 23 odst. 7 ZDP). Vzhledem k tomu, že v účetnictví žádný výnos nevznikne, bude se upravovat výsledek hospodaření (případně rozdíl mezi příjmy a výdaji) přímo v daňovém přiznání.
Pro oblast zdanění stálé provozovny je důležité, že ZDP za takové přemístění majetku považuje mj. přeřazení majetku daňového nerezidenta – poplatníka daně z příjmů právnických osob, ze stálé provozovny umístěné v ČR do zahraničí, pokud by se v důsledku tohoto přeřazení na příjmy plynoucí z následného úplatného převodu tohoto majetku nevztahovala daňová povinnost v České republice.
Příklad
Stálá provozovna německé společnosti Bavaria AG. má v obchodním majetku automobil Mercedes Benz, který v souvislosti se svou činností v ČR používá. V roce 202X se společnost rozhodla trvale přemístit vozidlo do Německa, kde bude dále používáno v rámci její podnikatelské činnosti.
Vozidlo bylo pořízeno v roce 202X–5 za 2 100 000 Kč a v době prodeje v roce 202X je daňově odepsané. Obvyklá cena vozidla v době jeho přemístění do SRN byla stanovena na 430 000 Kč.
V daňovém přiznání za rok 202X podávaném na území ČR je německá stálá provozovna z důvodu přemístění tohoto automobilu povinna zvýšit základ daně o částku 430 000 Kč.
 
Přemístění majetku do stálé provozovny
K přemístění majetku daňového nerezidenta pochopitelně dochází i v opačném směru, tj. od zřizovatele v zahraničí do stálé provozovny na území Česka.
Pokud dojde k přemístění majetku do Česka z jiného členského státu Evropské unie, které podléhá v tomto členském státě zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví, uplatní se při stanovení základu daně stálé provozovny v ČR ustanovení § 23g odst. 5 ZDP, podle kterého se přemístění na straně stálé provozovny v ČR považuje za úplatné nabytí za cenu obvyklou, která tak u stálé provozovny následně představuje hodnotu majetku pro daňové účely podle § 24 ZDP. Stálá provozovna v tomto případě postupuje analogicky podle § 32c ZDP (s výjimkou § 32c odst. 2) s tím, že místo přepočtené zahraniční ceny se použije cena obvyklá.
Příklad
Daňový rezident jiného členského státu EU přeřazuje ve zdaňovacím období 202X do stálé provozovny v Česku nákladní automobil. Tento automobil byl zřizovatelem pořízen v roce 202X–3 za cenu v přepočtu 5 000 000 Kč. Přeřazení podléhá v tomto členském státě zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví. Obvyklá cena nákladního automobilu v okamžiku přemístění byla pro tyto účely stanovena ve výši 80 000 EUR. Ke dni přemístění činil kurz české koruny a eura 25,00 CZK/EUR.
Stálá provozovna tak bude od zdaňovacího období 202X v souladu s ustanovením § 32c odst. 1 písm. a) ZDP uplatňovat daňové odpisy rovnoměrným způsobem sazbou stanovenou v § 31 ZDP ve sloupci označeném slovy „v dalších letech odpisování“, tj. v daném případě 22,25 % ze vstupní ceny 2 000 000 Kč.
 
Postup při ukončení činnosti stálé provozovny
Ustanovení § 22 odst. 1 písm. j) a § 23g ZDP je třeba aplikovat na všechny situace, při nichž dochází k prodeji movitých věcí, které jsou v obchodním majetku stálé provozovny, a přemístění majetku bez změny vlastnictví z České republiky do zahraničí.
Obě situace se logicky mohou vyskytnout v okamžiku ukončení činnosti stálé provozovny v tuzemsku.
