Legislativní novinky k 25. 9. 2020

Vydáno: 6 minut čtení

V prvním podzimním úvodníku Účetnictví v praxi navzdory kazícímu se počasí a novým a novým opatřením v boji proti pandemii koronaviru opět přinášíme novinky ze světa účetnictví a daní. Hlavním tématem našeho příspěvku tentokrát bude zrušení daně z nabytí nemovitých věcí, dále také krátce zmíníme posunutí účinnosti oznamovací povinnosti dle DAC 6 a změnu interpretace Národní účetní rady.

Legislativní novinky k 25. 9. 2020
Ing.
Jan
Brantl,
Brantl & Partners
 
Zrušení daně z nabytí nemovitých věcí
Dne 26. 9. 2020 nabyl účinnosti zákon č. 386/2020 Sb., kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí ve znění pozdějších předpisů. Vstupem tohoto zákona v účinnost tak po 28 letech definitivně končí duplicitní zdanění převodů nemovitostí. Předpokládaným přínosem zrušení daně má být zejména růst investic do nemovitých věcí z důvodu snížení pořizovacích nákladů. Zároveň by se také měla snížit motivace pro zakládání účelových obchodních korporací vlastnících nemovité věci a jejich následné převody formou převodu obchodních podílů.
 
Jaké převody již dani nepodléhají?
Za prvé se jedná o převody nemovitostí, kdy k právním účinkům vkladu do katastru nemovitostí dojde dne 26. 9. 2020 a později.
Za druhé dani z nabytí nemovitých věcí nepodléhají převody nemovitostí, u kterých lhůta pro podání přiznání k dani z nabytí nemovitých věcí uplynula ode dne 31. 3. 2020. Jelikož dle doposud platného zákonného opatření Senátu lhůta pro podání daňového přiznání činí tři měsíce od konce měsíce, v němž došlo k právním účinkům vkladu do katastru, dani již nepodléhají vklady nemovitostí provedené v prosinci 2020. Toto vyplývá z přechodných ustanovení zrušujícího zákona. Zároveň je ale potřeba upozornit, že dani nadále podléhají převody, u nichž byla prodloužena lhůta pro podání daňového přiznání, a tato prodloužená lhůta uplynula po 31. 3. 2020.
 
Co v případě, kdy byla zrušená daň zaplacena?
Zrušením daně z nabytí nemovitých věcí vznikne poplatníkům, kteří daň již zaplatili, vratitelný přeplatek. V souladu s daňovým řádem (zákon č. 280/2009 Sb.) je pak možné o vrácení přeplatku požádat místně příslušný finanční úřad, kterému byla daň zaplacena. Vzor žádosti je případně zveřejněn na webových stránkách Finanční správy.
Pro vrácení přeplatku na dani stanoví daňový řád 30denní lhůtu, která běží ode dne podání žádosti. Připomínáme, že přeplatek lze vrátit pouze v případě, že u poplatníka není evidován nedoplatek. V případě existence nedoplatku se přeplatek nebo jeho část použije na jeho úhradu.
 