Pokud svůj majetek na území ČR stálá provozovna rozprodá, budou jejím zdanitelným příjmem výnosy (příjmy) z prodeje tohoto majetku. V případě, že si daňový nerezident majetek ponechá ve vlastnictví a přemístí jej mimo ČR, bude za příjem stálé provozovny považována obvyklá cena tohoto majetku. V obou případech bude samozřejmě poplatník oprávněn uplatnit jako položku snižující základ daně hodnotu přemístěného majetku pro daňové účely podle § 24 ZDP, tj. obecně účetní hodnotu prodávaného majetku, případně u (dlouhodobého) hmotného majetku, daňovou zůstatkovou cenu.
 
Daňová optimalizace
U stálých provozoven lze základ daně v dané zemi, např. z důvodu výrazně vyšší sazby daně z příjmů v zahraničí ve srovnání se zemí sídla zřizovatele, do jisté míry snížit legální cestou. Jednou z možností je volba mezi financováním činnosti provozovny ze zdrojů zřizovatele (tedy z vlastních zdrojů) a ze zdrojů cizích.
Příklad
Stálá provozovna americké obchodní
korporace
Star Plc potřebuje financovat zahájení své činnosti v tuzemsku, k čemuž potřebuje určitý vstupní
kapitál
. Původně hodlal zřizovatel převést na bankovní účet stálé provozovny v ČR částku 1 000 000 USD.
Nakonec se ale rozhodl poskytnout pouze 250 000 USD s tím, že zbylých 750 000 USD získá stálá provozovna formou úvěru od české banky. Veškeré prostředky budou použity k činnosti podléhající zdanění na území ČR.
Je zřejmé, že úroky z tohoto úvěru představují nutný výdaj na chod stálé provozovny, a tudíž budou i nákladem nutným k dosažení, zajištění a udržení příjmů14).
 
Závazné posouzení základu daně
Vzhledem ke složitosti zjištění správného základu daně u stálé provozovny může být v těchto případech určitou pomůckou při plnění daňových povinností z titulu daně z příjmů možnost požádat v souladu s ustanovením § 38nd ZDP o závazné posouzení způsobu určení základu daně daňového nerezidenta z činností vykonávaných prostřednictvím stálé provozovny. Podle § 38nd ZDP sice platí, že o závazné posouzení způsobu určení základu daně stálé provozovny může požádat výhradně daňový nerezident (zřizovatel), ale v souladu s je pochopitelně možné, a také praktické, aby se nechal zastupovat tuzemským smluvním zástupcem, např. daňově poradenskou společností.
V případě, kdy zahraniční daňový poplatník po podání žádosti obdrží rozhodnutí o závazném posouzení způsobu určení základu daně, má v dané věci jistotu správnosti svého postupu, neboť při vydání rozhodnutí správce daně a splnění všech podmínek, které jsou na vydání rozhodnutí vázány, bude správce daně při stanovení daně v rámci dokazování při daňové kontrole nebo jiném postupu považovat takto stanovený základ daně u stálé provozovny za stanovený ve smyslu § 23 odst. 11 ZDP.
Žádost o závazné posouzení se podává u místně příslušného správce daně. Místní příslušnost správce daně se posuzuje podle § 13 DŘ. Obvykle vychází z místa, kde stálá provozovna vzniká. V případě, kdy je v Obchodním rejstříku zapsán odštěpný závod zahraniční osoby, vychází se z adresy tohoto odštěpného závodu, a u daňového nerezidenta – fyzické osoby z místa jejího pobytu, případně z místa, kde se obvykle zdržuje15).
Praktický postup při podání žádosti může usnadnit pokyn GFŘ čj. 58337/18/7100-40113-800219, označený jako Pokyn GFŘ D-32, který obsahuje sdělení Generálního finančního ředitelství k závaznému posouzení způsobu, jakým byla vytvořena cena sjednávaná mezi spojenými osobami a ke způsobu určení základu daně daňového nerezidenta z činností vykonávaných prostřednictvím stálé provozovny.
Prakticky lze požádat o závazné posouzení pouze na zdaňovací období, v němž se žádost podává, a na zdaňovací období, která následují, ale nelze požádat o posouzení období již uplynulých. Z hlediska delšího období lze ovšem využít toho, že v případech stejného způsobu tvorby převodních cen či přiřazení zisku stálé provozovně za obdobných podmínek, na které bylo vázáno rozhodnutí správce daně o žádosti o závazné posouzení, i přes neplatnost závazného posouzeni pro minulá období bude správce daně v případě daňové kontroly postupovat podobně jako u vydaného závazného posouzeni a pokud budou všechny podmínky odpovídající, dojde ke shodným závěrům z hlediska způsobu, jakým byl základ daně stanoven16).
Podle § 133 DŘ platí, že rozhodnutí o závazném posouzení je účinné ve zdaňovacích obdobích, jejichž běh započal před uplynutím 3 let ode dne, v němž nabylo toto rozhodnutí právní moci17).
Příklad
Rozhodnutí o závazném posouzení způsobu určení základu daně daňového nerezidenta z činností vykonávaných prostřednictvím stálé provozovny nabylo právní moci dne 10. 11. 202X. Toto rozhodnutí tak bude v případě zdaňovacího období, kterým je kalendářní rok, účinné v letech 202X, 202X+1, 202X+2 a 202X+3.
Před rozhodnutím podat žádost o závazném posouzení je ale třeba zmínit i možné negativní stránky či překážky. V první řadě platí, že přijetí žádosti podléhá správnímu poplatku 10 000 Kč za každou stálou provozovnu, jejíž způsob stanovení základu daně bude posuzován.
Důležité je rovněž to, že jakmile správce daně vydá daňovému subjektu na jeho žádost rozhodnutí o závazném posouzení, nelze proti němu podle § 132 odst. 3 DŘ uplatnit opravné prostředky (odvolání). Pro daňového poplatníka se tak komplikuje situace pro případ, že s názorem správce daně nesouhlasí. Eventuální konečné rozhodnutí sporu by tak již bylo předmětem rozhodování správních soudů a postup poplatníka v rozporu se stanoviskem správce daně může být v některých případech posuzován i jako krácení daně s možnými trestně právními důsledky.
Vzhledem k tomu, že se u stálých provozoven pohybujeme v oblasti dvojího zdanění, může navíc nastat i situace, že se způsobem stanovení daně v ČR nebude souhlasit rovněž zahraniční správce daně, tj. správce daně v domovském státě zřizovatele. Taková situace již vyžaduje znalosti v oblasti mezinárodního zdanění, neboť by bylo třeba aplikovat článek SZDZ Řešení případů dohodou18), podle kterého se mají příslušné úřady smluvních států snažit vyřešit vzájemnou dohodou jakékoliv obtíže nebo pochybnosti, které mohou vzniknout při výkladu nebo provádění SZDZ s tím, že příslušné úřady smluvních států mohou vejít v přímý styk za účelem dosažení dohody. Na české straně je příslušným orgánem pro řešení případů dohodou Generální finanční ředitelství.
K jednoduššímu řešení, případně i zamezení podobných situací, by měla napomoci povinná výměna předběžných daňových rozhodnutí19).
Podle ní v situaci, kdy Česká republika vydá daňovému nerezidentovi závazné posouzení způsobu určení základu daně stálé provozovny s možným přeshraničním daňový dopadem na dosud neukončená období, bude o této skutečnosti informovat stát, kterého by se toto rozhodnutí mohlo týkat, resp. na jehož poplatníka by mohlo mít dopad.