Co v případě, kdy nebylo doposud podáno daňové přiznání a daň nebyla zaplacena?
Pokud se na konkrétní případ převodu nemovitých věcí vztahuje zrušení daně z nabytí, není potřeba dále nic činit. Poplatník daně tak již nemusí podat daňové přiznání a daň uhradit, neboť veškeré související povinnosti zrušením zákona automaticky zanikají.
Oproti tomu veškeré povinnosti musí splnit poplatníci, na jejichž případy se zrušení daně nevztahuje, a to i přesto, že např. využívají možnosti jejich odkladu do konce letošního roku na základě přijatých opatření v souvislosti s pandemií COVID-19. Konkrétně se jedná o případy, kdy řádná lhůta pro podání daňového přiznání uplynula v únoru 2020.
Navazující novela zákona o daních z příjmů
Zároveň se zrušením daně z nemovitých věcí byla přijata novela zákona o daních z příjmů (zákon č. 586/1992 Sb.), která však nabývá účinnosti až 1. 1. 2021. Novela obsahuje následující opatření:
U nemovitostí nabytých počínaje 1. 1. 2021, v nichž poplatník daně z příjmů fyzických osob nemá bydliště, se prodlužuje doba potřebná pro osvobození příjmů z jejich prodeje z 5 na 10 let. Cílem této úpravy je odejmutí výhody investičních nákupů nemovitostí ve prospěch jejich pořizování za účelem získání vlastního bydlení.
Snižuje se maximální výše úroků z úvěrů určených na obstarání vlastní bytové potřeby, které lze odečíst od základu daně z příjmů fyzických osob, a to z částky 300 000 Kč na částku 150 000 Kč. Podle přechodných ustanovení zákona se snížení maximální odčitatelné hodnoty úroků použije na úvěry obstarané po 1. 1. 2021. Na úvěry přijaté před tímto datem se aplikuje nadále stávající úprava.
 
Oznamovací povinnost dle DAC 6
V návaznosti na přijetí novely zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní (zákon č. 164/2013 Sb.), která do našeho právního řádu transponovala tzv. směrnici DAC 6, bylo dne 10. 9. 2020 ve Sbírce zákonů vyhlášeno nařízení vlády o mimořádném prodloužení lhůt v rámci mezinárodní spolupráce při správě daní v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2 (č. 367/2020 Sb.).
Pro úplnost uvádíme, že zákon o mezinárodní spolupráci při správě daní s účinností od 1. 9. 2020 upravuje v návaznosti na směrnici DAC 6 novou oznamovací povinnost a navazující automatickou výměnu informací o tzv. přeshraničních uspořádáních, resp. přeshraničních daňově optimalizačních schémat. Jedná se o další z opatření v boji proti erozi daňových základů a získání daňových výhod.
Jednotlivé lhůty jsou nařízením vlády prodlouženy následovně:
V případě historických daňově optimalizačních schémat, k jejichž zavedení byl učiněn první krok v období ode dne 25. 6. 2018 do dne 30. 6. 2020 (období vázané na nabytí účinnosti směrnice DAC6) se lhůta pro jejich oznámení prodlužuje do 28. 2. 2021.
V případě historických daňově optimalizačních schémat, k jejichž zavedení byl učiněn první krok v období ode dne 1. 7. 2020 do dne 29. 8. 2020 (období vázané na zpožděné nabytí účinnosti novely zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní), se lhůta pro jejich oznámení prodlužuje až do 30. 1. 2021.
V případě standardních daňově optimalizačních schémat, které byly zpřístupněny pro zavedení, připraveny k zavedení nebo k jejichž zavedení byl učiněn první krok do dne 31. 12. 2020, se lhůta pro jejich oznámení prodlužuje až do 30. 1. 2021.
V případě standardních daňově optimalizačních schémat, ve vztahu k nimž poskytnul vedlejší zprostředkovatel (sám nebo prostřednictvím jiné osoby nebo jednotky bez právní osobnosti) podporu, pomoc nebo poradenství do dne 31. 12. 2020, se lhůta pro jejich oznámení prodlužuje až do 30. 1. 2021.
V případě aktualizace údajů o vybraných schématech ohledně změn, ke kterým došlo do 31. 12. 2020, se lhůta pro jejich oznámení prodlužuje do 30. 4. 2021.
Aktualizace
interpretace
Národní účetní rady
Dne 31. 8. 2020 byla zveřejněna aktualizovaná
interpretace
I-40 Vykazování nehmotných výsledků výzkumu a vývoje.
Aktualizován byl odstavec 16
interpretace
, který se týká případů, kdy historicky mohou být výdaje na vývoj účtovány jako náklady příštích období či komplexní náklady příštích období.
Aktualizovaná směrnice je k dispozici na webových stránkách Národní účetní rady
.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020. Zveřejněno v časopise Účetnictví v praxi 10/2020.