 
Stálá provozovna (daňový nerezident) jako obchodní partner
V předchozím textu jsme se zabývali daňovými otázkami spojenými se samotnou stálou provozovnou. Určitá znalost mezinárodního zdanění je ovšem nutná i u tuzemských poplatníků – daňových rezidentů ČR, kteří žádné zahraniční aktivity nevyvíjejí, ale kteří přijdou v rámci svého podnikání v Česku se zahraničními osobami do styku. Jedná se zejména o situace, kdy zahraniční osoby poskytují tuzemskému poplatníkovi nějaké služby nebo od něj inkasují další příjmy uvedené v § 22 odst. 1 písm. c) ZDP.
V těchto případech mohou českým daňovým rezidentům vzniknout nejen povinnosti daňové, jako je povinnost srazit z příjmů zahraničních osob daň20) nebo povinnost provést zajištění daně21), ale i povinnosti nepeněžní, jako je povinnost oznamovací o příjmech22) nebo o uzavření kontraktu s daňovým nerezidentem23). Jejich nesplnění může být sankcionováno podle daňového řádu.
Podrobný popis jednotlivých situací by byl na rámec tohoto textu. Pro praktické využití bude proto vhodnější uvést určité rozhodovací schéma (sled otázek), které je třeba zodpovědět. V závislosti na konkrétní odpovědi je potom uveden konkrétní postup a povinnosti poplatníků se sídlem či bydlištěm na území ČR v dané situaci.
Jednotlivé otázky lze postupně formulovat a řešit následně:
1.
Je příjem vyplácen rezidentovi smluvního státu (je uzavřena SZDZ mezi ČR a státem rezidence)?
ano – další postup dle bodu 3 (většina situací)
ne – další postup dle bodu 2
2.
Přesahuje předpokládaná doba kontraktu šest měsíců v jakémkoliv období dvanácti kalendářních měsíců po sobě jdoucích
24)
?
ano – povinnost provést zajištění daně dle § 38e ZDP a oznámit uzavření kontraktu příslušnému správci daně dle § 38t odst. 2 ZDP
ne – povinnost provést srážku daně podle zvláštní sazby dle § 38d ZDP a učinit oznámení o příjmech plynoucích do zahraničí dle § 38da ZDP, nemá-li tento rezident podle zjištění plátce stálou provozovnu
3.
Je v příslušné SZDZ v rámci definice stálé provozovny jako jeden z typů přímo zmíněna i službová stálá provozovna?
ano – další postup dle bodu 4
ne – učinit oznámení o příjmech plynoucích do zahraničí dle § 38da ZDP
4.
Přesahuje předpokládaná doba uzavřeného kontraktu šest měsíců v jakémkoliv období dvanácti kalendářních měsíců po sobě jdoucích nebo delší lhůtu stanovenou v SZDZ?
ano – další postup dle bodu 5
ne – učinit oznámení o příjmech plynoucích do zahraničí dle § 38da ZDP
5.
Je příjem vyplácen rezidentovi členského státu Evropské unie nebo dalších států tvořících Evropský hospodářský prostor?
ano – povinnost oznámit uzavření kontraktu příslušnému správci daně a do doby vzniku stálé provozovny učinit oznámení o příjmech plynoucích do zahraničí dle § 38da ZDP
ne – povinnost provést zajištění daně dle § 38e ZDP a oznámit uzavření kontraktu příslušnému správci daně dle § 38t odst. 2 ZDP
V praxi se lze někdy ze strany pracovníků Finanční správy setkat s tím, že nezohledňují otázku dle bodu 3 schématu a neberou ohled na skutečnost, že příslušná SZDZ koncept službové stálé provozovny nezná a neuvádí ji ve vymezení situací a činností vedoucích ke vzniku stálé provozovny v čl. 5 SZDZ.
Je třeba zdůraznit, že takový postup je v rozporu s principem nadřazenosti mezinárodních smluv vyjádřeným mj. ustanovením § 37 ZDP i s judikaturou tuzemských soudů. V těchto případech lze doporučit argumentovat výše uvedenými skutečnostmi a v krajním případě i domoci se svých práv soudní cestou.
V rámci přehledu povinností tuzemských partnerů zahraničních daňových subjektů je vhodné připomenout, že uvedené zkoumání eventuálních daňových povinností není třeba realizovat u všech případů služeb nakupovaných od daňových nerezidentů.
Příklad
Obchodní společnost První strojírna, a. s., vyrábí stroje na těžbu nerostů. V roce 2020 uzavřela smlouvu o zprostředkování s fyzickou osobou, která je daňovým rezidentem státu Pobřeží slonoviny. Předmětem smlouvy je zajištění kontraktu s vládou Pobřeží slonoviny na dodávku výrobků společnosti do této země. Zprostředkovateli vzniká nárok na odměnu ve výši 1 % z dohodnuté prodejní ceny strojů v okamžiku úhrady celé částky kupní ceny ze strany odběratele.
Zde je důležité si uvědomit, že se do rozhodovacího schématu vůbec nedostaneme. Důvodem je skutečnost, že kontrahované služby jsou ze strany poskytovatele realizovány mimo území Česka (konkrétně na území Pobřeží slonoviny) a příjmy za tyto služby tak nemohou být vůbec považovány za příjmy ze zdrojů na území České republiky ve smyslu § 22 ZDP.
 
Závěr
Jak vyplývá z výše uvedeného, z pohledu daní z příjmů má na postup při zdaňování příjmů stálé provozovny v drtivé většině případů kromě ZDP vliv i příslušná SZDZ.
V této souvislosti bude proto třeba sledovat změny v oblasti SZDZ ve vazbě na iniciativu OECD proti rozmělňování daňového základu a přesouvání zisků označovanou jako BEPS (Base Erosion and Profit Shifting).
Jednou z akcí BEPS je i akce 6: Předcházení zneužívání smluv o zamezení dvojímu zdanění, která navrhuje začlenit do SZDZ nové články a změnit či doplnit některé články stávající. V rámci úpravy stálé provozovny v SZDZ tak může být do budoucna například omezen rozsah případů, kdy existence trvalého zařízení na daném území nevede ke vzniku stálé provozovny (např. zařízení, které se využívá pouze k uskladnění, vystavení nebo dodání zboží patřícího podniku, které se využívá pouze za účelem nákupu zboží nebo shromažďování informací pro podnik, nebo které se udržuje pouze za účelem provádění jakékoli jiné činnosti, jež má pro podnik přípravný nebo pomocný charakter).
Je tedy zřejmé, že stejně jako oblast DPH bude i oblast mezinárodního zdanění v oboru daní z příjmů reagovat na nové modely a trendy v přeshraničním obchodě a podnikání, a bude tak nutné tento vývoj sledovat a umět aplikovat v každodenní daňové praxi.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020. Zveřejněno v časopise Daně a právo v praxi 09/2020.
1) Poplatníky obvykle se zdržujícími na území České republiky jsou ti, kteří zde pobývají alespoň 183 dnů v příslušném kalendářním roce, a to souvisle nebo v několika obdobích; do doby 183 dnů se započítává každý započatý den pobytu. Bydlištěm na území České republiky se pro účely tohoto zákona rozumí místo, kde má poplatník stálý byt za okolností, z nichž lze usuzovat na jeho úmysl trvale se v tomto bytě zdržovat.
2) Těmito smlouvami jsou tzv. Smlouvy o zamezení dvojího zdanění uzavírané mezi jednotlivými státy, které upravují situace, kdy má jedna fyzická osoba např. bydliště v obou smluvních státech, v jednom smluvním státě se obvykle zdržuje a ve druhém má bydliště apod. Tyto
kolize
obvykle řeší čl. 4 Smlouvy, a to tak, aby každá fyzická osoba byla daňovým rezidentem vždy pouze v jednom státě, a zamezilo se tak dvojímu zdanění jejích příjmů.
3) Pro zjednodušení nyní odhlížíme od případné úpravy ve Smlouvě o zamezení dvojího zdanění.
4) Tento závěr odpovídá i úpravě ve Smlouvě o zamezení dvojího zdanění uzavřené mezi Českou republikou a Slovenskou republikou, kdy v první fázi posouzení by obchodní společnost byla rezidentem obou států. Na tuto kolizi reaguje čl. 4 odst. 4 smlouvy, ze kterého vyplývá, že se v případech, kdy je dle obecných ustanovení právnická osoba rezidentem obou smluvních států, předpokládá, že je rezidentem pouze toho státu, v němž se nachází místo jejího skutečného (hlavního) vedení, což je v daném případě Česká republika.
5) Tím se zamezuje případné snaze obejít limit rozdělením kontraktu na několik dílčích kontraktů kratších.
6) Čl. 5 odst. 3 písm. a) Smlouvy – viz Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 103/1999 Sb.
7) Čl. 5 odst. 3 písm. a) Smlouvy – viz Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 100/2003 Sb. m. s.
8) V tomto směru se zaměříme především na právnické osoby, u kterých vznikají tyto situace v naprosté většině případů.
9) U stálé provozovny nemůže být základ daně nižší nebo daňová ztráta vyšší, než jaké by dosáhl z téže nebo podobné činnosti vykonávané za obdobných podmínek poplatník se sídlem či bydlištěm na území České republiky. Ke stanovení může být použito poměru zisku nebo ztráty k nákladům nebo hrubým příjmům u srovnatelných poplatníků nebo činností, srovnatelné výše obchodního rozpětí (provize) a jiných srovnatelných údajů. Rovněž lze použít metody rozdělení celkových zisků nebo ztrát zřizovatele stálé provozovny jeho různým částem.
10) Tj. tzv. výdajů na dosažení, zajištění a udržení příjmů.
11) Projevuje se zde tzv. princip tržního odstupu.
12) Podle § 23 odst. 10 ZDP se pro zjištění základu daně vychází z účetnictví vedeného podle zvláštního předpisu (zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, dále jen „“), pokud zvláštní předpis () nebo tento zákon (ZDP) nestanoví jinak anebo pokud nedochází ke krácení daňové povinnosti jiným způsobem.
13) Směrnice Rady 2016/1164/EU ze dne 12. července 2016, kterou se stanoví pravidla proti praktikám vyhýbání se daňovým povinnostem, které mají přímý vliv na fungování vnitřního trhu.
14) V případě vyšších částek je třeba respektovat ustanovení § 23e ZDP, které omezuje uznatelnost nadměrných výpůjčních nákladů včetně úroků.
15) V případě, kdy dle uvedených kritérií místní příslušnost určit nelze (např. jestliže má daňový nerezident na území ČR více stálých provozoven), použije se speciální předpis (§ 12 zákona č. 456/2011 Sb., o finanční správě ČR) a žádost se podá u Finančního úřadu pro hlavní město Prahu.
16) Odsouhlasení způsobu stanovení základu daně nemusí v praxi ještě znamenat shodu na konečné výši daňové povinnosti, např. z důvodu rozdílného pohledu na konkrétní uplatněné výdaje.
17) Za podmínky, že mezitím nedojde ke změně rozhodných skutečností.
18) Obvykle čl. 25 Mutual Agreement Procedure Smlouvy.
19) Označovaná někdy jako Tax rulings.
20) Daň vybíraná srážkou podle zvláštní sazby daně – § 38d ZDP.
22) Oznámení o příjmech plynoucích do zahraničí – § 38da ZDP.
24) Ve výjimečných případech, kdy je v příslušné SZDZ stanoven způsob zdanění těchto příjmů v samostatném článku (např. poplatky za technické služby v čl. 12 u smlouvy s Indií), provede plátce srážku daně podle sazby v této smlouvě, max. však dle sazby v ZDP (podle toho, co je pro poplatníka výhodnější).